Uitgifteprotocol bedrijventerreinen Gemeente Laarbeek 2024

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 30-07-2024

Intitulé

Uitgifteprotocol bedrijventerreinen Gemeente Laarbeek 2024

Besluit van burgemeester en wethouders d.d. 22-07-2024

Onderwerp

Uitgifteprotocol Bedrijfslocaties

Besluit

  • 1.

    Vaststellen van het Uitgifteprotocol Bedrijventerreinen Gemeente Laarbeek 2024, inclusief de daarin genoemde selectiecriteria en procedure. 2. Overgaan tot verkoop van zes bedrijfskavels op Bemmer IV te Beek en Donk, zoals opgenomen in bijlage 2, conform dit Uitgifteprotocol, de Standaard koopovereenkomst voor een bedrijfskavel en de Algemene voorwaarden voor de verkoop van registergoederen door de Gemeente Laarbeek, nadat het uitgifteprotocol na bekendmaking in werking is getreden.

Inleiding

In dit uitgifteprotocol zijn selectiecriteria vastgelegd waaraan wordt getoetst bij de uitgifte van bedrijfskavels. Door het uitgiftebeleid vast te leggen, ontstaat er meer transparantie in het uitgifteproces en de selectie van een koper. Dit beleid treedt in werking op de dag na publicatie in het Gemeenteblad (www.officielebekendmakingen.nl).

Op grond van het Didam-arrest 1 moet de gemeente ruimte bieden aan (potentiële) kopers (formeel ‘gegadigden’) om mee te dingen naar de verwerving van een bedrijfskavel (formeel ‘een onroerend goed’). Iedere potentiële koper moet op de hoogte kunnen zijn van het voornemen tot uitgifte van de bedrijfskavel. De gemeente mag daarom in beginsel bedrijfskavels niet één op één verkopen. De gemeente moet objectieve, toetsbare en redelijke criteria opstellen aan de hand waarvan de koper wordt geselecteerd. Deze criteria bieden de gemeente ook de beleidsvrijheid om op basis van een totale afweging te beslissen over het uitgeven van een bedrijfskavel. De gemeente moet hierbij een passende mate van openbaarheid verzekeren met betrekking tot:

  • De beschikbaarheid van de onroerende zaak;

  • de selectieprocedure;

  • het tijdschema;

  • de toe te passen selectiecriteria.

De gemeente moet informatie over deze aspecten bekend maken. Op een manier dat potentiële kopers dat tijdig kunnen weten.

Dit uitgifteprotocol beschrijft hoe de gemeente Laarbeek haar bedrijfskavels op bedrijventerreinen verkoopt. Dat uitgifteproces is in de volgende hoofdstukken beschreven. Ook is een stroomschema opgenomen, waarin is weergegeven hoe de gemeente het uitgifteproces heeft ingericht.

1. Beschikbaarheid van bedrijfskavels

Bij de publicatie van een selectieprocedure verzekert de gemeente een passende mate van openbaarheid over:

  • De beschikbaarheid van de onroerende zaak;

  • de selectieprocedure;

  • het tijdschema;

  • de toe te passen selectiecriteria (en eventueel de gunningscriteria).

Om mededingingsruimte te bieden moeten gegadigden de kennisgeving van de verkoop van de bedrijfskavels gemakkelijk kunnen vinden. De bedrijfskavels worden daarom gepubliceerd op een vaste webpagina van de website van de gemeente Laarbeek.

Via een kaart op de website is inzichtelijk welke kavels:

  • vrij zijn,

  • in reservering zijn,

  • in optie zijn of

  • reeds verkocht zijn.

Naast deze beschikbaarheid is op deze webpagina ook de selectieprocedure en dit uitgifteprotocol gepubliceerd.

2. Selectieprocedure

De Gemeente biedt beschikbare bedrijfskavels te koop aan via de website.

2.1. Volgorde op basis van score op selectiecriteria

  • 1. Het college van Burgemeester en Wethouders stelt vast welke bedrijfskavels voor verkoop worden aangeboden.

  • 2. Voor de verkoop van bedrijfskavels vindt een openbare selectieprocedure plaats. Daarin zijn selectiecriteria vastgelegd waaraan een gegadigde moet voldoen om deel te nemen aan de selectieprocedure. Dat zijn geschiktheidseisen, uitsluitingsgronden en aanvullende gunningscriteria. Iedereen die zich inschrijft moet voldoen aan de minimale selectiecriteria. Ook als er geen andere kandidaten zijn.

  • 3. De selectieprocedure start met een aanvraag via het bestemde formulier op de website. Dit inschrijfformulier moet volledig zijn ingevuld en tijdig, binnen de daarvoor gestelde reactietermijn, worden ingediend.

  • 4. De gemeente beoordeelt binnen een termijn van 15 werkdagen of de aanvraag volledig is. Dit oordeel is op basis van de zogenoemde geschiktheidscriteria. Hierover later meer.

  • 5. Vervolgens beoordeelt de gemeente de score op de diverse selectiecriteria. Dit zijn de zogenoemde gunningscriteria. Hierover later in het gronduitgifteprotocol meer. De score wordt objectief toegekend door een commissie van drie werknemers van de gemeente.

  • 6. De inschrijvingen per kavel worden eerst geordend naar de score en daarna op volgorde van binnenkomst. Als meerdere bedrijven dezelfde puntenscore hebben, is dus het moment van indienen van de inschrijving bepalend.

  • 7. De gemeente wijst per kavel de gegadigde aan, die als eerste in aanmerking komt voor een reserveringsovereenkomst (hoogste score).

  • 8. De gemeente bericht de andere gegadigden dat zij niet zijn geselecteerd, Ze worden wel op een reservelijst voor de kavel geplaatst. De gemeente bericht na afloop van de termijn van 15 werkdagen via e-mail.

  • 9. Als na het intakegesprek of de reservering (hierover later in het gronduitgifteprotocol meer) niet tot overeenstemming wordt gekomen, gaat de gemeente in onderhandeling met de volgende op de reservelijst. Kortom, de gemeente gaat dan in gesprek met de nummer twee van de selectielijst.

  • 10. Als de selectieprocedure niet leidt tot een overeenkomst, hanteren we het uitgangspunt ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’. Dit geldt ook voor gegadigden die zich melden na de primaire selectieprocedure.

2.2. Intakegesprek

Een gegadigde wordt door de gemeente uitgenodigd voor een intakegesprek. Het intakegesprek vindt plaats binnen 15 werkdagen na die uitnodiging. Tijdens dit gesprek wordt het inschrijfformulier doorgenomen.

2.3. Reservering

Binnen 15 werkdagen na het intakegesprek moet door de gegadigde een reservering worden aangevraagd via gemeente@laarbeek.nl. De gegadigde ontvangt van de gemeente een schriftelijke bevestiging van de reservering.

  • -

    Een reservering loopt maximaal 4 maanden.

  • -

    In deze periode kan de gegadigde onder meer de financiële haalbaarheid onderzoeken en kijken of de plannen ruimtelijk haalbaar zijn.

  • -

    In deze periode moet ook aangetoond worden dat er voldaan wordt aan de gunningscriteria.

  • -

    Ook dient een overleg te worden aangevraagd met de supervisor. Dat overleg is er op gericht

  • -

    Tijdens het overleg met de supervisor wordt het plan getoetst aan het (tijdelijke deel van het) omgevingsplan, beeldkwaliteitsplan en de redelijke eisen van welstand.

  • -

    Op basis van het overleg met de supervisor en de ingediende stukken beoordeelt de gemeente of de gegadigde voldoet of kan voldoen aan de gunningscriteria,.

  • -

    Na deze beoordeling bepaalt de gemeente of de kavel in optie wordt uitgegeven. De gegadigde ontvangt van de gemeente een voornemen tot selectiebeslissing. De aanvraag dient binnen de reserveringstermijn positief te worden beoordeeld.

  • -

    Voor het einde van de reserveringsperiode zal de gegadigde moeten aangeven of die over wil gaan tot een optie tot koop (kortweg optie) via gemeente@laarbeek.nl.

2.4. Optie

De optietermijn is bedoeld om het bouwplan verder uit te werken en een omgevingsvergunning aan te vragen. Als de gegadigde in stap 2.3 heeft aangegeven hiervan gebruik te maken, krijgt die een optieovereenkomst voorgelegd. De optieovereenkomst wordt ter digitale ondertekening aangeboden aan de gegadigde. Binnen 15 werkdagen moet een ondertekende optieovereenkomst retour worden gezonden. De optie gaat in op de het moment zoals aangegeven in de optieovereenkomst en loopt maximaal 8 maanden.

Aan de optie zijn kosten verbonden. De optievergoeding bedraagt 2% van de geldende grondprijs. Over de optievergoeding is btw verschuldigd. De betaalde optievergoeding wordt uiteindelijk verrekend met de koopsom, tenzij wordt afgezien van de aankoop van de kavel.

Binnen de optieperiode moet de planvorming verder worden uitgewerkt tot een aanvraag voor een omgevingsvergunning. Hiervoor moeten leges worden betaald.

Het kan zijn dat er meer tijd nodig is voor de planvorming en het verkrijgen van financiering. Dan kan de optietermijn eenmalig worden verlengd met maximaal 6 maanden. Hiervoor zal opnieuw een optievergoeding van 2% gelden op basis van de dan geldende grondprijs. Deze optievergoeding zal echter niet worden verrekend met de koopsom.

Als blijkt dat de gegadigde niet kan of wil voldoen aan de selectiecriteria en geen aanvraag voor een omgevingsvergunning indient, kan de gemeente besluiten om de kavel niet te verkopen aan de gegadigde. De optie komt daarmee tot een einde. De kavel komt weer beschikbaar voor verkoop. De betaalde optievergoeding(en) wordt (worden) niet gerestitueerd.

Binnen de optietermijn verzoekt de gemeente Laarbeek de gegadigde medewerking te verlenen aan een toets in het kader van de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (Wet Bibob)2 . Hiervoor dient een formulier te worden ingevuld, die gemeente toestuurt. Beoordeling van de Bibob duurt ongeveer 3 werkweken.

2.5. Koop

Als is vastgesteld dat de gegadigde voldoet aan alle selectiecriteria, dan ontvangt de gegadigde een selectiebeslissing en wordt de koopovereenkomst aangeboden. Na ondertekening door beide partijen, kan de akte passeren bij de notaris. Deze laatste stap kan tot maximaal 4 maanden duren.

Als de gemeente besluit om de gegadigde niet te selecteren als koper, dan ontvangt de gegadigde een afwijzingsbrief. De bedrijfskavel wordt dan niet aan de gegadigde verkocht. De bedrijfskavel komt dan weer terug in de openbare verkoop waarbij de reservelijst worden gevolgd.

2.6. Afwijking

De uitgifte van bedrijfskavels blijft maatwerk. In dit Uitgifteprotocol zijn de selectiecriteria en de procedure beschreven. Het college van burgemeester en wethouders kan in bijzondere gevallen hiervan afwijken. Afwijken is gebaseerd op een objectieve en toetsbare belangenafweging door het college. Daarbij bepaalt het college welke waarde ze aan de verschillende belangen toekent. Op basis van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur moet de gemeente haar besluit duidelijk en deugdelijk motiveren.

3. Stroomschema

Het uitgifteproces van de bedrijfskavels is in het onderstaand stroomschema weergegeven.

afbeelding binnen de regeling

4. Tijdschema

4.1. Tijdschema uitgifte van de bedrijfskavels

Het tijdschema van de uitgifte van een bedrijfskavel als volgt:

Reserveringstermijn

(kosteloos)

4 maanden (maximaal)

Optie

(betaald, wordt verrekend bij aankoop kavel)

8 maanden (maximaal)

Eventuele eenmalige verlenging van een optie

(betaald, wordt niet verrekend bij aankoop kavel)

6 maanden (maximaal)

Verkoop en levering van de bedrijfskavel

4 maanden (maximaal)

4.2. Termijnen

Als de einddatum van een termijn eindigt op een zaterdag, zondag of feestdag, dan loopt de termijn af op de eerstvolgende werkdag.

4.3. Kort geding en standstill termijn

Het kan zijn dat een gegadigde het niet eens is met een selectiebeslissing. Dan kan hij of zij binnen 20 kalenderdagen een kort geding starten bij de bevoegde rechter van de Rechtbank Oost-Brabant, locatie Eindhoven. Gedurende de loop van het kortgeding geldt een ‘standstill’. Dit betekent dat de procedure in deze 20 dagen tijdelijk stopt. Er wordt dan nog niet overgegaan tot het sluiten van een overeenkomst. De uitspraak vormt vervolgens de basis voor verdere besluitvorming over de betreffende bedrijfskavel.

Deze termijn van 20 dagen is contractueel vastgelegd. Dit houdt in dat als de gegadigde niet binnen deze termijn een kort geding start, hij of zij geen recht meer heeft om bezwaar te maken tegen de selectiebeslissing. De gemeente is dan vrij een overeenkomst te sluiten met een andere gegadigde.

Om de selectieprocedure zo goed mogelijk te laten verlopen, vragen we u om de gemeente direct te informeren als u een kort geding heeft gestart. Dit kan door een kopie van de dagvaarding naar de gemeente te sturen.

5. Selectiecriteria

De selectiecriteria zijn de criteria waaraan een gegadigde moet voldoen om als geschikte kandidaat-koper te kunnen worden aangewezen. Deze selectiecriteria bestaan uit standaard geschiktheidseisen, uitsluitingsgronden en aanvullende gunningscriteria.

5.1. Geschiktheidseisen

Geschiktheidseisen zijn eisen waaraan de gegadigde moet voldoen om mee te kunnen dingen naar de verkoop van een bedrijfskavel.

  • 1.

    De gegadigde staat ingeschreven in de kamer van Koophandel en is de eindgebruiker

    Dat wil zeggen: de gegadigde mag het te realiseren gebouw en de bedrijfskavel alleen door en voor zijn eigen bedrijf gebruiken. Dit dient te worden aangetoond op basis van de inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Hierbij moet de gegadigde een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel overleggen, dat niet ouder is dan twee maanden.

    Het sluiten van de overeenkomst op naam van een aanverwant rechtspersoon (bijvoorbeeld een moeder- of zustermaatschappij) is wel toegestaan. In dat geval zullen twee (of indien nodig meer) uittreksels uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel moeten bijgevoegd, waaruit die verwantschap blijkt. Bedrijfsverzamelgebouwen en/of beleggingsobjecten worden dan ook niet toegestaan.

  • 2.

    De bedrijfsactiviteiten en het bouwplan passen binnen het geldende Omgevingsplan, het beeldkwaliteitsplan en voldoen aan de redelijke eisen van welstand

    Om dit aan te tonen zal de gegadigde tijdens de reservering een gesprek met de supervisor van de gemeente moeten hebben. Tijdens dit gesprek wordt het plan getoetst aan het Omgevingsplan, beeldkwaliteitsplan en de redelijke eisen van welstand. Is het oordeel van de gemeente naar aanleiding van dit het gesprek positief, dan wordt voldaan aan deze geschiktheidseis.

    In het oordeel kan ook worden aangegeven dat het plan pas na aanpassing kan voldoen. In dat geval zal een gegadigde binnen de optietermijn moeten aantonen dat ook daadwerkelijk kan worden voldaan aan deze geschiktheidseis. Dat kan door een aangepast verzoek te laten beoordelen in een gesprek met de supervisor.

  • 3.

    Milieucategorie

    Het bedrijf valt met de bedrijfsactiviteiten binnen de ter plaatse geldende milieu categorieën.

  • 4.

    De gegadigde heeft financiële draagkracht om de bedrijfskavel te kopen en het bouwplan te realiseren

    In de reserveringstermijn zal de gegadigde moeten aantonen over voldoende financiële draagkracht te kunnen beschikken. Dit kan bijvoorbeeld door het overleggen van een bankverklaring. Tijdens de optietermijn zal de gegadigde moeten aantonen dat de aankoop van de bedrijfskavel en de realisatie van het bouwplan gefinancierd kan worden.

  • 5.

    De gegadigde accepteert de verkoopvoorwaarden van de Gemeente Laarbeek

    De bedrijfskavel wordt verkocht voor een vaste prijs per m2. Deze prijs wordt jaarlijks door de gemeente vastgesteld in de Grondprijzenbrief. Over de uitgifte van een bedrijfskavel wordt niet onderhandeld. De concept-koopovereenkomst met bijbehorende bijlagen wordt in de optieperiode bekendgemaakt aan de gegadigde. De gegadigde zal moeten verklaren dat hij of zij instemt met de inhoud van de concept-koopovereenkomst, de vaststelling van de grondprijs en de algemene uitgiftevoorwaarden van de gemeente.

  • 6.

    De gegadigde stemt in met deelname aan Parkmanagement Laarbeek

    Parkmanagement is een manier van het regelen van taken op een bedrijventerrein die uitgaat van een gezamenlijke verantwoordelijkheid van bedrijven en gemeente. Het doel van parkmanagement is het creëren van betrokkenheid bij en op een bedrijventerrein, zodat ook op langere termijn de kwaliteit van het bedrijventerrein gewaarborgd is. De gegadigde zal moeten verklaren dan hij of zij deelneemt aan parkmanagement en daarvoor ook de bijbehorende contributie betaalt.

5.2. Uitsluitingsgronden

Uitsluitingsgronden sluiten de gegadigde (op voorhand) uit om mee te kunnen dingen naar de verkoop van een bedrijfskavel. De uitsluitingsgronden zijn:

  • 1.

    De gegadigde verkeert in staat van faillissement of liquidatie, of er geldt tegenover de gegadigde een surseance van betaling of een (faillissement) akkoord

    Een gegadigde zal, door middel van een uittreksel uit het handelsregister dat op het tijdstip van het indienen van aanvraag reservering niet ouder is dan één maand, moeten aantonen dat deze uitsluitingsgrond niet op de gegadigde van toepassing is.

  • 2.

    Het aanvraagformulier is niet door een vertegenwoordigingsbevoegd persoon van de gegadigde ingevuld en/of ingediend

  • 3.

    De gegadigde heeft valse verklaringen gegeven bij het verstrekken van de gegevens en/of stukken, die nodig zijn om te beoordelen of wordt voldaan aan de geschiktheidseisen en de selectiecriteria

  • 4.

    De gegadigde heeft gegevens en/of stukken achtergehouden of is niet in staat gebleken om die gegevens of stukken te overleggen, die nodig zijn om te beoordelen of wordt voldaan aan de geschiktheidseisen en de selectiecriteria

  • 5.

    De gegadigde verstoort of vervalst de mededinging

    Hiervan kan sprake zijn bijvoorbeeld door afspraken met een andere partij te maken over wie zich voor welke kavel inschrijft.

  • 6.

    De gegadigde handelt niet integer. Of uit een Bibob-toets of -advies blijkt dat er een mate van gevaar bestaat dat de voorgenomen vastgoedtransactie mede zal worden gebruikt om crimineel voordeel te benutten. Dat er in of met de onroerende zaak strafbare feiten zullen worden gepleegd of dat ter verkrijging of behoud van de vastgoedtransactie een strafbaar feit is gepleegd

    De gemeente heeft tijdens de uitgifteprocedure de mogelijkheid om gebruik te maken van de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (Wet Bibob). Op grond van artikel 1 en artikel 5a Wet Bibob heeft de gemeente het recht om bij vastgoedtransacties een Bibob-toets te laten uitvoeren.

5.3. Gunningscriteria

Om de (geschikte) gegadigden verder te ordenen en selecteren zijn gunningscriteria opgesteld. Dit betreft de maatstaven waaraan een gegadigde moet voldoen, om voor gunning in aanmerking te kunnen komen. Deze passen we toe bij de verdere selectie binnen de selectieprocedure, om de beperkt beschikbare bedrijfskavels te kunnen reguleren en de koper zorgvuldig te selecteren. Als binnen de gestelde termijnen meerdere gegadigden zich voor een bedrijfskavel hebben gemeld, wordt de uiteindelijke koper geselecteerd aan de hand van de scores op de gunningscriteria.

Om in aanmerking te komen voor een bedrijfskavel moet minimaal 1 punt worden gescoord. De inschrijvingen die het hoogst scoren komen het hoogst op de lijst. Bij een gelijke score geldt wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Hierbij is het moment van inschrijving, waarbij alle stukken volledig zijn ingediend, bepalend voor het vaststellen van de definitieve volgorde. Bedrijven kunnen slechts in 1 categorie vallen. Bedrijven zijn verantwoordelijk voor het aangeven van de categorie, wij toetsen of dit correct is en kunnen dit ambtshalve wijzigen.

A. Bedrijven, die de lokale sociale economie stimuleren, hebben een voorrangspositie ten opzichte van overige bedrijven

De gemeente heeft zich ten doel gesteld de lokale economie zoveel mogelijk te bevorderen zonder dat dit leidt tot ongelijke behandeling van bedrijven. Er zijn in dit verband drie typen bedrijven te onderscheiden:

 

Omschrijving

Punten

1

Bedrijven die uitbreiden en afkomstig zijn uit de gemeente Laarbeek of uit een van de andere Peelgemeenten3

 

Bedrijven die op de bestaande locatie uit kunnen breiden door het kopen van een aangrenzende kavel. Hiermee wordt voorkomen dat het bedrijf in zijn geheel dient te verhuizen of wordt beperkt in zijn groei- of ontwikkelingsmogelijkheden.

6 (aangrenzende kavel)

Als het bedrijf uitbreidt vanaf een andere kavel in Laarbeek.

4 (Laarbeek)

Als het bedrijf uitbreidt vanuit één van de andere Peelgemeenten dan krijgt het bedrijf ook daarvoor punten.

2 (De Peel)

2

Lokale bedrijven die een bedrijfslocatie achter laten binnen de gemeente / De Peel

De ondernemer koopt een bedrijfskavel waardoor zijn bestaande bedrijfslocatie ruimte biedt aan andere ontwikkelingen. De achterblijvende locatie ligt binnen:

 
  • -

    De gemeentegrenzen van de gemeente Laarbeek.

4 (Laarbeek)

  • -

    De gemeentegrenzen van één van de andere Peelgemeenten.

2 (De Peel)

3

Lokale binding

Er kan ook sprake zijn van lokale binding wanneer een bedrijf nog niet in de gemeente Laarbeek gevestigd is. Denk aan:

  • -

    bedrijven waarbij veel werknemers reeds in Laarbeek wonen >50%),

  • -

    leveranciers die gevestigd zijn in Laarbeek/De Peel (>50%),

  • -

    afnemers uit Laarbeek/De Peel (>50%)

  • -

    of een andere vorm van sociale of economische binding die schriftelijk kan worden aangetoond. Het is aan de gegadigde dit op het inschrijfformulier te onderbouwen.

(2 punten per bindingsoptie)

4

Herbestemming huidige locatie in de gemeente Laarbeek

 
  • -

    Komt vrij voor kansrijke herontwikkeling/transformatie

6

  • -

    Komt vrij voor verkoop/verhuur voor een bedrijfsbestemming

4

  • -

    Blijft in gebruik (nieuwe locatie is uitbreiding)

Herbestemming van locaties buiten de gemeente Laarbeek, in welke vorm dan ook, krijgen geen punten.

2

5

Bijdrage aan de economische structuur van de regio

Zuidoost-Brabant en daarbinnen De Peel zet in op een aantal topsectoren4 . Hoe hoogwaardiger het bedrijf in één van deze topsectoren, des te meer punten.

0 - 10

B Werkgelegenheid

De gemeente vindt voldoende werkgelegenheid in verschillende sectoren van toegevoegde waarde voor de beroepsbevolking in haar gemeenschap. We toetsten daarom aanvullend op de mate waarin de ondernemer werkgelegenheid biedt. Aangetoond dient te worden hoeveel medewerkers de onderneming in dienst heeft of verwacht te hebben en welke vacatureruimte er aan de orde is. Het totaal wordt omgerekend naar het aantal fte’s per hectare.

 

Omschrijving

Punten

1

De onderneming heeft binnen de bedrijfsvoering ruimte tot 10 fte per hectare

2

2

De onderneming heeft binnen de bedrijfsvoering ruimte voor 11 tot en met 25 fte per ha

4

3

De onderneming heeft binnen de bedrijfsvoering ruimte voor 26 tot en met 40 fte per hectare

6

4

De onderneming heeft binnen de bedrijfsvoering ruimte 41 of meer fte per hectare

8

C. Duurzaamheid

Het college van burgemeester en wethouders hecht waarde aan een duurzame bedrijfsvoering. Naast de wettelijk verplichte duurzaamheidseisen, kent de gemeente punten toe voor de volgende duurzame maatregelen.

 

Omschrijving

Punten

1

Bij het bedrijfsgebouw wordt per 10 parkeerplaatsen een oplaadpunt voor elektrische auto’s gerealiseerd

2

2

Energie opwekken door middel van zonnepanelen of andere alternatieve stroomvoorzieningen

2

3

De bedrijfskavel wordt voor minimaal 20% ingericht met beplanting en/of waterdoorlatende verharding

2

4

Het bedrijfspand wordt voorzien van een groen dak en/of groene gevels

2

5

De ondernemer maakt bij de bouw van het bedrijfspand en terreininrichting zoveel mogelijk gebruik van hernieuwbare grondstoffen

2

6

Overige duurzaamheidsmaatregelen (2 punten per maatregel). Bijvoorbeeld de onderneming toont aan dat de bedrijfsvoering bijdraagt aan het beginsel Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Daarbij wordt gekeken in hoeverre door de onderneming rekening wordt gehouden met klimaatneutraliteit, circulariteit, inclusiviteit en/of eerlijke ketens

2

Ondertekening

het college van burgemeester en wethouders,

gemeentesecretaris van Laarbeek,

J.W.M. van de Ven

de burgemeester van Laarbeek,

Y.C.M.G. de Boer


Noot
1

HR 26-11-2021, ECLI:NL:HR:2021:1778

Noot
3

Gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Someren

Noot
4

Momenteel (juli 2024) zijn de topsectoren vastgelegd in de Strategische Agenda Brainport (Strategische_agenda_Brainport_DEFINITIEF.pdf (brainporteindhoven.com)). Hierin zijn technologie-marktcombinaties opgenomen (vijf technologieën en vijf markten). Accenten hierbinnen voor De Peel zijn Food, Hoogwaardige Maakindustrie en Agro- & Foodtechnologie.