Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724395
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724395/1
Nadere regels subsidies gemeente Kaag en Braassem 2021
Geldend van 14-09-2024 t/m heden
Intitulé
Nadere regels subsidies gemeente Kaag en Braassem 2021Het college van burgemeester en wethouders van Kaag en Braassem;
gelet op artikel 147 van de Gemeentewet en artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Kaag en Braassem 2015;
b e s l u i t :
vast te stellen de
‘Nadere regels subsidies gemeente Kaag en Braassem 2021’
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In de nadere regels wordt verstaan onder:
- a.
AED: Automatische Externe Defibrillator, draagbaar apparaat dat het hartritme weer kan herstellen bij een hartstilstand;
- b.
buitenkast: een voor buitengebruik geschikte, weersbestendige en afsluitbare kast voor een AED;
- c.
verordening: de Algemene subsidieverordening gemeente Kaag en Braassem 2015;
- d.
Omgevingsvisie: het door de raad op 26 oktober 2020 vastgestelde beleidskader voor ruimtelijke en maatschappelijke opgaven. Het gaat hierbij specifiek om hoofdstuk 6 (Sociaal Kaag en Braassem) en hoofdstuk 5 (Gezonde economische ontwikkeling in Kaag en Braassem);
- e.
openbare locatie: een locatie binnen de grenzen van de gemeente Kaag en Braassem, die 24 uur per dag, gedurende 7 dagen per week toegankelijk is;
- f.
programma Welzijn & Preventie: het door burgemeester en wethouders vastgestelde subsidieprogramma voor de uitvoering van de Omgevingsvisie;
- g.
projectplan: het plan dat door (een samenwerking van) professionele organisaties opgesteld wordt op basis van het programma Welzijn & Preventie;
- h.
wettelijke taak: een taak, die zijn grondslag in wet- en regelgeving heeft.
- i.
maatschappelijk vastgoed: gebouw bestemd voor culturele, sportieve, welzijns- of vrijwilligersactiviteiten. Voorzieningen voor sport, bewegen en ontmoeting die belangrijk zijn voor de gezondheid, de zelfredzaamheid en het welzijn van de inwoners van de gemeente Kaag en Braassem.
- j.
vrijwilligersorganisaties: organisaties die door middel van vrijwilligers activiteiten organiseren die een belangrijke bijdrage leveren aan de sociale cohesie en leefbaarheid in de gemeente Kaag en Braassem.
- k.
professionele organisatie: economisch zelfstandige organisatie van mensen en middelen met als doel het leveren van producten of het verlenen van diensten aan andere organisaties of particulieren. Dit kunnen commerciële en niet commerciële organisaties zijn. Centraal staat betaalde arbeid en kapitaal.
Hoofdstuk 2 Maatschappelijke activiteiten in het kader van de Omgevingsvisie
Artikel 2.1 Subsidie op grond van de Omgevingsvisie
-
1. Subsidie wordt verleend ter uitvoering van (een deel van) de Omgevingsvisie, aan de hand van het programma Welzijn & Preventie.
-
2. Daar waar thema’s dan wel specifieke doelen en resultaten niet in het programma Welzijn & Preventie zijn opgenomen, kan aanvullend op het eerste lid een subsidie worden verleend ter uitvoering van de Omgevingsvisie.
-
3. Burgemeester en wethouders kunnen aanvullende eisen ten aanzien van de verantwoording opnemen in het programma Welzijn & Preventie en in de beschikking.
-
4. Aanvullend op het eerste lid kunnen burgemeester en wethouders een subsidie verstrekken voor accommodaties die aantoonbaar bijdragen aan de doelen en resultaten die in de Omgevingsvisie zijn beschreven, danwel voor een (wettelijke) taak die door aanvrager wordt uitgevoerd, en waar de gemeente voor verantwoordelijk is.
Artikel 2.2 Aanvraag
-
1. De subsidie kan worden aangevraagd nadat het programma Welzijn & Preventie is vastgesteld. Het projectplan van de (samenwerking van) professionele organisaties fungeert daarbij als aanvraag.
-
2. Een aanvraag voor subsidie aanvullend op het programma Welzijn & Preventie ter uitvoering van de Omgevingsvisie moet worden ingediend voor 1 juni voorafgaand aan het jaar of de jaren waarop de aanvraag betrekking heeft.
-
3. Subsidies als bedoeld in artikel 2.1 vierde lid, kunnen zonder subsidieaanvraag worden verleend.
Artikel 2.3 Wie kunnen in aanmerking komen
-
1. Voor subsidie komen in aanmerking:
- a.
professionele organisaties die op basis van het programma Welzijn & Preventie een bijdrage leveren aan de uitvoering van de Omgevingsvisie;
- b.
professionele organisaties die aanvullend aan het programma Welzijn & Preventie een bijdrage leveren aan de uitvoering van de Omgevingsvisie. Het gaat hier in ieder geval om organisaties die uitvoering geven aan de Brede Impuls Combinatiefuncties.
- a.
-
2. Voor subsidie komen organisaties in aanmerking, die door burgemeester en wethouders zijn aangewezen en die in hun accommodatie een bijdrage leveren aan de uitvoering van de Omgevingsvisie. Daarbij moeten zij voldoen aan de volgende voorwaarden:
- a.
partijen moeten aantonen dat (de activiteiten in) hun accommodatie (extra) bijdraagt aan de doelen en resultaten van de Omgevingsvisie.
- b.
partijen moeten aantonen dat zij samenwerking zoeken om zo te komen tot een efficiënter gebruik van de accommodatie.
- a.
Artikel 2.4 Te subsidiëren plan
Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen aan de professionele organisatie die in zijn plan aangeeft, welke antwoorden hij heeft op: de maatschappelijke opgaven of welke oplossingen hij heeft voor het behalen van de gewenste doelstellingen en resultaten, zoals vermeld in de Omgevingsvisie.
Artikel 2.5 Verdeelregels
-
1. De volgende organisatie, als bedoeld in 2.3 lid 1 onder a, is aangewezen: de Driemaster.
-
2. De volgende organisaties, als bedoeld in artikel 2.3 lid 1 onder b, zijn aangewezen: De Driemaster en Tweesprong B.V.
-
3. De volgende organisaties, als bedoeld in artikel 2.3 lid 2, zijn door burgemeester en wethouders aangewezen:
- a.
Stichting Cultureel Centrum Hoogmade;
- b.
Tweesprong B.V.;
- c.
Stichting Sporthal Woubrugge;
- d.
De Stichting Beheer Gemeentelijke buitensportorganisatie (SBGB), en verenigingen die bij deze stichting zijn aangesloten.
- a.
Artikel 2.6 Grondslag berekening
-
1. De subsidie op grond van het programma Welzijn & Preventie is gebaseerd op het bedrag in het programma.
-
2. De subsidie aanvullend op het programma Welzijn & Preventie is gebaseerd op de aanvraag en de ingediende begroting van de professionele organisatie.
-
3. De subsidie als bedoeld in artikel 2.1 lid 4 wordt toegekend aan de hand van een afgesloten uitvoeringsovereenkomst dan wel op basis van het in de begroting opgenomen bedrag.
Artikel 2.7 Subsidieplafond
Voor de in de Omgevingsvisie genoemde resultaten zijn de subsidieplafonds gelijk aan de in de begroting hiervoor opgenomen bedragen.
Artikel 2.8 Verdeelregels aan derden
De professionele organisatie waaraan subsidie ter uitvoering van het programma Welzijn & Preventie verleend wordt, is verplicht – indien dit in het programma Welzijn & Preventie is weergegeven - financiële bijdragen geoormerkt door te besteden aan door burgemeester en wethouders aan te wijzen taken / regelingen.
Artikel 2.9 Aanvaarding wettelijke taak
De professionele organisatie waaraan subsidie ter uitvoering van het programma Welzijn & Preventie verleend wordt, is verplicht de wettelijke taak die aan de gemeente opgelegd is, uit te voeren.
Hoofdstuk 3 Molens
Artikel 3.1 Subsidie ten behoeve van het instand houden van molens
Subsidie wordt verleend als bijdrage in de kosten voor onderhoudswerkzaamheden aan molens die geregistreerd staan als rijksmonument binnen de gemeente Kaag en Braassem.
Artikel 3.2 Aanvraag
De subsidie kan zonder aanvraag verleend worden.
Artikel 3.3 Wie kunnen in aanmerking komen
Voor subsidie kunnen organisaties in aanmerking komen die:
- 1.
de molen onderhouden in dusdanige staat van onderhoud dat het behoud is gewaarborgd;
- 2.
door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaren in of bij de molen toelaten voor controle van de onderhoudstoestand; en
- 3.
geen onderhoudswerkzaamheden verrichten die afbreuk doen aan het monumentale karakter van de molen.
Artikel 3.4 Verdeelregels
De volgende organisatie, als bedoeld in artikel 3.3, is aangewezen: Rijnlandse molenstichting.
Artikel 3.5 Grondslag berekening
De subsidie kan jaarlijks worden verleend en is gebaseerd op het molenbestand van 2016, te weten 17 molens.
Artikel 3.6 Subsidieplafond
Voor de in artikel 3.1 genoemde activiteiten zijn de subsidieplafonds gelijk aan de in de begroting hiervoor opgenomen bedragen.
Hoofdstuk 4 Recreatieve en promotioneel opgezette activiteiten
Artikel 4.1 Subsidie op grond van recreatieve en promotioneel opgezette activiteiten
Subsidie wordt verleend ter uitvoering van toeristische marketing en promotie van activiteiten en evenementen van de gemeente Kaag en Braassem die bijdragen aan het “merk Kaag en Braassem”. Met recreatie worden alle vormen van vrijetijdsbesteding bedoeld. Met marketing wordt elke activiteit die de recreant/toerist met Kaag en Braassem verbindt, bedoeld. Met promotie wordt het onder de aandacht brengen van de recreatieve mogelijkheden en de culturele identiteit van Kaag en Braassem bedoeld.
Artikel 4.2 Aanvraag
De subsidie kan zonder aanvraag worden verleend.
Artikel 4.3 Wie kunnen in aanmerking komen
De professionele organisatie die op basis van (beleid) een aantoonbare bijdrage levert aan de toeristische marketing en promotie van activiteiten en evenementen van Kaag en Braassem, kan in aanmerking komen voor subsidie.
Artikel 4.4 Te subsidiëren plan
Burgemeester en wethouders kunnen de subsidie verlenen aan de professionele organisatie die in zijn plan aangeeft hoe hij invulling geeft aan de volgende activiteiten:
- a.
gebiedsmarketing;
- b.
marketing en promotie;
- c.
meten van bezoekersaantallen;
- d.
productontwikkeling; en
- e.
het ontwikkelen van groepsarrangementen.
Hierbij geldt wel de inspanningsverplichting om een zo hoog mogelijke financiële bijdrage vanuit bedrijfsleven, fondsen en subsidies te realiseren.
Artikel 4.5 Verdeelregels
De volgende organisatie is aangewezen: Stichting Kaag en Braassem Promotie.
Artikel 4.6 Grondslag berekening
De jaarlijkse subsidie wordt vastgesteld aan de hand van het ingediende plan en begroting.
Artikel 4.7 Subsidieplafond
Voor het in artikel 4.4 genoemde plan is het subsidieplafond gelijk aan het in de begroting hiervoor opgenomen bedrag.
Hoofdstuk 5 Inzameling oud papier
Artikel 5.1 Subsidie op grond van inzameling oud papier
Subsidie wordt verleend voor het gescheiden inzamelen van oud papier afkomstig uit particuliere huishoudens in de gemeente Kaag en Braassem.
Artikel 5.2 Aanvraag
De subsidie kan zonder aanvraag worden verleend.
Artikel 5.3 Wie kunnen in aanmerking komen
-
1. Voor subsidie kunnen vrijwilligersorganisaties en scholen uit Kaag en Braassem in aanmerking komen die de inzameling van oud papier door een door de gemeente gecontracteerde inzamelaar ondersteunen. De vrijwilligers hebben een rol als belader bij de huis-aan-huis inzameling.
-
2. Voorwaarde voor subsidie is dat de vrijwilligersorganisatie de ‘Samenwerkingsovereenkomst inzameling oud papier en karton in gemeente Kaag en Braassem’ heeft ondertekend.
Artikel 5.4 Te subsidiëren activiteit
Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor de ondersteuning van het gescheiden huis-aan-huis inzamelen van oud papier, afkomstig uit particuliere huishoudens in de gemeente Kaag en Braassem.
Artikel 5.5 Grondslag berekening
Voor de inzameling van oud papier is de gemeente Kaag en Braassem in routes verdeeld. Bij elke route kan ondersteuning door vrijwilligers plaatsvinden. Het beschikbare bedrag wordt in gelijke delen over de routes verdeeld.
Artikel 5.6 Verdeelregels
Nieuwe vrijwilligersorganisaties kunnen subsidie aanvragen als er een route beschikbaar is, waar nog geen ondersteuning door vrijwilligers plaatsvindt of als er een route beschikbaar komt.
Artikel 5.7 Subsidieplafond
Voor de in artikel 5.3 genoemde activiteit is het subsidieplafond gelijk aan het in de begroting opgenomen bedrag.
Hoofdstuk 6 Pontveren
Artikel 6.1 Subsidie ten behoeve van veerdiensten
Subsidie wordt verleend voor het in stand houden van een oeververbinding binnen of naar de gemeente door middel van een pontveer.
Artikel 6.2 Wie kunnen in aanmerking komen
Voor subsidie kan in aanmerking komen de exploitant van het voetveer over het Paddegat.
Artikel 6.3 Te subsidiëren activiteit
De exploitatie van een pontveer volgens een vaste dienstregeling.
Artikel 6.4 Verdeelregels
Indien het gevraagde subsidiebedrag het subsidieplafond overschrijdt, wordt het beschikbare budget naar evenredigheid over de ingediende aanvragen verdeeld.
Artikel 6.5 Grondslag berekening
-
1. Jaarlijkse subsidie m.b.t. een nadelig exploitatieresultaat wordt verleend en vastgesteld op basis van respectievelijk de ingediende begroting en de rekening en verantwoording van de uitgaven.
-
2. Het bepaalde in lid 1 is niet van toepassing indien met de exploitant een subsidieovereenkomst is gesloten. De exploitant hoeft dan geen jaarlijkse subsidieaanvraag in te dienen en ontvangt dan een jaarlijkse subsidievaststelling, zonder voorafgaande verlening.
Artikel 6.6 Subsidieplafond
Voor de in artikel 6.3 genoemde activiteit is de subsidieplafond gelijk aan het in de begroting hiervoor opgenomen bedrag.
Hoofdstuk 7 Compensatie OZB vrijwilligersorganisaties
Artikel 7.1 Compensatie OZB vrijwilligersorganisaties
Het college kan een tegemoetkoming verlenen aan vrijwilligersorganisaties ter compensatie van de OZB-aanslag die deze organisaties wordt opgelegd als eigenaar en/of gebruiker van maatschappelijk vastgoed.
Artikel 7.2 Tegemoetkomingscriteria
-
1. Voor compensatie kunnen vrijwilligersorganisaties in aanmerking komen die vastgoed in eigendom hebben en/of gebruiken ten behoeve van hun activiteiten. Het gaat hierbij om sportaccommodaties, dorpshuizen, wijk- en buurtcentra en ander maatschappelijk vastgoed.
-
2. Een tegemoetkoming als bedoeld in artikel 7.1 kan worden verleend aan de eigenaar en/of gebruiker van maatschappelijk vastgoed onder de volgende voorwaarden:
- a.
de eigenaar en/of gebruiker is een vrijwilligersorganisatie. Professionele organisaties zijn uitgesloten van subsidie. Als in een accommodatie meer functies maatschappelijk/commercieel zijn ondergebracht is de hoofdfunctie maatgevend voor de beoordeling;
- b.
de rechtspersoon is een vereniging of stichting;
- c.
de eigenaar/gebruiker van het vastgoed is zonder winstoogmerk werkzaam;
- d.
de activiteiten van de vereniging of stichting zijn gericht op de sociale cohesie en leefbaarheid in de gemeente Kaag en Braassem;
- a.
-
3. De tegemoetkoming wordt uitsluitend verleend als de verschuldigde aanslag OZB belasting van de gemeente Kaag en Braassem volledig is voldaan.
Artikel 7.3 Aanvraag
-
1. Een aanvraag om compensatie kan alleen gedaan worden door een vrijwilligersorganisatie als genoemd in artikel 7.2 van deze regeling.
-
2. De aanvraag bevat een kopie van de aanslag OZB en een kopie van het betaalbewijs van de aanslag.
-
3. Een aanvraag wordt alleen in behandeling genomen als is voldaan aan de voorwaarden op het aanvraagformulier.
-
4. De subsidie wordt uitbetaald op dezelfde bankrekening als waarvan de te compenseren OZB belastingen zijn voldaan.
Artikel 7.4 De hoogte van de tegemoetkoming
-
1. Voor de tegemoetkoming als bedoeld in Hoofdstuk 7 is een subsidieplafond ingesteld ter hoogte van het in de begroting hiervoor opgenomen bedrag.
-
2. De hoogte van de tegemoetkoming als bedoeld in artikel 7.1 bedraagt maximaal het gehele bedrag van de door de vrijwilligersorganisatie betaalde OZB-aanslag over een kalenderjaar.
-
3. Bij het bereiken van het subsidieplafond kan het college besluiten de subsidie te verdelen naar evenredigheid, verdeeld over de ingediende aanvragen.
Hoofdstuk 8 Subsidieregeling AED
Artikel 8.1 Doelstelling subsidieregeling
Doelstelling van de regeling is het stimuleren en in stand houden van een dekkend AED-netwerk binnen de gemeente Kaag en Braassem, dat 24 uur per dag toegankelijk is.
Artikel 8.2 Te subsidiëren activiteit
De aanschaf van een nieuwe AED en de aanschaf van een buitenkast.
Artikel 8.3 Voorwaarden
De subsidieaanvraag voldoet aan de volgende voorwaarden:
- 1.
Binnen een straal van 500 meter hangt geen andere AED op een openbare locatie die 24/7 beschikbaar is.
- 2.
De AED wordt gehangen op een locatie die 24 uur per dag en 7 dagen per week toegankelijk is.
- 3.
De subsidie moet vooraf worden aangevraagd, tot vier weken voordat de AED wordt geplaatst.
- 4.
De subsidie kan één keer per AED worden aangevraagd.
- 5.
De subsidieontvanger is verplicht de AED aan te melden binnen een termijn van drie maanden en aangemeld te houden bij HartslagNu.
- 6.
De subsidieontvanger is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de AED en buitenkast.
- 7.
Het is verplicht de AED na een eventuele inzet weer gebruiksklaar te maken.
- 8.
De AED en buitenkast dienen te zijn toegelaten voor de Nederlandse markt.
- 9.
Indien de subsidieontvanger niet langer de verantwoordelijkheid draagt, dient de aanvrager binnen een redelijke termijn een nieuwe verantwoordelijke aan te wijzen en dit schriftelijk te melden aan de gemeente.
Artikel 8.4 De hoogte van de subsidie
-
1. De subsidie voor de AED bedraagt 50% van de kosten, met een maximum van € 600,-
-
2. De subsidie voor de buitenkast bedraagt 50% van de kosten, met een maximum van € 300,-.
-
3. Het subsidieplafond bedraagt jaarlijks € 2000,-. De aanvragen worden op volgorde van binnenkomst beoordeeld. Het college besluit tot afwijzing of verlening van de aangevraagde subsidies tot het plafond is bereikt.
Artikel 8.5 Aanvraag
-
1. De gemeente beoordeelt eerst de locatie van de AED voordat de subsidie wordt verleend.
-
2. Een aanvraag wordt alleen in behandeling genomen als is voldaan aan de voorwaarden op het aanvraagformulier.
-
3. Aan de aanvraag dient er een offerte voor de beoogde AED en/of AED-buitenkast te worden toegevoegd.
Hoofdstuk 9 Slotbepalingen
Artikel 9.1 Slotbepalingen
-
1. Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.
-
2. De Nadere regels subsidies, vastgesteld op 5 september 2023, worden ingetrokken.
-
3. Dit besluit wordt aangehaald als ‘Nadere regels subsidies gemeente Kaag en Braassem 2021.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Kaag en Braassem op 27 augustus 2024.
De gemeentesecretaris,
J.J. Démoed
De burgemeester,
A. Heijstee-Bolt
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl