Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724854
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724854/1
Subsidieregeling Bewegen is Gezond 2025 tot en met 2027
Geldend van 30-09-2024 t/m heden
Intitulé
Subsidieregeling Bewegen is Gezond 2025 tot en met 2027Burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal;
gelet op artikel 2, eerste lid, onder g en i en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Roosendaal;
BESLUITEN
vast te stellen de Subsidieregeling Bewegen is Gezond 2025 tot en met 2027.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
- a.
Beweegvisie2030: visiedocument van de gemeente Roosendaal waarin ambities op het gebied van sport en bewegen beschreven staan;
- b.
Brede Regeling Combinatiefuncties: landelijke regeling, gericht op de toeleiding naar sport-, beweeg- en cultuuraanbod. Zie ook https://sportindebuurt.nl/;
- c.
C ultuursensitief werken: een werkwijze waarbij rekening wordt gehouden met de etnische, culturele en sociale achtergrond en/of context van de doelgroep en/of betrokkenen;
- d.
Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA): landelijk akkoord tussen gemeenten, GGD’en, zorgverzekeraars en VWS met als doel een gezond en actief leven voor iedereen. Zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2023/01/31/gala-gezond-en-actief-leven-akkoord;
- e.
I nclusie: inwoners in staat stellen mee te doen op alle onderdelen van het leven, ongeacht hun achtergrond, kenmerken, voorkeuren en vaardigheden. Zie ook het Routeplan inclusieve samenleving, te downloaden op www.roosendaal.nl/belangrijke-documenten-subsidies onder de kop ‘Over ons subsidiebeleid’;
- f.
J aarlijkse subsidie: subsidie die per (boek)jaar of voor een bepaald aantal boekjaren aan een organisatie voor een periode van maximaal drie jaar wordt verstrekt;
- g.
Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG): landelijke stichting en programma, gericht op een gezonde leefomgeving, om overgewicht bij kinderen en jongeren terug te dringen. Zie ook https://jogg.nl/;
- h.
Loket Gezond Leven: digitale databank waar erkende interventies op het gebied van gezondheidsbevordering en preventie voor professionals staan beschreven. Zie ook: https://www.loketgezondleven.nl/;
- i.
P envoerder: de door het samenwerkingsverband aangewezen organisatie of persoon, die optreedt als aanvrager en na verlening als ontvanger en verantwoorder van de subsidie;
- j.
Roosendaals FIT! akkoord: uitvoeringsplan van de Beweegvisie2030, met name gericht op de pijler ‘gezonde inwoner’ uit de Beweegvisie2030;
- k.
S amenwerkingsverband: een verband zonder rechtspersoonlijkheid dat is opgericht ten behoeve van de uitvoering van activiteiten, blijkend uit een daartoe vastgestelde overeenkomst;
- l.
Sportakkoord: landelijk akkoord voor het verbeteren van de sport in Nederland. Zie ook https://www.sportakkoord.nl/;
- m.
Topsportklimaat: onderdeel van de uitvoering van de pijler ‘Presteren in de Top’ uit de Beweegvisie2030;
- n.
Valpreventie: landelijke ketenaanpak gericht op het voorkomen van vallen en verkleinen van het valrisico bij inwoners van 65 jaar en ouder;
- o.
VOG: Verklaring Omtrent het Gedrag.
Artikel 2 Doelstelling subsidieregeling
De hoofddoelstellingen van deze subsidieregeling zijn:
- -
kinderen en jongeren groeien gezond en actief op;
- -
een gezonde leefstijl bevorderen door een passend sport- en beweegaanbod voor iedereen;
- -
vitale (sport-)verenigingen en beweegaanbieders dragen bij aan het welzijn van en de sociale cohesie tussen inwoners.
Hierbij zijn de subdoelstellingen:
- -
inwoners van Roosendaal hebben in 2030 voldoende beweging en een vitale en actieve leefstijl;
- -
met name kinderen en inwoners, waarvoor sporten of bewegen niet vanzelfsprekend is, worden gestimuleerd en ondersteund in sport en beweging;
- -
(sport-)verenigingen en beweegaanbieders zijn vitaal en dragen bij aan het welzijn en de participatie van de inwoners;
- -
sport- en beweegvoorzieningen zijn gevarieerd van aard en kwalitatief goed;
- -
de buitenruimte daagt uit om te gaan bewegen en elkaar te ontmoeten. Er wordt nauw samengewerkt met partners om iedereen in beweging te krijgen en te houden.
Artikel 3 Activiteiten die voor een meerjarige subsidie in aanmerking komen
Activiteiten die voor een meerjarige subsidie in aanmerking komen, moeten aantoonbaar bijdragen aan de doelstelling van deze subsidieregeling zoals beschreven in artikel 2. De activiteiten worden ingedeeld volgens de drie pijlers van de Roosendaalse Beweegvisie2030, te weten: ‘sterke basis’, ‘gezonde inwoner’ en ‘presteren in de top’.
Sport- en beweegactiviteiten die worden georganiseerd door de inzet van buurtsportcoaches, worden overeenkomstig de landelijke Brede Regeling Combinatiefuncties uitgevoerd. De activiteiten dienen bij te dragen aan de uitvoering van de Beweegvisie2030 en zijn in lijn met de doelstellingen van het Roosendaalse RSD FIT! akkoord.
- 1.
Activiteiten die vallen onder ‘sterke basis’ dragen bij aan de volgende punten.
- a.
Sterke en vitale sportaanbieders. Hierbij is speciaal aandacht voor de toekomstbestendigheid van sportaanbieders, het stimuleren van kennisdeling en -overdracht tussen verenigingen onderling en met andere sectoren. Daarnaast is er aandacht voor het benutten van de maatschappelijke mogelijkheden van de sportaanbieders en de maatschappelijke waarde van sport. Ook wordt vraaggerichte ondersteuning aan de sportaanbieders geboden.
- b.
Een sociaal veilige sport, waarbij de nadruk ligt op het tegengaan van ongewenste situaties zoals discriminatie of grensoverschrijdend gedrag.
- a.
- 2.
Activiteiten die vallen onder ‘gezonde inwoner’ betreffen het organiseren, coördineren en begeleiden van (wijkgerichte) sport en beweegactiviteiten in de gemeente Roosendaal, waaronder voorlichting en doorverwijzing, gericht op het stimuleren van het maken van passende beweegkeuzes.
-
De activiteiten dragen bij aan:
- a.
het bevorderen van een actieve leefstijl van inwoners. Alle inwoners van Roosendaal hebben de mogelijkheid om te kunnen sporten en bewegen op een voor hen passende manier;
- b.
inclusie en diversiteit binnen de gemeente Roosendaal. Alle inwoners ongeacht leeftijd, afkomst, geslacht, geaardheid, opleiding, inkomen of beperking hebben volop kansen om mee te doen. Er is een passend sport- en beweegaanbod voor alle inwoners van Roosendaal. Er zijn geen fysieke, mentale, financiële of andere belemmeringen om deel te nemen aan activiteiten;
- c.
een gevarieerd en kwalitatief goed aanbod van sport- en beweegactiviteiten in de wijk bij de voorliggende voorzieningen zoals het urban sportpark, de WielerExperience, Cruyff Court, Krajicek Courts en overige beweegvoorzieningen;
- d.
de doelstellingen van Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) in relatie tot beweegaanbod en beweegaanbieders;
- e.
de doelstellingen van Jongeren op Gezond Gewicht in relatie tot een Gezonde Schoolaanpak;
- f.
het inrichten van een bewezen effectieve ketenaanpak voor Valpreventie bij ouderen en zo het voorkomen van valongevallen en de fysieke, emotionele en maatschappelijke gevolgen daarvan. De activiteiten bestaan uit het opsporen van valrisico, het screenen van valrisico-factoren, het aanbieden van (een) interventie(s) en het doorverwijzen naar structureel beweegaanbod. Hierbij worden de voorwaarden zoals beschreven in het GALA, onderdeel Valpreventie, gevolgd;
- g.
het versterken van de psychische weerbaarheid en mentale gezondheid van inwoners d.m.v. beweegaanbod;
- h.
activiteiten sluiten aan bij de Roosendaalse situatie, de gebiedsnetwerken en het Nationaal Programma Roosendaal (NPR).
- a.
- 3.
Activiteiten die vallen onder ‘presteren in de top’ zijn in lijn met het Roosendaals Topsportklimaat en het Sportakkoord. De activiteiten dragen bij aan het vergroten van de maatschappelijke waarde van (top)sport:
- a.
door middel van side events voor kwetsbare doelgroepen aansluiten bij reguliere (top)sportevenementen in Roosendaal;
- b.
door de zichtbaarheid van (top)sport te vergroten voor de inwoners van Roosendaal.
- a.
Artikel 4 Voorwaarden aan de aanvrager
Organisaties die voor subsidie in aanmerking komen voldoen aan de volgende vereisten.
- 1.
Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door een non-profit organisatie of samenwerkingsverband. Indien sprake is van een samenwerkingsverband dient de penvoerder de aanvraag in.
- 2.
Subsidie wordt verstrekt aan één organisatie of samenwerkingsverband voor alle onder artikel 3 genoemde activiteiten.
- 3.
Aanvrager is in staat vanaf de start van het subsidiejaar alle onder artikel 3 genoemde activiteiten uit te voeren.
- 4.
Aanvrager is in staat inzicht te geven in de meetbare effecten van de uitgevoerde activiteiten.
- 5.
Aanvrager heeft gekwalificeerd personeel met kennis en kunde ten aanzien van de activiteiten en de doelgroep. Het personeel is werkzaam onder een sport-CAO.
- 6.
Aanvrager zorgt ervoor in bezit te zijn van VOG-verklaringen van het personeel en/of vrijwilligers voor de uitvoering van de activiteiten.
- 7.
Aanvrager draagt aantoonbaar bij aan de inclusieve samenleving: aanvrager stimuleert dat diverse (culturele-) achtergronden, handicap, persoonlijke kenmerken, eigenschappen, (seksuele en/of gender-) identiteiten geen belemmering vormen voor deelname aan de activiteiten zoals genoemd onder artikel 3.
Artikel 5 Voorwaarden aan de aanvraag
De subsidieaanvraag voldoet aan de volgende voorwaarden:
- 1.
De subsidieaanvraag gaat vergezeld van een activiteitenplan waarin in ieder geval een omschrijving en/of beschrijving van het volgende is vermeld:
- a.
de wijze waarop is voldaan aan de voorwaarden van artikel 3 en 4;
- b.
de wijze waarop de activiteiten bijdragen aan het realiseren van de in artikel 2 genoemde doelstellingen;
- c.
de wijze waarop de aanvrager de doelgroep wil bereiken en een omschrijving van de inzet van kennis, kunde en ervaring van de aanvrager op dit gebied;
- d.
de mate waarin gebruik gemaakt wordt van bewezen effectieve interventies, zoals beschreven op de website van het Loket Gezond Leven; de wijze waarop de aanvrager de effecten van uw activiteiten/diensten wil meten en rapporteren;
- e.
de deskundigheid van de medewerkers, waarbij aandacht wordt besteed aan relevante opleidingen en ervaring;
- f.
de onderlinge samenhang tussen de activiteiten indien sprake is van een samenwerkingsverband;
- g.
de mate en variëteit van bestaande samenwerking met andere organisaties binnen de gemeente Roosendaal;
- h.
de wijze waarop wordt samengewerkt en afgestemd met andere organisaties binnen de gemeente Roosendaal;
- i.
de mate waarin de beschikbare middelen effectief en efficiënt worden ingezet, waarbij aandacht wordt besteed aan kosteneffectiviteit.
- a.
- 2.
De aanvraag gaat vergezeld van een sluitende begroting conform verplicht format.
Artikel 6 Subsidiabele kosten
-
1. Het subsidiebedrag is gebaseerd op de noodzakelijke en werkelijke kosten. Subsidiabele kosten zijn:
- a.
kosten voor de organisatie en uitvoering van de activiteiten;
- b.
organisatiekosten, waaronder accountantskosten;
- c.
loonkosten van de buurtsportcoaches: deze subsidieregeling is gedeeltelijk gebaseerd op de landelijke Brede Regeling Combinatiefuncties. Er geldt een maximale cofinanciering van 40% van de loonkosten van de buurtsportcoaches. De overige loonkosten dekt de aanvrager zelf of via cofinanciering van derden, eventueel aangevuld met cofinanciering vanuit gemeentelijke middelen.
- a.
-
-
2. Niet subsidiabele kosten
- a.
Geen subsidie kan worden verstrekt voor sport- en beweegactiviteiten door de inzet van buurtsportcoaches, als bedoeld in artikel 4 lid d. van de Brede Regeling Combinatiefuncties, waarbij geen sprake is van 60% cofinanciering in het kader van de bestuurlijke afspraken.
- b.
Een interventie op het gebied van Valpreventie waarbij niet voldaan wordt aan de landelijke ketenaanpak, zoals beschreven staat in het GALA.
- a.
Artikel 7 Maximaal subsidiebedrag per aanvraag/aanvrager
De aan te vragen subsidie bedraagt maximaal:
Voor 2025: €1.253.805,-
Voor 2026: €1.213.979,-
Voor 2027: €1.213.979,-
Artikel 8 Subsidieplafond
-
1. Deze regeling voor de periode 2025 tot en met 2027 kent de volgende subsidieplafonds.
- a.
Voor het jaar 2025 in totaal € 1.253.805,-, dit totaalbedrag bevat de volgende onderdelen:
- °
€ 230.505,- is bestemd voor de interventie(s) Valpreventie zoals beschreven in artikel 3 lid 2f;
- °
€ 50.000,- vanuit het Sportakkoord is bestemd voor “de sterke basis” zoals beschreven in artikel 3 lid 1;
- °
€ 25.000,- is bestemd voor een "Gezonde Schoolaanpak” zoals beschreven in artikel 3 lid 2e.
- °
- b.
voor het jaar 2026 in totaal € 1.213.979,-, dit totaalbedrag bevat de volgende onderdelen:
- °
€ 237.679,- is bestemd voor de interventie(s) Valpreventie zoals beschreven in artikel 3 lid 2f;
- °
€ 40.000,- vanuit het Sportakkoord is bestemd voor “de sterke basis” zoals beschreven in artikel 3 lid 1;
- °
€ 25.000,- is bestemd voor een "Gezonde Schoolaanpak” zoals beschreven in artikel 3 lid 2e.
- °
- c.
voor het jaar 2027 in totaal € 1.213.979,-*, dit totaalbedrag bevat de volgende onderdelen:
- °
€237.679,- is bestemd voor de interventie(s) Valpreventie zoals beschreven in artikel 3 lid 2f;
- °
€ 40.000,- vanuit het Sportakkoord bestemd voor “de sterke basis” zoals beschreven in artikel 3 lid 1;
- °
€ 25.000,- is bestemd voor een “Gezonde Schoolaanpak” zoals beschreven in artikel 3 lid 2e.
- °
- a.
-
-
*NB. De huidige regeling GALA heeft een looptijd tot en met 2026. Indien de huidige regeling door het Rijk wordt voortgezet en/of bijgesteld, wordt de subsidie voor het jaar 2027 conform aangepast.
-
Als het Rijk niet kiest voor voortzetting van de Brede Regeling Combinatiefuncties het Sportakkoord of het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) Valpreventie wordt (deels) gewijzigd of beëindigd, bedraagt de subsidie en het subsidieplafond voor de jaren vanaf 2027 € 0,00.
-
-
2. Voor de onder 1. genoemde subsidieplafonds geldt de volgende verdeling:
- a.
voor activiteiten genoemd in artikel 3.1 (sterke basis): 50% van het totaalbedrag;
- b.
voor activiteiten genoemd in artikel 3.2 (gezonde inwoner): 40% van het totaalbedrag;
- c.
voor activiteiten genoemd in artikel 3.3 (presteren in de top): 10% van het totaalbedrag.
- a.
-
-
3. Voor meerjarig beschikte subsidies wordt indexering toegepast, met uitzondering van de subsidie specifiek voor de onderdelen Valpreventie, de Brede Regeling Buurtsportcoaches en het Sportakkoord. Het indexatiepercentage wordt jaarlijks op 1 mei vastgesteld overeenkomstig de methodiek die is terug te vinden in het gemeentelijke Spoorboekje Planning en Control Cyclus van het betreffende begrotingsjaar.
-
-
4. Het subsidieplafond wordt vastgesteld onder voorbehoud van goedkeuring van de begroting door de gemeenteraad. Dit kan de consequentie hebben dat, wanneer geen of onvoldoende financiële middelen beschikbaar worden gesteld, het subsidieplafond wordt verlaagd. Het verlaagde subsidieplafond geldt dan ook voor reeds ingediende aanvragen. Indien er door de verlaging van het subsidieplafond geen of onvoldoende financiële middelen zijn om de volledige uitvoering van de activiteit conform onderhavige regeling te subsidiëren, kan de consequentie zijn dat er geen subsidie voor de activiteit wordt verstrekt. Reeds ingediende aanvragen worden buiten behandeling gesteld en de subsidieregeling wordt ingetrokken.
Artikel 9 Beoordeling subsidieaanvraag
-
1. Tijdige en volledige subsidieaanvragen die voldoen aan de voorwaarden van de artikelen 4 en 5 worden inhoudelijk beoordeeld aan de hand van de volgende criteria.
- a.
Aansluiten bij beoogde doelstellingen:
- •
de mate waarin de activiteiten bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen genoemd in artikel 2;
- •
de mate waarin de verschillende doelgroepen bereikt worden.
- •
- b.
Aansluiten bij trends en ontwikkelingen:
- •
de mate waarin wordt ingespeeld op lokale, regionale en landelijke trends en ontwikkelingen op het gebied van sport en bewegen en de activiteiten hierop waar nodig worden aangepast.
- •
- c.
Kwaliteit van de dienstverlening:
- •
de wijze waarop het effect van de activiteiten wordt gemeten en -onderbouwd met voorbeelden- wordt gerapporteerd over behaalde resultaten.
- •
- d.
Samenwerking met andere organisaties:
- •
de mate en variëteit van de huidige en toekomstige samenwerkingen met andere relevante lokale en regionale organisaties en partnerships en hoe deze samenwerking bijdraagt aan de te behalen resultaten;
- •
het overnemen en/of voortzetten van de huidige afspraken met het primair onderwijs en sportopleidingen, gericht op het bewegingsonderwijs en wijkgerichte activiteiten.
- •
- e.
Effectiviteit en efficiëntie:
- •
de mate waarin de subsidie effectief en efficiënt wordt besteed aan het uitvoeren van de activiteiten om bij te dragen aan de te behalen resultaten.
- •
- a.
-
2. Aan de in het eerste lid vermelde criteria wordt een score toegekend met toepassing van een wegingsfactor zoals vermeld op het bijgevoegde vastgestelde beoordelingsformulier. Dit beoordelingsformulier maakt onderdeel uit van deze subsidieregeling.
-
-
3. De subsidieaanvragen worden na een onderlinge vergelijking gerangschikt, waarna subsidie wordt verstrekt aan de aanvrager die als eerste in de rangschikking is geplaatst.
-
-
4. Indien geen of onvoldoende financiële middelen in de begroting worden vastgesteld, geldt het bepaalde in artikel 8 lid 4 van deze subsidieregeling en kunnen reeds ingediende aanvragen buiten behandeling worden gesteld.
Artikel 10 Besluitvorming
De besluitvorming op de aanvragen op grond van deze subsidieregeling geschiedt volgens de volgende procedure.
- 1.
Het college stelt instructies vast voor de samenstelling en werkwijze van een onafhankelijke adviescommissie.
- 2.
Het college stelt een onafhankelijke adviescommissie in, bestaande uit drie personen.
- 3.
De commissie beoordeelt alle aanvragen die tijdig en volledig zijn en voldoen aan de voorwaarden van de artikelen 4 en 5 op grond van de in artikel 9, eerste lid, vermelde criteria.
- 4.
Ieder commissielid vult individueel per aanvraag een beoordelingsformulier in.
- 5.
De ingevulde beoordelingsformulieren worden in een commissievergadering besproken.
- 6.
De commissie stelt tijdens de vergadering in gezamenlijk overleg de totaalscores per aanvraag vast en rangschikt vervolgens de aanvragen op grond van artikel 9, derde lid.
- 7.
De commissie brengt advies uit aan het college over de afhandeling van de ingediende aanvragen.
- 8.
Het college besluit tot afwijzing en verlening van de aangevraagde subsidies.
- 9.
De subsidie wordt verleend voor de periode van drie jaar.
- 10.
Indien sprake is van een samenwerkingsverband verstuurt het college de beschikking aan de penvoerder.
Artikel 11 Aanvraagtermijn subsidieaanvraag
In afwijking van artikel 6.1 van de Algemene subsidieverordening en met toepassing van artikel 6.2 wordt een subsidieaanvraag voor een subsidie uiterlijk op 31 oktober 2024 ingediend bij het college.
Artikel 12 Samenloop van subsidies
De aanvraag voor subsidie wordt afgewezen indien voor de activiteiten, als bedoeld in artikel 3, op grond van andere nadere regels subsidie is of wordt verstrekt.
Artikel 13 Verplichtingen
-
1. De subsidieontvanger is verplicht:
- a.
de activiteiten uit te voeren overeenkomstig de bij de subsidieaanvraag verstrekte gegevens;
- b.
zorg te dragen voor de lokale zichtbaarheid, bekendheid en bereikbaarheid van de organisatie of het samenwerkingsverband en het activiteitenaanbod;
- c.
flexibel in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen binnen de gemeente Roosendaal;
- d.
de activiteiten kosteloos aan te bieden aan de doelgroep, met uitzondering van kosten voor consumpties.
- a.
-
-
2. Indien sprake is van een samenwerkingsverband is de penvoerder verantwoordelijk voor het afleggen van rekening en verantwoording.
Artikel 14 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op de derde dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.
Ondertekening
Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Roosendaal op 24 september 2024,
de secretaris, de burgemeester,
Bijlage: Individueel beoordelingsformulier tender: Subsidieregeling Bewegen is Gezond 2025 tot en met 2027.
Beoordeling en afweging van subsidieaanvragen door de adviescommissie vindt per commissielid plaats via onderstaand toetsingsformulier.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl