Reglement burgerlijke stand

Geldend van 01-01-2011 t/m heden

Intitulé

Reglement burgerlijke stand

Burgemeester en wethouders van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk;

gelet op artikel 16, Boek I van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 5 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

besluiten:

vast te stellen het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek) (Stb. 1993, 555);

  • b.

    wet GBA: Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • d.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk of van een andere gemeente als zodanig benoemd door de burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

  • f.

    gemeentehuis: alle huizen welke bij raadsbesluit, of krachtens mandaat door ons college, als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk, werkzaam bij de afdeling Burgerzaken en Belastingen;

    • b.

      de burgemeester van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk.

  • 2.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3.

    Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      ambtenaren werkzaam bij de gemeente Bodegraven-Reeuwijk, niet behorende tot de afdeling Burgerzaken en Belastingen;

    • b.

      leden van de gemeenteraad van Bodegraven-Reeuwijk;

    • c.

      de burgemeester van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk;

    • d.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente;

    • e.

      overige personen.

  • 4.

    Er zijn minimaal drie buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 3 Benoeming

  • 1.

    De benoeming van de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand door burgemeester en wethouders geschiedt voor een bepaalde periode, te weten:

    • a.

      voor leden van de gemeenteraad van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk, voor de periode die zij aaneengesloten deel uitmaken van de raad;

    • b.

      voor de burgemeester voor de periode dat hij als zodanig is benoemd;

    • c.

      voor ambtenaren werkzaam bij de afdeling Burgerzaken en Belastingen en voor andere ambtenaren werkzaam bij de gemeente Bodegraven-Reeuwijk, voor de periode die zij bij deze sectie en de gemeente werkzaam zijn;

    • d.

      voor alle overige personen, voor een in het besluit te bepalen periode. Zij dienen enige kennis en ervaring te hebben met het vakgebied en het moet een uitzonderlijke situaties zijn. Hierover zal het college van burgemeester en wethouders een besluit nemen.

  • 2.

    De benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, niet werkzaam bij de Gemeente Bodegraven-Reeuwijk, kan geschieden voor een eenmalige huwelijksvoltrekking mits de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in een andere gemeente is benoemd tot ambtenaar van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 4 Beëdigde verklaringen

De ambtenaar van de burgerlijke stand is bevoegd eigen verklaringen af te laten leggen onder eed of belofte als bedoeld in artikel 36 van de wet GBA.

Artikel 5 Locatie

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen elders binnen de gemeente, in de daartoe door of namens ons college aangewezen ruimten, hun wettelijke taken verrichten.

  • 2.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor eenmalig gebruik geschiedt ten behoeve van de sluiting van een enkel, vooraf bepaald huwelijk of een enkele vooraf bepaalde registratie van een partnerschap. Na beëindiging van de plechtigheid of ingeval het specifieke huwelijk of de specifieke registratie van een partnerschap op de afgesproken dag geen doorgang vindt, verliest de locatie van rechtswege de status van aangewezen gemeentehuis. In geval het specifieke huwelijk of de specifieke registratie van een partnerschap niet is voltrokken op de vastgelegde datum en betrokkenen alsnog willen huwen of hun partnerschap willen laten registreren in een locatie anders dan genoemd in artikel 5 lid 1 dient ten aanzien van de locatie een hernieuwd aanwijzingsbesluit te worden genomen.

  • 3.

    Voorwaarden voor aanwijzing van een huis der gemeente voor eenmalig gebruik:

    • a.

      Als huis der gemeente kunnen slechts onderkomens c.q. locaties (verder genoemd locatie) worden aangewezen die voldoen aan de door of namens ons college gestelde eisen.

    • b.

      De aanwijzing van een huis der gemeente voor eenmalig gebruik mag niet leiden tot strijd met de openbare orde.

    • c.

      Aanwijzing van een locatie tot huis der gemeente voor eenmalig gebruik geschiedt eerst dan nadat de direct betrokkenen hebben gekozen voor een huwelijkssluiting of de registratie van een partnerschap in een locatie binnen de gemeentegrenzen, anders dan genoemd in artikel 5 lid 1 van dit reglement. Het schriftelijke verzoek tot aanwijzing dient onder vermelding van de namen van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en de locatie, uiterlijk 8 weken voor de huwelijksvoltrekking of de registratie van het partnerschap aan de ambtenaar van de burgerlijke Stand kenbaar te worden gemaakt. Het verzoek dient door ten minste één van de direct betrokkenen te zijn gedagtekend en ondertekend.

    • d.

      De beheerder van de locatie stelt de locatie voor eenmalig gebruik voor de duur van de plechtigheid van de huwelijkssluiting of de registratie van het partnerschap om niet te beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de huwelijkssluiting of de registratie van het partnerschap wordt bepaald door de gemeente.

    • e.

      Het huis der gemeente voor eenmalig gebruik aangewezen locatie dient voor de duur van de huwelijkssluiting of de registratie van het partnerschap voor een ieder vrij en op eenvoudige wijze toegankelijk te zijn. Wij kunnen hiervoor nadere voorschriften o.a. met betrekking tot de veiligheidsvoorschriften over opnemen.

    • f.

      Bij de aanwijzing tot huis der gemeente voor eenmalig gebruik dient de locatie naar behoren te zijn ingericht. Hieronder wordt ten minste verstaan:

      • I.

        De aanwezigheid van een tafel en stoelen

      • II.

        Een voldoende verlichting van de ruimte

      • III

        Beschutting tegen regen, wind en felle zonneschijn

    • Aanwijzing leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, de veiligheid, de aankleding en de verzorging van de locatie.

    • g.

      Op geen enkele voorwaarde zal de gemeente aansprakelijk gesteld kunnen worden voor schade als gevolg van de huwelijksplechtigheid. Het bruidspaar dient hiervoor zelf een verzekering af te sluiten.

    • h.

      Het niet voldoen aan de bepalingen van dit artikel kan een reden zijn om de huwelijkssluiting of de registratie van een partnerschap niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaats vinden.

Artikel 6 Leiding

Het hoofd van de afdeling Burgerzaken en Belastingen is belast met de leiding van de burgerlijke stand.

Artikel 7 Huwelijksaangifte en omzetting huwelijk of geregistreerd partnerschap

Huwelijksaangifte en/of omzetting huwelijk of geregistreerd partnerschap vindt plaats na voorafgaande afspraak op de reguliere openingstijden van de afdeling Burgerzaken en Belastingen.

Artikel 8 Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen en het registreren van partnerschappen in het gemeentehuis waarvoor leges zijn betaald op maandag van 10.00 tot 15.45 uur, op dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 09.00 tot 15.45 uur; op locatie kunnen in overleg eventueel afwijkende tijden worden vastgesteld;

    • b.

      voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen en geregistreerde partnerschappen op maandag om 09.00 uur en 09.30 uur;

    • c.

      gedurende de reguliere openingstijden van de afdeling Burgerzaken en Belastingen.

  • 2. Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten, indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking op 01-01-2011.

  • 3.

    De oude Reglementen burgerlijke stand van de gemeente Bodegraven en de gemeente Reeuwijk worden per 01-01-2011 ingetrokken.

  • 4.

    Besluiten genomen krachtens het reglement als in lid 3 genoemd die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening.

Ondertekening

Bodegraven, 4 januari 2011.

Burgemeester en wethouders van Bodegraven-Reeuwijk,

de secretaris,

C.M.J.M. van Pijkeren MSM

de burgemeester,

drs. J.P.J. Lokker