Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR723567
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR723567/1
Regeling Geluid bij horeca, horeca gerelateerde festiviteiten en evenementen 2024
Geldend van 07-08-2024 t/m heden
Intitulé
Regeling Geluid bij horeca, horeca gerelateerde festiviteiten en evenementen 2024Het College van burgemeester en wethouders van Venray;
gelet op het bepaalde in :
Artikel 4.81 Algemene bestuurswet;
4:3 Algemene plaatselijke verordening Gemeente Venray 2024;
overwegende dat het gewenst is geluidsnormen tijdens evenementen te reguleren in Venray;
BESLUIT :
vast te stellen de vernieuwde regeling Geluid bij horeca, horeca gerelateerde festiviteiten en evenementen 2024.
Inhoud
Wijzigingen t.o.v. huidige regeling:
- •
De tekst “muziek uit, einde evenement” is gewijzigd, omdat het evenement wel door mag gaan. De muziek mag echter op een gevel van een geluidgevoelig object, dan wel op 50 meter afstand van de geluidbron niet als muziek worden waargenomen.
- •
Jera on Air wordt vanwege haar( inter )nationale aantrekking en maatschappelijk draagbaarheid gelijkgesteld met de eindtijden van de kermis.
- •
Door Corona en beperkte personele capaciteit wordt de pilot en evaluatie later afgerond.
- •
Tekstuele wijzigingen door inwerkingtreding Omgevingswet.
Begrippen
Collectieve dagen
Dagen waarop algemeen voorkomende festiviteiten collectief worden gevierd; deze worden op basis van de APV benoemd.
Evenement
Dit betreft een geluid producerende activiteit die niet zodanig aan een horecabedrijf gebonden is, dat artikel 22.67 uit het omgevingsplan gemeente Venray van toepassing is. Voor dergelijke activiteiten is een vergunning op basis van artikel 2:25 APV vereist.
Gebouw
Voortbrengsel van bouwnijverheid, dat wat ontstaat door bouwen, waaronder te verstaan het stapelen en metselen van stenen, het timmeren van hout, het gieten van mortel en beton, het construeren van een stalen omhulsel (een en ander ook voor welving en andere overdekking), waardoor een product van enige duurzaamheid en omvang wordt gevormd, waarin de mens een beschutte gelegenheid voor woning, berging, uitoefening van arbeid, vergadering of voor religieuze cultus vindt.
Horeca gerelateerde festiviteit
Een activiteit die in of in de directe nabijheid van een horecabedrijf plaatsvindt.
Individuele dagen
Er zijn incidentele festiviteiten die sterk individueel gericht zijn; deze worden in de vorm van een maximaal aantal dagen of delen van dagen in artikel 4:3 van de APV vastgelegd.
Maatwerkvoorschrift
Op grond van artikel 8.42a en 8.42b van de Wet milieubeheer heeft het bevoegd gezag de mogelijkheid om maatwerkvoorschriften op te leggen. Door het stellen van maatwerkvoorschriften kunnen voorschriften worden toegesneden op specifieke en concrete situaties, waarmee maatwerk kan worden geleverd in situaties waarin dit gewenst is.
Regeling
De Regeling “Geluid bij horeca-inrichting gebonden festiviteiten en evenementen” zoals die in deze nota is opgenomen geeft onder andere aan op welke wijze de gemeente invulling geeft aan artikel 22.67 en 22.73 van het omgevingsplan gemeente Venray.
Verruiming
Een horecaexploitant heeft een vrijstelling van de geluidseisen op basis van artikel 22.67 van het omgevingsplan gemeente Venray. Deze vrijstelling wordt verruiming genoemd. Voorwaarde voor deze verruiming is dat wordt voldaan aan hetgeen is geregeld in de gemeentelijke verordening. De gemeente heeft deze uitwerking geregeld onder hoofdstuk 4 afdeling 1 van de APV. Er worden festiviteiten op collectieve en op individuele dagen onderscheiden.
Inleiding
We gaan graag naar horecagelegenheden en evenementen. Op die momenten stellen we ons zelf vaak bloot aan geluid, soms erg hard. Steeds duidelijker wordt welke nadelen er zijn aan (te) hard geluid of regelmatige blootstelling aan geluid. Omwonenden die regelmatig te maken hebben met geluid van horeca of evenementen, lopen gezondheidsrisico’s en hebben recht op een aanvaardbaar woon- en leefklimaat. Daarom maken we afspraken over hoeveel geluid er mag zijn, waar en wanneer. Met deze regeling gaan we uit van een juiste balans in Venray tussen leefbaarheid en levendigheid.
Deze regeling van de gemeente Venray bevat regels over geluid van horeca en terrassen, geluid bij horeca gerelateerde festiviteiten en geluid bij evenementen. Denk je dat er overtredingen plaatsvinden? Neem dan telefonisch contact op met de gemeente. Dit kan ook buiten kantoortijden: je krijgt dan iemand van de meldkamer aan de telefoon die jou verder helpt.
Afwijken van deze regeling?
De burgemeester en/of het college van burgemeester en wethouders van Venray zijn bevoegd om in uitzonderlijke gevallen en als hiervoor aanleiding is, af te wijken van deze Regeling Geluid. Het gaat dan bijvoorbeeld om onvoorziene gebeurtenissen met een maatschappelijk belang.
Geluid van horeca en terrassen
Omwonenden kunnen (geluids)overlast ervaren van horecabedrijven met een terras. Het gaat dan om muziek door luidsprekers of uit de horecabedrijf zelf, maar ook stemgeluid van bezoekers. Er gelden geluidsregels voor terrassen: bijna alle horecabedrijven met een terras vallen onder het omgevingsplan gemeente Venray. In genoemd omgevingsplan is terug te vinden welke regels er voor het horecabedrijf van toepassing zijn.
In het omgevingsplan gemeente Venray zijn ook regels over horeca gerelateerde festiviteiten opgenomen, gericht op het faciliteren van die festiviteiten en het behoud van een goed woon- en leefklimaat. Deze notitie bevat een uitwerking van die regels in het omgevingsplan gemeente Venray.
Het algemene horecabeleid en terrassenbeleid is te vinden op www.beleidvenray.nl.
Geluid bij horeca gerelateerde festiviteiten
Horeca gerelateerde festiviteiten zijn activiteiten die in of in de directe nabijheid van een aanvragende horecabedrijf (categorie C en D) plaatsvinden (bijvoorbeeld het plein of de straat grenzend aan het horecabedrijf). In artikel 22.73 van het omgevingsplan gemeente Venray wordt verwezen naar het voormalige Activiteitenbesluit (artikel 2.21 lid 2). Hierin staat vermeld dat de gemeente in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) voorwaarden kan stellen aan dit soort festiviteiten ter voorkoming of beperking van geluidhinder.
In het voormalige Activiteitenbesluit (artikel 2.21) is ook opgenomen dat verruiming van de geluidsnormen mogelijk is. De gemeente bepaalt deze verruiming en houdt hierbij rekening met de invloed op de omgeving, lokale omstandigheden en maatschappelijk belang. De mogelijkheid van verruiming past binnen de regels van het omgevingsplan gemeente Venray.
Eindtijden
De eindtijden bij horeca gerelateerde festiviteiten zijn:
- •
24.00 uur als de volgende dag een werkdag is;
- •
01.00 uur als de volgende dag een zaterdag, zondag of feestdag is.
Uitzonderingen hierop staan in onderstaande tabel:
Soort verruiming |
Werkdag volgt |
Weekend of feestdag volgt |
Carnaval en kermis |
01.00 uur |
01.00 uur |
Van zaterdag op zondag tijdens kermis |
n.v.t. |
02.00 uur |
Oudejaarsnacht |
n.v.t. |
05.00 uur |
Algemene geluidsnormen bij horeca gerelateerde festiviteiten
Bij horeca gerelateerde festiviteiten gaan we uit van de volgende geluidsniveaus op de gevel (of 50 meter van de geluidsbron als er geen woning in de omgeving staat):
- •
maximaal 80 dB(A)
- •
maximaal 93 dB(C)
Uitzonderingen hierop zijn kermis en carnaval, omdat deze evenementen van groot belang zijn voor de gemeente en het maatschappelijk draagvlak tijdens deze dagen aanzienlijk groter is, mede vanwege het historische karakter van deze feesten. Bij kermis en carnaval hanteren we de volgende geluidsniveaus op de gevel (of 50 meter van de geluidsbron als er geen woning in de omgeving staat):
- •
maximaal 85 dB(A)
- •
maximaal 98 dB(C).
Meten van geluid
Het geluidsniveau meten we als volgt: op gevels van woningen van derden en/of tenminste 50 meter van de geluidsbron(nen). Hierbij gebruikt de gemeente de “Handleiding meten en rekenen Industrielawaai 1999”. Deze handleiding geeft richtlijnen en aanwijzingen voor het meten en berekenen van het geluid afkomstig van horecabedrijven en gaat ook in op het toepassen van gevelcorrectie. Bij verruimingen van geluidsnormen wordt geen correctie/toeslag op het gemeten geluidsniveau toegepast voor avond- of nachtperiode noch een straffactor voor muziekgeluid toegepast.
Collectieve festiviteiten
Een collectieve festiviteit is een festiviteit die niet specifiek aan één of een klein aantal bedrijven is verbonden
Bij collectieve festiviteiten zoals carnaval, kermis, Koningsdag (artikel 4:2 APV) is een verruiming van de algemene geluidsnormen mogelijk. Dit zijn dagen waarbij een groot deel van de horeca en veel mensen deelnemen aan de festiviteit. De gemeente wijst deze collectieve festiviteiten aan (artikel 4:2 lid 1 APV).
Bij collectieve festiviteiten is onderscheid in:
- •
binnen (in een gebouw), met gesloten ramen en deuren
- •
buiten (niet in een gebouw) of in een (tijdelijke) tent
Toegestaan geluidsniveau op de gevel (of 50 meter van de geluidsbron als er geen woning in de omgeving staat) en aantal verruimingsdagen bij collectieve festiviteiten, zowel binnen (in een gebouw) als buiten (niet in een gebouw)
Collectieve festiviteiten |
Aantal verruimings-dagen per jaar |
Binnen (in een gebouw) |
Buiten (niet in een gebouw) |
|
dB(A) |
dB(A) |
dB(C) |
||
Carnaval |
4 dagen (za. t/m di.) |
65 |
85 |
98 |
Koningsdag |
1 dag |
60 |
80 |
93 |
Kermis Venray kom |
6 dagen (vr. t/m woe.) |
65 |
85 |
98 |
Kermis overige kernen |
5 dagen (vr. t/m di.) |
65 |
85 |
98 |
Oudejaarsnacht |
1 dag |
60 |
80 |
93 |
Individuele festiviteit
Een individuele festiviteit is een festiviteit of activiteit die gebonden is aan één of een klein aantal bedrijven.
Bij een individuele festiviteit (artikel 4:3 APV) is een verruiming van de algemene geluidsnormen mogelijk. De gemeente bepaalt het maximaal aantal verruimingsdagen en het maximale geluidsniveau per horecabedrijf (artikel 4:3 lid 1 APV).
Bij individuele festiviteiten is onderscheid in:
- •
binnen (in een gebouw), met gesloten ramen en deuren.
- •
buiten (niet in een gebouw) of in een (tijdelijke) tent
Een horecabedrijf in Venray heeft recht op vier tot tien verruimingsdagen per jaar: dit is afhankelijk van de mate van akoestische isolatie van de horecabedrijf. We maken onderscheid in verruimingsdagen binnen (in een gebouw) en buiten (niet in een gebouw) en ook de locatie van de horecabedrijf (aan een plein in Venray Centrum of niet) is van belang.
Aantal verruimingsdagen binnen (in een gebouw) afhankelijk van akoestische isolatie
Als er sprake is van voldoende akoestische isolatie van het horecabedrijf (aantonen met een akoestisch rapport) zijn maximaal 10 verruimingsdagen per jaar mogelijk (binnen/in een gebouw). Als een gebouw beter is geïsoleerd, dan is binnen het gebouw een hoger zendniveau toelaatbaar en daarmee ook een hoger aantal verruimingsdagen. Het maximale zendniveau dat binnen een horecabedrijf mag plaatsvinden is dan ook direct gerelateerd aan het aantal extra verruimingsdagen. Zie de tabel hieronder.
Toegestaan aantal individuele festiviteiten per horecabedrijf per aangetoond zendniveau dB(A) en toegestaan geluidsniveau op de gevel (of 50 meter van de geluidsbron als er geen woning in de omgeving staat)
Aangetoond zendniveau dB(A) |
Aantal verruimingsdagen per jaar (binnen, in een gebouw) |
Toegestane geluidsniveau |
Niets aangetoond of zendniveau onder 81 dB(A) |
4 |
20 dB méér dan het normaal geldende zendniveau, maar niet hoger dan 60 dB(A)* |
81 tot en met 85 |
5 |
|
86 tot en met 90 |
6 |
|
91 tot en met 95 |
7 |
|
96 tot en met 100 |
8 |
|
101 tot en met 105 |
9 |
|
groter dan 105 |
10 |
*Hierbij wordt geen toeslag op het gemeten geluidsniveau toegepast voor avond- of nachtperiode of straffactor voor muziekgeluid.
Benutten goed geïsoleerde horecabedrijven de verruiming van de geluidsnormen, dan is de mate van overlast voor de omgeving van een lagere orde, dan van horecabedrijven die niet of slechts beperkt van akoestische maatregelen zijn voorzien.
Horecabedrijven die goed zijn geïsoleerd zullen over het algemeen niet de geluidsruimte van 20 dB benutten, omdat dit leidt tot zendniveaus die voor bezoekers onaangenaam hoog zijn.
Aantal verruimingsdagen buiten afhankelijk van type horeca en van locatie
Alleen horeca in de categorie C en D (zie omgevingsplan Centrum) komt in aanmerking voor het organiseren van een horeca gerelateerde festiviteit buiten (niet in een gebouw) of in een (tijdelijke) tent.
Van het hiervoor genoemde aantal verruimingsdagen (binnen) is er in het centrum van Venray maximaal één buiten het pand van het horecabedrijf mogelijk. Met name het aantal geluidsbelastende festiviteiten op de pleinen in het Centrum van Venray is groot, omdat hier meerdere horecabedrijven bij elkaar liggen en hier ook veel evenementen plaatsvinden. Om een goed woon- en leefklimaat voor omwonenden te waarborgen is het maximeren van het aantal dagen van geluidsoverlast nodig. Vandaar dat het aantal verruimingsdagen (buiten) in het Centrum van Venray lager ligt dan op andere locaties (buiten het centrum van Venray). In onderstaande tabel is per locatie het maximum aantal verruimingsdagen per jaar weergegeven voor individuele festiviteiten buiten, niet in een gebouw.
Toegestaan geluidsniveau op de gevel (of 50 meter van de geluidsbron als er geen woning in de omgeving staat) en aantal verruimingsdagen per locatie bij individuele festiviteiten, buiten (niet in een gebouw)
Locatie van individuele festiviteit |
Maximaal aantal verruimingsdagen per jaar (buiten, niet in een gebouw) |
Toegestane geluidsniveau |
Venray Kernwinkelgebied |
1* |
maximaal 80 dB(A) en 93 dB(C)* |
Overige locaties (buiten het centrum van Venray) |
2 |
maximaal 80 dB(A) en 93 dB(C)* |
*Hierbij wordt geen toeslag op het gemeten geluidsniveau toegepast voor avond- of nachtperiode of straffactor voor muziekgeluid.
Geluid bij evenementen
Bij evenementen gaat het om activiteiten die niet (direct) aan één horecabedrijf zijn gebonden. Het Activiteitenbesluit is dan niet van toepassing. Voor evenementen waarbij sprake is van geluid/muziek, is een evenementenvergunning nodig (artikel 2:25 APV). Meer informatie hierover is te vinden via de website van het evenementenbeleid.
Evenementen kunnen voor geluidsoverlast zorgen. Met name in het centrum van Venray worden evenementen georganiseerd en draagt dit bij aan een gezellig en aantrekkelijk centrum (levendigheid). Centrumbewoners kunnen hierdoor meer geluidshinder ondervinden (en moeten dulden) dan bewoners buiten het centrum.
Bij evenementen onderscheiden we evenementen met een beperkt geluidsniveau en evenementen met een hoog geluidsniveau. Dat hogere geluidsniveau mag alleen met behoud van een voldoende woon- en leefklimaat en dus niet leiden tot onevenredige hinder. Of sprake is van onevenredige hinder hangt onder meer af van de hoogte van de geluidsniveaus en van het aantal malen per jaar dat de geluidsnorm wordt verruimd.
Eindtijden muziek bij evenementen
De eindtijden muziek bij evenementen zijn:
- •
24.00 uur als de volgende dag een werkdag is;
- •
01.00 uur als de volgende dag een zaterdag, zondag of feestdag is.
Uitzonderingen hierop staan in onderstaande tabel:
Soort verruiming |
Werkdag volgt |
Weekend of feestdag volgt |
Carnaval, Jera on Air en kermis |
01.00 uur |
01.00 uur |
Van zaterdag op zondag tijdens kermis en Jera on Air |
n.v.t. |
02.00 uur |
Oudejaarsnacht |
n.v.t. |
05.00 uur |
Algemene geluidsnormen bij evenementen
Tijdens een evenement mag gedurende ten hoogste drie opeenvolgende avonden muziek ten gehore worden gebracht. Uitzondering hierop betreft het evenement Jera on Air. Voor dit evenement geldt dat dat er gedurende vier opeenvolgende avonden muziek ten gehore mag worden gebracht. Bij evenementen gaan we uit van de volgende geluidsniveaus op de gevel (of 50 meter van de geluidsbron als er geen woning in de omgeving staat):
- •
maximaal 80 dB(A)
- •
maximaal 93 dB(C)
Uitzonderingen hierop zijn kermis en carnaval, omdat deze evenementen van groot belang zijn voor de gemeente en het maatschappelijk draagvlak tijdens deze dagen aanzienlijk groter is, mede vanwege het historische karakter van deze feesten. Bij kermis en carnaval hanteren we de volgende geluidsniveaus op de gevel (of 50 meter van de geluidsbron als er geen woning in de omgeving staat):
- •
maximaal 85 dB(A)
- •
maximaal 98 dB(C)
Meten van geluid
Het geluidsniveau meten we als volgt: op gevels van woningen van derden en/of tenminste 50 meter van de geluidsbron(nen). Hierbij gebruikt de gemeente de “Handleiding meten en rekenen Industrielawaai 1999”. Deze handleiding geeft richtlijnen en aanwijzingen voor het meten en berekenen van het geluid afkomstig van bedrijven en gaat ook in op het corrigeren van metingen. Bij verruimingen van geluidsnormen wordt geen toeslag op het gemeten geluidsniveau toegepast voor avond- of nachtperiode en/of straffactor voor muziekgeluid.
Aantal geluidsbelastende evenementendagen per plein per jaar
Om een goed woon- en leefklimaat voor omwonenden te waarborgen en dus geluidsoverlast voor omwonenden enigszins te beperken, wordt voor geluidsbelastende evenementen per centrumlocatie een maximum aantal dagen per jaar gesteld. Deze staan in onderstaande tabel.
Plein |
Maximaal aantal geluidsbelastende evenementendagen per jaar |
Opmerking |
Henseniusplein |
16 |
|
Schouwburgplein |
16 |
|
Grote Markt |
16 |
|
Julianastraat / Raadhuisstraat |
6 |
|
Gouden Leeuwplein |
8 |
|
Plein voor gemeentehuis |
8 |
|
Mgr. Goumansplein (stadspark) |
0 |
|
Overige locaties |
4 |
*De uitzondering om Winterpret Venray niet mee te nemen is vanwege het belang van dit evenement voor de uitstraling en aantrekkelijkheid van het centrum van Venray. In de maanden december en januari vindt maximaal vier weken lang het evenement ‘Winterpret Venray’ plaats. Bij dit evenement wijkt de gemeente af van het uitgangspunt dat tijdens een evenement slechts gedurende ten hoogste drie opeenvolgende avonden muziek ten gehore wordt gebracht. De reden hiervoor is dat het geluidsniveau van de muziek bij de ijsbaan ten hoogste 50 dB(A) op de gevels van woningen van derden en/of op tenminste 50 meter van de geluidsbron(nen) (ongecorrigeerd) mag bedragen. Verder is de eindtijd 23.00 uur als de dag daaropvolgend een zaterdag, zondag of nationale feestdag is en 22.00 uur als de dag daaropvolgend een werkdag is.
Voor vier dagen, tijdens openingstijden, geldt een geluidbelasting van ten hoogste 70 dB(A) op de gevels van woningen van derden en/of op 50 meter van de geluidsbron(nen). Deze uitzondering is gemaakt gezien het belang van dit evenement voor de uitstraling en aantrekkelijkheid van het centrum van Venray.
De hierboven genoemde aantallen gelden niet voor evenementen die uitsluitend geluid produceren tussen 10.00 en 19.00 uur (op zondag t/m donderdag) en 22.00 uur (op vrijdag en zaterdag). Voor geluidsbelastende festiviteiten/evenementen die tussen deze tijdstippen plaatsvinden geldt een maximaal geluidsniveau van 70 dB(A) als het gaat om versterkt (stem)geluid en gelden de aantallen in onderstaande tabel. Denk bijvoorbeeld aan kleinschalige evenementen tijdens koopzondagen.
Geluidsbelasting overdag: max. 70 dB(A) zo. t/m do. van 10.00 tot 19.00 uur vr. en za. van 10.00 tot 22.00 uur |
Aantal dagen per jaar |
Kernwinkelgebied* |
20 |
Gouden Leeuwplein |
4 |
Julianastraat/Raadhuisstraat |
4 |
Plein voor gemeentehuis |
4 |
Mgr. Goumansplein (stadspark) |
0 |
*Het kernwinkelgebied bestaat uit het gebied tussen: alle panden in de Grotestraat, de Markt en haar direct omliggende bebouwing, de route Kapelaanspad / De Bleek tot en met de supermarkt, het midden/zuidelijk deel van de Schoolstraat naar het Schouwburgplein, en de tussenliggende Passage, het Henseniusplein en een deel van het Schouwburgplein tot aan de Kempweg en de direct omliggende bebouwing (bron: Centrumvisie Venray 2016).
Toezicht en handhaving
Toezicht houden op de in deze regeling vastgestelde normen en eindtijden en indien nodig handhavend optreden vinden we belangrijk. Hieronder is aangegeven hoe de gemeente dat doet. Meer informatie over gemeentelijk toezicht en handhaving is te vinden in het beleid vergunningen, toezicht en handhaving in de fysieke leefomgeving.
Geluidsbegrenzers
Om mogelijke overlast in een zo vroeg mogelijk stadium in te perken zijn geluidsbegrenzers verplicht bij bepaalde horecabedrijven. Dit is afhankelijk van de exploitatievorm en dus van het soort publiek. Aan de hand van een overzicht van minimaal nodig geachte geluidsniveaus per exploitatievorm, bepaalt de gemeente of een geluidsbegrenzer verplicht is.
De doelgroep van een horecapand wordt gerelateerd aan een reëel zendniveau dat bij een dergelijke bedrijf als gangbaar wordt beschouwd (zie tabel hieronder). Een geluidbegrenzer is dus pas van toepassing als de exploitant geen akoestisch onderzoek heeft aangeleverd, of als uit een akoestisch onderzoek blijkt dat het in dit rapport genoemde maximale zendniveau lager is dan op grond van de exploitatievorm noodzakelijk wordt geacht.
Een rol van betekenis hierbij speelt de afstand tot woningen van derden. Als de afstand tot woningen aanzienlijk is (dit geldt dus niet in bebouwde gebieden), dan kan dit aanleiding zijn om van onderstaand overzicht af te wijken.
Exploitatievorm |
Zendniveau dB(A) |
restaurant e.d. praten en achtergrondmuziek |
60 |
koffiehuis / eetcafé praten en achtergrondmuziek |
65 |
ouderen café / coffeeshop sfeermuziek |
70 |
bruin café muziekniveau waarbij met stemverheffing moet worden gesproken |
80 |
druk café / jongerencafé muziekniveau waarbij op korte afstand met stemverheffing moet wordt gesproken |
85 |
danscafé bedrijf met beperkte gelegenheid tot dansen |
90 |
“ouderen”-disco luide mechanische muziek |
90 |
feestzaal / feestcafé / discotheek zeer luide muziek / levende muziek |
100 |
“jongeren”-disco / concertruimte zeer luide mechanische muziek / onbeperkte levende muziek |
105 |
houseparty’s bedrijf waar houseparty’s worden gegeven |
105 |
Geluidscontroles en inzet geluidsmeters
De gemeente kent twee type geluidscontroles:
- •
preventieve geluidscontroles (dus zonder klacht of vermoeden van overtreding)
- •
controles bij klachten of vermoedens van overtreding
De gemeente kan dus altijd een geluidscontrole uitvoeren.
De gemeente Venray beschikt vanaf 2019 over mobiele geluidsmeters. Deze geluidsmeters kunnen door de gemeente óók preventief in worden gezet bij geluidsbelastende evenementen. Met deze geluidsmeters meten we bij een horecazaak of tijdens een evenement het geluidsniveau. Via een app op de smartphone of tablet is te zien hoe hoog het geluidsniveau is. De toezichthouder kan direct contact opnemen met de horecaondernemer of organisator van het evenement met het verzoek het geluid binnen de geluidsnorm te brengen.
Handhaving
De gemeente is bevoegd om bestuursrechtelijk te handhaven als geluidsnormen niet worden nageleefd. Doel van handhaving is te zorgen dat de overtreding stopt en het geluid binnen de afgesproken norm blijft op de afgesproken tijden. Hieronder is aangegeven welke acties de gemeente onderneemt per type overtreding.
Type overtreding |
Actie bij 1e overtreding |
Actie bij 2e overtreding |
Actie bij 3e overtreding |
Overtreding geluidsnorm horecabedrijf |
Vooraankondiging |
Verplicht geluidsbegrenzer |
|
Fraude geluidsbegrenzer |
Vooraankondiging (binnen 12 maanden na 1e overtreding) |
Sluiting horecabedrijf voor 1 weekend (binnen 12 maanden na 1e overtreding) |
Sluiting horecabedrijf voor 2 weekeinden (binnen 12 maanden na 2e overtreding) |
Overtreding geluidsnorm bij evenement of horeca gerelateerde festiviteit |
Vooraankondiging |
Dwangsom van € 5.000,- (binnen 18 maanden na 1e overtreding; met maximum van € 20.000,-) |
Evaluatie en pilot
Komend jaar (2024) zal een aantal evenementen gezamenlijk worden bezocht door gemeente Venray, Horeca Venray en de wijkraad centrum om zo meer gevoel te krijgen bij de verschillende geluidsniveaus.
Eind 2024 begin 2025 zal er een evaluatie plaatsvinden om na te gaan of bovenstaande of andere zaken waar afgelopen jaren tegenaan is gelopen tot een aanpassing van de regeling moet leiden.
Intrekking oude regeling
De regeling Geluid bij horeca, horeca gerelateerde festiviteiten en evenementen 2021 wordt ingetrokken met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze beleidsregel.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in collegevergadering van 26 maart 2024.
Burgemeester en wethouders van Venray,
De burgemeester,
De gemeentesecretaris,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl