Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR723558
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR723558/1
Subsidieregeling Samen aan de slag
Geldend van 07-08-2024 t/m heden
Intitulé
Subsidieregeling Samen aan de slagBurgemeester en wethouders van Drimmelen,
Gelet op artikel 3 van de ‘Algemene subsidieverordening Drimmelen 2021, besluiten de volgende subsidieregeling vast te stellen:
Subsidieregeling Samen aan de slag
Artikel 1. Definities
In deze beleidsregel worden de definities gehanteerd die in artikel 1 van de ‘Algemene Subsidieverordening Drimmelen 2021’, hierna ‘subsidieverordening’, worden omschreven. In aanvulling hierop wordt verstaan onder:
- o
Activiteit: het initiatief waarop de aanvraag betrekking heeft.
- o
College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente.
- o
Formulier: het door de gemeente opgestelde en ter beschikking gestelde formulier dat een aanvrager moet gebruiken om een subsidieaanvraag te kunnen indienen.
- o
Gemeente: de gemeente Drimmelen.
- o
Subsidieverordening: Algemene subsidieverordening Drimmelen 2021.
Artikel 2. Doel van de subsidie
-
1. Het doel van deze subsidie is om initiatieven vanuit de bewoners en/of organisaties en verenigingen een kick-start te geven. Deze initiatieven gaan over het organiseren van activiteiten die de sociale cohesie binnen één of meerdere kernen vergroten. Daarnaast moeten deze activiteiten de verbinding tussen bewoners onderling versterken. Voorbeelden van activiteiten die bijdragen aan het doel van deze subsidie zijn:
- o
activiteiten in het kader van landelijke of gemeentelijke buitenspeeldag
- o
activiteiten in het kader van Nederland Doet
- o
aanleg Jeu de Boulesbaan
- o
speurtocht of wandeling door (de buurt of wijk van) de gemeente;
- o
schoonmaakactie in de buurt of straat
- o
organiseren van een activiteit gericht op sport of bewegen.
- o
-
2. Activiteiten die, in ieder geval, worden uitgesloten van deze subsidie zijn:
- a.
Buurtfeesten/ buurtbarbecues
- b.
Activiteiten in het kader van Carnaval
- a.
-
3. De subsidieaanvraag moet voldoen aan de volgende criteria:
- a.
De activiteit vindt plaats in de gemeente en is laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk,
- b.
De activiteit is kleinschalig en nieuw, hiervoor is niet eerder een subsidie toegekend.
- c.
De subsidiebijdrage heeft een eenmalig karakter en zal geen structurele bijdrage worden;
- d.
De activiteit wordt door de aanvrager(s) samen bedacht, georganiseerd en uitgevoerd. Er moet dus sprake zijn van een vrijwillige inzet en/of een bijdrage in natura en/of financiële bijdrage door de aanvragers voor de uitvoering van de activiteit.
- e.
Aanvrager doet al het mogelijke om zelf voldoende middelen bij elkaar te brengen ten behoeve van het realiseren van de activiteiten waarop de bewonersaanvraag ziet;
- f.
Er is aantoonbaar voldoende draagvlak in de straat, buurt of dorp en dorpsbewoners doen actief mee;
- g.
Aanvragen voor materialen kunnen éénmalig gedaan worden
- h.
Aanvragen waarvan de opbrengst van het initiatief bestemd is voor een goed doel, komen niet in aanmerking voor subsidie
- a.
Artikel 3. De Doelgroep
De volgende aanvragers komen voor deze subsidieregeling in aanmerking:
- –
een inwoner van de gemeente;
- –
een bewonersgroep van de gemeente;
- –
een dorpsraad van de gemeente;
- –
een vereniging gevestigd en actief in de gemeente;
- –
een stichting die haar zetel heeft binnen de gemeente Drimmelen of;
- –
een stichting of verenging niet gevestigd in de gemeente die zich onder andere inzet voor het welzijn van de bewoners van de Gemeente Drimmelen.
In het laatste geval geldt het volgende:
- o
(een deel van) de bewoners van de gemeente moeten profiteren van een aanvraag gedaan door een organisatie niet gevestigd in de gemeente;
- o
De activiteit moet plaatsvinden in de gemeente;
- o
De activiteit moet georganiseerd worden in samenwerking met een lokale partij;
- o
Als de activiteit in meerdere gemeentes plaatsvindt bedraagt het beschikbare subsidiebedrag het mogelijke subsidiebedrag als bedoeld in artikel 3 gedeeld door het aantal gemeentes waar de activiteit plaatsvindt.
Artikel 4. Voor subsidie in aanmerking komende kosten
-
1. Voor de toekenning van een subsidie komen aanvragen in aanmerking die voldoen aan het doel van de subsidie zoals aangegeven in artikel 2.
-
2. De subsidie bedraagt maximaal 50% van de begroting van de activiteit tot een maximaal bedrag van € 1.000,-
-
3. Alle kosten die gemaakt worden om de activiteit waarop de aanvraag betrekking heeft te realiseren, komen in aanmerking voor vergoeding, met uitzondering van:
- o
aanschaf van materialen en goederen die later voor privédoeleinden worden gebruikt;
- o
onkostenvergoedingen voor diensten van vrijwilligers;
- o
kosten voor eten en drinken boven een bedrag van € 10,- per deelnemer aan de activiteit. Het te vergoeden totaalbedrag voor eten en drinken kan nooit meer dan € 250,- bedragen;
- o
onderhoud en/of beheer van hetgeen naar aanleiding van de bewonersaanvraag is gerealiseerd en de kosten hiervoor.
- o
-
4. De subsidie bedraagt maximaal € 1.000,- per aanvraag.
In uitzonderlijke gevallen kan gemotiveerd van het voorgaande bedrag worden afgeweken en kan maximaal € 2.500,- aan subsidie worden verstrekt. Hiervoor moet voldaan worden aan de volgende criteria:
- o
de activiteit komt ten goede aan tenminste 3 van de kernen binnen de gemeente; en
- o
de activiteit komt ten goede aan meerdere doelen als bedoeld in artikel 2; en
- o
de activiteit wordt gezamenlijk georganiseerd en aangevraagd door meerdere samenwerkingsvormen behorend tot de doelgroep.
- o
Artikel 5. Subsidieplafond en verdeling
-
1. Het subsidieplafond bedraagt per kalenderjaar € 25. 000,-
-
2. De subsidie geldt voor de periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2026.
-
3. Het college beslist over de aanvragen in volgorde van ontvangst, met dien verstande dat wanneer de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene Wet Bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, de datum waarop de aanvraag is aangevuld als datum van ontvangst geldt.
-
4. Voor zover de toe te kennen aanvragen voor subsidie op dezelfde dag zijn ontvangen en toekenning ervan zou leiden tot overschrijding van het subsidieplafond, wordt het nog beschikbare bedrag naar evenredigheid over deze aanvragen verdeeld.
Artikel 6. Subsidieaanvraag
-
1. De subsidieaanvraag moet minimaal 8 weken voorafgaand aan het moment waarop de activiteit plaatsvindt bij het college zijn ingediend.
-
2. De subsidieaanvraag wordt schriftelijk of per e-mail ingediend met gebruikmaking van het door het college vastgestelde aanvraagformulier.
-
3. Voor de toekenning van een subsidiebijdrage hoger dan € 500,-, moet verantwoording worden afgelegd, conform hetgeen in het formulier is aangegeven.
-
4. Voor de toekenning van subsidiebedragen lager of gelijk aan € 500,- is artikel 8 niet van toepassing en wordt er direct overgegaan tot vaststelling.
-
5. Het college beslist binnen 4 weken nadat de aanvraag door het college is ontvangen, schriftelijk op de bewonersaanvraag door het toezenden van het besluit.
Artikel 7. Weigeringsgronden subsidieverlening
Onverminderd het bepaalde in artikel 6 van de ASV Drimmelen 2021, wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:
- a.
met de uitvoering van de activiteit reeds een begin is gemaakt;
- b.
het subsidieplafond voor het kalenderjaar waarin de aanvraag wordt ingediend, ten gevolge van de subsidievaststelling zou worden overschreden;
- c.
de maatregelen waarvoor subsidie wordt gevraagd niet of in onvoldoende mate bijdragen aan doelstelling van de subsidieregeling;
- d.
de veiligheid van de deelnemers aan de activiteit niet kunnen worden geborgd;
- e.
de activiteit, indien van toepassing, niet voldoet aan de geldende wet- en regelgeving (vergunningen/verzekering enz);
- f.
de activiteit schade toebrengt.
- g.
de aanvraag minder dan acht weken voorafgaand aan het moment waarop de activiteit plaatsvindt wordt ingediend.
Artikel 8. Subsidieverleningsbeschikking
Het besluit tot subsidieverlening meldt in ieder geval:
- o
de activiteit die in aanmerking komt voor een subsidieverlening;
- o
het subsidiebedrag;
- o
80% van het subsidiebedrag wordt als voorschot verstrekt;
- o
de betalingstermijn en de wijze van betaling;
- o
dat binnen één jaar nadat de subsidie is aangevraagd de activiteit moet worden uitgevoerd;
- o
wanneer de aanvraag tot vaststelling gedaan moet worden;
- o
een opgave van de schriftelijke stukken, die na uitvoering van de werkzaamheden bij burgemeester en wethouders moeten worden ingediend.
Artikel 9. Vaststellingsbeschikking
-
1. Het vaststellingsbeschikking vermeldt in ieder geval:
- o
of voldaan is aan de subsidieverplichtingen;
- o
het definitief vastgestelde subsidiebedrag;
- o
de betalingstermijn en de wijze van betaling.
- o
-
2. De subsidie kan lager worden vastgesteld als:
- o
de activiteit waarvoor subsidie is verleend niet (geheel) heeft plaatsgevonden;
- o
de subsidie is vastgesteld op grond van onjuiste gegevens;
- o
de subsidieontvanger niet heeft voldaan aan de aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden voorwaarden;
- o
het gedeelte van de subsidiebijdrage dat door de aanvrager niet wordt besteed waarvoor het is verstrekt. In dit geval dient dit bedrag direct aan de gemeente te worden terugbetaald.
- o
Artikel 10. Hardheidsclausule
Het college van burgemeester en wethouders kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze beleidsregels, indien toepassing van de beleidsregels daartoe aanleiding geeft.
Artikel 11. Inwerkingtreding
-
1. Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2024.
-
2. Met inwerkingtreding van de subsidieregeling “Samen aan de slag” worden de beleidsregels “Beleidsregels Bewonersbijdrage gemeente Drimmelen 2021” ingetrokken.
Artikel 12. Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Samen aan de slag
Ondertekening
Made, 2 juli 2024
burgemeester en wethouders van Drimmelen
mr. A.J.M. Martens
secretaris
B.H.G. Scholtze
burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl