Regeling vervalt per 31-12-2028

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent subsidie voor activiteiten op het gebied van sport en bewegen (Subsidieregeling activiteiten sport en bewegen)

Geldend van 25-09-2024 t/m 30-12-2028

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent subsidie voor activiteiten op het gebied van sport en bewegen (Subsidieregeling activiteiten sport en bewegen)

Burgemeester en Wethouders van Amersfoort;

gelezen de nota Beleidskader Amersfoort Inclusieve Stad 2021-2026 d.d. 23 maart 2021;

gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening Amersfoort;

overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die op stedelijk niveau bijdragen aan de realisatie van de ambities en doelstellingen van het sportbeleid van de gemeente Amersfoort;

besluit vast te stellen de volgende regeling:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Asv: Algemene subsidieverordening Amersfoort;

  • b.

    Beweegaanbieder: rechtspersoon of natuurlijke persoon die structurele activiteiten op het gebied van sport en/of bewegen aanbiedt;

  • c.

    Maatschappelijke beweegactiviteit: beweegactiviteit die er niet op gericht is om winst te maken en wordt georganiseerd in het belang van de inwoners van Amersfoort;

  • d.

    Side-events: activiteiten die op zichzelf niet subsidiabele activiteiten zijn, maar die een directe bijdrage leveren aan en verband houden met de subsidiabele activiteit.

Artikel 2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Burgemeester en wethouders verstrekken uitsluitend subsidie voor de volgende activiteiten:

  • a.

    het realiseren van (duurzaam) toegankelijk en laagdrempelig sport- en beweegaanbod, dichtbij de eigen woonomgeving en afgestemd op de behoefte van de inwoners;

  • b.

    de organisatie en het (laten) plaatsvinden van een sport- of beweegevenement;

  • c.

    het door sportverenigingen ontwikkelen van nieuw sport- en beweegaanbod, aanvullend op het reguliere verenigingsaanbod;

  • d.

    het door één of meer beweegaanbieders realiseren van een nieuwe maatschappelijke beweegactiviteit aanvullend op hun reguliere aanbod;

  • e.

    de samenwerking tussen beweegaanbieders en maatschappelijke organisaties met als doel het realiseren van een nieuwe maatschappelijke beweegactiviteit aanvullend op hun reguliere aanbod;

  • f.

    de totstandkoming van een programmering op openbaar toegankelijke sport- en beweeginfrastructuur.

Artikel 3. Indieningstermijn aanvraag

  • 1. Overeenkomstig artikel 12, eerste lid, van de Asv bepalen burgemeester en wethouders dat er verschillende categorieën activiteiten zijn met elk hun eigen indieningstermijnen. Dat zijn:

    • a.

      activiteiten waarvoor niet meer dan € 2.500 mag worden aangevraagd en die plaatsvinden in het tijdvak van de kalendermaanden januari tot en met juni;

    • b.

      activiteiten waarvoor niet meer dan € 2.500 mag worden aangevraagd en die plaatsvinden in het tijdvak van de kalendermaanden juli tot en met december;

    • c.

      activiteiten waarvoor méér dan € 2.500 moet worden aangevraagd, maar minder dan € 40.000 en die plaatsvinden in de kalendermaanden januari tot en met december.

  • 2. Een aanvrager dient de subsidieaanvraag niet eerder in dan drie maanden voor het tijdvak waarin de activiteit plaatsvindt, doch niet later dan drie maanden na het begin van dat tijdvak.

Artikel 4. Eisen aan de aanvrager

Subsidie kan enkel worden aangevraagd door een sportaanbieder, beweegaanbieder, of een commerciële sport- of beweegaanbieder.

Artikel 5. Eisen aan de aanvraag

  • 1. Een aanvraag wordt ingediend op het door burgemeester en wethouders vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2. In aanvulling op artikel 6 juncto artikel 7 Asv, wordt de aanvraag enkel in behandeling genomen als uit het bij de aanvraag overgelegde activiteitenplan blijkt:

    • a.

      of voor de activiteit een vergunning nodig is en zo ja, welke vergunning(en);

    • b.

      in welke mate en op welke wijze de aanvrager stimuleert dat de activiteit toegankelijk is voor mensen met een beperking; en

    • c.

      in welke mate en op welke wijze de aanvrager stimuleert dat de activiteit bijdraagt aan de doelen uit ‘Amersfoort Inclusieve Stad, beleidskader 2021 – 2026’.

  • 3. Aanvragen die niet voldoen worden niet in behandeling genomen.

Artikel 6. Subsidiabele kosten

  • 1. In aanvulling op artikel 10, eerste lid, Asv komen de volgende kosten in aanmerking voor subsidie:,

    • a.

      kosten van huur van apparatuur;

    • b.

      kosten van huur van materialen;

    • c.

      kosten van aanschaf van verbruiksmaterialen, maar alleen ten behoeve van de subsidiabele activiteit;

    • d.

      kosten van huur van accommodatie, maar alleen ten behoeve van de subsidiabele activiteit;

    • e.

      kosten van side-events;

    • f.

      kosten voor promotie, pr, communicatie, met een maximum van exact 15% van de totale subsidiabele kosten;

    • g.

      kosten van vrijwilligers, met een maximum van 10% van de totale subsidiabele kosten;

    • h.

      kosten van herinneringsmedailles, -vaantjes en dergelijke;

    • i.

      kosten voor personele inzet voor de organisatie en uitvoering van de activiteit tot een maximumuurtarief van € 60 exclusief btw, met een maximum van 20% van de totale subsidiabele kosten.

  • 2. In aanvulling op artikel 10, tweede lid, van de Asv verstrekken burgemeester en wethouders in ieder geval geen subsidie voor:

    • a.

      kosten om te voldoen aan wettelijke verplichtingen of aan gangbare minimumkwaliteitseisen;

    • b.

      kosten van reguliere werkzaamheden van de aanvrager;

    • c.

      kosten gemaakt na beëindiging van activiteiten met uitzondering van accountantskosten die direct verband houden met de activiteit waarvoor wel subsidie is verstrekt;

    • d.

      kosten van in natura geleverde diensten en goederen;

    • e.

      kosten van gelieerde rechtspersonen die onderling in rekening worden gebracht;

    • f.

      kosten van activiteiten die redelijkerwijs kunnen worden gedekt uit de opbrengsten die met de activiteiten verband houden;

    • g.

      kosten van prijzen of prijzengeld;

    • h.

      kosten van catering voorafgaand, tijdens, of na afloop van de activiteit;

    • i.

      kosten van een (afsluitend) feest;

    • j.

      kosten die worden gemaakt of zijn opgekomen na het verstrijken van het tijdvak waar de subsidie betrekking op heeft.

Artikel 7. Hoogte subsidie

De subsidie van de gemeente Amersfoort bedraagt ten hoogste:

  • a.

    100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 2.500 in het geval van een aanvraag zoals bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder a of b.

  • b.

    50% van de subsidiabele kosten met een minimum van € 2.500 en een maximum van € 40.000 in het geval van een aanvraag zoals bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder c.

Artikel 8. Subsidieplafond

Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks bij afzonderlijk besluit en per categorie zoals bedoeld in artikel 3, eerste lid, een subsidieplafond vast.

Artikel 9. Weigeringsgronden

Overeenkomstig artikel 14, tweede lid, onder d, van de Asv beslissen burgemeester en wethouders afwijzend op de aanvraag als:

  • a.

    door verstrekking van subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden en de aanvraag daardoor slechts gedeeltelijk zou kunnen worden gehonoreerd;

  • b.

    aannemelijk is dat de activiteiten ook zonder subsidie zonder belangrijke vertraging zouden worden uitgevoerd.

Artikel 10. Wijze van verdeling

  • 1. Verstrekking van subsidie vindt plaats totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt

  • 2. Verstrekking van subsidie vindt plaats op basis van een bijzondere regeling waarbij de volgorde van ontvangst van complete aanvragen een belangrijke rol speelt maar, voor aanvragen ontvangen in de eerste maand van de indieningstermijn, niet steeds doorslaggevend is, zoals hieronder wordt beschreven:

    • a.

      De rangschikking voor de eerste verdelingsronde vindt plaats nadat de eerste maand van de indieningstermijn is verstreken.

    • b.

      In de rangschikking voor de eerste verdelingsronde worden slechts de eerste drie ontvangen aanvragen van, namens, of ten behoeve van een gelieerde (rechts)persoon meegenomen, waarbij de volgorde van ontvangst de rangschikking bepaalt. De vierde en volgende aanvragen worden gerangschikt voor de volgende verdelingsronde(s).

    • c.

      Als na een verdelingsronde nog aanvragen resteren die niet zijn meegenomen in een rangschikking voor een verdelingsronde, vindt steeds een nieuwe rangschikking voor een volgende verdelingsronde plaats, waarbij slechts één van de eerstvolgende aanvragen van, namens, of ten behoeve van een gelieerde (rechts)persoon wordt meegenomen, waarbij volgorde van ontvangst de rangschikking bepaalt voor de betreffende verdelingsronde.

  • 3. Verstrekking van subsidie voor aanvragen die zijn ontvangen na afloop van de eerste maand van de indieningstermijn, vindt volledig plaats op volgorde van ontvangst, zonder verdere verdelingsrondes.

  • 4. Als de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt met betrekking tot de verdeling als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

Artikel 11. Bevoorschotting

Subsidies van meer dan € 5.000 worden binnen 6 weken na de verleningsbeschikking voor 80% bevoorschot.

Artikel 12. Verplichtingen

In aanvulling op Hoofdstuk 4 van de Asv is de subsidieontvanger verplicht:

  • a.

    de verkregen subsidie ook daadwerkelijk in te zetten voor de uitvoering van de activiteit;

  • b.

    de activiteit pas uit te voeren na verkrijging van de vergunning, indien de activiteit in enig geval vergunningplichtig is;

  • c.

    bij een direct vastgestelde subsidie binnen vier weken na afloop van de activiteit een beknopt verslag in te dienen. Het verslag vermeldt ten minste hoeveel deelnemers hebben deelgenomen, wat goed is gegaan en waar leerpunten liggen. Waar mogelijk bevat het verslag beeldmateriaal van de activiteit, in de vorm van bijvoorbeeld foto’s, video’s, weblinks van verslagen op social media of krantenartikelen. Als dit niet mogelijk is, wordt in het verslag vermeld waarom; en

  • d.

    tijdens de uitvoering van de activiteit en in alle communicatie-uitingen over de activiteit kenbaar te maken dat de activiteit wordt uitgevoerd (mede) met subsidie van de gemeente Amersfoort.

Artikel 13. Slotbepalingen

  • 1. De Projectsubsidieregeling activiteiten sport en bewegen wordt ingetrokken.

  • 2. De Projectsubsidieregeling activiteiten sport en bewegen blijft van toepassing op subsidies die op grond van de Projectsubsidieregeling activiteiten sport en bewegen zijn verleend of vastgesteld.

  • 3. Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na die van bekendmaking.

  • 4. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling activiteiten sport en bewegen.

  • 5. Overeenkomstig artikel 3, derde lid, van de Asv, vervalt deze subsidieregeling op 31 december 2028.

  • 6. Deze subsidieregeling blijft van toepassing op subsidies die voor de vervaldatum onder deze subsidieregeling zijn verstrekt.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van 10 september 2024

De secretaris,

De burgemeester,

Toelichting subsidieregeling

Inleiding

Deze regeling betreft een subsidieregeling zoals bedoeld in de Asv.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Met een sport- of beweegevenement wordt gedoeld op bijzondere activiteiten die niet behoren tot de reguliere activiteiten van een sport- of beweegaanbieder.

Het ontwikkelen van nieuw sport- en beweegaanbod is uitsluitend subsidiabel in de opstartfase.

Maatschappelijke organisaties zijn bijvoorbeeld welzijnsorganisaties en cultuuraanbieders.

Alleen de activiteiten die in dit artikel zijn benoemd komen voor subsidiëring in aanmerking. Aanvragen die op andere activiteiten zien niet en worden afgewezen.

Artikel 3 Indieningstermijn aanvraag

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 4 Eisen aan de aanvrager

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 5 Eisen aan de aanvraag

Bij de aanvraag moet een activiteitenplan worden gevoegd, dat inzicht moet geven in alle in het tweede lid opgesomde gegevens. Het activiteitenplan moet worden ingediend op grond van artikel 6, derde lid, onder a, van de Asv en in artikel 7 van de Asv is aangegeven aan welke criteria het activiteitenplan moet voldoen. De gegevens die zijn opgesomd in artikel 5, tweede lid, vormen een aanvulling op deze criteria.

Artikel 6 Subsidiabele kosten

Alleen de kosten die in het eerste lid zijn opgesomd, zijn subsidiabel. Kosten die niet in een van deze categorieën vallen, zijn dus niet subsidiabel. Bij kosten voor materialen gaat het bijvoorbeeld om de kosten voor betonblokken die worden geplaatst rondom evenementen. Bij kosten voor organisatie gaat het om administratiekosten (kantoorbenodigdheden, boekhouding, verzekeringen en overige overheadkosten), huisvestingskosten (huur van ruimtes, kosten voor elektriciteit, water, verwarming en dergelijke), vergaderkosten (zaalhuur, catering en dergelijke) en opleidings- en trainingskosten. Kosten voor organisatie kunnen geheel of gedeeltelijk bestaan uit de kosten voor de inhuur van derden en de kosten voor personele inzet.

Om de ontwikkeling van professionalisering te ondersteunen, zijn ook loonkosten subsidiabel. Uitgangspunt is dat commerciële sportaanbieders niet per se eerst een stichting moeten oprichten om iets te kunnen organiseren. De subsidiabele loonkosten zijn wel gemaximeerd door het opnemen van een maximaal uurtarief van € 60 exclusief btw. Bij het berekenen van de loonkosten gelden de voorwaarden uit artikel 9 van de Asv, waarbij wordt aangesloten bij de omvang van fte zoals deze bij gemeenten in de cao is opgenomen, te weten een 36-urige werkweek.

Voor de duidelijkheid staan in lid 2 enkele kostenposten opgesomd die niet subsidiabel zijn als deze in de kosten zouden worden opgevoerd. Het is niet noodzakelijk dat dit overzicht uitputtend is: als kosten niet onder lid 1 vallen, dan geldt sowieso dat deze niet subsidiabel zijn. Het overzicht in lid 2 is alleen opgenomen om de aanvrager extra te wijzen op niet-subsidiabele kosten.

Artikel 7 Hoogte subsidie

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 8 Subsidieplafond

Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks een subsidieplafond vast. Zij kunnen een subsidieplafond verlagen als het plafond wordt vastgesteld voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd én de subsidieaanvragen waarop het subsidieplafond betrekking heeft, moeten worden ingediend voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd. In die situatie wordt bij de bekendmaking van het subsidieplafond gewezen op de mogelijkheid van verlaging en de gevolgen daarvan voor reeds ingediende aanvragen.

Een subsidie ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende middelen op de begroting beschikbaar zullen worden gesteld. Bij de verleningsbeschikking wordt daarop gewezen.

Artikel 9 Weigeringsgronden

Subsidieaanvragen worden afgewezen als zij voldoen aan één van de in dit artikel opgesomde weigeringsgronden. Deze gronden zijn een aanvulling op de weigeringsgronden uit de Asv.

Artikel 10 Wijze van verdeling

Bij de verdeling van het subsidieplafond gaat het in feite om verdeling van schaarse rechten (subsidiegeld). Dat heeft tot gevolg dat de rechtsnorm die ertoe strekt dat bij de verdeling van schaarse vergunningen aan (potentiële) gegadigden ruimte moet worden geboden om naar de beschikbare vergunning(en) mee te dingen, ook van toepassing is op de verdeling van het subsidieplafond. De beschikbaarheid van de schaarse subsidie, de verdelingsprocedure, het aanvraagtijdvak en de toe te passen criteria moeten daarom allemaal tijdig bekend zijn.

In deze regeling is gekozen voor een afwijkende variant van het verdeelmechanisme “op volgorde van ontvangst van de aanvragen”, waarbij aanvragen in volgorde van ontvangst van de volledige aanvraag worden behandeld, maar waarbij maxima worden gesteld aan het aantal aanvragen dat per aanvrager en verdelingsronde kan worden gehonoreerd. Als het subsidieplafond wordt bereikt, worden de volgende aanvragen afgewezen.

Artikel 11 Bevoorschotting

Subsidies van meer dan € 5.000 worden na verlening voor 80% bevoorschot. Subsidies van ten hoogste € 5.000 worden direct vastgesteld op grond van artikel 25, eerste lid, Asv.

Artikel 12 Verplichtingen

Subsidieontvangers moeten voldoen aan alle in dit artikel opgesomde verplichtingen. Deze verplichtingen zijn een aanvulling op de verplichtingen uit de artikelen 16 tot en met 19 van de Asv.

Op grond van artikel 12, onder c, is de subsidieontvanger verplicht om een beknopt verslag van de activiteit in te dienen, indien de subsidie direct is vastgesteld. Hiermee toont de subsidieontvanger aan dat de activiteiten zijn verricht en dat is voldaan aan de verplichtingen. De verplichting tot het indienen van een beknopt verslag is opgenomen om te voorkomen dat ieder inzicht in de besteding van de verstrekte subsidie zou ontbreken. De ontvanger van een direct vastgestelde subsidie hoeft na afronding van de activiteiten immers geen aanvraag tot vaststelling met bijbehorende indieningsvereisten aan te leveren.

In de verleningsbeschikking wordt opgenomen wat de consequenties zijn van het niet voldoen aan artikel 12, onder d.

Artikel 13 Slotbepalingen

Dit artikel behoeft geen toelichting.