Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724886
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724886/1
Regeling vervalt per 06-05-2025
Subsidieregeling 80 jaar Vrijheid 2024-2025 Gemeente Eemsdelta
Geldend van 27-09-2024 t/m 05-05-2025
Intitulé
Subsidieregeling 80 jaar Vrijheid 2024-2025 Gemeente EemsdeltaInitulé
Subsidieregeling 80 jaar Vrijheid 2024-2025 Gemeente Eemsdelta
Burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta;
overwegende dat vrijheid in onze huidige samenleving vanzelfsprekend lijkt, maar dat niet is, vinden burgemeester en wethouders het belangrijk dat iedereen in onze samenleving de waarde van vrijheid bewust ervaart en actief beleeft. Om dit te ondersteunen, wensen zij initiatieven te stimuleren die bijdragen aan deze missie;
gelet op artikel 2, derde lid, artikel 3 en artikel 6 van de Algemene subsidieverordening Eemsdelta 2021 (verder: ASV);
besluiten vast te stellen de volgende regeling:
Subsidieregeling 80 jaar Vrijheid 2024-2025 Gemeente Eemsdelta
Artikel 1. Doel
Het doel van deze subsidieregeling is het stimuleren en mogelijk maken van projecten/activiteiten die bijdragen aan de volgende doelstellingen:
- •
het vergroten van de kennis over vrijheid en de betekenis van vrijheid bij alle inwoners van de gemeente Eemsdelta;
- •
het herdenken, vieren en koesteren van de vrijheid door en voor alle generaties;
- •
het gesprek over (de betekenis) van vrijheid op gang brengen binnen de gemeente Eemsdelta;
- •
het (laten) vertellen van verhalen over vrijheid, historisch en actueel;
- •
het vergroten van het besef dat vrijheid nog steeds kwetsbaar en niet vanzelfsprekend is en daarom-inzet vraagt van iedereen;
- •
het vergroten van de kennis over de oorlogsgeschiedenis van de gemeente Eemsdelta.
Artikel 2. Doelgroep
Subsidie op grond van deze regeling kan uitsluitend worden verstrekt aan een stichting, vereniging of onderwijsinstelling die:
- •
gevestigd is in de gemeente Eemsdelta en hier activiteiten uitvoert, óf
- •
kan onderbouwen dat de te subsidiëren activiteit hoofdzakelijk effect sorteert in de gemeente Eemsdelta.
Artikel 3. Hoogte subsidie
De hoogte van de subsidie bedraagt ten hoogste 80% van de subsidiabele kosten tot een maximum van € 5000,-.
Artikel 4. Aanvraag
- 1.
Subsidieaanvragen voor activiteiten kunnen worden ingediend tot 1 februari 2025.
- 2.
De aanvraag wordt ingediend via het portaal van de gemeente Eemsdelta.
- 3.
In aanvulling op het bepaalde in artikel 6 van de ASV legt de aanvrager de volgende gegevens over:
- a.
Uit de beschrijving van de te subsidiëren activiteiten blijkt hoe deze activiteiten bijdragen aan de in artikel 5 genoemde doelstellingen, prestaties en overige toetsingscriteria. Verder geeft de beschrijving inzicht in de locatie en datum van de activiteiten;
- b.
de sluitende begroting en het dekkingsplan geven inzicht in de uitgaven en inkomsten, inclusief inkomsten uit fondsenwerving, sponsoring, eigen bijdragen etc.
- a.
Artikel 5. Procedurebepalingen
- 1.
De subsidie wordt verstrekt in de vorm van een eenmalige projectsubsidie.
- 2.
Een aanvrager die een structurele subsidie ontvangt van de gemeente Eemsdelta kan alleen subsidie ontvangen uit de ‘Subsidieregeling 80 Vrijheid 2024-2025 Gemeente Eemsdelta’ als de activiteit ten behoeve van de 5 mei viering in 2025 in opzet, inhoud en uitvoering wezenlijk afwijkt van voorgaande jaren in verband met de viering van 80 jaar Vrijheid. Slechts de meerkosten in verband met de viering van 80 jaar Vrijheid zijn subsidiabel vanuit deze regeling. Het activiteitenplan en de begroting moeten hierin inzicht geven.
- 3.
De activiteit wordt uitgevoerd in de periode tussen 1 januari tot en met 6 mei 2025.
- 4.
Aanvragen moeten voldoen aan minimaal één doelstelling zoals genoemd in artikel 1, minimaal één prestatie zoals hieronder genoemd en minimaal één toetsingscriterium zoals hieronder genoemd.
De prestaties zijn:
- a.
tentoonstellingen dan wel exposities;
- b.
publicaties, educatieve(les)programma's;
- c.
excursies en rondleidingen;
- d.
voorstellingen, theater, toneel, dans, muziek, concerten en festivals;
- e.
film, documentaires op TV, verslagleggingen, gesprekken, interviews op de radio en conferenties, debatten en lezingen;
- f.
vrijheidsmaaltijden georganiseerd in samenwerking met het Nationaal Comité 4 en 5 mei;
- g.
sport & beweegactiviteiten.
De toetsingscriteria zijn:
- a.
de activiteit laat een breed publiek (inwoners en/of bezoekers) kennismaken met de historie op het gebied van vrijheid in de gemeente Eemsdelta;
- b.
de activiteit draagt bij aan de sociale cohesie tussen inwoners met verschillende achtergronden (leeftijd, nationaliteit, opleidingsniveau en woonkernen);
- c.
de bevrijdingsactiviteit vergroot de deelname (actieve participatie) van de inwoners en/of bezoekers van Eemsdelta;
- d.
de activiteit komt tot stand door middel van een samenwerking van verschillende branches (bijvoorbeeld cultuur werkt samen met onderwijs of sport werkt samen met welzijnsorganisaties);
- e.
het project/evenement is origineel/vernieuwend;
- f.
de organisatiekracht van de aanvrager is geborgd.
Artikel 6. Weigeringsgronden
Onverminderd het bepaalde in de artikelen van 9 en 10 van de ASV wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:
- a.
Activiteiten betreffen die niet in de gemeente Eemsdelta plaatsvinden;
- b.
Indien de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd vergunningplichtig zijn en deze (evenementen)vergunning niet is verleend;
- c.
Indien niet wordt voldaan aan de procedurebepalingen zoals genoemd in artikel 5;
- d.
Als er binnen een straal van vijf kilometer, dan wel in hetzelfde dorp of dezelfde wijk al vergelijkbare activiteiten zijn aangevraagd die dezelfde prestatie en hetzelfde tijdstip betreffen. Met deze weigeringsgrond wordt beoogd om een evenwichtige spreiding van activiteiten te bevorderen, om overconcentratie in een klein gebied te vermijden en om de kwaliteit en diversiteit in de gemeente Eemsdelta te waarborgen;
- e.
De financiële middelen van de aanvrager, met inbegrip van een naar aanleiding van de aanvraag toe te kennen subsidie, door burgemeester en wethouders onvoldoende worden geacht om de te subsidiëren activiteit(en) te verrichten, met andere woorden: er dient een reële begroting te worden ingediend die sluitend is met inbegrip van de gemeentelijke subsidie;
- f.
De aanvrager geen cofinanciering/eigen bijdrage beschikbaar heeft voor minimaal 20% van de kosten voor de uit te voeren subsidiabele activiteit;
- g.
de aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien die in strijd zijn met het algemeen belang of de openbare orde;
- h.
het de aanschaf van instrumenten of uniformen betreft;
- i.
als de aanvrager al eerder een subsidie heeft ontvangen op grond van deze subsidieregeling. Dit betekent één subsidie per organisatie.
Artikel 7. Kosten die (niet) voor subsidie in aanmerking komen
- 1.
Naast de kosten van het organiseren van de activiteit is er ook mogelijk sprake van doorbelasting van uitvoeringskosten en het heffen van leges en belastingen door de gemeente Eemsdelta. De doorbelaste reinigingskosten, leges en precariobelasting komen niet voor subsidieverlening in aanmerking.
- 2.
De kosten voor de uitvoering van veiligheidsvoorschriften komen voor subsidie in aanmerking, waarbij de redelijkheid van de kosten wordt getoetst aan de te nemen maatregelen.
- 3.
De kosten die noodzakelijk zijn voor het verrichten van de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd komen voor subsidie in aanmerking, voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie.
- 4.
Kosten die zijn gemaakt voordat de aanvraag is ingediend, voor consumpties/catering van de organisatie, voor voorzieningen met een langere gebruiksduur dan de duur van de activiteit en/of die naar het oordeel van burgemeester en wethouders niet in redelijke verhouding staan tot het beoogde resultaat van het evenement of project, komen niet voor subsidieverlening in aanmerking.
Artikel 8. Beoordeling
- 1.
Aanvragen worden per tranche behandeld op volgorde van binnenkomst. Wanneer de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.
- 2.
Bij de toepassing van de weigeringsgrond zoals genoemd in artikel 6, sub d van deze regeling (gewenste spreiding), wordt voor de beoordeling of een aangevraagde activiteit vergelijkbaar is met een eerder ingediende aanvraag gekeken naar:
- a.
het soort prestaties;
- b.
het tijdstip van de activiteit;
- c.
de locatie.
- a.
Artikel 9. Hardheidsclausule
Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen beargumenteerd afwijken van artikel 5, 6 en 7 volgens artikel 17 van de ASV.
Artikel 10. Slotbepalingen
- 1.
Deze regeling treedt in werking op de dag nadat zij bekend is gemaakt.
- 2.
Deze regeling vervalt op 6 mei 2025, met dien verstande dat de regeling van toepassing blijft op subsidies die voor die datum zijn aangevraagd.
- 3.
Deze regeling wordt aangehaald als: ‘Subsidieregeling 80 Vrijheid 2024-2025 Gemeente Eemsdelta’
Ondertekening
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van Eemsdelta op 3 september 2024
Burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta
Ben Visser, Burgemeester
Ronald Koch, Secretaris
Toelichting ‘Subsidieregeling 80 jaar Vrijheid 2024-2025 Gemeente Eemsdelta’
1. Algemene bepalingen
Project: tijdelijke activiteit die geen onderdeel uitmaakt van de reguliere activiteiten van een vereniging of stichting.
Een project kenmerkt zich door de volgende elementen:
- De activiteit heeft een begin- en een einddatum
- De activiteit heeft tot doel het creëren van een uniek product of een unieke activiteit
2. Subsidieaanvraag
Op grond van de toetsing en afweging vindt een besluit plaats, binnen 12 weken, over het toewijzen dan wel weigeren van subsidie.
3. Toetsing en afweging
Stap 1: De aanvragen moeten voldoen aan:
• Minimaal 1 doelstelling,
• Mimimaal 1 prestatie en
• Minimaal 1 overige toetsingscriteria.
Als er aan deze voorwaarden voldaan wordt, wordt er pas naar stap 2 gekeken. Als er te weinig informatie wordt gegeven waaruit blijkt dat de aanvraag aan stap 1 voldaan is, krijgt de aanvrager de kans om aanvullende informatie te geven.
Stap 2: Vervolgens beoordeelt het projectteam binnen de gemeente de aanvragen waarbij ook gekeken wordt naar de spreiding van de activiteiten over plaats, tijdstip en prestatie:
a. Spreiding in prestaties. Hiermee wordt gezorgd voor een afwisselend programma.
b. Spreiding in de tijd. Daarmee kan worden gezorgd voor een evenwichtige spreiding van de activiteiten, initiatieven en projecten gedurende de periode 1 januari 2025 – 6 mei 2025.
c. Spreiding in locatie. Daarmee kan worden gezorgd voor een evenwichtige spreiding van de activiteiten in de gemeente Eemsdelta.
Als uit de beoordeling blijkt dat er onvoldoende spreiding is, kan een subsidie geweigerd worden op basis van de weigeringsgrond zoals genoemd in artikel 6, sub d van de regeling.
Stap 3: Subsidie wordt toegekend aan de aanvragen die voldoen aan de voorwaarden zoals genoemd in de subsidieregeling.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl