Privacy-protocol toegang sociaal domein 2024, gemeente Oosterhout

Geldend van 17-09-2024 t/m heden

Intitulé

Privacy-protocol toegang sociaal domein 2024, gemeente Oosterhout

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oosterhout;

overwegende dat het wenselijk is regels vast te stellen hoe om te gaan met de verwerking van persoonsgegevens binnen het sociaal domein in de gemeente Oosterhout;

  • gelet op het gestelde in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAVG);

  • gelet op het gestelde in hoofdstuk 7, en het gestelde in paragraaf 8.4, van de Jeugdwet;

  • gelet op het gestelde in paragraaf 6.2 en het gestelde in paragraaf 6.6, van de Participatiewet;

  • gelet op de artikelen 8 tot en met 8d van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

  • gelet op hoofdstuk 4 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW);

  • gelet op hoofdstuk 4 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ);

  • gelet op het gestelde in hoofdstuk 5, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

B E S L U I T:

vast te stellen het navolgende Privacy-protocol toegang sociaal domein gemeente Oosterhout.

Inleiding

De gemeente Oosterhout (de gemeente) zet zich in om de toegang van de inwoners van de gemeente tot integrale en effectieve ondersteuning op het gebied van jeugd, zorg, welzijn, wonen, werk en inkomen (sociale domein) zo goed mogelijk vorm te geven.

Goede zorg en een zorgvuldige omgang met persoonsgegevens zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Om ondersteuning te bieden is het noodzakelijk dat persoonsgegevens worden verwerkt en uitgewisseld. Daarbij gaat het om de balans tussen de informatie die nodig is om een integrale en effectieve ondersteuning te kunnen bieden en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van inwoners. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAVG) vereisen een juiste en zorgvuldige omgang met persoonsgegevens. Daarnaast zijn in onder andere de Jeugdwet, de Participatiewet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 bijzondere bepalingen opgenomen over het verwerken van persoonsgegevens.

Het doel van dit Privacy-protocol is om betrokkenen inzicht te geven in de manier waarop persoonsgegevens worden verwerkt door de gemeente en door haar ingeschakelde derden.

Voor de toegang tot het sociaal domein heeft de gemeente de volgende toegangspoort:

Frontoffice van Sociaal Team Uitvoering

Deze toegang is voor de volgende vraagstukken:

  • 1.

    vragen over Jeugd;

  • 2.

    vragen over Wmo;

  • 3.

    vragen op het gebied van werk en inkomen (Participatiewet, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, IOAW en IOAZ).

Belangrijke begrippen

  • Aanmelder:

  • een persoon die op basis van contacten met een inwoner een behoefte aan ondersteuning ziet en de inwoner aanmeldt bij de gemeente of via een andere organisatie binnen het sociaal domein.

  • Inwoner:

  • een persoon op wie een aanvraag van een voorziening van toepassing is.

  • Cliënt:

  • de inwoner die toegang tot het sociaal domein verlangt of nodig heeft.

  • Geldend privacyrecht:

  • de Algemene verordening gegevensbescherming en de Uitvoeringswet AVG.

  • Gemeente:

  • (het college van burgemeester en wethouders van) de gemeente Oosterhout.

  • Professional:

  • elke persoon die in het sociaal domein beroepsmatig cliëntgebonden werkzaamheden verricht. Dit is een (gemeente)ambtenaar.

  • Verwijzer:

  • een professionele organisatie die een cliënt kan verwijzen naar de Frontoffice (zoals Veilig Thuis, gecertificeerde instellingen (huisartsen en artsen) en medisch specialisten).

Voor de definities van “persoonsgegevens”, “verwerking”, “betrokkene”, “verwerkings-verantwoordelijke”, “verwerker”, “derde” etc. wordt verwezen naar de definitie die is beschreven in Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Toepassingsgebied

Dit protocol is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens binnen het sociaal domein (jeugd, zorg, welzijn, wonen, werk en inkomen) bij de uitvoering van de toegangstaken van de gemeente. Het gaat daarbij om het verwerken en uitwisselen van persoonsgegevens door de gemeente en haar (sub)verwerkers.

Hoofdregels voor zorgvuldig omgaan met privacy

  • 1.

    de verwerking van persoonsgegevens moet passen binnen het doel waarvoor deze verstrekt zijn;

  • 2.

    er mogen niet méér persoonsgegevens verwerkt worden dan noodzakelijk: uitgangspunt is dat steeds de hulpvraag van een cliënt leidend is. Dat betekent dat slechts persoonsgegevens worden verwerkt die noodzakelijk zijn in relatie tot de hulpvraag. Zo is bij een enkelvoudige vraag over het algemeen geen brede uitvraag nodig;

  • 3.

    elke betrokkene heeft recht om te weten wat er over hem is vastgelegd. Het recht op inzage (en afschrift, correctie of vernietiging) beperkt zich tot de eigen gegevens;

  • 4.

    het opvragen of verstrekken van persoonsgegevens door of aan derden gebeurt op basis van een wettelijke grond.

Hulpvraag is leidend

De hoofdregels zijn redelijk overzichtelijk en duidelijk, de werkelijkheid is weerbarstiger. Hoe complexer een zaak, hoe meer de afweging gemaakt moet worden tussen het verwerken van extra persoonsgegevens versus de noodzaak voor ondersteuning. De professional moet zich continu afvragen: is het noodzakelijk voor het gestelde doel, is er een wettelijke grondslag, kan het ook met minder/anders, is het nog proportioneel, zijn er beperkingen of specifieke regels, is er sprake van een vitaal belang of is de veiligheid van betrokkene of anderen in gevaar? Voor het bepalen van de noodzaak tot verwerking van gegevens is uitgangspunt dat de hulpvraag leidend is.

Zorgplicht gemeente

De gemeente draagt er zorg voor dat professionals voldoende in staat zijn om de beoordeling van de noodzaak van het verwerken van gegevens voor de toegangstaak te kunnen maken. Dit doet zij door het bieden van werkinstructies, beleidsdocumenten en trainingen.

Werkwijze toegang

Voor de toegang tot het sociaal domein heeft de gemeente sinds 1 januari 2021 één ingang, te weten Frontoffice van Sociaal Team Uitvoering. Onderstaand wordt de werkwijze van dit loket beschreven.

De toegang tot Wmo- en Jeugdhulpvoorzieningen als ook de vragen over werk en inkomen (Participatiewet, IOAW, IOAZ) kan uit onderstaande stappen bestaan. Tijdens deze stappen worden slechts persoonsgegevens verwerkt die noodzakelijk zijn voor de hulpvraag. Hieronder worden de stappen per wetgeving nader toegelicht.

Wmo- en Jeugdhulpvoorzieningen

  • De inwoner neemt contact op met het de frontoffice van Sociaal Team Uitvoering met een vraag.

  • Tijdens het telefonisch gesprek bespreekt de medewerker de vraag en maakt indien nodig een afspraak voor een persoonlijk gesprek.

  • Tijdens het gesprek (of meerdere gesprekken) wordt bekeken wat de situatie, de vraag en mogelijke oplossingen zijn. Hierin komt aan de orde wat de inwoner zelf kan, in hoeverre vrienden, familie en buren (omgeving) iets kunnen betekenen en waar professionele hulp gewenst is.

  • De uitkomsten en afspraken uit het gesprek worden opgenomen in het plan van aanpak. Als er professionele hulp nodig is, wordt dit ook opgenomen in het plan.

  • Met het ondertekenen van het plan van aanpak (door de inwoner) gaat de inwoner akkoord en dient hiermee eventueel een aanvraag in voor een maatwerk-voorziening.

  • De medewerker van het Sociaal Team Uitvoering kan vervolgens besluiten tot verstrekking van deze maatwerkvoorziening.

Verwijzing en (anonieme) signalen

Uitgangspunt is dat verwijzers en aanmelders vooraf met de cliënt hebben gesproken en toestemming hebben gekregen voor de verwijzing en het verstrekken van persoonsgegevens. Indien de aanmelder of verwijzer geen toestemming heeft gekregen, mag een verwijzing of melding (en dus het uitwisselen van persoonsgegevens) alleen plaatsvinden op basis van de volgende uitzonderingen:

  • het is noodzakelijk voor de integrale, efficiënte en effectieve ondersteuning van de betrokkene of om stagnatie van de ondersteuning en escalatie van de problematiek te voorkomen; én

  • ter verdediging van de vitale belangen van de betrokkene of van een derde.

Voor een uitgebreide beschrijving van de werkwijze wordt verwezen naar Verordening maatschappelijke ondersteuning 2021 gemeente Oosterhout en de Verordening jeugdhulp gemeente Oosterhout 2023 met bijhorende Uitvoeringsbesluiten.

Inkomensondersteuning

Onvoldoende inkomsten om in het levensonderhoud te voorzien

  • De inwoner neemt contact op met de frontoffice van Sociaal Team Uitvoering met een vraag.

  • Tijdens het telefonisch gesprek bespreekt de medewerker de vraag en maakt een beoordeling wat de volgende stappen kunnen zijn.

  • Op de website van de gemeente Oosterhout is het Meldingsportaal Werk en Uitkering te vinden. Hier kan een inwoner een melding indienen als er onvoldoende inkomsten zijn om in het eigen onderhoud te kunnen voorzien. Door het meldingsformulier in te vullen meldt iemand zich als werkzoekende.

  • In eerste instantie zal de gemeente samen met de inwoner kijken of er geschikt werk gevonden kan worden.

  • Mocht er geen werk gevonden worden, dan zal een procedure voor het beoordelen van een uitkering worden opgestart.

Het gaat hier om een bijstandsuitkering ingevolge de Participatiewet (PW) of een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW). Als er sprake is van startende of gewezen zelfstandige ondernemers die onvoldoende inkomsten hebben om in hun levensonderhoud te voorzien, wordt een afzonderlijke traject gevolgd. Dat gebeurt dan in het kader van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) of de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ).

Werk / Uitstroom.

Naast het realiseren van een inkomen om in het levensonderhoud te voorzien zijn er re-integratieactiviteiten voor de inwoners ongeacht of zij wel of geen uitkering ontvangen. Een inwoner hoeft dus niet altijd een beroep op een uitkering te doen om begeleiding naar werk aan de gemeente te vragen. De gemeente biedt een breed scala aan voorzieningen om de inwoner naar (al dan niet aangepast) werk te begeleiden. Een inwoner kan hiervoor contact opnemen met de frontoffice van Sociaal Team Uitvoering.

Aanvraag bijzondere bijstand / minimaregeling.

Bijzondere bijstand is een vergoeding ingevolge de Participatiewet (PW) voor noodzakelijke kosten die voortvloeien uit bijzondere omstandigheden, die een inwoner niet (of niet helemaal) uit eigen middelen, andere financieringsvormen of regelingen kan betalen (zoals bijvoorbeeld eigen bijdrage rechtsbijstand, bewindvoeringskosten).

  • De inwoner neemt contact op met de frontoffice van Sociaal Team Uitvoering met een vraag.

  • Een inwoner vraagt de bijzondere bijstand aan via een digitaal formulier.

  • De gemeente kijkt altijd naar de persoonlijke, sociale en financiële omstandigheden en houdt daarmee rekening bij de beoordeling van de aanvraag.

  • Voor de aanvraag van de bijzondere bijstand moeten soms bewijsstukken bijgevoegd worden.

  • Als de inwoner al een uitkering van de gemeente ontvangt, zijn de meeste gegevens bekend bij de gemeente en wordt er slechts noodzakelijke aanvullende informatie opgevraagd.

Voor een uitgebreide beschrijving wordt verwezen naar de Afstemmingsverordening Sociale Zekerheid 2015, gemeente Oosterhout; de Re-integratieverordening Participatiewet 2015, gemeente Oosterhout; de Verordening individuele inkomenstoeslag 2015, gemeente Oosterhout; de Verordening handhaving Sociale Zekerheid 2015, gemeente Oosterhout; de Verordening tegenprestatie Sociale Zekerheid 2015, gemeente Oosterhout; de bij deze verordening behorende Uitvoeringsbesluiten en de Beleidsregels Bijzondere Bijstand Oosterhout 2024.

Welke persoonsgegevens?

Indien noodzakelijk voor de toegang kunnen de volgende categorieën persoonsgegevens door de Sociaal Team Uitvoering worden verwerkt.

De Cliënt:

  • naam, geboortedatum, geboorteplaats, geslacht, adres, woonplaats, postcode;

  • burgerservicenummer;

  • contactgegevens (zoals telefoonnummer en e-mailadres);

  • de (eventuele) verwijzer;

  • de hulpvraag (vragen) van de inwoner (betrokkene) inclusief de eventuele motivatie / noodzaak voor de aanvraag van een individuele maatwerkvoorziening of PGB.

  • het toekomstperspectief met betrekking tot de hulpvraag;

  • de geboden ondersteuning c.q. de algemene voorziening of de individuele maat-werkvoorziening of de overige voorziening zoals verwoord in het integrale plan van aanpak;

  • de eigen financiële bijdrage en ter beoordeling daarvan de financiële draagkracht van inwoner;

  • Persoonsgegevens die overeenkomstig het bepaalde in artikel 5.2.5 Wmo zijn verkregen van CIZ;

  • Afhankelijk van de (aan)vraag: persoonsgegevens met betrekking tot één of meerdere van de onderstaande leefgebieden:

    • wonen: het type en de staat of status van huisvesting;

    • financiële situatie: de relevante financiële situatie, waaronder inkomsten uit werk / uitkering, vermogen en aan- / afwezigheid van schulden;

    • gezondheid: gegevens over de gezondheid op lichamelijk en geestelijk gebied zoals verslaving, maar ook lichamelijke of verstandelijke beperking;

    • dagbesteding: de wijze waarop iemand zijn dagen invult zoals vrijwilligerswerk, school en participatie in de samenleving;

    • gezinssituatie: de thuissituatie, familiesamenstelling en -relaties;

    • opvoedingssituatie waaronder informatie over het wettelijk gezag; het feit of en door wie toestemming is verleend voor de verlening de jeugdhulp;

  • Persoonsgegevens die overeenkomstig het bepaalde in artikel 5.2.5 Wmo zijn verkregen van een zorgaanbieder.

Mantelzorger van de cliënt:

  • naam, adres, woonplaats, postcode;

  • burgerservicenummer;

  • contactgegevens (zoals telefoonnummer en e-mailadres);

  • gegevens over zijn inzetbaarheid en belastbaarheid, te weten een algemene beschrijving van de door de mantelzorger(s) geboden ondersteuning.

Andere personen in het sociale netwerk of sociale omgeving van de cliënt:

  • naam, adres, woonplaats, postcode;

  • contactgegevens (zoals telefoonnummer en e-mailadres);

  • indien aan de orde een algemene beschrijving van de door de betrokkene geboden ondersteuning.

Derden die aan de toegang een signaal hebben afgegeven of een melding hebben gedaan met betrekking tot de inwoner:

  • naam melder;

  • naam en contactgegevens instelling of overheidsinstantie;

  • functie binnen organisatie;

  • datum van signaal of melding;

  • inhoud van het signaal of melding, de reden en concrete aanleiding / noodzaak;

  • is betrokkene zelf al geïnformeerd en zo nee waarom niet.

Zorgaanbieders / Re-integratiebedrijven

  • naam instantie-organisatie;

  • naam van de medewerker;

  • functie aanduiding;

  • eventueel registratienummer.

Verstrekking van persoonsgegevens aan derden

Binnen de toegang kunnen de persoonsgegevens onder andere worden verstrekt aan de volgende categorieën van ontvangers:

  • Zorgaanbieders

  • Re-integratiebedrijven

  • Medisch adviseurs

  • Woningcorporaties

  • Gecontracteerde adviseurs

  • Ketenpartners

  • Raad voor de Kinderbescherming

  • Sociale Verzekeringsbank (SVB)

  • Gecertificeerde Jeugdhulp instellingen

  • Zorg- en adviesteam (ZAT)

  • Veiligheidshuis en Justitiepartners

  • Leerplichtambtenaar

  • Wijkagent

  • Veilig thuis

  • Jeugdhulp Regio WBO

  • Werkgever van de betrokkene

Het opvragen van of verstrekken van persoonsgegevens aan derden gebeurt slechts op basis van een wettelijke grond.

Rechtsgronden voor de verwerking

Binnen de toegangstaak in het sociaal domein worden door de gemeente en de door haar ingeschakelde derden slechts persoonsgegevens verwerkt indien:

  • de verwerking noodzakelijk is om te voldoen aan een wettelijke verplichting die op de gemeente rust (artikel 6, lid 1, punt c), AVG);

  • de verwerking noodzakelijk is om de vitale belangen van de betrokkene of van een andere natuurlijke persoon te beschermen (artikel 6, lid 1, punt d), AVG);

  • de verwerking noodzakelijk is voor de vervulling van een taak van algemeen belang of van een taak in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag dat aan de gemeente is opgedragen (artikel 6, lid 1, punt e), AVG).

Voor een overzicht van de specifieke grondslagen van de gegevensverwerking wordt verwezen naar bijlage 1 van dit Privacy-protocol.

Rechten betrokkenen

Onverminderd de rechten op grond van de Jeugdwet, de Participatiewet (IOAW en IOAZ) en de Wmo heeft de betrokkene op grond van de AVG verschillende rechten. Dit gaat om het recht op inzage in en eventueel een afschrift (kopie) van de eigen gegevens, het recht op correctie en verwijdering, het recht op bezwaar, het recht op beperking, het recht op gegevensoverdraagbaarheid en het recht op intrekking van toestemming. Voor een uitleg over de inhoud en wijze van aanvraag, verwijst de gemeente naar de rechten van betrokkenen op de website.

Bewaartermijnen

Persoonsgegevens worden bewaard zolang dat noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze worden verwerkt, tenzij er een wettelijke bewaartermijn bestaat.

De gemeente hanteert de volgende uitgangspunten, tenzij een wettelijke bewaartermijn geldt:

  • de persoonsgegevens worden bewaard volgens de bepalingen van de Archiefwet 1995;

  • persoonsgegevens in relatie tot de Jeugdwet worden gedurende ten minste 20 jaar bewaard, te rekenen vanaf de dag van het afsluiten van de Jeugdhulp. Er is een aantal uitzonderingen op deze bewaartermijn. In deze gevallen wordt het dossier tenminste bewaard tot het jongste kind in het gezin 18 jaar is geworden. Als hier sprake van is, zal de contactpersoon dit met betrokkene bespreken;

  • persoonsgegevens in relatie tot de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 worden gedurende ten minste 15 jaar bewaard, te rekenen vanaf de dag van het opstellen van het dossier;

  • persoonsgegevens in relatie tot de Participatiewet worden maximaal 8 jaar bewaard;

  • persoonsgegevens ten aanzien van de uitvoering van het minimabeleid worden maximaal 2 jaar bewaard.

Beveiliging

De gemeente neemt passende beveiligingsmaatregelen om misbruik van, en ongeautoriseerde toegang tot persoonsgegevens te beperken. Zo zorgt zij dat alleen de noodzakelijke personen toegang hebben tot de gegevens van de betrokken inwoners, dat de toegang tot de gegevens afgeschermd is en dat de veiligheidsmaatregelen regelmatig gecontroleerd worden. Dit moet voorkomen dat de persoonsgegevens kunnen worden ingezien of gewijzigd door iemand die daar geen recht toe heeft.

Vragen of klachten?

Indien een betrokkene van mening is dat bij de gegevensverwerking in de toegang onzorgvuldig is omgegaan met zijn/haar gegevens, dan kan de betrokkene een klacht indienen bij de gemeente. Een klacht indienen kan op de volgende manieren:

  • Digitaal: via het formulier op de website www.oosterhout.nl. Hiervoor is een DigiD nodig;

  • Schriftelijk: via een brief aan het college van burgemeester en wethouders, ter attentie van de klachtencoördinator, Postbus 10150, 4900 GB OOSTERHOUT;

  • Persoonlijk: via het klachtenformulier in de hal van het stadhuis. Deze kan betrokkene ophalen, invullen en inleveren.

De klacht wordt via de gemeentelijke klachtenprocedure afgehandeld.

Het staat betrokkenen vrij om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/privacyrechten/klacht-over-gebruik-persoonsgegevens. Uiteraard stelt de gemeente het op prijs als zij de kans krijgt de klacht te behandelen voordat geklaagd wordt bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Contactgegevens functionaris voor de gegevensbescherming

De gemeente heeft een functionaris voor de gegevensbescherming aangesteld. Deze functionaris is te bereiken via het emailadres privacy@oosterhout.nl of via het telefoonnummer 14 0162.

Slotbepaling

Het privacy-protocol toegang sociaal domein 2024, gemeente Oosterhout, treedt in werking op de dag na bekendmaking;

Het privacy-protocol toegang tot het Sociaal Domein, zoals vastgesteld op 12 juni 2018 wordt met ingang van de dag van inwerkingtreding van het privacy-protocol toegang sociaal domein 2024, gemeente Oosterhout, ingetrokken.

Dit protocol kan worden aangehaald als “Privacy-protocol toegang sociaal domein 2024 gemeente Oosterhout”.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oosterhout, gehouden 3 september 2024.

de gemeentesecretaris,

de burgemeester,

Bijlage 1 – Rechtsgronden voor de gegevensverwerking

Publieke taken

Welke gegevens en grondslagen

Het treffen van algemene maatregelen, algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen op grond van de Wmo 2015 en het doen van onderzoek naar ondersteuningsbehoefte (artikelen 2.1.1 tot en met 2.1.7, artikelen 2.2.1 tot en met 2.2.4, artikelen 2.3.1 tot en met 2.3.10 Wmo 2015) en het verstrekken van persoonsgegevens aan een aanbieder van een maatwerkvoorziening, het CAK, de Sociale Verzekeringsbank en toezichthoudende ambtenaren op grond van artikel 5.2.1 Wmo 2015.

Persoonsgegevens, waaronder gegevens omtrent de gezondheid van de inwoner noodzakelijk voor de beoordeling van de behoefte aan ondersteuning van de Inwoner, zijn participatie of zelfredzaamheid dan wel opvang of beschermd wonen in het kader van artikel 5.1.1 Wmo 2015.

Persoonsgegevens van de echtgenoot, ouders, inwonende kinderen en andere huisgenoten van de Inwoner noodzakelijk om vast te stellen welke hulp de personen aan de cliënt bieden of kunnen bieden in het kader van artikel 5.1.1 Wmo 2015.

Persoonsgegevens van de mantelzorger van de betrokken inwonerstellen welke hulp de mantelzorger aan de inwoner biedt of kan bieden en noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de artikelen genoemd in artikel 5.1.1 Wmo 2015.

Persoonsgegevens van personen in het sociale netwerk van de cliënt noodzakelijk om vast te stellen welke hulp de personen aan de cliënt bieden of kunnen bieden, voor zover deze zijn verkregen van betrokkene of van de cliënt en noodzakelijk zijn voor de uitvoering van artikelen genoemd in artikel 5.1.1 Wmo 2015.

Persoonsgegevens waaronder persoonsgegevens betreffende de gezondheid die het college heeft verkregen in het kader van artikel 5.2.1 Wmo 2015.

De toeleiding naar, advisering over, bepaling van en het inzetten van de voorzieningen op het gebied van jeugdhulp voor jeugdigen of ouders, waardoor de jeugdige in staat wordt gesteld gezond en veilig op te groeien, te groeien naar zelfstandigheid, en voldoende zelfredzaam te zijn en maatschappelijk te participeren (artikel 2.3 Jeugdwet).

Persoonsgegevens van een jeugdige of zijn ouders, waaronder het Burgerservicenummer van de jeugdige en andere bijzondere persoonsgegevens (zoals gegevens over de gezondheid en strafrechtelijke gegevens), voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de toeleiding naar, advisering over, bepaling van of het inzetten van een voorziening op het gebied van de jeugdhulp (art. 7.4.0 Jeugdwet).

In het kader van Participatiewet heeft de gemeente tot taak om ondersteuning te bieden bij arbeidsinschakeling en bijstand te verlenen aan personen die niet over middelen beschikken om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te voorzien (artikel 7 Participatiewet)

Op grond van de IOAW en IOAZ heeft de gemeente de taak om uitkering te verstrekken aan de persoon die aan de voorwaarden voldoet (artikel 5 en artikel 11 IOAW / IOAZ).

Persoonsgegevens van de aanvrager / verzoeker, echtgenoot / partner, kinderen en huisgenoten waaronder de financiële omstandigheden om de noodzaak en de hoogte van een uitkering vast te stellen.

Persoonsgegevens van de aanvrager waaronder gegevens omtrent de gezondheid van de inwoner om de behoefte aan ondersteuning, de noodzakelijkheid van en de soort hulp gericht op uitstroom / re-integratie te kunnen vaststellen.

Bijlage 2 - Overzicht rechten betrokkenen

Beroepbare rechten:

1.Recht op inzage

U kunt zien waar uw gegevens voor worden gebruikt onder het kopje ‘verwerkingsregister’. Het recht op inzage geeft u als betrokkene de mogelijkheid uw persoonsgegevens, waar de gemeente Oosterhout over beschikt, in te zien. Uw verzoek heeft betrekking op de persoonsgegevens die de gemeente Oosterhout de afgelopen 2 jaar vanaf heden van u heeft verwerkt. Door de gestelde termijn bent u er zeker van dat u enkel actuele persoonsgegevens te zien krijgt. U ontvangt een overzicht van de verwerkte persoonsgegevens, met:

• de categorieën van persoonsgegevens;

• de ontvangers van die gegevens;

• het doel waarvoor de gegevens worden gebruikt;

• wat de herkomst is van de gegevens, als deze bekend is.

Dit recht heeft uiteraard alleen betrekking op uw eigen gegevens en niet op die van een andere persoon.

Aanvraag indienen

Als u een algemeen verzoek om inzage wilt doen, neemt u contact op met de gemeente via dit formulier. Om er zeker van te zijn dat de aanvraag wordt gedaan door de juiste persoon vragen wij u zich te legitimeren. Dit kunt u doen door gebruik te maken van DigiD of op afspraak met uw identiteitsbewijs langs te komen aan de balie. Indien u persoonlijk langskomt, kunt u het formulier van tevoren invullen en meenemen.

Op het formulier kunt u aangeven welke gegevens u wilt inzien, selecteert u hier enkel de voor u relevante opties. In het opmerkingenveld heeft u de gelegenheid om extra informatie mee te geven aan het verzoek.

Als u jonger bent dan 16 jaar of als u onder curatele bent gesteld, kan alleen uw wettelijk vertegenwoordiger namens u een inzageverzoek doen.

Geen inzage in uitzonderlijke gevallen

Wij kunnen een inzageverzoek gedeeltelijk weigeren als dit bijvoorbeeld nodig is voor de afscherming van de gegevens van iemand anders. Als u deze gegevens wilt inzien, dan wordt de andere persoon eerst in staat gesteld zijn mening te geven over uw verzoek.

Overzicht persoonsgegevens

Binnen 4 weken ontvangt u bericht over de door u opgevraagde gegevens. Zo kunt u controleren of de gegevens kloppen en of ze op een juiste manier zijn gebruikt.

Als u het niet eens bent met de inhoud van het, dan kunt u bezwaar maken. Onder het besluit leest u op welke manier u dit kunt doen.

2. Recht op correctie

Wanneer u van mening bent dat de persoonsgegevens die de gemeente Oosterhout van u verwerkt onvolledig of onjuist zijn, kunt u deze gegevens wijzigen of aanpassen. U moet wel aan kunnen tonen dat de persoonsgegevens inderdaad onjuist of onvolledig zijn. U kunt dit aantonen door originele stukken aan te dragen waarin de juiste persoonsgegevens worden vermeld.

3. Recht op beperking van verwerking

De gemeente Oosterhout mag uw persoonsgegevens verwerken. Wanneer u van mening bent dat de verwerking te ver gaat, hiervan kan sprake zijn bij meerdere omstandigheden, kunt u dit kenbaar maken. Uw persoonsgegevens mogen niet verder worden verwerkt door de gemeente Oosterhout wanneer:

  • een onderzoek wordt uitgevoerd naar de juistheid van uw persoonsgegevens;

  • de verwerking onrechtmatig is en u kenbaar heeft gemaakt dat uw persoonsgegevens behouden mogen worden;

  • uw persoonsgegevens niet meer nodig zijn voor de verwezenlijking van de doeleinden, maar wel voor een rechtsvordering;

  • er een bezwaar is ingesteld tegen de verwerking en het bezwaar moet nog behandeld worden door de gemeente Oosterhout.

4. Recht op vergetelheid

U dient een verzoek voor vergetelheid in wanneer uw persoonsgegevens gewist mogen worden. De gemeente Oosterhout is verplicht uw verzoek in te willigen wanneer:

  • op basis van uw toestemming uw persoonsgegevens werden verwerkt en u uw toestemming intrekt;

  • de persoonsgegevens onrechtmatig zijn verwerkt;

  • dit een wettelijke verplichting is;

  • uw persoonsgegevens werden verwerkt voor een dienstverband, maar u bent niet meer in dienst; of

  • de gegevens niet langer nodig zijn om de doeleinden te verwezenlijken;

  • uitzondering kan zijn als er een wettelijke verplichting aan ten grondslag ligt dat deze gegevens wel (voor een periode) bewaard moeten blijven (bijvoorbeeld volgens de Archiefwet e.d.).

Wanneer de gemeente Oosterhout de persoonsgegevens openbaar heeft gemaakt, is de gemeente Oosterhout verplicht om de koppeling naar, of kopie of reproductie van uw gewiste persoonsgegevens te verwijderden, indien u hierom verzoekt.

5. Recht op bezwaar tegen verwerking

Uw persoonsgegevens worden verwerkt, maar u bent van mening dat uw persoonsgegeven niet verwerkt mogen worden. U kunt bezwaar maken tegen de verwerking wanneer de verwerking op basis van een van de onderstaande gronden plaatsvindt.

  • de verwerking is noodzakelijk voor de vervulling van een taak van algemeen belang of van een taak in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag dat aan de gemeente Oosterhout is opgedragen;

  • wanneer persoonsgegevens, met het oog op wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden worden verwerkt;

  • wanneer er sprake is van profilering.

Profilering is elke vorm van geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens waarbij aan de hand van persoonsgegevens bepaalde persoonlijke aspecten van een persoon worden geëvalueerd. Dit gebeurt vaak in het kader van beroepsprestaties, economische situatie, gezondheid, persoonlijke voorkeuren, interesses, betrouwbaarheid, gedrag, locatie of verplaatsingen te analyseren of te voorspellen.

6. Recht op dataportabiliteit

Dataportabiliteit wil zeggen dat uw persoonsgegevens van een bedrijf, instantie of instelling naar een ander bedrijf, instantie of instelling kunnen worden doorgestuurd. Het doorsturen gebeurt enkel op uw verzoek. U kunt de gemeente Oosterhout verzoeken uw persoonsgegevens naar een derde partij door te sturen indien:

  • de verwerking gebaseerd is op toestemming van de betrokkene voor specifieke doeleinden;

  • of

  • de verwerking noodzakelijk is voor een overeenkomst;

  • en

  • de verwerking geautomatiseerd is.

7. Recht op geautomatiseerde besluitvorming

Er geldt een verbod voor het volledige geautomatiseerd beoordelen van persoonsgegevens en op basis van de geautomatiseerde beoordeling een besluit te nemen. Er zijn uitzonderingen op dit verbod zoals een wettelijke verplichting of wanneer het noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst. Wanneer u een verzoek indient tegen geautomatiseerde besluitvorming wordt beoordeeld of het besluit onder een van de uitzonderingen valt of uw persoonsgegevens onnodig op geautomatiseerde wijze zijn verwerkt. Belangrijk is om op te merken dat alleen een verzoek op dit recht kan worden gedaan wanneer u geconfronteerd wordt met een besluit dat voor u een rechtsgevolg heeft. Een rechtsgevolg wil zeggen dat uw positie is veranderd.

8. Recht op schadevergoeding

Een verzoek op schadevergoeding is het enige verzoek waarvan de beslissing geen besluit is. U kunt een verzoek indienen wanneer u van mening bent dat de gemeente Oosterhout niet volgens de Algemene verordening gegevensbescherming heeft gehandeld. Door het handelen van de gemeente Oosterhout moet u wel materiele of immateriële schade hebben opgelopen voor een geslaagd beroep op dit recht. Wanneer de gemeente Oosterhout uw verzoek niet honoreert, staat de weg naar de bestuursrechter open.