Subsidieregeling Leven Lang Ontwikkelen - Ontwikkelfonds Regio Zwolle 2024

Geldend van 01-08-2024 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling Leven Lang Ontwikkelen - Ontwikkelfonds Regio Zwolle 2024

Besluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Zwolle tot vaststelling van de Subsidieregeling Leven Lang Ontwikkelen – Ontwikkelfonds Regio Zwolle 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zwolle;

overwegende dat het gemeentebestuur een toekomstbestendige arbeidsmarkt wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen;

gelet op artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Zwolle 2022;

besluit vast te stellen de Subsidieregeling Leven Lang Ontwikkelen – Ontwikkelfonds Regio Zwolle 2024.

Paragraaf 0. Algemene bepalingen

Artikel 0.1 Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a. algemene groepsvrijstellingsverordening: Verordening (EU) nr. 2017/1084 van de Commissie tot wijziging van Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU L 156/1), dan wel later daarvoor in de plaats tredende Europese regelgeving;

  • b. arrangementskosten: door de opleider verplicht gestelde kosten voor maaltijden, consumpties en overnachtingskosten;

  • c. ASV 2022: Algemene subsidieverordening Zwolle 2022;

  • d. college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zwolle;

  • e. erkend aanbieder: door het Nationaal Kenniscentrum EVC erkende EVC-Aanbieders. Een overzicht is te raadplegen via https://www.nationaal-kenniscentrum-evc.nl/evc-aanbieders/;

  • f. erkende (onderwijs-)instelling: (onderwijs-)instelling of opleiding die genoemd is op één van de drie lijsten van het ministerie van OCW met registeropleidingen voor mbo, hbo en WO, dan wel een CEDEO-, NRTO- of CRKBO-erkenning heeft. Het college kan andere branche specifieke opleidingen of branche specifieke certificeringen toestaan wanneer de branches als lid zijn aangesloten bij MKB-Nederland of VNO-NCW;

  • g. opgave arbeidsmarkt: regionaal programma waarbinnen overheden, ondernemers, onderwijsinstellingen, vakbewegingen en het UWV Werkbedrijf hun krachten bundelen ten behoeve van een goed werkende arbeidsmarkt, waarin beschikbaarheid, wendbaarheid, inclusiviteit en sociale innovatie de pijlers zijn;

  • h. Regio Zwolle: bestuurlijke en ambtelijke samenwerking, waarbinnen op basis van regionale opgaven wordt samengewerkt in een netwerk van overheden (gemeenten en provincies), ondernemers, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties. De gemeenten die onderdeel uit maken van de regio zijn te vinden op https://www.regiozwolle.nl/;

  • i. transitieopgave: vijf opgaven benoemd in de strategische Innovatie Investeringsagenda Oost Nederland, namelijk Slim en duurzaam voedsel produceren, Digital Economy and industry, Smart Energy, Clean and circular en Prevention and medtech;

  • j. vakinhoudelijke, functiegerichte scholing: scholing gericht op het leren of ontwikkelen van praktische vaardigheden en theoretische kennis die nodig zijn om de functie of het beroep uit te kunnen oefenen, met als doel de deelnemer sterker te maken op de arbeidsmarkt. De scholing leidt op tot een beroep of functie of onderdeel van een beroep/functie en wordt afgesloten met een diploma, certificaat of een bewijs van deelname;

  • k. valideren van competentie: eerder opgedane kennis en (werk-)ervaring formaliseren;

  • l. verbonden onderneming: aantal binnenlandse of buitenlandse ondernemingen zodanig verbonden met elkaar dat ze samen een groep of concern vormen. Dat kan op verschillende manieren, zie voor meer informatie: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/tvl/veelgestelde-vragen/grote-ondernemingen;

  • m.

    voorliggende voorziening: reeds aanwezige voorziening, waarmee de subsidiabele kosten van de activiteit kunnen worden vergoed.

Artikel 0.2 Toepasselijkheid ASV 2022

De ASV 2022 is van toepassing, tenzij daarvan in deze subsidieregeling nadrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 0.3 Subsidiedoel

De subsidie heeft als doel inwoners en werkgevers te ondersteunen in een leven lang leren en ontwikkelen, waarmee de arbeidsmarktpositie voor de toekomst wordt versterkt.

Artikel 0.4 Subsidiabele kosten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:

  • a. directe scholingskosten, zoals cursus-, examen-, boeken-, inschrijvings- en arrangementskosten;

  • b. kosten van een traject voor het valideren van competenties.

Artikel 0.5 Niet subsidiabele kosten

In aanvulling op artikel 6 van de ASV 2022 komen de volgende kosten in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:

  • a. reis- en verblijfskosten, welke geen onderdeel zijn van arrangementskosten;

  • b. kosten ten behoeve van (elektronische) hulpmiddelen, zoals laptops, iPads, en soortgelijke middelen;

  • c. kosten van de aanschaf van een bedrijfsinventaris;

  • d. loonverletkosten voor de deelnemers aan de gesubsidieerde activiteit.

Artikel 0.6 Subsidieplafond

Het college stelt een subsidieplafond vast.

Artikel 0.7 Wijze van verdeling

  • 1. Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst.

  • 2. Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Paragraaf 1. Route 1 – Inwonersroute

Artikel 1.1 Subsidievorm

Subsidie wordt verstrekt in de vorm van een projectsubsidie.

Artikel 1.2 Aanvrager

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een inwoner van een gemeente die behoort tot de Regio Zwolle die deelneemt aan de opgave Arbeidsmarkt van de meerjarenagenda 2024-2028.

Artikel 1.3 Subsidiabele activiteit

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:

  • a. vakinhoudelijke, functiegerichte of op transitieopgaven gerichte om-, her- of bijscholing;

  • b. het valideren van competenties.

Artikel 1.4 Subsidiecriteria

Om voor subsidie als bedoeld in artikel 1.3 in aanmerking te komen en in aanvulling op de ASV 2022 wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • a. de activiteit heeft als doel de arbeidsmarktpositie van de inwoner te versterken;

  • b. de scholing of het valideringstraject vindt plaats bij een erkende (onderwijs-)instelling of een erkend aanbieder.

Artikel 1.5 Weigeringsgrond

In aanvulling op artikel 12 van de ASV 2022 wordt subsidie geweigerd als:

  • a. de aanvraag betrekking heeft op regulier bekostigd onderwijs;

  • b. de aanvraag betrekking heeft op door de wet- en regelgeving verplichte scholing;

  • c. de aanvraag betrekking heeft op bedrijfsvoeringactiviteiten;

  • d. er een volledig dekkende voorliggende voorziening is;

  • e. voor dezelfde activiteit op grond van deze paragraaf reeds subsidie is verstrekt aan aanvrager;

  • f. als aan aanvrager op grond van deze paragraaf reeds het maximale subsidiebedrag, bedoeld in artikel 1.6, is verleend.

Artikel 1.6 Hoogte van de subsidie

De subsidie bedraagt 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 3.500,- gedurende de looptijd van deze subsidieregeling.

Artikel 1.7 Indieningsvereisten

In afwijking van artikel 9 van de ASV 2022 overlegt de aanvrager, naast het vastgestelde aanvraagformulier, een offerte van de erkende (onderwijs-)instelling of aanbieder waaruit de kosten voor de subsidiabele activiteit blijken.

Artikel 1.8 Verplichting

In aanvulling op de verplichtingen genoemd in de ASV 2022 worden aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:

  • a. de activiteit start uiterlijk binnen drie maanden na subsidieverlening;

  • b. binnen dertien weken na afronden van de activiteit overlegt subsidieontvanger een bewijs van deelname of een certificaat.

Paragraaf 2. Route 2 – individuele werkgeversroute

Artikel 2.1 Subsidievorm

Subsidie wordt verstrekt in de vorm van een projectsubsidie.

Artikel 2.2 Aanvrager

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een onderneming, die in het handelsregister van de Kamer van Koophandel fysiek gevestigd is in een gemeente die behoort tot de Regio Zwolle en die deelneemt aan de opgave Arbeidsmarkt van de meerjarenagenda 2024-2028.

Artikel 2.3 Subsidiabele activiteit

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:

  • a. vakinhoudelijke, functiegerichte of op transitieopgaven gerichte om-, her- of bijscholing;

  • b. een valideringstraject.

Artikel 2.4 Subsidiecriteria

Om voor subsidie in aanmerking te komen wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • a. de activiteit heeft als doel de arbeidsmarktpositie van de eigenaar van de onderneming, werkgever of diens werknemer waarvoor de subsidieaanvraag gedaan wordt te versterken;

  • b. de scholing of het valideringstraject vindt plaats bij een erkende (onderwijs-)instelling of een erkend aanbieder.

Artikel 2.5 Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 12 van de ASV 2022 wordt subsidie geweigerd als:

  • a. de aanvraag betrekking heeft op regulier bekostigd onderwijs;

  • b. de aanvraag betrekking heeft op door de wet- en regelgeving verplichte scholing;

  • c. de aanvraag betrekking heeft op bedrijfsvoeringactiviteiten;

  • d. er een voorliggende voorziening is;

  • e. voor dezelfde activiteit, voor werknemer, werkgever of eigenaar, op grond van deze paragraaf reeds subsidie is verstrekt aan aanvrager;

  • f. als aan aanvrager op grond van deze paragraaf reeds het maximale subsidiebedrag, bedoeld in artikel 2.6, is verleend.

Artikel 2.6 Hoogte van de subsidie

  • 1. De subsidie bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 1.750,- per werknemer of per eigenaar van een onderneming gedurende de looptijd van deze subsidieregeling.

  • 2. In aanvulling op lid 1 wordt aan aanvrager en diens verbonden onderneming(en) per kalenderjaar maximaal € 20.000,- subsidie verstrekt.

Artikel 2.7 Indieningsvereisten

In afwijking van artikel 9 van de ASV 2022 overlegt de aanvrager, naast het vastgestelde aanvraagformulier, een offerte van de erkende (onderwijs-)instelling of aanbieder waaruit de kosten voor de subsidiabele activiteit blijken.

Artikel 2.8 Vaststelling

Overeenkomstig artikel 20 van de ASV 2022 wordt de subsidie direct vastgesteld.

Artikel 2.9 Verplichting

In aanvulling op de verplichtingen genoemd in de ASV 2022 worden aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:

  • a. de activiteit start uiterlijk binnen drie maanden na subsidieverlening;

  • b. binnen dertien weken na afronden van de activiteit overlegt subsidieontvanger een bewijs van deelname of een certificaat.

Artikel 2.10 Staatsteun

Subsidie voor validering van competenties en scholing in het kader van deze regeling wordt verstrekt voor zover dat in overeenstemming is met artikel 31 van de Algemene groepsvrijstellingsverordening.

Paragraaf 3. Slotbepalingen

Artikel 3.1 Overgangsregeling

Op aanvragen die zijn ingediend voor het in werking treden van deze subsidieregeling, blijft de bij indiening geldende subsidieregeling van toepassing.

Artikel 3.2 Slotbepalingen

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 augustus 2024.

  • 2. De subsidieregeling Human Capital Agenda – Ontwikkelfonds Regio Zwolle 2023 wordt ingetrokken.

  • 3. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als Subsidieregeling Leven Lang Ontwikkelen – Ontwikkelfonds Regio Zwolle 2024.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 16 juli 2024

P. Snijders, burgemeester

D. Emmer, secretaris

Toelichting

Regio Zwolle is dé regio waar inwoners en bedrijven de ruimte krijgen voor groei. Om deze groei mogelijk te maken is het van belang dat elke inwoner zijn of haar talenten ontwikkelt en benut om samen een krachtige arbeidsmarkt te vormen. Daarmee wordt de regio steeds sterker en blijven minder inwoners aan de kant staan. En wordt het voor bedrijven aantrekkelijker om te investeren. Op deze manier kan het welvaartsniveau voor iedereen stijgen.

Dat gaat niet vanzelf: om groeikansen voor de regio te kunnen benutten en uitdagingen – nu en in de toekomst – aan te kunnen, zijn voldoende en geschikte werknemers nodig, die aantoonbaar beschikken over de vaardigheden en flexibiliteit om te kunnen omgaan met veranderingen op de arbeidsmarkt. Het is van belang dat iedereen de kans krijgt om te participeren op de arbeidsmarkt. Sinds 2017 werkt de regio aan het optimaliseren en transformeren van de werking van de arbeidsmarkt. De opgave Arbeidsmarkt gaat daarbij uit van de drie pijlers beschikbaarheid, wendbaarheid en inclusiviteit. Bij een krappe arbeidsmarkt dient daarnaast ruimte geboden te worden voor sociale innovatie als aanjager voor de arbeidsproductiviteit en als bijdrage aan de oplossing voor de transitieopgaven.

Onderdeel van de meerjarenagenda is het Ontwikkelfonds Regio Zwolle. Met dit fonds wordt het stimuleren van investeringen in de beroepsbevolking (menselijk kapitaal) in Regio Zwolle beoogd. Het fonds is gevuld met publieke middelen en is bedoeld als (co)financiering om te investeren in de (validering van) scholing van personen ter bevordering van hun positie op of naar de arbeidsmarkt.