Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR723860
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR723860/1
Openstellingsbesluit GLB Productieve investeringen groen-blauw en dierenwelzijn jonge landbouwers provincie Gelderland 2024
Geldend van 20-08-2024 t/m heden
Intitulé
Openstellingsbesluit GLB Productieve investeringen groen-blauw en dierenwelzijn jonge landbouwers provincie Gelderland 2024Bekendmaking van het besluit van 24 juli 2024- zaaknummer 2024-009623 tot vaststelling van een regeling.
Gedeputeerde Staten van Gelderland
Gelet op artikel 1.2 van Hoofdstuk 1 en paragraaf 2, Productieve investeringen groen-blauw en dierenwelzijn jonge landbouwers van Hoofdstuk 2 van de Verordening Europese landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Gelderland;
Besluiten:
- I.
Voor deze openstelling een budget van € 955.998 beschikbaar te stellen, geheel bestaande uit middelen van het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling.
- II.
Dat aanvragen kunnen worden ingediend van 2 september 2024 9.00 uur tot en met 28 november 2024 17.00 uur;
- III.
De volgende nadere regels vast te stellen;
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In aanvulling op artikel 1.1 van de Verordening wordt in deze nadere regels verstaan onder:
- a.
agroforestry: agroforestry verwijst naar landbouwsystemen en -praktijken die houtige meerjarige planten (bomen en struiken) bewust combineren op hetzelfde stuk land waar ook andere landbouwgewassen worden geteeld of veehouderij plaatsvindt. Er vindt daarmee een ecologische en economische wisselwerking plaats tussen houtige en niet-houtige onderdelen van landbouwsystemen. In Nederland vallen ook voedselbossen onder de definitie van agroforestry.
- b.
kleinschalige windturbines: turbines met een ashoogte tot maximaal 15 meter en een vermogen tot maximaal 20 kW die windenergie omzetten in elektriciteit door middel van een generator ten behoeve van gebruik op het eigen bedrijf.
- c.
landbouwbedrijf: alle bij de Kamer van Koophandel ingeschreven eenheden op het grondgebied van Nederland die voor landbouwactiviteiten (als bedoeld in bijlage 1 VWEU) worden gebruikt en door een landbouwer worden beheerd.
- d.
regelbare drainage: bij regelbare drainage wordt overtollig, ondiep grondwater niet meteen afgevoerd maar langer vastgehouden in de bodem. Door de ontwateringsbasis in hoogte te variëren kan de intensiteit van de drainage worden ingesteld.
- e.
verordening: verordening Europese landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Gelderland.
- f.
voedselbos: een door mensen ontworpen productief ecosysteem naar het voorbeeld van een natuurlijk bos, met een hoge diversiteit aan meerjarige en/of houtige plantensoorten die deels voor de mens als voedsel dienen (vruchten, zaden, bladeren, stengels, wortels).
- g.
zelfrijdende werktuigen: volledig zelfrijdende of autonome werktuigen zijn werktuigen gecombineerd met een voertuig met een eigen aandrijving. Dit voertuig is dan voorzien van een motor. Volledig zelfrijdende of autonome werktuigen behoeven geen bestuurder terwijl bij semiautonome werktuigen de bestuurder ondersteund wordt door slimme sensoren, cameratechnieken en systemen.
Artikel 2 Subsidiabele activiteiten
In aanvulling op artikel 2.2.2 van de Verordening kan alleen subsidie worden verstrekt voor productieve investeringen groen-blauw of dierenwelzijn zoals opgenomen in bijlage 1 bij dit openstellingsbesluit.
Artikel 3 Aanvrager
Overeenkomstig 2.2.3 van de Verordening wordt subsidie verstrekt aan jonge landbouwers of een samenwerkingsverband van jonge landbouwers als bedoeld in artikel 2.2.1 van de Verordening.
Artikel 4 Aanvraagvereisten
-
1. In afwijking van artikel 1.6 van de Verordening bevat de aanvraag geen projectplan.
-
2. In aanvulling op artikel 1.6 van de Verordening bevat de aanvraag, in het geval dat de aanvrager voor de investeringen vergunningplichtig is, een bewijsstuk van de aanvraag van een vergunning dan wel van de reeds verkregen vergunning.
-
3. De aanvraagvereisten uit artikel 2.2.4 van de Verordening zijn niet van toepassing op dit openstellingsbesluit.
Artikel 5 Subsidiabele kosten
-
1. Overeenkomstig artikel 2.2.5, eerste lid van de Verordening zijn kosten zoals bedoeld in artikel 1.8 onder e van de Verordening subsidiabel.
-
2. Subsidiabele kosten worden berekend volgens artikel 1.9a uit de Verordening.
Artikel 6 Niet subsidiabele kosten
-
1. In aanvulling op artikel 1.10 van de Verordening komen niet voor subsidie in aanmerking:
- a.
kosten voor de aanschaf van zelfrijdende werktuigen met uitzondering van investeringen die ingediend worden onder categorie 2 (Biodiversiteit en biologische bestrijding) en categorie 1 (Energie en klimaat) van de investeringslijst uit bijlage 1.
- b.
kosten voor abonnementen op software-updates en servicecontracten.
- c.
kosten voor apparatuur benodigd voor het aflezen van de ICT en sensor techniek waaronder computers, laptops, tablets en smartphones.
- a.
-
2. Indien er een aanvraag wordt gedaan voor een investering ten behoeve van energieopwekking, dan moet de opgewekte energie gebruikt worden door de eigen landbouwonderneming, het worden van (netto)energieleverancier is niet subsidiabel.
Artikel 7 Subsidiehoogte
Onverminderd de artikelen 1.2 en 2.2.7 van de Verordening geldt dat:
- a.
De subsidie 55% van de subsidiabele kosten bedraagt;
- b.
De subsidie minimaal € 20.000 bedraagt;
- c.
De subsidie minder dan € 125.000 bedraagt.
Artikel 8 Weigeringsgronden
Onverminderd artikel 1.5 van de Verordening wordt subsidie geweigerd indien de aanvrager in hetzelfde aanvraagtijdvak al voor dezelfde investeringen een aanvraag om subsidie heeft ingediend op grond van deze paragraaf.
Artikel 9 Selectie en rangschikking
-
1. Een aanvraag om subsidie kan betrekking hebben op meerdere investeringscategorieën.
-
2. In aanvulling op artikel 1.12, vijfde lid, onderdeel c van de Verordening wordt bij een aanvraag bestaande uit investeringen binnen meerdere investeringscategorieën voor de rangschikking het per investeringscategorie aan de investeringen toegekende aantal punten opgeteld en vervolgens door het aantal investeringscategorieën gedeeld.
-
3. Voor de rangschikking van aanvragen als bedoeld in artikel 1.12 lid 1 sub c en artikel 2.2.8 van de Verordening worden de scores van de investeringslijst in bijlage 1 gehanteerd.
-
4. In afwijking van artikel 2.2.8 lid 3 krijgen landbouwers met een biologische bedrijfsvoering en landbouwers die omschakelen naar biologische landbouw geen extra punt toegekend.
-
5. De aanvragen worden gerangschikt op volgorde van puntenaantal beginnend bij de aanvraag met de meeste punten.
Artikel 10 Voorschot en deelbetalingen
In afwijking van de artikelen 1.17 en 1.18 van de Verordening verstrekken Gedeputeerde Staten geen voorschot of deelbetaling.
Artikel 11 Verplichtingen
-
1. In aanvulling op artikel 1.15 van de Verordening is de subsidieontvanger verplicht de aanvraag tot subsidievaststelling binnen één jaar na dagtekening van subsidieverlening in te dienen.
-
2. In aanvulling op artikel 1.7 van de Verordening gelden voor de vaststelling van subsidies die zijn verleend in het kader van dit openstellingsbesluit alle regels volgens arrangement 2, zoals opgenomen in artikel 1.20 van de Verordening.
-
3. De subsidieontvanger toont aan dat de verplichting, genoemd in artikel 1.20, vierde lid, onder b van de Verordening, is voldaan door middel van een foto van de gerealiseerde investering.
-
4. In aanvulling op artikel 1.22 van de Verordening kan de subsidieontvanger maximaal één wijzigingsverzoek indienen binnen in de aanvraag aangegeven investeringscategorieën en is het niet mogelijk om van investeringscategorie te wijzigen.
Artikel 12 Publicatie en inwerkingtreding
Dit besluit wordt geplaatst in het Provinciaal Blad en treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.
Artikel 13 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als Openstellingsbesluit GLB Productieve investeringen groen-blauw en dierenwelzijn jonge landbouwers provincie Gelderland 2024.
Ondertekening
namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,
Marjoos van den Berg
Teammanager Agrifood
Bijlage 1 Lijst met investeringscategorieën
Water
Categorie |
Investering |
Wel/niet subsidiabel |
Punten |
1 |
Regelbare drainage |
Subsidiabel: De aanschaf en aanleg van:
|
18 |
2 |
Stuwen |
Subsidiabel De aanschaf en aanleg van:
|
17 |
3 |
Ondergrondse waterberging |
Subsidiabel De aanschaf en aanleg van:
|
18 |
4 |
Materieel voor bewerking van percelen gericht op vermindering perceelafspoeling |
Subsidiabel Aanschaf van:
|
18 |
5 |
Waterbesparende precisieberegening en irrigatie |
Subsidiabel De aanschaf en aanleg van:
Niet subsidiabel
|
18 |
6 |
Waterbeheervoorzieningen ter verlaging van risico’s van verontreiniging door erfafspoeling bij een veehouderij of door afvalwater uit de veehouderij, akkerbouw, bloembollen-, boom-, fruit-, vollegronds- of bedekte teelt |
Subsidiabel Aanschaf en aanleg van:
Niet subsidiabel
|
16 |
7 |
Bovengrondse wateropvang (inclusief hemelwateropvang) |
Subsidiabel Aanschaf en aanleg van:
|
17 |
8 |
EC meters en monitoringssensoren |
Subsidiabel: Aanschaf en aanleg van:
|
18 |
Biodiversiteit en biologische bestrijding
Categorie |
Investering |
Wel/niet subsidiabel |
Punten |
1 |
Autonome en semi-autonome niet-chemische bestrijding |
Subsidiabel Aanschaf van:
Niet subsidiabel
|
17 |
2 |
Strokenteelt en vaste rijpaden |
Subsidiabel Aanschaf van:
|
17 |
3 |
Agroforestry |
Omschrijving Teelt van houtige gewassen (bomen en struiken) gecombineerd met veeteelt, groenteteelt of akkerbouw op hetzelfde perceel landbouwgrond. De houtige gewassen zijn bedoeld voor de productie van fruit, noten of bessen. Subsidiabel Aanschaf en aanleg/aanplant van:
Niet subsidiabel
|
18 |
4 |
Vermindering bodemverdichting door brede banden en rupsbanden |
Subsidiabel Aanschaf van:
|
14 |
5 |
Onkruid-, plaag- en ziektebestrijding |
Subsidiabel Aanschaf van:
|
15 |
6 |
Verwerken bedrijfsgewassen tot krachtvoer en/of meststoffen |
Subsidiabel Aanschaf van:
Niet subsidiabel
Opmerking
|
18 |
7 |
Verwerken en toepassen van organisch restmateriaal |
Omschrijving Investeringen die specifiek bedoeld zijn voor de verwerking van organisch restmateriaal met als doel het verhogen van bodemkwaliteit, zoals materieel voor het maaien en ophalen van slootkanten, het verwerken en toepassen van gewasresten, maaisel van slootkanten, bermen of natuurterreinen, slootbagger of compost hiervan. Subsidiabel Aanschaf van:
Niet subsidiabel
|
18 |
Energie en klimaat
Categorie |
Investering |
Wel/niet subsidiabel |
Punten |
1 |
Machines of werktuigen met elektrische of waterstof aandrijving gericht op het uitoefenen van landbouwgerichte activiteiten |
Subsidiabel Aanschaf en/of aanleg van:
Niet subsidiabel
|
12 |
2 |
Aanpassing klimaatverandering |
Subsidiabel Aanschaf en aanleg van:
|
18 |
3 |
Duurzame energie en warmtewinning |
Subsidiabel Aanschaf en aanleg van:
Niet subsidiabel
|
17 |
4 |
Vergistingsinstallaties voor plantaardig materiaal |
Subsidiabel Aanschaf en aanleg van:
Niet subsidiabel
|
18 |
Veehouderij
Categorie |
Investering |
Wel/niet subsidiabel |
Punten |
1 |
Comfortabele ligplaatsen voor melkrundveehouderij (incl. vrouwelijk jongvee) |
Subsidiabel Aanschaf en aanleg van:
Niet subsidiabel
|
18 |
2 |
Digitale voorzieningen voor weidegang |
Subsidiabel Aanschaf en aanleg van:
|
18 |
3 |
Mestverwerkingssystemen |
Subsidiabel Aanschaf en aanleg van:
Niet subsidiabel Een aansluiting op een mestscheidingsinstallatie. Opmerkingen Aanvragers komen slechts in aanmerking voor subsidie voor indien er niet ook een verleningsbeschikking is ontvangen voor de SDE++ regeling. |
16 |
4 |
Mestscheidingsinstallaties |
Subsidiabel Aanschaf en aanleg van:
|
18 |
5 |
Niet digitale voorzieningen voor weidegang voor graasdieren |
Subsidiabel Aanschaf en aanleg van:
Niet subsidiabel
|
18 |
6 |
Stalklimaat |
Subsidiabel Aanschaf en aanlegvan:
Niet subsidiabel Elektrische stalverlichting |
17 |
7 |
Brongerichte maatregelen en emissiearme stalsystemen varkenshouderij |
Subsidiabel Aanschaf en aanleg van:
Niet subsidiabel:
Opmerking Alleen subsidiabel zijn systemen die aan de maximale emissiewaarden voldoen per 1/1/2020 en voor IPCC bedrijven:
|
18 |
8 |
Gedeeltelijk dichte vloer in hokken voor biggenopfok |
Subsidiabel Aanschaf en aanleg van:
|
18 |
9 |
Technieken die uitkomst van eieren in vleeskuikenstallen mogelijk maken |
Subsidiabel Aanschaf en aanleg van:
Niet subsidiabel
|
16 |
10 |
Vrijloopkraamhokken zeugen |
Subsidiabel Aanschaf en aanleg van:
|
18 |
11 |
Emissiearme vloeren voor stallen melkveehouderij en vleeskalverhouderij |
Subsidiabel Aanschaf en aanleg van: Vloerdelen en bijbehorende technieken van emissiearme stalsystemen RAV A1.39 en RAV A1.36 Niet subsidiabel
|
13 |
12 |
Gekartelde schoftboom en roterende koeborstel |
Subsidiabel Aanschaf en aanleg van:
Niet subsidiabel
|
18 |
Precisielandbouw
Categorie |
Investering |
Wel/niet subsidiabel |
Punten |
1 |
Groei- en Oogstmonitoring |
Subsidiabel Aanschaf en aanlegvan:
|
18 |
2 |
Precisiebemesting |
Subsidiabel Aanschaf en aanleg van:
Niet subsidiabel
|
18 |
3 |
Precisiegewas-bescherming |
Subsidiabel Aanschaf van:
Niet subsidiabel
Opmerkingen
|
17 |
Gepubliceerd te Arnhem
namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,
Marjoos van den Berg
Teammanager Agrifood
Toelichting bij Openstellingsbesluit GLB Productieve investeringen groen-blauw en dierenwelzijn jonge landbouwers provincie Gelderland 2024
LEESWIJZER
Voorliggend openstellingsbesluit moet in samenhang gelezen worden met de Verordening Europese landbouwsubsidies 2023-2027 van de provincie Gelderland. Met dit openstellingsbesluit zijn de algemene en slotbepalingen uit de Verordening van toepassing op een aanvraag. In het bijzonder zijn de voorwaarden uit paragraaf 2 van hoofdstuk 2 van de Verordening – de maatregel Productieve investeringen groen-blauw en dierenwelzijn – van toepassing: de artikelen 2.2.1 tot en met 2.2.8.
- I.
Algemeen
Voorliggende regeling is een regeling vanuit het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) in de Provincie Gelderland. Het GLB loopt van 2023 tot en met 2027. Alle projecten moeten voor 1 april 2029 worden vastgesteld. Het programma is gericht op slimme veerkrachtige landbouw, milieu-, biodiversiteits- en klimaatdoelen en brede plattelandsontwikkeling.
De maatregel voor productieve investeringen groen-blauw en dierenwelzijn (gericht op bedrijfsverduurzaming) is vooral bedoeld om de aanschaf van moderne installaties en machines te stimuleren, waarmee landbouwers het eigen bedrijf kunnen verduurzamen. Dit doen zij door met specifieke investeringen een bijdrage te leveren aan de milieu- en klimaatdoelen en het efficiënt gebruiken van natuurlijke hulpbronnen, zoals water en bodem en biodiversiteit. Ook is er binnen deze regeling ruimte voor investeringen met betrekking tot dierenwelzijn. Investeringen die alleen of hoofdzakelijk gericht zijn op verbetering van de rentabiliteit van bedrijven en vervanging van dezelfde goederen die al op het bedrijf aanwezig zijn komen niet voor op de lijst.
Gedeputeerde Staten van Gelderland stellen een lijst vast met innovatieve duurzame investeringen die relevant zijn voor de bedrijfsvoering van landbouwers in Gelderland. Op deze lijst zijn alleen investeringen opgenomen die voldoen aan de minimale bijdrage aan de doelen voor verduurzaming. De score per investeringscategorie is bepaald op basis van de mate waarin de investering bijdraagt aan de innovatie, effectiviteit, haalbaarheid en efficiëntie. De investeringen zijn zo gekozen dat zij bijdragen aan één of meerdere doelstellingen (Strategic Objectives; SO’s) behorend bij deze interventie, zoals die benoemd zijn in het Nationaal Strategisch Plan (NSP), de Nederlandse uitwerking van het Europese GLB, namelijk:
- -
SO1 Het bieden van steun met het oog op een leefbaar bedrijfsinkomen en veerkracht van de landbouwsector in de hele Unie, ten behoeve van een grotere voedselzekerheid voor de lange termijn, van een meer diverse landbouw, en van een economisch duurzame landbouwproductie in de Unie.
- -
SO2 Vergroting van de marktgerichtheid en het concurrentievermogen van landbouwbedrijven voor zowel de korte als de lange termijn, onder meer door meer aandacht voor onderzoek, technologie en digitalisering.
- -
SO4 Bijdragen tot matiging van en aanpassing aan klimaatverandering, onder meer door de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen en meer koolstof vast te leggen, en duurzame energie te bevorderen.
- -
SO5 Bevordering van de duurzame ontwikkeling en het efficiënte beheer van natuurlijke hulpbronnen zoals water, bodem en lucht, onder meer door de afhankelijkheid van chemische middelen te verkleinen.
- -
SO6 Bijdragen tot het tot staan brengen en ombuigen van biodiversiteitsverlies, tot versterking van ecosysteemdiensten en tot de instandhouding van habitats en landschappen.
- -
SO9 Beter inspelen door de landbouw van de Unie op de maatschappelijke verwachtingen inzake voedsel en gezondheid, onder meer wat betreft hoogkwalitatief, veilig en voedzaam voedsel dat op duurzame wijze is geproduceerd, en voorts vermindering van de voedselverspilling, verbetering van het dierenwelzijn, en bestrijding van antimicrobiële resistentie.
Landbouwbeleid provincie Gelderland
De provincie Gelderland heeft het beleid voor de land- en tuinbouw vastgesteld in de Kadernota Agrifood 2021-2030: media.gelderland.nl/Kadernota_Agrifood_2021_1a5c3087e4.pdf. De Gelderse boeren en tuinders zijn belangrijk voor de productie van ons voedsel, voor de economie en voor de leefbaarheid op het platteland. Daarom ondersteunen we hen richting verduurzaming, waarbij het behouden van een goed verdienmodel heel belangrijk is.
Het beleid kent vormen van steun om agrariërs richting te geven (zoals concrete doelen en kpi’s), te helpen met kennis en innovatie (zoals innovatiemakelaar, fieldlabs), zaken mogelijk te maken (zoals subsidieregelingen) en hen te belonen voor hun inspanningen (zoals een beheersvergoeding of promoties).
De Kadernota Agrifood uit 2021 zet vooral in op de ontwikkeling richting natuurinclusieve kringlooplandbouw met een goed verdienmodel. De nieuwe coalitie is in 2023 gestart met actualisering van het beleid, dat onder meer inhoudt dat ook andere bedrijfsontwikkelrichtingen gesteund gaan worden.
Innovatie c.q. modernisering is een belangrijke wijze om te komen tot een duurzame landbouw. Om de innovatie in de landbouw aan te jagen kan het helpen om de landbouwsector te steunen met investeringen in fysieke maatregelen. Met het voorliggende openstellingsbesluit wordt dit mogelijk gemaakt: er kan subsidie worden verstrekt aan aanvragers voor investeringen op het gebied van water, biodiversiteit, energie en klimaat, veehouderij en precisielandbouw. Een groot deel van de Gelderse agrariërs heeft immers met opgaven op die gebieden te maken.
- II.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 2 Subsidiabele activiteiten
Op basis van de investeringslijst in bijlage 1 van het openstellingsbesluit kan aangegeven worden voor welke investeringen in welke investeringscategorieën subsidie wordt aangevraagd. Alleen investeringen die direct aansluiten bij de voorwaarden en omschrijvingen uit de investeringslijst komen voor subsidie in aanmerking.
Artikel 3 Aanvrager
Subsidie wordt enkel en alleen verstrekt aan jonge landbouwers of samenwerkende jonge landbouwers. Bij samenwerking kunnen investeringsplannen worden gebundeld. Een jonge landbouwer is in ieder geval jonger dan 40 jaar en bedrijfshoofd van het landbouwbedrijf op het moment van de aanvraag. De voorwaarden voor jonge landbouwers zijn opgenomen in artikel 2.1.1 van de Verordening.
Artikel 4 Aanvraagvereisten
In de aanvraag om subsidie moeten de begrote kosten duidelijk worden gespecificeerd aan de hand van bijvoorbeeld een offerte of kostenspecificatie. Op de offerte dienen de investeringen uitgebreid gespecificeerd te worden zodat vanuit de onderbouwing met de offerte een duidelijke link gelegd kan worden met de aangevinkte investeringscategorie.
Subsidie wordt alleen aan landbouwers verstrekt. Om aan te tonen dat sprake is van een landbouwbedrijf, wordt de inschrijving van het landbouwbedrijf bij de Kamer van Koophandel gecontroleerd. Wanneer de investeringen vergunningplichtig zijn, moet bij de aanvraag een bewijs van aanvraag van de vergunning of het besluit op de vergunningaanvraag worden overlegd. Voor investeringen in stuwen en peilgestuurde drainage dient u voor een vergunning contact op te nemen met uw waterschap.
Artikel 5 Subsidiabele kosten
Subsidiabele kosten kunnen enkel bestaan uit overige kosten (kosten bij derde partijen, ook wel ‘kosten derden’ genoemd) ten behoeve van de voorgenomen investeringen. De subsidiabele kosten worden berekend overeenkomstig artikel 1.9a van de Verordening. Dit houdt in dat de begroting op basis van werkelijke kosten wordt opgesteld. Afrekening van de subsidie vindt plaats op basis van een foto over de gerealiseerde investeringen. De begroting bevat altijd kosten exclusief BTW. Alleen wanneer een aanvrager BTW niet kan verrekenen, kan BTW worden opgevoerd als kosten. Een onderneming kan BTW altijd verrekenen met de belastingdienst waardoor BTW niet subsidiabel is.
Artikel 6 Niet subsidiabele kosten
Deze regeling is gericht op enkel het subsidiëren van nieuwe investeringen in bedrijfsmiddelen voor het landbouwbedrijf. Kosten voor bijvoorbeeld het gebruik of beheer van de investering, bijvoorbeeld een machine, zijn niet subsidiabel. Ook kosten van investeringen die in relatie staan tot energieopwekking die verder gaat dan het eigen gebruik op het landbouwbedrijf, zijn niet subsidiabel.
Artikel 7 Subsidiehoogte
De subsidie bedraagt 40% van de kosten van de investeringen wat betekent dat de eigen bijdrage minimaal 60% bedraagt.
[De toelichting op artikel 7 bevat een kennelijke verschrijving, hier wordt bedoeld: De subsidie bedraagt 55% van de kosten van de investeringen wat betekent dat de eigen bijdrage minimaal 45% bedraagt.]
Artikel 8 Weigeringsgronden
Als sprake is van meerdere aanvragen van een aanvrager, die betrekking hebben op dezelfde investering, dan wordt alleen de eerst ingediende aanvraag in behandeling genomen.
Artikel 9 Selectie en rangschikking
Per aangevinkte categorie uit de investeringslijst kan een puntenscore worden behaald. Als sprake is van meerdere investeringscategorieën in een aanvraag, dan worden de puntenscores gemiddeld. Dit wil zeggen dat de scores van de aangevinkte investeringscategorieën bij elkaar worden opgeteld en gedeeld worden door het aantal investeringscategorieën. Uiteindelijk wordt op basis van het subsidieplafond subsidie toegekend aan de hoogst scorende aanvragen.
Voorbeeld: een aanvrager vraagt subsidie aan voor de volgende investeringen en investeringscategorieën, de te behalen puntenscore is dan als volgt:
Investeringscategorie |
Score |
Aantal investeringen |
Behaalde score |
Agroforestry |
18 |
Vijf bomen |
18 |
Onkruid-, plaag- en ziektebestrijding |
15 |
Een schoffelwerktuig |
15 |
|
|
Totaal |
33 |
|
|
Definitief behaalde score |
16,5 (33 /2) |
De doelen binnen dit openstellingsbesluit zijn breed gericht waardoor geen specifieke aandacht uitgaat naar biologische landbouw. Alle vormen van landbouw, dus ook gangbare landbouw kan bijdragen aan de doelen voor klimaat, milieu en water. Door alleen biologische landbouw extra te stimuleren door hiervoor meer punten toe te kennen, worden de doelen niet maximaal behaald. De provincie Gelderland wil met deze regeling een grote groep landbouwers bereiken, omdat de milieuwinst op doelen niet alleen bij biologische landbouw te behalen is. De provincie Gelderland wil bewusts elke landbouwer stimuleren waardoor een biologische landbouwer of landbouwer in omschakeling naar biologische landbouw geen extra punten kan behalen in een aanvraag.
Artikel 11 Verplichtingen
Binnen een jaar na subsidietoekenning moet het investeringsplan zijn uitgevoerd en de kosten van de investeringen gemaakt zijn. Vanaf het moment van indienen van de aanvraag mag al gestart worden met het doen van investeringen. Uitbetaling van de subsidie vindt plaats op basis van het overleggen van een prestatieverklaring, een bewijs waaruit blijkt dat de investeringen ook daadwerkelijk gerealiseerd zijn. Als prestatieverklaring kan worden volstaan met het overleggen van een foto. Per aanvraag kan tijdens de uitvoering van het investeringsplan eenmaal een wijzigingsverzoek worden ingediend. Dit wijzigingsverzoek kan zien op bijvoorbeeld wijziging van partners. Verlenging van de looptijd van het investeringsplan is niet mogelijk.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl