Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724714
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724714/1
Regeling vervalt per 01-01-2026
Regeling subsidie bestaanszekerheid gemeente Oisterwijk 2025
Geldend van 01-10-2024 t/m 31-12-2025
Intitulé
Regeling subsidie bestaanszekerheid gemeente Oisterwijk 2025Om een zinvolle bijdrage te kunnen leveren aan de samenleving en om te werken aan ontwikkeling is bestaanszekerheid voor mensen essentieel. Met andere woorden: bestaanszekerheid is een noodzakelijke voorwaarde voor perspectief. Wij streven ernaar dat iedere inwoner een goede balans en rust heeft in wonen, werken en het privéleven, inclusief financiën. Ook wensen we dat iedere inwoner fysiek en mentaal, zover dit kan, gezond is. Met deze regeling stimuleren we activiteiten die het mogelijk maken voor inwoners in een kwetsbare financiële positie om mee te doen in onze samenleving.
Wij vragen initiatiefnemers nadrukkelijk om vóór het indienen van de subsidieaanvraag een afspraak te maken voor een oriënterend gesprek over de mogelijkheden. Dit kan via de beleidsmedewerker van de afdeling samenleving, telefoonnummer 013 - 52 91 311.
Deze regeling geldt voor het kalenderjaar 2025
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oisterwijk;
gelet op de Algemene subsidieverordening gemeente Oisterwijk 2020;
besluit vast te stellen de:
Regeling subsidie bestaanszekerheid gemeente Oisterwijk 2025.
HOOFDSTUK 1 WIE KAN SUBSIDIE AANVRAGEN?
Artikel 1 Rechtspersoon
-
1. Een subsidie op grond van deze regeling kan alleen worden aangevraagd door een rechtspersoon.
-
2. In deze regeling wordt onder een rechtspersoon verstaan: een rechtspersoon als bedoeld in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek
HOOFDSTUK 2 WAARVOOR WORDT SUBSIDIE VERLEEND?
Artikel 2 Incidentele activiteiten en activiteiten gedurende een kalenderjaar
Een subsidie op grond van deze regeling kan alleen worden aangevraagd voor:
- 1.
een incidentele activiteit
- 2.
een activiteit gedurende het gehele kalenderjaar
Artikel 3 Activiteiten
-
1. Subsidie wordt verleend voor het uitvoeren van de navolgende incidentele activiteiten in het kalenderjaar:
- a.
Vergroten van deelname en voorlichting
- a.
-
2. Activiteiten gericht op het vergroten van deelname van financieel kwetsbare inwoners aan de samenleving en passen binnen de kaders van het beleid bestaanszekerheid. Dit kan zijn door het mogelijk te maken om inwoners met een laag inkomen mee te laten doen of door activiteiten die bijdragen aan het vergroten van kennis of bewustwording over geldzaken. Subsidie wordt verleend voor het uitvoeren van de navolgende activiteiten gedurende het kalenderjaar:
- a.
Vangnet voor inwoners met een laag inkomen
activiteiten gericht op het creëren van een vangnet voor inwoners met een laag inkomen, inclusief de kosten van gebruik van een gemeentelijke accommodatie voor deze activiteiten. Dit vangnet draagt bij aan bestaanszekerheid zoals beschreven in de nota Bestaanszekerheid 2020.
- a.
Artikel 4 Subsidieplafond
Voor de subsidie is een plafond vastgesteld van € 131.167 als volgt:
- a.
voor het uitvoeren van incidentele activiteiten zoals bedoeld in artikel 3 lid 1 van deze regeling: € 5.422, en;
- b.
voor het uitvoeren van activiteiten zoals bedoeld in artikel 3 lid 2 van deze regeling: € 125.745.
Artikel 5 Opbouw van het subsidieplafond
-
1. Het subsidie voor incidentele activiteiten is als volgt opgebouwd:
Activiteit
Maximaal bedrag in €
Artikel 3, lid 1 vergroten van deelname en voorlichting
5.422
Met een maximum van € 765 per activiteit
-
2. Subsidie voor activiteiten voor de duur van het gehele kalenderjaar is als volgt opgebouwd:
Activiteit
Maximaal bedrag in €
Artikel 3, lid 2 vangnet voor inwoners met een laag inkomen
125.745
Artikel 6 Wat zijn de verdelingsregels?
-
1. Indien de aanvrager ingevolge artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de gevraagde aanvulling op het gemeentekantoor is ontvangen. Als tijdstip waarop een bericht door het college van burgemeester en wethouders elektronisch is ontvangen, geldt ingevolge artikel 2:17, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht het tijdstip waarop het bericht zijn systeem van gegevensverwerking heeft bereikt.
-
2. Verlening van subsidie van aanvragen voor incidentele activiteiten die daarvoor in aanmerking komen en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van binnenkomst tot dat het voor de uitvoering van deze activiteiten vastgestelde subsidie plafond zoals bedoeld in artikel 4 in samenhang gelezen met artikel 5, lid 1, van deze regeling, is bereikt.
-
3. Verlening van subsidie van aanvragen gedurende het kalenderjaar die daarvoor in aanmerking komen en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van een door het college van burgemeester en wethouders aangebrachte rangschikking, totdat het voor de uitvoering van de activiteiten vastgestelde subsidieplafond zoals bedoeld in artikel 4 in samenhang gelezen met artikel 5, lid 2, van deze regeling is bereikt.
Artikel 7 Begrotingsvoorbehoud
Een subsidie ten laste van de gemeentelijke begroting die nog niet door de gemeenteraad is vastgesteld, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende geld ter beschikking wordt gesteld.
Artikel 8 Indexering
Het bedrag van het subsidieplafond is geïndexeerd volgens de indexering van de algemene uitkering uit het gemeentefonds, die de gemeente Oisterwijk over het betreffende subsidietijdvak ontvangt van het rijk. De indexering wordt toegepast met inachtneming van het in artikel 7 van deze regeling gemaakte voorbehoud.
HOOFDSTUK 3 WAT ZIJN DE CRITERIA VOOR SUBSIDIEVERLENING?
Artikel 9 Wanneer een aanvraag om subsidieverlening indienen?
-
1. Een aanvraag om subsidie voor een incidentele activiteit als bedoeld in artikel 3, onder 1 van deze regeling moet uiterlijk worden ingediend 4 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteit(en) waarvoor het subsidie wordt aangevraagd.
-
2. Een aanvraag om een subsidie voor een activiteit als bedoeld in artikel 3 onder 2 van deze regeling moet, in afwijking van artikel 7, lid 1 van de Algemene subsidieverordening gemeente Oisterwijk 2020, worden ingediend vóór 1 november voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft.
Artikel 10 Hoe een aanvraag om subsidieverlening indienen?
-
1. Voor het indienen van een aanvraag om subsidieverlening moet gebruik worden gemaakt van het subsidieportaal met e-Herkenning, te vinden op www.oisterwijk.nl/subsidies-en-leningen/subsidies-voor-verenigingen-en-organisaties.
-
2. Een aanvraag om subsidieverlening die is ingediend op of na de in artikel 9 genoemde termijnen wordt niet in behandeling genomen.
Artikel 11 Wat zijn de algemene criteria voor subsidieverlening?
-
1. Bij het indienen van een aanvraag om subsidieverlening waarop deze regeling ziet, dient een activiteitenplan te worden overgelegd, in welk activiteitenplan de aanvrager in elk geval de activiteiten beschrijft waarvoor subsidie wordt aangevraagd en hoe wordt voldaan aan de specifieke criteria voor de subsidieverlening.
-
2. Bij het indienen van een aanvraag om subsidieverlening dient een begroting te worden overgelegd, in welke begroting de aanvrager in elk geval beschrijft:
- a.
de begroting van en dekkingsplan voor de kosten van deze activiteiten
- b.
bij derden aangevraagde subsidies en/of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten waarop de ingediende aanvraag ziet
- a.
-
3. De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijke kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van in deze regeling in artikel 3 genoemde activiteiten die resteren ná aftrek van bijdragen van derden.
-
4. De aanvrager verleent medewerking aan een gemeentelijke monitor en verstrekt daartoe de gevraagde informatie.
-
5. De aanvrager verleent medewerking aan een goede werking van de digitale sociale gids www.allemaaloisterwijk.nl, www.onsmoergestel.nl en/of www.HaarenEEN.nl en verstrekt daarop haar diensten en activiteiten.
-
6. De aanvrager voert zijn activiteiten uit met inachtneming van de geldende gedragsregels, werkwijzen en/of wettelijke vereisten.
Artikel 12 Wat zijn de specifieke criteria voor subsidieverlening?
-
1. Voor het verlenen van subsidie op grond van deze regeling gelden de navolgende specifieke criteria:
-
2. voor uitvoering van de activiteit financiële kwetsbaarheid geldt voor de aanvrager:
- a.
de aanvrager voert de activiteiten uit voor inwoners van de gemeente Oisterwijk gericht op voorlichting, participatie en maatschappelijke ondersteuning van inwoners
- a.
-
3. voor de uitvoering van de activiteit van het creëren van een vangnet voor inwoners met een laag inkomen geldt voor de aanvrager:
- a.
de aanvrager voert de activiteiten uit voor inwoners van de gemeente Oisterwijk en in gemeente Oisterwijk. De aanvrager heeft bewezen activiteiten te kunnen uitvoeren die bijdragen aan de bestaanszekerheid van inwoners in Oisterwijk en alles wat daarmee samenhangt, goed en betrouwbaar te kunnen uitvoeren.
- a.
Artikel 13 Wanneer wordt op een aanvraag om subsidieverlening beslist?
-
1. Op een volledig ingediende aanvraag om subsidieverlening als genoemd in artikel 9 lid 1 wordt door het college van burgemeester en wethouders uiterlijk beslist binnen 4 weken nadat de volledige aanvraag is ingediend.
-
2. Op een volledig ingediende aanvraag om subsidieverlening als genoemd in artikel 9 lid 2 wordt door het college van burgemeester en wethouders uiterlijk beslist op 31 december van het jaar waarin de aanvraag is ingediend.
Artikel 14 Wat houdt het besluit tot subsidieverlening in?
-
1. De beslissing tot subsidieverlening houdt in:
- a.
de hoogte van het bedrag van subsidieverlening
- b.
de activiteit(en) waarvoor de subsidieverlening plaatsvindt
- c.
de periode gedurende welke subsidie wordt verleend
- d.
de eventueel aan de subsidieverlening te verbinden verplichtingen
- a.
-
2. De beslissing tot subsidieverlening houdt tevens de beslissing in tot het betaalbaar stellen van een voorschot.
HOOFDSTUK 4 WAT ZIJN DE CRITERIA VOOR SUBSIDIEVASTSTELLING?
Artikel 15 Wanneer een aanvraag om subsidievaststelling indienen?
-
1. Een aanvraag om subsidievaststelling die betrekking heeft op een subsidie als bedoeld in artikel 3, onder 1, van deze regeling moet worden ingediend binnen 8 weken nadat de activiteit(en) waarvoor de subsidie is verleend is (zijn) uitgevoerd.
-
2. Een aanvraag om subsidievaststelling die betrekking heeft op een subsidie als bedoeld in artikel 3, onder 2, van deze regeling moet worden ingediend vóór 1 mei volgend op het kalenderjaar waarop het bijbehorende besluit tot subsidieverlening betrekking heeft.
-
3. Een aanvraag om subsidievaststelling hoeft niet te worden ingediend als de subsidieontvanger bij het besluit tot subsidieverlening wordt verplicht om op de daarbij aangegeven wijze aan te tonen dat de activiteiten waarvoor de subsidie wordt verstrekt zijn verricht en dat is voldaan aan de subsidie verbonden verplichtingen. In dat geval vindt de subsidievaststelling ambtshalve plaats en wel binnen 8 weken nadat de gevraagde inlichtingen door de subsidie-ontvanger aan het college van burgemeester en wethouders zijn verstrekt.
Artikel 16 Hoe een aanvraag om subsidievaststelling indienen?
Voor het indienen van een aanvraag om subsidievaststelling moet gebruik worden gemaakt van het subsidieportaal met e-Herkenning te vinden op www.oisterwijk.nl/subsidies-en-leningen/subsidies-voor-verenigingen-en-organisaties.
Artikel 17 Waar wordt een aanvraag om subsidievaststelling aan getoetst?
-
1. Een aanvraag om subsidievaststelling wordt, bij bedragen van subsidieverlening tot en met € 5.000, getoetst aan:
- a.
in hoeverre de activiteit(en) waarvoor subsidie is verleend is (zijn) uitgevoerd en
- b.
indien van toepassing, is voldaan aan de aan de subsidieverlening verbonden voorwaarden
- a.
-
2. Een aanvraag om subsidievaststelling wordt, bij bedragen van subsidieverlening van € 5.001 tot en met € 50.000, getoetst aan:
- a.
een inhoudelijk en financieel verslag waaruit blijkt in hoeverre de activiteit(en) waarvoor subsidie is verleend daadwerkelijk is (zijn) uitgevoerd en
- b.
indien van toepassing, is voldaan aan de aan de subsidieverlening verbonden voorwaarden
- a.
-
3. Een aanvraag om subsidievaststelling wordt, bij bedragen van subsidieverlening van méér dan € 50.000, getoetst aan:
- a.
een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de activiteit(en) waarvoor subsidie is verleend daadwerkelijk is (zijn) uitgevoerd
- b.
een financieel verslag of jaarrekening van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten
- c.
een balans en toelichting van het betreffende tijdvak waarover subsidieverlening heeft plaatsgevonden
- d.
een accountantsverklaring getrouwheid en rechtmatigheid, opgesteld door een onafhankelijk accountant en
- e.
indien van toepassing, is voldaan aan de aan de subsidieverlening verbonden voorwaarden
- a.
-
4. Indien een subsidieontvanger meerdere subsidies van de gemeente ontvangt gelden bij een totaal subsidiebedrag tot € 5.000 tot € 50.000 en boven € 50.000 de verantwoordingsvereisten als genoemd in respectievelijk lid 2 en 3 van dit artikel.
Artikel 18 Wanneer wordt op een aanvraag om subsidievaststelling beslist?
Op een volledig ingediende aanvraag om subsidievaststelling wordt door het college van burgemeester en wethouders uiterlijk beslist binnen 8 weken nadat de aanvraag is ingediend.
Artikel 19 Hoe ziet een besluit tot subsidievaststelling er uit?
-
1. De subsidie wordt conform de subsidieverlening vastgesteld.
-
2. De subsidie kan lager worden vastgesteld als
- a.
de activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet of niet geheel hebben plaatsgevonden
- b.
niet voldaan is aan de aan de subsidieverlening verbonden voorwaarden
- c.
de subsidieverlening gebaseerd was op onjuist verstrekte gegevens
- a.
-
3. De subsidie kan ambtshalve worden vastgesteld als, ook na aanmaning, geen aanvraag tot vaststelling wordt ingediend.
Artikel 20 Kan een besluit tot subsidieverlening -vaststelling worden gewijzigd?
-
1. Zolang het subsidie niet is vastgesteld kan deze worden ingetrokken of in het nadeel van de aanvrager worden gewijzigd als:
- a.
de activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet of niet geheel hebben plaatsgevonden
- b.
niet voldaan is aan de aan de subsidieverlening verbonden voorwaarden
- c.
de subsidieverlening gebaseerd was op onjuist verstrekte gegevens.
- a.
-
2. Ná vaststelling kan een besluit worden ingetrokken of in het nadeel van de aanvrager worden gewijzigd als
- a.
op grond van feiten en omstandigheden, die pas ná de subsidievaststelling bekend zijn geworden, blijkt dat het subsidie ten onrechte conform de subsidieverlening is vastgesteld
- b.
het subsidie onjuist is vastgesteld en de aanvrager wist dit, of behoorde dit te weten
- c.
het aanvrager niet heeft voldaan aan de aan de subsidievaststelling verbonden verplichtingen
- a.
HOOFDSTUK 5 SLOT- EN OVERGANGSBEPALINGEN
Artikel 21 Afwijken van de regeling
Het college kan in bijzondere gevallen, gelet op het belang van een aanvrager, artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing, naar oordeel van het college, leidt tot onbillijke of onevenredige gevolgen.
Artikel 22 Slotbepalingen
-
1. Op een aanvraag om een subsidieverlening en/of subsidievaststelling die is ingediend voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze subsidieregeling alsmede op enig bezwaar of beroep, ingesteld tegen een besluit over een dergelijke aanvraag, blijft de Regeling subsidie bestaanszekerheid gemeente Oisterwijk 2024 van toepassing.
-
2. Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 oktober 2024 en vervalt op 1 januari 2026.
-
3. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Regeling subsidie bestaanszekerheid gemeente Oisterwijk 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld en besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oisterwijk op 17 september 2024.
Jolanda Breuer
Gemeentesecretaris a.i.
Hans Janssen
Burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl