NADERE REGELS VERGUNNINGVERLENING DEELAUTO’S GEMEENTE ARNHEM

Geldend van 27-08-2024 t/m heden

Intitulé

NADERE REGELS VERGUNNINGVERLENING DEELAUTO’S GEMEENTE ARNHEM

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ARNHEM;

gelezen / overwegende .

gelet op artikel 2.1.4.1a van de Algemene plaatselijke verordening voor Arnhem;

BESLUIT:

vast te stellen de

NADERE REGELS VERGUNNINGVERLENING DEELAUTO’S GEMEENTE ARNHEM

Definities

Artikel 1 Definities

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

  • a.

    APV: Algemene Plaatselijke Verordening voor Arnhem;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem;

  • c.

    deelautoplafond: het maximum aantal elektrische deelauto’s (alle standplaatsgebonden, zonebased en vrij geplaatste elektrische deelauto’s bij elkaar) dat de aanbieders tezamen mogen plaatsen binnen Arnhem;

  • d.

    elektrische deelauto: een deelauto die 100% elektrisch wordt aangedreven en daarbij geen enkele uitstoot heeft;

  • e.

    zero emissie deelauto: een deelauto die niet direct vervuilende uitlaatgassen uitstoot, maar bijvoorbeeld wordt aangedreven door waterstof;

  • f.

    standplaatsgebonden deelauto: deelauto die wordt aangeboden op de daarvoor bestemde parkeerplaats. De auto moet na iedere rit naar deze parkeerplaats worden teruggebracht;

  • g.

    zonebased deelauto: deelauto die wordt aangeboden binnen een door de leverancier aangegeven gebied of buurt overeenkomstig de indeling zoals door de aanbieder aangegeven. De auto moet na iedere rit binnen dit gebied of buurt worden teruggebracht;

  • h.

    Vrij geplaatste deelauto: deelauto die wordt aangeboden binnen de gemeentegrenzen inclusief het gebied voor betaald parkeren. De deelauto heeft geen vaste parkeerplaats en kan in ieder regulier parkeervak worden achtergelaten. De deelauto kan gebruikt worden voor enkele ritten, zowel binnen de stad, alsmede ook naar andere plaatsen waar aanbieder een zone heeft om desbetreffende auto achter te kunnen laten;

  • i.

    MaaS: het aanbod van verschillende soorten mobiliteitsdiensten, waarbij op maat gemaakte reismogelijkheden via een digitaal platform met real-time informatie aan klanten worden aangeboden, door klanten worden geboekt, betaald en transacties worden afgehandeld;

  • j.

    particuliere deelauto: deelauto die wordt aangeboden door een particulier. De particulier kan zelf voorwaarden en eisen stellen aan deelnemers aan de deelauto. Voor een particuliere deelauto hoeft geen vergunning te worden aangevraagd;

  • k.

    particulier: een individuele burger die conform de basisadministratie van de gemeente Arnhem inwoner is van de gemeente Arnhem en die niet vanuit een bedrijf of overheid een dienst organiseert. Per woonadres kan maximaal 1 particulier een particuliere deelauto aanbieden;

  • l.

    aanbieder: een partij die deelauto’s op openbare plaatsen ter gebruik aan derden aan wil bieden tegen betaling of anderszins met commerciële doeleinden, als bedoeld in artikel 2.1.4.1a van de Algemene plaatselijke verordening

  • m.

    aanvrager: aanbieder van deelauto’s met commerciële doeleinden die bij de gemeente Arnhem een vergunning aanvraagt om deelauto’s in Arnhem te mogen exploiteren.

  • n.

    Perspectiefkaart: kaart van de gemeente Arnhem waarop het college heeft aangegeven waar deelauto’s mogen worden geplaatst door aanbieders van deelauto’s;

  • o.

    TOMP-API: een software-interface die het mogelijk maakt dat applicaties van MaaS providers met elkaar kunnen communiceren;

  • p.

    CDS-M: City Data Specificatie – Mobiliteit, het dataformaat voor het uitwisselen van deelmobiliteitsdata sinds 2022 dat voldoet aan de wettelijke eisen en de eisen voor cyberveiligheid.

  • q.

    vergunning: vergunning aan een aanbieder om deelauto’s op openbare plaatsen ter gebruik aan derden aan te bieden tegen betaling of anderszins met commerciële doeleinden, als bedoeld in artikel 2.1.4.1a van de Algemene plaatselijke verordening;

  • r.

    aanbiedersplafond: het maximum totaal aantal aanbieders aan wie een vergunning wordt verstrekt voor het aanbieden van deelauto’s in Arnhem;

Vergunningen voor aanbieders van deelauto’s

Artikel 2 Soorten deelauto’s

  • 1. Het college verleent uitsluitend vergunningen voor elektrische deelauto's of zero emissie deelauto's.

  • 2. Het college verleent uitsluitend vergunningen aan aanbieders van de volgende soorten deelauto’s:

    • a.

      standplaatsgebonden deelauto’s;

    • b.

      zonebased deelauto’s;

    • c.

      vrij geplaatste deelauto’s.

Artikel 3 Maximaal aantal deelauto’s en maximaal aantal aanbieders

  • 1. Het deelautoplafond voor alle vergunde aanbieders tezamen is 185.

  • 2. Het aanbiedersplafond is 5. Per aanbieder wordt maximaal 1 vergunning verstrekt.

  • 3. Het staat de vergunde aanbieder vrij hoeveel deelauto’s per soort worden ingezet.

  • 4. Inwoners van de gemeente Arnhem mogen als particulier zoals omschreven in lid k van artikel 1 maximaal 2 deelauto’s aanbieden.

  • 5. De gemeente Arnhem heeft de mogelijkheid om het deelautoplafond te verhogen indien het aanbod ontoereikend is voor de vraag.

De aanvraag voor de vergunning

Artikel 4 Vereisten aanvrager vergunning

De aanvrager is:

  • a.

    een rechtspersoon, zijnde een in het handelsregister van de Nederlandse Kamer van Koophandel geregistreerde partij, waarbij uit de statuten en uit het feitelijk handelen van de aanvrager blijkt dat zij het aanbieden van deelvoertuigen als doelstelling heeft; en

  • b.

    geen moeder-, dochter-, of zusteronderneming van, of op een andere wijze verweven met, een andere onderneming die voor dezelfde periode voor dezelfde deelvoertuigcategorie een vergunning heeft aangevraagd.

Artikel 5 Termijn aanvragen vergunning deelauto’s

  • 1. Het college maakt minimaal drie weken van tevoren op www.arnhem.nl/deelauto het moment bekend waarop vergunningaanvragen voor het aanbieden van deelauto’s kunnen worden ingediend.

  • 2. Het college stelt op www.arnhem.nl/deelauto een aanvraagformulier beschikbaar dat moet worden gebruikt voor de vergunningaanvraag.

  • 3. De aanvragen moeten binnen een termijn van vier weken worden ingediend op de wijze zoals aangegeven staat op het aanvraagformulier.

Artikel 6 Indieningsvereisten voor aanvragen voor vergunningen

Een aanvraag voor een vergunning voor het aanbieden van deelauto’s dient limitatief aan de volgende vereisten te voldoen:

  • a.

    de aanvraag is in de Nederlandse taal opgesteld;

  • b.

    de aanvraag is schriftelijk of langs elektronische weg ingediend middels het in artikel 5 tweede lid genoemde aanvraagformulier dat volledig is ingevuld;

  • c.

    de aanvraag bevat ten minste de in het aanvraagformulier genoemde bijlagen, zijnde:

    • 1.

      statuten van de rechtspersoon en de inschrijving bij de KvK of bij een gelijkwaardig register in een EU-lidstaat;

    • 2.

      kopie ID/paspoort en contactgegevens van de zaakvoerder(s), bestuurders(s) en/of vennoten;

    • 3.

      contactgegevens van minstens twee contactpersonen inclusief emailadressen;

    • 4.

      een klachtenprocedure, die dient te voldoen aan de volgende eisen:

      • er dient online een klachtenafhandelingsplan te worden aangeboden aan de klanten waarin de aanbieder weergeeft hoe klachten en meldingen van klanten en derden (niet – zijnde klanten) kunnen worden ingediend, binnen welke termijn en op welke wijze klachten worden opgevolgd, hoe de afhandeling van klachten wordt geregistreerd en hoe de indiener van de klacht op de hoogte wordt gesteld van de afhandeling. Een registratieoverzicht van klachten dient per kwartaal te worden aangeleverd aan de vergunning verstrekker;

      • de aanbieder dient bij het indienen van een klacht per ommegaande een schriftelijke bevestiging te sturen aan de indiener dat de klacht correct is ontvangen;

      • de aanbieder dient in de bevestiging aan te geven binnen welke termijn de indiener een antwoord krijgt op de ingediende klacht.

  • d. de aanbieder dient het aantal deelauto’s dat op het moment van de aanvraag door hem reeds in Arnhem wordt geëxploiteerd, op te geven, uitgesplitst naar aantal per wijk.

  • e. de aanbieder dient het totaal aantal van reeds geëxploiteerde plus nog te exploiteren standplaatsgebonden en zonebased deelauto’s die hij wenst aan te bieden per wijk, of vrij geplaatste deelauto’s stadsbreed, aan te geven

Artikel 7 Beslistermijn

  • 1. Na ontvangst van de aanvragen beoordeelt het college of de aanvragen compleet zijn.

  • 2. Indien aanvragen niet compleet zijn, wordt de ontbrekende informatie concreet benoemd. Aan de indieners van incomplete aanvragen wordt een hersteltermijn van twee weken gegeven. De hersteltermijn wordt aan alle indieners van een onvolledige aanvraag op dezelfde dag verzonden.

  • 3. Het college beslist binnen 12 weken na afloop van de termijn als bedoeld in artikel 5 lid 3. Deze termijn wordt verlengd met de termijn die een aanbieder nodig heeft om in geval van een onvolledige aanvraag, deze aanvraag aan te vullen, zoals bedoeld in artikel 7, lid 2.

  • 4. Het college kan de beslissing voor ten hoogste 8 weken verdagen.

Artikel 8 Verdeelprocedure

  • 1. Er worden maximaal 5 vergunningen voor het aanbieden van deelauto’s verleend door het college.

  • 2. Indien er meer dan 5 complete vergunningaanvragen zijn binnengekomen, worden de vergunningen toegekend aan de hand van een kwaliteitstoets.

  • 3. Wanneer na ontvangst van de aanvragen blijkt dat het totaal aantal aangevraagde te exploiteren deelauto's het genoemde aantal te exploiteren deelauto’s overschrijdt, stelt het college de aanvragers in staat een onderlinge verdeling te bereiken. Wanneer deze overeenstemming niet wordt bereikt verdeelt het college het aantal aangevraagde te exploiteren deelauto's.

  • 4. Het college kan eerdere negatieve ervaringen met een bepaalde aanbieder van deelvervoer betrekken bij de beoordeling of een aanvraag wordt toegekend. Indien dit leidt tot een afwijzing van de aanvraag, vermeldt het college daarbij om welke concrete ervaringen het gaat. Als concrete ervaring geldt in ieder geval een eerdere intrekking van de vergunning.

Artikel 9 Vergunningsduur

De verstrekte vergunning is geldig tot 31 december 2025.

Vereisten vergunninghouder

Artikel 10 Algemeen vereiste

De vergunninghouder voldoet ten aanzien van het aanbieden van deelvervoer aan de geldende wet- en regelgeving.

Artikel 11 Vereisten dienstverlening door vergunninghouder

  • 1. De vergunninghouder heeft één vast Nederlandssprekend aanspreekpunt voor de gemeente dat telefonisch bereikbaar is op maandag tot en met vrijdag van 9:00 uur tot 17:00 uur (feestdagen uitgezonderd) en per e-mail 24/7 dat tijdens kantooruren in staat is om ter stond te reageren.

  • 2. Klachten van derden (niet-klanten) kunnen zowel telefonisch (maandag tot en met vrijdag tussen 9-17 uur, nationale feestdagen uitgezonderd)) als per e-mail en social media (24/7) bij de vergunninghouder worden ingediend in de Nederlandse taal.

  • 3. De klachtenprocedure wordt uitgevoerd conform de in artikel 6, lid c punt 4 gestelde vereisten.

  • 4. Binnen 24 uur nadat vergunninghouder redelijkerwijs bekend kon zijn met het defect of de onbruikbaarheid van een deelauto, dient de vergunninghouder ervoor gezorgd te hebben dat de defecte deelauto van straat is gehaald of dat deze ter plaatse is gerepareerd (zonder hinder of overlast ter plaatse).

  • 5. De vergunninghouder verstrekt op verzoek van het college per kwartaal, binnen veertien dagen na afloop van het kwartaal gegevens over hun dienstverlening middels MDS2.0 API. Hierbij gaat het om de volgende gegevens:

    • a.

      gemiddeld aantal keer dat een deelauto per dag is gebruikt;

    • b.

      gemiddeld aantal kilometers per rit;

    • c.

      pieken en dalen in het gebruik (weekenddagen versus werkdagen, spitstijden versus niet spitstijden, 7-19 uur versus 19 -7 uur);

    • d.

      het aantal unieke gebruikers;

    • e.

      gemiddelde parkeertijd – gedurende welke het voertuig ter gebruik wordt aangeboden - per voertuig per wijk;

    • f.

      het aantal boekingen gedaan via het eigen platform en gedaan via MaaS-platforms;

    • g.

      eventuele clustering van deelauto’s en of dit problemen oplevert;

    • h.

      het aantal van de straat verwijderde en (ter plaatse) gerepareerde deelauto’s en de termijn waarbinnen de deelauto’s van straat zijn gehaald en (ter plaatse) gerepareerd; en

    • i.

      het aantal ontvangen klachten en hoe deze klachten zijn afgehandeld en verholpen.

  • 6. De dienstverlening van de vergunninghouder dient aangesloten te worden op de platforms die MaaS ondersteunen door aanwezigheid van een interface die voldoet aan de CDS-M uitwisselingsstandaard 1

  • 7. De vergunninghouder zegt medewerking toe aan de verdere ontwikkeling van de data-uitwisseling over deelvoertuigen. In het kader van de CDS-M werkwijze2 en de MaaS-standaarden wil de gemeente Arnhem samen met andere overheden en marktpartijen nieuwe mogelijkheden van data-uitwisseling zo goed mogelijk benutten.

  • 8. De deelauto’s bevatten uitsluitend reclame voor de eigen onderneming van de vergunninghouder en/of beeldmerk/branding van gemeentelijke deelmobiliteit.

  • 9. De deelauto’s van de vergunninghouder zijn herkenbaar en hebben een uniforme uitstraling.

  • 10. De vergunninghouder van een vergunning voor deelauto’s start uiterlijk zes maanden na de ingangsdatum van de vergunning met de exploitatie van de aan hem vergunde deelauto’s.

Intrekkingsgronden vergunning

Artikel 12 Intrekkingsgronden vergunning

De vergunning wordt ingetrokken in de volgende situaties:

  • a.

    als op enig tijdstip wordt geconstateerd dat de aanvrager verkeerde informatie heeft verstrekt bij de aanvraag;

  • b.

    als op enig tijdstip wordt geconstateerd dat de vergunninghouder niet voldoet aan de vereisten zoals gesteld in deze nadere regels;

Artikel 13 Procedure intrekking vergunning

Voordat de intrekking plaatsvindt, zal de vergunninghouder een schriftelijke waarschuwing van de vergunningverlener ontvangen waarin de vergunninghouder op de hoogte wordt gesteld welke tekortkoming is geconstateerd. Het college geeft in de schriftelijke waarschuwing de vergunninghouder een herstelmijn, waarbinnen de geconstateerde tekortkoming moet zijn hersteld.

Wanneer binnen de vergunningtermijn na drie waarschuwingen niet is voldaan aan de vereisten zoals gesteld in deze nadere regels, wordt de vergunning ingetrokken.

Overgangsrecht bestaande deelauto’s

Artikel 14 Vergunningplicht bestaande deelauto’s – overgangsrecht

Het college verleent ambtshalve een vergunning tot 31 december 2025 aan aanbieders die op ingangsdatum van deze nadere regels al deelauto’s in Arnhem aanbieden. Een ambtshalve verkregen vergunning kent dezelfde eisen en plichten voor het aanbieden van deelauto’s als een aangevraagde vergunning.

Uitzondering hierop is de nul-emissie eis ten aanzien van deelauto’s die reeds aangeschaft en operationeel waren in Arnhem voor de publicatiedatum van het gemeentelijke beleid waarin die nul-emissienorm is vastgesteld. Het is bestaande aanbieders niet toegestaan extra deelauto’s te exploiteren, uitgezonderd de situatie dat de aanbieder zelf een vergunningaanvraag heeft gedaan voor het aanbieden en exploiteren van deelauto’s in Arnhem. Wanneer de aanbieder na deze aanvraag ook daadwerkelijk een vergunning heeft verkregen:

  • vervalt de ambtshalve verkregen vergunning voor de reeds aangeboden deelauto’s, en

  • vallen alle aangeboden deelauto’s onder de nieuw verkregen vergunning, waarmee ook alle aangeboden deelauto’s dienen te voldoen aan de in deze nadere regels genoemde voorwaarden en vereisten.

De ambtshalve vergunning telt niet mee voor het aanbiedersplafond genoemd in artikel 3, tweede lid.

Slotbepalingen

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze nadere regels treden in werking op de dag na die van de bekendmaking.

Artikel 16 Citeertitel

Deze nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels deelauto’s Arnhem 2024.

Ondertekening

Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris,

de burgemeester,


Noot
1

Meer informatie over deze standaard is te vinden op: https://www.cds-m.nl/

Noot
2

Meer informatie over deze werkwijze is te vinden op: https://www.cds-m.nl/