Regeling vervalt per 01-01-2027

Subsidieregeling collectieve energiehubs 2024-2026 Tilburg

Geldend van 01-10-2024 t/m 31-12-2026

Intitulé

Subsidieregeling collectieve energiehubs 2024-2026 Tilburg

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    ASVT: Algemene subsidieverordening gemeente Tilburg 2023;

  • 2.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • 3.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tilburg;

  • 4.

    Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies zoals bedoeld in artikel 4:22 van de Awb;

  • 5.

    Rechtspersoon: bij de kamer van koophandel ingeschreven rechtsvorm die een economische activiteit uitoefent;

  • 6.

    Energiehub: Een slim gestuurd, decentraal energiesysteem waarin verduurzaming van het energiesysteem voor een gebied mogelijk wordt gemaakt en tegelijk het bovenliggende energiesysteem wordt ontlast en/of versterkt. Dit gebeurt door lokaal zoveel mogelijk vraag en aanbod van verschillende energiedragers in balans te brengen door lokale productie, consumptie, opslag en het omzetten van energie (conversie) te combineren, tussen minimaal 3 deelnemende rechtspersonen;

  • 7.

    Grootzakelijke aansluiting: een elektriciteitsaansluiting groter dan 3 x 80 ampère en/of een gasaansluiting met een totale maximale capaciteit van groter dan 40 m3 (normaal kubieke meter) per uur;

  • 8.

    De-minimisverordening: verordening (EU) Nr. 2023/2831, PbEU L van 15.12.2023 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun;

  • 9.

    Netcongestie: Het plaatselijk bereiken van de maximale belastbaarheid van de distributie-en transportnetten voor elektriciteit.

Artikel 2. Doelstelling

Met deze subsidieregeling wordt beoogd dat bedrijven in Tilburg aan de slag gaan met collectieve energieoplossingen en efficiënter en optimaler gebruik maken van de beschikbare capaciteit van het elektriciteitsnet. Hiermee wordt bijgedragen aan de volgende gemeentelijke doelen:

  • In 2030 beschikt de gemeente Tilburg over een meer robuust energiesysteem; 5 energiehubs op bedrijventerreinen ondersteund;

  • Meer lokale en regionale opwek van hernieuwbare energie binnen de gemeente Tilburg.

Artikel 3. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 4 bedoelde activiteiten.

Artikel 4. Activiteiten

Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor de kosten van activiteiten die direct gerelateerd zijn aan het realiseren van een collectieve energiehub in de gemeente Tilburg. De productie-, opslag- en distributiesystemen mogen geen negatieve effecten hebben op netcongestie in het laag- en middenspanningsnet. Hiermee wordt bedoeld dat het gecontracteerd transportvermogen van een bedrijf of het gesommeerde gelijktijdige piekvermogen van een groep bedrijven wordt verlaagd of gelijk blijft. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen zijn uitsluitend activiteiten waarbij het opslaan, verdelen en balanceren van elektriciteit een oplossing biedt voor een collectief van bedrijven om ruimte vrij te maken voor nieuwe opwek of gebruik van energie.

Artikel 5. Subsidieaanvrager

Subsidie kan aangevraagd worden door een bedrijf dat deelneemt aan de te realiseren energiehub. In lijn met de gekozen definitie zoals gesteld in artikel 1.6 dient de energiehub uit ten minste 3 deelnemende rechtspersonen te bestaan.

Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

De subsidiabele investeringskosten bestaan uit:

  • a.

    Materiaalkosten, zoals kosten voor apparatuur, installaties, meet - en regeltechniek en ondersteunende toebehoren zoals software e.d.;

  • b.

    Kosten van uitvoering, het laten bouwen en installeren van de gekozen oplossingen bij netcongestie.

De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteiten als bedoeld in artikel 3. In aanmerking voor subsidie komen de kosten die redelijkerwijs gemaakt moeten worden voor de uitvoering van activiteiten zoals bedoeld in artikel 3 en de kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van activiteiten zoals bedoeld in artikel 4.

Artikel 7. Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten:

  • 1. Voor het opstellen van de subsidieaanvraag;

  • 2. Van verrekenbare of compensabele belastingen, heffingen en lasten;

  • 3. Van gerechtelijke procedures, boetes en sancties;

  • 4. Voor haalbaarheidsstudies (proceskosten);

  • 5. Voor het oprichten van een passende organisatievorm;

  • 6. Leges.

Artikel 8. Vereisten subsidieaanvraag

  • 1. Subsidieaanvragen kunnen worden ingediend vanaf het moment dat de regeling in werking is getreden.

  • 2. De aanvrager moet gebruik maken van het daarvoor beschikbare aanvraagformulier.

  • 3. Aanvragen kunnen per mail worden ingediend bij het klimaatfonds (klimaatfonds@tilburg.nl) o.v.v. ‘aanvraag subsidie collectieve energiehubs’.

  • 4. Subsidieaanvragen kunnen ingediend worden tot 31 december 2026 of totdat het subsidieplafond is bereikt.

  • 5. De aanvraag voor subsidie omvat:

    • a.

      Een volledig ingevuld aanvraagformulier.

    • b.

      Een door alle partners ondertekende samenwerkingsverklaring voor een energiehub. In de energiehub nemen minimaal 3 rechtspersonen deel.

    • c.

      Een uitgewerkte business case, waarin de kosten en opbrengsten van de activiteiten waar de subsidie voor wordt aangevraagd op een transparante wijze worden weergegeven, met inachtneming van wat gesteld is in [artikel 6 en artikel 7].

    • d.

      Een haalbaarheidsstudie waarin aangetoond is dat het slimme distributiesysteem van toegevoegde waarde is voor zowel het collectief van bedrijven als voor de energietransitie, en waarom en in welke mate het project het probleem rond netcongestie op het laag- en middenspanningsnet vermindert, oplost of voorkomt. Dit bevat het volgende: de doelstelling en een beschrijving waarom en hoe het project het probleem vermindert, oplost of voorkomt, de verwachte vermeden CO2 uitstoot (door extra opwek, of besparingsmaatregelen), een tijdsplanning en de beoogde resultaten, waaronder tenminste ofwel een uitgebreide beschrijving, onderbouwing en kwantificering van de beoogde vermindering van transportcapaciteit op het elektriciteitsnet, ofwel een beschrijving, onderbouwing en kwantificering van de vermeden uitbreiding van de netcapaciteit bij toenemende stroom vragende of aanbiedende bedrijfsactiviteiten.

    • e.

      Bankbewijs. Om te controleren dat uw opgegeven banknummer juist is moet u een kopie bankafschrift of foto bankpas meesturen. Uw mag alle overbodige informatie aflakken, minimaal zichtbaar moet zijn uw naamstelling en banknummer.

    • f.

      Uittreksel KVK van de aanvrager.

    • g.

      De-minimisverklaring van alle deelnemende bedrijven.

    • h.

      Documenten zoals vermeldt in artikel 6 van de ASV gemeente Tilburg 2023.

Artikel 9. Subsidievorm en de hoogte van de subsidie

  • 1. Het college verstrekt op grond van deze regeling een eenmalige subsidie in de vorm van een uit te keren geldbedrag.

  • 2. De hoogte van de subsidie bedraagt 50% van de subsidiabele kosten, tot een maximum van €250.000,- .

Artikel 10. Subsidieplafond

Het subsidieplafond is vastgesteld op €1.000.000.

Artikel 11. Wijze van verdeling (toekenningscriteria)

Eerst-komt-eerst-maalt:

Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het subsidieplafond is bereikt.

Artikel 12. Weigeringsgronden

Subsidieverlening kan naast de in de artikelen 4:25 en 4:35 Awb en artikel 9 van de ASVT geregelde gevallen ook (deels) geweigerd worden indien:

  • 1.

    Niet is aangetoond dat de subsidie noodzakelijk is voor het verrichten van de activiteiten waarvoor deze wordt gevraagd;

  • 2.

    De aanvraag niet voldoet aan regels die zijn gesteld om voor subsidie in aanmerking te komen;

  • 3.

    De energiehub na realisatie een negatief effect zou hebben op de netcongestie in het laag- en middenspanningsnet;

  • 4.

    Geen van de deelnemende bedrijven aan de energiehub beschikt over een grootzakelijke aansluiting;

  • 5.

    De deelnemende bedrijven aan de energiehub niet gevestigd zijn in en activiteiten uitvoeren in de gemeente Tilburg;

  • 6.

    De energiehub zich niet in de gemeente Tilburg bevindt;

  • 7.

    Het door het college vastgestelde subsidieplafond bereikt is;

  • 8.

    Met de uitvoering van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd al is gestart voordat de aanvraag voor subsidie is ingediend;

  • 9.

    Er geen verduurzaming plaatsvindt (door meer opwek van duurzame energie of door besparing van energie).

Artikel 13. Verplichtingen

  • 1. Binnen een jaar na datum van subsidieverlening wordt gestart met de uitvoering van de subsidiabele activiteiten.

  • 2. Het college kan in de verleningsbeschikking aanvullende verplichtingen opleggen.

Artikel 14. Verantwoording/ vaststelling

  • 1. Uiterlijk op 20 januari na afloop van ieder kalenderjaar dient een voortgangsrapportage aangeleverd te worden totdat de subsidie is vastgesteld.

  • 2. De subsidie zal worden vastgesteld wanneer de energiehub daadwerkelijk is gerealiseerd, op basis van de werkelijk gemaakte subsidiabele kosten waarbij het verleende subsidiebedrag als maximum geldt.

  • 3. De aanvrager dient een verzoek tot vaststelling van de subsidie in bij het college, binnen 13 weken na afronding van de werkzaamheden.

  • 4. Een verzoek tot vaststelling moet worden ingediend via de mailbox subsidies@tilburg.nl o.v.v. Vaststelling subsidie, Subsidieregeling Energiehubs.

  • 5. Financiële projectverantwoording dat bestaat uit een overzicht van de activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten. De financiële verantwoording dient te gebeuren conform de voorwaarden zoals die zijn opgenomen in artikel 16 t/m 20 van de ASVT. Deze financiële projectverantwoording dient voorzien te zijn van een controleverklaring van een onafhankelijke accountant.

  • 6. De gemeente Tilburg is altijd gerechtigd de onderliggende stukken van de jaarrekening op te vragen.

Artikel 15. Algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger

De subsidieontvanger dient:

  • a.

    De opgedane ervaring en kennis op verzoek van de gemeente Tilburg te delen met de gemeente Tilburg, binnen de grenzen van het redelijke; en

  • b.

    De gemeente Tilburg toe te staan in overleg publicitair gebruik te maken van de met de activiteit behaalde resultaten en te delen met andere belanghebbenden.

  • c.

    In het kader van de publieke verantwoording: bij publicaties aan te geven dat het project mede mogelijk is gemaakt met financiële steun de gemeente Tilburg.

Artikel 16. Hardheidsclausule

Het college kan één of meer bepalingen van deze subsidieregeling in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepaling te dienen doelen.

Artikel 17. Slotbepalingen

  • 1. Dit is een regeling zoals bedoeld in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Tilburg 2023. De bepalingen van deze verordening zijn van toepassing voor zover daarvan in deze regeling niet wordt afgeweken. Dit betekent ook dat de verantwoordingsartikelen van de ASVT onverkort van toepassing zijn.

  • 2. Deze subsidieregeling treedt in werking de dag na publicatie.

  • 3. Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2027 of eerder wanneer het subsidieplafond wordt bereikt.

  • 4. Deze regeling blijft van toepassing op de afwikkeling van de subsidieaanvragen ook nadat de regeling sluit op basis van lid 3.

  • 5. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: subsidieregeling collectieve energiehubs 2024-2026 Tilburg.

  • 6. Deze subsidieregeling wordt gepubliceerd op Tilburg.nl en op Overheid.nl