Beleidsregels Rijden op het strand 2024

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 30-07-2024

Intitulé

Beleidsregels Rijden op het strand 2024

Samenvatting

Dit document bevat beleidsregels voor rijden op het strand. Deze beleidsregels zorgen ervoor het rijden op het strand beter te kunnen reguleren en controleren. De aanleiding voor het opstellen van deze beleidsregels is het vernieuwen van de slagbomen langs de kust. Er is een situatie in de praktijk ontstaan die niet overeenkomt met het beleid en regelgeving zoals gesteld in de Strandnota 2008, de Evaluatie Strandbeleid 2013 en de Algemene Plaatselijke Verordening Bergen 2023. Het doel van deze beleidsregels is het bevorderen van de veiligheid en het in goede banen leiden van de toegang met een motorvoertuig tot een natuurgebied. Eerst worden de huidige regels nader toegelicht en vervolgens wordt ingegaan op de aanvullingen op dit beleid.

Samenvattend bevat dit voorstel de volgende punten: er worden gebieden aangewezen waar het verbod om te rijden op het strand niet geldt; er wordt afgezien van het feit dat de pas als ontheffing geldt; de ontheffingsvoorschriften worden nader geduid; de twee ontheffingen voor de huurders van het strand worden gekoppeld aan het bedrijf waarmee de huurovereenkomst is gesloten; paviljoenhouders ontvangen een ontheffing voor hun bedrijfsvoering, waarmee zij bevoegd zijn om partijen over de strandopgangen te laten rijden t.b.v. de uitvoering van werkzaamheden voor het paviljoen, niet meer elk lid van de grootste botenvereniging van de gemeente Bergen (de Werf), maar de botenvereniging zelf ontvangt één ontheffing die gekoppeld is aan 250 slagboompassen (voor elk lid één slagboompas); de overige drie botenverenigingen krijgen de mogelijkheid tot en met vier extra slagboompassen (bovenop de huidige twee passen) aan te vragen en beroepsvissers en leden van lokale visverengingen hebben recht om (via hun visvereniging) een ontheffing aan te vragen.

Inleiding

Voor de bezoekers betekent het strand een openbaar gebied waar men ongestoord en onbezorgd kan recreëren. Maar het strand is ook een uniek natuurgebied. Stranden dragen namelijk bij aan de biodiversiteit in Nederland doordat er veel unieke plant- en diersoorten leven. Deze soorten hebben baat bij rust en ruimte op het strand. Om de veiligheid van de bezoekers en de ruimte voor de natuur te borgen streven we ernaar om het aantal verkeersbewegingen van motorvoertuigen op het strand te beperken. De vervanging van de slagbomen is aanleiding om een aantal beleidsmatige punten opnieuw onder de aandacht te brengen. Om evenwicht tussen veiligheid, natuurbehoud en bedrijvigheid te creëren heeft het college deze beleidsregels opgesteld.

Dit beleid begint met het presenteren van het huidige beleid. Daarna gaat het in op de knelpunten en komen de voorstellen aan bod. Op pagina 9 en 10 wordt een overzichtelijke samenvatting van de knelpunten en voorstellen getoond. Vervolgens wordt ingegaan op de weloverwogen risico’s die dit beleid met zich mee brengt. Tot slot wordt besproken hoe dit voorstel, in samenspel met de verschillende stakeholders, tot stand is gekomen.

Vigerende beleid en regelgeving

Hieronder wordt eerst ingegaan op het al vigerende beleid uit de Strandnota 2008 en de Evaluatie Strandbeleid Gemeente Bergen 2013. Dit beleid is vertaald in de Algemene Plaatselijke Verordening.

Strandnota 2008 & Evaluatie strandbeleid Gemeente Bergen 2013

Rijden op het strand is niet toegestaan, maar bepaalde gebruikers van het strand komen in aanmerking van een ontheffing. Wanneer de ontheffing wordt verleend is het voor de ontheffing houders alsnog niet toegestaan om te rijden op het strand in de zomerperiode (van 1 mei tot 1 oktober) tussen 10:00 en 19:00 en in de winterperiode op zon- en feestdagen tussen 10:00 en 19:00 uur.

De huurders van het strand ontvangen per huurovereenkomst voor de duur van de huurperiode twee ontheffingen. Overige gebruikers van het strand die geen exploitatie op het strand hebben, maar voor hun bedrijfsvoering wel daartoe zijn aangewezen kunnen ook ontheffing aanvragen. In de praktijk wordt er terughoudend met dergelijke aanvragen omgegaan en in elk geval beoordeeld op de urgentie. Immers, zoals in de Evaluatie gesteld wordt: “Het beperken van gemotoriseerde vervoersbewegingen op het strand draagt bij aan de aantrekkelijkheid voor diverse doelgroepen en het versterken van de landschappelijke - en natuurwaarden”.

De Botenvereniging ‘de Werf’ mag meer dan twee ontheffingen aanvragen. Namelijk, elk lid van de Botenvereniging ‘de Werf’ mag een ontheffing aanvragen. Hiervoor is gekozen omdat de botenvereniging een hoog ledenaantal heeft en niet met enkel twee ontheffingen uit de voeten kan omdat zij voor 10 uur alle boten in het water moeten laten.

Tot slot wordt vervoer voor de op- en afbouw van seizoensgebonden recreatieve bouwwerken tijdens deze korte periode toe te staan. Huurders van het strand dienden voorheen jaarlijks een ontheffing aan te vragen wat resulteerde in regeldruk.

Algemene Plaatselijke Verordening Gemeente Bergen 2024

In de Algemene Plaatselijke Verordening Gemeente Bergen 2024 wordt het strand gedefinieerd als het binnen de gemeente gelegen zeestrand met inbegrip van de duinhellingen, de droogliggende banken, lagune en de afritten van wegen en paden die toegang geven tot het strand. De regels die daar gelden voor het rijden voor motorvoertuigen worden hieronder weergegeven:

Artikel 2:81 Motorvoertuigen

  • 1.

    Het is verboden met motorvoertuigen op het strand te rijden, deze aldaar te brengen of te hebben.

  • 2.

    Het college wijst een zone aan op het strand en in de zee waar het in het eerste lid gestelde verbod niet geldt.

  • 3.

    Het verbod is niet van toepassing:

    • a.

      voor motorvoertuigen ten behoeve van het uitoefenen van een publieke taak en/of functie, waaronder reddingswezen, beheer en onderhoud waterkering, schoonmaak, ambulancediensten, politie, brandweer, burgemeester, (hulp-)strandvonder, buitengewoon opsporingsambtenaren en personen in dienst van de gemeente Bergen.

    • b.

      indien dit redelijkerwijs noodzakelijk is ten behoeve van de op- en afbouw van evenementen en vergunde bebouwing.

  • 4.

    Het college kan ontheffing verlenen van het in het eerste lid gestelde verbod.

  • 5.

    Het is de houder van een in het vierde lid bedoelde ontheffing verboden om:

    • a.

      in de zomerperiode (van 1 mei tot 1 oktober) tussen 10:00 en 19:00 met hun voertuig op het stand te rijden, dan wel zich daar te bevinden.

    • b.

      buiten de zomerperiode op zon- en feestdagen tussen 10:00 en 19:00 uur met hun voertuig op het strand te rijden, dan wel zich te bevinden.

    • c.

      behoudens de situatie als bedoeld in lid 3 sub b, tijdens evenementen met hun voertuig op het strand te rijden dan wel zich daar te bevinden.

    • d.

      behoudens de situatie als bedoeld in lid 3 sub b, tijdens op- en afbouw van het strandpaviljoen en ander vergunde bebouwing met hun voertuig het strand op te rijden dan wel zich daar te bevinden.

Knelpunten en voorstellen

Locatie en doel van de ontheffing

Zowel in beleid, als in de APV staat niet aangegeven op welke locatie en met welk doel de ontheffing geldt. Om onnodige rijbewegingen op het strand te beperken wordt voorgesteld om deze voorwaarden te koppelen aan de ontheffing. Voor ontheffinghouders zal dit inhouden dat zij enkel een ontheffing ontvangen om vanaf de dichtstbijzijnde strandopgang naar hun onderneming, vereniging of opslagplaats te rijden. Het doel van de ontheffing kan enkel bestaan uit:

  • -

    Het verrichten van noodzakelijke werkzaamheden, zoals werkzaamheden ten behoeve van beheer en onderhoud van het strand.

  • -

    Vervoer van boten of andere (vis)attributen voor beroepsvissers en/of boten- en visverenigingen

  • -

    Bevoorraden en faciliteren van paviljoenhouders op het strand

  • -

    Uitsluitend in unieke gevallen waarbij er een uitzondering wordt gemaakt d.m.v. een dagpas zoals filmopnames, bijzondere werkzaamheden of organisaties die een wens vervullen voor terminaal zieke mensen kan niet-commercieel vervoer van personen een doel zijn.

Rijden op de strandopgang

De strandopgangen zijn de verharde paden achter de slagbomen die toegang geven tot het strand. Volgens de APV vallen deze paden onder de definitie ‘strand’. Deze paden worden onder andere gebruikt voor het bevoorraden van de paviljoens. Volgens het huidige beleid en de huidige regelgeving komen leveranciers niet in aanmerking voor een ontheffing. Toch zijn veel leveranciers op dit moment in het bezit van een slagboompas en rijden zij op de strandopgang om de paviljoenhouders te bevoorraden.

Voorgesteld wordt dat paviljoenhouders een ontheffing ontvangen voor hun bedrijfsvoering. Dat wil zeggen dat zij bevoegd zijn om partijen over de strandopgangen te laten rijden t.b.v. de uitvoering van de werkzaamheden van het paviljoen. Voor deze partijen gelden dezelfde voorwaarden, zoals in de APV artikel 2:81 beschreven, die aan de ontheffing zijn verbonden.

Zomerperiode (van 1 mei tot 1 oktober)

Om de veiligheid van de bezoekers te borgen is er reeds in de Strandnota 2009 en de Algemene Plaatselijke Verordening 2024 voor gekozen om in de zomermaanden niet tussen 10 en 19 uur op het strand te mogen rijden. In de communicatie over het vervangen van de slagbomen is aangekondigd dat de nieuwe slagbomen in de zomerperiode niet meer open zullen gaan voor ontheffinghouders tussen 10:00 en 18:00 (op het moment van aankondiging gold nog de APV van 2019, waar in lid 5a en 5b van artikel 2:81 nog 18:00 stond in plaats van 19:00), aangezien dit in strijd is met de APV. Naar aanleiding van dit bericht heeft de gemeente veel input ontvangen van verschillende ondernemers die aangaven hier niet mee uit de voeten te kunnen. Zij geven aan dat leveranciers, waardetransporteurs en/of reparateurs zich niet altijd aan deze tijden kunnen houden. Hoe vaak dit langs de gehele kust van de Gemeente Bergen in de praktijk gebeurt, is echter niet bekend.

Aangezien de APV reeds is vastgesteld, kan het college niet afwijken van de hierboven genoemde tijden. Voorgesteld wordt om vooralsnog vast te houden aan de huidige regelgeving en daarbij te onderzoeken hoe vaak er in de zomermaanden en op zon- en feestdagen tussen 10:00 en 19:00 uur wordt en waarom wordt gereden. Bij het vernieuwen van de Strandnota, dat gepland staat in 2025, kan er vervolgens een gewogen besluit worden genomen.

Pas als ontheffing

In de praktijk wordt de slagboompas al een langere tijd gezien als ontheffing voor het rijden op het strand. Dat wil zeggen dat iedereen die op het strand rijdt en aan kan tonen dat hij/zij een slagboompas heeft, een ontheffing heeft om op het strand te rijden. Hoewel in de Evaluatie Strandbeleid Gemeente Bergen 2013 is vastgelegd dat de toegangspas persoonsgebonden en niet overdraagbaar is zonder toestemming van de gemeente, blijkt in de praktijk dat een slagboompas gemakkelijk aan anderen wordt uitgeleend die niet bevoegd zijn om op het strand te rijden.

Voorgesteld wordt dat iedereen die weer in aanmerking wil komen voor een ontheffing voor het rijden op het strand een aanvraag voor een ontheffing moet indienen. Indien de ontheffing kan worden verleend, omdat diegene valt onder de hierboven genoemde partijen die op het strand mogen rijden, zal de aanvrager een ontheffing ontvangen met bijbehorende slagboompas(sen), mocht men deze nog niet in zijn of haar bezit hebben. In de ontheffing wordt benoemd hoeveel slagboompassen de houder van de ontheffing ontvangt. De ontheffingen voor de huurders van het strand worden gekoppeld aan het bedrijf waarmee de huurovereenkomst is gesloten. D.w.z. dat de ontheffingen op naam van het bedrijf staan en niet op naam van een persoon of op kenteken. Ervaring leert dat er een hoge mate van wisselingen is in huurders, personeel en voertuigen.

Botenverenigingen

Er zijn vier botenverenigingen die hun boten stallen op gehuurde opslagplaatsen op het strand in de gemeente Bergen (van zuid naar noord): Botenvereniging Egmond Binnen, Botenvereniging de Werf, Kust-, Zeil- en Botenvereniging Bergen en de Catamaranclub 7.2. De grootste botenvereniging is de botenverenging De Werf. De Werf heeft ongeveer 250 actieve leden waaronder vissers, zeilers, duikers, etc. die bijna allemaal een eigen boot hebben. Niet alle boten worden standaard op het strand gestald, omdat er onvoldoende ruimte is om alle boten van de leden op het strand te stallen. ’s Ochtends brengt een groot deel van de leden hun boot naar het strand om vervolgens het water op te gaan. Logischerwijs komt de vereniging niet uit de voeten met maar twee ontheffingen. Vandaar dat in de Evaluatie Strandbeleid 2013 is besloten dat elk lid van de botenvereniging een ontheffing ontvangt. Ervaring leerde dat er veel administratieve rompslomp bij komt kijken om elk lid afzonderlijk een ontheffing te geven. Dit was één van de redenen om de slagboompas te laten gelden als ontheffing.

Voorgesteld wordt om de botenvereniging de Werf één ontheffing met 250 slagboompassen af te geven. De administratie en het afgeven van de slagboompassen aan de leden wordt georganiseerd door het bestuur van de botenvereniging. Het bestuur van de botenvereniging de Werf wordt verantwoordelijk gehouden bij overtredingen. De botenvereniging de Werf is betrokken geweest bij de vormgeving van dit voorstel en heeft positief gereageerd. Om de overige botenvereniging die een opslag op het strand huren niet te benadelen wordt voorgesteld dat deze de mogelijkheid krijgen om tot en met vier extra slagboompassen (bovenop de huidige twee passen) aan te vragen. Op dit moment hebben de botenverenigingen namelijk ook al meerdere passen in hun bezit. Voorgesteld wordt om hierin mee te gaan. Dit zal immers niet meer rijbewegingen veroorzaken en de rijbewegingen die plaatsvinden zijn enkel voor en na het seizoen wanneer de boten geplaatst worden op de opslagplaatsen op het strand. Ook deze botenverenigingen ontvangen één ontheffing met vijf passen.

In het water laten van de boten

Vanaf de opslagplaatsen voor de boten, die in de huurovereenkomsten met de botenverenigingen zijn aangewezen, worden de boten in- en uit het water gelaten met behulp van tractoren. De botenverenigingen dragen zorg voor afdoende zichtbaarheid en bepaalbaarheid van het gebied waarbinnen dient te worden afgevaren, door het aanbrengen van een markering bestaande uit zwart/wit geblokte vlaggen.

Motorvoertuigen met een ontheffing hebben in de zomermaanden tussen 10 en 19 uur geen toestemming om op het strand te rijden. Dat betekent dat leden van de botenverenigingen (met behulp van een tractor) voor 10 uur en pas na 19 uur hun boot in en uit het water mogen laten. Om het voor leden van de botenvereniging toch mogelijk te maken om tussen deze tijden af te varen en aan te meren, wordt geadviseerd een zone aan te wijzen waar het verbod om met motorvoertuigen op het strand te rijden niet geldt via een aanwijzingsbesluit. Voorgesteld wordt om deze zone aan te wijzen op de volgende locaties:

  • -

    Botenvereniging Egmond Binnen

    20 meter ten zuiden van paal 40.250 tot en met 9 meter ten noorden van paal 40.250

  • -

    Botenvereniging de Werf

    10 meter ten noorden van paal 38.750 tot en met 100 meter ten zuiden van paal 38.750

    86 meter ten noorden van paal 37.750 tot en met 96 meter ten noorden van paal 37.750

    76 meter ten noorden van paal 37.250 tot en met 119 meter ten noorden van paal 37.250

  • -

    Botenclub Bergen

    81 meter ten noorden van paal 34.500 tot en met 56 meter ten noorden van paal 34.500

  • -

    Catamaranclub 7.2

    50 meter ten zuiden van paal 27.500 tot en met paal 27.500

  • -

    Botenvereniging ’t Hontbos

    20 meter ten zuiden van paal 26.000 tot en met 20 meter ten noorden van paal 26.000

Het aanwijsbesluit is terug te vinden in de bijlage van het besluit.

Vissers en visverenigingen

Vissen met losse vistuigen is toegestaan in de winterperiode en de zomerperiode op het activiteitenstrand. Het vissen met vaste vistuigen is enkel toegestaan 300 meter buiten de laagwaterlijn door beroepsvissers (APV Artikel 2:86).

Om de visattributen en (motor)vaartuig naar het water te brengen kan het nodig zijn om op het strand te rijden. Vandaar dat voorgesteld wordt om beroepsvissers en leden van visverenigingen gevestigd in de kustdorpen Egmond aan Zee, Bergen aan Zee of Camperduin, waaronder boten- en visvereniging ’t Hontbos en visvereniging bij Nacht en Ontij, die voor het in werking treden van dit besluit opgericht zijn, de mogelijkheid te geven een ontheffing aan te vragen om op het strand te mogen rijden. In de Evaluatie Strandbeleid 2013 staat aangegeven dat gebruikers van het strand die geen exploitatie op het strand hebben, maar voor hun bedrijfsvoering wel daartoe zijn aangewezen in overweging worden genomen. Beroepsvissers en leden van o.a. de visvereniging ’t Hontbos te Camperduin en visvereniging bij Nacht en Ontij te Egmond hebben reeds ontheffingen met bijbehorende slagboompassen. Er wordt terughoudend omgegaan met nieuwe, niet eerder vergunde, gebruikers/verenigingen.

Periodieke ontheffingen

In unieke gevallen, zoals filmopnames, bijzondere werkzaamheden of organisaties die een wens vervullen voor terminaal zieke mensen kan op dit moment nog geen uitzondering worden gemaakt om te rijden op het strand. Voorgesteld wordt om deze unieke gevallen een periodieke ontheffing te verlenen. De periode is afhankelijk van de aanvraag.

Ontheffingsvoorschriften

Met het vaststellen van deze beleidsregels worden ook de ontheffingsvoorschriften voor rijden op het strand nader geduid. Deze ontheffingsvoorschriften zijn afgestemd met de politie, vergunningen en juridische zaken.

Aan de ontheffing worden in ieder geval de volgende voorschriften verbonden:

  • -

    Het rijden op het strand moet zo voorzichtig mogelijk gebeuren, het is niet toegestaan op het strand met een hogere snelheid dan 30 km/u te rijden.

  • -

    De ontheffing is geldig voor de kortste route tussen paal (..) en paal (..).

  • -

    Strandbezoekers mogen geen schade of gevaar ondervinden van het gebruik van de ontheffing.

  • -

    De ontheffing moet op verzoek aan het bevoegd gezag worden getoond.

  • -

    De ontheffing moet zichtbaar in of op het voertuig aanwezig zijn 1 .

  • -

    De houder van de ontheffing doet bij voorbaat afstand van alle aanspraken, welke hij/zij tegenover de gemeente Bergen zou kunnen doen gelden wegens schade, door welke oorzaak dan ook, en vrijwaart de gemeente Bergen voor alle vorderingen, welke derden mochten kunnen doen gelden tot vergoeding van schade, welke het gevolg kan zijn van het gebruik maken van de verleende ontheffing.

  • -

    Alle aanwijzingen gegeven door de politie en door of namens het gemeentebestuur, worden stipt en direct opgevolgd.

  • -

    Eventuele schade aan gemeente-eigendommen of eigendommen van derden moet door u worden vergoed.

  • -

    Indien er wijzigingen met betrekking tot de ontheffing tijdens de looptijd van de ontheffing plaatsvinden, meld u dit direct bij de gemeente.

  • -

    De bestuurder mag niet in de zomerperiode tussen 10:00 en 19:00 met een motorvoertuig op het strand rijden. Buiten de zomerperiode mag niet op zon- en feestdagen tussen 10:00 en 19:00 uur met een motorvoertuig op het strand worden gereden.

  • -

    De ontheffing mag alleen gebruikt worden voor (het doel) waarvoor deze is verleend.

  • -

    De ontheffing mag alleen gebruikt worden in de aangegeven periode2 .

  • -

    Bij misbruik of het overtreden van de voorschriften wordt de ontheffing ingetrokken.

Voorstellen samenvattend:

Onderwerp

Voor wie

Knelpunt

Voorstel

Zomerperiode (van 1 mei tot 1 oktober)

Alle ontheffing-houders

In de zomerperiode en op zon- en feestdagen mogen ontheffinghouders niet tussen 10.00 en 19.00 op het strand rijden.

Gemonitord wordt hoe vaak er in de zomermaanden en op zon- en feestdagen tussen 10:00 en 19:00 uur wordt gereden en waarom er wordt gereden. Bij het vernieuwen van de Strandnota, dat gepland staat in 2025, kan er vervolgens een gewogen besluit worden genomen.

Locatie en doel van de ontheffing

Alle ontheffing-houders

Om onnodige rijbewegingen op het strand te beperken wordt voorgesteld om te koppelen aan de ontheffing voor welke locatie de ontheffing geldt.

Voor ontheffinghouders zal dit inhouden dat zij enkel een ontheffing ontvangen om vanaf de dichtstbijzijnde strandopgang naar hun onderneming, vereniging of opslagplaats te rijden.

Rijden op de strandopgang

Bevoorrading of andere werkzaam-

heden voor paviljoens

Leveranciers komen niet in aanmerking voor een ontheffing waardoor zij hun leveranties voor de slagboom uit moeten stallen en deze via rolkarren naar het paviljoen brengen. Sommige strandopgangen zijn dermate stijl dat dit niet praktisch uitvoerbaar is.

Voorgesteld wordt dat paviljoenhouders een ontheffing ontvangen voor hun bedrijfsvoering. Dat wil zeggen dat zij bevoegd zijn om partijen over de strandopgangen te laten rijden t.b.v. de uitvoering van de werkzaamheden van het paviljoen.

Slagboompas als ontheffing

Alle ontheffing-houders

Slagboompas wordt gezien als ontheffing voor het rijden op het strand. In de praktijk blijkt dat een slagboompas gemakkelijk aan anderen wordt uitgeleend, die niet bevoegd zijn om op het strand te rijden.

Voorgesteld wordt dat iedereen die in aanmerking wil komen voor een ontheffing om te rijden op het strand een aanvraag voor een ontheffing moet indienen. De ontheffingen voor de huurders van het strand worden gekoppeld aan het bedrijf waarmee de huurovereenkomst is gesloten.

Ontheffing en slagboompassen van de boten-verenigingen

Boten-verenigingen

Op dit moment krijgt elk lid van de Botenvereniging ‘De Werf’ een pas. Met om en nabij de 250 leden en wisselingen in leden is het verwerken van de ontheffingen voor de Gemeente Bergen niet bij te houden. Overigens worden overige botenverenigingen hierdoor benadeeld. Zij mogen immers maar twee slagboompassen als huurder van het strand.

Voorgesteld wordt om de botenvereniging ‘De Werf’ één ontheffing te geven met daarbij voor elk lid één pas. De administratie en het afgeven van de slagboompassen aan de leden wordt georganiseerd door het bestuur van de botenvereniging. Het bestuur van de botenvereniging de Werf wordt verantwoordelijk gehouden bij overtredingen. De overige botenverenigingen ontvangen één ontheffing met vier aanvullende slagboompassen.

Aanwijzen locaties voor het in water laten van vaartuig m.b.v. motorvoertuig

Vis- en Boten-verenigingen

Motorvoertuigen met een ontheffing hebben in de zomermaanden tussen 10 en 19 uur geen toestemming om op het strand te rijden. Dat betekent dat leden van de botenverenigingen (met behulp van een tractor) voor 10 uur en pas na 19 uur hun boot in en uit het water mogen laten.

Locaties aan te wijzen waar boten in het water mogen worden gelaten met behulp van een motorvoertuig.

Ontheffing vissers

Beroeps-

vissers en vis-verenigingen

Om de visattributen en (motor)vaartuig naar het water te brengen kan het nodig zijn om op het strand te rijden.

Voorgesteld wordt om beroepsvissers en leden van lokale visverenigingen, die voor het in werking treden van dit besluit opgericht zijn, de mogelijkheid te geven een ontheffing aan te vragen om op het strand te mogen rijden.

Uniek gevallen

Filmopnames en andere bijzondere werkzaamheden/organisaties.

In unieke gevallen, zoals filmopnames, bijzondere werkzaamheden of organisaties die een wens vervullen voor terminaal zieke mensen kan op dit moment geen uitzondering worden gemaakt om te rijden op het strand.

Voorgesteld wordt om deze unieke gevallen een periodieke ontheffing te verlenen. De periode is afhankelijk van de aanvraag.

Risico’s

Afgestemd met collega’s van APV, Juridische Zaken, huurders van het strand en de BOA’s

Pas als ontheffing

Wanneer af wordt gezien van het feit dat de pas de ontheffing is, kunnen controles beter worden uitgevoerd. Daarentegen komt er meer administratie bij kijken. Er zal meer capaciteit gevraagd worden van vergunningen. Met name bij de start van dit traject. Verwacht wordt dat er weinig nieuwe aanvragen binnenkomen, nadat iedereen die bevoegd is om een ontheffing aan te vragen eenmaal in het bezit is van een ontheffing met de daarbij behorende slagboompas.

Botenvereniging ‘De Werf’

Indien de botenvereniging de verantwoordelijkheid krijgt voor het uitgeven van de slagboompassen aan de leden, zijn zij in feite aansprakelijk voor overtredingen van leden. Wanneer één lid de regels overtreed, zou namelijk juridisch gezien de ontheffing met de daarbij behorende 250 passen moeten worden ingenomen.

Om te voorkomen dat de vereniging de dupe wordt van één lid, wordt er een werkwijze afgesproken met de BOA’s en de botenvereniging ‘de Werf’. Het bestuur van de botenvereniging ‘de Werf’ zorgt voor de overdracht van de passen aan de leden. Het bestuur communiceert daarbij de voorwaarden voor het rijden op het strand aan de leden die een slagboompas ontvangen. Het bestuur houdt een bestand bij met alle leden, de passen en de EG-nummers (deze zijn gekoppeld aan de boten). De EG-nummers welke gekoppeld zijn aan de passen worden jaarlijks op 1 juni gedeeld met de BOA’s. De BOA’s kunnen hierdoor leden controleren door het pasnummer en het EG-nummer te controleren. Indien alles in orde is, heeft het lid de bevoegdheid om op het strand te rijden. Indien een lid een overtreding begaat, kan de BOA op dat moment de pas innemen en zal de BOA het bestuur van de botenvereniging hierop aanspreken. Deze werkwijze is in nauwe samenwerking afgesproken met de Botenvereniging.

Mocht er toch (in strijd met huidig beleid) worden besloten om niet meer elk lid van de botenvereniging de Werf een slagboompas te geven, zal dit waarschijnlijk leiden tot veel ophef. Daarnaast zal er bij mooi weer een file bij de strandafgang ontstaan met boten en trekkers. Op een mooie zomerdag willen alle leden van de botenvereniging naar het strand om te varen. Deze leden moeten voor 10 uur hun bootje te water hebben gelaten. Dit lukt niet met de enkele trekkers die op het strand staan.

Periodieke ontheffingen

Het afgeven van periodieke ontheffingen is afhankelijk van de aanvraag. Dit voorstel laat maatwerk toe en dat kan ongelijkheid opleveren. Elke aanvraag wordt beoordeeld op nut en noodzaak, waarin het algemeen terughoudend moet worden omgaan met het uitgeven van ontheffingen.

Participatie, samenspel

Bij de aanbestedingsprocedure voor het vernieuwen van de slagbomen is de ondernemersvereniging van het strand van de Gemeente Bergen gevraagd voor advies. Dit advies is meegenomen bij de aanbesteding van de slagbomen.

Vervolgens is naar alle huurders van het strand (incl. verenigingen) gecommuniceerd dat de slagbomen vernieuwd zouden worden. Naar aanleiding van deze mail is de Gemeente Bergen benaderd door de ondernemersvereniging en door ondernemers afzonderlijk van elkaar. Zij gaven aan dat de huidige regelgeving niet overeenkomt met de praktische uitvoering. Op dit moment rijden leveranciers op de strandopgang en er wordt op momenten dat het verbod geldt (tussen 10 en 19 uur in de zomermaanden en op zon- en feestdagen) al gereden. De vereniging heeft een brief geschreven die terug te vinden is in de bijlage van het besluit.

Op 27 maart 2024 heeft een strandbijeenkomst plaatsgevonden, waar zowel huurders als gebruikers van het strand aanwezig waren. Het onderwerp slagbomen stond op de agenda. Er werden vragen gesteld en er was ruimte om feedback te geven. Hiervan is een verslag gemaakt, die is terug te vinden in de bijlage van het besluit.

De verschillende botenverenigingen van de gemeente Bergen zijn afzonderlijk benaderd en voor de botenvereniging de Werf is in samenspel een nieuw werkproces gemaakt t.b.v. de uitgifte van de slagboompassen aan de leden. Dit werkproces is samengesteld met de BOA’s en besproken met juridische zaken. Dit werkproces is terug te vinden in de bijlage van het besluit.

Het uitgeven van het gros van de slagboompassen gebeurt door de balie. Na deze uitgifte zal het bedrijf die de aanbesteding van de slagbomen heeft gewonnen de passen uitgifte organiseren. Ook hiervan is een werkproces geschreven dat is terug te vinden in de bijlage van dit besluit.

Ook heeft de gemeente separaat met de visverenigingen gesproken die op dit moment in het bezit zijn van slagboompassen. Ook zij hebben hun input gegeven voor dit voorstel.

Alle input is meegenomen, beschreven en vormgegeven in dit voorstel.

Ondertekening


Noot
1

Indien dit mogelijk is. Bij de botenvereniging is dit bijvoorbeeld geen optie omdat er één ontheffing wordt gegeven voor 250 leden.

Noot
2

De ontheffing kan bijvoorbeeld gekoppeld worden aan de duur van de huurovereenkomst.