Subsidieregeling Pride 2025

Geldend van 01-08-2024 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling Pride 2025

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

gelet op artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023,

besluit de volgende regeling vast te stellen:

Subsidieregeling Pride 2025

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Definities

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • -

    ambtelijke adviescommissie: commissie bestaande uit ambtenaren van de afdeling Diversiteit en het Stedelijk Evenementenbureau;

  • -

    ASA 2023: De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023;

  • -

    binnenstad: het gedeelte van Amsterdam binnen de Centrumring of de S100;

  • -

    evenement: een activiteit waarvoor een vergunning benodigd is op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening 2008;

  • -

    externe adviescommissie: commissie bestaande uit onafhankelijk deskundigen, samengesteld door het college:

  • -

    lhbtiq+ gemeenschap: lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgender personen, personen met een intersekse conditie, queer personen en anderen;

  • -

    de Pride: een jaarlijks terugkerend evenement in Amsterdam gericht op lhbtiq+ emancipatie;

  • -

    de Pride-maand: de periode van 3 juli tot en met de eerste zondag van augustus, een maand met activiteiten gericht op lhbtiq+ emancipatie;

  • -

    het Pride-slotweekend: het laatste weekeinde van de Pride-maand, daarbij gerekend de donderdag en de vrijdag voorafgaand aan dit weekend;

  • -

    de Pride-week: de periode van laatste zaterdag van juli tot en met de eerste zondag van augustus;

  • -

    vergunningplichtige activiteit: een activiteit waarvoor op grond van de APV een vergunning is vereist of kennisgeving moet worden gedaan;

  • -

    vergunningsvrije activiteit: een activiteit waarvoor op grond van de APV geen vergunning is vereist noch kennisgeving moet worden gedaan.

Artikel 2 Toepasselijkheid ASA 2023

De ASA 2023 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 3 Doel subsidieregeling

Het doel van deze subsidieregeling ter uitvoering van het beleidskader Pride 2025 en verder voor de jaren 2025, 2027 en 2028 is bij te dragen aan de zichtbaarheid, acceptatie, emancipatie en veiligheid van de lhbtiq+ gemeenschap en de viering van dat je in Amsterdam mag zijn wie je bent en mag houden van wie je wilt middels het subsidiëren van een activiteitenprogramma voor de Pride-week en activiteiten in de Pride-maand.

Hoofdstuk 2 Subsidiabele activiteiten

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten: activiteitenprogramma Pride-week en Pride-slotweekend, hoogte subsidie

  • 1. Het college kan een eenmalige subsidie verlenen ten behoeve van een activiteitenprogramma voor de Pride-week, inclusief het Pride-slotweekend, voor de jaren 2025, 2027 en 2028, voor activiteiten die bijdragen aan de zichtbaarheid, acceptatie, emancipatie en veiligheid van de lhbtiq+ gemeenschap.

  • 2. De subsidie wordt voor de genoemde jaren verleend aan één partij. De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal 50% van de totale kosten van het activiteitenprogramma en maximaal 350.000 euro per jaar.

Artikel 5 Subsidiabele activiteiten: vergunningplichtige en vergunningsvrije activiteiten; hoogte van de subsidie

  • 1. Het college kan voor de jaren 2025, 2027 en 2028 een eenmalige subsidie verlenen voor een vergunningplichtige of vergunningsvrije activiteit die bijdraagt aan de zichtbaarheid, acceptatie, emancipatie en veiligheid van de lhbtiq+ gemeenschap in de periode met ingang van 3 juli tot en met de laatste woensdag van juli.

  • 2. Voor de in het eerste lid genoemde activiteit bedraagt de subsidie voor een vergunningplichtige activiteit minimaal 10.000 en maximaal 25.000 euro en de subsidie voor een vergunningsvrije activiteit minimaal 5.000 en maximaal 15.000 euro.

Artikel 6 Subsidieplafonds

  • 1. Het subsidieplafond voor de subsidiabele activiteit bedoeld in artikel 4 bedraagt 350.000 euro per jaar.

  • 2. Het subsidieplafond voor de subsidiabele activiteiten bedoeld in artikel 5 bedraagt per jaar:

    • a.

      voor vergunningplichtige activiteiten 175.000 euro; en

    • b.

      voor vergunningsvrije activiteiten 175.000 euro.

Artikel 7 Beoordeling aanvragen voor het activiteitenprogramma Pride-week en Pride-slotweekend

  • 1. Het college beoordeelt na ontvangst van een aanvraag voor het activiteitenactiviteitenprogramma voor de Pride-week, inclusief het Pride-slotweekend, als bedoeld in artikel 4, eerste lid, of de gevraagde subsidie zou kunnen worden verleend of wordt geweigerd op grond van artikel 13, eerste lid, en dat voor zover deze niet al wordt geweigerd op grond van artikel 8, eerste lid, van de ASA 2023.

  • 2. Ten behoeve van de inhoudelijke beoordeling van de aanvragen laat het college zich adviseren door een ambtelijke adviescommissie.

  • 3. De aanvragen die niet worden geweigerd, worden beoordeeld, onderling vergeleken en gerangschikt aan de hand van de volgende criteria met de bijbehorende puntenaantallen:

  • Het activiteitenprogramma Maximaal te behalen aantal punten 40

    Puntenscore (0 – 10)

    • 1.

      Criterium vorm en inhoud: De mate waarin de organisator in haar aanvraag laat zien dat zij een breed en divers activiteitenprogramma organiseert, gericht op de zichtbaarheid, acceptatie, emancipatie en veiligheid van de lhbtiq+  gemeenschap in al hun diversiteit.

     
    • 2.

      Criterium emancipatie: De mate waarin de organisator in haar aanvraag laat zien hoe de organisatie van Pride bijdraagt in het verder brengen van de emancipatie van de lhbtiq+  gemeenschap.

     
    • 3.

      Criterium spreiding over de stad: De mate waarin de organisator in haar aanvraag laat zien hoe zij de evenementen uit het activiteitenprogramma verspreid in tijd en ruimte in de stad.

     
    • 4.

      Criterium botenparade: De organisator laat in haar aanvraag zien hoe zij een botenparade organiseert in het Pride-slotweekend, gericht op zichtbaarheid, ontmoeting, bevorderen van emancipatie van de lhbtiq+ gemeenschap, diversiteit en inclusie en het vieren van de vrijheid dat je kan zijn wie je bent en houden van wie je wilt.

     

    De organisatie Maximaal te behalen aantal punten 25

    Puntenscore (0 – 5)

    • 1.

      De mate waarin de organisator is geworteld in de lhbtiq+ gemeenschap in Amsterdam.

     
    • 2.

      De organisator heeft aantoonbare ervaring met het organiseren van een meerdaags grootstedelijk evenement, met specifieke kennis en ervaring op het gebied van crowd management en mobiliteit, openbare orde en veiligheid en communicatie, en kan hier referenties van overleggen. Óf de organiserende partij heeft een aantoonbare samenwerking met een partij die over deze ervaring beschikt en daar referenties van kan overleggen.

     
    • 3.

      De organisator laat in haar aanvraag zien hoe zij zo veel mogelijk groepen binnen de lhbtiq+ gemeenschap, inclusief de kleinere en gemarginaliseerde groepen, betrekt bij de organisatie, de mogelijkheid biedt om deel te nemen aan de uitvoering van het evenement en/of de mogelijkheid biedt om delen van het activiteitenprogramma voor hun rekening te nemen.

     
    • 4.

      De organisator laat zien in haar aanvraag dat zij jong talent de kans biedt om ervaring op te doen bij de evenementorganisatie.

     
    • 5.

      De organisator laat in haar aanvraag zien op welke wijze de organisatie bestuurd wordt en hoe deze zorg draagt voor een vorm van toezicht.

     

    Financiële onderbouwing Maximaal te behalen aantal punten 15

    Puntenscore (0 – 5)

    • 1.

      De organisator laat in haar aanvraag zien een degelijk financieel beleid te voeren en laat door middel van een begroting met de geraamde inkomsten en uitgaven zien waar dat uit blijkt.

     
    • 2.

      De organisator laat zien in staat te zijn om in het belang van het evenement (meerjarig) overeenkomsten en partnerships te sluiten met derde partijen, die bijdragen aan de zichtbaarheid, acceptatie, emancipatie en veiligheid van de lhbtiq+ gemeenschap in al hun diversiteit.

     
    • 3.

      De organisator laat in haar aanvraag zien hoe eventuele sponsorgelden en partnerships ingezet worden en ook ten goede komen aan de activiteiten van kleinere deelnemende groepen.

     
  • 4. De aanvrager met de hoogste puntenscore wordt de subsidie verleend; indien meer dan een aanvraag dezelfde hoogste score krijgt, dan wordt er geloot tussen deze aanvragen, waarbij de winnaar gerangschikt wordt boven de verliezer.

Artikel 8. Beoordeling aanvragen vergunningsplichtige en vergunningsvrije activiteiten, verdeling subsidieplafond

  • 1. Het college beoordeelt na ontvangst van een aanvraag voor een activiteit zoals vermeld in artikel 6, tweede lid, of de gevraagde subsidie zou kunnen worden verleend of wordt geweigerd op grond van artikel 13, eerste en tweede lid, en dat voor zover deze niet al wordt geweigerd op grond van artikel 8, eerste lid, van de ASA 2023.

  • 2. Ten behoeve van de beoordeling van de aanvragen laat het college zich adviseren door een externe adviescommissie.

  • 3. Aanvragen voor vergunningplichtige en vergunningsvrije activiteiten die niet worden geweigerd worden apart van elkaar beoordeeld en op een prioriteitenlijst gerangschikt aan de hand van de volgende criteria met de bijbehorende puntenaantallen:

  • Innovatie Maximaal te behalen aantal punten 30

    Puntenscore (0 – 15)

    • 1.

      De mate waarin de activiteit een vernieuwend karakter heeft en daarmee een bijdrage levert aan een breed en divers activiteitenprogramma tijdens de Pride.

     
    • 2.

      De mate waarin de aanvrager aantoont voor welke doelgroepen het evenement, de activiteit of het activiteitenprogramma georganiseerd wordt, met bijzondere waardering voor het aanspreken van minder zichtbare en/of gemarginaliseerde groepen binnen de lhbtiq+ gemeenschap.

     

    Activiteitenplan

    maximaal te behalen aantal punten 50

    Puntenscore (0-10)

    • 3.

      De mate waarin de organisator in haar aanvraag laat zien dat de activiteit die zij organiseert, gericht is op de zichtbaarheid, acceptatie, emancipatie en veiligheid van de lhbtiq+  gemeenschap in al hun diversiteit.

     
    • 4.

      De mate waarin de organisator is geworteld in de lhbtiq+  gemeenschap in Amsterdam.

     
    • 5.

      De mate waarin de aanvrager binding heeft met het stadsdeel/de buurt waar de activiteit plaatsvindt.

     
    • 6.

      De mate waarin de aanvrager samenwerkt met andere partijen.

     
    • 7.

      De mate waarin de aanvrager een bijdrage levert aan het spreiden van de activiteiten over de stad met bijzondere waardering voor een activiteit in een van de Masterplangebieden: de stadsdelen Noord, Nieuw-West en Zuidoost.

     

    De begroting Maximaal te behalen aantal punten 20

    Puntenscore (0 – 10)

    • 8.

      De mate waarin de kosten van het initiatief in verhouding staan tot de te verwachten resultaten en de impact van de activiteiten.

     
    • 9.

      De mate waarin de aanvrager in haar aanvraag een helder omschreven, realistische en sluitende begroting met de geraamde inkomsten en uitgaven laat zien.

     

  • 4. Als het subsidieplafond voor een van de activiteiten zoals vermeld in artikel 6, tweede lid, a en b. van deze regeling ontoereikend is om alle niet geweigerde aanvragen te honoreren, hanteert het college de rangschikking op de prioriteitenlijst voor de betreffende activiteit. Deze rangschikking van hoog naar laag wordt bepaald door het aantal punten dat wordt gehaald op basis van de criteria zoals vermeld in lid 3.

Hoofdstuk 4 Subsidieaanvraag

Artikel 9 De aanvrager

Subsidie voor de activiteiten als genoemd in artikel 4 kan uitsluitend worden aangevraagd door een rechtspersoon zonder winstoogmerk.

Artikel 10 Bij de subsidieaanvraag voor het activiteitenprogramma voor de Pride-week en het Pride-slotweekend in te dienen gegevens

  • 1. In aanvulling op artikel 6, tweede lid van de ASA 2023, omvat het activiteitenprogramma voor de subsidie, bedoeld in artikel 4, een breed en divers activiteitenprogramma voor de Pride-week dat zoveel mogelijk groepen uit de lhbtiq+ gemeenschap aanspreekt en betrekt en bijdraagt aan de doelstellingen van de Pride zoals geformuleerd in artikel 3, met als belangrijke programmatische onderdelen:

    • a.

      het bieden van een platform aan andere partijen of individuen om een bijdrage te leveren aan het activiteitenprogramma in de Pride-week; en

    • b.

      evenementen waarbij zichtbaarheid, ontmoeting, bevorderen van emancipatie en het vieren van de vrijheid van de lhbtiq+ + gemeenschap centraal staan; en

    • c.

      een botenparade in het Pride-slotweekend, waarbij zichtbaarheid, ontmoeting , bevorderen van emancipatie en het vieren van de vrijheid van de lhbtiq+ gemeenschap centraal staan.

  • 2. Het activiteitenprogramma omvat, naast de onderdelen zoals benoemd in lid 1, ten minste :

    • a.

      een opgave van:

      • i.

        de doelgroep(en) op wie de activiteiten zijn gericht en het verwachte bereik in aantallen;

      • ii.

        de beoogde doelen en verwachte impact/ resultaten.

    • b.

      een realistische en sluitende begroting voor de beschreven activiteiten, inclusief een opgave van de aanvragen die bij derden zijn ingediend voor een subsidie, sponsoring of een vergoeding voor diezelfde activiteiten.

Artikel 11 Bij de subsidieaanvraag voor vergunningplichtige en vergunningsvrije activiteiten in te dienen gegevens

In aanvulling op artikel 6, tweede lid, van de ASA 2023 wordt bij de aanvraag voor een vergunningplichtige of een vergunningsvrije activiteit een activiteitenplan ingediend.

Dit activiteitenplan bevat in ieder geval:

  • a.

    een opgave van:

    • i.

      de doelgroep(en) op wie de activiteiten zijn gericht en het verwachte bereik in aantallen;

    • ii.

      de beoogde doelen en verwachte impact/ resultaten.

  • b.

    een realistische en sluitende begroting voor de beschreven activiteiten, inclusief een opgave van de aanvragen die bij derden zijn ingediend voor een subsidie, sponsoring of een vergoeding voor diezelfde activiteiten.

Artikel 12 Aanvraagtermijnen

  • 1. Een subsidieaanvraag voor een meerjarig activiteitenprogramma voor de Pride-week, kan worden ingediend vanaf 1 augustus 2024 tot uiterlijk 1 september 2024.

  • 2. Een subsidieaanvraag voor een eenmalige activiteit in de periode van 3 juli tot en met de laatste woensdag van juli in het opvolgende jaar kan jaarlijks worden ingediend vanaf 1 november tot uiterlijk tot 1 december.

Artikel 13 Weigeringsgronden

  • 1. In aanvulling op artikel 8, eerste lid, van de ASA 2023, weigert het college een subsidie te verlenen als:

    • a.

      de vergunningplichtige of vergunningsvrije activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd al is gestart of heeft plaatsgevonden;

    • b.

      de aanvraag voor het meerjarige activiteitenprogramma op basis van de beoordeling en de criteria als gemeld in artikel 7 minder dan 48 punten heeft behaald;

    • c.

      de aanvraag voor een vergunningplichtige of een vergunningsvrije activiteit op basis van de beoordeling en de criteria als gemeld in artikel 8 in totaal minder dan 50 punten heeft behaald;

    • d.

      de aanvraag een groot evenement betreft in de zin van de Algemene Plaatselijke Verordening 2008, maar het evenement niet op de Evenementenkalender is geplaatst.

  • 2. In aanvulling op artikel 8, tweede lid, van de ASA 2023 kan het college geheel of gedeeltelijk weigeren een subsidie te verlenen voor een subsidieaanvraag voor een vergunningplichtige en vergunningsvrije activiteit indien:

    • a.

      de activiteit waarvoor subsidie wordt gevraagd niet bijdraagt aan de doelen van de regeling zoals benoemd in artikel 3;

    • b.

      de activiteit naar het oordeel van het college niet past binnen de subsidiabele activiteiten zoals benoemd in deze regeling in artikel 5, eerste lid;

    • c.

      de activiteit waarvoor subsidie wordt gevraagd een demonstratie betreft;

    • d.

      voor de uitvoering van de activiteit een hoger bedrag en/of meer uren inzet wordt gerekend dan door het college redelijk wordt geacht;

    • e.

      de aanvrager subsidie aanvraagt voor een vergunningplichtige of een vergunningsvrije activiteit waarvoor de aanvrager al op een andere wijze door het college financieel wordt ondersteund;

    • f.

      de vergunningplichtige of vergunningsvrije activiteit gericht is op enig winstoogmerk.

Artikel 14 Aanvullende verplichtingen

  • 1. De subsidieontvanger van de activiteit onder artikel 4 dient jaarlijks voor 1 april voorafgaand aan de Pride-maand vallend in het subsidietijdvak, een geactualiseerde versie van het activiteitenprogramma en de begroting in, ter goedkeuring door het college.

  • 2. Naast de verplichtingen op grond van artikel 9 en 10 van de ASA 2023, wordt de subsidieontvanger de verplichting opgelegd om de geplande activiteiten ook bekend te maken via de communicatiekanalen van de gemeente Amsterdam waarop het activiteitenprogramma van de Pride wordt gepubliceerd.

Artikel 15 Verantwoording

Voor een subsidie op grond van artikel 4 geldt voor de verantwoording:

  • a.

    Na afloop van ieder boekjaar, dient subsidieontvanger een aanvraag om subsidievaststelling in, conform de bepalingen zoals opgenomen in artikel 16 van de ASA 2023; en:

  • b.

    In aanvulling op artikel 16 van de ASA 2023 geldt de verplichting dat bij de aanvraag om vaststelling na afloop van het gesubsidieerde tijdvak een financiële verantwoording wordt overgelegd met een gelijke indeling als de bij de aanvraag om een subsidieverlening ingediende begroting.

Artikel 16. Inwerkingtreding en looptijd regeling

Deze regeling treedt in werking een dag na publicatie in het Gemeenteblad.

Artikel 17. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Pride 2025.

Ondertekening

Bijlage 1. Kaartje S100

afbeelding binnen de regeling

TOELICHTING

Algemeen

Iedere Amsterdammer moet de ruimte hebben om zichzelf te zijn en zich vrij en beschermd te voelen. Het is iets waar we aandacht voor moeten blijven vragen en waar we als stad voor moeten blijven vechten. Want nog altijd kunnen sommige Amsterdammers niet zichzelf zijn zonder te worden geconfronteerd met geweld, discriminatie, sociale onveiligheid en uitsluiting. De Pride is een belangrijk evenement voor de lhbtiq+ gemeenschap, de stad en voor Amsterdammers. We dragen ieder jaar uit dat we strijden voor gelijkwaardigheid van de lhbtiq+ gemeenschap, en onze onderlinge verschillen niet alleen respecteren, maar ook zichtbaar maken en vieren. Het college van B&W vindt het van groot belang dat dit evenement ieder jaar plaatsvindt en dat het een evenement is waar de hele lhbtiq+ gemeenschap zich zoveel mogelijk in herkent en zich door vertegenwoordigd voelt.

Deze subsidieregeling is gebaseerd op het beleidskader Pride 2025 en verder, dat op 18 juni 2024 is vastgesteld door het college van B&W. Met deze subsidieregeling wil het college activiteiten en evenementen mogelijk maken die bijdragen aan het realiseren en uitvoeren van de doelstellingen van de gemeente voor de Pride: zichtbaarheid, acceptatie, emancipatie en veiligheid van de lhbtiq+ gemeenschap en de viering van dat je in Amsterdam mag zijn wie je bent en mag houden van wie je wilt.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Definities

Ambtelijke en externe adviescommissie

De beoordeling van de subsidieaanvragen voor een activiteitenprogramma voor de laatste week van de Pride, inclusief het slotweekend wordt gedaan door een ambtelijke adviescommissie.

De beoordeling van de subsidieaanvragen voor eenmalige vergunningsplichtige of vergunningsvrije activiteiten, wordt gedaan door een externe adviescommissie. Deze adviescommissie bestaat uit onafhankelijke deskundigen, aangewezen door de gemeente, met expertise op het gebied van inclusie en diversiteit, programmering en evenementenorganisatie. Ze verrichten hun werkzaamheden op basis van een hiervoor opgestelde opdrachtovereenkomst.

Pride-maand, Pride-week en Pride-slotweekend

In deze subsidieregeling wordt onderscheid gemaakt tussen de Pride-maand, de Pride-week en het Pride-slotweekend. Voor activiteiten in de Pride-maand, met uitzondering van het slotweekend, is het voor verschillende organisaties mogelijk om subsidie aan te vragen. Voor een activiteitenprogramma in de Pride-week, inclusief het slotweekend met een botenparade, stellen we subsidie beschikbaar voor één partij. De term ‘Pride-week’ wordt om technische redenen gebruikt en zal niet in de communicatie over de Pride gebruikt worden.

S100

Een kaartje waarop de S100 (centrumring), is aangegeven, vindt u in de bijlage.

Vergunningplichtige en vergunningsvrije activiteiten

In deze subsidieregeling wordt onderscheid gemaakt tussen vergunningsplichtige en vergunningsvrije activiteiten. Vergunningplichtige activiteiten zijn activiteiten waarvoor op grond van de APV een vergunning is vereist of kennisgeving moet worden gedaan. Dit betreft over het algemeen evenementen in de openbare ruimte. Voor vergunningsvrije activiteiten is een vergunning of melding op grond van de APV niet verplicht. Dit betreft binnenactiviteiten.

Artikel 3 Doel subsidieregeling

Deze regeling heeft een inclusieve doelstelling. Uitgangspunt is dat activiteiten in principe voor iedereen toegankelijk zijn, gericht zijn op verbinding en ruimte bieden voor dialoog. Er is tijdens de Pride geen plaats voor discriminatie en het uitsluiten van personen en/of groepen.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten: meerjarig activiteitenprogramma Pride-week en Pride-slotweekend, hoogte subsidie

In deze subsidieregeling maken we onderscheid tussen 3 verschillende subsidiabele activiteiten. Onder dit artikel wordt de activiteit omschreven voor een meerjarig activiteitenprogramma in de Pride-week, in de jaren 2025, 2027 en 2028.

Het gaat om een activiteitenprogramma voor de laatste zaterdag van juli tot en met de eerste zondag van augustus (in totaal 9 dagen). Doel van de activiteit is om een breed en divers activiteitenprogramma voor de laatste week van de Pride mogelijk te maken, met daarin de grote evenementen in het slotweekend van de Pride (donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag), zoals de botenparade en de straat- en pleinfeesten.

In 2026 vindt in Amsterdam van 25 juli t/m 8 augustus de World Pride plaats. Stichting Pride Amsterdam heeft de bid gewonnen om in dat jaar de World Pride te organiseren. Daarom wordt er in 2026 geen subsidie verleend vanuit deze subsidieregeling voor deze subsidiabele activiteit.

Artikel 5 Subsidiabele activiteiten: vergunningsplichtige en vergunningsvrije activiteiten; hoogte van de subsidie

In deze subsidieregeling maken we onderscheid tussen 3 verschillende subsidiabele activiteiten. In dit artikel worden twee verschillende activiteiten beschreven waarvoor subsidie aangevraagd kan worden:

Vergunningplichtige activiteiten van minimaal 10.000 en maximaal 25.000 euro. Met vergunningplichtige activiteiten worden evenementen in de openbare ruimte bedoeld.

Vergunningsvrije activiteiten van minimaal 5.000 en maximaal 15.000 euro. Met vergunnigsvrije activiteiten worden binnenactiviteiten bedoeld.

Voorbeelden van activiteiten die onder dit artikel worden verstaan zijn (de lijst is niet volledig):

  • Een culturele activiteit, zoals een filmvertoning;

  • Een sportactiviteit;

  • Een lezing of dialoogsessie;

  • Een evenement gericht op zichtbaarheid en vieren.

Tot de kosten, die betrekking hebben op de subsidiabele activiteiten worden bijvoorbeeld gerekend: kosten van huur locatie, inhuur spreker of gespreksleider, verzorging catering, posters, flyers, brochures. Huur van geluidsinstallatie en camera apparatuur.

Voor een evenement in de openbare ruimte moeten leges worden betaald. Kosten die worden gemaakt voor het betalen van leges kunnen niet vanuit subsidie worden betaald. Bij het aanvragen van subsidie voor een vergunningplichtige activiteit dienen aanvragers hier rekening mee te houden en alternatieve financiering te regelen.

Artikel 7 Beoordeling aanvragen activiteitenprogramma Pride-week en Pride-slotweekend

De aanvragen voor een activiteitenprogramma voor de Pride-week, inclusief het slotweekend, worden beoordeeld door een ambtelijke adviescommissie, aan de hand van het scoreformulier in artikel 7, lid 3. In het scoreformulier is een rating aangebracht per criterium. Met deze rating wordt de prioritering aangegeven. De adviescommissie geeft per criterium 0 - 5 of 0 - 10 punten.

In de beoordeling van de aanvraag wordt gekeken naar drie onderdelen: het activiteitenprogramma, de organisatie en de financiële onderbouwing. Op het onderdeel n activiteitenprogramma kunnen de meeste punten worden gescoord.

Voor deze activiteit geldt dat er maar één aanvrager subsidie toegekend krijgt. Dit is de aanvraag die in de inhoudelijke beoordeling de meeste punten ontvangt.

Aanvragen dienen voor ieder onderdeel meer dan de helft van de punten te behalen. In totaal moeten aanvragen minimaal 48 van de in totaal 80 punten behalen om in aanmerking te komen voor de subsidie.

Artikel 8. Beoordeling aanvragen vergunningplichtige en vergunningsvrije activiteiten

De aanvragen voor vergunningplichtige en vergunningsvrije activiteiten worden door een externe adviescommissie apart van elkaar beoordeeld en gerangschikt, op basis van het scoreformulier in artikel 8, lid 3. In het scoreformulier is een rating aangebracht per item. Met deze rating wordt de prioritering aangegeven. De adviescommissie geeft per criterium 0 tot 10 of 0 tot 20 punten.

In de beoordeling van de aanvraag wordt gekeken naar drie onderdelen: de mate waarin de aanvraag innovatief is, een activiteitenplan en een begroting. Bij de beoordeling worden extra punten toegekend aan activiteiten vernieuwend karakter, en waarmee minder zichtbare en/of gemarginaliseerde groepen binnen de lhbtiq+ gemeenschap worden aangesproken. Met gemarginaliseerde groepen worden BIPOC of transpersonen bedoeld.

Ook krijgen aanvragers extra punten als hun activiteit binding heeft met de buurt waarin de activiteit wordt georganiseerd en zij met hun activiteit een bijdrage leveren aan het spreiden van activiteiten over de stad, met bijzondere waardering voor de stadsdelen Noord, Nieuw-West en Zuidoost

Voor beide type activiteiten geldt dat de externe adviescommissie de aanvragen beoordeelt in twee rondes. In de eerste ronde worden alle aanvragen individueel beoordeelt en gerangschikt aan de hand van het scoreformulier. In de tweede ronde kijkt de adviescommissie integraal naar de aanvragen en beoordeelt op basis van de rangschikking in de eerste ronde of er een breed en divers activiteitenprogramma ontstaat, met een goede spreiding over de stad.

Aanvragen moeten in totaal ten minste 50 punten scoren om in aanmerking te komen voor subsidie. In totaal kunnen er 90 punten worden gescoord.

Artikel 13 Weigeringsgronden

Subsidieaanvragen worden getoetst op basis van de criteria uit artikel 8 en 9. Indien aan deze criteria onvoldoende punten worden toegekend (minimaal 48 punten voor de activiteit beschreven in artikel 4, en minimaal 50 punten voor de activiteiten beschreven in artikel 5 ) zal de aanvraag geweigerd worden.

Koppeling tussen deze subsidieregeling en de evenementenkalender.

In Amsterdam wordt vanwege de schaarse ruimte die er is voor het organiseren van grote evenementen (meer dan 2000 bezoekers) gewerkt met een evenementenkalender. Het beoordelen en toekennen van een subsidieaanvraag en het verkrijgen van een plek op de evenementenkalender zijn twee processen die los van elkaar moeten worden doorlopen.

Organisaties die een groot evenement willen organiseren (meer dan 2000 bezoekers) tijdens de Pride-maand, moeten op tijd een vooraankondiging doen om op de evenementenkalender te komen. De termijn voor het doen van een vooraankondiging wordt jaarlijks vastgesteld door het college. Subsidieaanvragen voor een groot evenement (meer dan 2000 bezoekers), die geen plek hebben gekregen op de evenementenkalender, worden geweigerd.

Artikel 14 Aanvullende verplichtingen

Artikel 9 en 10 van de ASA 2023 regelen diverse verplichtingen voor de subsidieontvanger. Er geldt daarbij de specifieke verplichting dat wanneer een organisatie subsidie ontvangt om een activiteit tijdens de Pride te organiseren, deze verplicht is om deze activiteit bekend te maken op het door de gemeente gekozen communicatiekanaal waarop het activiteitenprogramma van de Pride wordt gepubliceerd.