Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR723815
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR723815/1
Beleidsregels Wet inburgering 2021 gemeente Beesel
Geldend van 23-08-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2022
Intitulé
Beleidsregels Wet inburgering 2021 gemeente BeeselHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beesel;
- -
gezien het voorstel van 13 augustus 2024;
- -
gelet op het bepaalde in Wet inburgering 2021;
b e s l u i t
- 1.
vast te stellen Beleidsregels Wet inburgering 2021 gemeente Beesel;
Artikel 1 – Definities
-
1. In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
- a.
Asielstatushouders: inburgeringsplichtigen als bedoeld in artikel 13, eerste lid, Wet inburgering 2021;
- b.
Brede Intake: de periode vanaf datum huisvesting tot aan datum vaststelling PIP;
- c.
BRP: Basisregistratie Personen;
- d.
Gemeente: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beesel;
- e.
Inburgeringswetgeving: Wet inburgering 2021, Besluit inburgering 2021, Regeling inburgering 2021 en de op basis daarvan genomen besluiten van algemene strekking van het college;
- f.
Leerroute: de B1-route, de onderwijsroute of de Z-route;
- g.
MAP: Module Arbeidsmarkt en Participatie;
- h.
PIP: persoonlijk Plan Inburgering en Participatie;
- i.
PVT: participatieverklaringstraject.
- a.
-
2. Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Wet inburgering 2021, het Besluit inburgering 2021,de Regeling inburgering 2021.
Artikel 2 – Informatieverstrekking
-
1. Het college draagt er zorg voor dat inburgeringsplichtigen op adequate wijze informatie ontvangen over:
- a.
hun rechten en plichten op grond van de inburgeringswetgeving;
- b.
de MAP;
- c.
het PVT;
- d.
de leerroutes
- e.
de ontzorging.
- a.
-
2. Het college draagt er zorg voor dat asielstatushouders op adequate wijze informatie ontvangen over de maatschappelijke begeleiding.
Hoofdstuk 2 – Brede intake inburgeringsplichtigen
Artikel 3 – Brede intake
-
1. De gemeente neemt de brede intake af zo snel mogelijk nadat de inburgeringsplichtige in de gemeente is gehuisvest;
-
2. De periode van de Brede intake duurt maximaal 10 weken en start op de dag dat de inburgeringsplichtige in de BRP van de gemeente is ingeschreven;
-
3. Tot de brede intake behoren in elk geval een leerbaarheidstoets en een vraagverhelderingsgesprek.
-
4. Tussen de datum van inschrijving in de BRP en de informatiebrief over de brede intake liggen maximaal vijf werkdagen.
Artikel 4 – Persoonlijk Inburgeringsplan (PIP)
-
1. De gemeente kan onderliggend aan het PIP een Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP) opstellen, waar onder andere in wordt opgenomen:
- a.
tussentijdse doelstellingen;
- b.
ambities van de inburgeringsplichtigen;
- c.
school- of werk inhoudelijke afspraken;
- d.
tussentijdse voortgangsafspraken.
- a.
Hoofdstuk 3 – Onderdelen inburgeringsplicht
Artikel 5 – Leerroutes
-
1. Bij vaststelling van de leerroute en, voor zover het gaat om asielstatushouders, de intensiteit van de taallessen houdt de gemeente in ieder geval rekening met de arbeidsplicht uit de Participatiewet, de re-integratieplicht uit de Participatiewet en de ondersteuning bij de arbeidsinschakeling uit de Participatiewet.
Artikel 6 – Module Arbeidsmarkt- en Participatie (MAP)
-
1. De MAP is een verplicht onderdeel van het inburgeringstraject en bestaat in ieder geval uit:
- a.
Kennismaking met, en voorbereiding op de Nederlandse arbeidsmarkt; en
- b.
het besteden van ten minste veertig uren van de MAP aan het opdoen van praktische ervaring op de arbeidsmarkt door de inburgeringsplichtige.
- a.
-
2. De gemeente beoordeelt op basis van de uitkomsten van de brede intake hoeveel uren en welke stage voor de inburgeringsplichtige passend zijn.
Hoofdstuk 4 – Kwaliteit inburgeringsaanbod en leerroutes
Artikel 7 – Kwaliteitscriteria inburgeringsaanbod en leerroutes
-
1. De volgende kwaliteitscriteria ten behoeve van het inburgeringsaanbod en leerroutes worden door uitvoerende partij gehandhaafd en nageleefd:
- a.
De aantal contacturen die de inburgeringsplichtige per week heeft met docenten betreft minimaal 9 uur;
- b.
De maximale groepsgrootte bij inburgeringscursussen bedraagt 10 personen;
- c.
De cursusinstelling informeert de gemeente aan de hand van halfjaarlijkse gesprekken over de voortgang van de inburgeringsplichtigen. Specifieke afspraken met de cursusinstelling worden vastgelegd in onderliggende dienstverleningsovereenkomsten;
- d.
De gemeente controleert de kwaliteit van het inburgeringsaanbod op basis van behaalde resultaten van inburgeringsplichtigen en aan de hand van jaar- en evaluatieverslagen welke worden opgesteld door de cursusinstellingen.
- a.
Hoofdstuk 5 – Slotbepalingen
Artikel 8 – inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking en werken terug tot en met 1-1-2022.
-
2. De beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels Wet Inburgering 2021 gemeente Beesel.
Ondertekening
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beesel in zijn vergadering van 13 augustus 2024.
Rick Nillesen,
secretaris
Bob Vostermans,
burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl