Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724641
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724641/1
Regeling vervalt per 31-12-2026
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent subsidie in het kader van het Sport- en Beweegakkoord 2024-2026 (Subsidieregeling Sport- en Beweegakkoord)
Geldend van 25-09-2024 t/m 30-12-2026
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent subsidie in het kader van het Sport- en Beweegakkoord 2024-2026 (Subsidieregeling Sport- en Beweegakkoord)Burgemeester en Wethouders van Amersfoort;
gelezen de nota Sport en bewegen versterkt Amersfoort!: Sport- en Beweegakkoord 2024-2026;
gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening Amersfoort;
overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan de realisatie van de ambities en doelstellingen van het Sport- en Beweegakkoord van de gemeente Amersfoort;
besluit vast te stellen de volgende regeling:
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
Asv: Algemene subsidieverordening Amersfoort;
- b.
Beweegaanbieder: rechtspersoon of natuurlijke persoon die structurele activiteiten op het gebied van bewegen aanbiedt;
- c.
Kernteam Sport- en beweegakkoord: een commissie bestaande uit professionals die SRO Amersfoort B.V. adviseert ten aanzien van aanvragen binnen de regeling Sport- en beweegakkoord;
- d.
Side-events: activiteiten die op zichzelf niet subsidiabele activiteiten zijn, maar die een directe bijdrage leveren aan en verband houden met de subsidiabele activiteit;
- e.
Sportaanbieder: rechtspersoon of natuurlijke persoon die structurele activiteiten op het gebied van sport aanbiedt;
- f.
SRO: SRO Amersfoort B.V., door burgemeester en wethouders gemandateerd voor het uitvoeren van deze subsidieregeling.
Artikel 2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
SRO verstrekt namens burgemeester en wethouders uitsluitend subsidie voor de volgende activiteiten die bijdragen aan de volgende thema’s:
- 1.
Sport en bewegen als middel:
- a.
Activiteiten die de drempels wegnemen om een nieuwe groep inwoners te betrekken bij sport- en beweegactiviteiten;
- b.
Vergroten (sociale) toegankelijkheid van sport- en beweegaanbieders;
- c.
Integrale samenwerkingen opzetten of uitbreiden;
- d.
Projecten waar sport & bewegen het middel is om doelstellingen op het gebied van preventie te behalen;
- e.
Laagdrempelige sport- en beweegactiviteiten in de openbare ruimte.
- a.
- 2.
Vitale sport- en beweegaanbieders:
- a.
Een project of traject dat bijdraagt aan het versterken van de bestuurskracht van de vereniging;
- b.
Een project of traject dat bijdraagt aan het versterken van de organisatiekracht van de vereniging;
- c.
Ontwikkelen nieuw, flexibel sportaanbod eventueel met behulp van de inzet van een sportprofessional;
- d.
Projecten die bijdragen aan het borgen van de basiseisen Sociaal Veilige Sport bij sport- en beweegaanbieders;
- e.
Projecten die bijdragen aan het werven, de bekendheid en werking van de vertrouwenscontactpersoon bij de sport- en beweegaanbieder.
- a.
- 3.
Vaardig in bewegen:
- a.
Het ontplooien van nieuwe activiteiten voor kinderen van 0-6 jaar;
- b.
Projecten vanuit integrale samenwerking rondom het jonge kind;
- c.
Projecten om jongeren (opnieuw) in beweging te brengen;
- d.
Projecten om jongeren te blijven binden en daarmee te voorkomen dat ze stoppen bij de sport- en beweegaanbieder.
- a.
- 4.
Maatschappelijke waarde van Topsport:
- a.
Project om, al dan niet vanuit integrale samenwerking, de breed motorische ontwikkeling van de jeugdleden te bewerkstelligen;
- b.
Een initiatief dat een brug slaat tussen breedte- en topsport;
- c.
Projecten met Amersfoortse rolmodellen uit de sport.
- a.
Artikel 3. Indieningstermijn aanvraag
Een aanvrager dient:
- a.
de subsidieaanvraag voor activiteiten die plaatsvinden in de kalendermaanden januari tot en met februari in tussen 1 september en 30 november van het voorafgaande kalenderjaar;
- b.
de subsidieaanvraag voor activiteiten die plaatsvinden in de kalendermaanden maart tot en met mei in tussen 1 december van het voorafgaande kalenderjaar en 31 januari;
- c.
de subsidieaanvraag voor activiteiten die plaatsvinden in de kalendermaanden juni tot en met september in tussen 1 februari en 30 april;
- d.
de subsidieaanvraag voor activiteiten die plaatsvinden in de kalendermaanden oktober tot en met december in tussen 1 mei en 31 augustus.
Artikel 4. Eisen aan de aanvrager
Subsidie kan enkel worden aangevraagd door natuurlijke personen en rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid.
Artikel 5. Eisen aan de aanvraag
Een aanvraag wordt ingediend op het door burgemeester en wethouders vastgesteld aanvraagformulier.
Artikel 6. Subsidiabele kosten
-
1. In aanvulling op artikel 10, eerste lid, Asv komen de volgende kosten in aanmerking voor subsidie:,
- a.
kosten voor promotie, pr, communicatie, met een maximum van exact 15% van de totale subsidiabele kosten;
- b.
kosten van vrijwilligers met een maximum van 10% van de totale subsidiabele kosten;
- c.
kosten voor interne en/of externe personele inzet voor de organisatie en uitvoering van de activiteit tot een maximumuurtarief van € 60 exclusief btw.
- a.
-
2. In aanvulling op artikel 10, tweede lid, van de Asv verstrekt SRO namens burgemeester en wethouders in ieder geval geen subsidie voor:
- a.
kosten om te voldoen aan wettelijke verplichtingen of aan gangbare minimumkwaliteitseisen;
- b.
kosten van reguliere werkzaamheden van de aanvrager;
- c.
kosten gemaakt na beëindiging van activiteiten met uitzondering van accountantskosten die direct verband houden met de activiteit waarvoor wel subsidie is verstrekt;
- d.
kosten van in natura geleverde diensten en goederen;
- e.
kosten van gelieerde rechtspersonen die onderling in rekening worden gebracht;
- f.
kosten van activiteiten die redelijkerwijs kunnen worden gedekt uit de opbrengsten die met de activiteiten verband houden;
- g.
kosten van prijzen of prijzengeld;
- h.
kosten van catering voorafgaand, tijdens, of na afloop van de activiteit;
- i.
kosten van een (afsluitend) feest;
- j.
kosten die worden gemaakt of zijn opgekomen na het verstrijken van het tijdvak waar de subsidie betrekking op heeft.
- a.
Artikel 7. Hoogte subsidie
De subsidie van de gemeente Amersfoort bedraagt ten hoogste 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 15.000.
Artikel 8. Subsidieplafond
Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks bij afzonderlijk besluit en per categorie zoals bedoeld in artikel 3 een subsidieplafond vast.
Artikel 9. Weigeringsgronden
Overeenkomstig artikel 14, tweede lid, onder d, van de Asv beslist SRO namens burgemeester en wethouders afwijzend op de aanvraag als:
- a.
door verstrekking van subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden en de aanvraag daardoor slechts gedeeltelijk zou kunnen worden gehonoreerd;
- b.
aannemelijk is dat de activiteiten ook zonder subsidie zonder belangrijke vertraging zouden worden uitgevoerd.
Artikel 10. Wijze van verdeling
-
1. Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.
-
2. Als de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt met betrekking tot de verdeling als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.
Artikel 11. Bevoorschotting
Subsidies van meer dan € 5.000 worden binnen 6 weken na de verleningsbeschikking voor 80% bevoorschot.
Artikel 12. Verplichtingen
In aanvulling op Hoofdstuk 4 van de Asv is de subsidieontvanger verplicht:
- a.
de verkregen subsidie ook daadwerkelijk in te zetten voor de uitvoering van de activiteit;
- b.
het advies van het kernteam Sport- en beweegakkoord zoals omschreven in de verleningsbeschikking te verwerken in de verdere uitvoering;
- c.
de activiteit pas uit te voeren na verkrijging van de vergunning, indien de activiteit in enig geval vergunningplichtig is;
- d.
bij een direct vastgestelde subsidie binnen vier weken na afloop van de activiteit een beknopt verslag in te dienen. Het verslag vermeldt ten minste hoeveel deelnemers hebben deelgenomen, wat goed is gegaan en waar leerpunten liggen. Waar mogelijk bevat het verslag beeldmateriaal van de activiteit, in de vorm van bijvoorbeeld foto’s, video’s, weblinks van verslagen op social media of krantenartikelen. Als dit niet mogelijk is, wordt in het verslag vermeld waarom; en
- e.
tijdens de uitvoering van de activiteit en in alle communicatie-uitingen over de activiteit kenbaar te maken dat de activiteit wordt uitgevoerd (mede) met subsidie van de gemeente Amersfoort.
Artikel 13. Slotbepalingen
-
1. Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na die van bekendmaking.
-
2. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Sport- en Beweegakkoord.
-
3. Deze subsidieregeling vervalt op 31 december 2026.
-
4. Deze subsidieregeling blijft van toepassing op subsidies die voor de vervaldatum onder deze subsidieregeling zijn verstrekt.
Ondertekening
Vastgesteld in de vergadering van 10 september 2024
De secretaris,
De burgemeester,
Toelichting subsidieregeling
Inleiding
Deze regeling betreft een subsidieregeling zoals bedoeld in de Asv en is gekoppeld aan het Sport- en Beweegakkoord 2024-2026.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 Begripsbepalingen
De directeur van SRO Amersfoort B.V. is vermeld in bijlage 4 bij het Bevoegdhedenbesluit gemeente Amersfoort 2018 en gemandateerd om de regeling uit te voeren. Het kernteam Sport- en beweegakkoord brengt advies uit over de uitvoering van de activiteit. Het kernteam bestaat uit afgevaardigden vanuit de gemeente Amersfoort, SRO, Amersfoortse Sport Federatie (ASF), GGD regio Utrecht, Indebuurt033, Wijkteam Amersfoort, Onderwijs en Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS).
Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Alleen de activiteiten die in dit artikel zijn benoemd komen voor subsidiëring in aanmerking. Aanvragen die op andere activiteiten zien niet en worden afgewezen.
Artikel 3 Indieningstermijn aanvraag
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 4 Eisen aan de aanvrager
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 5 Eisen aan de aanvraag
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 6 Subsidiabele kosten
De subsidiabele loonkosten voor inhuur van derden of personele inzet zijn gemaximeerd door het opnemen van een maximaal uurtarief van € 60 exclusief btw. Bij het berekenen van de loonkosten gelden de voorwaarden uit artikel 9 van de Asv, waarbij wordt aangesloten bij de omvang van fte zoals deze bij gemeenten in de cao is opgenomen, te weten een 36-urige werkweek.
Voor de duidelijkheid staan in lid 2 enkele kostenposten opgesomd die niet subsidiabel zijn als deze in de kosten zouden worden opgevoerd.
Artikel 7 Hoogte subsidie
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 8 Subsidieplafond
Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks een subsidieplafond vast. Zij kunnen een subsidieplafond verlagen als het plafond wordt vastgesteld voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd én de subsidieaanvragen waarop het subsidieplafond betrekking heeft, moeten worden ingediend voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd. In die situatie wordt bij de bekendmaking van het subsidieplafond gewezen op de mogelijkheid van verlaging en de gevolgen daarvan voor reeds ingediende aanvragen.
Een subsidie ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende middelen op de begroting beschikbaar zullen worden gesteld. Bij de verleningsbeschikking wordt daarop gewezen.
Artikel 9 Weigeringsgronden
Subsidieaanvragen worden afgewezen als zij voldoen aan één van de in dit artikel opgesomde weigeringsgronden. Deze gronden zijn een aanvulling op de weigeringsgronden uit de Asv.
Artikel 10 Wijze van verdeling
Subsidies worden verstrekt op volgorde van ontvangst van de aanvragen. Dit betekent “wie het eerst komt, het eerst maalt”, waarbij aanvragen in volgorde van ontvangst van de volledige aanvraag worden behandeld. Als het subsidieplafond wordt bereikt, worden de volgende aanvragen afgewezen.
Artikel 11 Bevoorschotting
Subsidies van meer dan € 5.000 worden na verlening voor 80% bevoorschot. Subsidies van ten hoogste € 5.000 worden direct vastgesteld op grond van artikel 25, eerste lid, Asv.
Artikel 12 Verplichtingen
Subsidieontvangers moeten voldoen aan alle in dit artikel opgesomde verplichtingen. Deze verplichtingen zijn een aanvulling op de verplichtingen uit de artikelen 16 tot en met 19 van de Asv.
Op grond van artikel 12, onder b, is de subsidieontvanger verplicht om het advies van het kernteam Sport- en beweegakkoord te verwerken in de uitvoering van de activiteit. Het advies van het kernteam Sport- en beweegakkoord is opgenomen in de verleningsbeschikking. Bij het uitbrengen van het advies kan het kernteam Sport- en beweegakkoord het beoordelingsformulier gebruiken dat is opgenomen op pagina 21 van het Sport- en Beweegakkoord.
Op grond van artikel 12, onder d, is de subsidieontvanger verplicht om een beknopt verslag van de activiteit in te dienen, indien de subsidie direct is vastgesteld. Hiermee toont de subsidieontvanger aan dat de activiteiten zijn verricht en dat is voldaan aan de verplichtingen. De verplichting tot het indienen van een beknopt verslag is opgenomen om te voorkomen dat ieder inzicht in de besteding van de verstrekte subsidie zou ontbreken. De ontvanger van een direct vastgestelde subsidie hoeft na afronding van de activiteiten immers geen aanvraag tot vaststelling met bijbehorende indieningsvereisten aan te leveren.
Bij het niet voldoen aan artikel 12, onder e, kan de subsidie om deze reden lager worden vastgesteld of gedeeltelijk worden teruggevorderd.
Artikel 13 Slotbepalingen
In afwijking van artikel 3, derde lid, van de Asv, vervalt deze subsidieregeling al eerder dan na vier jaar. Deze subsidieregeling is namelijk gekoppeld aan het Sport- en Beweegakkoord 2024-2026.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl