Reglement werkgeverscommissie van de raad

Geldend van 28-05-2020 t/m heden

Intitulé

Reglement werkgeverscommissie van de raad

Artikel 1 De werkgeverscommissie

De werkgeverscommissie fungeert als verantwoordelijke voor de werkgeverszaken voor de raadsgriffier;

De werkgeverscommissie bestaat uit een door de raad benoemde voorzitter en twee leden.

  • a. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad. De zittingsperiode van een lid eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen. Hij doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd. Indien er sprake is van tussentijdse beëindiging van het lidmaatschap van de raad -op initiatief van raad, eindigt het lidmaatschap van de werkgevercommissie op hetzelfde moment;

  • b. De vicevoorzitter van de raad is voorzitter van de werkgeverscommissie;

  • c. Besluitvorming door de werkgeverscommissie geschiedt bij gewone meerderheid van stemmen;

  • d. De burgemeester functioneert als adviseur van de werkgeverscommissie en kan op uitnodiging bij de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig zijn.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden van de werkgeverscommissie

De werkgeverscommissie heeft tot taak:

  • a. Het nemen van besluiten over individuele rechtspositie en ontwikkeling van de raadsgriffier en de medewerker(s) van de griffie, met uitzondering van de besluiten met betrekking tot benoeming, schorsing en ontslag van de griffier zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;

  • b. Het voorbereiden en het doen van voorstellen aan de raad over de uitbreiding of inkrimping van de formatie van de raadsgriffie;

  • c. Het voorbereiden en doen van voorstellen met betrekking tot het nemen van disciplinaire maatregelen ten aanzien van de griffier en de medewerker(s) van de griffie;

  • d. De werkgeverscommissie voert alleen functioneringsgesprekken met de griffier. De griffier voert functioneringsgesprekken met de medewerkers van de griffie’.

  • e. Het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden en het vaststellen van instructies en dienstopdrachten ten aanzien van de griffier de medewerker(s) van de griffie;

  • f. Overige tot het werkgeverschap behorende taken.

Artikel 3 Taakverdeling

De werkgeverscommissie regelt in onderling overleg de verslaglegging.

De voorzitter is belast met:

  • a. De leiding van de vergadering;

  • b. Het doen naleven van deze regeling;

  • c. De uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie van de raad en ondertekent de stukken de stukken die van de commissie uitgaan;

  • d. Hetgeen deze regeling hem verder opdraagt.

De werkgeverscommissie draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst alsmede een concept verslag van elke vergadering. De besluitenlijst alsmede het conceptverslag wordt in de eerstvolgende vergadering definitief vastgesteld.

Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning

De werkgeverscommissie wordt ondersteund door HRM.

Artikel 5 Beslotenheid van vergaderingen

  • a. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10 lid 2 sub e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden;

  • b. Op de agenda, de stukken, het behandelde in de vergadering en het verslag wordt aan de leden en de voorzitter en de overige aanwezigen waaronder de eventuele ambtelijke ondersteuning, geheimhouding opgelegd;

  • c. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij dat verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als inzage in strijd is met het openbaar belang.

Artikel 6 Deelname aan de beraadslaging door derden

  • a. De werkgeverscommissie kan derden uitnodigen in de vergadering het woord te voeren;

  • b. Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter of een lid genomen alvorens met de beraadslaging van het aan de orde zijnde agendapunt een aanvang wordt genomen.

Artikel 7 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en verder zo vaak als door de voorzitter of één van beide leden nodig wordt geacht. De griffier kan de voorzitter van de werkgeverscommissie tussentijds verzoeken de commissie samen te laten komen.

Artikel 8 Verantwoording en toezicht

De werkgeverscommissie brengt jaarlijks verslag uit aan de raad van de werkzaamheden en bevindingen van de werkgeverscommissie.

Artikel 9 Uitleg reglement

In gevallen waar dit reglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van het reglement beslist de werkgeverscommissie van de raad op voorstel van de voorzitter.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking onmiddellijk na vaststelling door de raad.

Artikel 11 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als “Reglement werkgeverscommissie van de raad”.

Ondertekening

Zuidwolde, 28 mei 2020

Griffier Burgemeester

Joukje van Roeden - Hoekstra Roger de Groot