Mandaat, volmacht en machtiging inzake Wet basisregistratie adressen en gebouwen (BAG)

Geldend van 03-10-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024

Intitulé

Mandaat, volmacht en machtiging inzake Wet basisregistratie adressen en gebouwen (BAG)

Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Nederweert;

en de

Burgemeester van Nederweert;

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

gelet op de afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op de artikelen 160, eerste lid onder d, 171 Gemeentewet;

gelet op titel 3 van boek 3 Burgerlijk Wetboek;

Overwegende dat:

  • in artikel 2 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (Wet BAG), het houden van een geautomatiseerde basisregistratie adressen en gebouwen wordt opgedragen aan het college van burgemeester en wethouders;

  • de uitvoering van de taken rondom BAG-beheer en BAG-kwaliteitscoördinatie is opgedragen aan de bedrijfsvoeringsorganisatie ICT NML;

  • het wenselijk is aan het bestuur van ICT NML in het kader van de uitvoering van genoemde taken bepaalde mandaten, volmachten en machtigingen te verlenen, waarbij geldt dat ondermandaat is toegestaan;

  • het bestuur van ICT NML hiermee heeft ingestemd;

BESLUITEN:

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1. In dit besluit wordt verstaan onder:

    • a.

      Burgemeester: de burgemeester van de gemeente Nederweert;

    • b.

      College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nederweert;

    • c.

      Gemandateerde: de rechtspersoon, die van de Mandaatgever de bevoegdheid heeft gekregen om in naam van de Mandaatgever besluiten te nemen;

    • d.

      Gemeente: de gemeente Nederweert;

    • e.

      Machtiging: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten die niet vallen onder de definitie van mandaat als bedoeld in sub f. van dit artikel of volmacht als bedoeld in sub i. van dit artikel;

    • f.

      Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;

    • g.

      Mandaatgever: het bestuursorgaan dat aan de in artikel 2 genoemde rechtspersoon de bevoegdheid geeft om in naam van het bestuursorgaan besluiten te nemen.

    • h.

      Volmacht: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten, alsmede de noodzakelijke feitelijke handelingen in het kader van de voorbereiding en uitvoering daarvan te verrichten.

  • 2. Overal waar mandaat staat, kan ook volmacht of machtiging worden gelezen al naar gelang het soort handeling dat wordt verricht en de grondslag daarvan in de desbetreffende wet- of regelgeving. In relatie tot het vorenstaande kan overal waar besluit staat ook worden gelezen privaatrechtelijke rechtshandeling en handeling die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling is.

Artikel 2 Mandaatverlening

  • 1. Het college, respectievelijk de burgemeester, verlenen – ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft – Mandaat, Volmacht en Machtiging aan het bestuur van de publiekrechtelijke rechtspersoon ICT NML voor:

    • a.

      het nemen van besluiten tot het afbakenen en vaststellen van panden, verblijfsobjecten, ligplaatsen en standplaatsen, zoals bedoeld in artikel 6 Wet BAG en artikel 3 van de Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Nederweert houdende regels omtrent naamgeving en nummering (adressen) (Verordening naamgeving en nummering (adressen) Nederweert 2020);

    • b.

      het nemen van besluiten tot het toekennen van nummeraanduidingen aan verblijfsobjecten, ligplaatsen en standplaatsen, zoals bedoeld in artikel 6 Wet BAG en artikel 3 van de Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Nederweert houdende regels omtrent naamgeving en nummering (adressen) (Verordening naamgeving en nummering (adressen) Nederweert 2020);

    • c.

      het opnemen van tijdelijke woonunits als standplaats, zoals bedoeld in artikel 6 Wet BAG en artikel 3 van de Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Nederweert houdende regels omtrent naamgeving en nummering (adressen) (Verordening naamgeving en nummering (adressen) Nederweert 2020);

    • d.

      het vaststellen van geometrische gegevens van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet BAG;

    • e.

      het opstellen van documenten waarin constateringen zijn vastgelegd, zoals bedoeld in artikel 10, onder b, van de Wet BAG;

    • f.

      het opstellen van verklaringen, zoals bedoeld in artikel 7, onder m, van het Besluit basisregistratie adressen en gebouwen;

    • g.

      het houden van een geautomatiseerde basisregistratie adressen en gebouwen, zoals bedoeld in artikel 2 van de Wet BAG, conform hetgeen daarover in de Wet BAG, het Besluit basisregistratie adressen en gebouwen en de Regeling basisregistratie adressen en gebouwen is bepaald;

    • h.

      het inschrijven van de in of op grond van het bepaalde in artikel 10 van de wet BAG opgestelde brondocumenten in de basisregistratie adressen en gebouwen;

    • i.

      het zorgdragen van een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de basisregistratie adressen en gebouwen, zoals bedoeld in artikel 14 van de Wet BAG;

    • j.

      het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening BAG, zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet BAG;

    • k.

      het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen en verzoeken, zoals bedoeld in artikel 37 en 38 van de Wet BAG, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet BAG.

  • 2. De Gemandateerde kan ter uitoefening van een krachtens het eerste lid aan hem verleende Mandaat, (schriftelijk) ondermandaat verlenen aan onder hem ressorterende functionarissen.

Artikel 3 Kaderstelling

  • 1. Het Mandaat als bedoeld in artikel 2 wordt uitgeoefend met inachtneming van de tussen de Gemeente Nederweert en ICT NML gesloten dienstverleningsovereenkomst en in overeenstemming met de ter zake geldende wet- en regelgeving.

  • 2. Het Mandaat geldt niet voor het veranderen van straatnamen.

  • 3. Het Mandaat geldt niet voor het vernummeren van meer dan drie aangrenzende adressen.

Artikel 4 Instructies, verantwoording en informatieplicht

  • 1. De Gemandateerde neemt bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden algemene instructies en instructies per geval van het College en de Burgemeester in acht, zoals bedoeld in artikel 10:6, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2. De Gemandateerde draagt zorg voor een deugdelijke registratie van de in mandaat en ondermandaat genomen besluiten. Aan de hand van de registratie stelt de Gemandateerde periodiek een rapportage op over de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden en brengt deze rapportage ter kennis van het College en de Burgemeester.

  • 3. Onverminderd het bepaalde in dit besluit verschaft de Gemandateerde desgevraagd alle informatie, dan wel legt ze verantwoording af over de uitoefening van de in dit besluit bedoelde bevoegdheden, een en ander overeenkomstig het bepaalde in artikel 10:6, tweede lid van de Algemene Wet Bestuursrecht.

  • 4. De Gemandateerde stelt het College respectievelijk de Burgemeester tijdig in kennis van krachtens Mandaat of Volmacht te nemen of reeds genomen besluiten waarvan hij redelijkerwijs moet aannemen dat kennisneming door het College of de Burgemeester gewenst is.

  • 5. Kennisgeving als bedoeld in het vorige lid vindt in ieder geval plaats indien:

    • a.

      de maatschappelijke, beleidsmatige, politiek bestuurlijk, juridisch of financiële omstandigheden daartoe aanleiding geven;

    • b.

      het besluit ertoe kan leiden dat de Gemeente aansprakelijk wordt gesteld.

Artikel 5 Toepasselijke wet- en regelgeving

  • 1. De uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden geschiedt binnen de grenzen en met inachtneming van het ter zake geldende recht, en specifiek met inachtneming van artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2. De Gemandateerde oefent zijn bevoegdheid niet uit indien hij bij de te nemen beslissing een persoonlijk belang heeft als bedoeld in artikel 2:4, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 6 Bekendmaking en inwerkingtreding

  • 1. Dit besluit treedt met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2024.

  • 2. Dit besluit wordt aangehaald als ‘Mandaatbesluit Wet basisregistratie adressen en gebouwen gemeente Nederweert’.

Ondertekening

Nederweert,

Burgemeester en wethouders van de gemeente Nederweert,

secretaris,

drs. J.C.T. Bakens

de burgemeester

B.M.T.J. Op de Laak