Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724310
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724310/1
Regeling vervalt per 01-06-2025
Nadere regels tijdelijke subsidie werkdrukverlaging voorschoolse educatie gemeente Emmen 2024-2025
Geldend van 12-09-2024 t/m 31-05-2025
Intitulé
Nadere regels tijdelijke subsidie werkdrukverlaging voorschoolse educatie gemeente Emmen 2024-2025Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Emmen;
- -
gelet op artikel 2 lid 1 en artikel 3 lid 2 van de Algemene subsidieverordening gemeente Emmen 2017;
- -
overwegende dat naar aanleiding van herhaaldelijk geuite zorgen over welzijn van peuters en tijdgebrek om die zorgen weg te kunnen nemen, het noodzakelijk is om nadere regels vast te stellen die in acht worden genomen bij het verstrekken van subsidies voor het extra personele inzet bij voorschoolse educatie in de gemeente;
- -
en overwegende dat niet bij alle aanbieders van voorschoolse educatie in gemeente Emmen in gelijke mate sprake is van zorgen over het welzijn van peuters en een te hoge werkdruk, oorzaken nog niet altijd eenduidig aan te wijzen zijn en er daarom maatwerk nodig is;
- -
waarbij een objectief criterium nodig is om werkdruk aan af te meten, en er gedurende de looptijd van deze regeling ook naar andere oplossingen gezocht kan worden om het welzijn van peuters te vergroten en werkdruk te verlagen,
besluit:
vast te stellen de ‘Nadere regels tijdelijke subsidie werkdrukverlaging voorschoolse educatie gemeente Emmen 2024-2025’.
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Emmen 2017;
- b.
bovenwettelijke personele inzet het inzetten van meer personeel dan vastgelegd is in artikel 7 van het Besluit kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
- c.
college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Emmen;
- d.
doelgroeppeuter: alle peuters in de leeftijd 2,5 tot 4 jaar uit de gemeente Emmen;
- e.
geïndiceerde peuters: peuters voor wie de GGD een indicatie voorschoolse educatie heeft afgegeven omdat er risico is op ontwikkelingsachterstand;
- f.
houder: degene aan wie een onderneming als bedoeld in de Handelsregisterwet 2007 toebehoort en die met die onderneming een kindercentrum exploiteert in de gemeente Emmen;
- g.
indicatie voorschoolse educatie: door de jeugdgezondheidszorg (consultatiebureau) afgegeven verklaring dat deelname aan VE geïndiceerd is gebaseerd op afspraken die de gemeente met de GGD heeft gemaakt over de toeleiding naar voorschoolse educatie;
- h.
kindercentrum: een voorziening als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van de Wet kinderopvang, gevestigd in de gemeente Emmen en geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang;
- i.
LRK: landelijk register kinderopvang, register als bedoeld in artikel 1.47b, eerste lid van de Wet kinderopvang;
- j.
voorschoolse educatie (hierna aan te duiden met VE): aanbod als bedoeld in artikel 1.1., eerste lid van de Wet Kinderopvang;
Artikel 2 Doel en reikwijdte
-
1. Met deze subsidieregeling wordt beoogd de werkdruk op groepen met voorschoolse educatie te verminderen waardoor medewerkers meer aandacht kunnen besteden aan doelgroeppeuters.
-
2. De ASV is van toepassing tenzij er is vermeld dat daarvan wordt afgeweken.
Artikel 3 Te subsidiëren activiteiten
-
1. Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college vanaf 1 september 2024 voor de in artikel 3 lid 2 bedoelde activiteiten.
-
2. Subsidie wordt uitsluitend verleend als bijdrage in de kosten van de bovenwettelijke personele inzet.
-
3. De subsidie is uitsluitend voor groepen die op 1 september 2024 6 of meer geplaatste VE geïndiceerde peuters hebben.
-
4. De subsidie is van toepassing op de extra inzet gedurende de periode vanaf 1 september 2024 tot maximaal 1 januari 2026.
Artikel 4 Doelgroep
Subsidie wordt uitsluitend verleend aan houders van een LKR geregistreerd kindcentrum dat voldoet aan de wettelijke én de aanvullende kwaliteitseisen die zijn vastgelegd in het Kwaliteitskader Voorschoolse Educatie Gemeente Emmen waar voorschoolse educatie wordt geboden in de gemeente Emmen.
Artikel 5 Aanvraag en aanvraagtermijn
-
1. In afwijking van artikel 7 lid 2 van de ASV worden de aanvragen om subsidie ingediend maximaal 4 weken nadat de aanvrager is begonnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd tot uiterlijk 1 juni 2025.
-
2. De subsidie wordt aangevraagd met een door het college vastgesteld aanvraagformulier met daarop vermeld de noodzakelijk in te leveren gegevens.
Artikel 6 De hoogte van de subsidie
-
1. De maximaal aan te vragen subsidie bedraagt € 10.000 per groep van 16 kindplaatsen en een opening van tenminste 640 uur per jaar.
-
2. Voor groepen met maximaal 8 kindplaatsen en een opening van 640 uur per jaar geldt een maximale subsidie van € 5.000 per jaar per groep.
-
3. Conform artikel 3.2 kan de subsidie uitsluitend ingezet worden voor aanvullende personele inzet boven de wettelijke eisen. Dat betekent dat op een standaardgroep met 16 kindplaatsen uitsluitend de 3e aanwezige beroepskracht subsidiabel is.
Artikel 7 Weigeringsgronden
Het college kan, onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 9 ASV Emmen, een aanvraag voor subsidie geheel of gedeeltelijk weigeren indien:
- a.
de aanvrager niet alle benodigde vergunningen en ontheffingen ten behoeve van de gesubsidieerde activiteiten heeft of zal kunnen verkrijgen;
- b.
niet voldaan wordt aan de wettelijke vereisten voor het te exploiteren voorschoolse aanbod;
- c.
de behoefte aan het te subsidiëren aanbod onvoldoende is onderbouwd;
- d.
de subsidie wordt aangevraagd voor groepen die in het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar een gemiddelde bezetting hebben van minder dan 5 peuters.
Artikel 8 Verantwoording en vaststelling subsidie
-
1. De aanvrager dient uiterlijk 1 juni 2026 een aanvraag tot subsidievaststelling in.
-
2. De subsidieverantwoording omvat:
- a.
een specificatie van de groepen waarvoor de subsidie wordt verantwoord;
- b.
bezettingsoverzichten waarmee wordt aangetoond dat op de groepen tenminste 6 VE peuters geplaatst zijn geweest;
- c.
een omschrijving hoe de subsidie is ingezet;
- d.
een verantwoording dat de subsidie uitsluitend is ingezet voor aanvullende personele inzet boven de wettelijke vereiste personele inzet (bijv. door personeelsregistratie);
- e.
een omschrijving van de maatregelen die worden ingezet na het eindigen van de tijdelijke subsidie.
- a.
Artikel 9 Subsidieplafond
-
1. Voor de totale duur van deze regeling geldt een subsidieplafond van € 466.666 en is al volgt onderverdeeld:
- a.
Voor het jaar 2024 een plafond van € 116.666,-
- b.
Voor het jaar 2025 een plafond van € 350.000,-
- a.
-
2. Indien het plafond voor het jaar 2024 niet bereikt wordt, kan het overschot aan het plafond voor het jaar 2025 worden toegevoegd.
-
3. Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Wanneer de aanvragen krachtens artikel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de datum waarop de aanvraag is aangevuld.
Artikel 10 Hardheidsclausule
In aansluiting op artikel 20 lid 2 van de ASV kan het college, in bijzondere gevallen, artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 11 Slotbepalingen
-
1. Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst en vervalt van rechtswege op met ingang van 1 juni 2025. Aanvragen die zijn ingediend vóór 1 juni 2025 worden afgehandeld volgens de bepalingen van deze regeling.
-
2. Voor zover een aanvraag tot de vaststelling van de subsidie moet worden ingediend, wordt deze afgehandeld volgens de bepaling van deze regeling.
Artikel 12 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als “Tijdelijke subsidieregeling werkdrukverlaging voorschoolse educatie Emmen 2024-2025”.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 3 september 2024.
Gemeentesecretaris,
Burgemeester,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl