Regeling vervalt per 31-12-2025

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent subsidie ten behoeve van verslavingspreventie jongeren (Subsidieregeling verslavingspreventie jongeren)

Geldend van 25-09-2024 t/m 30-12-2025 met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2024

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent subsidie ten behoeve van verslavingspreventie jongeren (Subsidieregeling verslavingspreventie jongeren)

Burgemeester en wethouders van Amersfoort:

gelezen de nota Beleidskader Amersfoort Inclusieve Stad 2021-2026 d.d. 23 maart 2021;

gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening Amersfoort;

overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan het vergroten van de weerbaarheid van jeugdigen.

overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan een afname van het aantal jongeren dat dagelijks rookt, zwaar alcohol drinkt, drugs gebruikt of meer dan 3 uur achter een beeldscherm zit.

besluit vast te stellen de volgende regeling:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Asv: Algemene subsidieverordening Amersfoort;

  • b.

    jongeren: jongeren 13 tot 18 jaar en jongvolwassenen 18 t/m 25;

  • c.

    beeldschermgebruik: het gebruik van TV, computer, tablet of smartphone.

  • d.

    middelengebruik: het gebruik van alcohol, nicotine en drugs.

  • e.

    risicojongeren: jongeren die door een opeenstapeling van risicofactoren extra kwetsbaar zijn voor (problematisch) middelengebruik;

Artikel 2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Burgemeester en wethouders verstrekken enkel subsidie voor de volgende activiteiten:

  • a.

    Het geven van gezondheidsvoorlichting en -opvoeding aan jongeren en ouder(s)/verzorger(s)op het christelijke voortgezet onderwijs en MBO.

Artikel 3. Indieningstermijn aanvraag

Subsidieaanvragen kunnen worden ingediend in de periode van 1 oktober 2024 tot en met 1 december 2024.

Artikel 4. Eisen aan de aanvrager

  • 1. Subsidie kan enkel worden aangevraagd door rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid

  • 2. De aanvrager heeft geen winstoogmerk met de uitvoering van de activiteiten.

Artikel 5. Eisen aan de aanvraag

  • 1. Een aanvraag wordt digitaal ingediend middels het door burgemeester en wethouders vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2. In aanvulling op artikel 7 van de Asv wordt in het activiteitenplan beschreven:

    • a.

      welke interventies worden ingezet, en of dat een erkende interventie is;

    • b.

      De aanvrager vermeldt op het activiteitenplan op welke specifieke manier de aangevraagde subsidie een aanvulling biedt op de Gezonde School Aanpak.

Artikel 6. Subsidiabele kosten

In aanvulling op artikel 10, tweede lid, van de Asv verstrekken burgemeester en wethouders in ieder geval geen subsidie voor:

  • a.

    kosten gemaakt na beëindiging van activiteiten met uitzondering van accountantskosten;

  • b.

    kosten voor het aanvragen van een Verklaring Omtrent het Gedrag;

  • c.

    kosten van acties met betrekking tot verwering van inkomsten;

  • d.

    kosten van recepties en feesten.

  • e.

    Activiteiten waarvoor reeds subsidie is verleent door een andere overheidsinstantie.

Artikel 7 Hoogte subsidie

De subsidie van de gemeente Amersfoort bedraagt ten hoogste 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 21.500.

Artikel 8. Subsidieplafond

Burgemeester en wethouders stellen het subsidieplafond voor het kalenderjaar 2025 vast op € 21.500.

Artikel 9. Weigeringsgronden

Overeenkomstig artikel 14, tweede lid, onder d, van de Asv beslissen burgemeester en wethouders afwijzend op de aanvraag als:

  • a.

    De subsidieaanvraag niet tijdig is ingediend;

  • b.

    De financiële continuïteit of de continuïteit van de bedrijfsvoering van de aanvrager onzeker is;

  • c.

    De structuur en de bedrijfsvoering aantoonbare twijfels geven over een goed bestuur, dan wel indien er sprake is van belangenverstrengeling.

Artikel 10. Wijze van verdeling

  • 1. Verstrekking van subsidie vindt plaats in de volgorde van de door burgemeester en wethouders aangebrachte rangschikking, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2. Bij de rangschikking van de aanvragen kennen burgemeester en wethouders punten door middel van een beoordelingskader zoals omschreven in bijlage 1. de volgende aspecten en tot het daarbij vermelde maximum aantal:

Artikel 11. Bevoorschotting

  • 1. Subsidies van meer dan € 5.000 worden voor maximaal 80% bevoorschot.

  • 2. De wijze van bevoorschotting wordt in de verleningsbeschikking opgenomen.

Artikel 12. Verplichtingen

In aanvulling op Hoofdstuk 4 van de Asv is de subsidieontvanger verplicht:

  • a.

    de verkregen subsidie ook daadwerkelijk in te zetten voor de uitvoering van de activiteiten;

  • b.

    de subsidiabele activiteiten, voor zover deze het werken met personen in de leeftijd tot 18 jaar betreffen, uitsluitend te laten uitvoeren door natuurlijke personen die beschikken over een Verklaring Omtrent het Gedrag;

  • c.

    de activiteit uit te voeren in het kalenderjaar waarvoor de subsidie is aangevraagd;

  • d.

    Tijdig doorverwijzen binnen de keten, indien een contact daar aanleiding voor geeft;

Artikel 13. Vaststelling

In aanvulling op artikel 26 / 27 van de Asv dient de subsidieontvanger tevens de volgende documenten in bij zijn verantwoording:

  • a.

    Een evaluatie waarin wordt ingegaan op welke doelen zijn bereikt, met welke activiteiten, wat goed ging in de aanpak en wat voor verbetering vatbaar was.

Artikel 14. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt met terugwerkende kracht in werking per 1 september 2024.

  • 2.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling verslavingspreventie jongeren.

  • 3.

    Overeenkomstig artikel 3, derde lid, van de ASV, vervalt deze subsidieregeling op 31 december 2025.

  • 4.

    Deze subsidieregeling blijft van toepassing op subsidies die voor de vervaldatum onder deze subsidieregeling zijn verstrekt.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van 10 september 2024

De secretaris,

De burgemeester,

Bijlage 1: Beoordelingscriteria

Bij elk criterium wordt een onderscheid gemaakt tussen de score ‘goed’(10 punten), ‘voldoende’ (5 punten) en ‘onvoldoende’ (0 punten). Soms is alleen een keuze tussen 2 categorieën toepasbaar.

Criteria

Score

De mate waarin activiteiten een erkende interventie betreffen.

Er wordt aantoonbaar gebruik gemaakt van erkende interventies (10)

Er wordt niet aantoonbaar gebruik gemaakt van een erkende interventie (0).

De mate waarin de activiteit een aanvulling is op het bestaande aanbod in de stad.

Er is een omschrijving gemaakt van het bestaande aanbod en er is onderbouwd waarom en hoe de aanvraag hier een aanvulling op is (10).

Er is een omschrijving gemaakt van het bestaande aanbod, maar er is niet voldoende onderbouwd waarom het aanbod hier een aanvulling op is (5)

Er is geen beschrijving gemaakt van het bestaande aanbod (0).

De mate waarin de activiteit aansluit op de behoefte van de scholen

Er is een analyse gemaakt van de vraag van de scholen en de activiteit is hierop ingericht (10)

Er is een analyse gemaakt van de vraag van de scholen, maar de activiteit is hierop niet ingericht (5)

Er is geen analyse gemaakt van de vraag van de scholen (0).

Mate waarin er sprake is van een aantoonbare samenwerkingsrelatie met relevante partners om samen vorm te geven aan een passend aanbod

Trekt actief op met relevante netwerkpartners om samen vorm te geven aan de activiteit (10)

Samenwerking met relevante netwerkpartners is deels/in beperkte mate aanwezig (5)

Samenwerking met relevante netwerkpartners is niet aanwezig (0).

De mate waarin de omvang, aard en het bereik van de activiteiten zich verhouden tot de opgevoerde kosten.

Er is een goede verhouding tussen de opgevoerde kosten en het resultaat (10)

Er is geen goede verhouding tussen de opgevoerde kosten en het resultaat (0).

Toelichting subsidieregeling

Inleiding

Deze regeling betreft een subsidieregeling zoals bedoeld in de Asv. Het betreft een regeling voor één jaar vooruitlopend op het beleidsplan verslavingspreventie welke in 2025 wordt gerealiseerd. Wanneer het beleidsplan verslavingspreventie is vastgesteld, wordt de nieuwe regeling gepubliceerd.

Deze regeling stimuleert allereerst activiteiten die bijdragen aan het vergroten van de weerbaarheid van jeudigen. Weerbaarheid is een belangrijke beschermende factor voor kinderen en jongeren om veilig, gezond en kansrijk op te groeien. Weerbare kinderen en jongeren zijn in staat met eisen van de samenleving om te gaan, zelfstandig keuzes te maken en met tegenslagen om te gaan. (Nederlands Centrum Jeugdgezondheid, 2024). In 2021 voelt 88% van de jongeren in Amersfoort zich weerbaar.

Hiernaast zet deze regeling in op een afname van het aantal jongeren dat dagelijks rookt, zwaar alcohol drinkt, drugs gebruikt of meer dan 3 uur achter een beeldscherm zit. In 2021 is het percentage jongeren dat dagelijks rookt 1,5%. Het percentage dat jongeren dat veel drinkt (binge drinken) betreft 15%. Dat is erg schadelijk voor jongeren en hangt onder meer samen met schoolverzuim.

Hiernaast heeft 20% van de 16-25 jarige in de afgelopen vier weken cannabis gebruikt. Het gebruik van drugs leidt bij langdurig en regelmatig gebruik tot (geestelijke) afhankelijkheid, psychische stoornissen en andere gezondheidsrisico’s.

Tot slot is volgens de GGD regio Utrecht (2020) langer dan drie uur zittend of liggend achter een beeldscherm (TV, computer, tablet, smartphone) doorbrengen een voorspeller van overgewicht op volwassen leeftijd. In 2019 is het percentage jongeren dat meer dan 3 uur achter zijn beeldscherm zit 51%. Met het stimuleren van activiteit streeft gemeente Amersfoort naar een afname in bovenstaande percentages.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Alleen de activiteiten die in dit artikel zijn benoemd komen voor subsidiëring in aanmerking. Aanvragen die op andere activiteiten zien niet en worden afgewezen. De activiteiten dienen plaats te vinden op het christelijk voortgezet onderwijs en het MBO. De regeling is aanvullend op het reguliere aanbod op het openbaar onderwijs. Op dit moment biedt de gemeente al aanbod aan op openbare scholen middels een begrotingssubsidie. Dit is vooruitlopend op het nieuw op te stellen verslavingsbeleid dat in 2025 volgt. Na het vaststellen van het nieuwe beleid wordt een nieuwe subsidieregeling op het gebied van verslavingspreventie vastgesteld.

Artikel 3 Indieningstermijn aanvraag

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 4 Eisen aan de aanvrager

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 5 Eisen aan de aanvraag

Bij de aanvraag moet een activiteitenplan worden gevoegd, dat inzicht moet geven in alle in het tweede lid opgesomde gegevens. Tevens dient aangegeven te worden in hoeverre de activiteiten een erkende interventie betreffen zoals omschreven op loketgezondleven.nl. Een erkende interventie is een planmatige en doelgerichte aanpak, activiteit of programma, gericht op gedragsverandering bij mensen en beïnvloeding van hun omstandigheden. Het doel is gezondheid bevorderen en/of ziekte voorkomen.

Hiernaast willen we dat de subsidie een aanvulling biedt op de Gezonde School Aanpak.

Het doel van de Gezonde School-aanpak is een gezonde leefstijl vanzelfsprekend te maken voor leerlingen en studenten. Dit lukt door met een stappenplan te werken aan een gezondheidsthema dat de school zelf kiest. Voorbeelden van thema's zijn: Voeding, Bewegen en sport, Mediawijsheid of Relaties en seksualiteit. Scholen die aan een Gezonde School willen werken, kunnen een of meerdere stimuleringsregelingen aanvragen. Hiermee kunnen scholen meters maken op het gebied van een gezonde leefstijl. Scholen kunnen dan gebruikmaken van bijvoorbeeld geld, advies en scholing.

Het activiteitenplan moet worden ingediend op grond van artikel 6, derde lid, onder a, van de Asv en in artikel 7 van de Asv is aangegeven aan welke criteria het activiteitenplan moet voldoen. De gegevens die zijn opgesomd in artikel 5, tweede lid, vormen een aanvulling op deze criteria.

Artikel 6 Subsidiabele kosten

Voor de duidelijkheid staan in dit artikel enkele kostenposten opgesomd die niet subsidiabel zijn als deze in de kosten zouden worden opgevoerd. Dit overzicht is niet uitputtend en dat is ook niet noodzakelijk: als kosten niet onder artikel 10, eerste lid, van de Asv vallen, dan geldt sowieso dat deze niet subsidiabel zijn. Het overzicht in lid 2 is alleen opgenomen om de aanvrager extra te wijzen op niet-subsidiabele kosten.

Artikel 7 Hoogte subsidie

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 8 Subsidieplafond

Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks een subsidieplafond vast. Zij kunnen een subsidieplafond verlagen als het plafond wordt vastgesteld voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd én de subsidieaanvragen waarop het subsidieplafond betrekking heeft, moeten worden ingediend voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd. In die situatie wordt bij de bekendmaking van het subsidieplafond gewezen op de mogelijkheid van verlaging en de gevolgen daarvan voor reeds ingediende aanvragen.

Een subsidie ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende middelen op de begroting beschikbaar zullen worden gesteld. Bij de verleningsbeschikking wordt daarop gewezen.

Artikel 9 Weigeringsgronden

Als door verstrekking van subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden en de aanvraag daardoor slechts gedeeltelijk zou kunnen worden gehonoreerd, wordt de subsidieaanvraag geheel geweigerd. Tenzij er één aanvraag over is die gedeeltelijk toegekend kan worden, in welk geval de aanvrager in de gelegenheid wordt gesteld zijn aanvraag aan te passen conform het resterende budget. Formeel is dan sprake van een nieuwe aanvraag, die opnieuw wordt beoordeeld.

Artikel 10 Wijze van verdeling

Subsidies worden verstrekt op basis van een kwalitatieve beoordeling op basis van het beoordelingskader beschreven in bijlage 1.

Artikel 11 Bevoorschotting

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 12 Verplichtingen

Subsidieontvangers moeten voldoen aan alle in dit artikel opgesomde verplichtingen. Deze verplichtingen zijn een aanvulling op de verplichtingen uit de artikelen 16 tot en met 19 van de Asv.

Op grond van artikel 12, onder d, is de subsidieontvanger verplicht om een rapportage van de activiteiten toe te sturen, indien de subsidie direct is vastgesteld. Hiermee toont de subsidieontvanger aan dat de activiteiten zijn verricht en dat is voldaan aan de verplichtingen. De verplichting tot het indienen van een rapportage is opgenomen om te voorkomen dat ieder inzicht in de besteding van de verstrekte subsidie zou ontbreken. De ontvanger van een direct vastgestelde subsidie hoeft na afronding van de activiteiten immers geen aanvraag tot vaststelling met bijbehorende indieningsvereisten aan te leveren.

Artikel 13 Vaststelling

Bij subsidies van meer dan € 5.000 moet uit het activiteitenverslag blijken welke doelen zijn bereikt, met welke activiteiten, wat goed ging in de aanpak en wat voor verbetering vatbaar is. Deze gegevens zijn een aanvulling op de gegevens uit artikel 26, eerste lid, onder a, van de Asv. Daarnaast moet bij subsidies van meer dan € 5.000 op grond van artikel 26, eerste lid, onder b, van de ASV opgave worden gedaan van de werkelijke kosten en baten.

Artikel 14 Slotbepalingen

In afwijking van artikel 3, derde lid, van de Asv, vervalt deze subsidieregeling al eerder dan na vier jaar. Deze subsidieregeling vervalt namelijk al na één jaar.