Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724046
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724046/1
Nota reserves en voorzieningen 2022
Geldend van 04-09-2024 t/m heden
Intitulé
Nota reserves en voorzieningen 20221. Inleiding
Het beleid van de gemeente met betrekking tot reserves en voorzieningen is vastgelegd in de nota reserves en voorzieningen. In deze nota geeft de gemeente aan hoe we de komende jaren met de reserves en voorzieningen omgaan. Ze vormen een belangrijk onderdeel van de financiële huishouding.
Vanuit het wettelijk kader is één van de uitgangspunten dat het financiële beleid met betrekking tot reserves en voorzieningen transparant is. Voor de reserves en voorzieningen betekent dit onder andere dat het college de raad eens in de vier jaar ter vaststelling een nota reserves en voorzieningen aanbiedt. Dit is ook vastgelegd in de Financiële verordening 2017.
De laatste nota reserves en voorzieningen is door de raad vastgesteld op 19 juni 2018. Met uw raad is de afspraak gemaakt dat de nota reserves en voorzieningen aan de (nieuwe) raad wordt voorgelegd in de besluitvormende raadsvergadering 28 juni 2022.
Wij bieden u hierbij de nota reserves en voorzieningen 2022 aan. Voor zover dit nodig is doen we bij de afzonderlijke reserves concrete voorstellen. Het resultaat kan leiden tot instellen, wijzigen of vervallen van een reserve en/of voorziening. Na vaststelling van deze nota door de raad in de besluitvormende vergadering van 28 juni 2022 verwerken we deze aanpassingen in een begrotingswijziging 2022. Vervolgens kan uw raad bij de behandeling van de conceptbegroting 2023-2026 op 1 november 2022 besluiten nemen over het inzetten van de vrijvallende middelen.
Oirschot, 31 mei 2022.
Burgemeester en wethouders.
Saskia Willems
Secretaris
Judith Keijzers-Verschelling
Burgemeester
1.1 Managementsamenvatting
In de wet- en regelgeving zijn verschillende voorschriften opgenomen die samen het kader vormen voor het omgaan met de reserves en voorzieningen. Daarnaast is er ruimte voor een aantal autonome keuzes. Bij het formuleren van het financieel beleid gaat het niet slechts om keuzes gebaseerd op bedrijfseconomische uitgangspunten. Bij de gemeente bepaalt uiteraard ook de politieke dimensie de invulling van het reserve- en voorzieningenbeleid.
Een periodieke herziening van het nut, de noodzaak en de omvang van de reserves en voorzieningen is daarom zowel vanuit bestuurlijk als bedrijfseconomisch oogpunt bezien noodzakelijk. Omdat de omstandigheden kunnen wijzigen moet het altijd mogelijk zijn het reserve- en voorzieningenbeleid aan de gewijzigde omstandigheden te toetsen en eventueel aan te passen.
Alle reserves en voorzieningen zijn bij de actualisatie van deze nota doorgelicht, waarbij ook is bekeken of ze in stand moeten blijven of opgeheven kunnen worden. Het streven hierbij is om het aantal reserves zoveel mogelijk te beperken. Dit bevordert de transparantie en maakt voor de gemeenteraad een betere integrale afweging mogelijk.
In de nota geven we een totaaloverzicht van de stand van de reserves per 31-12-2021 (jaarrekening 2021) met een doorrekening naar 31-12-2026 op basis van besluitvorming. Een overzicht met de verwachte saldi voor de jaren 2023-2026 nemen we ook op in de conceptbegroting 2023-2026.
In onderstaande tabel (tabel 1) zijn de totalen van de reserves weergegeven vóór en ná deze nota. Voor de specificatie van de uitkomsten van de actualisatie van de reserves en voorzieningen verwijzen wij u naar hoofdstuk 3.1.
N.B.: In deze tabel is nog geen rekening gehouden met mutaties in de Algemene reserve en de Reserve weerstandsvermogen en risicobeheersing als gevolg van de jaarrekening 2021.
De hoofdpunten die voortkomen uit de actualisatie van de reserves en voorzieningen 2022 zijn de volgende:
- •
In de algemene reserve valt € 1.039.115 vrij vanuit de reserve Fysieke en sociale leefbaarheid (€ 180.769), de reserve Beheerplannen wegen en groen (€ 320.034) en de reserve Beleidsprogramma 2018-2022 (€ 538.312) ;
- •
De reserves Volkshuisvestingsfonds Oirschot, Ruimtelijke ontwikkeling en de Risicoreserve grondexploitatie worden samengevoegd in de nieuwe Reserve grondexploitatie;
- •
De uitgaven voor het meerjarenprogramma Vitaal Landelijk Gebied (die nu uit verschillende reserves gedekt worden) worden samengevoegd in de reserve Landschap;
- •
Totaal saldo Algemene reserve ná nota reserves en voorzieningen bedraagt € 2.692.524 waarvan afgerond € 1,6 miljoen vrij besteedbaar is.
In de nota hebben we de onderbouwing van bovenstaande wijzigingen nader toegelicht.
Bij het vrij inzetbaar gedeelte van de Algemene reserve hebben we rekening gehouden met de ondergrens van € 1.000.000 als buffer voor de Algemene reserve. Deze buffer is bedoeld voor het opvangen van tegenvallers uit de exploitatie en voor het opvangen van schommelingen in de reserve Weerstandsvermogen en risicobeheersing (gebaseerd op ervaringscijfers). Daarnaast is rekening gehouden met de geraamde onttrekkingen op basis van de tot op heden genomen raadsbesluiten (t/m raad 22 februari 2022). In onderstaande tabel (tabel 2) is de berekening uitgewerkt.
Het vrij besteedbaar deel van de Algemene reserve ná de nota reserves en voorzieningen 2022 komt hiermee uit op een saldo van afgerond € 1,6 miljoen.
2. Kaders en criteria
2.1 Doel nota reserves en voorzieningen
De belangrijkste doelstelling van deze nota is het herijken van de reserves en voorzieningen binnen de gemeente Oirschot waarbij we:
- •
De nieuwe raad aan het begin van de bestuursperiode goed willen informeren over dit onderwerp. Dit doen we door inzicht te geven in welke reserves en voorzieningen we hebben en de beschrijving van het doel, de omvang en de looptijd hiervan. Daarnaast verschaffen we inzicht in hoe we omgaan met de Algemene reserve en de reserve Weerstandsvermogen en risicobeheersing en welke vrije ruimte er is in de Algemene reserve.
- •
In het begin van de nieuwe raadsperiode inzicht verschaffen in de vrije ruimte in de reserves;
- •
Een aantal concrete voorstellen voorleggen tot herschikking van de bestaande reserves;
- •
Voorstellen om nieuwe bestemmingsreserves in te stellen;
- •
Waar nodig de bestemming opnieuw definiëren c.q. bestaande reserves en/of voorzieningen opheffen indien hier aanleiding voor is;
- •
Inzicht verschaffen in de toereikendheid van de reserves en voorzieningen.
Tenslotte is het van belang de nota periodiek te actualiseren. Deze voorwaarden moeten er toe leiden dat de raad een duidelijk beeld heeft van het doel van de reserves en voorzieningen en hier ook op kan sturen en controleren.
2.2 Definities
In deze paragraaf wordt een nadere toelichting gegeven op de begrippen reserves en voorzieningen, waarbij het formele onderscheid tussen reserves en voorzieningen aan de orde komt.
Wat zijn reserves en voorzieningen?
Simpel gesteld zijn reserves en voorzieningen in feite “spaarpotten” met een bepaalde bestemming. Deze spaarpotten zijn afgezonderde vermogensbestanddelen die voor een bepaald doel worden gevormd ten laste van de exploitatie.
Reserves en voorzieningen van de Algemene Dienst en de Grondexploitatie
Bij de herijking van de reserves en voorzieningen is het van belang of deze behoren tot de Algemene Dienst of de Grondexploitatie. Uitgangspunt bij de Grondexploitatie (Grex) is dat dit een gesloten systeem is binnen de totale gemeentelijke administratie. Winsten of verliezen worden verrekend c.q. opgevangen door reserves of voorzieningen die specifiek bestemd zijn voor de grondexploitatie. De sluitpost hiervan is de risicoreserve, ofwel de algemene reserve binnen de grondexploitatie. Het voordeel van deze werkwijze is dat de algemene dienst gevrijwaard blijft van effecten van de grondexploitatie, zowel in positieve als negatieve zin.
Reserves
In het BBV worden de reserves onderscheiden in:
- a.
Algemene reserve;
- b.
Bestemmingsreserves
Ad a. Algemene reserve.
Tot de Algemene reserve behoren alle reserves behalve de bestemmingsreserves. De Algemene reserve is dan ook de reserve zonder specifieke bestemming ofwel “het appeltje voor de dorst”. De Algemene reserve is bedoeld voor het opvangen van risico’s, waarvoor geen verzekering is afgesloten, geen bestemmingsreserve of voorziening is gevormd maar ook voor het opvangen van incidentele begrotings- en rekeningtekorten.
Ad b. Bestemmingsreserves
Bestemmingsreserves zijn reserves waaraan door de gemeenteraad een bepaalde bestemming is gegeven, om bepaalde doelen te kunnen realiseren. Zolang de bestemming kan worden veranderd spreken we van een (bestemmings)reserve.
Voorzieningen
Voorzieningen worden ingesteld voor onvermijdelijke uitgaven (bijvoorbeeld onderhoud gebouwen). Met andere woorden: aan voorzieningen kleeft een verplichting. De raad kan de bestemming van een voorziening en de besteding ten laste van de voorziening niet wijzigen. Voorzieningen worden door het college ingesteld. De gemeenteraad besluit daarvoor uiterlijk bij de vaststelling van de jaarreke-ning budget beschikbaar te stellen. Dat geldt ook voor de mutaties in de noodzakelijke stortingen. Uit de aard van de voorzieningen blijkt dat de vorming ervan dwingender is dan bij reserves en minder ruimte geeft voor het wijzigen daarvan. Van een voorziening is dus sprake als het gaat om te kwantificeren verplichtingen of risico’s. Elke voorziening moet de omvang hebben van de betreffende verplichting of risico. Mutaties in voorzieningen wegens toevoegingen of door vrijval, vloeien dus uitsluitend voort uit het aanpassen aan een nieuw noodzakelijk niveau. De overige mutaties bestaan alleen uit verminderingen wegens aanwending voor het doel waarvoor de voorziening is ingesteld. Toevoegingen aan voorzieningen komen als last in de begroting en de jaarrekening. De aanwending van de voorziening wordt rechtstreeks ten laste van de voorziening geboekt.
Samenvatting onderscheid reserves en voorzieningen
Voor een duidelijk overzicht hebben we de hierboven genoemde verschillen tussen reserves en voorzieningen in onderstaande tabel samengevat. Zoals uit deze tabel (tabel 3) blijkt is de raad het bevoegde orgaan als het gaat om de reserves en het college als het gaat om de voorzieningen. Hierbij moet worden vermeld dat de raad wel over het bepalen van onderhoudsniveau’s gaat en daarnaast budgetrecht heeft.
2.3 Wettelijk kader
Het wettelijke kader voor de reserves en voorzieningen is vastgelegd in het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en de (gemeentelijke) Financiële verordening 2017.
Beide beleidsstukken bevatten richtlijnen over de wijze waarop de gemeente met reserves omgaat. Zo is in art. 9 van de Financiële verordening 2017 bepaald dat het college de raad eens in de vier jaar ter vaststelling een nota reserves en voorzieningen aanbiedt. Verder is het instellen van een reserve of voorziening aan voorwaarden verbonden, welke in art. 9 van de Financiële verordening 2017 zijn opgenomen.
Vorming en opheffing van reserves kan alleen met goedkeuring van de raad plaatsvinden. Bij het instellen van voorzieningen is het college het bevoegde orgaan (voorzieningen hebben een verplichtend karakter).
Financiële verordening 2017:Artikel 9. Reserves en voorzieningen
- 1.
Het college biedt de raad eens in de vier jaar een nota reserves en voorzieningen aan. Deze nota wordt door de raad vastgesteld en behandelt:
- a.
de vorming en besteding van reserves;
- b.
de vorming en besteding van voorzieningen.
- a.
- 2.
Bij een voorstel voor de instelling van een bestemmingsreserve voor een investeringsvoornemen wordt minimaal aangegeven:
- a.
het specifieke doel van de reserve;
- b.
de voeding van de reserve;
- c.
de maximale looptijd.
- a.
- 3.
Als een bestemmingsreserve voor een investeringsvoornemen binnen de aangegeven maximale looptijd niet heeft geleid tot een investering, valt de bestemmingsreserve vrij en wordt deze aan de algemene reserve toegevoegd.
In bijlage 1 is per reserve/voorziening het specifieke doel van de reserve, de voeding van de reserve/voorziening en de maximale looptijd benoemd.
2.4 Uitgangspunten reserves en voorzieningen
Bij de actualisatie in deze nota hanteren we de volgende uitgangspunten:
1.Een duidelijke en overzichtelijke indeling van de reserves en voorzieningen.
Vanuit het oogpunt van eenvoud en beheersbaarheid is het wenselijk om een beperkt aantal reserves en voorzieningen te hanteren. Het afsplitsen van de algemene reserves in een groot aantal bestemmingsreserves of “geblokkeerde” algemene reserves maakt het moeilijker om integraal tot een goede afweging te komen. Dit betekent dat we het aantal reserves en voorzieningen beperkt willen houden. Reserves en voorzieningen moeten onderbouwd zijn. De doelstelling, de noodzakelijke omvang en de wijze (en omvang) van stortingen en beschikkingen moeten helder zijn. Als er teveel “potjes” ontstaan (en tot een te grote omvang), bestaat het gevaar dat er onnodig beslag wordt gelegd op gemeenschapsgelden.
2.Instellen nieuwe reserves en voorzieningen.
Als zich de noodzaak voordoet om een nieuwe reserve of voorziening in te stellen, gebeurt dit bij besluit van de gemeenteraad (reserves) respectievelijk college (voorzieningen).
3. Toevoeging en aanwending reserves.
In de begroting geven we een zo reëel mogelijk beeld van de toevoegingen en beschikkingen over de reserves in een bepaald jaar. Nieuwe toevoegingen en onttrekkingen gebeuren alleen via raadsbesluit en/of tussentijdse rapportages (in de huidige situatie: de Burap).
4. Toevoeging en aanwending voorzieningen.
Een voorziening moet de omvang hebben van de betreffende verplichting (of risico). De voeding van de voorzieningen vindt plaats via de exploitatie, maar de onttrekkingen geschieden rechtstreeks ten laste van de voorziening. Zoals eerder vermeld is het college het bevoegde orgaan als het gaat om besluiten ten aanzien van voorzieningen. Hierbij moet worden vermeld dat de raad wel over het bepalen van onderhoudsniveau’s gaat en daarnaast budgetrecht heeft.
5. Het reservebeleid dient regelmatig te worden geëvalueerd.
Dit moet in ieder geval gebeuren aan het begin van een nieuwe raadsperiode. Ook tussentijds kan hiertoe aanleiding bestaan (bijvoorbeeld door aanpassing van regelgeving). Bij de jaarlijkse begroting en in de jaarrekening wordt verder aandacht besteed aan het reservebeleid in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing.
2.5 Beleid reserves en voorzieningen gemeente Oirschot
In deze paragraaf wordt een nadere toelichting gegeven op het beleid van de gemeente Oirschot met betrekking tot reserves en voorzieningen. Onderstaand hebben we op basis van de huidige indeling het beleid (inclusief de voorstellen uit deze nota) van de gemeente Oirschot op het gebied van reserves en voorzieningen weergegeven.
A) Algemene reserves gemeente Oirschot
1. Algemene reserve:
- •
De Algemene reserve is bedoeld voor het afdekken van eventuele begrotings- en rekeningtekorten en voor het opvangen van onvoorziene uitgaven;
- •
Daarnaast gebruiken we de Algemene reserve voor de dekking van uitgaven met een incidenteel karakter. De Algemene reserve is daardoor eigenlijk tevens voor een deel een bestemmingsreserve.
- •
Voor de Algemene reserve is (bij de nota Reserves en voorzieningen 2018) een ondergrens/ buffer bepaald van € 1.000.000 als minimale omvang van deze reserve.
2. Reserve weerstandsvermogen en risicobeheersing:
- •
Een aantal jaren geleden is de reserve weerstandsvermogen en risicobeheersing ingesteld.
-
Dit is een algemene reserve met als specifiek doel om de financiële consequenties als gevolg van risico’s die geïnventariseerd worden bij de begroting en jaarrekening, te kunnen opvangen.
- •
Als ratio voor de berekening van het benodigde weerstandsvermogen wordt een norm van 1,4 gehanteerd (handhaving van het huidige beleid).
B) Bestemmingsreserves gemeente Oirschot
1. Algemene dienst:
- •
De bestemmingsreserves zijn reserves waaraan door de gemeenteraad een bepaalde bestemming is gegeven, om bepaalde doelen te kunnen realiseren. De raad kan de bestemming wijzigen. Stortingen in en onttrekkingen uit bestemmingsreserves vereisen altijd de goedkeuring van de raad. Uitgangspunt is dat we éénmalige lasten dekken door éénmalige middelen.
- •
Daarnaast gebruiken we een bestemmingsreserve dekking kapitaallasten ter dekking van kapitaallasten van specifiek daarvoor aangewezen investeringen. Door het gebruik van een dekkingsreserve wordt de exploitatie ontzien: de kapitaallasten komen niet ten laste van de exploitatie, maar ten laste van de dekkingsreserve. Dat betekent dat de dekkingsreserve niet zonder financiële gevolgen voor de exploitatie vrij besteedbaar meer is. De dekkingsreserve moet de omvang hebben van de kapitaallasten en blijven bestaan voor de duur van de looptijd van de investeringen die gedekt worden met de dekkingsreserve.
Voorstellen bij deze nota:
- •
Incidentele lasten zoveel mogelijk te dekken door inzet van de bestemmingsreserves;
- •
Instellen nieuwe Reserve grondexploitatie en hierin de saldi storten van de Reserve Volkshuisvesting, Reserve ruimtelijke ontwikkelingen en de Risicoreserve grex;
- •
Enkele reserves vallen vrij ten gunste van de Algemene reserve;
- •
De uitgaven voor het meerjarenprogramma Vitaal Landelijk Gebied worden centraal vanuit de reserve Landschap gedekt;
2. Risicoreserve grondexploitatie:
- •
De risicoreserve grondexploitatie is bedoeld voor het opvangen van mee- en tegenvallers in de grondexploitatie (handhaving van het huidige beleid).
Voorstel bij deze nota:
- •
Saldo Risicoreserve grex overhevelen naar de nieuwe Reserve grondexploitatie en de Risicoreserve grex op te heffen.
C) Voorzieningen gemeente Oirschot
1. Algemene dienst:
- •
Voorzieningen worden ingesteld voor onvermijdelijke uitgaven. Voorzieningen zijn veelal gekoppeld aan voorzienbare en kwantificeerbare risico’s. Voor de algemene dienst bestaan deze uit verplichtingen (bijvoorbeeld wachtgeld) en groot onderhoud kapitaalgoederen op basis van onderhoudsplannen (bijvoorbeeld onderhoudsvoorziening gemeentelijke gebouwen).
2. Grondexploitatie:
- •
Voor de grondexploitatie zij er op dit moment geen voorzieningen.
Met betrekking tot voorzieningen handhaven we het huidige beleid.
2.6 Weerstandsvermogen/risicobeheersing
Risico’s en het beheersen van deze risico’s hebben een prominente plek in de Planning & control cyclus van de gemeente Oirschot. Daarom is in 2012 een beleidsnotitie gemaakt over hoe binnen de gemeente om te gaan met risicomanagement en de bepaling van het bijbehorende weerstandsvermogen.
Het beleid op het gebied van risicomanagement en weerstandsvermogen is opgenomen in de nota “Risicomanagement en Weerstandsvermogen” vastgesteld op 18 december 2012. Op 21 oktober 2014 is bij de vaststelling van de “nota reserves en voorzieningen 2014” de ratio van het weerstandsvermogen bepaald op 1.4. Dat wil zeggen dat de omvang van de reserve om risico’s op te vangen (de reserve Weerstandsvermogen en risicobeheersing) wordt bepaald op 1,4 maal de omvang in euro’s van de in enig jaar bij begroting of jaarrekening geïdentificeerde risico’s. Ook bij deze nota handhaven we deze ratio.
Hierbij willen we vermelden dat Oirschot op basis van de begroting 2022 (zie tabel op blz. 19 van de Begroting 2022) een ratio heeft van 7,26 terwijl een ratio van >2 al de kwalificatie uitstekend heeft.
3. Uitkomsten actualisatie reserves en voorzieningen
In onderstaande tabel (tabel 4) wordt een overzicht gegeven van het verloop van de reserves en voorzieningen over de jaren 2021 tot en met 2026 (telkens per 31-12). Dit is de situatie vóór de mutaties die uit deze nota volgen.
N.B.: In deze tabel is nog geen rekening gehouden met mutaties in de Algemene reserve en de Reserve weerstandsvermogen en risicobeheersing als gevolg van de jaarrekening 2021.
3.1 Totaaloverzicht uitkomsten actualisatie reserves en voorzieningen
Uit de actualisatie van de reserves en voorzieningen volgt:
- •
Overheveling van de dekking van de geplande uitgaven voor het meerjarenprogramma Vitaal Landelijk Gebied vanuit de reserve Fysieke en Sociale Leefbaarheid (€ 391.530) en de reserve Buitengebied in Ontwikkeling € 300.581) naar de reserve Landschap (totaal € 692.111);
- •
Vrijval van € 180.769 vanuit de reserve Fysieke en Sociale leefbaarheid naar de algemene reserve;
- •
Vrijval van € 320.034 vanuit de reserve Buitengebied in Ontwikkeling naar de algemene reserve;
- •
Vrijval van € 538.312 vanuit de reserve Beleidsprogramma 2018-2022 naar de algemene reserve;
- •
Instellen van een nieuwe Reserve Grondexploitatie waarin de saldi van de reserves Volkshuisvestingsfonds Oirschot, Ruimtelijke Ontwikkeling en de Risicoreserve grex worden samengevoegd;
- •
Opheffen van de reserves Ruimtelijke Ontwikkeling en Risicoreserve grex;
- •
Opheffen reserve Fysieke en sociale leefbaarheid na afronding uitgaven 2022;
- •
Opheffen reserve Buitengebied in Ontwikkeling;
- •
Opheffen reserve Beheerplannen Wegen en Groen;
- •
Opheffen van de Risicoreserve Grondexploitatie.
In bijlage 1 zijn de voorstellen per reserve/voorziening nader toegelicht.
In tabel 5 zijn de financiële consequenties van de voorstellen voor de Algemene reserve gespecificeerd:
In tabel 6 zijn de financiële consequenties van de voorstellen voor de overige reserves gespecificeerd:
In tabel 7 is het vrij besteedbaar deel van de Algemene reserve ná de nota reserves en voorzieningen 2022 gespecificeerd:
Ondertekening
BIJLAGE 1: BESCHRIJVING VAN RESERVES EN VOORZIENINGEN EN VOORSTELLEN MET BETREKKING TOT HET TOEKOMSTIG GEBRUIK.
In deze bijlage beschrijven we de huidige reserves en voorzieningen en doen we voorstellen voor het toekomstig gebruik van de reserves en voorzieningen.
De genoemde saldi betreffen het werkelijke saldo per 31 december 2021 (laatst vastgestelde jaarrekening) en het verwachte saldo per 31 december 2026 o.b.v. de besluitvorming tot deze nota.
In het verwachte saldo per 31 december 2026 is rekening gehouden met de zogenaamde “beslagen” (verplichtingen), die nog op de reserves en voorzieningen rusten. Hierbij is rekening gehouden met:
- 1.
Nog lopende kredieten;
- 2.
Onderhoudsplannen;
- 3.
Geraamde beschikkingen over de reserves (of stortingen in de reserves) inclusief de besluitvorming;
- 4.
Geraamde beschikkingen over de voorzieningen (of stortingen in de voorzieningen) inclusief de besluitvorming.
1.Algemene reserves.
Naam |
Algemene reserve (9101.1001) |
Programma |
div. |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 3.829.399 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 1.558.409 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
|
Doel: |
Deze reserve is bedoeld voor het opvangen van onvoorziene uitgaven en voor de dekking van uitgaven met een incidenteel karakter. |
Stortingen: |
Rekeningsaldi. |
Beschikkingen: |
Overeenkomstig de doelstelling, alsmede het afdekken van risico’s en eventuele tekorten bij de jaarrekening. |
Looptijd |
Onbepaalde tijd. |
Bijzonderheden: |
Bij de nota Reserves en voorzieningen 2014 heeft de raad besloten om een aparte reserve Weerstandsvermogen en risicobeheersing in te stellen. Deze reserve wordt gevoed aan de hand van een risico-inventarisatie (mutaties in deze reserve worden via de Algemene reserve verrekend). Omdat we in de Algemene reserve voldoende buffer moeten houden om de mutaties in de reserve Weerstandsvermogen en risicobeheersing op te vangen (gebaseerd op ervaringscijfers) en voor het opvangen van tegenvallers uit de exploitatie, is bij de nota 2018 besloten binnen de Algemene reserve een buffer aan te houden van € 1.000.000 (ijzeren voorraad). Het resterend saldo is vrij inzetbaar en beschikbaar om in te zetten voor het opvangen van onvoorziene uitgaven en voor de dekking van uitgaven met een incidenteel karakter. De saldi van de algemene reserve zijn nog de saldi vóór de jaarrekening 2021. Dit betekent dat nog geen rekening is gehouden met mutaties als gevolg:
|
Risico-calculatie |
Als de Algemene reserve zich beneden de noodzakelijke omvang begeeft dan dient deze in een zo kort mogelijke termijn ten laste van de exploitatie aangevuld te worden. |
Voorstel: |
Wij stellen u voor de reserve te handhaven |
Naam |
Weerstandsvermogen en risicobeheersing (9101.1002) |
Programma |
div. |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 5.621.600 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 5.900.200 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
|
Doel: |
Het bieden van een vangnet om financiële consequenties als gevolg van risico’s die worden voorzien en gekwantificeerd maar nog niet bekend is wanneer deze zich voordoen, te kunnen opvangen. |
Stortingen: |
Jaarlijks wordt bij de begroting en de jaarrekening de benodigde omvang van de reserve bepaald aan de hand van een inventarisatie van de hiervoor genoemde risico’s. Deze zijn vastgelegd in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing. Als de omvang van de risico’s hoger is dan de stand van de reserve, dan wordt een bedrag gestort in de reserve (vanuit de Algemene reserve). |
Beschikkingen: |
Jaarlijks wordt bij de begroting en de jaarrekening de benodigde omvang de reserve bepaald aan de hand van een inventarisatie van de hiervoor genoemde risico’s. Deze zijn vastgelegd in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing. Als de omvang van de risico’s lager is dan de reserve, dan wordt een bedrag onttrokken aan de reserve (ten gunste van de Algemene reserve). Een onttrekking vindt ook plaats als een risico zich daadwerkelijk voordoet. De omvang hiervan is het werkelijke bedrag dat met het risico gemoeid is (niet het bedrag opgenomen in de raming van de reserve). De saldi van de algemene reserve zijn nog de saldi vóór de jaarrekening 2021. Dit betekent dat nog geen rekening is gehouden met mutaties in deze reserve bij de jaarrekening 2021 als gevolg van de inventarisatie van de risico’s (zie paragraaf A). |
Looptijd |
Onbepaalde tijd |
Bijzonderheden: |
Geen |
Risico-calculatie |
Op basis van de nota “Risicomanagement en Weerstandsvermogen” vastgesteld door de raad op 18 december 2012 en een ratio van het weerstandsvermogen van 1,4 (voor het laatst vastgesteld bij de Begroting 2022). |
Voorstel: |
Wij stellen u voor de reserve te handhaven |
2.Bestemmingsreserves.
a. Bestemmingsreserves Algemene Dienst
Naam |
Reserve kunst en cultuur (9101.2001) |
Programma |
1 |
Saldo per 31-12-2017 |
€ 26.673 |
Saldo per 31-12-2022 |
€ 20.608 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
|
Doel: |
Deze reserve is bedoeld voor de dekking van uitgaven om het (nieuwe) kunst- en cultuurbeleid uit te kunnen voeren. |
Stortingen: |
In 2014 € 100.000, nu resteert nog €20.608 |
Beschikkingen: |
Uitgaven in kader van (oude) cultuurbeleid. |
Looptijd: |
Cultuurbeleid is verlopen, maar in 2022 stellen we nieuw beleid op. |
Bijzonderheden: |
Momenteel wordt nieuwe kunst- en cultuurbeleid (2023 e.v.) opgesteld. Het saldo van de reserve kunnen we inzetten voor de uitvoering van het beleid. Verder hebben we van de rijksoverheid middelen ontvangen voor cultuur in het kader van de corona-crisis. Deze middelen hebben we overgeheveld naar 2022 (post 65300040/43802000). Deze middelen willen we voor dit doel beschikbaar houden. |
Risico-calculatie |
Niet van toepassing |
Voorstel: |
Wij stellen u voor:
|
Naam |
Reserve dekking kapitaallasten (9101.2003) |
Programma |
div |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 1.463.852 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 773.721 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
|
Doel: |
Deze reserve is bedoeld voor de dekking van kapitaallasten van specifiek daarvoor aangewezen investeringen. |
Stortingen: |
Vanuit diverse bestemmingsreserves |
Beschikkingen: |
Jaarlijks op basis van de werkelijke kapitaallasten |
Looptijd: |
Afhankelijk van de afschrijvingstermijn van de investeringen waarvan de dekking van kapitaallasten uit deze reserve plaatsvindt. |
Bijzonderheden: |
Het is vanaf 1 januari 2017 niet meer toegestaan om investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut ineens af te schrijven ten laste van een reserve. De dekking van kapitaallasten via de beschikking over een reserve moet qua bedrag en looptijd gelijk lopen met de afschrijving van de investering die wordt gedekt uit een reserve. Daarnaast is het verplicht om wanneer de kapitaallasten via de beschikking over een reserve worden gedekt dat het volledig benodigde bedrag aan kapitaallasten (rente en afschrijving) bij aanvang van de afschrijvingstermijn beschikbaar is in de reserve. |
Risico-calculatie |
Daar het volledige bedrag aan kapitaallasten bij aanvang van de afschrijvingstermijn beschikbaar moet zijn in de reserve is er geen risico dat er onvoldoende saldo aanwezig is. |
Voorstel: |
Wij stellen u voor de reserve dekking kapitaallasten te handhaven |
Naam |
Reserve Buitengebied in Ontwikkeling (9101.2004) |
Programma |
2 |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 300.581 |
Saldo per 31-12-2022 |
€ 0 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
|
Doel: |
Deze reserve is bedoeld voor de dekking van de kosten van het meerjarenprogramma Vrijetijdseconomie Landelijk Gebied . |
Stortingen: |
Op basis van verkoop van Ruimte-voor-Ruimte kavels |
Beschikkingen: |
Op basis van besluit raad |
Looptijd: |
Gedurende uitvoering VLG. |
Bijzonderheden: |
Het restant budget moet gehandhaafd blijven voor uitvoering van de activiteiten uit het meerjarenprogramma VLG. Bij deze nota worden de uitgaven voor het meerjarenprogramma VLG die t.l.v. de reserve Fysieke en sociale leefbaarheid (FSL) zijn geraamd (totaal € 391.530, zie ook de reserve 9101.2006) overgeheveld naar deze reserve BIO. Dit om alle uitgaven voor het meerjarenplan VLG overzichtelijk onder één reserve te brengen. Dit betekent dat het saldo van de reserve BIO met € 391.530 wordt verhoogd. Vervolgens stellen we voor de reserve BIO samen te voegen met de reserve Landschapsfonds (9101.2010) tot één reserve Landschap (9101.2010). |
Risico-calculatie |
n.v.t. |
Voorstel: |
Wij stellen u voor:
|
Naam |
Reserve Volkshuisvestingsfonds i.s.m. woningbouw (9101.2005) |
Programma |
3 |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 7.134.228 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 2.126.235 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
|
Doel: |
Deze reserve is bedoeld om Volkshuisvestelijke doelen te behalen op basis van de gemeentelijke Woonvisie. Wij hanteren diverse regelingen om sociale woningbouw te stimuleren en om doorstroming binnen de bestaande bouw op gang te brengen. Deze regelingen zijn bedoeld voor toegelaten instellingen (woningcorporaties) en voor bewoners uit de gemeente. |
Stortingen: |
Eenmalig € 10 miljoen |
Beschikkingen: |
t.z.t. |
Looptijd: |
Onbepaalde tijd |
Bijzonderheden: |
Bij de verkoop van het voormalig Gemeentelijk Woningbedrijf aan Laurentius is o.a. bepaald dat de gemeente eenmalig € 10 miljoen afzondert om in te zetten voor de onrendabele top bij het bouwen van sociale huurwoningen om hiermee de woningbouw in Oirschot te bevorderen. Bij de herziening van het Volkshuisvestingsfond op 15-11-2016 is de toenmalige regeling, waarin een bijdrage werd geleverd in de onrendabele toppen, omgezet naar een aantal andere regelingen. De regelingen die nu van kracht zijn voor toegelaten instellingen zijn: Herbestemmings- en transformatiesubsidie en erfpachtregeling. De regelingen voor bewoners zijn: Verhuissubsidie en een huurgewenningssubsidie. Deze regelingen lopen door tot en met 2022. Verder zijn besluiten genomen in het kader van actieplan Woningbouw 2.0. Zowel deze reserve als de Reserve ruimtelijke ontwikkelingen (9101.2019) en de Risicoreserve grex (9101.2501) dienen ter dekking van onrendabele toppen uit ruimtelijke ontwikkelingen/ruimtelijke plannen. Om die reden stellen we voor het saldo van beide reserves over te hevelen naar de nieuwe bestemmingsreserve Reserve grondexploitatie/ Ruimtelijke ontwikkelingen (9101.2024). Bij deze reserve gaat het hierbij om € 5.158.954. |
Risico-calculatie |
In de verordening Volkshuisvestingsfonds zijn plafonds opgenomen, waardoor de uitgaven nooit hoger zijn dan het beschikbare budget per subsidie. |
Voorstel: |
We stellen voor:
|
Naam |
Reserve Fysieke en sociale leefbaarheid (9101.2006) |
Programma |
Div |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 683.476 |
Saldo per 31-12-2022 |
€ 180.769 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
|
Doel: |
Deze reserve was bedoeld voor de dekking van incidentele uitgaven ter bevordering van de leefbaarheid in brede zin zoals deze zijn opgenomen in de Raadskaders 2014-2018. |
Stortingen: |
Incidenteel |
Beschikkingen: |
t.z.t. |
Looptijd: |
Onbepaalde tijd |
Bijzonderheden: |
In april 2011 is het voormalige woningbedrijf verkocht. De totale netto - winst op deze verkoop is € 32,8 miljoen geweest. Daarvan is € 10 miljoen toegevoegd aan de Reserve Volkshuisvestingsfonds i.s.m. woningbouwgeoormerkt deel (zie reserve 910.240) en het restant van € 22,8 miljoen aan deze reserve. Om te voorkomen dat deze reserve wordt ingezet voor oneigenlijke doeleinden heeft de raad op 19 juni 2012 de volgende criteria benoemd:
Nadat het restant van de onttrekkingen 2022 zal zijn uitgevoerd (€ 111.177) kan de reserve worden opgeheven. Voor de uitgaven t.b.v. het meerjarenplan Vitaal Landelijk Gebied stellen we voor deze uitgaven in één reserve samen te voegen. Voor de reserve FSL betekent dit dat de uitgaven VTE 2017-2020 (€ 391.530) worden overgeheveld naar één reserve. Verder resteert in deze reserve een bedrag van € 180.769 wat kan vrijvallen. |
Risico-calculatie |
n.v.t. |
Voorstel: |
Wij stellen u voor:
|
Naam |
Reserve Beheerplan Wegen en Groen (9101.2007) |
Programma |
4 |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 320.034 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 320.034 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
|
Doel: |
Deze reserve was bedoeld voor het spreiden van de kosten van groot onderhoud van verharding (niet zijnde rehabilitatie) en groen. |
Stortingen: |
n.v.t. |
Beschikkingen: |
Bij raadsbesluit |
Looptijd: |
Onbepaalde tijd |
Bijzonderheden: |
Bij het vaststellen van het beheerplan Wegen en groen op 28 mei 2013 is deze reserve (voorheen 910.244) ingesteld. Indien op basis van het beheerplan (meerjarenprogramma) middelen nodig zijn voor het groot onderhoud van de wegen (niet zijnde rehabilitatie) en/of het groen werden aan de raad één of meerdere voorstellen gedaan voor besteding van deze reserve. Omdat voor het groot-onderhoud van wegen inmiddels een voorziening is ingesteld (zie 9102.1006) is deze reserve niet meer nodig voor het groot-onderhoud. Ten laste van deze reserve kwamen in 2018 nog wel een aantal andere kosten van wegen en bruggen (o.b.v. genomen raadsbesluiten). Deze zijn eind 2021 afgerond. |
Risico-calculatie |
Kapitaalvernietiging door achterstallig onderhoud |
Voorstel: |
We stellen u voor:
|
Naam |
Reserve Landschapsfonds (9101.2010) |
Programma |
3 |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 1.004.970 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 104.970 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
|
Doel: |
Deze reserve is bedoeld voor dekking van kosten als gevolg van investeringen in landschappelijke kwaliteit. |
Stortingen: |
Op grond van Nota Kostenverhaal Bovenwijkse Voorzieningen (2013) |
Beschikkingen: |
Besluit over Nota Kostenverhaal Bovenwijkse Voorzieningen (2013) |
Looptijd: |
Onbepaalde tijd |
Bijzonderheden: |
De Reserve Landschapsfonds is bij raadsbesluit van 26 maart 2013 ingesteld. Het fonds maakt deel uit van ons instrumentarium voor kostenverhaal bij gebiedsontwikkeling. Op grond van de provinciale Verordening ruimte en de gemeentelijke structuurvisiePlus zijn ontwikkelaars van rode ontwikkelingen in het buitengebied verplicht om de ontwikkeling gepaard te laten gaan met een investering in landschappelijke kwaliteit. De afstemmingsnotitie “Landschapsinvesteringsregeling De Kempen” (november, 2012) beschrijft methodieken waaruit blijkt welk bedrag in het landschap geïnvesteerd moet worden als gevolg van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. De notitie kent drie categorieën van ontwikkelingen. Voor elk van deze categorieën is vastgelegd of een investering in landschappelijke kwaliteit of inpassing nodig is en hoeveel deze investering per eenheid bedraagt. In het uiterste geval verlangt de gemeente een bijdrage in het landschapsfonds, waarmee de gemeente zelf vormgeeft aan landschappelijke kwaliteitsverbetering in de gemeente. Bij deze nota stellen we tevens voor om:
|
Risico-calculatie |
n.v.t. |
Voorstel: |
We stellen u voor:
|
Naam |
Reserve Sociaal Domein (9101.2011) |
Programma |
1 |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 507.653 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 447.653 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
|
Doel: |
Deze reserve is bedoeld om tegenvallers binnen sociaal domein op te kunnen vangen en om transformatie te realiseren. |
Stortingen: |
Jaarlijks overschotten sociaal domein (tot maximum van 1 miljoen). |
Beschikkingen: |
O.b.v. raadsbesluiten |
Looptijd |
Onbepaalde tijd |
Bijzonderheden: |
n.v.t. |
Risico-calculatie |
n.v.t. |
Voorstel: |
We stellen u voor:
|
Naam |
Reserve BUIG-uitkering (9101.2012) |
Programma |
1 |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 516.369 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 366.369 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
|
Doel: |
Deze reserve is bedoeld voor het opvangen van mee- en tegenvallers in lasten en baten van de BUIG (Bundeling Uitkeringen Gemeenten). |
Stortingen: |
Op basis van berekening van het saldo BUIG. |
Beschikkingen: |
Op basis van berekening van het saldo BUIG. |
Looptijd |
Onbepaalde tijd. |
Bijzonderheden: |
Onze gemeente draagt bij aan het saldo van de lasten en baten BUIG. Als het tekort groter/kleiner wordt, dan vindt een onttrekking/toevoeging plaats uit/aan de reserve BUIG. De gemeente heeft een eigen risico op het BUIG-tekort. |
Risico-calculatie |
Bij een tekort op de BUIG kan de gemeente een beroep doen op de vangnetregeling, gelet op het eigen risico van de gemeente en maximaal voor een periode van 3 jaar. Bij een BUIG-tekort moet het college maatregelen treffen om het tekort te verminderen. De vermindering van de omvang van het tekort is afhankelijk van de effectiviteit van de te treffen maatregelen en de ontwikkelingen op onze arbeidsmarkt. Indien dit tekort niet (geheel) afneemt is dit tekort voor eigen rekening. Omdat ook de systematiek van de BUIG-uitkering waarschijnlijk wijzigt, lopen we het risico dat de uitkering lager wordt. Met deze reserve kunnen we dit (tijdelijk) opvangen. |
Voorstel: |
We stellen u voor deze reserve te handhaven |
Naam |
Reserve rehabilitatie wegen (9101.2013) |
Programma |
4 |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 2.367.297 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 3.668.868 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
|
Doel: |
Deze reserve is bedoeld voor het dekken van de kapitaallasten van de rehabilitatie (vervanging) van wegen om deze meerjarig op te kunnen vangen en te egaliseren. |
Stortingen: |
Vanuit de exploitatie (op basis van de jaarlijkse kapitaallasten) |
Beschikkingen: |
Bij raadsbesluit |
Looptijd |
Onbepaalde tijd |
Bijzonderheden: |
Berekend is dat op termijn voor de rehabilitaties van wegen jaarlijks (afgerond) € 542.000 nodig is. Jaarlijks wordt vanuit de exploitatie een bedrag in deze reserve gestort, zijnde het verschil tussen de (uiteindelijk) benodigde € 542.000 en de kapitaallasten van de rehabilitaties in het betreffende begrotingsjaar. Dit betekent dat de eerste jaren in deze reserve wordt gestort en een saldo wordt opgebouwd. Bij de begroting 2022 heeft de provincie een opmerking gemaakt over de inzet van deze reserve in het kader van het structureel saldo. In de raadsinformatiebrief van 21 december 2021 hebben wij u hierover geïnformeerd. Kern van het verhaal is dat de inzet op basis van de voorschriften (BBV) is toegestaan maar dat de onttrekkingen niet als structureel dekkingsmiddel mag worden beschouwd. Omdat de onttrekkingen aan deze reserve de komende jaren beperkt zullen zijn voorzien we voor deze jaren geen substantieel risico. Wel gaan we het komende jaar het omslagmoment in beeld brengen vanaf welk jaar het wel om grotere bedragen gaat. Een vraag die hierbij ook aan de orde komt is of het te overwegen is de systematiek aan te passen en deze reserve om te zetten naar een reserve dekking kapitaallasten. Zodra hier meer over bekend is zullen we u hierover informeren. |
Risico-calculatie |
Als we de financiële ruimte in de begroting hier niet voor vasthouden zullen we op termijn aanvullende dekkingsmiddelen moeten vinden. |
Voorstel: |
We stellen u voor deze reserve te handhaven |
Naam |
Reserve Sanering wegen (9101.2014) |
Programma |
4 |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 554.677 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 1.054.677 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
|
Doel: |
Deze reserve is bedoeld voor het dekken van incidentele kosten sanering wegen |
Stortingen: |
Eenmalig € 500.000 bij de nota reserves en voorzieningen 2018, eenmalig € 500.000 bij de begroting 2021 en vanaf 2022 jaarlijks € 100.000 |
Beschikkingen: |
Bij Raadsbesluit. |
Looptijd |
Onbepaalde tijd |
Bijzonderheden: |
De gemeente is verplicht om, als we verontreinigingen constateren, tot sanering. Bij de nota 2028 is hiervoor een bestemmingsreserve ingesteld ter dekking van deze (incidentele kosten). Aannemelijk is dat we nog vaker met dit soort kosten geconfronteerd worden, de mate waarin is vooraf niet aan te geven. In de praktijk moet er bij een verontreiniging snel gehandeld worden (in verband met gezondheidsrisico’s en om te voorkomen dat het werk te lang stilligt). Dit kan betekenen dat het college, vooruitlopend op het formele raadsbesluit voor het krediet toestemming moet geven voor uitvoering. |
Risico-calculatie |
Het risico en de omvang ervan blijkt pas als daadwerkelijk met weg- en rioolonderhoud begonnen wordt. Ter beheersing van dit risico worden bij de voorbereiding van onderhoud van wegen en riolering meer gedetailleerde onderzoeken gedaan zodat in de projectraming reeds een raming van kosten voor saneringen wordt meegenomen. |
Voorstel: |
We stellen u voor deze reserve te handhaven |
Naam |
Reserve Beleidsprogramma 2018-2022 (9101.2017) |
Programma |
div. |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 1.961.566 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 538.312 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
|
Doel: |
Deze reserve is ingesteld bij de nota Reserves en voorzieningen 2018 en met name bedoeld voor uitvoering voor dekking van de lasten die voortkomen uit het Beleidsprogramma 2018-2022 in deze raadsperiode |
Stortingen: |
Éénmalig € 7.000.000 bij de nota reserves en voorzieningen 2018. |
Beschikkingen: |
Bij Raadsbesluit. |
Looptijd |
Periode 2018-2022. |
Bijzonderheden: |
Op basis van de besluitvorming tot op heden resteert in deze reserve, nadat de geraamde onttrekkingen zijn geeffectueerd, nog € 538.312. Gelet op het feit dat de huidige raadsperiode met de verkiezingen in maart is afgelopen stellen we voor dit restant te laten vrijvallen in de algemene reserve. Nadat dan ook de geraamde onttrekkingen 2023 zijn geëffectueerd (totaal € 40.000) kan de reserve eind 2023 worden opgeheven. |
Risico-calculatie |
n.v.t. |
Voorstel: |
We stellen u voor:
|
Naam |
Reserve Ruimte voor Ruimte (9101.2018) |
|
Programma |
3 |
|
Saldo per 31-12-2021 |
€ 2.502.096 |
|
Saldo per 31-12-2026 |
€ 737.809 |
|
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
||
Doel: |
Opbrengsten inzetten voor een kwaliteitsimpuls voor het landelijk gebied. |
|
Stortingen: |
Voor iedere verkochte en geleverde Ruimte-voor-Ruimtetitel in de gemeente, ontvangen wij €100.000 aan bonus van de provincie Noord Brabant. Voor projectmatige Ruimte-voor-Ruimte titels kan maatwerk worden toegepast t.a.v. de hoogte van de bonus. |
|
Beschikkingen: |
Initiatieven die bijdragen aan een kwaliteitsimpuls voor het landelijk gebied. Onderdeel hiervan zijn de uitgaven uit het VLG-plan 2022-2026 |
|
Looptijd: |
6 jaar. |
|
Bijzonderheden: |
Deze reserve is ingesteld bij de Burap 2018. In verband met de verantwoordingsplicht van de ontvangen gelden Ruimte voor Ruimte handhaven we deze (aparte) reserve. |
|
Risico-calculatie |
Wij moeten aantonen bij de provincie waaraan wij de bonussen hebben besteed. Gezien alle uitgaven tot nu toe lijkt ons dit geen risico. |
|
Voorstel: |
Wij stellen u voor deze reserve te handhaven |
Naam |
Reserve Ruimtelijke Ontwikkelingen (9101.2019) |
|
Programma |
3 |
|
Saldo per 31-12-2021 |
€ 529.306 |
|
Saldo per 31-12-2026 |
€ 529.306 |
|
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
||
Doel: |
Reserve is bedoeld om in te zetten voor bovenwijkse voorzieningen, parkeren en voor de fysieke leefbaarheid (waaronder begrepen de kwaliteit van de leefomgeving (vitaliteit, leefbaarheid, bereikbaarheid en veiligheid). |
|
Stortingen: |
De saldi van de opgeheven reserves Parkeerfonds en de Reserve Bovenwijkse voorzieningen zijn bij instelling in de reserve Ruimtelijke Ontwikkelingen gestort. Verder worden hierin de ontvangen bijdragen uit initiatieven voor ruimtelijke ontwikkelingen gestort. |
|
Beschikkingen: |
Voor 2022 is deze reserve o.a. gebruikt voor dekking kapitaallasten na een minnelijke schikking en voor komende jaren wordt deze reserve aangewend voor de realisatie ontwikkeling Lubberstraat. |
|
Looptijd: |
6 jaar. |
|
Bijzonderheden: |
Deze reserve is ingesteld bij de vaststelling van de nota Kostenverhaal Oirschot 2019 in de vergadering van 26 maart 2019. Zowel deze reserve als de Reserve Volkshuisvestingsfonds Oirschot (9101.2005) Risicoreserve grex (9101.2501) dienen ter dekking van onrendabele toppen uit ruimtelijke ontwikkelingen/ruimtelijke plannen. Om die reden stellen we voor het saldo van deze reserves over te hevelen naar de nieuwe bestemmingsreserve Reserve grondexploitatie/Ruimtelijke ontwikkelingen (9101.2024). Bij deze reserve gaat het hierbij om € 529.306. |
|
Risico-calculatie |
|
|
Voorstel: |
We stellen voor:
|
Naam |
Duurzaamheidsfonds (9101.2020) |
|
Programma |
3 |
|
Saldo per 31-12-2021 |
€ 0 |
|
Saldo per 31-12-2026 |
€ 0 |
|
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
||
Doel: |
De gelden die ontvangen worden uit het vastgestelde beleid grootschalige zon- en windenergie besteden aan duurzame projecten die CO2-uitstoot reduceren |
|
Stortingen: |
In deze reserve worden de gelden gestort die ontvangen worden uit het vastgestelde beleid grootschalige zon- en windenergie. De verwachting is dat in 2022 de eerste stortingen gaan plaatsvinden (na realisatie van een grootschalig zon- of windpark) |
|
Beschikkingen: |
Uitgaven duurzame projecten die CO-2 uitstoot reduceren |
|
Looptijd: |
6 jaar |
|
Bijzonderheden: |
Deze reserve is ingesteld bij de vaststelling van het beleid Grootschalige zonne- en windenergie in de Kempen in de raadsvergadering van 30 juni 2020.. |
|
Risico-calculatie |
|
|
Voorstel: |
We stellen voor:
|
Naam |
Reserve Warmtetransitie (9101.2021) |
|
Programma |
3 |
|
Saldo per 31-12-2021 |
€ 201.660 |
|
Saldo per 31-12-2026 |
€ 78.200 |
|
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
||
Doel: |
Opstellen van en uitvoering geven aan de Transitie Visie Warmte |
|
Stortingen: |
De gemeente heeft bij de decembercirculaire 2019 € 237.098 ontvangen van het rijk voor de Transitie Visie Warmte. Omdat deze gelden niet gelabeld waren zijn deze meegenomen in het resultaat van de jaarrekening 2019. Op 27 oktober 2020 heeft de raad, bij de instelling van deze reserve, besloten € 230.000 vanuit de reserve Fysieke en sociale leefbaarheid in deze nieuwe reserve te storten. In december 2021 heeft de gemeenteraad de Transitie Visie Warmte vastgesteld |
|
Beschikkingen: |
Uitgaven in het kader van het opstellen van de verplichte Transitie Visie warmte |
|
Looptijd: |
Onbepaalde tijd |
|
Bijzonderheden: |
n.v.t. |
|
Risico-calculatie |
n.v.t. |
|
Voorstel: |
Wij stellen u voor deze reserve te handhaven |
Naam |
Reserve Frictie ambtelijke organisatie (9101.2022) |
|
Programma |
div |
|
Saldo per 31-12-2021 |
€ 454.000 |
|
Saldo per 31-12-2026 |
€ 287.000 |
|
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
||
Doel: |
De reserve wordt organisatie breed ingezet op gebied van personeel en organisatie om te komen tot een optimale dienstverlening. |
|
Stortingen: |
Als onderdeel van de resultaatbestemming bij de jaarrekening 2020 is € 685.000 in deze reserve gestort. De reserve moet jaarlijks worden aangevuld tot € 1.000.000 Aanvulling gebeurt uit het rekeningresultaat dat bij de jaarrekening wordt vastgesteld. Is dit niet toereikend dan volgt aanvulling uit de Vrije Algemene Reserve. |
|
Beschikkingen: |
Niet van toepassing |
|
Looptijd: |
In ieder geval tot de volgende herziening van de nota R&V |
|
Bijzonderheden: |
Geen |
|
Risico-calculatie |
Niet aan de orde |
|
Voorstel: |
Wij stellen u voor:
|
Naam |
Reserve Investeringen de Enck (9101.2023) |
|
Programma |
div |
|
Saldo per 31-12-2021 |
€ 0 |
|
Saldo per 31-12-2026 |
€ 200.000 |
|
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
||
Doel: |
Bijdrage aan investeringen in theater de Enck die gepland staan voor 2040 en 2057 (2 x € 100.000) |
|
Stortingen: |
€ 200.000 bij raadsbesluit 22-2-2022 |
|
Beschikkingen: |
Zie boven |
|
Looptijd: |
Nader in te vullen |
|
Bijzonderheden: |
Nader in te vullen |
|
Risico-calculatie |
N.v.t. (uitgaande van uitgaven tot maximaal € 200.000) |
|
Voorstel: |
Wij stellen u voor deze reserve te handhaven |
b.bestemmingsreserves Grondexploitatie
Naam |
Grondexploitatie: Risicoreserve (9101.2501) |
Programma |
3 |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 2.710.371 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 3.284.514 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
|
Doel: |
Deze reserve is bedoeld voor het opvangen van financiële risico’s bij het uitvoeren van de grondexploitatie / actieve grondpolitiek. |
Stortingen: |
|
Beschikkingen: |
|
Looptijd: |
Afhankelijk wanneer het laatste complex, dat wordt gerealiseerd via actieve grondpolitiek, wordt afgesloten.Zowel deze reserve als de reserves Volkshuisvestingsfonds (9101.2005) en de reserve Ruimtelijke ontwikkelingen (9101.2019) dienen ter dekking van onrendabele toppen uit ruimtelijke ontwikkelingen/ruimtelijke plannen. Om die reden stellen we voor het saldo van beide reserves over te hevelen naar de nieuwe bestemmingsreserve Reserve grondexploitatie/Ruimtelijke ontwikkelingen (9101.2024). |
Risico-calculatie |
De uitkomsten van de jaarlijkse actualisatie hebben direct invloed op de prognose voor de risicoreserve. |
Voorstel: |
We stellen u voor:
|
Nieuw in te stellen bestemmingsreserves:
In deze nota stellen we voor de volgende nieuwe reserve in te stellen:
Naam |
Reserve Grondexploitatie/Ruimtelijke ontwikkelingen (9101.2024) |
Programma |
3 |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 0 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 3.813.820 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
|
Doel: |
Deze reserve is bedoeld voor dekking van onrendabele toppen uit ruimtelijke ontwikkelingen en het opvangen van financiële risico’s bij het uitvoeren van plannen binnen de grondexploitatie (zowel actieve als passieve grondpolitiek). |
Stortingen: |
Deze reserve wordt gevormd vanuit de voormalige reserve Volkshuisvestingsfonds Oirschot (9101.2005), de reserve Ruimtelijke Ontwikkelingen (9101.2019) en de Risicoreserve Grex (9101.2501) met een totaalsaldo van € 8.398.631). Uitgangspunt is verder dat eventuele positieve resultaten die voortvloeien uit de ruimtelijke ontwikkelingen in deze reserve worden gestort |
Beschikkingen: |
|
Looptijd: |
Onbepaalde tijd |
Bijzonderheden: |
Geen |
|
De uitkomsten van de jaarlijkse actualisatie van de ruimtelijke ontwikkelingen hebben direct invloed op de prognose voor deze reserve. Het is daarom belangrijk dat de risico’s die we lopen binnen de grondexploitatie continue in beeld blijven. |
Voorstel: |
We stellen u voor:
|
3.Voorzieningen
Zoals toegelicht in hoofdstuk 2.2 is een van de verschillen tussen reserves en voorzieningen het gegeven dat de raad het bevoegde orgaan is met betrekking tot de reserves en het college dit is met betrekking tot de voorzieningen. Dit is ook de reden dat we u als raad bij de voorzieningen geen voorstellen doen maar u informeren over het betreffende besluit van het college.
a. Voorzieningen Algemene dienst
Naam |
Onderhoud sportaccommodaties (9102.1001) |
Programma |
1 |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 845.310 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 666.073 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik voorziening: |
|
Doel: |
Deze voorziening is bedoeld voor de egalisatie van de kosten van onderhoud van de gebouwen van de diverse sportcomplexen. |
Stortingen: |
€ 81.303 voor 2022 |
Beschikkingen: |
Jaarlijks onderhoud |
Looptijd: |
Onbepaalde tijd |
Bijzonderheden: |
Jaarlijks wordt de onderhoudsbegroting voor de gemeentelijke sportaccommodaties (gebouwen) bijgesteld. Op basis van deze onderhoudsbegroting voor de komende jaren wordt berekend wat de storting moet zijn in deze onderhoudsvoorziening. Deze storting komt ten laste van de exploitatie. In het proces van de begroting 2023 zal de meerjarenonderhoudsraming worden geactualiseerd en de storting opnieuw worden berekend. |
Risico-calculatie |
Jaarlijks wordt bezien of de voorziening toereikend is voor de toekomstige verplichtingen. |
Besluit college: |
Het college handhaaft deze voorziening |
Naam |
Onderhoud sportvelden (9101.1002) |
Programma |
1 |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 579.167 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 351.701 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik voorziening: |
|
Doel: |
Deze voorziening is bedoeld voor de egalisatie van de kosten van onderhoud van de sportvelden van de diverse sportcomplexen. |
Stortingen: |
€ 31.202 voor 2022 |
Beschikkingen: |
Jaarlijks onderhoud |
Looptijd: |
Onbepaalde tijd |
Bijzonderheden: |
Jaarlijks wordt de onderhoudsbegroting voor sportvelden van de gemeentelijke sportaccommodaties bijgesteld. Op basis van deze onderhoudsbegroting voor de komende jaren wordt berekend wat de storting moet zijn in deze onderhoudsfondsvoorziening. Deze storting komt ten laste van de exploitatie. We gaan in deze nota uit van bestaand beleid, dit betekent ook dat geen rekening is gehouden met de lopende discussie over het kwaliteitsniveau van onderhoud zoals dat aan de orde is geweest bij het project Moorland. Dit wordt separaat aan de orde gesteld. In het proces van de begroting 2023 zal de meerjarenonderhoudsraming worden geactualiseerd en de storting opnieuw worden berekend. |
Risico-calculatie |
Jaarlijks wordt bezien of de voorziening toereikend is voor de toekomstige verplichtingen. |
Besluit college: |
Het college handhaaft deze voorziening |
Naam |
Multifunctioneel gebouw De Klep Middelbeers (9102.1003) |
Programma |
1 |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 109.546 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 125.490 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik voorziening: |
|
Doel: |
Deze voorziening is bedoeld voor de egalisatie van de kosten van onderhoud van het multifunctioneel gebouw de Klep. |
Stortingen: |
€ 23.000 voor 2022 e.v. |
Beschikkingen: |
Jaarlijks onderhoud |
Looptijd: |
Onbepaalde tijd |
Bijzonderheden: |
Jaarlijks wordt de onderhoudsbegroting voor het Multifunctioneel gebouw in Middelbeers bijgesteld. Op basis van deze onderhoudsbegroting voor de komende jaren wordt berekend wat de storting moet zijn in deze onderhoudsvoorziening. Deze storting komt ten laste van de exploitatie. |
Risico-calculatie |
Jaarlijks wordt bezien of de voorziening toereikend is voor de toekomstige verplichtingen. |
Besluit college: |
Het college handhaaft deze voorziening |
Naam |
Onderhoud openbare gebouwen (9102.1004) |
Programma |
div |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 360.206 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 393.377 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik voorziening: |
|
Doel: |
Deze voorziening is bedoeld voor de egalisatie van de kosten van onderhoud van de openbare gebouwen. |
Stortingen: |
€ 79.000 voor 2022 e.v. |
Beschikkingen: |
Jaarlijks onderhoud |
Looptijd: |
Onbepaalde tijd |
Bijzonderheden: |
Het betreft de zogenaamde openbare gebouwen waar de gemeente gebruik van maakt. Hieronder vallen het gemeentehuis en de gemeentewerf. Voor deze gebouwen wordt jaarlijks de onderhoudsbegroting bijgesteld. Op basis van deze onderhoudsbegroting voor de komende jaren wordt berekend wat de storting moet zijn in deze onderhoudsvoorziening. Deze storting komt ten laste van de exploitatie. |
Risico-calculatie |
Jaarlijks wordt bezien of de voorziening toereikend is voor de toekomstige verplichtingen. |
Besluit college: |
Het college handhaaft deze voorziening |
Naam |
Onderhoud diverse bezittingen (9102.1005) |
Programma |
div |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 353.900 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 347.514 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik voorziening: |
|
Doel: |
Deze voorziening is bedoeld voor de egalisatie van de kosten van onderhoud van diverse gebouwen en bezittingen. |
Stortingen: |
€ 25637 voor 2022 e.v. |
Beschikkingen: |
Jaarlijks onderhoud |
Looptijd: |
Onbepaalde tijd |
Bijzonderheden: |
Het betreft hier diverse gemeentelijke gebouwen die aan derden worden verhuurd (verenigingen en instellingen). Voor deze gebouwen wordt jaarlijks de onderhoudsbegroting bijgesteld. Op basis van deze onderhoudsbegroting voor de komende jaren wordt berekend wat de storting moet zijn in deze onderhoudsvoorziening. Deze storting komt ten laste van de exploitatie. |
Risico-calculatie |
Jaarlijks wordt bezien of de voorziening toereikend is voor de toekomstige verplichtingen |
Besluit college: |
Het college handhaaft deze voorziening |
Naam |
Voorziening speeltoestellen (9102.1007) |
Programma |
4 |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 133.900 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 19.743 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
|
Doel: |
Deze reserve is bedoeld voor het egaliseren van de kosten vervanging van speeltoestellen en (her)inrichting van speelterreinen. |
Stortingen: |
De bedragen worden jaarlijks bijgesteld aan de hand van de actualisatie van de meerjarenplanning speelterreinen. De storting 2022 ev. bedraagt jaarlijks €22.500 |
Beschikkingen: |
Op basis van de meerjarenplanning. |
Looptijd: |
Onbepaalde tijd |
Bijzonderheden: |
Jaarlijks wordt de meerjarenplanning voor vervanging van speeltoestellen geactualiseerd. Op basis van deze planning wordt de jaarlijkse storting en beschikking bepaald. Tot 31-12-2021 was het een reserve. Vanaf 1-1-2022 is het een voorziening. Deze wijziging is een gevolg van een opmerking vanuit de provincie bij de goedkeuring van de begroting 2021 |
Risico-calculatie |
Jaarlijks wordt bezien of de voorziening toereikend is voor de toekomstige verplichtingen |
Voorstel: |
Het college handhaaft deze voorziening |
Naam |
Voorziening verplichtingen oud-werknemers (9102.1201) |
Programma |
5 |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 1.890.887 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 1.579.024 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik voorziening: |
|
Doel: |
Deze voorziening is bedoeld voor de dekking van verplichtingen voor oud werknemers. |
Stortingen: |
Jaarlijks wordt bij het opstellen van de jaarrekening berekend of de voorziening voldoende saldo heeft. Bij onvoldoende saldo wordt dit aangevuld. |
Beschikkingen: |
Betalingen worden rechtstreeks geboekt ten laste van de voorziening. Wanneer bij de jaarlijkse herrekening blijkt dat de voorziening een te hoog saldo heeft dan wordt dit ten gunste van de exploitatie gebracht. |
Looptijd: |
Onbepaalde tijd (doorlopend). Een van de onderdelen zijn de toekomstige pensioenen van de wethouders. Dit betekent dat er altijd bedragen in de voorziening zitten ten behoeve van actieve wethouders. |
Bijzonderheden: |
In maart 2022 zijn verkiezingen geweest voor de gemeenteraad. De vorming van een nieuw college heeft altijd invloed op de voorziening. Enerzijds door vertrekkende wethouders en anderzijds door nieuwe wethouders. De gevolgen van de raadsverkiezingen van maart 2022 voor deze voorziening zijn nog niet bekend. Deze worden z.s.m. in beeld gebracht. Ook een wijziging van wethouders gedurende een raadsperiode heeft invloed op de hoogte van de voorziening. Tot slot worden in deze voorziening bedragen gestort ter dekking van toekomstige verplichtingen vanwege afspraken met voormalig werknemers. |
Risico-calculatie |
Jaarlijks wordt berekend of de voorziening toereikend is voor de toekomstige verplichtingen. Omdat de gevolgen van de raadsverkiezingen 2022 nog niet bekend zijn lopen we daar nog een risico. |
Besluit college: |
Het college handhaaft deze voorziening |
Naam |
Voorziening huishoudelijk afval (9102.1101) |
Programma |
4 |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 211.771 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 154.059 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
|
Doel: |
Deze voorziening is bedoeld voor het egaliseren van de tarieven voor de huishoudelijke afvalstoffenverwerking. |
Stortingen: |
Afhankelijk van exploitatieresultaten binnen het product Huishoudelijk afval |
Beschikkingen: |
Overeenkomstig de doelstelling en eveneens afhankelijk van exploitatieresultaten binnen het product Huishoudelijk afval |
Looptijd |
Onbepaalde tijd |
Bijzonderheden: |
Bij de berekening van de tarieven afvalstoffenheffing is het uitgangspunt dat deze op begrotingsbasis 100% kostendekkend dient te zijn. Op basis van de huidige gedragslijn wordt een in de jaarrekening optredend tekort c.q. overschot ten laste dan wel ten gunste van deze reserve gebracht. |
Risico-calculatie: |
Risico op het gebied van de afvalverwerking op dit moment: Door de inzameling van kunststof en het scheiden van afvalstromen konden wij in de periode t/m 2017 niet voldoen aan de leveringsplicht aantal tonnen afval aan Attero o.b.v. het contract. Dat is voor Attero reden geweest om aan de Brabantse gewesten een naheffing op te leggen wegens het niet nakomen van de volumeverplichting over de periode 2011 t/m 2014. In een arbitraal eindvonnis heeft het Nederlands Arbitrage Instituut (NAI) Attero, met betrekking tot die naheffing, in het ongelijk gesteld. Ondertussen heeft Attero een nieuwe naheffing opgelegd voor het niet nakomen van de volumeplicht in 2015 t/m 2017. Ook met betrekking tot deze naheffing is Attero in het ongelijk gesteld. Attero heeft cassatieadvies gevraagd en deze is ook ingesteld. Wanneer de cassatie onverhoopt verloren zou worden dan zullen de gemeenten waarschijnlijk een (deel van die) naheffing moeten betalen. |
Besluit college: |
Het college handhaaft deze voorziening |
Naam |
Voorziening riolering (9102.1102) |
Programma |
4 |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 1.211.708 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 2.306.087 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
|
Doel: |
Deze voorziening is bedoeld voor:
|
Stortingen: |
Voordelig exploitatieresultaat |
Beschikkingen: |
Nadelig exploitatieresultaat |
Looptijd |
Onbepaalde tijd |
Bijzonderheden: |
Bij de berekening van de tarieven van de rioolheffing is het uitgangspunt dat deze op begrotingsbasis 100% kostendekkend dient te zijn. Op basis van de huidige gedragslijn wordt een in de jaarrekening optredend tekort c.q. overschot ten laste dan wel ten gunste van deze reserve gebracht. In 2019 is het IMBK vastgesteld. Op basis van het huidige PWR zijn de tarieven in 2022 met 3,75% verhoogd. De stortingen en onttrekkingen zijn gebaseerd op het IMBK en het PWR. |
Risico-calculatie |
Niet van toepassing |
Besluit college: |
Het college handhaaft deze voorziening |
Naam |
Voorziening onderhoud wegen (9102.1006) |
Programma |
4 |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 1.666.672 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 1.591.047 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
|
Doel: |
Deze voorziening is bedoeld om meerjarig het groot onderhoud van wegen te kunnen programmeren en realiseren. |
Stortingen: |
Vanuit exploitatie (op basis van onderhoudsplan). De jaarlijkse storting bedraagt nu €284.875 |
Beschikkingen: |
Bij de vaststelling van de begroting |
Looptijd |
Onbepaalde tijd |
Bijzonderheden: |
Jaarlijks wordt vanuit de reserve stortingen in deze voorziening gedaan voor groot-onderhoud aan de wegen (niet zijnde rehabilitaties). |
Risico-calculatie |
Kapitaalvernietiging door achterstallig onderhoud |
Besluit college: |
Het college handhaaft deze voorziening |
Naam |
Voorziening oninbare startersleningen SVn (9102.1203) |
Programma |
3 |
Saldo per 31-12-2021 |
€ 135.722 |
Saldo per 31-12-2026 |
€ 99.035 |
Voorstel t.a.v. toekomstig gebruik reserve: |
|
Doel: |
Deze voorziening is bedoeld voor het afdekken van risico’s van het niet-terugbetalen van verstrekte startersleningen. |
Stortingen: |
Niet van toepassing. |
Beschikkingen: |
Afhankelijk van bedragen die worden afgelost op de startersleningen |
Looptijd |
Maximaal 30 jaar, of zoveel eerder als de laatste starterslening volledig is afgelost. |
Bijzonderheden: |
De hoogte van deze reserve bedraagt 25% van het totaalbedrag aan nog niet afgeloste startersleningen volgens overzichten SVn. Dit totaalbedrag daalt de komende jaren. Vanaf 1 januari 2018 verstrekt SVn namens de gemeente geen nieuwe startersleningen meer. Wel vinden komende jaren zowel reguliere als extra aflossingen plaats. |
Risico-calculatie |
Naarmate meer wordt afgelost en het schuldrestant van de startersleningen bij SVn daalt wordt ook ons risico en daardoor deze reserve lager. |
Besluit college: |
Het college handhaaft deze voorziening |
b. Voorzieningen Grondexploitatie
Op dit moment zijn er geen voorzieningen binnen de grondexploitatie
Bijlage 2: Gevolgen mutaties nota reserves en voorzieningen 2022 voor begroting 2022
In onderstaande tabel (tabel 8) zijn de voorgestelde mutaties in de reserves verwerkt en zijn de aangepaste saldo’s per 31-12-2022 vermeld (uitgangspunt in dit overzicht zijn de saldi van de reserves en voorzieningen per 31-12-2021 volgens de jaarrekening 2021). De mutaties uit onderstaande tabel worden in een begrotingswijziging 2022 verwerkt (onderdeel besluitvorming bij behandeling nota). De mutaties hebben geen gevolgen voor de exploitatiebegroting 2022.
Zoals uit onderstaande tabel (tabel 8) blijkt lopen de reserves terug van € 40.188.597 per 31-12-2021 naar € 31.329.938 per 31-12-2022. We kunnen ons voorstellen dat het forse verschil vragen oproept en lichten dit daarom toe. De teruggang is het gevolg van concrete besluitvorming over de reserves tot op heden. Bij diverse reserves zijn besluiten genomen tot inzet voor concrete doeleinden. Voor zover de uitgaven hiervan nog niet hebben plaatsgevonden per 31-12-2021 gaan we er in deze tabel van uit dat de beschikbaar gestelde bedragen per 31-12-2022 in zijn geheel zijn uitgegeven.
We lichten de reserves waar dit me name speelt toe met tussen haakjes vermelding van de grootste (in euro’s) posten die in 2022 nog ten laste van deze reserve komen:
- •
Algemene reserve (overheveling budgetten uit Burap 2021, afwikkeling privatisering Fidote, bijdrage ’t Bint 2022, mutatie reserve Weerstandsvermogen o.b.v. begroting 2022, inzet hogere ontvangst leges 2021 voor inhaalslag bestemmingsplannen uit Burap 2021)
- •
Volkshuisvestingsfonds gemeente Oirschot (Actieplan Wonen 2.0, dekking gedeelte gebiedsontwikkeling de Kemmer-Eindhovensedijk o.b.v. raadsbesluit 22 juni 2021)
- •
Reserve Landschap (Meerjarenplan VTE 2022-2026, project onverhard fietspad Levende Beerze)
- •
Reserve Beleidsprogramma 2018-2022 (diverse uitgaven o.b.v. genomen raadsbesluiten)
- •
Reserve Ruimte voor Ruimte (Meerjarenplan VTE 2022-2026)
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl