Verordening behandeling bezwaarschriften Sociale Regelingen Orionis Walcheren 2024

Geldend van 05-09-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening behandeling bezwaarschriften Sociale Regelingen Orionis Walcheren 2024

Besluit van Orionis Walcheren tot vaststelling van de Verordening behandeling bezwaarschriften Sociale Regelingen Orionis Walcheren 2024.

Het Algemeen Bestuur van Orionis Walcheren;

gelet op:

  • -

    de Gemeenschappelijke Regeling Orionis Walcheren,

  • -

    de Algemene wet bestuursrecht,

  • -

    de Participatiewet en aanverwante regelingen

overwegende dat,

gewijzigde omstandigheden tot de conclusie leiden dat de Verordening behandeling bezwaarschriften Sociale Regelingen Orionis Walcheren aangepast moet worden;

Besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening behandeling bezwaarschriften Sociale Regelingen Orionis Walcheren 2024.

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Definities

  • In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    Het bestuur: het Dagelijks Bestuur van Orionis Walcheren

  • 2.

    Commissie: de commissie van advies voor bezwaarschriften

  • Participatiewet en aanverwante regelingen

  • 3.

    Wet: de Algemene wet bestuursrecht

  • 4.

    Ambtelijk horen: het horen van belanghebbenden door een onafhankelijk medewerker in een gesprek gericht op mediation, als bedoeld in artikel 7:5 Algemene wet bestuursrecht.

  • 5.

    Bezwaarmaker: indiener van een bezwaarschrift;

Artikel 2 Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Daarna wordt zo spoedig mogelijk contact opgenomen met de bezwaarmaker en eventuele andere belanghebbenden. Hierbij geeft de juridisch medewerker hen uitleg over het vervolg van de procedure en de duur van de behandeling van het bezwaarschrift.

Paragraaf 2. Informele afhandeling en ambtelijk horen

Artikel 3. Vooronderzoek en informele behandeling

  • 1.

    De juridisch medewerker onderzoekt of het bezwaarschrift informeel kan worden afgehandeld alvorens het verder in behandeling te nemen.

  • 2.

    De informele behandeling start door kort na binnenkomst van het bezwaarschrift hierover contact op te nemen met de bezwaarmaker en de voorbereider van het primair besluit.

  • 3.

    Als het bezwaar in der minne wordt geschikt, en de bezwaarmaker trekt het bezwaar in, legt het bestuur de gemaakte afspraken schriftelijk vast en neemt het zo nodig een nieuw besluit.

Artikel 4. Ambtelijk horen

  • 1.

    Het horen vindt ambtelijk plaats ten aanzien van alle bezwaarschriften, met uitzondering van bezwaarschriften die betrekking hebben op:

    • a.

      Besluiten waarbij het gaat om terugvorderingsbedragen van meer dan één maand van de toepasselijke bijstandsnorm

    • b.

      Besluiten omtrent de Individuele Inkomenstoeslag

    • c.

      Besluiten omtrent bijzondere bijstand die periodiek wordt toegekend (bijv. bijzondere bijstand voor bewindvoering, woonkostentoeslag, eigen bijdrage kinderopvang)

    • d.

      Besluiten die naar het oordeel van de juridisch medewerker, in samenspraak met het bestuur, vanwege de mate van beleidsvrijheid en/of de aard van de materie, zijn aan te merken als complex of politiek gevoelig.

  • 2.

    Het bestuur wijst de juridische medewerkers aan als ambtelijk hoorder. De juridisch medewerker is niet betrokken bij het nemen van het primaire besluit

  • 3.

    Het bestuur bepaalt de wijze en het tijdstip van het horen. Horen kan op verzoek van de client telefonisch plaatsvinden.

Paragraaf 3. Commissie

Artikel 5. Horen en adviseren door de commissie

  • 1.

    Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften.

  • 2.

    De commissie is belast met het horen en adviseren over de volledige heroverweging van bestreden besluiten.

  • 3.

    De commissie is niet belast met de behandeling van bezwaarschriften waarvan is bepaald dat de voorbereiding van de beslissing op bezwaar ambtelijk wordt afgedaan.

Artikel 6 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat Uit een voorzitter en twee leden.

  • 2.

    De voorzitter en de leden worden door het Algemeen Bestuur van Orionis Walcheren benoemd.

  • 3.

    Voor elk van de twee leden wordt tevens een plaatsvervanger aangewezen.

  • 4.

    Degenen die deel uitmaken van de commissie mogen op geen enkele wijze binding hebben met het bestuur van één van de gemeenten.

  • 5.

    De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 7 Secretaris

Aan de commissie wordt een ambtenaar en één of meer plaatsvervangers als secretaris toegevoegd.

Artikel 8 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd, geschorst en ontslagen door het bestuur. Benoeming vindt plaats voor een termijn van vier jaar.

  • 2.

    Herbenoeming is voor maximaal twee termijnen mogelijk.

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op ieder moment ontslag nemen.

  • 4.

    De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 9. Uitoefening bevoegdheden

  • 1.

    De voorzitter oefent de volgende bevoegdheden van de hierna genoemde artikelen van de Awb zelfstandig uit:

    • a.

      verzoeken om een schriftelijke machtiging aan een gemachtigde (artikel , tweede lid);

    • b.

      stellen van een termijn aan de bezwaarmaker (artikel 6:6);

    • c.

      verzenden van stukken tijdens de behandeling door de commissie (artikel 6:1 7);

    • d.

      ter inzage leggen van het bezwaarschrift en de op de zaak betrekking hebbende stukken, dan wel toezenden daarvan aan een belanghebbende (artikel 7:4, tweede lid);

    • e.

      al dan niet op verzoek van een belanghebbende afzien van het op de hoogte stellen van het verhandelde tijdens een hoorzitting van een andere belanghebbende, voor zover geheimhouding om gewichtige reden is geboden (artikel 7:6, vierde lid).

  • 2.

    De voorzitter kan deze bevoegdheden mandateren aan de (plv)secretaris.

Artikel 10. Vooronderzoek

  • 1.

    De commissie is, in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift, bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2.

    De commissie kan bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging

  • 3.

    van het bestuur vereist voor zover het budget, dat in de begroting van Orionis Walcheren aan de commissie is toegekend voor het inwinnen van advies of inlichtingen, niet toereikend is.

Artikel 11 Hoorzitting

  • 1.

    De commissie bepaalt in overleg met de secretaris plaats en tijdstip van de zitting waarin de partijen in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2.

    Het bestuur beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de wet: Van het horen van een belanghebbende kan worden afgezien indien:

    • a.

      het bezwaar kennelijk niet-ontvankelijk is,

    • b.

      het bezwaar kennelijk ongegrond is,

    • c.

      de belanghebbende heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord,

    • d.

      de belanghebbende niet binnen een door het bestuursorgaan gestelde redelijke termijn verklaart dat hij gebruik wil maken van het recht te worden gehoord, of aan het bezwaar volledig tegemoet wordt gekomen en andere belanghebbenden daardoor niet in hun belangen kunnen worden geschaad.

  • 3.

    Indien het bestuur op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet zij daarvan mededeling aan de partijen.

Artikel 12. Uitnodiging zitting

  • 1.

    De voorzitter van de commissie deelt partijen ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk mee, dat zij in de gelegenheid worden gesteld zich te doen horen tijdens de zitting.

  • 2.

    Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen partijen onder opgaaf van redenen verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan partijen meegedeeld.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken, of afwijking toe te staan, van de termijnen die genoemd zijn in het eerste lid.

Artikel 13. Schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de wet wordt gemaakt door middel van een geluidsopname.

  • 2.

    Op deze geluidsopname worden een omschrijving van het bezwaarschrift, de datum en tijd van de zitting en de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid ingesproken.

  • 3.

    Indien bezwaarmakers, respectievelijk hun gemachtigden, in een zitting van een kamer niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, wordt dit eveneens op de geluidsopname ingesproken.

  • 4.

    Indien één der aanwezigen zwaarwegende bezwaren heeft tegen het maken van de geluidsopname, kan de voorzitter besluiten dat in plaats hiervan een schriftelijk verslag wordt opgesteld. Dit verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen en kan verwijzen naar de op de zitting overgelegde bescheiden.

  • 5.

    Er wordt op basis van de geluidsopname een schriftelijke samenvatting van het besprokene gemaakt wanneer het bestuur dat nodig acht voor zijn besluitvorming of wanneer een gerechtelijke instantie daarom verzoekt in geval van een (hoger) beroepsprocedure.

Artikel 14. Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 15 Openbaarheid hoorzitting

De hoorzitting van de commissie is niet openbaar.

Artikel 16 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de commissie dit onderzoek doen.

  • 2.

    De Uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de commissie en de betrokken partijen toegezonden.

  • 3.

    Betrokken partijen-kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting, De commissie beslist op dit verzoek

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 17 Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar Uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 3.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 4.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 18 Uitbrengen advies en verdaging

  • 1.

    Het advies wordt, onder medezending van eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie, tijdig uitgebracht aan het bestuur dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2.

    Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn, als bedoeld in artikel 7:10 van de wet, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het bestuur tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3.

    Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.

Artikel 19 Jaarverslag werkzaamheden

Jaarlijks wordt, vóór 1 oktober van het volgend kalenderjaar, aan het bestuur van Orionis Walcheren schriftelijk verslag uitgebracht van de verrichte werkzaamheden van het voorgaand kalenderjaar.

Slotbepalingen

Artikel 20 Nadere regels

Het bestuur regelt in overleg met de commissie de werkwijze van de commissie inzake aangelegenheden, waarin dit reglement niet voorziet dan wel de toepassing van dit reglement tot verschillende Uitleg aanleiding geeft.

Artikel 21 Inwerkingtreding, citeertitel en intrekken

  • 1.

    . Deze verordening treedt in werking op 5 september 2024

  • 2.

    Deze Verordening wordt aangehaald als: Verordening behandeling bezwaarschriften Sociale Regelingen Orionis Walcheren 2024.

  • 3.

    De Verordening behandeling bezwaarschriften Sociale Regeling Orionis Walcheren vastgesteld door het Algemeen Bestuur van Orionis Walcheren in de openbare vergadering van 1 4 september 2017 wordt ingetrokken met ingang van de dag waarop deze Verordening in werking treedt.

  • 4.

    Het Besluit Algemeen Bestuur Orionis Walcheren categorieën van bezwaarschriften waarbij ambtelijk telefonisch kan worden gehoord vastgesteld in de openbare vergadering van 1 4 september 201 7 wordt ingetrokken met ingang van de dag waarop deze Verordening in werking treedt.

Vastgesteld in de openbare vergadering van het Algemeen Bestuur van Orionis Walcheren op 5 september 2024

Ondertekening

De voorzitter De secretaris

J.S. Louws H.M.A. Guise