Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724117
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724117/1
Delegatiebesluit raad-college aanwijzen trouwlocaties
Geldend van 31-10-2012 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2006
Intitulé
Delegatiebesluit raad-college aanwijzen trouwlocatiesDe raad der gemeente Meerssen;
Gelet op de artikelen 108, 147 en 156 van de Gemeentewet;
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 24 juli 2012;
BESLUIT:
De bevoegdheid tot het aanwijzen van een “huis der gemeente” (trouwlocatie) alsmede de vaststelling van de beleidsregels (toetsingscriteria) die aan de aanwijzing van een huwelijkslocatie verbonden zijn, met terugwerkende kracht – vanaf 1 januari 2006 – te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad op 4 oktober 2012.
De voorzitter,
Mr. R.S.M.R. Offermanns
De griffier,
J.J.M. Willems
Toetsingscriteria aanwijzen “huis der gemeente”
Een huwelijk wordt voltrokken in aanwezigheid van minimaal twee en ten hoogste vier getuigen in het openbaar ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand. (artikel 1:63 van het Burgerlijk Wetboek).
Trouwen mag niet overal, slechts op die plaatsen die zijn aangewezen als “huis der gemeente”.
In de gemeente Meerssen zijn naast het gemeentehuis nog vier andere locaties vast aangewezen als “huis der gemeente”.
Aangewezen trouwlocaties:
Huize Vliek te Ulestraten
Gloriëtte te Meerssen
Synagoge te Meerssen
Leopoldskerk te Meerssen
Criteria waaraan het “huis der gemeente” dient te voldoen:
Openbaar
Conform artikel 1:63 BW wordt een huwelijk in het openbaar voltrokken.
Verzoek
Het bruidspaar dient schriftelijk een verzoek in tot het aanwijzen van een locatie als “huis der gemeente” voor één dag.
Toestemming
De eigenaar van de locatie dient schriftelijk toestemming te geven tot het gebruik van de locatie als “huis der gemeente” voor één dag.
Veiligheid
Alle gebouwen dienen te voldoen aan de normen op het gebied van brandveiligheid. Op het moment dat er meer dan 50 mensen in een pand verblijven is een gebruiksmelding nodig.
Ook bij aanwezigheid van minder personen is de eigenaar verplicht te voldoen aan de bepalingen uit het Bouwbesluit en de Bouwverordening.
Representatief
Een locatie dient representatief te zijn als “huis der gemeente”. Daarnaast moet het ook passen bij de ceremonie en dient de ruimte schoon, opgeruimd en onderhouden te zijn.
Beschikbaarheid
De locatie is beschikbaar vanaf een half uur voor de huwelijksplechtigheid tot een half uur na de huwelijksplechtigheid.
Overige criteria
Er dient op de locatie een ruimte beschikbaar te zijn waar de trouwambtenaar zijn kan omkleden;
Er dient een sanitaire ruimte aanwezig te zijn;
De locatie dient rolstoeltoegankelijk te zijn.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl