Regeling vervalt per 01-01-2026

Subsidieregeling hulp voor de horeca, gemeente Arnhem 2024-2025

Geldend van 03-10-2024 t/m 13-11-2024 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024

Intitulé

Subsidieregeling hulp voor de horeca, gemeente Arnhem 2024-2025

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ARNHEM;

gelezen / overwegende dat het gemeentebestuur faillissementen van levensvatbare horecabedrijven wil voorkomen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen;

gelet op de Algemene Subsidieverordening Arnhem 2016;

BESLUIT:

vast te stellen de "Subsidieregeling hulp voor de horeca, gemeente Arnhem 2024-2025”

Artikel 1. Definities

  • -

    Horecabedrijven: bedrijven die zich in Arnhem richten op het overwegend via counterverkoop verstrekken van etenswaren, het serveren van maaltijden en dranken in een restaurant-setting, het verstrekken van (niet)-alcoholische drank als hoofdfunctie met daaraan ondersteunend het verstrekken van etenswaren of het bieden van nachtverblijf. Deze bedrijven beschikken over een door de gemeente Arnhem afgegeven Alcoholvergunning en/of exploitatievergunning;

  • -

    Levensvatbare horeca-bedrijven: horecabedrijven die blijkens een advies van HorecaAdviesBureau (https:// www.horecaadviesbureau.nl) of een vergelijkbaar adviesbureau levensvatbaar zijn, dat wil zeggen bedrijven die met zijn bedrijfsvoering voor langere tijd winstgevend (rendabel) zullen zijn en die aan zijn financiële en organisatorische verplichtingen kunnen gaan voldoen;

  • -

    Buitengerechtelijke schuldsanering: een meerpartijenovereenkomst tussen het horecabedrijf die het akkoord aanbiedt en al haar schuldeisers.

  • -

    WHOA (Wet Homologatie Onderhands Akkoord): Op basis van deze wet kan een ondernemer bij een dreigend faillissement een WHOA-procedure starten bij de rechtbank. Zo kan een ondernemer in bepaalde gevallen door de rechtbank (dat wil zeggen binnengerechtelijk) een regeling laten treffen zonder dat alle schuldeisers akkoord zijn. Dit akkoord geldt dan automatisch voor alle betrokken schuldeisers en aandeelhouders. Ook voor schuldeisers die niet instemmen met het akkoord;

  • -

    ASV: Algemene subsidieverordening Arnhem 2016

  • -

    KvK: Kamer van Koophandel

  • -

    Burgemeester en wethouders: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3. Activiteiten

Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor kosten die vanaf 1/1/2024 zijn of worden gemaakt door levensvatbare horecabedrijven in het kader van een binnen- of buitengerechtelijke schuldsanering om zo een faillissement te voorkomen.

Artikel 4. Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan levensvatbare horecabedrijven. Het gaat hier om horecabedrijven die wel levensvatbaar zijn, maar vanwege een te zware schuldenlast toch insolvent dreigen te raken. Sanering biedt dan een instrument om tijdig en snel te herstructureren zodat meer waarde behouden kan blijven en een faillissement voorkomen kan worden.

Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1. Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3.

  • 2. Deze kosten zijn of worden gemaakt vanaf 1/1/2024 tot en met 31/12/2025.

  • 3. Openstaande schulden zijn geen kosten en dus niet subsidiabel.

  • 4. Niet limitatief komen de volgende kosten in aanmerking voor subsidie;

    • a.

      Kosten adviseurs (advocaat, accountant, fiscalist) bij een binnen- of buitengerechtelijke schuldsanering;

    • b.

      Kosten voor het (laten) uitvoeren van waarderingen (door waarderingsdeskundigen);

    • c.

      Kosten bij het aanbieden van het akkoord, bijvoorbeeld aan de hand van een geautomatiseerd systeem of ondersteuningskosten;

    • d.

      Griffierechten;

    • e.

      Kosten advocaat in verband met het voorbereiden van het akkoord en voeren van de WHOA-procedure;

    • f.

      Kosten herstructureringsdeskundige of observator;

    • g.

      Kosten notaris.

Artikel 6. Hoogte van de subsidie, subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud

  • 1. De subsidie bedraagt maximaal €15.000,-;

  • 2. Het subsidieplafond bedraagt in totaal €300.000,- tot 1 januari 2026;

  • 3. Het subsidieplafond onderverdeeld per jaar bedraagt €100.000,- voor 2025 en €200.000,- voor 2026;

  • 4. Subsidie wordt verstrekt onder voorbehoud van het beschikbaar stellen van middelen door de gemeenteraad van Arnhem op de gemeentelijke begroting.

Artikel 7. Wijze van verdeling

  • 1. Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het subsidieplafond, zoals vermeld in artikel 6 derde lid, is bereikt.

  • 2. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 3. Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

Artikel 8. Aanvraag

  • 1. Een aanvraag om subsidie wordt schriftelijk ingediend bij burgemeester en wethouders met gebruikmaking van een aanvraagformulier dat burgemeester en wethouders ter beschikking hebben gesteld.

  • 2. In aanvulling op de ASV legt de aanvrager bij de aanvraag de volgende gegevens over:

    • a.

      Een advies van HorecaAdviesBureau waaruit blijkt dat het horecabedrijf ondanks de schulden levensvatbaar is;

    • b.

      Offertes of facturen van kosten genoemd in artikel 5;

    • c.

      Een verklaring als bedoeld in de de-minimisverordening (de-minimisverklaring);

  • 3. Een aanvrager kan gedurende de looptijd van deze regeling één aanvraag doen voor ondersteuning in het kader van binnen- of buitengerechtelijke sanering ten behoeve van het voorkomen van een faillissement.

  • 4. Een natuurlijke of rechtspersoon met meerdere horecagelegenheden mag voor maximaal 2 horecabedrijven een aanvraag doen.

Artikel 9. Beslistermijn

Burgemeester en wethouders beslissen, in afwijking van artikel 8, tweede lid, van de ASV, binnen 8 weken nadat de volledige aanvraag om subsidie is ingediend.

Artikel 10. Aanvullende weigeringsgronden

Aanvullend op artikel 10 van de ASV kan subsidieverlening worden geweigerd als:

  • a.

    De begroting niet betrouwbaar is;

  • b.

    Niet is voldaan aan deze regeling.

Artikel 11. Subsidieverantwoording

  • 1. In het geval van een subsidieaanvraag en -verlening voor reeds gemaakte kosten geldt dat subdieverlening tevens subsidievastelling inhoudt.

  • 2. In het geval van een subsidieaanvraag – en verlening voor nog te maken kosten dient de aanvrager tevens een verzoek tot subsidievaststelling in te dienen. In afwijking van artikel 15 van de ASV hoeft er geen inhoudelijk financieel verslag te worden overhandigd. Er kan worden volstaan met het indienen van de bewijsstukken van de gemaakte kosten. Dit moet gebeuren binnen 3 maanden nadat de laatste kosten, zoals bij aanvraag zijn aangegeven, zijn gemaakt.

Artikel 12. Slotbepalingen

  • 1. Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2024.

  • 2. Deze subsidieregeling vervalt op 1 januari 2026.

  • 3. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: "Subsidieregeling hulp voor de horeca, gemeente Arnhem 2024-2025.”

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 24 september 2024.

Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem,

De secretaris,

De burgemeester,

Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris,

de burgemeester,