Financieel statuut GR GGD en VT Haaglanden

Geldend van 01-10-2024 t/m heden

Intitulé

Financieel statuut GR GGD en VT Haaglanden

Het Algemeen Bestuur van Gemeenschappelijke Regeling GGD en VT Haaglanden,

gelet op artikel 25 derde lid van de Gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst en Veilig Thuis Haaglanden,

overwegende het volgende:

  • -

    Art. 25 derde lid: “Het algemeen bestuur kan in een Financieel statuut het bepaalde in het eerste en tweede lid nader uitwerken.”;

besluit vast te stellen de volgende regeling:

HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN

Artikel 1. Definities

Voor de definitie en interpretatie van gehanteerde begrippen wordt verwezen naar de Gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst en Veilig Thuis Haaglanden inclusief toelichting.

Artikel 2. Duur

  • 1. Deze regeling wordt voor onbepaalde tijd vastgesteld.

  • 2. Het Algemeen Bestuur kan op basis van nieuwe inzichten deze regeling aanpassen binnen de kaders van de Gemeenschappelijke Regeling en de Kaderbrief gemeenschappelijke regelingen van de colleges van de deelnemende gemeenten.

Artikel 3. Verordening Financieel beheer en beleid

De verordening Financieel beheer en beleid van de gemeente Den Haag is, aangezien de gemeente Den Haag zorgdraagt voor de uitvoeringsorganisaties van de GR GGD en VT Haaglanden, van overeenkomstige toepassing voor het financieel beleid en beheer van de GR GGD en VT Haaglanden, tenzij dat strijdigheid oplevert met deze regeling.

HOOFDSTUK 2. PLANNING & CONTROL DOCUMENTEN EN RAMINGSMETHODEN

Artikel 4. Documenten in de planning & control cyclus

  • 1. Voor de oplevering van begroting en jaarstukken gelden de termijnen voor tijdig inzenden van stukken zoals jaarlijks opgenomen in de Wet gemeenschappelijke regelingen en in de Kaderbrief gemeenschappelijke regelingen van de colleges van de deelnemende gemeenten.

  • 2. Voorafgaand aan het begrotingsvoorstel stelt het Algemeen Bestuur een voorjaarsbrief vast met beleidsmatige en financiële uitgangspunten voor de op te stellen begroting.

  • 3. Voor de tussentijdse bestuursrapportage geldt als uiterste termijn: aanlevering voor behandeling in het Algemeen Bestuur in het derde kwartaal.

  • 4. De jaarplanning voor de planning & control cyclus en het Normenkader rechtmatigheid wordt vastgesteld door het Dagelijks Bestuur op advies van de controller.

Artikel 5. Reikwijdte van de planning & control documenten

In de begroting, bestuursrapportages en verantwoording van de GR staan de gezamenlijke, door de negen deelnemende gemeenten aan de GR opgedragen, taken. Over activiteiten buiten het gezamenlijke takenpakket bevatten de begroting, bestuursrapportages en verantwoording slechts gegevens voor zover die relevant zijn voor een beoordeling van (de kosten van) het takenpakket van de gemeenschappelijke regeling.

Artikel 6. Samenhang in de planning & control documenten

  • 1. De begroting, bestuursrapportages en jaarstukken zijn zodanig ingericht dat per taak direct verband kan worden gelegd tussen de ambities, kosten en prestaties.

  • 2. Voor elke taak geeft de programmabegroting inzicht in ‘Wat willen we bereiken?’, ‘Wat gaan we daarvoor doen’ (prestatieafspraken en/of indicatoren) en ‘Wat gaat het kosten’.

  • 3. Voor omschrijving van het kwaliteitsniveau wordt daarbij verwezen naar het dienstverleningshandvest.

  • 4. De begroting en verantwoording voldoen aan de eisen van het Besluit Begroting en Verantwoording.

Artikel 7. Wijze van kostprijsbepaling in de begroting en de jaarstukken

  • 1. De productie-aantallen (volumeontwikkeling) zijn onderbouwd en er is rekening gehouden met bijgestelde inwonersaantallen. Vanwege de publicatiedatum van de bevolkingsstatistiek van het CBS wordt uitgegaan van het inwonertal op 1 januari van het voorafgaande jaar.

  • 2. Indexatie van de begroting vindt plaats conform de richtlijnen van de deelnemende gemeenten zoals vastgelegd in de Kaderbrief gemeenschappelijke regelingen.

  • 3. De in de begroting toegerekende directe personeelskosten per taak zijn gebaseerd op te verwachten inzet.

  • 4. Ten behoeve van scholing en vorming wordt de raming van personeelskosten verhoogd met het daarvoor in de uitvoeringsorganisaties geldende percentage.

  • 5. De directe kosten per taak, de indirecte kosten van de uitvoeringsorganisaties per taak en de kosten voor aan de uitvoeringsorganisaties toegerekende overhead zijn afzonderlijk inzichtelijk gemaakt conform het Besluit Begroting en Verantwoording, zodanig dat de kostenontwikkeling inzichtelijk is.

  • 6. Eventuele begrote stelposten worden binnen het begrotingsjaar omgezet in (aanpassing van) lasten- en/of batenramingen.

Artikel 8. Begroting met drie programma’s en een risicoparagraaf

  • 1. De begroting is per programma sluitend.

  • 2. De begroting bestaat uit drie programma’s, te weten GGD Haaglanden, VT Haaglanden en GR- ondersteuning.

  • 3. De begroting en de programma’s binnen de begroting zijn opgebouwd in twee delen, een beleidsbegroting en een financiële begroting.

  • 4. In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing zijn alle onderkende risico’s en de wijze waarop deze worden beheerst opgenomen, rekening houdend met de Kaderbrief gemeenschappelijke regelingen.

  • 5. In de begroting en de jaarrekening worden geen middelen verschoven tussen de afzonderlijke programma’s en reserves voor GGD, VT en GR ondersteuning.

  • 6. De begroting en jaarstukken bevatten alle conform het Besluit Begroting en Verantwoording verplichte paragrafen en overzichten. Het overzicht overhead wordt gesplitst voor GGD en VT.

  • 7. Het jaarverslag bevat de volgende informatieve overzichten: overzicht hoeveel FTE per programma is ingezet voor de GR, overzicht investeringen van de uitvoeringsorganisaties ten behoeve van de GR (indien aan de orde; de kosten hiervan worden betrokken in de meerjarenraming van de lasten), overzicht met toelichting van de bijdrage per gemeente, specificatie bijdrage per gemeente conform de BBV-taakvelden ten behoeve van aansluiting op de gemeentelijke jaarstukken.

HOOFDSTUK 3. FINANCIERINGSSYSTEMATIEK

Artikel 9. Financiering GGD-basispakket

  • 1. Deelnemersbijdragen voor de GGD-basistaken worden in de begroting vastgesteld.

  • 2. Per GGD-basistaak wordt de grondslag voor de berekening van de te begroten deelnemersbijdrage gevormd door de kostenraming voor de taak (excl. evt. eindafnemersbijdragen) en de in verband daarmee in de uitvoeringsovereenkomst overeen te komen vergoeding.

  • 3. Voor de volgende GGD-basistaken wordt van iedere deelnemer dezelfde bijdrage per inwoner gevraagd, omdat voor alle negen gemeenten een gelijk takenpakket in de gemeenschappelijke regeling is opgenomen.

  • 4. Voor de GGD-basistaak TBC-bestrijding wordt de in het vorige lid bedoelde bijdrage per inwoner bepaald, rekening houdend met een hogere bijdrage voor de deelnemer Den Haag, gebaseerd op een hogere TBC incidentie.

  • 5. Voor de GGD-basistaak Toezicht Kinderopvang wordt de bijdrage per deelnemer bepaald op basis van de door de deelnemer aangegeven verwachte hoeveelheid in combinatie met de geraamde kostprijs per type product/inspectie.

  • 6. Voor de GGD Basistaak SOA Bestrijding worden bijdragen ontvangen uit landelijke subsidieregelingen.

Artikel 10. Financiering GGD-pluspakket

  • 1. Voor de GGD-plustaken Hygiëne-inspecties bij seksinrichtingen en Reizigersadvies en –vaccinatie worden bij begroting kostendekkende eindafnemersbijdragen geraamd. Hiertoe worden in de begroting de tarieven vastgesteld op basis van de in de uitvoeringsovereenkomst overeen te komen kostprijs alsmede de geraamde hoeveelheden. De tarieven worden rechtstreeks in rekening gebracht bij de eindafnemer.

  • 2. Omdat de GGD-plustaken Hygiëne-inspecties bij seksinrichtingen en Reizigersadvies en –vaccinatie kostendekkend uit eindafnemersbijdragen worden begroot, wordt voor deze taken geen deelnemersbijdrage begroot. Ingeval er verlies op deze taken optreedt zijn de bepalingen over afrekening en risicobeheersing van toepassing.

  • 3. Voor de GGD-plustaak Taken wet op de lijkbezorging wordt bij begroting een kostendekkend tarief geraamd. Hiertoe wordt in de begroting het tarief vastgesteld op basis van de in de uitvoeringsovereenkomst overeen te komen kostprijs alsmede de geraamde hoeveelheden per gemeente. Dit tarief wordt via de GR gefactureerd en in rekening gebracht bij de deelnemende gemeenten.

Artikel 11. Financiering VT-taken

  • 1. Deelnemersbijdragen voor de VT-taken worden in de begroting vastgesteld.

  • 2. De grondslag voor de berekening van de deelnemersbijdragen wordt gevormd door de kostenraming voor de VT-taak en de in verband daarmee in de uitvoeringsovereenkomst overeen te komen vergoeding.

  • 3. Van de kosten van de VT-taak wordt een vast deel gefinancierd uit bijdragen van Wmo-centrumgemeenten. De hoogte van deze bijdrage is bepaald in een regiovisie Veilig Thuis. Wijzigingen in regelgeving kunnen leiden tot wijziging van dit financieringsbestanddeel.

  • 4. Het resterende deel van de kosten van de VT-taak wordt gefinancierd uit deelnemersbijdragen (van alle gemeenten), bestaande uit een beschikbaarheidsbijdrage in de vaste kosten en een gebruiksbijdrage in de variabele kosten, zodat alle deelnemers bijdragen aan de beschikbaarheid én vanuit profijt. De vaste en de variabele kosten worden jaarlijks in de begroting gedefinieerd en zichtbaar gemaakt.

  • 5. De beschikbaarheidsbijdrage wordt per deelnemer berekend door de vaste kosten te verdelen op basis van het aantal inwoners, omdat vaste kosten ingeval van VT slechts trapsgewijs samenhangen met de totale productieomvang.

  • 6. De gebruiksbijdrage wordt per deelnemer berekend door de variabele kosten te verdelen op basis van gebruik in het jaar t-2, dit zijn de meest recente gebruikscijfers bij het opstellen de van begroting. Als gebruik wordt daarbij gerekend met het aandeel van de totale productietijd voor VT-adviezen en -meldingen dat voor de betreffende gemeente is ingezet.

HOOFDSTUK 4. AFREKENING, RISICOBEHEERSING EN ADMINISTRATIEVE VERWERKING

Artikel 12. Afrekening en risicobeheersing GGD-basispakket met uitzondering van Toezicht Kinderopvang

  • 1. Voor de GGD-basistaken met uitzondering van Toezicht Kindervang zal conform artikel 2425 eerste lid van de GR de uitvoeringsorganisatie GGD de vooraf afgesproken diensten bij de GR in rekening brengen op basis van een vooraf overeengekomen vergoeding. Voor het GGD-basispakket geldt daarmee een vaste prijs op basis van de begrote kosten. Het vaste bedrag voor vergoeding van de GGD-basistaken met uitzondering van Toezicht Kinderopvang wordt in twee termijnen bij de GR in rekening gebracht.

  • 2. In de dienstverleningsovereenkomst spreken de GR en de gemeente Den Haag af hoe de risico’s zijn verdeeld en hoe deze risico´s worden bewaakt. Op het moment dat zich een van de risico’s dreigt voor te doen, zal de gemeente Den Haag over de te verwachten kosten in overleg treden met de GR op een wijze zoals afgesproken in de dienstverleningsovereenkomst.

  • 3. De GR kan de eventuele additionele kosten ten laste brengen van een weerstandsvermogen dat is gereserveerd op basis van de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing, en dat wordt opgebouwd door middel van risico-opslagen op de inwonersbijdrage en/of resultaatbestemmingen.

  • 4. Conform de Kaderbrief gemeenschappelijke regelingen worden alle risico’s gepreciseerd door kans (%) maal impact (€) te vermenigvuldigen tot een risicoprofiel uitgedrukt in euro’s.

  • 5. Als de risicoanalyse duidt op een hoge kans op optreden van een risico met een mogelijke financiële impact voor de GR, dan wordt daar rekening mee gehouden in de p&c-documenten die aan het AB worden voorgelegd ter besluitvorming. Indien geen of niet toereikend weerstandsvermogen aanwezig is, dan legt de GR op voorhand in de begroting hiervoor op de inwonersbijdrage voor die taak een risico-opslag op. De beslissing om een risico-opslag op te leggen wordt jaarlijks in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing genomen en gemotiveerd. Het bedrag wordt als deel van de inwonersbijdrage gefactureerd en als Weerstandsvermogen GGD gereserveerd.

  • 6. Conform de Kaderbrief gemeenschappelijke regelingen wordt de risico-opslag zodanig bepaald dat de verhouding tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de omvang van de risico’s maximaal 1,0 is.

Artikel 13. Eenvoudige administratie

  • 1. De GR kan tweemaal per jaar een factuur ontvangen voor de in de dienstverleningsovereenkomst voor het GGD-basispakket afgesproken vergoeding.

  • 2. Twee keer per jaar ontvangen alle deelnemende gemeenten een factuur voor het voorschot van de deelnemersbijdrage dat ze aan de GR verschuldigd zijn, conform de bedragen in de vastgestelde begrotingsdocumenten. In de facturen wordt een onderscheid gemaakt in de bijdrage per programma en daarnaast worden ook de taken waarvoor de pxq financiering geldt, apart inzichtelijk gemaakt per gemeente.

Artikel 14. Afrekening en risicobeheersing Toezicht Kinderopvang en GGD-plustaken

  • 1. Voor de GGD-plustaken Hygiëne-inspecties bij seksinrichtingen en Reizigersadvies en -vaccinatie betalen eindafnemers een kostendekkende bijdrage. De tarieven worden op basis van de begrote kostprijs bepaald. Voor deze taken vindt geen afrekening met de deelnemende gemeenten plaats.

  • 2. Voor de taak Toezicht Kinderopvang en voor GGD-plustaak Taken wet op de lijkbezorging betaalt de desbetreffende gemeente een kostendekkende bijdrage. De GR begroot de bijdrage per gemeente op basis van verwachte hoeveelheid. Voor deze taken vindt afrekening met de gemeenten plaats op basis van de gerealiseerde hoeveelheid.

  • 3. Bij Toezicht Kinderopvang en de GGD-plustaken zijn twee financiële risico’s aan de orde: een prijsrisico (een verschil als gevolg van afwijking van de begrote kostprijs waardoor het tarief niet kostendekkend blijkt) en een hoeveelheidsrisico (een verschil als gevolg van afwijking van de geraamde af te nemen hoeveelheden). Beide risico’s worden in de dienstverleningsovereenkomst gekwantificeerd en voor beide wordt een gekwantificeerde risicoverdeling overeengekomen waar de GR bij toepassing van deze regeling aan gebonden is.

  • 4. Om het hoeveelheidsrisico bij Toezicht Kinderopvang te beperken wordt, door definitieve vaststelling van de Uitvoeringsovereenkomst door de GR GGD-VT Haaglanden en de gemeente Den Haag, op basis van ervaringscijfers en de door deelnemers afgegeven en lopende vergunningen de te leveren hoeveelheid bepaald. Tevens wordt een ondergrens overeengekomen voor het minimaal in rekening te brengen percentage van de daaraan verbonden kosten.

  • 5. De uitvoeringsorganisatie GGD richt de capaciteit in om de afgesproken aantallen te kunnen leveren. Is de gerealiseerde hoeveelheid lager dan de ondergrens en het leidt tot een tekort op het totaal van de uitgaven voor de betreffende taak, dan brengt de uitvoeringsorganisatie GGD het hoeveelheidsverschil tussen gerealiseerd en ondergrens in rekening bij de GR tegen het vastgestelde tarief.

Artikel 15. Afrekening en risicobeheersing VT-taken

  • 1. De verhouding tussen de GR en de uitvoeringsorganisatie VT is naar analogie van de verhouding bij de GGD vormgegeven. Voor de Taken VT geldt dan ook dezelfde wijze van afrekening met de uitvoeringsorganisatie VT.

  • 2. Voor de Taken VT zal (conform artikel 25lid 1) de gemeente Den Haag de vooraf afgesproken diensten bij de GR in rekening brengen op basis van een vooraf overeengekomen vergoeding, alleen voor de taak Meldingen vindt wel een verrekening van het resultaat met de deelnemende gemeenten plaats. Dit gebeurt op basis van de werkelijke realisatie in een jaar. De vooraf overeengekomen vergoeding wordt door de uitvoeringsorganisatie in twee termijnen bij de GR in rekening gebracht.

  • 3. De risico’s ten aanzien van de Taken VT worden op dezelfde wijze verdeeld als bij de GGD-basistaken. De GR-risico’s hebben dan ook hetzelfde karakter en worden op dezelfde wijze beheerst. De nadere regels voor GR-Risicobeheersing bij GGD-basistaken gelden ook voor de VT-taken. Het hieraan verbonden risico voor de GR wordt betrokken in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing. Als de bedrijfsvoering VT en de opbouw van weerstandsvermogen VT niet op orde zijn, kan in de GR-begroting rekening worden gehouden met een extra bijdrage van de deelnemende gemeenten die het mogelijk maakt om een flexibele schil in te zetten.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst en Veilig Thuis Haaglanden,

Den Haag,

d.d. 27 juni 2024,

Secretaris,

I. du Pon

Voorzitter,

M. van Bijnen

TOELICHTING FINANCIEEL STATUUT GR GGD EN VT HAAGLANDEN

Hoofdstuk 2. Planning & control documenten en ramingsmethoden

Aan dit hoofdstuk liggen de volgende overwegingen ten grondslag.

De GR-tekst met toelichting stelt het volgende over de planning en control cyclus en -documenten:

  • -

    Art. 24 eerste lid: “ De begroting bestaat uit de van elkaar gescheiden programma’s GGD en VT.”;

  • -

    Art. 24 tweede lid: “De administratie van het openbaar lichaam bestaat uit de van elkaar gescheiden programma’s GGD en VT.”;

  • -

    In de toelichting: “Het is aan het AB en DB om – in afstemming met de deelnemende gemeenten – deze [wettelijke] termijnen al dan niet te vervroegen (via vastlegging in het Financieel statuut) om de afzonderlijke gemeenten meer tijd te geven hun eigen cycli te doorlopen.”.

Met het oog op een transparante, stuurbare en reële begroting en beheersing is het wenselijk dat het Algemeen Bestuur nadere regels stelt over de planning & control documenten en de daarin gehanteerde ramingsmethoden.

Hoofdstuk 3. Financieringssystematiek

Aan dit hoofdstuk liggen de volgende overwegingen ten grondslag.

De GR-tekst met toelichting stelt het volgende over de financieringssystematiek:

  • -

    Art. 25eerste lid: “De volgende financieringssystematiek voor de dienstverlening wordt gehanteerd…”, uitgewerkt onder a voor het basispakket GGD, onder b voor het pluspakket GGD en onder c voor de taken VT;

  • -

    Art. 25derde lid: “Het algemeen bestuur kan in een Financieel statuut het bepaalde in het eerste en tweede lid nader uitwerken.”;

  • -

    In de toelichting: “De diensten die de GR GGD-VT Haaglanden voor zijn deelnemers levert zijn onder te verdelen in verschillende soorten en kennen elk een eigen systematiek van bepaling van de kostprijs (en daarmee samenhangende systematiek van toerekening van kosten). Gelet op de […] verschillende sleutels [voor GGD] voor kostenverdeling verdient het sterk aanbeveling om deze systematiek nader uit te werken in een – door het AB vast te stellen – Besluit financieringssystematiek. Dit besluit kan ook de noodzakelijke transparantie inzake de kostprijsberekening tussen de GR GGD-VT Haaglanden en de deelnemers borgen. Het bepaalde in artikel 25 eerste en derde lid laat toe dat bij de uitwerking van financieringssystematiek bepaalde wegingen worden gehanteerd.”.

De nadere regels over de financieringssystematiek volgen de opbouw van art. 24 lid 1, en hanteren een strikte scheiding tussen GGD en VT.

Het is wenselijk dat het Algemeen Bestuur de invulling van de financieringssystematiek op taakniveau vastlegt als eigen toetsingskader voor de begrote baten en ten behoeve van transparantie voor de deelnemers. Hierbij dient als nadere regel ten opzichte van het in de GR bepaalde statutair te worden vastgelegd dat de deelnemersbijdragen voor Toezicht Kinderopvang op P X Q basis (in plaats van inwonertal) worden bepaald, en dat de deelnemersbijdragen voor TBC-bestrijding weliswaar op basis van inwonertal, maar met inachtneming van een wegingsfactor gebaseerd op het patiënten-aantal in de deelnemende gemeente.

De financieringsstructuur is als volgt in een overzicht samen te vatten:

GGD-basistaken

Financiering van de kosten na aftrek eventuele geraamde eindafnemer-bijdragen

Toelichting

Versterken Kennisfunctie

Uniforme bijdrage per inwoner

Takenpakket is gelijk voor alle deelnemers

Gezondheidsbevordering

Uniforme bijdrage per inwoner

Takenpakket is gelijk voor alle deelnemers

Toezicht Kinderopvang

Deelnemersbijdrage met kostendekkend tarief o.b.v. begrote kostprijs

Takenpakket is gelijk maar afname is verschillend voor alle deelnemers

Publieksinformatie

Uniforme bijdrage per inwoner

Takenpakket is gelijk voor alle deelnemers

Medische milieukunde

Uniforme bijdrage per inwoner

Takenpakket is gelijk voor alle deelnemers

Technische hygiënezorg

Uniforme bijdrage per inwoner

Takenpakket is gelijk voor alle deelnemers

Inspectie Tatoeages & Piercings

Uniforme bijdrage per inwoner

Takenpakket is gelijk voor alle deelnemers

Infectieziektebestrijding

Uniforme bijdrage per inwoner

Takenpakket is gelijk voor alle deelnemers

Tuberculosebestrijding

Met patiënten aantal gewogen bijdrage per inwoner, bijdrage Den Haag en overige deelnemers in verhouding 67/33

Uit bestendige gegevens blijkt dat het patiënten aantal i.r.t. tot het inwoneraantal in Den Haag structureel hoger is

Bevordering Seksuele Gezondheid

Uniforme bijdrage per inwoner

Takenpakket is gelijk voor alle deelnemers

Crisisorganisatie

Uniforme bijdrage per inwoner

Takenpakket is gelijk voor alle deelnemers

Epidemiologie

Uniforme bijdrage per inwoner

Takenpakket is gelijk voor alle deelnemers

Algemene staftaken

Uniforme bijdrage per inwoner

Takenpakket is gelijk voor alle deelnemers

Zorg gerelateerde taken

Uniforme bijdrage per inwoner

Takenpakket is gelijk voor alle deelnemers

Algemene kosten GGD Haaglanden

Uniforme bijdrage per inwoner

Takenpakket is gelijk voor alle deelnemers

GGD-plustaken

Financiering van de kosten

Toelichting

Hygiëne-inspecties bij seksinrichtingen

Eindafnemersbijdrage met kostendekkend tarief o.b.v. begrote kostprijs

Geen bijdrage van gemeenten (onder voorbehoud van risico-afspraken)

Reizigersadvies en –vaccinatie

Eindafnemersbijdrage met kostendekkend tarief o.b.v. begrote kostprijs

Geen bijdrage van gemeenten (onder voorbehoud van risico-afspraken)

Taken wet op de lijkbezorging

Deelnemersbijdrage met kostendekkend tarief o.b.v. begrote kostprijs

Bijdrage van gemeente o.b.v. afgenomen aantallen

VT-taken als één taak te financieren

Financiering van de kosten

Toelichting

Stap 1: inleg centrumgemeentemiddelen voor meldpunt huiselijk geweld

Het in de Regiovisie Veilig Thuis bepaalde bedrag wordt als dekkingsmiddel in VT-begroting opgenomen

Centrumgemeenten Den Haag en Delft krijgen rijksmiddelen voor maatschappelijke opvang (DUVO gelden)

Stap 2: van resterende kosten bepalen welk deel vaste kosten zijn

Uniforme beschikbaarheidsbijdrage per inwoner

Beschikbaarheidsnoodzaak voor taak is gelijk voor alle deelnemers

Stap 3: resterende kosten aanmerken als variabele kosten

Gebruiksbijdrage o.b.v. aandeel in totale productietijd adviezen en meldingen in jaar t-2

Gebruiksbijdrage o.b.v. profijt, gebruikmakend van op begrotingsmoment meest actuele afnamecijfers per gemeente

Hoofdstuk 4. Afrekening en risicobeheersing

Aan dit hoofdstuk liggen de volgende overwegingen ten grondslag.

De GR-tekst met toelichting stelt het volgende met betrekking tot afrekening en risicoverdeling:

  • -

    Art. 24tweede lid: “De administratie van het openbaar lichaam bestaat uit de van elkaar gescheiden programma’s GGD en VT. Bijdragen voor financiering van kosten van de dienstverlening mogen alleen worden besteed ter dekking van de kosten waarvoor zij krachtens de financieringssystematiek en begroting zijn bestemd. Het dagelijks bestuur draagt zorg voor een administratie waaruit blijkt aan welke diensten de bijdragen en inkomsten worden besteed.”;

  • -

    Art. 24derde lid: “Het algemeen bestuur kan in een Financieel Statuut het bepaalde in het eerste en tweede lid nader uitwerken, waaronder een eventuele resultaatverdeling.”;

  • -

    Art. 25 eerste lid: “Voor de uitvoering van het basispakket GGD, pluspakket GGD en pakket VT is het openbaar lichaam aan de uitvoeringsorganisatie een vergoeding verschuldigd.”;

  • -

    Art. 25derde lid: “ Financiële tekorten van de Uitvoeringsorganisatie GGD en de Uitvoeringsorganisatie VT die niet worden gedekt door voorzieningen daaromtrent in de dienstverleningsovereenkomst komen niet ten laste van het openbaar lichaam.”;

  • -

    In de toelichting: “In het financieel statuut zullen nadere afspraken worden gemaakt over wijze van afrekenen, eventuele resultaatverdeling, reserveringen en risicoverdeling.”;

  • -

    In de toelichting: “De kosten die de GR GGD-VT Haaglanden dient te dragen worden primair bepaald door de kosten die de gemeente Den Haag op grond van de dienstverleningsovereenkomst bij de GR GGD-VT Haaglanden in rekening mag brengen. Dit betekent dat tussen de GR GGD-VT Haaglanden en de gemeente Den Haag afspraken moeten zijn gemaakt over de verdeling van de verantwoordelijkheden voor en risico’s van de uitvoering van de GGD- en VT-taken. (…) Risico’s die de gemeente Den Haag aldus zelf dient te dragen, mag Den Haag – indien deze risico’s zich manifesteren – niet in rekening brengen bij de GR GGD-VT Haaglanden. Een dergelijke afspraak betekent dat zulke risico’s worden verdisconteerd in de prijs die Den Haag voor de levering van die dienst in rekening zal brengen.”;

  • -

    In de toelichting: “Voor het basispakket GGD zal de gemeente Den Haag de vooraf afgesproken diensten bij de GR in rekening brengen op basis van een vooraf overeengekomen vergoeding. De hoogte van deze vergoeding wordt jaarlijks door het college van B&W van Den Haag en het DB binnen de kaders gesteld door het algemeen bestuur, vastgesteld (artikel 24.1). De GR zal van haar deelnemers op basis van het inwonertal een bijdrage ontvangen die in principe afgeleid is van deze vergoeding (tenzij het AB besluit een risico-opslag aan de deelnemers op te leggen). Op de basistaken loopt de GR zo geen risico en boekt zij in principe geen resultaat. In de dienstverleningsovereenkomst kunnen hierop uitzonderingen worden geformuleerd voor situaties waarin zich voor Den Haag of de GR niet te voorziene kostenstijgingen voordoen. (…) De hiervoor benoemde uitzonderingen in de DVO betreffen risico’s die zich onverwachts voordoen tijdens een uitvoeringsjaar (waarvoor de kosten ook vallen in dat uitvoeringsjaar).”;

  • -

    In de toelichting: “Het is aan het AB om te bepalen of op de deelnemersbijdragen een risico-opslag mag worden gelegd. Dit omdat met een risico-opslag de GR GGD-VT Haaglanden een weerstandsvermogen kan aanleggen en dit weerstandsvermogen onverwachte kosten kan dekken zonder dat ter dekking van deze kosten de deelnemers een naheffing kunnen krijgen.”;

Met betrekking tot de GGD Plustaken en de GGD Basistaak Toezicht Kinderopvang geldt dat deze op werkelijke afname in rekening worden gebracht bij eindafnemers en/of gemeenten.

Met betrekking tot de GGD Basistaken met uitzondering van de taak Toezicht Kinderopvang en voor de taken VT is het wenselijk, dat de GR en de uitvoeringsorganisaties in onderlinge verhouding in staat zijn om risico’s te beheersen. Daartoe wordt in de Dienstverleningsovereenkomst vastgelegd welke risico’s voor rekening van de GR zijn, met inachtneming van hetgeen daarover in de toelichting op de GR is gesteld. In aansluiting hierop is het wenselijk dat het AB tijdig geïnformeerd wordt indien zich risico’s voordoen met mogelijke financiële impact voor de GR. Zodat hierop tijdig geacteerd kan worden.

Met het oog op de risicobeheersing is het mogelijk dat de GR over weerstandscapaciteit beschikt waarbij rekening wordt gehouden met de omvang van de risico’s die de GR draagt. Met het oog op de gewenste strikte scheiding van de GGD- en VT-financiering op programmaniveau worden afzonderlijke reserves Weerstandsvermogen GGD en reserve Weerstandsvermogen VT aangelegd. Het bestuur van de GR conformeert zich in het Financieel Statuut aan de spelregels die door de negen gemeenten in de Kaderbrief gemeenschappelijke regelingen worden meegegeven over het inzichtelijk maken en volgen van risico’s.

Voor de administratie van de GR bevat het Financieel Statuut bepalingen waarmee de eenvoud en transparantie kan worden bewaakt ten behoeve van de financiële verantwoording van de GR. Van belang is dat de uitvoeringsorganisaties in het kader van de dienstverleningsovereenkomst specifieke administraties voeren waarmee de benodigde productiegegevens en onderbouwde facturen kunnen worden verstrekt aan de GR.