Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR723915
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR723915/1
Regeling vervalt per 31-12-2026
Subsidieregeling Gezond en Actief Leven Akkoord Gemeente Boxtel 2024-2026
Geldend van 24-08-2024 t/m 30-12-2026 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024
Intitulé
Subsidieregeling Gezond en Actief Leven Akkoord Gemeente Boxtel 2024-2026Burgemeester en Wethouders van Boxtel;
Overwegende dat:
- het gewenst is om activiteiten en initiatieven te stimuleren die de gezondheid en de sociale basis versterken van de inwoners van de gemeente Boxtel
- het gewenst is dat deze activiteiten en initiatieven bijdragen aan de preventiedoelen in het GALA-akkoord, middels een lokale preventie-aanpak;
- thans aan de gemeente Boxtel, door het Rijk, hiertoe geoormerkte middelen ter beschikking zijn gesteld voor 2023-2026 via een Brede Specifieke Uitkering (Regeling specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023–2026);
Gelet op
- het bepaalde in de Algemene Subsidieverordening Boxtel 2017;
- het vaststelde Plan van Aanpak SPUK/GALA 2023-2026
Besluiten:
vast te stellen de Subsidieregeling Gezond en Actief Leven Akkoord Boxtel 2024-2026
Artikel 1 Doel van de subsidie
De Brede SPUK-regeling is de financiële regeling van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), dat zich richt op het terugdringen van gezondheidsachterstanden door sport, voeding en bewegen (preventie).
Met de Brede SPUK-regeling wordt beoogd om middels een integrale aanpak, preventieve maatregelen te nemen en ketenaanpakken te realiseren, die bijdragen aan een gezonde generatie in 2040 en een verlichting van de druk op de zorg.
Gesubsidieerde initiatieven of activiteiten leveren een bijdrage aan één of meer van de doelstellingen van het Gezond en Actief Leven akkoord:
Doelen Gezond en Actief leven Akkoord
-
• Terugdringen gezondheidsachterstanden
-
• Een gezonde fysieke leefomgeving die uitnodigt tot bewegen en ontmoeten
-
• Het versterken van (de verbinding met) de sociale basis
-
• Een gezonde leefstijl
-
• Versterking van de mentale weerbaarheid en mentale gezondheid
-
• Vitaal ouder worden
Bovengenoemd doelstellingen van het Gezond en Actief Leven akkoord sluiten aan bij het bestuursakkoord van Gemeente Boxtel m.b.t. gezondheid, normalisering, preventie en vroegsignalering. Daarbij werken we in Boxtel volgens de aanpak van ‘Positieve Gezondheid’.
De doelstellingen van het GALA zijn lokaal vertaald naar 4 opgaven. Gesubsidieerde activiteiten of initiatieven dienen bij te dragen aan één of meer van deze opgaven volgens de kaders van het GALA-akkoord en de doelstellingen zoals beschreven in het uitvoeringsplan.
Opgave |
Onderdeel |
Doel van de subsidie & te subsidiëren activiteiten |
Meedoen, het versterken van de sociale basis |
Terugdringen gezondheidsachterstanden |
Activiteiten versterken de lokale aanpak van gezondheidsachterstanden en richten zich op het bevorderen van gezond gedrag voor mensen met een lage sociaal-economische status en/of het behouden van een goede gezondheid voor alle inwoners. Een aanvraag binnen dit onderdeel kent de verplichting om onderdeel uit te (gaan) maken van de ketenaanpak. |
Meer bewegen en sporten |
Valpreventie |
Activiteiten zijn gericht op: Het opsporen van ouderen met een verhoogd valrisico Het uitvoeren van een valrisico-inschatting Valpreventief beweegaanbod Inzet van erkende interventies cursusaanbod valpreventie genoemd in het GALA-akkoord: Vallen verleden Tijd, Otago, In Balans (voor zover niet vergoed door de zorgverzekering) Een aanvraag binnen dit onderdeel kent de verplichting om onderdeel uit te (gaan) maken van de ketenaanpak. |
Mentale gezondheid Jeugd |
Opgroeien in Kansrijke Omgeving (OKO) en vroegsignalering van alcoholproblematiek |
Activiteiten dragen bij de uitvoering van het OKO of Vroegsignalering van alcoholproblematiek. In te zetten interventies zijn beproefd en komen voort uit de databank van Loket Gezond Leven van het RIVM. |
Meedoen, het versterken van de sociale basis |
Versterken sociale basis |
Activiteiten dragen bij aan een sterkere sociale basis waar mensen omzien naar elkaar en hulpvragen voor elkaar oplossen. |
Meedoen, het versterken van de sociale basis |
Mantelzorg |
Activiteiten bevorderen de ondersteuning van mantelzorgers bij het uitvoeren van zorgtaken. Te denken aan: Verbeteren toegang regelingen en ondersteuningsvormen; Versterken Steunpunt Mantelzorg; Toegankelijker maken van informatie en advies. |
Meedoen, het versterken van de sociale basis |
Eén tegen Eenzaamheid |
Activiteiten zijn gericht op de vijf pijlers uit het actieprogramma Eén tegen eenzaamheid: Bestuurlijke commitment Creëer sterk netwerk Betrek eenzamen zelf Duurzame aanpak Monitoring en evaluatie |
Meedoen, het versterken van de sociale basis |
Welzijn op Recept |
Activiteiten zijn gericht op de inzet of uitbreiding van Welzijn op Recept in Boxtel. |
Mentale gezondheid Jeugd |
Mentale gezondheid |
Activiteiten zijn gericht op het versterken van de mentale gezondheid van jongeren t/m 23 jaar en het bieden van laagdrempelige ondersteuning waar gewenst. |
Meedoen, het versterken van de sociale basis |
Fysieke Leefomgeving |
Activiteiten zijn gericht op het verbeteren of realiseren van een (openbare) fysieke buitenruimte waardoor deze uitnodigt tot in beweging brengen van inwoners. Activiteiten kunnen ook gericht zijn op investering in materialen en aanleg van de fysieke leefomgeving. Dit alles wel volgens de wettelijke bepalingen van openbare ruimte. |
Artikel 2 Doelgroep
Deze subsidieregeling richt zich op ondersteuning van de doelgroep kwetsbare inwoners. Speciale aandacht is er voor inwoners, van welke leeftijd dan ook, die steun nodig hebben om de weg te vinden naar het plaatselijke aanbod op het gebied van kunst en cultuur, sport, voeding en bewegen (preventie). Concreet betreft dit: mensen met beperking, mensen met een laag inkomen, laaggeletterden’, ouderen met bewegingsvragen of eenzaamheidsproblematiek (ontmoeting) en nieuwkomers in Nederland. In de subsidieaanvragen voor activiteiten die primair gericht zijn op deze inwoners wordt dit duidelijk gespecificeerd.
Artikel 3 Subsidieaanvraag
-
1. Subsidieaanvragen kunnen ingediend worden door organisaties met rechtspersoonlijkheid die een bijdrage leveren aan het terugdringen van gezondheidsachterstanden in Boxtel (zoals omschreven in artikel 1).
-
2. Aanvrager moet bij de aanvraag om subsidie op grond van deze subsidieregeling een activiteitenplan opstellen. In dit activiteitenplan moet duidelijk en concreet aangegeven worden:
- a.
voor welke activiteit(en) subsidie wordt gevraagd;
- b.
met welk doel de activiteit wordt uitgevoerd;
- c.
hoe, door wie en waar dit wordt uitgevoerd;
- d.
in welke periode;
- e.
wat de kosten zijn;
- f.
wat het beoogde effect is;
- g.
welke impact de activiteit op langere termijn heeft;
- h.
hoe er wordt samengewerkt met lokale partners;
- a.
-
3. Voor de subsidieaanvraag wordt een aanvraagformulier beschikbaar gesteld.
Artikel 4 Criteria
-
1. Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten en initiatieven die voldoen aan álle onderstaande criteria:
- a.
Activiteiten en initiatieven richten zich op de doelstellingen en onderdelen uit het GALA-akkoord, genoemd in artikel 1.
- b.
Activiteiten en initiatieven passen binnen de kaders van het GALA-akkoord (bijv. bewezen effectieve of bewezen kansrijke interventies).
- c.
Activiteiten en initiatieven komen ten gunste van inwoners, wijken en dorpen van de gemeente Boxtel en vinden plaats in gemeente Boxtel of in de directe nabijheid.
- d.
Activiteiten en initiatieven hebben geen winstoogmerk.
- e.
Activiteiten en initiatieven worden in het betreffende jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd ook uitgevoerd.
- f.
Activiteiten en initiatieven zijn toegankelijk of beschikbaar voor alle inwoners uit de doelgroep.
- g.
Het aangevraagde subsidiebedrag staat in verhouding tot de beoogde resultaten, ter beoordeling aan het college.
- h.
De kosten zijn in de aanvraag gespecificeerd per activiteit.
- i.
De organisatie die de aanvraag indient, is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
- a.
-
2. Voor onderdelen waar sprake is van een ketenaanpak (bestrijding van overgewicht, valpreventie, kansrijke start en gezonde leefstijlinterventies) committeert de aanvrager van de te subsidiëren activiteit zich aan deelname aan het ketennetwerk om in co-creatie met gemeente en partners de ketenaanpak mede te kunnen realiseren. Hierdoor staat de activiteit niet op zichzelf maar is onderdeel van een integrale aanpak.
Artikel 5 Weigeringsgronden
-
1. Aanvullend op artikel 9 Weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden van de Algemene subsidieverordening Boxtel 2017 gelden de volgende weigeringsgronden:
- a.
De activiteit of het initiatief draagt niet bij aan de doelstellingen en/of past niet binnen de onderdelen, genoemd in artikel 1;
- b.
De activiteit of het initiatief voldoet niet aan de criteria genoemd in artikel 4 van deze regeling;
- c.
De activiteit of het initiatief krijgt al op een andere manier gestalte en/of de activiteit wordt reeds aangeboden in Boxtel;
- d.
de activiteiten worden door de gemeente al gesubsidieerd op basis van een andere subsidieregeling;
- e.
Het subsidieplafond is bereikt.
- a.
Artikel 6 Subsidiebedrag en subsidieplafond
Voor deze subsidieregeling geldt een subsidieplafond. Subsidie wordt slechts verleend tot ten hoogste het subsidieplafond. De aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.
Indien een aanvraag voor subsidie boven het subsidieplafond uitkomt dan wordt deze afgewezen, dan wel deels toegekend tot het subsidieplafond is bereikt.
Voor subsidie op grond van deze regeling gelden per onderdeel onderstaande subsidieplafonds:
Onderdeel |
Subsidieplafond 2024 |
Subsidieplafond 2025 |
Subsidieplafond 2026 |
Terugdringen Gezondheidsachterstanden |
€47.911,- |
€39.926,- |
€39.908,- |
Valpreventie |
€101.162,- |
€94.823,- |
€97.775,- |
OKO en vroegsignalering alcoholproblematiek |
€4.991,- |
€4.991,- |
- |
Versterken sociale basis |
€71.866,- |
€71.866,- |
€53.876,- |
Mantelzorg |
€12.776,- |
€9.981,- |
- |
Eén tegen Eenzaamheid |
€23.956,- |
€19.963,- |
€17.959,- |
Welzijn op Recept |
€23.956,- |
€15.970,- |
- |
Fysieke Leefomgeving |
€20.306,- |
€22.957,- |
€26.938,- |
Mentale gezondheid |
€€23.956,- |
€19.963,- |
- |
Artikel 7 Beoordeling en verlening
-
1. Het college beoordeelt de aanvraag op basis van het activiteitenplan, de begroting, de voorwaarden uit deze subsidieregeling en het subsidieplafond. Beoordeeld wordt of de activiteit bijdraagt aan één of meerdere doelstellingen en onderdelen zoals genoemd in artikel 1.
-
2. Een aanvraag kan worden ingediend vanaf 1 november voor het opvolgend jaar en wordt behandeld op volgorde van binnenkomst en zolang het subsidieplafond per onderdeel, zoals benoemd in artikel 6 nog niet is bereikt. Bij ontvangst op dezelfde dag wordt de volgorde van behandeling bepaald door loting.
-
3. De subsidieaanvraag wordt minimaal tien weken vóór aanvang van de activiteit ingediend, middels een activiteitenplan met bijbehorende begroting. In het activiteitenplan is minimaal opgenomen aan welke doelstelling wordt bijgedragen en bij welk onderdeel en opgave de activiteit passend is.
-
4. Het college beslist, in afwijking van artikel 8 van de Algemene Subsidieverordening Boxtel 2017, binnen zes weken na ontvangst van de volledige aanvraag.
-
5. De beschikking tot subsidieverlening:
- a.
bevat een omschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt verleend;
- b.
vermeldt het bedrag van de maximale subsidie, dan wel het bedrag waarop de subsidie ten hoogste kan worden vastgesteld;
- c.
vermeldt de wijze waarop de subsidie wordt uitbetaald;
- d.
kan nadere voorwaarden beschrijven.
- a.
Artikel 8 Verantwoording en vaststelling van de subsidie
De aanvraag waarvan de subsidie wel is verleend maar nog niet is vastgesteld, moet binnen 13 weken na afloop van de activiteit of binnen 13 weken na afloop van het subsidiejaar, een aanvraag tot vaststelling van de subsidie indienen bij het college. De aanvrager dient deze termijn zelf in de gaten te houden.
Deze aanvraag tot vaststellingen van de subsidie bevat in ieder geval:
-
a. een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en voldoen aan de criteria gesteld in artikel 4;
-
b. een overzicht van de gemaakte kosten;
-
c. een controleverklaring van een accountant bij verleende subsidies van meer dan €200.000, tenzij subsidieontvanger deze in het kader van een structurele subsidie bij het college nog moet indienen of al heeft ingediend.
Artikel 9 Slot- en overgangsbepalingen
-
1. Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager, gemotiveerd afwijken van een artikel of artikelen van deze regeling voor zover toepassing leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
-
2. In gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet beslist het college.
-
3. Deze regeling kan aangehaald worden onder de titel 'Subsidieregeling gezond en actief leven Boxtel 2024-2026´.
-
4. Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking, met terugwerkende kracht naar 1 januari 2024 en wordt ingetrokken per 31 december 2026. De regeling blijft van kracht voor besluiten die op grond van deze regeling zijn genomen.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boxtel in de vergadering van 16 juli 2024,
de secretaris,
de burgemeester,
R.S. van Meygaarden
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl