Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724577
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724577/1
Geldend van 20-09-2024 t/m heden
1 Samenvatting
1.1 Samenvatting
Aanleiding
Voor u ligt het Actieplan Geluid voor de periode 2024 tot 2029. Met dit plan worden
stappen gezet om de geluidsbelasting in de gemeente te reduceren, met als doel de
hinder van en gezondheidsklachten door omgevingslawaai te verminderen.
Met dit actieplan geven we invulling aan de Europese Richtlijn Omgevingslawaai die zich richt op de evaluatie en beheersing van de geluidsbelasting waaraan woningen, en dus mensen, worden blootgesteld. Om uitvoering te geven aan deze Richtlijn zijn in Nederland agglomeraties aangewezen. Hengelo is met de gemeenten Almelo en Enschede aangewezen. De drie gemeenten ontwikkelen een vergelijkbaar actieplan.
Op 29 november 2022 heeft het college van B&W in dit kader de geluidsbelastingkaart van de gemeente Hengelo vastgesteld. Op deze kaart is de actuele situatie (peiljaar 2021) te zien van de geluidbelasting als gevolg van wegverkeer, railverkeer en industrie.
Ambitie (plandrempel)
In dit actieplan wordt gewerkt met een plandrempel volgens de methodiek van de Handreiking
Omgevingslawaai. De plandrempel is een ambitieniveau dat het maximaal acceptabele
geluidsniveau weergeeft (op de buitenmuur van een woning). De gemeente mag de hoogte
van de plandrempel zelf vaststellen en mag daarbij afwijken van de normen die in het
Besluit kwaliteit leefomgeving zijn opgenomen. In situaties waar de geluidsbelasting
hoger is dan de plandrempel wordt bekeken of maatregelen mogelijk zijn om deze overschrijding
terug te dringen.
De plandrempel van 63 dB (op de buitenmuur van een woning) uit de vorige actieplannen is nu wederom als uitgangspunt genomen. In het vorige actieplan is binnen de gemeenten Almelo, Enschede en Hengelo besloten om de gekozen plandrempel te laten gelden voor de lange termijn.
Hiermee streven we naar het creëren van een prettig woon- en leefklimaat waardoor Hengelo als stad met groeiambitie ook in de toekomst een aantrekkelijke stad is om te wonen.
Deze plandrempel sluit aan bij de saneringsregeling van de voormalige Wet Geluidhinder. Deze regeling kent een maximale grenswaarde voor het geluidniveau binnen woningen van 43 dB. Omdat de geluidwering van een standaardwoning 20 dB bedraagt, is bij een gevelbelasting van 63 dB geen sprake van situaties waarbij de geluidsbelasting binnen de woning hoger dan 43 dB zal zijn.
Tijdens het opstellen van het actieplan geluid is de GGD Twente en IJsselland (GGD) en Kennispunt Twente bij het proces betrokken. De GGD heeft de gemeenten geïnformeerd over de relatie tussen geluid en gezondheid en hen gewezen op de mogelijkheden die de GGD heeft om te kwantificeren hoe groot het gezondheidsverlies is ten gevolge van de blootstelling aan het geluid van weg- en railverkeer. De GGD kan instemmen met de gekozen plandrempel en geeft aan dat er dan wel maatregelen moeten worden getroffen in de vorm van b.v. stiller asfalt al dan niet in combinatie met het isoleren van woningen. Kennispunt Twente heeft een enquête uitgezet onder de leden van het HengeloPanel over omgevingslawaai (geluidhinder, slaapverstoring en trillingshinder). De resultaten hiervan zijn gebruikt bij het opstellen van dit actieplan.
Hotspots
Als volgende stap zijn hotspots gekozen. Onder “hotspots” wordt verstaan: een cluster
van locaties waar bij veel woningen de plandrempel wordt overschreden. De hotspots
zijn in het actieplan nader bekeken op mogelijkheden van eventuele maatregelen om
de geluidsbelasting te reduceren. Door in te zoomen op deze hotspots ontstaat een
helder beeld van de situaties waar de hoogste geluidsbelastingen optreden.
Er zijn in dit actieplan negen hotspots bepaald. Eén van deze hotspots stond ook in de voorgaande actieplannen en acht zijn er nieuw ontstaan. In totaal waren er in 2018 veertien hotspots, waarvan er nu nog één over is gebleven. De overige dertien hotspots zijn komen te vervallen omdat er maatregelen zijn uitgevoerd, er minder verkeersbewegingen zijn geconstateerd of er bij een nadere analyse/ herberekening is geconstateerd dat de geluidbelasting in werkelijkheid lager was. Ook bij dit actieplan is gebleken dat de hotspot Wemenstraat en Haaksbergerstraat (Beckum) na een nadere analyse zijn komen te vervallen. Bij de Wemenstraat is bij het berekenen van de geluidbelasting uitgegaan van onwerkelijke verkeersaantallen. De nadere analyse van de Haaksbergerstraat is te vinden in bijlage 3. Dan blijven er nog negen hotspots over. Het gaat daarbij om de Bornsestraat (Weideweg tot Achterhoekseweg), de Uitslagsweg (tussen Mr. P.J. Troelstrastraat en Sloetsweg), de Marskant (tussen Deldenerstraat en Spoorstraat), de Parallelweg (overgaand in de Veloursstraat), het Kruispunt Wetstraat/Drienerstraat-Oude Molenweg-Anninksweg, de Sloetsweg (vanaf rotonde overgaand in Beethovenlaan tot de Oude Postweg),de Breemarsweg (vanaf de Binnenbeekstraat tot de Boekeloseweg), Tuindorpstraat en de Twekkelerweg (Noordelijk deel tussen Veloursstraat en Twekkelerplein).
Mogelijk te treffen maatregelen en kosten-batenanalyse
In Hengelo is de toepassing van stille wegdekken een veelbelovende en toegepaste maatregel
om de geluidbelasting te reduceren. Daarnaast zijn maatregelen zoals het stimuleren
van openbaar vervoer en het bevorderen van fietsverkeer, die een positief effect hebben
op de verlaging van de geluidbelasting in de gehele gemeente, onderdeel van het bestaande
beleid in Hengelo.
De toepassing van “normaal” stil asfalt in plaats van het reguliere asfalt leidt tot hogere investeringskosten en onderhoudskosten. Dit hele stille asfalt is erg onderhoudsgevoelig.Door het toepassen van een robuuster mengsel/SMA+ dat toch stiller is, 2,6 – 3 dB, zijn de investeringskosten nauwelijks hoger als er toch al sprake is van vervanging en kan in het onderhoud worden voorzien vanuit het reeds bestaande onderhoudsbudget. De gemeente Hengelo zal de mogelijkheid om stil asfalt toe te passen alleen overwegen indien groot onderhoud noodzakelijk is en de meerkosten voor het toepassen van een robuuster stil asfalt gering zijn (‘werk met werk’). Uit de analyse blijkt dat de, overigens geringe, toename van de onderhoudskosten voor de verschillende hotspots uiteenlopen. Dit is afhankelijk van de lengte van het toe te passen stille asfalt/wegdek.
Indien al deze maatregelen uitgevoerd worden nemen de jaarlijkse onderhoudskosten met €42.370,- toe. De Bornsestraat, de Breemarsweg en de Twekkelerweg vallen waarschijnlijk binnen de planperiode 2024-2029, de meerkosten voor de planperiode bedragen dan €35.935,- per jaar.
De aan te pakken hotspots waren overigens al genoemd in het vorige actieplan. De werkwijze veranderd dus niet.
Maatregelen bij de ontvanger betreffen veelal gevelisolatie van woningen, met het doel het geluidsniveau in de woning zelf omlaag te brengen. De woningen op de door het Rijk vastgestelde A-lijst zijn projectmatig met subsidie gesaneerd. Ook voor de woningen op de B-lijst kan subsidie worden aangevraagd. Inmiddels zijn voor alle lopende en nog komende projecten die voortvloeien uit dit actieplan subsidies aangevraagd. Zie paragraaf 3.8.1.
Zienswijze
Er is één zienswijze ingediend. Deze zienswijze heeft niet geleid tot een aanpassing
van het Actieplan Geluid 2024 – 2029. De zienswijze is behandeld en beantwoord in
de nota van zienswijzen.
Conclusie
De hotspots waar in de komende planperiode groot onderhoud gepland staat zullen zo
mogelijk van stil asfalt worden voorzien. De gemeente Hengelo heeft de laatste jaren
al heel veel gedaan om het geluid bij bestaande woningen te beperken. Zo is er al
op verschillende locaties stil asfalt toegepast en heeft de gemeente haar beleid gericht
op het stimuleren van het fietsverkeer en het gebruik van het openbaar vervoer. Al
deze acties hebben een positief effect op de geluidsituatie in de gemeente Hengelo.
De gemeente Hengelo kiest net als de vorige planperiode voor de volgende aanpak:
1. Hengelo heeft de negen resterende knelpunten op het gebied van wegverkeerslawaai
(hotspots) in beeld. Drie daarvan worden in de planperiode 2024 - 2029 aangepakt;
2. Alleen bij groot regulier onderhoud aan asfalt, of bij een grootschalige reconstructie
wordt bij de genoemde hotspots een robuust, stiller asfalt/wegdek toegepast. (reductie
tussen de 2,6 en 3 dB vergelijkbaar met SMA+ (een vorm van stil steen mastiek asfalt));
3. Bij erg drukke kruispunten en daar waar veel wringend verkeer is, wordt een robuuster,
lees meer traditioneel, mengsel toegepast.
De gemeente Hengelo ziet verder de volgende aandachtspunten:
1. Hengelo volgt de ontwikkelingen van geluidarm asfalt qua kosten, geluidreducerend
effect en levensduur, ook bij wringend verkeer op rotondes en kruispunten. Tevens
worden in bestekken eisen gesteld aan de levensduur en worden waar noodzakelijk
controlemetingen voorgeschreven;
2. De verkeersintensiteit op de Oldenzaalsestraat en alle belangrijke wegen die te
maken hebben met de genoemde hotspots zal de komende jaren met enige regelmaat in
de gaten worden gehouden;
3. In de actieplanperiode zal worden bekeken of er alternatieve wegmarkeringen toepasbaar
zijn die minder geluid veroorzaken. Er is een veelbelovend alternatief. Het kan zinvol
zijn in de komende periode daar een proef mee te starten. Dit zou kunnen bij één van
de hotspots die de komende jaren zal worden aangepakt. Bijvoorbeeld de Breemarsweg;
4. Stille klinkers zijn mogelijk een oplossing voor drukkere 30 km wegen. Echter zijn
stille klinkers op dit moment minder duurzaam. Er zijn echter ontwikkelingen gaande
voor de productie van cementloze klinkers. Deze zijn veel duurzamer dan betonklinkers.
Hierdoor kunnen stille klinkers in de toekomst een goed en duurzaam alternatief worden
voor gebakken klinkers. De komende 5 jaar gaat de gemeente Hengelo deze ontwikkelingen
volgen.
2 Waarom een actieplan?
2.1 Geluid in de woonomgeving
Hengelo is een mooie gemeente in Twente. De stad is ruim opgezet en relatief rustig. Toch zijn er plekken waar veel geluid heerst. Overmatig geluid in de woonomgeving leidt tot ongewenste effecten. Mensen die langdurig aan te veel geluid in of in de buurt van hun woning worden blootgesteld, raken op den duur gestrest, slapen slechter en kunnen zich minder goed concentreren. Verder treedt een verhoogd risico op, op het krijgen van hoge bloeddruk en mogelijk een verhoogd risico op een hartinfarct of stofwisselingsproblemen.
We zijn de afgelopen jaren al druk bezig met het verbeteren van de geluidssituatie in Hengelo. Als er te veel geluid in de woonomgeving is, heeft dat ook gevolgen voor de beleving van de leefkwaliteit. Mensen ervaren een dergelijke woonomgeving als minder waardevol. Toch hoeft het niet overal stil te zijn. Bij een woonomgeving horen geluiden en sommige straten zijn levendiger dan andere. In het onderliggende actieplan geluid wordt de huidige geluidssituatie inzichtelijk gemaakt, worden de belangrijkste hotspots bepaald en bekijken we welke mogelijkheden we hebben om op de hotspots de geluidssituatie te verbeteren.
Het doel van dit actieplan is:
Het omgevingslawaai zo nodig te voorkomen en te beperken waar het te schadelijke effecten kan hebben voor de gezondheid van de mens;
Het handhaven van de milieukwaliteit van het omgevingslawaai als deze goed is.
In dit actieplan ligt de focus op het wegverkeer. De reden hiervoor is dat op het gebied van railverkeer inmiddels alle woningen gesaneerd zijn. Daarbij heeft de gemeente Hengelo ook geen invloed op het geluid afkomstig van railverkeer. De verantwoordelijkheid voor de staat van het spoor, de staat van de treinen en de frequentie van het railverkeer ligt niet bij de gemeente Hengelo. Voor wegverkeer afkomstig van de gemeentelijke wegen is de gemeente Hengelo wel verantwoordelijk. Hier is het dus wel mogelijk voor de gemeente om te beoordelen of er maatregelen genomen kunnen worden zodat de geluidbelasting in de toekomst afneemt. Daarom focust dit actieplan zich op het wegverkeer. Wat betreft industrielawaai is het aandeel woningen erg klein. Tevens zijn de geluidbelastingen relatief laag, de binnenwaarden, eventueel na sanering, acceptabel en zijn er geen verdere ontwikkelingen te verwachten waarbij er sprake zou zijn van een toename van het aantal woningen. Vanwege het vervallen van een aantal activiteiten op het emplacement zal de geluidbelasting daar de komende jaren bij een aantal woningen dalen.
2.2 Wettelijk kader
Voorheen gold sinds 1979 de Wet geluidhinder. Sinds 1 januari 2024 zijn deze én vele andere wetten samengevoegd onder de Omgevingswet. Met de Omgevingswet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen. Dit actieplan geluid wordt vastgesteld onder het regime van de Omgevingswet. Artikel 2.26 van de Omgevingswet verplicht het Rijk om instructieregels te stellen over het actieplan geluid. Deze verplichting volgt uit de Europese Richtlijn Omgevingslawaai (2002/49/EC) die in 2004 van kracht geworden is en toen werd opgenomen in de wet Milieubeheer. Inmiddels is de richtlijn opgenomen in hoofdstuk 3 van de Omgevingswet. Die richtlijn heeft vooral de bedoeling om op lokaal niveau in kaart te brengen hoe het er met het omgevingslawaai voor staat en wat de gemeentelijke overheid daar in samenspraak met zijn burgers/inwoners aan wil doen. Om uitvoering te geven aan deze Richtlijn en de Omgevingswet, zijn in Nederland agglomeraties aangewezen. De gemeente Hengelo is samen met de gemeenten Almelo en Enschede aangewezen als de agglomeratie Enschede.
In de Omgevingswet is vastgesteld dat het actieplan geluid een verplicht programma is voor het rijk (artikel 3.9), de provincies (artikel 3.8) en gemeenten (artikel 3.6). Afdeling 4.3 van het Besluit kwaliteit leefomgeving bevat instructieregels voor het opstellen van het actieplan voor het rijk, de provincies en de gemeenten. Het actieplan wordt opgesteld aan de hand van de geluidbelastingkaarten. Gemeente Hengelo heeft in november 2022 volgens de Europese richtlijn de geluidsbelastingkaarten vastgesteld, met daarin de huidige situatie van het omgevingslawaai in Hengelo (peiljaar 2021). De geluidsbelastingkaarten zijn gepubliceerd op het internet en in te zien op een digitale kaart via de website Icinity (dat.nl). De pdf-kaarten en bijhorende ‘Rapportage geluidskaarten Hengelo’ zijn tevens in te zien via de gemeentelijke website: https://www.hengelo.nl/Welkom-in-Hengelo/GPDC/GPDC-Producten-catalogus-1/_Burger/Omgevingslawaai.html. Dit is de inmiddels aangepaste informatie na het ontdekken van een telfout bij wegverkeerslawaai.
Als vervolg op de geluidsbelastingkaarten zijn wij op grond van de Europese richtlijn die zijn door vertaald in de Omgevingswet dus verplicht om voor de gemeentelijke wegen een actieplan vast te stellen. Gedeputeerde Staten stellen een actieplan voor de provinciale wegen vast. De actieplannen voor de rijkswegen, hoofdspoorwegen en grote luchthavens worden vastgesteld door de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. ProRail stelt een actieplan op voor railverkeer.
Het actieplan dat op grond van deze verplichting is opgesteld ligt voor u. In dit eerste hoofdstuk wordt het wettelijk kader beschreven en het proces dat is gevolgd om dit actieplan vast te stellen.
2.3 Van geluidsbelastingkaart naar actieplan
De geluidssituatie in de Gemeente Hengelo is beschreven in de geluidsbelastingskaarten. Voor het opstellen van de geluidbelastingkaarten moest dit jaar voor het eerst gerekend worden met de rekenmethode Cnossos. Deze rekenmethode is door de EU ontwikkeld. Deze Europees gestandaardiseerde 'gemeenschappelijke rekenmethode' is opgenomen in de Nederlandse wetgeving, in bijlage VII bij het Reken- en meetvoorschrift geluid 2012. De geluidsbelastingkaarten beschrijven de situatie in 2021. Er is daarbij zowel uitgegaan van de gebruikelijke rekenmethode RMG-2012 als Cnossos. Op basis van de Europese methode Cnossos is namelijk geen goed vergelijk met de Nederlandse rekenmethode te maken en dus ook niet met voorgaande jaren. Daarnaast sluit RMG-2012 veel beter aan bij de werkelijk gemeten waarden.
Herstel telfout
Bij het rapporteren van de geluidbelastingkaart is een telfout gemaakt bij de zogenaamde
verschilberekening. Er is gebleken dat er een fout is gemaakt in de export van de
rekenresultaten en de koppeling aan het gebouwenbestand. Normaliter levert dit dan
het juiste beeld van de geluidbelasting op het gebouw. Het is misgegaan bij de geluidbelasting
ten gevolge van wegverkeer. Railverkeer en industrielawaai zijn wel juist. Waar de
verschilberekening een positief beeld gaf is het helaas andersom. De afname is in
werkelijkheid een toename, ondanks de maatregelen die zijn getroffen. Dit heeft o.m.
te maken met de intrede van een nieuw regionaal verkeersmodel waar andere intensiteiten
uit komen. Zonder maatregelen waren de verschillen nog groter geweest. De vastgestelde
geluidkaart in rekenmethode Cnossos was wel goed. Daar is de fout niet opgetreden.
Er is een nieuwe rapportage gemaakt waarbij de telfout is hersteld.
4 en 5 Voor deze klassegrens zijn de adressen geselecteerd met een geluidsbelasting tussen de >= 55.00 en<60.00
Om van de geluidsbelastingkaart tot een actieplan te komen, is een aantal stappen nodig. Deze stappen zijn beschreven in de Handreiking Omgevingslawaai van het Ministerie. Het stappenplan wordt hieronder weergegeven. De afzonderlijke stappen worden kort toegelicht.
2.3.1 Vaststellen plandrempel
Volgens de EU-richtlijn moet het actieplan gaan over ‘prioritaire problemen’. Van
een prioritair probleem is sprake als een ‘relevante grenswaarde’ wordt overschreden.
Bij implementatie in de Nederlandse wetgeving is het begrip ‘relevante grenswaarde’
vertaald in ‘plandrempel’. De plandrempel is een ambitieniveau dat het maximaal acceptabele
geluidsniveau weergeeft op de buitenmuur van een woning. Een eerste stap in het maken
van een actieplan is het vaststellen van een of meer plandrempels. Het bestuursorgaan
dat het actieplan vaststelt (gemeente Hengelo), bepaalt zelf wat de plandrempel is.
Op basis van de plandrempels zal beleid worden geformuleerd. In situaties waar de
geluidsbelasting hoger is dan de plandrempel worden maatregelen (“acties”) overwogen
om deze overschrijding terug te dringen.
Er is gekozen, om net als voorgaande jaren, de plandrempel van 63 dB te continueren.
Deze waarde sluit aan bij de saneringsregeling vanuit voorheen de Wet Geluidhinder
en nu de Omgevingswet. De waarde van 63 dB is ook gericht op het voorkomen van binnenniveau’s
in woningen hoger dan 43 dB. Een gemiddelde woning heeft een geluidisolatie van 20
dB, waardoor bij een maximale gevelbelasting van 63dB de geluidsbelasting binnen de
woning doorgaans niet hoger zal zijn dan 43 dB. Bij een hoger niveau is sprake van
een te hoge geluidsbelasting en ontstaat mogelijk geluidsoverlast. Dat kan onder andere
negatieve gezondheidseffecten veroorzaken.
Deze plandrempel wordt tevens gebruikt in Almelo, Enschede en veel andere gemeenten.
Hiermee streven we naar het creëren van een prettig woon- en leefklimaat waardoor
Hengelo als stad met groeiambitie ook in de toekomst een aantrekkelijke stad is om
te wonen.
2.3.2 Inventarisatie van maatregelen
Er zijn verschillende soorten maatregelen denkbaar, waarmee geluid in de omgeving
kan worden verminderd. In deze tweede stap worden die maatregelen op een rij gezet
en tegen elkaar afgewogen. Dan gaat het om vragen als: welke effecten kunnen met die
maatregel worden bereikt, welke kosten zijn ermee gemoeid en welke andere effecten
zijn ermee te bereiken, bijvoorbeeld voor de luchtkwaliteit. Het geluid in de woonomgeving
kan afkomstig zijn van geluidbronnen waarop de gemeente geen directe invloed kan uitoefenen,
zoals spoor, rijks- en provinciale wegen. De beheerders van deze bronnen, ProRail,
Rijkswaterstaat en de provincie Overijssel, moeten zelf ook actieplannen maken.
2.3.3 Kosten-batenanalyse
In de volgende stap worden de kosten en de baten van de maatregelen tegen elkaar afgewogen.
De kosten van de maatregelen moeten in een reële verhouding zijn met baten die ermee
bereikt kunnen worden. De kosten en baten hebben dus invloed op de keuze van de maatregelen.
De kosten van maatregelen laten zich doorgaans goed in geld uitdrukken, maar de baten
zijn meer te verwachten in de richting van volksgezondheid, lagere zorgkosten en de
verkoopwaarde van onroerende goederen. Er is geen vast omschreven wijze voor het berekenen
van de kosten en baten.
2.3.4 Opstellen van het ontwerp actieplan
Nadat bovenstaande stappen zijn doorlopen kunnen Burgemeester en Wethouders een ontwerp-actieplan
opstellen. In dat ontwerp-actieplan moet de wetgeving beschreven worden alsmede een
beschrijving van:
Het betrokken gebied;
De resultaten van de geluidsbelastingkaarten;
Het voorgenomen beleid dat gevolgen kan hebben voor de geluidskwaliteit in de komende 10 jaar, zoals de uitvoering en invulling van bepaalde bestemmingsplannen of andere ruimtelijke ontwikkelingen;
De voorgenomen maatregelen ter verbetering van de geluidskwaliteit in de komende vijg jaar (de planperiode).
2.3.5. Publicatie en inspraak
Volgens artikel 16.27 van de Omgevingswet is afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht
van toepassing op de voorbereiding van het actieplan. Dit betekent dat een ontwerp
van het actieplan gedurende 6 weken ter inzage wordt gelegd en eenieder zienswijzen
naar voren kan brengen. Ook de raad van de gemeente Hengelo wordt in de gelegenheid
gesteld om zienswijzen naar voren te brengen.
Alle zienswijzen worden door het college verwerkt in een reactie op die zienswijzen
en eventueel in een aanpassing van het actieplan. Er is geen mogelijkheid tot bezwaar
en beroep (artikel 8:2 van de Algemene wet bestuursrecht, Awb).
2.3.6 Vaststelling actieplan en verzending aan het ministerie van I&W
Na verwerking van de zienswijzen stelt het college het definitieve actieplan geluid
vast. Binnen één maand na de vaststelling worden de stukken ter beschikking gesteld
aan eenieder en wordt het actieplan verstuurd naar de door het Ministerie van Infrastructuur
en Waterstaat aangewezen instantie en platform. Het ministerie is ervoor verantwoordelijk
dat de gegevens elke vijf jaar worden verzameld, gecategoriseerd en verzonden naar
de Europese Commissie.
3 Samenvatting geluidsbelastingkaart 2021
3.1 Overzicht per brontype
Bij het vaststellen van de geluidsbelastingkaart is een rapportage opgesteld: “Geluidsbelastingkaarten EU-richtlijn Omgevingslawaai 2021” 011167.20221220.R1.01 van adviesbureau dat.mobility (versie 20 december 2023). Met behulp van de rekenmodellen voor het weg- en railverkeer is de geluidshinder inzichtelijk gemaakt voor de huidige situatie (2021). Van de genoemde bronnen is de gemeente Hengelo alleen bevoegd gezag voor het stedelijke wegverkeer en industrielawaai. Hieronder volgt een samenvatting van de geluidsbelastingkaart en de bijbehorende rapportage.
In de tabellen wordt een overzicht gegeven van het aantal geluidsgevoelige adressen in de verschillende geluidsbelastingklassen. Daarnaast wordt in de tabellen ook inzicht gegeven in het aantal woningen waar in de afgelopen jaren een sanering heeft plaatsgevonden. Hierdoor is de geluidskwaliteit voor deze woningen beduidend beter dan op basis van de berekeningen wordt aangegeven. Bij veel van deze woningen zijn zogenaamde gevelmaatregelen toegepast. Hierdoor is de geluidsbelasting op de buitenkant van de gevel nog steeds hoog, maar is het geluidsniveau in de woning sterk gereduceerd.
Doordat er bij dit actieplan gerekend moest worden met de rekenmethode Cnossos zou een vergelijk met voorgaande jaren erg moeilijk en onrealistisch zijn. Om deze reden is ervoor gekozen om de geluidbelasting ook door te rekenen in de rekenmethode RMG-2012 zodat er een vergelijk kon worden gemaakt met het vorige actieplan. In de rapportage van de geluidkaart zijn de uitkomsten op basis van Cnossos weergegeven.
3.1.1 Wegverkeer
In Tabel 1 wordt per geluidbelastingklasse het aantal geluidsgevoelige adressen en
het aantal gesaneerde adressen weergegeven voor wegverkeer in Lden.
3.1.2 Railverkeer
In Tabel 2 wordt per geluidbelastingklasse het aantal geluidsgevoelige adressen en
het aantal gesaneerde adressen weergegeven voor railverkeer in Lden.
3.1.3. Industrie
In Tabel 3 wordt per geluidbelastingklasse het aantal geluidsgevoelige adressen weergegeven
voor industrielawaai Letm=Lden. In de etmaalperiode worden 131 bewoners (61 woningen)
blootgesteld aan een geluidsbelasting boven 55 dB Lden ten gevolge van industrielawaai. In de nachtperiode worden geen bewoners blootgesteld
aan een geluidsbelasting hoger dan 50 dB Lnight
3.2 Verschillen geluidsbelastingkaarten 2016 en 2021
Bij de vorige actieplannen en geluidbelastingkaarten werd gesproken over aantallen gehinderden. Bij de meest recente geluidbelastingkaart is deze doorrekening niet meer gemaakt. Om toch een vergelijk te maken met de voorgaande jaren heeft de gemeente Hengelo zelf deze doorrekening gemaakt. Dit is gedaan met de dosis-effectrelatie die is gebruikt bij de vorige actieplan periode. Hieronder een korte toelichting over de dosis-effectrelaties.
Toelichting bij aantallen gehinderden en ernstig gehinderden:
Om van de geluid belaste woningen te komen tot geluidgehinderde inwoners worden dosis-effectrelaties
(bijlage 2) toegepast. Met deze relaties wordt aangegeven, dat er bij een bepaalde
klasse geluidsbelasting een bepaald percentage kans op ernstige geluidshinder voor
de bewoners optreedt. Bij lage geluidsbelastingen is er wel een kans op ernstige geluidshinder,
maar die kans is klein, zodat er weinig bewoners ernstig gehinderd zijn. Bij hoge
geluidsbelastingen neemt die kans op ernstige geluidshinder toe, maar ook bij zeer
hoge geluidsbelastingen is niet 100 % van de bewoners ernstig gehinderd. Om het aantal
ernstige gehinderde bewoners te kunnen afleiden is het aantal woningen vermenigvuldigd
met het standaard aantal bewoners per woning (gemiddeld 2,14 bewoners per woning)
en met de kans op ernstige geluidshinder in die geluidsklasse.
Toelichting bij aantallen slaapgestoorden:
Om van de geluidbelaste woningen te komen tot slaapgestoorde inwoners worden dosis-effectrelaties
(bijlage 2) toegepast. Met deze relaties wordt aangegeven, dat er bij een bepaalde
klasse geluidsbelasting ’s nachts een bepaald percentage kans op ernstige slaapverstoring
voor de bewoners optreedt. Bij lage geluidsbelastingen is er wel een kans op ernstige
slaapverstoring, maar die kans is klein, zodat er weinig bewoners ernstig slaapgestoord
zijn. Bij hoge geluidsbelastingen neemt die kans op ernstige slaapverstoring toe,
maar ook bij zeer hoge geluidsbelastingen ’s nachts is niet 100 % van de bewoners
ernstig slaapgestoord. Om het aantal ernstig slaapgestoorde bewoners te kunnen afleiden
is het aantal woningen vermenigvuldigd met het standaard aantal bewoners per woning
(gemiddeld 2,14 bewoners per woning) en met de kans op ernstige slaapverstoring ’s
nachts in die geluidsklasse.
Waar bij de vorige actieplan periode werd gerekend met 2,2 bewoners per woning is bij dit actieplan gerekend met de huidige standaard van 2,14 bewoners per woning.
3.2.1 Vergelijking 2016 en 2021 wegverkeer
Tabel 4 geeft inzicht in het aantal geluidsgevoelige adressen per geluidsbelastingklasse
voor wegverkeer.
In bijlage 2 staat het volledige overzicht van het aantal gehinderde en slaapgestoorde inwoners.
Het aantal gehinderde inwoners nam in 2021 (5.972) in totaal met 9% toe ten opzichte van 2016 (5.478). Het aantal ernstig gehinderde inwoners nam in 2021 (2.535) in totaal met 8,1% toe ten opzichte van 2016 (2.345). Het aantal slaapgestoorde inwoners nam in 2021 (886) in totaal met 1,8% toe ten opzichte van 2016 (870).
Voor de veranderingen in de berekende geluidsbelastingen en de hinderbeleving voor het wegverkeer tussen de jaren 2016 en 2021 kunnen de volgende verklaringen worden gegeven:
Bij de opbouw van het geluidsmodel is onder andere gebruik gemaakt van de uitkomsten van een nieuw verkeersmodel dat in samenwerking met de provincie Overijssel en alle andere gemeenten in de provincie Overijssel tot stand is gekomen. De uitkomsten van dit verkeersmodel zijn geoptimaliseerd aan de hand van verkeerstellingen die op verschillende punten op het wegennet zijn uitgevoerd in de afgelopen jaren. Hiermee geeft het verkeersmodel een zo goed mogelijke beschrijving van het huidige verplaatsingenpatroon op de hoofdwegen binnen de provincie Overijssel. De resultaten van dit verkeersmodel zijn niet één op één te vergelijken met de uitkomsten van het verkeersmodel dat is gebruikt bij de opbouw van het geluidsmodel voor het jaar 2016, aangezien de uitgangspunten van beide verkeersmodellen verschillen van elkaar.
Voorbeelden hiervan zijn:
- In het nieuwe verkeersmodel worden er tegelijkertijd verkeersstromen berekend voor het autoverkeer, het openbaar vervoer en het fietsverkeer. In gebieden die goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer en/of het fietsverkeer worden hier ‘automatisch’ minder autoverplaatsingen berekend. In het vorige verkeersmodel werd uitsluitend het autoverkeer gemodelleerd waardoor de interactie tussen de vervoerswijzen niet goed berekend kon worden;
- In het nieuwe verkeersmodel is een andere selectie van wegen opgenomen waardoor de routering van het verkeer op sommige locaties van elkaar kan afwijken;
- In het nieuwe verkeersmodel worden de vertragingstijden op de kruispunten op een andere manier berekend waardoor de routering van het verkeer op sommige locaties van elkaar kan afwijken.Door de aanleg van de N18 is de routekeuze voor het verkeer van en naar het zuiden gewijzigd;
Op een beperkt aantal wegvakken is een geluidsreducerende deklaag aangebracht, bijvoorbeeld op de Kuipersdijk en de Deldenerstraat;
Door de aanleg van de Laan Hart van Zuid zijn de verkeersintensiteiten op de nabijgelegen routes verlaagd waardoor de geluidsbelastingen op de woningen langs deze wegen zijn afgenomen;
Er zijn nieuwe geluidsschermen gerealiseerd langs de Laan Hart van Zuid ten zuiden van de Breemarsweg.
3.2.2 Vergelijking 2016 en 2021 railverkeer
Onderstaande tabel geeft inzicht in het aantal geluidsgevoelige adressen per geluidsbelastingklasse
voor railverkeer.
Het aantal woningen met een geluidbelasting hoger dan 55 dB is ten opzichte van 2016 met 0,1 % toegenomen terwijl het aantal milieugevoelige adressen zijn toegenomen met ruim 1 %. De stijging in de overige klassen heeft voor een deel te maken met de afname in de hoogste klasse, deze wordt dan verdeeld over de overige klassen. Verder is natuurlijk ook hier de toename van woningbouw en transformaties op hoog belaste locaties van invloed geweest. Het binnen niveau van deze woningen voldoet wel.
Voor de veranderingen in de berekende geluidsbelastingen voor het railverkeer tussen de jaren 2016 en 2021 kunnen de volgende verklaringen worden gegeven:
In de dataset die dit jaar door ProRail beschikbaar is gesteld zijn hierin ook expliciet de locaties opgenomen waar sprake is van krappe bochten of wisselbogen. Op deze locaties is nu rekening gehouden met een toeslag van geluid boven op het reguliere rolgeluid. Hierin worden nu hogere geluidsbelastingen berekend op de woningen in de nabijheid van deze locaties;
In de dataset die dit jaar door ProRail beschikbaar is gesteld hebben wijzigingen plaatsgevonden in de intensiteiten, de snelheden en het type materieel op de verschillende baanvakken.
3.2.3 Vergelijking 2016 en 2021 industrielawaai
In 2016 waren er 79 woningen met 200 personen blootgesteld aan de geluidklasse 50
– 60 dB.
In 2021 waren dit er 61 en 131 inwoners. De daling komt door wijzigingen in de vergunning
van het emplacement en het vervallen van het gezoneerde bedrijventerrein Wilderinkshoek.
4 Lokale beschrijving
4.1 Beschrijving situatie gemeente Hengelo
De gemeente Hengelo had in het jaar 2021 ruim 81.041 inwoners en 37.636 huishoudens. In 2023 waren dit 82.324 inwoners en 38.324 huishoudens. Het grondgebied beslaat een oppervlakte van bijna 62 km2.
De hoofdverkeersstructuur van Hengelo bestaat uit een centrumring, wijkring en een zevental invalswegen.
Door de grote verkeersintensiteit op een aantal van deze wegen wordt een hoge geluidbelasting op de gevels van woningen veroorzaakt. Deze woningen zijn onder andere gelegen aan de invalswegen Deldenerstraat, Oldenzaalsestraat, Haaksbergerstraat, Bornsestraat, Enschedesestraat, Deurningerstraat, de Laan Hart van Zuid en aan wegen die deel uitmaken van de wijkring zoals de Weideweg, Geerdinksweg, Oelerweg, en de Breemarsweg.
Daarnaast ligt Hengelo binnen de geluidcontouren van wegen waarvan de gemeente geen wegbeheerder is. Aan de Westelijke rand van de stad Hengelo loopt de A35 en aan de noordzijde van de stad loopt de A1. Rijkswaterstaat is wegbeheerder van deze wegen. Vanuit het noordoosten loopt de Deurningerstraat, N738, Hengelo binnen. Vanuit het westen is er de Deldenerstraat, N346, en vanuit het oosten de Oldenzaalsestraat, N342. De kern Beckum wordt doorsneden door de Haaksbergerstraat, N739. Dit zijn vier provinciale wegen. De provincie Overijssel is wegbeheerder van deze wegen. Daarnaast lopen door het centrum van Hengelo de spoorlijnen van het traject Almelo – Oldenzaal en Zutphen – Hengelo en Hengelo – Enschede. ProRail is bronbeheerder van deze spoorlijnen. In Hengelo lagen van oorsprong drie gezoneerde industrieterreinen, dit waren: Twentekanaal, Westermaat en Wilderinkshoek. Inmiddels is Wilderinkshoek gedezoneerd en zijn alleen Twentekanaal en Westermaat nog over.
Ambitie Hengelo
Gemeente Hengelo richt zich op een schaalsprong, met een lange termijnperspectief
op groei naar 100.000+ inwoners. Hengelo wil behoren tot een topregio met goede sociale
structuren, met voorzieningen die bij een stad van die omvang binnen de regionale
context nodig zijn. Om dit te kunnen waarmaken is een sterke verstedelijking nodig
van delen van het binnenstedelijk gebied, met passende infrastructurele verbindingen
over weg, water en spoor. Dit betekent ook dat het omgevingslawaai in de toekomst
zal meegroeien met de ontwikkelingen in de stad. Het is daarom belangrijk dat we de
situatie goed blijven monitoren en kunnen bijsturen waar nodig. Zodat een goed woon-
en leefklimaat geborgd blijft.
4.2 Gemeentelijk gebiedsgericht geluidbeleid
Het gemeentebestuur heeft in 2009 de ‘Nota Geluid, Het geluidbeleid van de gemeente Hengelo bij: -vergunningen en ontheffingen
Wet milieubeer en APV; -hogere waarden Wet geluidhinder; -saneringen bestaande woningen’ vastgesteld. In het document is het beleid ten aanzien van geluid in Hengelo verwoord
en in het beleid zijn meerdere doelen gesteld. Deze doelen zijn onder andere het bijdragen
aan het realiseren van een goed woon- en leefklimaat in Hengelo, maar het is ook een
handvat voor milieuvergunningen, maatwerkvoorschriften, evenementen en voor geluidambities
bij ruimtelijke planvormingen en hogere geluidgrenswaarden.
In 2015 is de geluidsnota na een evaluatie op een aantal punten aangepast en opnieuw
vastgesteld.
In maart 2020 is het beleid voor de laatste keer aangepast. Op dit moment wordt er
gewerkt aan een herziening van de nota in verband met de Omgevingswet. De doorwerking
daarvan worden zichtbaar in het Omgevingsplan.
4.3 Belangrijke infrastructurele werken en/of ruimtelijke ontwikkelingen
Dit actieplan kijkt in principe vijf jaar vooruit. De kwaliteit van de leefomgeving in Hengelo wordt niet alleen beïnvloed door de maatregelen en acties, die de gemeente zelf in het kader van het actieplan wil uitvoeren, maar ook door de verwachte en voorgenomen ontwikkelingen.
In Hengelo spelen op het moment dat dit actieplan wordt geschreven een aantal projecten. Het merendeel van deze projecten heeft ruimtelijke gevolgen, bijvoorbeeld omdat er woningen worden gebouwd of omdat de wegstructuur verandert. De belangrijkste projecten worden hieronder op een rijtje gezet:
Reconstructie Breemarsweg
De reconstructie van de Breemarsweg is een aantal jaar uitgesteld. Zoals nu gepland
zal de uitvoering niet eerder plaatsvinden dan in het najaar van 2024. Bij de reconstructie
zullen onder andere de fietspaden vrij liggend worden aangelegd en zal er veel ruimte
zijn voor beplanting en laanbomen waardoor de weg onderdeel uit zal gaan maken van
de hoofdgroenstructuur. Ook ondergronds zal er het een en ander worden aangepast,
zo wordt de bestaande riolering vervangen. Daarnaast wordt het hemelwater lokaal geïnfiltreerd
en geborgen, ook wordt het hemelwaterstelsel aangesloten op de “omloopleiding” van
het waterschap. De weg zal hierdoor volledig opengebroken worden en dus opnieuw geasfalteerd
en zal volledig worden voorzien van geluid reducerend asfalt.
Verder zal op onderstaande wegen onderhoud gaan plaatsvinden in de (nabije) toekomst:
Bornsestraat: Vervanging van het asfalt zal plaatsvinden in 2027;
Twekkelerweg: Ook hier zal het asfalt vervangen gaan worden, alleen is nog niet bekend wanneer dit exact zal gebeuren.
Ook zijn ruimtelijke ontwikkelingen in en om het centrum van invloed op onder andere de verkeersintensiteiten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de herontwikkeling van het terrein Koninklijke Machinefabriek Stork (KMS), Etef, de Oude Ketelmakerij, De Appendage, de Hofmakerij, Dikkers etc. Hierbij worden ook veel extra woningen gerealiseerd wat weer leidt tot een toename van verkeerstromen van en naar het terrein. Bij de ontwikkelingen wordt gebruik gemaakt van een toekomstig rekenmodel zodat wordt gewerkt met de toekomstige geluidbelastingen. Hierdoor zijn nieuwe woningen voorzien van voldoende gevelwering.
4.4 Belevingsonderzoek
In augustus 2023 is door het Kennispunt Twente een peiling gehouden onder het HengeloPanel en via sociale media kanalen van de gemeente Hengelo. In totaal hebben 611 mensen, 47% van het panel, de vragenlijst volledig ingevuld. Het onderwerp van de peiling was omgevingslawaai (geluidhinder, slaapverstoring en trillinghinder). De belangrijkste resultaten zijn hier opgesomd. Het volledige onderzoek is terug te vinden op: https://kennispunttwente.nl/geluid-en-trillinghinder en in bijlage 6.
Sociale media
De antwoorden die afkomstig zijn van sociale media zijn niet meegenomen in de figuren,
deze zijn wel beknopt uitgelicht met een tekstkader onder de betreffende figuren.
Hiervoor is gekozen om zo de opzet en rapportage gelijk te houden aan de rapportages
van Enschede en Almelo (waar geen verspreiding via sociale media kanalen heeft plaatsgevonden).
Daarnaast blijkt uit de analyse dat deze groep respondenten een meer uitgesproken
mening heeft en vaker een ernstige hinder ervaart. Dit kan ook mede reden zijn geweest
om de vragenlijst in te vullen. Om een zo zuiver mogelijk beeld te schetsen, is er
daarom voor gekozen in dit rapport uit te gaan van de panelrespons als basis en de
sociale media respons als aanvulling hierop.
Mate van ernstige geluidhinder, slaapverstoring en trillinghinder toegenomen ten opzichte
van 2017
Van alle Hengelose panelleden die hebben deelgenomen aan het onderzoek geeft 48% aan
ernstige geluidshinder te ervaren. Concreet betekent dit dat 48% bij minimaal één
van de negen voorgelegde hindercategorieën ernstige geluidshinder ervaart. Iets meer
dan een kwart van de panelleden (28%) geeft aan bij minimaal een van de negen onderscheiden
hindercategorieën ernstige slaapverstoring te ervaren en ongeveer een op de vijf panelleden
(21%) ervaart bij minimaal een van de negen hindercategorieën ernstige trillingshinder.
Ten opzichte van zes jaar geleden is bij alle drie vormen van hinderbeleving het aandeel dat bij minimaal één van de negen voorgelegde hindercategorieën ernstige hinder ervaart toegenomen. De toename is het grootst bij geluidshinder (zie figuur 2 van het onderzoek). Bij slaapverstoring en trillingshinder zijn de verschillen beperkter. De groep die geen hinder ervaart, is daarbij kleiner geworden en de groep met ernstige hinderbeleving iets groter. De groep die enige hinder ervaart, is ongeveer van gelijke omvang.
Minste geluidshinder van horeca
Het aandeel dat ernstige geluidshinder ervaart, is het kleinst bij horeca, gevolgd
door geluidshinder van bedrijven/industrie en vliegtuigen. De meeste ernstige geluidshinder
ervaren panelleden door wegverkeer (25%), bromfietsen/bromscooters (21%) en buren
(12%). Deze drie geluidbronnen namen in 2017 ook de top drie in. Ten opzichte van
2017 is de gemiddelde score die de mate van beleefde geluidshinder weergeeft het meest
toegenomen bij bromfietsen/bromscooters, gevolgd door wegverkeer en bouw- en sloopactiviteiten.
Ook bij de overige geluidsbronnen, uitgezonderd treinen, is de gemiddelde score opgelopen,
al zijn de verschillen minder groot.
Minste slaapverstoring door vliegtuigen en bedrijven/industrie
Het aandeel panelleden dat ernstige slaapverstoring ervaart, is het kleinst bij vliegtuigen
en bedrijven/industrie, gevolgd door bouw- en sloopactiviteiten en horeca. Panelleden
ervaren het meest ernstige slaapverstoring door bromfietsen/bromscooters en door wegverkeer
(beide 12%). De mate waarin ernstige slaapverstoring wordt ervaren, is wel kleiner
dan bij geluidshinder. Dit geldt voor alle onderscheiden categorieën.
Ten opzichte van 2017 is de gemiddelde score bij zeven van de negen categorieën toegenomen. Alleen bij treinen en vliegtuigen is er sprake van een afname ten opzichte van 2017.
Bij alle trillingsbronnen heeft minimaal driekwart geen hinder
Het aandeel panelleden dat ernstige trillinghinder ervaart, is het kleinst bij horeca,
vliegtuigen en bedrijven/industrie. Panelleden ervaren het meest ernstige trillinghinder
door bromfietsen/bromscooters (7%) en door wegverkeer (11%). De mate waarin ernstige
trillinghinder wordt ervaren, is nog weer kleiner dan bij slaapverstoring, uitgezonderd
bouw- en sloopactiviteiten.
Ten opzichte van 2017 is de gemiddelde score bij acht van de negen categorieën toegenomen. Alleen bij treinen is er sprake van een afname ten opzichte van 2017.
Uit de peiling blijkt dat naast wegverkeer de grootste hinder wordt ondervonden van brommers, scooters en motoren. In het actieplan zijn deze hinderbronnen niet meegenomen omdat deze buiten de kaders van het actieplan vallen. Net als trillinghinder.
4.5 Gezondheid
Overmatig geluid in de woonomgeving kan tot ongewenste effecten leiden. Lawaai in
de woonomgeving veroorzaakt vooral hinder en verstoring van slaap. Via lichamelijke
stressreacties kan lawaai de kans op hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten vergroten
en de klachten verergeren van mensen die al lijden aan hart- en vaatziekten. Lichamelijke
stressreacties treden meestal pas op na jarenlange blootstelling aan (zeer) hoge geluidsniveaus
in de woon- of werkomgeving.
Tijdens het opstellen van het actieplan geluid is de GGD Twente en IJsselland wederom
bij het proces betrokken. De GGD heeft de gemeente Hengelo geïnformeerd over de relatie
tussen geluid en gezondheid en hen gewezen op de mogelijkheden die de GGD heeft om
te kwantificeren hoe groot het gezondheidsverlies is ten gevolge van de blootstelling
aan het geluid van weg- en railverkeer en bedrijven. De kwantificering vindt plaats
met de Daly-methodiek, een methodiek waarmee de gezondheidswinst van verschillende
scenario’s in een getal (de Daly, Disability Adjusted Life Years; ‘verlies aan gezonde
levensjaren’) wordt uitgedrukt. De hoogte van de Daly’s zegt iets over de gezondheid
van de bevolking: hoe hoger het getal, hoe groter de ziektelast (het verschil tussen
de huidige gezondheidssituatie en de ideale gezondheidssituatie waarbij iedereen gezond
zou blijven tot aan de maximale levensverwachting). Het Daly cijfer kan worden gebruikt
om de impact van verschillende ziekten met elkaar te vergelijken, of om deze impact
bij elkaar op te tellen zodat de totale druk op de volksgezondheid door bijvoorbeeld
blootstelling aan een milieufactor kan worden ingeschat.
Een Daly is opgebouwd uit het aantal verloren jaren door vroegtijdige sterfte en de
jaren geleefd met ziekte. Voor Europa is een algehele monetaire waarde van 1 Daly
in 2003 bepaald op €70.000,- Deze waarde moet vervolgens worden vertaald naar een
vergelijkbare waarde voor 2022, én naar een specifiekere waarde voor Nederland. Met
het toepassen van een inflatiecorrectie is de waarde van één Daly gelijk aan €103.154,-
in 2022. Bij het vorige actieplan was de waarde van één Daly €85.000,-.
Het bedrag van de gezondheidswinst (o.a. lagere zorgkosten) is echter (grotendeels)
niet beschikbaar voor de gemeente.
De GGD heeft opdracht gekregen om de gezondheidseffecten van de in kaart gebrachte
geluidssituatie in 2021 voor Hengelo door te rekenen voor drie scenario’s: één zonder
plandrempel, één met plandrempel van 63 dB Lden en één met een ambitieuzere plandrempel
van 60 dB Lden. Let wel, een dergelijke plandrempel is niet zondermeer haalbaar en
vergt veel maatregelen en kosten.
Hieronder is een korte samenvatting weergegeven van het uitgevoerde GGD-onderzoek. Het volledige GGD-onderzoek is als bijlage 5 toegevoegd.
4.5.1. Resultaten Daly-berekeningen omgevingslawaai Hengelo (GGD-onderzoek gezondheidseffecten
omgevingslawaai)
Om inzichtelijk te maken hoeveel “gezondheidswinst” te behalen is, heeft de GGD berekeningen
uitgevoerd met de Daly-methodiek.
Daarvoor heeft de GGD gebruik gemaakt van de berekende geluidbelastingen. Het aantal
(ernstig) gehinderden of (ernstig) slaapverstoorden kan daaruit door de GGD met hun
eigen methodiek worden afgeleid. Vervolgens wordt hierbij vermenigvuldigd met een
weegfactor en een disability duur (de periode waarvoor het verlies aan gezondheid
geldt).
Het rapport van de GGD geeft aan dat omgevingslawaai in Hengelo in 2021 zorgde voor
een berekende gezondheidswinst van minus 111,1 Daly’s.
Vermindering met één Daly levert een gecalculeerde gezondheidswinst op van ongeveer
€103.154,-. Deze “winst” is opgebouwd uit veel factoren.
In het onderzoek is gekeken naar de “winst” in Daly’s wanneer de gecumuleerde geluidsbelasting
ten gevolge van het weg- en railverkeer in de gemeente wordt teruggebracht naar de
plandrempel van 63 dB. Deze plandrempel levert (ten opzichte van een scenario zonder
plandrempel) een berekende “gezondheidswinst” op van 3 Daly. Het hanteren van deze
plandrempel levert een totale “gezondheidswinst” op van ca. €311.025,- (3 Daly x €103.154,-).
Zoals eerder vermeld is deze “winst” (o.a. lagere zorgkosten) niet voor de gemeente
beschikbaar.
Wanneer gemeente Hengelo een plandrempel van 60 dB zou hanteren dan is er sprake van
een “gezondheidswinst” van minus 103,1 Daly. Ten opzichte van 2021 zou er dan een
“gezondheidswinst” zijn van 8 Daly. Dit zou een totale “gezondheidswinst” opleveren
van ca. €828.000,-. Nogmaals, een belangrijke kanttekening hierbij is dat het hanteren
van een dergelijke plandrempel niet zondermeer haalbaar is en daarbij veel maatregelen
vergt.
Voor het behalen van deze gezondheidswinst dienen wel maatregelen genomen te worden. Dit kunnen maatregelen zijn aan de woning zelf (gevelisolatie, toepassen van muurdempers in onder meer de slaapkamers) en/of aan de woonomgeving (stil asfalt, geluidsschermen, raildemping, etc.). In de Dalyberekeningen is daar nog geen rekening mee gehouden.
De analyse in hoofdstuk 4 van het GGD-rapport laten verder zien dat de bijdrage van railverkeer aan het aantal personen wat ernstig gehinderd is of ernstige slaapverstoring heeft gering is in vergelijking met de bijdrage van het wegverkeer.
4.7 Saneringsopgave
In Nederland wordt al geruime tijd gewerkt aan het voorkomen of beperken van geluidshinder. De Wet geluidhinder en de Wet milieubeheer legden voorheen verplichtingen op tot bijvoorbeeld het uitvoeren van een geluidsonderzoek bij nieuwe plannen voor woningbouw of nieuwe wegen en spoorwegen. Onder de Omgevingswet wordt dit voortgezet. De wet geeft dan grenswaarden aan waaraan in zulke situaties moet worden getoetst. Het Besluit bouwwerken leefomgeving stelt eisen aan de geluidwering van gevels.
Voor bestaande situaties zijn saneringsregelingen van toepassing. Als de zogenaamde saneringsgrenswaarde wordt overschreden, stelt de rijksoverheid geld beschikbaar voor de uitvoering van de sanering. De gemeenten hebben dergelijke situaties al lang geleden aangemeld. Deze situaties zijn terecht gekomen op een viertal landelijke lijsten: de A-lijst (urgente gevallen) en de B-lijst (minder urgente gevallen) voor wegverkeerslawaai en de Raillijst voor railverkeerslawaai. Daarnaast zijn in 2008 deze woningen aangemeld in het kader van de eindmelding. Dit betreft een landelijke inventarisatie van geluidsgevoelige gebouwen die ten onrechte niet op de A-, B- of Raillijst zijn vermeld. Deze lijst heeft tot doel om op landelijk niveau inzicht te krijgen in de resterende saneringsvoorraad.
De kosten voor uitvoering van de sanering worden betaald door het rijk. Tot en met 2014 zijn de kosten betaald uit het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV). Vanaf 2015 vindt de financiering plaats door per saneringsproject bij het Bureau Sanering Verkeerslawaai (BSV) subsidie aan te vragen.
4.8 Al genomen maatregelen
De laatste jaren heeft de gemeente Hengelo heel veel gedaan om de geluidbelasting op bestaande woningen te beperken. Zo is er op een groot aantal wegen een geluidreducerend wegdek aangebracht (bijlage 3). Verder zijn in 2006 langs het spoor Hengelo-Almelo geluidschermen gebouwd en zijn eind 2012 de geluidschermen langs de spoorbaan Hengelo-Oldenzaal opgeleverd. Hierdoor zijn vrijwel alle woningen die op de saneringslijsten Rail zijn vermeld gesaneerd.
4.8.1 Saneren van woningen
In totaal staan er op de saneringslijsten voor wegverkeer 2292 woningen vermeld. Hiervan
staan 205 woningen vermeld op de prioritaire A-lijst. Van deze A-lijst zijn alle 205
woningen gesaneerd.
Bij het opstellen van de geluidbelasting kaart in 2022 waren er 1139 woningen gesaneerd voor wegverkeer. Inmiddels is dit getal opgelopen naar 1251 woningen per 1 januari 2024. In 2017 stond het aantal gesaneerde woningen op 1094 wat betekent dat in de periode 2017-2024 er dus 157 woningen zijn gesaneerd. Daarmee is het aantal gesaneerde woningen met ruim 14% toegenomen ten opzichte van 2017.
Dat betekend dat er in totaal nog 1041 woningen op de saneringslijst staan. Het is echter niet meer mogelijk dat al deze woningen gesaneerd gaan worden in de toekomst. Voor een deel van deze woningen is al een aanvraag gedaan, maar voor een deel ook nog niet. Naast de al lopende saneringstrajecten is een start gemaakt met de nog niet aangepakte woningen aan de Oldenzaalsestraat. Verder de Oude Molenweg/Wolter te Catestraat, de M.A. de Ruyterstraat, de Dennenbosweg en de Troelstrastraat. Vanaf 1 januari 2024 kunnen alleen nog maar subsidie aanvragen worden gedaan voor woningen met geluidbelasting van meer dan 70 dB(A) en deze heeft de gemeente Hengelo niet. De gemeente Hengelo is begonnen met het saneren van de huizen met de hoogste geluidbelasting. Op dit moment zijn er alleen nog huizen over waar de geluidbelasting relatief gezien laag is voor de saneringslijst. Hier zal in de toekomst gekeken moeten worden of met andere maatregelen de geluidbelasting verminderd kan worden, bijvoorbeeld stiller asfalt.
4.8.2 Vervangen van wegdek
In de afgelopen jaren is op veel plekken stiller asfalt toegepast, bijvoorbeeld bij
de hieronder genoemde hotspots:
West Tangent
Bornsestraat (Weideweg - centrum)
Enschedesestraat
Deldenerstraat deel 1
Deldenerstraat deel 2 (minder stil, nog robuuster)
Deurningerstraat
Beckum (weg valt onder de provincie Overijssel)
Oldenzaalsestraat
In de toekomst zullen in ieder geval de Bornsestraat (Weideweg – Achterhoekseweg), de Breemarsweg en hoogstwaarschijnlijk ook de Twekkelerweg voorzien worden van stiller asfalt.
Stille wegmarkeringen
In het vorige actieplan is opgenomen dat onderzoek zal worden uitgevoerd naar mogelijk
stillere wegmarkering.
Door de gemeente Hengelo is onderzoek gedaan naar stillere wegmarkeringen en is toen
uitgekomen op een rapport uit 2016 genaamd “Accoustic properties of road markings”
uitgevoerd door M+P raadgevende ingenieurs BV in opdracht van Rijkswaterstaat. De
uitkomst van dit onderzoek is te vinden in bijlage 8. Het type tape schijnt gunstige
eigenschappen te hebben. Het kan zinvol zijn in de komende periode daar een proef
mee te starten. Dit zou kunnen bij één van de hotspots die de komende jaren zal worden
aangepakt, bijvoorbeeld bij de Breemarsweg.
4.8.3 Beleidsmatige maatregelen
De gemeente Hengelo heeft in februari 2023 het Mobiliteitsplan 2040 vastgesteld. In
dit plan beschrijft Hengelo vijftien samenhangende beleidskeuzes die moeten bijdragen
aan een goede balans in de stad. Een aantal van deze keuzes dragen ook bij aan het
verminderen van het geluid afkomstig van wegverkeer binnen de gemeente. Hieronder
staan de relevante doelstellingen van het mobiliteitsplan, met het oog op vermindering
van het geluid, kort weergegeven:
Tussen Hengelo en Enschede wordt de bereikbaarheid per openbaar vervoer in de avonduren en nacht verbeterd;
In heel Hengelo is openbaar vervoer op loopafstand te bereiken: binnen 5 minuten lopen een bushalte (ontsluitend openbaar vervoer of mogelijkheid gebruik te maken van vervoer op afroep) of binnen 5 minuten fietsen of 10 minuten lopen een HOV-bushalte of treinstation;
Haltes en vervoersknooppunten (hubs) worden zo ontworpen dat ze voor iedereen toegankelijk en sociaal veilig zijn en uitnodigen tot ontmoeting. De uitvoering van het mobiliteitsbeleid leidt tot een toename van het aantal fietsritten, waardoor de gemiddelde Hengeloër meer beweegt en positieve gezondheidseffecten ervaart;
In 2040 wordt 50% van de verplaatsingen binnen Hengelo met de fiets gedaan. Vanuit de Hengelose woonwijken is de binnenstad (en het centraal station) met de fiets sneller te bereiken dan met de auto;
Verbeteren en uitbreiden fietsparkeervoorzieningen in de binnenstad;
Alle grote kernen in de regio Twente (Enschede, Oldenzaal, Almelo) zijn binnen 45 minuten fietsen te bereiken;
Verbeteren leefbaarheid en verkeersveiligheid binnen de Wijkring door verlaging maximumsnelheid naar 30 km/ per uur;
In 2040 kennen alle wegen met gemengd verkeer (inclusief wegen met fietsstroken) een veilige rijsnelheid met bijbehorende inrichting, conform de 'Duurzaam Veilig'-principes;
We realiseren een basisnetwerk van publieke laadpalen, in elk geval 260 laadpalen in 2025 en de voorlopige doelstelling voor 2035 is 928 laadpalen. We hebben ons verbonden aan de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek. De doelstelling is om in 2030 de binnenstad te bevoorraden zonder uitstoot van broeikasgassen;
Realiseren van aantrekkelijke wandelroutes, zowel in stedelijk gebied (zoals benoemd in Omgevingsvisie Binnenstad/Hart van Zuid als in werkgebieden en richting het buitengebied.
Voor een gedetailleerde omschrijving van bovenstaande doelstelling verwijzen wij u naar het “Mobiliteitsplan 2040” te vinden via deze link: Mobiliteitsplan: Hengelo in beweging!
5 De aanpak van de hotspots
5.1 Algemeen
In het actieplan wordt, volgens de Handreiking Omgevingslawaai, gewerkt met plandrempels. De plandrempel is een ambitiewaarde en niet een grenswaarde die gehaald moet worden op straffe van sancties indien de waarde niet wordt gerealiseerd. De gemeente mag de hoogte van de plandrempel zelf vaststellen.
In het actieplan wordt het beleid weergegeven dat tot doel heeft overschrijdingen van de plandrempels te reduceren of ongedaan te maken. Het actieplan geeft daarom inzicht in de mogelijke maatregelen in de volgende vijf jaar inclusief het te verwachten effect van de maatregelen, waarbij moet worden opgemerkt dat de maatregelen niet in alle gevallen zullen en/of kunnen leiden tot het voldoen aan de plandrempel.
In dit hoofdstuk bespreken we de oude (2013 & 2018) en nieuwe (2024) hotspots. Onder “hotspots” wordt verstaan: een cluster van locaties van woningen waar de plandrempel wordt overschreden en die in het actieplan nader zijn bekeken. Door in te zoomen op deze hotspots ontstaat een helder beeld van de situaties waar de hoogste geluidsbelastingen optreden.
Voordat de hotspots van 2024 worden aangegeven bekijken we eerst welke maatregelen er op de hotspots van 2013 en 2018 zijn uitgevoerd, zoals toepassing van geluidreducerend asfalt en het saneren van woningen. Met de genomen maatregelen en de uitkomsten van de nieuwe geluidbelastingkaarten kunnen de hotspots voor 2024 worden bepaald. De laatste paragraaf geeft aan welke maatregelen er mogelijk zijn in de komende 5 jaar voor de hotspots zoals die er nog zijn in 2024.
Geluidbeperkende maatregelen kunnen worden onderscheiden in drie categorieën:
Bronmaatregelen, ook wel generieke maatregelen genoemd, zorgen ervoor dat het algehele geluidsniveau rondom de bron van de geluidsbelasting omlaag gaat. Voorbeelden op het gebied van verkeer zijn stille wegdekken (“stil asfalt”), stillere voertuigen en banden, snelheidsbeperking, verminderen van (vracht)verkeer, ander verkeersmaatregelen (bv. re-routing). Brongerichte maatregelen leiden tot een algehele geluidreductie waar alle ontvangers in de directe omgeving profijt van hebben;
Overdrachtsmaatregelen zorgen ervoor dat de veroorzakers van geluidsbelasting (fysiek) gescheiden worden van de ontvanger (bijvoorbeeld met een geluidsscherm of een grotere afstand tussen de geluidsbron en de ontvanger). In binnenstedelijk gebied zijn dergelijke maatregelen vaak niet gewenst vanuit stedenbouwkundig oogpunt en/of gebrek aan fysieke ruimte;
Maatregelen bij de ontvanger betreffen veelal gevelisolatie van woningen met het doel het geluidsniveau in de woning zelf omlaag te brengen. Dit soort maatregelen richten zich op één specifiek object en leiden niet tot een algehele geluidreductie in de directe omgeving. Bovendien is dit relatief duur, verbetert alleen iets aan het geluid binnen woningen en leidt dus niet tot een reductie van de gevelbelasting en het omgevingslawaai (doel van de Europese richtlijn).
In stedelijk gebied beperken de maatregelen zich tot het toepassen van geluidsreducerende wegdekken, verkeersmaatregelen (aanpassingen in de verkeersstromen en toelaatbare snelheden) en gevelmaatregelen (sanering van woningen).
5.2 Hotspots 2013-2018 en genomen maatregelen 2018-2023
5.2.1 Hotspots 2013 en 2018
In 2013 heeft de gemeente Hengelo voor het eerst een actieplan opgesteld. In het actieplan
2013 zijn elf hotspots aangewezen, in 2018 kwamen hier twee hotspots bij. Er zijn
meer wegen met een geluidsbelasting boven 63 dB, maar die zijn niet als hotspot aangewezen,
omdat de woningen al zijn geïsoleerd of omdat het aantal woningen klein is. In Tabel
6 op de volgende pagina zijn de straten opgenomen die in het actieplan 2013 en 2018
zijn aangewezen als hotspot. De ligging van de hotspots is in bijlage 3 met deze nummers
aangegeven.
5.2.2 Getroffen maatregelen 2013-2023
In Tabel 7 is aangegeven welke maatregelen er in de periode 2013-2023 zijn uitgevoerd.
5.3 Hotspots en mogelijke maatregelen 2024-2029
5.3.1 Plandrempel 2024
De gemeente Hengelo heeft besloten om voor het actieplan 2024-2029, evenals voor de
voorgaande actieplannen, de plandrempel van 63 dB te hanteren. De plandrempel geldt
voor het wegverkeer op gemeentelijke wegen. De gemeente Hengelo is niet bevoegd om
de plandrempel vast te stellen voor provinciale wegen, rijkswegen, hoofdspoorwegen
en grote luchthavens. In de door Gedeputeerde Staten (provinciale wegen) en de Minister
van Infrastructuur en Waterstaat (rijkswegen, hoofdspoorwegen en grote luchthavens)
opgestelde actieplannen is/wordt de ambitiewaarde voor die overige infrastructuur
opgenomen.
Er zijn 3.007 woningen met een geluidsniveau boven de plandrempel. In bijlage 3 staat de afbeelding. De keuze voor deze plandrempel komt voort uit een ambitie om de geluidsbelasting en daarmee de leefomgeving van Hengelo de komende jaren niet te laten verslechteren en zo mogelijk te verbeteren. Binnen de looptijd van het Actieplan 2024 -2029 zal deze ambitie uitgangspunt zijn bij de aanpak van de zogenaamde hotspots die overblijven.
Aparte plandrempel voor bedrijven
Voor industrielawaai geldt in Nederland op grond van de Handreiking Industrielawaai
en de Geluidnota Hengelo een richtwaarde van 55 dB(A) Letm. In de systematiek van
de geluidkartering is gekozen voor een omzetting van Letm naar Lden (zoals dit gebruikt
wordt onder de Omgevingswet), door te veronderstellen dat beide gelijke waarde hebben.
Overschrijdingen van deze richtwaarde zijn alleen te verwachten in situaties waar
de handhaving te kort schiet of waar hogere waarden zijn toegestaan na een besluit
met een belangenafweging. Binnen de gemeente zijn een beperkt aantal bedrijven en
instellingen aanwezig die bij vergunning of maatwerkvoorschrift in de klasse tussen
55 dB(A) en 60 dB(A) meer mogen produceren op nabijgelegen woningen. Daarom wordt
in Hengelo voor industrielawaai vooralsnog een plandrempel aangehouden van 55 dB Lden,
wat dan verondersteld wordt overeen te komen met een vergunde waarde van Letm = 55
dB(A). Omdat deze werkwijze reeds is vervat in bestaand beleid wordt er hier verder
niet apart op ingegaan.
5.3.2 Hotspots 2024
De gebieden met wegvakken die in 2013 en 2018 als hotspot zijn aangewezen zijn voor
een groot deel ook op grond van de geluidsbelastingkaart 2021 de wegvakken met een
geluidsbelasting boven de plandrempel van 63 dB. In onderstaande tabel zijn de hotspots
van 2013 en 2018 weergegeven. Op dit moment is van deze oorspronkelijke hotspots alleen
de Bornsestraat (Weideweg – Achterhoekseweg) nog over. Van de hotspot West Tangent
is nog een klein gedeelte over namelijk het eerste stuk van de Haaksbergerstraat bij
het kruispunt met de Oelerweg en Breemarsweg. Hier zijn inmiddels saneringstrajecten
gestart. Voor de overige hotspots geldt dat de woningen veelal gesaneerd zijn en er
stiller asfalt aanwezig is. Deze “oude” hotspots zijn dus komen te vervalen doordat
hier maatregelen zijn uitgevoerd en er geen nieuwe maatregelen mogelijk zijn.
Uit de geluidsbelastingkaart 2021 blijkt dat een groot deel van de woningen met een geluidsbelasting van 63 dB en hoger langs de hotspots liggen en al zijn gesaneerd.
Op enkele plaatsen blijven dan nog clusters van woningen over waar nog geen maatregelen zijn getroffen. Het gaat daarbij om de Bornsestraat (Weideweg – Achterhoekseweg), Uitslagsweg (tussen Mr. P.J. Troelstrastraat en Sloetsweg), Wemenstraat (tussen Wetstraat en Steijnstraat), Marskant (tussen Deldenerstraat en Spoorstraat), Parallelweg (overgaand in de Veloursstraat), Kruispunt Wetstraat/ Drienerstraat, Oude Molenweg en Anninksweg, Sloetsweg (vanaf rotonde overgaand in Beethovenlaan tot de Oude Postweg) en Tuindorpstraat.
In Tabel 8 zijn de hotspots van 2013, 2018 en 2024 opgenomen. In bijlage 3 zijn de hotspots op kaart aangegeven. De doorgehaalde hotspots zijn op dit moment klaar of zijn vervallen.
Toelichting hotspots 2024
Tuindorpstraat
Weer terug op de lijst. Verkeer iets toegenomen. Geluidbelasting net boven de 63 dB. Deel van de woningen later gebouwd en beter geïsoleerd tegen geluid. Mogelijkheid voor stillere klinkers;Uitslagsweg (tussen Mr. P.J. Troelstrastraat en Sloetsweg)
Al reeds stiller asfalt aanwezig en de geluidbelasting is net boven de 63 dB;Wemenstraat (tussen Wetstraat en Steijnstraat)
Dit is een vrij onlogische hotspot omdat het hier gaat om een eenrichtingsweg in het centrum. Bij een nadere analyse werd duidelijk dat hier sprake is van onwerkelijk verkeersaantallen. Deze hotspot komt daarom te vervallen;Marskant (tussen Deldenerstraat en Spoorstraat)
Al reeds stiller asfalt aanwezig en de geluidbelasting ligt al lager dan de vorige keer;Parallelweg (overgaand in de Veloursstraat)
Deze hotspot is losgekoppeld van de voormalige hotspot Twekkelerweg en is ontstaan door een toename van het verkeer naar aanleiding van de aanleg van Laan Hart van Zuid. Zowel bij de Parallelweg als Veloursstraat is stiller asfalt aanwezig;Kruispunt Wetstraat/ Drienerstraat, Oude Molenweg en Anninksweg
Al reeds stiller asfalt aanwezig op de Wolter ten Catestraat en Oude Molenweg.Sloetsweg (vanaf rotonde overgaand in Beethovenlaan tot de Oude Postweg)
Al reeds stiller asfalt aanwezig en saneringstraject is gestart;Breemarsweg (tussen de Binnenbeekstraat en de Boekeloseweg)
Al reeds stiller asfalt aanwezig en de woningen worden op dit moment onderzocht voor een eventuele sanering;Twekkelerweg (Noordelijk deel tussen Veloursstraat en Twekkelerplein)
De Twekkelerweg was van oorsprong al een hotspot. Echter is deze hotspot in het vorige actieplan komen te vervallen door het verwijderen van klinkers en de relatief lage verkeersaantallen. Inmiddels zijn deze aantallen weer behoorlijk opgelopen door onder andere de aanleg van de Laan Hart van Zuid.
Nog geen stiller asfalt aanwezig. Woningen aan de Noordzijde zijn vrij nieuw en goed geïsoleerd. Woningen aan de zuidzijde zijn mogelijk minder geïsoleerd.
Update Beckum en Oldenzaalsestraat.
In Bijlage 3 is een herberekening uitgevoerd. Uit navraag bij de Provincie Overijssel
is vast komen te staan welk wegdek aanwezig is op de N739. Dit blijkt SMA - NL 8B
te zijn. Dit is een stiller asfalt. Uit de herberekening blijkt dat vrijwel alle woningen
voldoen aan de plandrempel van 63 dB. Daarnaast loopt er een saneringstraject. Na
het afronden van de sanering kan deze hotspot vervallen.
In het vorige actieplan is aangegeven dat de verkeersaantallen op de Oldenzaalsestraat
in de gaten worden gehouden. In bijlage 7 staat de uitwerking.
Tussen de Bornsestraat c.q. Eikstraat en de Schefferlaan is de intensiteit afgenomen.
Dat is gunstig voor de geluidbelasting op de woningen. Daarentegen is op het deel
tussen de Oude Molenweg en de Deurningerstraat de intensiteit toegenomen. Reden daarvan
kan zijn een andere route in verband met de Laan Hart van Zuid. Gelukkig is een merendeel
van de woningen daar gesaneerd of is van latere bouwdatum en hebben een goede geluidisolatie.
Verder is er op het deel tussen de Deurningerstraat en de Beethovenlaan sprake van
een toename. Gelukkig zijn ook hier de meeste woningen gesaneerd. Tussen de Beethovenlaan
en de Kotmansweg c.q. Castorweg zijn de aantallen ook wat lager. Tussen de Castorweg
en de Hasselerbaan West is er sprake van een toename. Ook daar zijn de meeste woningen
gesaneerd of van redelijk recente datum en hebben dus een goede geluidisolatie. Tussen
de Hasselerbaan West en Oost rijden minder voertuigen. Zo ook tussen de Hasselerbaan
Oost en de Noordelijke Esweg.
Door de relatief hoge geluidbelasting is het zeker zinvol de komende jaren de ontwikkeling van het verkeer in de gaten te houden.
5.3.3 Nadere analyse rondom hotspots
Nu de zogenaamde nieuwe hotspots bekend zijn is het mogelijk te onderzoeken in welke
mate het aspect hinder en ernstige hinder een item is bij de bewoners langs deze wegdelen.
Hierbij is gebruik gemaakt van de gegevens zoals die zijn verkregen in het HengeloPanel
van 2023. Bij de analyse is gekeken naar de bewoners die hebben meegedaan en waarvan
de woningen direct aan de weg zijn gelegen als ook in een gebied van 100 meter rondom
de weg. De resultaten hiervan zijn weergegeven in bijlage 4. Daarbij is in het rood
aangegeven als de waardes boven het gemiddelde van Hengelo uitkomen.
Panelleden rondom en aan de hotspots Uitslagsweg, Marskant, Kruispunt Wetstraat/ Drienerstraat
-Oude Molenweg-Anninksweg en Sloetsweg ervaren gemiddeld meer hinder, ernstige hinder,
enige slaapverstoring en ernstige slaapverstoring dan gemiddeld over heel Hengelo.
Bij de Parallelweg en de Breemarsweg zijn er te weinig panelleden om hierover een
uitspraak te kunnen doen.
Door in de toekomst, bij groot onderhoud, het wegdek stiller te maken is het goed
mogelijk de overlast voor de woningen in de omgeving terug te brengen.
5.3.4 Mogelijke maatregelen
Uit doelmatigheidsoverwegingen zijn maatregelen aan de bron meestal te verkiezen boven
andere maatregelen. Bovendien heeft de wetgever aangegeven dat bronmaatregelen te
verkiezen zijn boven andere maatregelen.
Samen met teams die gaan over verkeer, aanleg, beheer/onderhoud en rioleringen, zijn
maatregelen onderzocht waarmee de geluidbelasting in die situaties zo mogelijk tot
onder de plandrempel kan worden teruggedrongen. De gemeente heeft daarin beperkte
mogelijkheden, zowel bestuurlijk-juridisch als financieel.
Dit actieplan gaat daarom op zoek naar doelmatige maatregelen om de geluidbelasting, zo mogelijk binnen de planperiode, zo ver mogelijk terug te dringen.
In tabel 9 zijn de mogelijke en al getroffen maatregelen in de gemeente Hengelo opgenomen.
Sommige van de genoemde maatregelen hebben een effect door de hele gemeente. Dat zijn maatregelen zoals het stimuleren van openbaar vervoer en het bevorderen van fietsverkeer. Deze zijn onderdeel van het bestaande beleid in Hengelo dat ook in de komende jaren wordt voortgezet. Deze maatregelen zorgen ook voor een verlaging van de geluidbelasting op woningen met een relatief lage geluidbelasting.
De mogelijkheden voor maatregelen aan de bron blijken beperkt te zijn.
In Hengelo is de toepassing van stille wegdekken een bewezen maatregel. Dat blijkt
uit de reeds afgeronde hotspots. In de bestekken zijn kwaliteitseisen gesteld om de
levensduur te bevorderen.
In het kader van de kosten-batenanalyse is in overleg besloten om de hotspots door te gaan rekenen met ‘SMA+’. Dit type stil asfalt heeft een beperkte geluidreductie, gemiddeld 2,6 - 3 dB, maar is duurzamer (robuust) en kan door de samenstelling van het mengsel ook op kruispunten (niet zeer druk) worden toegepast. In de praktijk is dit asfaltmengsel al getest. Wel is duidelijk dat door het verbeteren van de bestekvoorwaarden en door de aannemer bepaalde garantieverplichtingen te geven in combinatie met de wat lagere geluidreductie, nu al bekend is dat de onderhouds-component van de kosten laag is.
De toepassing van SMA+ in plaats van Dicht Asfalt Beton (DAB), dit is een traditioneel asfalt, leidt tot iets hogere onderhoudskosten. SMA+ moet om de 7 jaar vervangen worden, de levensduur wordt overigens wel steeds langer, en DAB om de 14 jaar. Daarbij liggen ook de aanleg kosten van SMA+ hoger dan bij DAB. De gemeente Hengelo heeft de kosten in kaart gebracht voor een aantal scenario’s.
De gemeente Hengelo zal de mogelijkheid om stil asfalt toe te passen alleen overwegen indien groot onderhoud noodzakelijk is (“werk met werk”). Indien er al stil asfalt aanwezig is dient er in ieder geval opnieuw stil asfalt te worden toegepast.
Voor de meerkostenberekening wordt als uitgangspunt gehanteerd het aanleggen van DAB
bij een reconstructie. De kosten van deze deklaag bedragen dan €7,32 per m2 per 14
jaar. Het aanbrengen van een stillere laag, SMA 0/8 en Microflex 0/6, kost €7,98 c.q.
€12,08 per m2 per 7 jaar. Echter zal na minimaal 7 jaar opnieuw stil asfalt moeten
worden aangelegd. Alle werkzaamheden die hierbij komen kijken zijn dan toe te kennen
aan het gebruik van stil asfalt. De totale kosten bedragen dan €22,12 c.q. €28,85
per m2 per zeven jaar.
De meerkosten van de aanleg komen vaak uit het project, indien mogelijk met subsidie.
Het tussendoor vervangen van de stillere deklaag komt op €3,16 c.q. €4,12 per m2 per
jaar. Echter zal de DAB ook vervangen moeten worden. Deze zit dan halverwege zijn
levensduur. De kosten van het vervangen van de DAB deklaag kost €21,15 per m2. Na
7 jaar is hiervan de helft afgeschreven, dus €10,58 per m2. Per jaar is dit €1,51
per m2. De meerkosten qua onderhoud zijn dan €1,65 tot 2,61 per m2 per jaar.
Stillere klinkers
In de toekomst zullen mogelijk meer wegen van 50 km/h naar 30 km/h worden aangepast.
Dit heeft gevolgen voor de geluidbelasting op aangelegen woningen. De geluidbelasting
zal naar beneden gaan als iedereen netjes 30 km/h gaat rijden. Om dit te bewerkstelligen
zal vaak worden overwogen het asfalt te vervangen voor klinkers. Echter zorgen normale
klinkers voor 3 tot 6 dB meer geluid. Het heeft dus de voorkeur om dan stillere klinkers
toe te passen. Dit zal overigens wel een bewuste keus moeten zijn. Stillere klinkers
zijn iets duurder, de levensduur is tot 3 keer korter en daardoor minder duurzaam.
De geluidwinst moet dus wel iets opleveren en zal daarom alleen bij een intensiteit
van meer dan 4500 mvt/etmaal worden overwogen. De productie van stille klinkers is
dus minder duurzaam dan die van reguliere klinkers, er komt tijdens het proces meer
CO2 vrij. Daar staat echter tegenover dat Stille wegdekken worden gekenmerkt door
een betere afwerking en daardoor lagere oneffenheid en door een fijnere textuur. Deze
eigenschappen leiden tot een lagere rolweerstand en daardoor brandstofverbruik. Een
fijn gegradeerde deklaag heeft een 40% lagere rolweerstand. Dit leidt bij gemiddeld
stedelijk verkeersgedrag tot een haast 10% lagere CO2-emissie. Bovendien zal een minder
oneffen wegdek tot minder energieverlies in de wielophanging leiden waardoor extra
CO2 bespaard wordt. Dit is niet alleen het geval bij asfalt, maar ook bij stille klinkers.
Stille klinkers hebben namelijk een goede maatvastheid en daardoor liggen ze dusdanig
goed in verband dat de verkeersbelasting optimaal verspreid wordt. Bij reguliere gebakkenklinkers
is de maatvastheid ook steeds beter. Echter bij gebruikte bakstenen klinkers zit er
onderling meer verschil in en hierdoor ontstaan grotere voegen dan bij stille klinkers.
Logischerwijs is de rolweerstand van de stille klinkers in dat geval dan dus ook lager
dan die van reguliere klinkers. Daarnaast zijn er ontwikkelingen bij het produceren
van cementloze klinkers waarvan de CO2 uitstoot erg laag is. Het is dus aan te bevelen
de optie om stille klinkers toe te passen te overwegen bij 30 km wegen met meer dan
4500 mvt/etmaal. Om die reden wordt dit item dan ook genoemd bij de aandachtspunten
van dit actieplan.
Gemiddelde meerkosten per m2 per jaar.
Beoordeling van de hotspots
In Tabel 10 is een overzicht gegeven van de nog actieve hotspots binnen de gemeente.
In de beoordeling is gekeken of er in de komende planperiode groot onderhoud staat
gepland. Verder is beschouwd of de woningen bij de hotspots reeds zijn gesaneerd of
dat de woningen op de saneringslijst staan. In dat laatste geval zullen de woningen
mogelijk in de toekomst nog worden gesaneerd, dit hangt ervan af of er al subsidie
is aangevraagd.
Voor sommige van bovenstaande hotspots kan er geconcludeerd worden dat het toepassen van stil asfalt tot de mogelijkheden kan behoren. Op een aantal hotspots ligt al stil asfalt deze worden dan ook niet doorgerekend. Een overzicht van de doorgerekende hotspots is te vinden in tabel 11.
De bewoners die wonen aan de hotspots worden bij het uitwerken van de uiteindelijke plannen betrokken en hebben inspraak. Datzelfde geldt voor de isolatie van woningen die daarvoor in aanmerking komen.
Indien al deze maatregelen uitgevoerd worden nemen de jaarlijkse onderhoudskosten met €42.370,- toe. De Bornsestraat, de Breemarsweg en de Twekkelerweg vallen waarschijnlijk binnen de planperiode 2024-2029, de meerkosten voor de planperiode bedragen dan €35.935,- per jaar.
5.3.6 Beperking van het aantal geluidgehinderde bewoners
Met de beschreven maatregelen wordt beoogd de geluidbelasting terug te dringen bij
de woningen met een geluidbelasting boven de plandrempel. Ook zal zoals reeds omschreven
een groter deel van Hengelo in de omgeving van deze wegen profiteren van een lager
omgevingsgeluid. Om de effecten in kaart te brengen, is een nieuwe berekening gemaakt
van de geluidsbelastingkaart, waarbij ervan uitgegaan is dat alle beschreven maatregelen
in tabel 11 zijn uitgevoerd. De effecten op de Lden en Lnight zijn in de volgende
grafieken weergegeven.
Uit Figuur 6 blijkt dat, wanneer alle maatregelen zouden worden toegepast, het aantal geluidbelaste woningen en gehinderden in de hogere geluidbelastingklasse 65-70 Lden afneemt. Deze woningen verschuiven dan naar een lagere geluidbelastingklasse. Naast de afname van het aantal gehinderden neemt ook het aantal DALY’s af en daarbij de gezondheidswinst toe.
Uit Figuur 7 blijkt dat, wanneer alle maatregelen zouden worden toegepast, ook het
aantal woningen en gehinderden in de geluidbelastingklasse 55-60 Lnight afneemt. Ook
in lagere geluidbelastingklassen is nog steeds sprake van een percentage gehinderden.
Het aantal woningen in de hogere geluidbelastingklasse neemt af, logischerwijs neemt
ook het aantal gehinderde inwoners hierdoor af. Het aantal Daly’s neemt hierdoor ook
af. Als de maatregelen worden uitgevoerd dan levert dat een gezondheidswinst op van
circa €311.025,-.
5.3.7 Conclusie kosten-batenanalyse
Zoals hierboven ook al is vermeld kan er geconcludeerd worden dat bij een aantal hotspots
het toepassen van stil asfalt of bij de Tuindorpstraat stille klinkers tot de mogelijkheden
behoort. Dit geldt in ieder geval voor de hotspots waar de komende planperiode groot
onderhoud zal plaatsvinden, de Bornsestraat, de Breemarsweg en de Twekkelerweg.
De gemeente Hengelo heeft de laatste jaren al heel veel gedaan om het geluid bij bestaande woningen te beperken. Zo is er al op verschillende locaties stil asfalt toegepast en heeft de gemeente haar beleid gericht op het stimuleren van het fietsverkeer en het gebruik van het openbaar vervoer. Al deze acties hebben een positief effect op de geluidsituatie in de gemeente Hengelo.
De gemeente Hengelo kiest net als de vorige planperiode voor de volgende aanpak:
1. Hengelo heeft de negen resterende knelpunten op het gebied van wegverkeerslawaai
(hotspots) in beeld. Drie daarvan worden in de planperiode 2024 - 2029 aangepakt;
2. Alleen bij groot regulier onderhoud aan asfalt of bij een grootschalige reconstructie
wordt bij de genoemde hotspots een robuust, stiller asfalt/wegdek toegepast. (reductie
tussen de 2,6 en 3 dB vergelijkbaar met SMA+ (een vorm van stil steen mastiek asfalt));
3. Bij erg drukke kruispunten en daar waar veel wringend verkeer is, wordt een robuuster,
lees meer traditioneel, mengsel toegepast.
De gemeente Hengelo ziet verder de volgende aandachtspunten:
1. Hengelo volgt de ontwikkelingen van geluidarm asfalt qua kosten, geluidreducerend
effect en levensduur, ook bij wringend verkeer op rotondes en kruispunten. Tevens
worden in bestekken eisen gesteld aan de levensduur en worden waar noodzakelijk controlemetingen
voorgeschreven;
2. De verkeersintensiteit op de Oldenzaalsestraat en alle belangrijke wegen die te
maken hebben met de genoemde hotspots zal de komende jaren met enige regelmaat in
de gaten worden gehouden;
3. In de actieplanperiode zal worden bekeken of er alternatieve wegmarkeringen toepasbaar
zijn die minder geluid veroorzaken. Er is een veelbelovend alternatief. Het kan zinvol
zijn in de komende periode daar een proef mee te starten. Dit zou kunnen bij één van
de hotspots die de komende jaren zal worden aangepakt. Bijvoorbeeld bij de Breemarsweg;
4. Stille klinkers zijn mogelijk een oplossing voor drukkere 30 km wegen. Echter zijn
stille klinkers op dit moment minder duurzaam. Er zijn echter ontwikkelingen gaande
voor de productie van cementloze klinkers. Deze zijn veel duurzamer dan betonklinkers.
Hierdoor kunnen stille klinkers in de toekomst een goed en duurzaam alternatief worden
voor gebakken klinkers. De komende 5 jaar gaat de gemeente Hengelo deze ontwikkelingen
volgen.
6 Communicatie en inspraakproces
6.1 Kennisgeving
Het ontwerp actieplan ligt gedurende zes weken ter inzage. De geluidsbelastingkaart en het actieplan zijn ook gepubliceerd op de site van de Gemeente Hengelo en kunnen daar bekeken worden (www.Hengelo.nl). Eenieder kan gedurende de ter inzagelegging een zienswijze mondeling en schriftelijk indienen.
De planning voor de bestuurlijke behandeling van het ontwerp-actieplan ziet er als volgt uit.
Het definitieve actieplan zal tevens bekend worden gemaakt in de gemeenteadvertentie en op de website.
II Overzicht Documentenbijlagen
- BIJLAGE 1 Afkortingen en begrippen
-
/join/id/regdata/gm0164/2024/db92031e33094af48f97a151020eb0f9/nld@2024‑09‑19;06362074
- BIJLAGE 2 Dosis-effectrelatie
-
/join/id/regdata/gm0164/2024/fc5af874aa754b4c9205ae117c96b694/nld@2024‑09‑19;06362074
- BIJLAGE 3 Kaartmateriaal
-
/join/id/regdata/gm0164/2024/588d9102935e4cfcb107d85d13c9b72a/nld@2024‑09‑19;06362074
- BIJLAGE 4 Nadere analyse hotspots
-
/join/id/regdata/gm0164/2024/a392d0ba11194a55b6d2dd56362e2518/nld@2024‑09‑19;06362074
- BIJLAGE 5 Onderzoek GGD Twente
-
/join/id/regdata/gm0164/2024/38bb9eadad2d4d6780c69b6670d61ec5/nld@2024‑09‑19;06362074
- BIJLAGE 6 Beleving Omgevingslawaai en –trillingen Hengelo 2023, Kennispunt.
-
/join/id/regdata/gm0164/2024/2b4452b97d434cc58921f86090856581/nld@2024‑09‑19;06362074
- BIJLAGE 7 Electrische voertuigen
-
/join/id/regdata/gm0164/2024/887ce022731741a0bc9df4ff944ad7ba/nld@2024‑09‑19;06362074
- BIJLAGE 8 Nadere analyse Oldenzaalsestraat
-
/join/id/regdata/gm0164/2024/a9dca1b66d0149f2acc472f45d6bb6a4/nld@2024‑09‑19;06362074
- BIJLAGE 9 Hinder wegmarkeringen
-
/join/id/regdata/gm0164/2024/62d1267174554b67a80bc0f898fdc3c4/nld@2024‑09‑19;06362074
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl