Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR723371
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR723371/1
Reglement beheer en toezicht BRP gemeente Wierden 2024 gegevensbeheer; applicatiebeheer; gegevensverwerking; Artikel 4
Geldend van 30-07-2024 t/m heden
Intitulé
Reglement beheer en toezicht BRP gemeente Wierden 2024 gegevensbeheer; applicatiebeheer; gegevensverwerking; Artikel 4Burgemeester en wethouders van de gemeente Wierden
Gelet op de:
• Wet basisregistratie personen (Wet BRP);
• Algemene verordening gegevensbescherming (AVG);
• Besluit Basisregistratie personen (Besluit BRP);
• Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Wierden 2019;
Overwegende dat:
- het noodzakelijk is de hoofdlijnen van het beheer van de gemeentelijke basisregistratie personen in een regeling vast te leggen;
- gelet op artikel 1.11 van de Wet basisregistratie personen en artikel 6 van het Besluit BRP is het noodzakelijk om taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden te beschrijven in een regeling BRP. Het Reglement BRP geeft hier invulling aan.
Vast te stellen het:
• Reglement beheer en toezicht BRP gemeente Wierden 2024.
Hoofdstuk 1 Aanwijzen functionarissen
Artikel 1
Het reglement verstaat onder:
-
a. aangehaakte gegevens: de in de BRP opgenomen gegevens die niet behoren tot de persoonslijst;
-
b. afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;
-
c. applicatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;
-
d. autorisatie: het verlenen van rechtstreekse toegang tot de BRP;
-
e. AVG: Algemene verordening gegevensbescherming;
-
f. Basisregistratie: Basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de wet;
-
g. beveiligingsbeheer: het geheel van activiteiten gericht op geautoriseerde toegang tot gebouwen, ruimtes, toepassingssystemen en informatie;
-
h. BRP: Basisregistratie personen;
-
i. derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene. Hieronder valt tevens te verstaan de door de verantwoordelijke aangewezen instantie die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeenten;
-
j. gegevensbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijk kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;
-
k. gegevensverwerker: degene die de gegevensverwerking uitvoert;
-
l. gegevensverwerking: het ontlenen van gegevens aan documenten en middels een voorgeschreven wijze opnemen in de Basisregistratie personen;
-
m. informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de gemeentelijke basisregistratie, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekkingenprocedures en privacy procedures, alsmede de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;
-
n. ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 2.7 van de Wet BRP in de BRP van de gemeente is opgenomen;
-
o. kwaliteitsmonitor: een door de overheid beheert systeem dat (mogelijk) fouten in een persoonslijst signaleert en vragenlijsten bevat ten behoeve van de zelfevaluatie;
-
p. netwerkverkeer: het stelsel van berichtenuitwisseling als bedoeld in artikel 1.9 van de Wet BRP;
-
q. persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, van de wet, over één persoon in de BRP;
-
r. privacybeheer: het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevenen bij het gegevens verzamelen, gegevens verwerken en de informatievoorziening;
-
s. systeembeheer: het geheel van activiteiten gericht op het goed functioneren van de apparatuur en systeemprogrammatuur ten behoeve van de informatievoorziening;
-
t. toepassingssysteem: de programmatuur en apparatuur die worden gebruikt om de BRP te onderhouden;
-
u. toezichthouder: de medewerker die toezicht houdt op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge de artikelen 2.38 t/m 2.52 van de Wet BRP en de burger aanspoort om deze verplichtingen na te komen;
-
v. verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
-
w. zelfevaluatie: een periodiek onderzoek door de verantwoordelijke naar de inrichting, de werking en de beveiliging van de gemeentelijke voorziening als mede naar de juistheid van de gegevensverwerking. De zelfevaluatie is een onderdeel van de kwaliteitsmonitor.
Artikel 2
Het college van burgemeester en wethouders wijst functionarissen aan die belast worden met het:
-
a. informatiebeheer;
-
b. beveiligingsbeheer;
-
c. privacybeheer;
-
d. systeembeheer;
-
e. toezicht;
-
f. beveiligingscontrol.
Artikel 3
De informatiebeheerder wijst functionarissen aan die belast worden met:
-
a. De taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden die horen bij de beheer- toezicht en verwerkingsrollen opgenomen in artikel 2 en 3 van dit reglement zijn opgenomen in bijlage 1;
-
b. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van bijlage 1 behorende bij dit reglement;
-
c. Beheerders zijn bevoegd om taken en bevoegdheden feitelijk anders te beleggen respectievelijk te mandateren met uitzondering van de bevoegdheden opgenomen in artikel 2 en 3 van dit reglement.
Hoofstuk 2 Slotbepalingen
Artikel 5
-
a. De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de gemeentelijke voorzieningen als bedoeld artikel 1.2 juncto 1.4 van de Wet BRP evenals voor de in de gemeentelijke voorziening genoemde aangehaakte gegevens en voor de basisgegevens uit de BRP in het gegevensmagazijn;
-
b. Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.
-
c. Het “Reglement beheer en toezicht BRP 2014” vastgesteld op 22 september 2014 wordt ingetrokken op de dag van inwerkingtreding van het “Reglement beheer en toezicht BRP gemeente Wierden 2024”.
Artikel 6
Deze regeling wordt aangehaald als “Reglement beheer en toezicht BRP gemeente Wierden 2024”.
Ondertekening
Aldus besloten door burgemeester en wethouders van de gemeente Wierden, 23 juli 2024
Burgemeester en wethouders van de gemeente Wierden,
de secretaris, de loco-burgemeester,
Marcel Klos Richard Kortenhoeven
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl