Besluit van de raad van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de door de raad vastgestelde lijst adviesrecht (Lijst adviesrecht gemeenteraad Zutphen).

Geldend van 29-08-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024

Intitulé

Besluit van de raad van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de door de raad vastgestelde lijst adviesrecht (Lijst adviesrecht gemeenteraad Zutphen).

Ons kenmerk: 173059

De raad van de gemeente Zutphen,

gelet op artikel(en) 16.15a, onder b, van de Omgevingswet;

b e s l u i t :

  • 1.

    Na inwerkingtreding van de Omgevingswet gebruik te maken van het adviesrecht.

  • 2.

    Hiertoe bijgaande lijst adviesrecht vast te stellen.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van

de raad van de gemeente Zutphen,

gehouden op: 21 februari 2022

De voorzitter, de griffier,

Bijlage 1: Lijst adviesrecht 2022 bij buitenplanse omgevingsplanactiviteiten gemeente Zutphen (artikel 16.15a onder b van de Omgevingswet)

Vastgesteld door de raad van de gemeente Zutphen op 21 februari 2022.

Inleiding:

Naar verwachting treedt de Omgevingswet op 1 juli 2022 in werking. De nieuwe Omgevingswet betekent minder regels, meer ruimte voor initiatieven en meer verantwoordelijkheden voor inwoners en ondernemers. Dit moet ervoor zorgen dat het eenvoudiger, beter en sneller gaat.

Na de inwerkingtreding van de Omgevingswet ontstaat er een nieuwe bevoegdheid voor de gemeenteraad: het adviesrecht.

Dit adviesrecht is aan de orde bij initiatieven die strijdig zijn met het omgevingsplan, de zogenaamde buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (OPA’s). Het college is dan bevoegd gezag. De gemeenteraad kan besluiten in welke gevallen de raad een (bindend) advies wil geven bij deze activiteiten en heeft dit gedaan door vaststelling van deze lijst. Het college mag bij een vergunningaanvraag, in die gevallen waar het adviesrecht geldt, niet afwijken van het advies van de gemeenteraad.

Voor de uitleg van de begrippen wordt verwezen naar de begripsbepalingen in het Omgevingsplan Landelijk Gebied.

Lijst adviesrecht:

In de volgende gevallen maakt de gemeenteraad van Zutphen gebruik van het adviesrecht als bedoeld in artikel 16.15a onder b van de Omgevingswet:

1.Wonen

1a Wonen (stedelijk gebied):

Het bouwen van meer dan 15 woningen, tenzij de aanvraag in overeenstemming is met een door de gemeenteraad vastgestelde visie of beleidskader.

1b. Wonen (landelijk gebied):

Het bouwen van meer dan 5 woningen, tenzij de aanvraag in overeenstemming is met een door de gemeenteraad vastgestelde visie of beleidskader.

Toelichting:

-

2.Werken

(Bouw)projecten binnen het stedelijk gebied voor werkfuncties met zwaardere milieueffecten die qua aard en/of schaal ruimtelijk niet passen.

Het adviesrecht geldt niet als de aanvraag in overeenstemming is met een door de gemeenteraad vastgestelde visie of beleidskader.

Toelichting:

Projecten voor werkfuncties in het stedelijk gebied behoeven advies van de gemeenteraad wanneer de invloed op het milieu en de ruimte aanzienlijk is.

3.Bedrijven

Het (nieuw) vestigen van een bedrijf in stedelijk gebied op gronden die zijn gelegen buiten een bestaand bedrijventerrein of bedrijfsperceel met een kavelgrootte van meer dan 0,5 hectare en met zwaardere milieueffecten.

Het adviesrecht geldt niet als de aanvraag in overeenstemming is met een door de gemeenteraad vastgestelde visie of beleidskader.

Toelichting:

Het adviesrecht geldt hier alleen buiten een bedrijventerrein of bedrijfsperceel. Hiermee blijft het uitbreiden van bedrijfsfuncties binnen een bestaand bedrijventerrein of bedrijfsperceel zonder advies mogelijk. Uiteraard maakt het college hierbij een zorgvuldige belangenafweging.

4.Maatschappelijk/recreatie/sport

Realisering en uitbreiding van maatschappelijke voorzieningen, sportvoorzieningen en recreatieve voorzieningen in bestaand stedelijk gebied met een oppervlakte van meer dan 1.500 m2. Het adviesrecht geldt niet als de aanvraag in overeenstemming is met een door de gemeenteraad vastgestelde visie of beleidskader.

Toelichting:

Maatschappelijke voorzieningen zijn educatieve, sociaal-medische, sociaal-culturele, (kinder)opvang- en levensbeschouwelijke voorzieningen, voorzieningen ten behoeve van openbare dienstverlening, als ook ondergeschikte detailhandel en ondersteunende horeca ten dienste van deze voorzieningen.

5.Bouwwerken geen gebouw zijnde

(Bouw)projecten voor bouwwerken, geen gebouw zijnde hoger dan 15 meter en een grotere oppervlakte dan 150 m2 in stedelijk gebied respectievelijk 300 m2 in landelijk gebied.

Toelichting:

Dit artikel is een voortzetting van de huidige, goed functionerende werkwijze vanuit de verklaring van geen bedenkingen.

6.Voormalige agrarische gebouwen.

(Bouw)projecten voor sloop van voormalige agrarische (bij)gebouwen en vervangende nieuwbouw voor een andere functie dan agrarisch gebruik, tenzij de aanvraag in overeenstemming is met een door de gemeenteraad vastgestelde visie of beleidskader.

Toelichting:

Dit artikel geeft de gemeenteraad adviesrecht bij ontwikkelingen rond voormalige agrarische gebouwen. Dergelijke ontwikkelingen hebben vaak een behoorlijke invloed op de omgeving, maar bieden ook juist kansen om in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen.

7.Landbouw/veehouderij

Bouw) projecten voor uitbreiding van al dan niet grondgebonden landbouwbedrijven, niet passend in het gemeentelijk of provinciaal beleid.

Toelichting:

Het adviesrecht geldt voor uitbreiding van agrarische bedrijven niet passend in gemeentelijk of provinciaal beleid.

8.Duurzame energieopwekking

(Bouw)projecten met betrekking tot grootschalige duurzame energieopwekking:

  • a.

    Het realiseren van minimaal één landmolen groter dan 25 meter tiphoogte.

  • b.

    Het realiseren van een park met zonnepanelen groter dan 1 hectare.

  • c.

    Het grootschalig opwekken en/of opslag van andere vormen van energie (zoals biomassainstallatie en waterstof), niet bedoeld voor individuele toepassing.

Toelichting:

Deze bepaling is bedoeld voor grootschalige toepassingen, niet zijnde individuele toepassingen van energieopwekking.

9.Bovenlokale weg-, water-, parkeer- en groenvoorzieningen

De aanleg van bovenlokale weg-, water-, parkeer- en groenvoorzieningen.

Toelichting:

Hiermee worden rijkswegen en provinciale wegen bedoeld.

10.Bomen en houtopstanden

De kap van meer dan 10 bomen of een oppervlakte van 100 m2 houtopstand, voorzover deze ontheffing- of vergunningplichtig is, geen nood- of spoedkap betreft en niet reeds in overeenstemming is met eerder door de Raad vastgesteld beleid.

Toelichting:

Voor het verlenen van een ontheffing of kapvergunning gelden onverminderd de criteria gesteld in de artikelen 4, lid 3 (ontheffingen) en lid 5 (vergunningen) van de Verordening Fysieke leefomgeving. Het bindend adviesrecht geldt niet in situaties van spoed- of noodkap.

11.Initiatieven met een politiek, bestuurlijk of maatschappelijk gevoelig karakter

Dit is ter beoordeling van het college. Het gaat hierbij om initiatieven die aanzienlijke gevolgen hebben of kunnen hebben voor de fysieke leefomgeving of waartegen verschillende belanghebbenden naar verwachting bedenkingen zullen hebben.

Dit kan zich voordoen bij:

  • a.

    Projecten waarbij wordt afgeweken van het advies van de Brede adviescommissie fysiek domein.

  • b.

    Projecten met substantiële invloed op het Gelders Natuurnetwerk (GNN en GO) en Natura2000 gebieden.

  • c.

    Projecten die mogelijk aanzienlijke milieugevolgen kunnen hebben.

Toelichting:

Niet alle categorieën kunnen van te voren zodanig worden bepaald dat alle politiek gevoelige zaken voor advies aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

Dit artikel voorziet hierin. De politieke gevoeligheid wordt ingeschat door het college