Instellingsbesluit ambtelijke adviescommissie Gemeentelijke Gezondheidsdienst Haaglanden en ambtelijke adviescommissie Veilig Thuis Haaglanden

Geldend van 01-10-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024

Intitulé

Instellingsbesluit ambtelijke adviescommissie Gemeentelijke Gezondheidsdienst Haaglanden en ambtelijke adviescommissie Veilig Thuis Haaglanden

Het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst en Veilig Thuis Haaglanden;

gelet op:

  • -

    artikel 23 van de Gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst en Veilig Thuis Haaglanden en;

  • -

    artikel 24 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

gezien het voorstel van het dagelijks bestuur van 7 juni 2024;

BESLUIT:

vast te stellen het navolgende gewijzigde:

INSTELLINGSBESLUIT AMBTELIJKE ADVIESCOMMISSIE GEMEENTELIJKE GEZONDHEIDSDIENST HAAGLANDEN EN AMBTELIJKE ADVIESCOMMISSIE VEILIG THUIS HAAGLANDEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    regeling: Gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst en Veilig Thuis Haaglanden;

  • b.

    ambtelijke adviescommissie: de ambtelijke adviescommissie Gemeentelijke Gezondheidsdienst Haaglanden of de ambtelijke adviescommissie Veilig Thuis Haaglanden zoals bedoeld in artikel 23 van de regeling en artikel 24 van de Wet gemeenschappelijke regelingen;

  • c.

    algemeen bestuur: het algemeen bestuur als bedoeld in artikel 6 van de regeling;

  • d.

    dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur zoals bedoeld in artikel 14 van de regeling;

  • e.

    colleges: de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten;

  • f.

    gemeenten: de gemeenten als bedoeld in artikel 1, onder f van de regeling;

  • g.

    secretaris: de secretaris van de regeling.

Artikel 2 Adviescommissies

  • 1. Er is een ambtelijke adviescommissie Gemeentelijke Gezondheidsdienst Haaglanden die de agenda en bestuurlijke besluitvorming van het algemeen bestuur ambtelijk voorbereidt.

  • 2. Er is een ambtelijke adviescommissie Veilig Thuis Haaglanden die de agenda en bestuurlijke besluitvorming van het algemeen bestuur ambtelijk voorbereidt.

  • 3. Onderwerpen die tot het werkterrein van meerdere ambtelijke adviescommissies behoren, worden door de commissies afzonderlijk behandeld of in een gezamenlijke vergadering behandeld.

Artikel 3 Bevoegdheden

  • 1. De ambtelijke adviescommissie is bevoegd tot:

    • a.

      het uitbrengen van ambtelijk advies aan , het algemeen bestuur, de directeur publieke gezondheid of de directeur veilig thuis over een besluit dat voorligt bij het algemeen bestuur;

    • b.

      een concept ontwerpagenda voor het algemeen bestuur voor te bereiden en deze met de secretaris te bespreken.

  • 2. Een advies kan minderheidsstandpunten omvatten.

  • 3. Het advies wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

  • 4. Tenzij dit op grond van de Wet open overheid achterwege wordt gelaten, wordt het advies openbaar gemaakt.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1. De ambtelijke adviescommissie Gemeentelijke Gezondheidsdienst Haaglanden bestaat uit één lid per gemeente dat ambtelijk adviseert over de gemeentelijke gezondheidsdienst.

  • 2. De ambtelijke adviescommissie Veilig Thuis Haaglanden bestaat uit één lid per gemeente dat ambtelijk adviseert over veilig thuis.

  • 3. De directeur publieke gezondheid en/of de directeur veilig thuis is bij de vergaderingen van de ambtelijke adviescommissie aanwezig. Zij nemen deel aan de beraadslagingen en hebben een raadgevende stem. De directeur publieke gezondheid en de directeur veilig thuis kunnen zich laten bijstaan door medewerkers of experts.

  • 4. Gemeentelijke directeuren of vergelijkbare functionarissen kunnen deelnemen aan de vergadering.

  • 5. De secretaris is aanwezig bij de vergaderingen en heeft een ondersteunende rol.

Artikel 6 Voorzitter van de ambtelijke adviescommissie

  • 1. De ambtelijke adviescommissie wijst uit zijn midden een voorzitter van de ambtelijke adviescommissie aan. De ambtelijke adviescommissie kan er ook voor kiezen de secretaris aan te wijzen als voorzitter.

Artikel 7 Vergaderingen

  • 1. De ambtelijke adviescommissie vergadert minimaal zo vaak als het algemeen bestuur en voorts zo vaak als de voorzitter van de ambtelijke adviescommissie dat nodig acht.

  • 2. Het algemeen bestuur kan een reglement van orde vaststellen voor de vergaderingen van de adviescommissie.

  • 3. De secretaris stelt vóór aanvang van elk kalenderjaar een schema op voor de in dat jaar te houden vergaderingen. Dit schema wordt tijdig ter kennis gebracht van de leden.

  • 4. De secretaris zendt ten minste zeven dagen voor een vergadering de leden een uitnodiging onder vermelding van plaats, dag en uur van de vergadering, inclusief de daarbij behorende stukken. In bijzondere omstandigheden kan hiervan worden afgeweken.

  • 5. De secretaris zendt tenminste zeven dagen voor een vergadering de directeur publieke gezondheid en de directeur veilig thuis een uitnodiging onder vermelding van plaats, dag en uur van de vergadering, inclusief de daarbij behorende stukken. In bijzondere omstandigheden kan hiervan worden afgeweken.

Artikel 8 Verslag

  • 1. De secretaris draagt zorg voor het opstellen van een kort verslag van de vergadering.

  • 2. Het verslag bevat in ieder geval:

    • a)

      de namen van de afwezige leden;

    • b)

      de namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;

    • c)

      de uitgebrachte adviezen;

    • d)

      een formulering van de genomen besluiten.

  • 3. Het verslag wordt aan de deelnemers toegezonden.

Artikel 9 Deelname aan de beraadslaging door anderen

  • 1. De ambtelijke adviescommissie kan bepalen dat naast de directeur publieke gezondheid en/of de directeur Veilig Thuis en hun medewerkers, anderen dan de in de vergadering aanwezige leden deelnemen aan de beraadslaging.

  • 2. Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter of een der leden genomen alvorens met de beraadslaging ten aanzien van het aan de orde zijnde agendapunt een aanvang wordt genomen.

Artikel 10 Uitbrengen adviezen

  • 1. De ambtelijke adviescommissie formuleert de adviezen.

  • 2. Bij verschillende standpunten wordt in onderling overleg gekomen tot een gezamenlijk advies. Dit gezamenlijk advies kan een afwijkend standpunt van een of meerdere gemeenten bevatten.

  • 3. De uitgebrachte ambtelijke adviezen worden gevoegd bij de voorstellen aan het algemeen bestuur.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1. Dit besluit treedt in werking op de dag nadat het is vastgesteld. Voor zover de datum van de bekendmaking is gelegen na 1 juli 2024 heeft dit besluit terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2024.

  • 2. Dit besluit kan worden aangehaald als: Instellingsbesluit ambtelijke adviescommissie Gemeentelijke Gezondheidsdienst Haaglanden en ambtelijke adviescommissie Veilig Thuis Haaglanden.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst en Veilig Thuis Haaglanden,

Den Haag,

d.d. 27 juni 2024,

Secretaris,

I. du Pon

Voorzitter,

M. van Bijnen