Reglement Burgerlijke Stand gemeente Geertruidenberg 2024

Geldend van 23-08-2024 t/m heden

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand gemeente Geertruidenberg 2024

Burgemeester en wethouders van Geertruidenberg;

gelet op:

- artikelen 1:16, 1:16a en 1:16c van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

- artikelen 1 tot en met 5 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

overwegende dat:

- het gewenst is om een reglement op te stellen met bepalingen over praktische zaken die betrekking hebben op de burgerlijke stand;

besluiten vast te stellen:

Reglement burgerlijke stand gemeente Geertruidenberg 2024

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1 Definities

Het reglement verstaat onder:

  • A.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • B.

    het besluit: Besluit Burgerlijke Stand;

  • C.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geertruidenberg;

  • D.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig aangewezen door het college (artikel 1:16, tweede en derde lid, van de wet);

  • E.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS): een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in de gemeentelijke dienst is, maar als zodanig aangewezen door het college (artikel 1:16, tweede en derde lid, van de wet);

  • F.

    gemeentehuis: alle huizen die bij besluit van het college als zodanig zijn aangewezen;

  • G.

    verbintenis: een huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap naar een huwelijk;

  • H.

    voltrekking: het sluiten van een verbintenis;

  • I.

    partijen: degenen die een verbintenis met elkaar aangaan.

Hoofdstuk 2 De burgerlijke stand

2. ArtikelLeiding burgerlijke stand

De clustermanager Gemeentewinkel, waar de werkzaamheden zoals bedoeld in dit reglement organisatorisch zijn ondergebracht, is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

3. ArtikelOpenstelling burgerlijke stand

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is geopend voor voltrekkingen in de Raadzaal en B&W-kamer op: maandag t/m zaterdag tussen 9.00 en 16.00 uur, mits het geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag, in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet, is.

  • 2.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor alle overige werkzaamheden geopend tijdens de uren dat de burgerzakenbalie in het gemeentehuis voor publiek is geopend. De openingstijden staan vermeld op de gemeentelijke website.

  • 3.

    Onverminderd de bepalingen van de wet en dit reglement kan de totstandkoming van een reguliere voltrekking op ieder tijdstip van de week plaatsvinden mits:

  • A.

    de datum en locatie van de voltrekking in overleg met het bureau burgerlijke stand is vastgesteld;

  • B.

    de voorgenomen locatie van voltrekking op het gewenste tijdstip geopend, openbaar toegankelijk en beschikbaar is;

  • C.

    de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand op het gewenste tijdstip beschikbaar is voor de voltrekking, dan wel het begeleiden van de eenmalige (buitengewoon) ambtenaar.

  • 4.

    In bijzondere gevallen kan het college, op schriftelijk verzoek, afwijken van de openingsdagen /tijden als bedoeld in het eerste en tweede lid.

Hoofdstuk 3 De (bijzondere) ambtenaar van de burgerlijke stand

4. ArtikelAmbtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan als ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen ambtenaren in dienst van de gemeente Geertruidenberg, belast met de taken zoals genoemd in artikel 1:16a, eerste lid, van de wet.

  • 2.

    De aanwijzing van de ambtenaar van burgerlijke stand eindigt van rechtswege met ingang van de datum waarop het dienstverband bij de gemeente Geertruidenberg eindigt.

  • 3.

    Ambtenaren van de burgerlijke stand voltrekken alle verbintenissen en maken daarbij geen onderscheid als bedoeld in artikel 1 van de Algemene wet gelijke behandeling, tenzij het onderscheid is gebaseerd op een wettelijk voorschrift.

  • 4.

    Na aanwijzing door het college vindt beëdiging plaats bij de rechtbank. Pas na beëdiging kunnen de werkzaamheden als ambtenaar van de burgerlijke stand aanvangen.

5. ArtikelBuitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

  • A.

    ambtenaren als bedoeld in artikel 1:16a, tweede lid, van de wet;

  • B.

    eenieder die éénmalig en op verzoek van partijen een voltrekking sluit in de gemeente Geertruidenberg.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in het eerste lid onder a wordt aangewezen voor de duur van de overeenkomst.

  • 3.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in het eerste lid onder b wordt uitsluitend aangewezen voor de dag waarop de voltrekking plaatsvindt.

  • 4.

    Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voltrekken alle verbintenissen en maken daarbij geen onderscheid als bedoeld in artikel 1 van de Algemene wet gelijke behandeling, tenzij het onderscheid is gebaseerd op een wettelijk voorschrift.

  • 5.

    Na aanwijzing door het college vindt beëdiging plaats bij de rechtbank. Pas na beëdiging kunnen de werkzaamheden als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aanvangen.

6. ArtikelNadere voorwaarden benoeming eenmalige BABS

  • 1.

    Een eenmalige buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand:

  • A.

    is minimaal 18 jaar oud;

  • B.

    staat niet onder curatele;

  • C.

    is gevraagd door het aankomend echtpaar waarbij de datum van de ceremonie door het aankomend echtpaar is vastgelegd;

  • D.

    moet uiterlijk vier maanden voor de voltrekkingsdatum het aanvraagformulier tot benoeming eenmalige BABS indienen bij het bureau burgerlijke stand waarbij tevens dient te worden overgelegd:

  • I.

    kopie geldig legitimatiebewijs;

  • II.

    een Verklaring Omtrent het Gedrag, niet ouder dan drie maanden;

  • III.

    Een uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP), niet ouder dan drie maanden;

  • A.

    volgt een korte instructie over de voltrekking en de wettelijke regels omtrent voltrekkingen;

  • B.

    tekent een verklaring dat hij/zij zich houdt aan de wettelijke vereisten en de teksten genoemd in het burgerlijk wetboek.

  • 2.

    Bij de voltrekking is een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die in dienst is van de gemeente Geertruidenberg aanwezig.

  • 3.

    Voor degene die bij het aanvraagformulier tot benoeming eenmalige BABS kan overleggen dat hij/zij reeds benoemd is als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in een andere gemeente en als zodanig is beëdigd door de rechtbank gelden de voorwaarden genoemd in het eerste lid d onder ii, het eerste lid onder e niet (aanleveren: benoemingsbesluit, proces-verbaal van beëdiging en recente verklaring van de gemeente dat hij /zij daar nog werkzaam is).

7. ArtikelVergoeding

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 5, eerste lid, onder a, van dit reglement, ontvangt voor ieder door hem afzonderlijk voltrokken verbintenis een vergoeding.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 5, eerste lid, onder b, van dit reglement ontvangt geen vergoeding.

  • 3.

    De toeziend buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 6, tweede lid, van dit reglement, ontvangt voor iedere aanwezigheid bij een voltrekking een vergoeding.

Hoofdstuk 4 De voltrekking

8. ArtikelAanmelden, wijzigen en annuleren van een voltrekking

  • 1.

    De datum voor het sluiten van de voltrekking kan maximaal één jaar en uiterlijk 14 dagen voorafgaand aan de verbintenis worden vastgelegd.

  • 2.

    Bij wijziging in het dossier worden administratieve kosten (wijzigingskosten) in rekening gebracht. De hoogte van de wijzigingskosten is vastgelegd in de Verordening op de heffing en de invordering van leges.

  • 3.

    Bij annulering van een voorgenomen voltrekking wordt op schriftelijk verzoek een teruggaaf verleend van de verschuldigde legeskosten. Het schriftelijk verzoek om teruggaaf moet gelijktijdig met het bericht tot annulering van de voltrekking worden ingediend.

  • 4.

    De gemaakte administratieve kosten (annuleringskosten) worden in mindering gebracht op de teruggaaf van de legeskosten. De hoogte van de annuleringskosten is vastgelegd in de Verordening op de heffing en de invordering van leges.

9. ArtikelKosteloze voltrekking

De kosteloze voltrekking als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand:

  • A.

    vindt uitsluitend plaats in het gemeentehuis te Raamsdonksveer op maandagen om 9.00 uur en 9.15 uur, uitgezonderd op dagen waarop het gemeentehuis is gesloten;

  • B.

    duurt maximaal 15 minuten;

  • C.

    vindt plaats in aanwezigheid van uitsluitend partijen, twee getuigen en de trouwambtenaar;

  • D.

    wordt verricht door een door het college aangewezen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, zonder voorafgaand (huis)bezoek of gesprek.

10. ArtikelEenvoudige voltrekking

  • 1.

    Een eenvoudige voltrekking:

  • A.

    vindt uitsluitend plaats op maandagen om 10.00 uur en 10.30 uur in de B&W kamer van het gemeentehuis, uitgezonderd op dagen waarop het gemeentehuis is gesloten;

  • B.

    duurt maximaal 15 minuten;

  • C.

    vindt plaats in aanwezigheid van maximaal 12 personen (inclusief trouwambtenaar, partijen en getuigen);

  • D.

    wordt verricht door een door het college aangewezen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, niet zijnde een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoel in artikel 5, eerste lid, onder b, van dit reglement, zonder voorafgaand (huis)bezoek of gesprek.

  • 2.

    Voor de eenvoudige voltrekking worden kosten in rekening gebracht welke zijn vastgelegd in de gemeentelijke Verordening op de heffing en de invordering van leges.

11. ArtikelReguliere voltrekking

  • 1.

    Een reguliere voltrekking:

  • A.

    kan plaatsvinden in de Raadzaal, in de B&W-kamer of op een door partijen gekozen locatie met inachtneming van de voorwaarden genoemd in artikel 12, tweede lid, van dit reglement;

  • B.

    duurt maximaal 45 minuten.

  • C.

    wordt verricht door een door het college aangewezen (eenmalige) (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Voor de voltrekking worden kosten in rekening gebracht welke zijn vastgelegd in de gemeentelijke Verordening op de heffing en de invordering van leges.

12. ArtikelLocatie

  • 1.

    De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis of in een daartoe door het college aangewezen locatie.

  • 2.

    Als gemeentehuis waar voltrekkingen kunnen plaatsvinden, is iedere locatie binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Geertruidenberg aangewezen, die geschikt is of geschikt is te maken, onder voorwaarden dat:

  • A.

    het verzoek “huwelijk of partnerschap locatie naar keuze” uiterlijk drie maanden vóór de voltrekking is ingediend bij het bureau van de burgerlijke stand;

  • B.

    de eigenaar dan wel rechthebbende van de locatie vooraf schriftelijk toestemming heeft verleend voor het gebruikmaken van zijn locatie;

  • C.

    de locatie gedurende de voltrekking openbaar en voor iedereen toegankelijk is;

  • D.

    de locatie representatief is als huis der gemeente. Als uitgangspunt geldt dat de locatie en de inrichting niet in strijd zijn met de openbare orde en veiligheid, goede zeden en maatschappelijke aanvaardbaarheid;

  • E.

    de locatie zich, tijdens de voltrekking, binnen de gemeentegrenzen bevinden, dan wel op een binnen de gemeentegrenzen aangemeerd schip;

  • F.

    een voltrekking in de openlucht is toegestaan mits er rekening wordt gehouden met de verkeersveiligheid, openbare toegankelijkheid en er in het geval van slechte weersomstandigheden een gebouw als uitwijklocatie beschikbaar is die voldoet aan de voorwaarden genoemd in dit reglement;

  • G.

    de veiligheid, waaronder brandveiligheid, van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en overige aanwezigen is gewaarborgd. Als de (buitengewoon) ambtenaar de locatie onveilig acht heeft de (buitengewoon) ambtenaar de bevoegdheid om de voltrekking daar niet te sluiten. Dat besluit leidt niet tot restitutie van leges;

  • H.

    het bruidspaar verantwoordelijk is voor de inrichting van de locatie, waarbij in ieder geval een tafel, stoel, toiletgelegenheid en kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand aanwezig zijn;

  • I.

    de voltrekking ongehinderd en ongestoord kan plaatsvinden;

  • J.

    een eventuele religieuze plechtigheid duidelijk gescheiden en na afloop van het burgerlijk huwelijk plaatsvindt;

  • 3.

    De gemeente is niet verantwoordelijk voor de inrichting, aankleding en verzorging van een trouwlocatie, noch voor schade of letsel aan derden of aan de trouwlocatie.

  • 4.

    Als een trouwlocatie niet voldoet aan de voorwaarden genoemd in het tweede lid kan de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand besluiten om het huwelijk niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden. De gemeente is niet verantwoordelijk voor schadevergoeding of andere kosten die hieruit kunnen voortvloeien.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

13. ArtikelBijzondere en onvoorziene gevallen

  • 1.

    In een bijzonder geval kan het college ten gunste van de betrokkene belanghebbende afwijken van deze regeling wanneer dat aangewezen is met het oog op het doel van de regeling en dat geen ongerechtvaardigde bevoordeling van de betrokkene belanghebbende oplevert.

  • 2.

    In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.

14. ArtikelInwerkingtreding

Het Reglement burgerlijke stand Geertruidenberg 2024 treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

15. ArtikelCiteertitel en intrekking ouder regeling

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als het ‘Reglement burgerlijke stand Geertruidenberg 2024’.

  • 2.

    Het Reglement burgerlijke stand gemeente Geertruidenberg 1998 en de Beleidsregels benoemen buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) voor één dag vervallen met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit reglement.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het burgemeester en wethouders van gemeente Geertruidenberg van 16 juli 2024.

de secretaris a.i., de burgemeester

R. Brekelmans M. Witte