Besluit van burgemeester en wethouders van Eindhoven tot vaststelling van de terrasregels Eindhoven Terrasregels Eindhoven

Geldend van 26-07-2024 t/m heden

Intitulé

Besluit van burgemeester en wethouders van Eindhoven tot vaststelling van de terrasregels Eindhoven Terrasregels Eindhoven

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat het in zijn vergadering van 09-07-2024 heeft besloten:

gelet op artikel 2:10 lid 4 van de Algemene Plaatselijke Verordening Eindhoven; en artikel 156 van de Gemeentewet

vast te stellen de navolgende:

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1. Voor de toepassing van deze nadere regels zijn de begripsbepalingen uit artikel 2:27 van de APV Eindhoven van toepassing.

  • 2. In aanvulling op hetgeen is bepaald in het eerste lid, wordt in deze nadere regels terrassen Gemeente Eindhoven verstaan onder:

    - eilandterras: een terras dat niet direct aan de gevel (voor- of zijgevel) van de besloten ruimte van een openbare inrichting is gelegen en dat door een stuk openbare ruimte (pad, weg, of doorgang) gescheiden is van de besloten ruimte van de openbare inrichting;

    - expeditie tijden: tijden gedurende welke het voetgangersgebied toegankelijk is voor gemotoriseerd verkeer.

    - gevel: de buitenmuur van een gebouw, het van buitenaf zichtbare deel van de muur;

    - gevelterras: een terras dat direct aan de gevel (voor- of zijgevel) van de besloten ruimte van een openbare inrichting is gelegen;

    - inground: een object dat in de grond wordt verankerd om een stabiele bevestiging te bewerkstelligen;

    - weg: weg als bedoeld in artikel 1:1 van de APV Eindhoven.

Artikel 2 Algemene regels voor terrassen

  • 1. De bepalingen uit artikel 2, 3 en 4 zijn van toepassing wanneer er vanuit de weg zicht is op het terras dat is gelegen op gemeentegrond en/of op eigen terrein.

  • 2. Bij elke openbare inrichting is een gevelterras toegestaan, mits voldaan wordt aan de in het vierde lid van dit artikel opgenomen algemene regels.

  • 3. Voor het terrasseizoen is het volgende bepaald:

  • a.

    het terrasseizoen loopt van 1 januari tot en met 31 december;

  • b.

    het college van burgemeester en wethouders kan besluiten om gebieden aan te wijzen waar het terrasseizoen loopt van 1 maart tot en met 31 oktober voor eilandterrassen.

  • 4. Voor gevel- en eilandterrassen gelden de volgende algemene regels:

  • a.

    terrassen liggen in de directe nabijheid van de openbare inrichting waarbij er overwegend zicht is vanuit de openbare inrichting;

  • b.

    op of naast aangrenzende percelen, niet behorende bij de inrichting mag geen terrasmeubilair worden geplaatst;

  • c.

    voor de benodigde vrije breedte van voetpaden, trottoirs en looppaden in relatie tot terrassen sluiten deze regels aan bij het Handboek Toegankelijkheid, Richtlijnen voor een toegankelijke openbare ruimte van de gemeente Eindhoven;

  • d.

    in het geval van een calamiteitenroute dient er voor de hulpverlenende diensten te allen tijde een obstakelvrije strook van ten minste 3,50 meter breed met een minimale doorrijhoogte van 4,50 meter vrij te blijven;

  • e.

    terrasmeubilair mag zich niet buiten de begrenzing van het terras zoals aangegeven op tekening behorende bij de vergunning, bevinden;

  • f.

    de exploitant zorgt ervoor dat een terras en de onmiddellijke omgeving van afval wordt ontdaan en zorgt ervoor dat afval op de straat ten gevolge van het exploiteren van een terras onmiddellijk wordt opgeruimd;

  • g.

    in het belang van openbare orde, veiligheid of leefbaarheid kunnen er op eerste schriftelijke aanzegging door de burgemeester andere openingstijden gelden voor het terras;

  • h.

    in het belang van de openbare orde, veiligheid of leefbaarheid wordt op eerste schriftelijke aanzegging door de burgemeester het terras geheel of gedeeltelijk ontruimd;

  • i.

    de exploitant van een terras ontruimt het terras voor de weekmarkt, door de burgemeester vergunde evenementen, werkzaamheden in het openbaar gebied of andere activiteiten waarvoor de in gebruik gegeven grond van het terras dient te worden gebruikt. De exploitant ontvangt daarvan vooraf een schriftelijke mededeling. Indien dit geval zich voordoet, geldt geen recht op schadevergoeding in welke vorm dan ook. Het terras wordt de avond voorafgaand aan de markt, het evenement of de werkzaamheden volledig ontruimd, tenzij ontruiming eerder noodzakelijk is, of slechts gedeeltelijke ontruiming noodzakelijk is;

  • j.

    het is verboden activiteiten gericht op entertainment te verzorgen op terrassen als dit niet 10 dagen van tevoren schriftelijk is gemeld middels het daarvoor bestemde formulier;

  • k.

    het is een horecabedrijf maximaal tien keer per jaar kalenderjaar toegestaan activiteiten als bedoeld in artikel 2, lid 4, sub j, te organiseren;

  • l.

    het college van burgemeester en wethouders kan aanwijzingen verbinden aan de activiteiten als bedoeld in artikel 2, lid 4, sub j;

  • m.

    open vuur op een terras is niet toegestaan;

  • n.

    op een terras zijn alleen zitplaatsen toegestaan;

  • o.

    terrasoverkappingen of andere bouwwerken die ingevolge de Omgevingswet een omgevingsvergunning vereisen, mogen enkel op een terras worden geplaats als daarvoor een omgevingsvergunning is verleend. Dergelijke vergunningen worden in beginsel niet verleend, tenzij er specifieke omstandigheden zijn waarbij het bouwwerk een meerwaarde heeft en noodzakelijk is binnen het gebied;

  • p.

    terrasmeubilair mag alleen worden geplaatst op een verharde ondergrond, tenzij een uitzondering hierop is toegestaan op grond van artikel 5 van deze regeling;

  • q.

    het is de exploitant van het terras niet toegestaan veranderingen in de gebruik gegeven gemeentegrond aan te brengen. Verankeringen van parasols of andere objecten kunnen enkel door of namens de afdeling Stadsbeheer worden uitgevoerd;

  • r.

    voorzieningen om op te koken of eten mee te bereiden zijn niet toegestaan op het terras;

  • s.

    het is niet toegestaan terrasmeubilair te plaatsen op vlonders, vloerbedekking, zand of (kunst)gras tenzij expliciet vermeldt in artikel 5 van deze regeling;

  • t.

    met ingang van 1 november 2024 is het gebruik van terrasverwarming op gasbasis verboden;

  • u.

    terrasmeubilair kan tijdelijk worden geplaatst tegen de gevel van een tegenoverliggend perceel, mits de hoofdgebruiker van dat pand schriftelijk toestemming heeft verleend;

  • v.

    expeditie tijden kunnen van invloed zijn op het (gedeeltelijk) uitstallen van terrasmeubilair.

  • 5. Het college van burgemeester en wethouders kan besluiten tot een ontheffing op de bepalingen uit artikel 2, 3, 4 en 5.

Artikel 3 Openingstijden terras

  • 1. De exploitatie van een terras in het centrum, zoals weergeven in bijlage A, sluit aan bij de voor de betreffende openbare inrichting geldende openingstijden zoals bedoeld in artikel 2:29 APV Eindhoven.

  • 2. Een terras, niet vallende onder artikel 3 lid 1, binnen de Ring, zoals weergeven in bijlage A, mag niet worden geëxploiteerd op werkdagen tussen 00.00 en 8.00 uur en op zaterdagen en zondagen tussen 01.00 en 08.00 uur.

  • 3. Een terras in de gebieden niet vallend onder artikel 3 lid 1 en 2, mag niet worden geëxploiteerd op werkdagen tussen 23.00 en 8.00 uur van de daaropvolgende dag en op zaterdagen en zondagen tussen 00.00 en 08.00 uur.

Artikel 4 Terrasmeubilair

  • 1. Binnen de grenzen van een gevelterras is terrasmeubilair toegestaan dat bestaat uit:

  • a.

    zitmeubilair;

  • b.

    tafels, niet zijnde statafels;

  • c.

    parasols binnen de terrasmaten, niet verbonden aan andere objecten en niet in de grond bevestigd. De minimale hoogte van de onderzijde van de parasol moet ten minste 2,20 meter bedragen ten opzichte van de onderliggende bestrating;

  • d.

    terrasafscheidingen zoals opgenomen in artikel 4, lid 2, van deze regeling;

  • e.

    menuborden;

  • f.

    afvalbakken;

  • g.

    ondersteuningsmeubel ten behoeve van schoonmaakwerkzaamheden en opslag van bestek;

  • h.

    plantenbakken ten behoeve van decoratie op een gevelterras binnen de terrasmaten en niet gebruikt als afscheiding. Een plantenbak mag niet in de grond worden geplaatst en moet verplaatsbaar zijn.

  • 2. Voor terrasafscheidingen/-schermen zijn de volgende regels van toepassing:

  • a.

    een terrasafscheiding bestaat uit aluminimumprofielen en gehard glas;

  • b.

    een terrasafscheiding mag niet hoger zijn dan 1,80 meter;

  • c.

    vanaf een hoogte van 1,10 meter dient een terrasafscheiding te bestaan uit transparant gehard glas;

  • d.

    de terrasafscheiding mag niet evenwijdig aan de gevel worden geplaatst;

  • 3. Binnen de grenzen van een eilandterras is terrasmeubilair toegestaan dat bestaat uit:

  • a.

    zitmeubilair;

  • b.

    tafels niet zijnde statafels;

  • c.

    een mobiele terrasafscheiding van maximaal 1,10 meter hoog aan de zijkanten van het terras;

  • d.

    parasols binnen de terrasmaten, niet verbonden aan andere objecten of in de grond bevestigd. De minimale hoogte van de onderzijde van de parasol moet ten minste 2,20 meter bedragen ten opzichte van de onderliggende bestrating;

  • e.

    afvalbakken;

  • f.

    ondersteuningsmeubel ten behoeve van schoonmaakwerkzaamheden en opslag van bestek;

  • g.

    plantenbakken ten behoeve van decoratie op een eilandterras binnen de terrasmaten en niet gebruikt als afscheiding. Een plantenbak mag niet in de grond worden geplaatst en moet verplaatsbaar zijn.

  • 4. Er mag geen terrasmeubilair worden geplaatst binnen 1,5 meter rondom objecten die door of met toestemming van de gemeente zijn geplaatst en die bereikbaar moeten zijn voor derden (zoals brandkraan, brandput, parkeerautomaat, brievenbus).

  • 5. Het terrasmeubilair moet zodanig geplaatst worden dat (nood)uitgangen vrij blijven.

  • 6. Het terrasmeubilair dient buiten de voor de openbare inrichting geldende openingstijden te worden bekabeld of inpandig te worden opgeslagen. Door het college van burgemeester en wethouders kan er besloten worden tot het aanwijzen van gebieden waar inpandige opslag verplicht is.

Artikel 5 Gebiedsgerichte regels

  • 1. In het gebied Stratumseind gelden de volgende gebiedsgerichte regels:

  • a.

    in afwijking van artikel 4, eerste lid, onder b, en derde lid, onder b zijn tafels waaronder statafels, met een maximale doorsnede van 80 centimeter, toegestaan;

  • b.

    in afwijking van artikel 4 lid 6 dient het terrasmeubilair na sluitingstijd inpandig te worden opgeslagen met uitzondering van het terrasmeubilair binnen de paarse vlakken weergeven in bijlage B, mits dit met kettingen of kabels aan elkaar is vastgemaakt of anderszins veilig is opgeborgen;

  • c.

    met betrekking tot de opslag van het terrasmeubilair op het ‘Pleintje Oude Stadsgracht’, binnen het rode vlak in bijlage B, worden in de vergunning aanvullende voorwaarden gesteld;

  • d.

    door middel van een schriftelijke ontheffing kan het college van burgemeester en wethouders besloten worden tot het tijdelijk laten vervallen van hetgeen opgenomen in artikel 5 lid 1 sub b en c;

  • e.

    in het kader van de openbare orde en veiligheid worden er door de gemeente ingrounds geplaatst ten behoeve van wachtrijmanagement, indien en voor zover noodzakelijk. Deze ingrounds worden geplaatst op het terras om crowd management te faciliteren. Het toepassen van wachtrijmanagement gaat gepaard met aanvullende voorwaarden in de omgevingsvergunning.

  • 2. In het gebied Demer/Rechtestraat gelden de volgende gebiedsgerichte regels:

  • a.

    gevelterrassen zijn mogelijk tot 1 meter uit de gevel, mits de breedte voor een looproute minimaal 1,5 meter bedraagt;

  • b.

    ten behoeve van de weekmarkt mogen er geen terrassen in gebruik zijn op dinsdagen tussen 08:00 en 18:00 uur;

  • c.

    in afwijking van artikel 4 lid 6 wordt het terrasmeubilair buiten de voor de inrichting geldende openingstijden inpandig opgeslagen.

  • 3. In het gebied Smalle Haven gelden de volgende gebiedsgerichte regels:

  • a.

    het plaatsen van terrasmeubilair direct voor de toegang naar het Karel Vermeerenplantsoen is toegestaan na sluiting van de poorten;

  • b.

    in afwijking van artikel 4 lid 6 dient het terrasmeubilair na sluitingstijd inpandig te worden opgeslagen.

  • 4. In de Genneper Parken mag terrasmeubilair in afwijking van artikel 2 lid 4 sub p in dit gebied op gras worden geplaatst.

Artikel 6 Slotbepalingen

  • 1. Dit besluit treedt in werking op de dag na de bekendmaking in het Gemeenteblad onder gelijktijdige intrekking van de Nadere regels terrassen Gemeente Eindhoven, Gemeenteblad 2023, 188345.

  • 2. Dit besluit wordt aangehaald als: Terrasregels Eindhoven.

Ondertekening

Eindhoven, 9 juli 2024

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

 

 

 

 

,burgemeester

 

 

 

, secretaris

Bijlage A

afbeelding binnen de regeling

Bijlage B

afbeelding binnen de regeling

Toelichting bij de Terrasregels Eindhoven

Inleiding

Zowel landelijk als lokaal zien we een aantal ontwikkelingen die leiden tot een toename van het terrasgebruik. Terrassen spelen een belangrijke rol in een aantrekkelijke en gastvrije (binnen)stad. Terrassen zorgen voor interactie, verlengen de verblijfsduur van (winkelend) publiek en bevolkte terrassen betekenen ook ogen op straat. Alle horecavestigingen in Eindhoven krijgen, als de ruimte het toelaat, de gelegenheid om een gevelterras te exploiteren. Het exploiteren van andere vormen van terrassen is afhankelijk van ruimte en het gebiedsprofiel.

Zowel landelijk als lokaal zien we een aantal ontwikkelingen die leiden tot een toename van het terrasgebruik. Bezoekers en bewoners van centrumgebieden komen steeds vaker ook voor ‘beleving’ naar deze centrumgebieden. Horeca biedt dit. Het aandeel horeca in centrumgebieden en daarmee het aantal terrassen neemt toe. Een plek op het terras wordt steeds vaker verkozen boven een plek in de binnenruimte. Ondernemers zetten vaker in op het aangenaam maken van de terrasruimte door aankleding, andere keuzes te maken in meubilair en overkappingen.

Met geactualiseerde terrasregels stellen we duidelijke kaders waarbinnen terrassen kunnen worden geëxploiteerd, met ruimte en verantwoordelijkheid voor de ondernemers. Het vaststellen van de nadere regels terrassen is een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 2:10 lid 4 van de APV Eindhoven.

Goed evenwicht tussen levendigheid en leefbaarheid:

Bij de actualisatie van de terrasregels is het uitgangspunt dat er een goede balans is tussen levendigheid en leefbaarheid. De transitie van ‘place to buy’ naar ‘place to be and to live’ is zichtbaar in zowel de binnenstad als (even) daarbuiten. Dit gaf aanleiding om kritisch te kijken naar de openingstijden van terrassen en om tot een ontwikkeling te komen die past bij de vijfde grootste stad van Nederland. Hierbij erkennen we naast de economische, ook de sociaal-maatschappelijke belangen van een terras. Een terras heeft een functie in de wijk waarbij het ook dient voor 'ogen op straat'. Dit draagt bij aan de veiligheid en sociale controle in een buurt. Hoewel een gedeelte van de bezoekers van terrassen in dit gebied, tevens bewoners zijn dient er aandacht te blijven voor een prettige leefomgeving. Een goede manier om deze balans te vinden, is door het opstellen van duidelijke regels en hierbij een beroep te doen op de verantwoordelijkheid van ondernemers en hen afspraken te laten maken ten aanzien van het terras. Om hier een stap in te zetten, verruimen we de openingstijden van terrassen in het gebied binnen de Ring. Terrassen in dit gebied mogen doordeweeks tot 00.00 uur geopend zijn en tot 01.00 uur in het weekend. Deze verruiming is onder meer gebaseerd op resultaten van verkennende gesprekken tussen ondernemers en de directe omgeving. De samenstelling van de bevolking in het gebied binnen de Ring verandert immers en daarmee ook de wensen en gebruiken van die bewoners. De verdichting van het woningaanbod zorgt voor meer eenpersoonshuishoudens naast en in plaats van gezinnen en dat betekent een grotere vraag naar voorzieningen. Meer (kleinere) woningen voor eenpersoonshuishoudens betekent ook een grotere vraag naar plekken waar men kan afspreken, ontmoeten en simpelweg ‘buiten kan zijn’. Bij de lange en warme zomers van voorgaande jaren, bleek dat horecaterrassen belangrijke plekken zijn om elkaar buiten te kunnen ontmoeten. Ook in het gebied buiten de Ring realiseren we een verruiming in het weekend. Terrassen in dit gebied mogen doordeweeks tot 23:00 uur geopend zijn en tot 00:00 in het weekend.

Zicht op het terras:

Om de openbare orde en veiligheid te waarborgen, is het noodzakelijk dat terrassen in de directe nabijheid van horecagelegenheden liggen om snel in te grijpen bij eventuele incidenten op het terras. Het gaat erom dat ondernemers overwegend weten wat er op het terras gaande is. In de meeste gevallen mag terrasmeubilair alleen voor de eigen gevel van de horecagelegenheid worden geplaatst. Bij eilandterrassen kan een afwijkende locatie voor het terrasmeubilair worden goedgekeurd.

Activiteiten op het terras:

Evenementen zijn op terrassen niet toegestaan. Het past bij een bruisende stad als Eindhoven om entertainment op een terras wel toe te staan in de vorm van activiteiten. Dit omvat bijvoorbeeld niet-versterkte livemuziek, een silent disco of een pubquiz. Activiteiten die passen bij de sfeer van het terras, waarbij gasten overwegend blijven zitten en die geen overlast veroorzaken voor de omgeving, kunnen worden aangemeld bij de gemeente. Door deze flexibiliteit kunnen onze terrassen levendige ontmoetingsplekken blijven, waar bewoners en bezoekers kunnen genieten van een gevarieerd aanbod aan entertainment.

Schaarse terrasruimte:

Op bepaalde plekken in Eindhoven is de terrasruimte schaars. Dit is van toepassing daar waar er meer (potentiële) vraag naar terrasruimte bestaat dan ter beschikking staat. Dat betekent dat behoefte bestaat aan een eerlijke verdelingsprocedure, waarbij ondernemers die potentieel in aanmerking komen voor een terrasvergunning, gelijke kansen krijgen voor ruimtegebruik ten behoeve van het plaatsen van terrasmeubilair. Het college heeft de vrijheid om een geschikte verdelingsmethode te kiezen waarbij in eerste instantie een beroep wordt gedaan dat op de ondernemers zelf om onderling tot een goede verdeling te komen. Bij een aanvraag voor een schaarse terrasvergunning worden belangrijke aspecten zoals beschikbaarheid, procedure, aanvraagtijdvak en criteria adequaat bekendgemaakt, met een duidelijke en consistente toepassing van de verdelingsregels. In situaties waar terrasruimte als schaars wordt beschouwd, worden de vergunningen voor een periode van vijf jaar afgegeven. Deze beperkte geldigheidsduur is bedoeld om ervoor te zorgen dat de beschikbare terrasruimte periodiek opnieuw kan worden geëvalueerd en eerlijk kan worden verdeeld onder belanghebbenden. Dit beleid bevordert eerlijke concurrentie en een rechtvaardige verdeling van terrasruimte in de stad.

Terrasverwarming:

In een tijd waarin klimaatverandering een urgente uitdaging vormt, is het essentieel dat er verantwoordelijkheid wordt genomen voor de impact op het milieu. In lijn met de ambities voor duurzaamheid en milieubewustzijn is door het college besloten om op grond van artikel 2:10 lid 4 van de APV Eindhoven een verbod in te voeren op gasheaters, ook wel bekend als terrasverwarming op gasbasis per 1 november 2024. Het gebruik van gasheaters draagt bij aan de uitstoot van broeikasgassen, zoals CO2 en methaan, wat op zijn beurt bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Door het verbieden van gasheaters op terrassen nemen we een stap in de richting van het verminderen van onze ecologische voetafdruk.

Hoewel het verbod specifiek gericht is op gasheaters, willen we benadrukken dat terrasverwarming op elektriciteit nog niet verboden is. Echter, we moedigen ondernemers en horecagelegenheden actief aan om alternatieven te verkennen die duurzamer zijn en minder belastend voor het milieu.

Inrichting van het terras:

Het bieden van meer vrijheid voor de inrichting van een gevelterras in Eindhoven kan bijdragen aan de diversiteit en identiteit van horecazaken. Het is daarbij belangrijk dat de inrichting van het terras kan aansluiten bij de identiteit van de horecazaak en dat er rekening wordt gehouden met de impact op de openbare ruimte. Het geven van meer vrije keuzes in decoratie en terrasmeubilair voor gevelterrassen kan helpen om de identiteit van de horecazaak te benadrukken en de levendigheid te vergroten.

Voor het inrichten van een eilandterras zijn er meer kaders aangaande de ruimtelijke uitstraling. De kaders en regels kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op de afmetingen van het terras, de keuzes voor meubilair, de afscheidingen en het overig meubilair. Hierin bieden we ruimte voor maatwerk waarbij de nadruk ligt op collectieve afstemming met andere ondernemers. We doen een beroep op de verantwoordelijkheid en het vertrouwen bij de ondernemers om tot een kwalitatief goed voorstel te komen. Door een goede communicatie en afstemming tussen de ondernemers in het gebied kunnen er passende afspraken worden gemaakt om dit in goede banen te leiden.

Precariobelasting:

Voor het gebruik van terrassen op openbare grond wordt precariobelasting geheven. Het gelijkheidsbeginsel vereist gelijke behandeling van gelijke gevallen, maar tariefdifferentiatie is toegestaan als er objectieve rechtvaardiging voor is. Bij precariobelasting voor terrassen in Eindhoven wordt tariefdifferentiatie tussen drie gebieden (A, B, en C) gerechtvaardigd door factoren zoals de druk op en kwaliteit van de openbare ruimte. Een deel van de inkomsten uit precariobelasting zal worden geïnvesteerd in de kwaliteit van de openbare ruimte.

Gebied A (Kernwinkelgebied):

Straten: Demer, Rech

testraat, Vrijstraat, Hermanus Boexstraat, Hooghuisstraat, Nieuwstraat en Markt.

Door de centrale ligging en aantrekkingskracht van het kernwinkelgebied zijn de terrassen hier doorgaans beter bezet, wat leidt tot hogere inkomsten voor ondernemers. Het intensieve gebruik van terrassen legt een grotere druk op de openbare ruimte, wat meer onderhoud en beheer door de gemeente vereist. De gemeente heeft meer geïnvesteerd in de infrastructuur en kwaliteit van de openbare ruimte in dit gebied, waardoor de aantrekkelijkheid en waarde van het gebruik van de grond voor terrassen toenemen. De tarieven zijn gerechtvaardigd omdat de ondernemers meer inkomsten genereren door de hoge bezettingsgraad, en omdat de gemeente meer kosten maakt voor onderhoud en investeringen in dit gebied.

Gebied B (Primair horecagebied):

Locaties: Overig centrum, exclusief de gebieden in Gebied A, plus Strijp-S.

Deze gebieden trekken veel bezoekers door de concentratie van horecagelegenheden, wat leidt tot een redelijke bezettingsgraad van de terrassen. De hoge dichtheid van horecagelegenheden zorgt voor een significante druk op de openbare ruimte, wat gemeentelijke investeringen in onderhoud en beheer vereist. Een middelhoog tarief is gerechtvaardigd omdat de concentratie van horecagelegenheden een behoorlijke bezoekersaantallen en bezettingsgraad van de terrassen veroorzaakt, en de gemeente onderhoudskosten maakt, zij het minder intensief dan in het kernwinkelgebied.

Gebied C (Overig Eindhoven):

De terrassen in deze gebieden hebben doorgaans een lagere bezettingsgraad, wat resulteert in lagere inkomsten voor de ondernemers. Door de lagere bezoekersaantallen en solitaire ligging van horecagelegenheden is de druk op de openbare ruimte aanzienlijk minder, wat leidt tot lagere kosten voor onderhoud en beheer door de gemeente. Lagere tarieven zijn gerechtvaardigd vanwege de lagere inkomsten voor ondernemers en de verminderde gemeentelijke kosten voor onderhoud en beheer van de openbare ruimte.