Verplichte advisering gemeenteraad en verplichte participatie onder de Omgevingswet

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 25-07-2024

Intitulé

Verplichte advisering gemeenteraad en verplichte participatie onder de Omgevingswet

De raad van de gemeente Wageningen;

Gelezen:

het voorstel aan de raad, vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 8 november 2022;

gelet op:

de nieuwe Omgevingswet, die naar verwachting in werking treedt op 1 juli 2023

  • 1. Ter uitvoering van de Omgevingswet de aanvragen/situaties zoals opgenomen in bijlage 1 bij dit voorstel aan te wijzen als categorieën waarvoor het college van B&W de gemeenteraad in de gelegenheid moet stellen om een bindend advies uit te brengen alvorens te besluiten over de aanvraag.

  • 2. Ter uitvoering van de Omgevingswet de aanvragen/situaties zoals opgenomen in bijlage 1 bij dit voorstel aan te wijzen als categorieën waarvoor participatie verplicht wordt gesteld, in die zin dat de initiatiefnemer bij de aanvraag moet vermelden op welke wijze participatie heeft plaatsgevonden en wat daarvan de resultaten zijn.

  • 3. Ter uitvoering van de Omgevingswet de volgende bevoegdheden aan het college te verlenen (delegatiebesluit):

    • a.

      Het inpassen van omgevingsvergunningen die al dan niet in afwijking van het omgevingsplan zijn verleend.

    • b.

      Het aanpassen van het omgevingsplan voor zover dat onder de Wet ruimtelijke ordening (Wro) als wijzigingsbevoegdheid al in het bestemmingsplan opgenomen was en er wordt voldaan aan voorwaarden die dit plan aan deze bevoegdheid/plicht stelt.

    • c.

      Het inpassen van vastgestelde (beleids)regels van raad en college in het omgevingsplan.

    • d.

      Doorvoeren van wijzigingen van technische aard in het omgevingsplan.

    • e.

      Het nemen van voorbereidingsbesluiten.

    • f.

      Wijzigingen die noodzakelijk zijn vanwege gewijzigde hogere wet- of regelgeving, voor zover hier geen beleidsvrijheid meer is toegekend.

    • g.

      Grammaticale en tekstuele wijzigingen en herstellen van omissies en feitelijke onjuistheden in het omgevingsplan.

  • 4. Het college op te dragen om na afloop van elk kalenderjaar een overzicht te verstrekken van de wijzigingen van het omgevingsplan op grond van het delegatiebesluit onder beslispunt 3.

  • 5. Bovenstaande besluiten in te doen gaan per datum inwerkingtreding Omgevingswet.

  • 6. Tot datum inwerkingtreding Omgevingswet te handelen in de geest van beslispunten 1 en 2, wat wil zeggen:

    • 6a.

      overeenkomstig artikel 6.5, lid 3 van het Besluit omgevingsrecht (Bor) te besluiten dat een verklaring van geen bedenkingen zoals bedoeld in artikel 2.27 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) niet vereist is ingeval van aanvragen/situaties die niet zijn opgenomen in bijlage 1 bij dit voorstel;

    • 6b.

      bij aanvragen/situaties zoals opgenomen in bijlage 1 bij dit voorstel participatie door de initiatiefnemer actief te stimuleren en te verzoeken om bij de aanvraag te vermelden op welke wijze participatie heeft plaatsgevonden en wat daarvan de resultaten zijn.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 12 december 2022,

de voorzitter,

F. Vermeulen

de griffier,

G.B. Gnodde

Bijlage 1 – Categorieën van situaties voor bindend-adviesrecht1 en verplichte participatie

 

Bindend-adviesrecht

(16.15a onder b Omgevingswet)

Verplichte participatie (16.55 lid 7 Omgevingswet)

1. Woningen

Het toevoegen van 20 of meer woningen binnen de bebouwde kom

Het toevoegen van 5 of meer woningen binnen de bebouwde kom

 

Het toevoegen of bouwen van 3 of meer woningen in het buitengebied, tenzij sprake is van functie veranderingsbeleid

Het toevoegen of bouwen van 3 of meer woningen in het buitengebied, ook als sprake is van functieveranderingsbeleid

 

Het vergroten van (bedrijfs)woningen buiten de bebouwde kom, waardoor deze groter worden dan 1000 m3

Het vergroten van (bedrijfs) woningen buiten de bebouwde kom, waardoor deze groter worden dan 1000 m3

2. Bedrijvigheid

Het oprichten, veranderen of uitbreiden van bedrijvigheid in een zwaardere milieucategorie dan het omgevingsplan toestaat

Het oprichten, veranderen of uitbreiden van bedrijvigheid in een andere milieucategorie dan het omgevingsplan toestaat

 

Het oprichten, veranderen of uitbreiden van niet-agrarische bedrijvigheid in het buitengebied

Het oprichten, veranderen of uitbreiden van niet-agrarische bedrijvigheid in het buitengebied

 

Functiewijziging naar horeca met een oppervlak van meer dan 200 m2 bvo2

Functiewijziging naar horeca met een oppervlak van meer dan 200 m2 bvo

 

Functiewijziging naar detailhandel met een oppervlak van meer dan 1.000m2 bvo

Functiewijziging naar detailhandel met een oppervlak van meer dan 1.000m2 bvo

3. Antenne-installatie

Het oprichten of veranderen van een antenne-installatie hoger dan 40 m

Het oprichten of veranderen van een antenne-installatie, ongeacht hoogte

4. Intensieve recreatie3

Projecten ten behoeve van intensieve recreatie, inclusief de daarbij behorende voorzieningen (zoals paden, ontsluiting en groen)

Projecten ten behoeve van intensieve recreatie, inclusief de daarbij behorende voorzie-ningen (zoals paden, ontsluiting en groen)

 

5. Projecten met betrekking tot energie opwekking4

Het realiseren van minimaal één windmolen van ten minste 15 meter hoogte

Het realiseren van minimaal één windmolen, ongeacht de hoogte

 

Het realiseren van weiden met zonnepanelen van minimaal 1 hectare

Het realiseren van weiden met zonnepanelen, ongeacht de grootte

 

Het opwekken en/of opslag van andere vormen van energie (zoals buurtbatterij, biomassa-installatie en waterstof)

Het opwekken en/of opslag van andere vormen van energie (zoals buurtbatterij, biomassa-installatie en waterstof)

 

Adviesrecht

(16.15a onder b OW)

Verplichte participatie (16.55 lid 7 OW)

6. Maatschappelijke voorzieningen en sport-voorzieningen

Het realiseren van grootschalige5 maatschappelijke voorzieningen, zoals een multifunctionele accommodatie (MFA) of multifunctioneel centrum (MFC)

Het realiseren van maatschappelijke voorzieningen

 

Het realiseren van sportinfrastructuur, waaronder sportparken en sporthallen

Het realiseren van sportinfrastructuur, waaronder sportparken en sporthallen

7. Infrastructurele projecten

Het aanleggen/bouwen van grootschalige6 infrastructurele (kunst)werken

Het aanleggen/bouwen van infrastructurele (kunst)werken

 

Het aanleggen/bouwen van zelfstandige openbaar toegankelijke parkeergarages

Het aanleggen/bouwen van zelfstandige openbaar toegankelijke parkeergarages

8. Gevoelige onderwerpen7

Indien - naar mening van het college - sprake is van maatschappelijke onrust of van politiek gevoelige initiatieven die buiten de geldende kaders (omgevingsvisie en omgevingsplan) vallen

In overleg met de raad

Bijlage 2 – Lijst van gebruikte afkortingen

Binnenplanse opa

Omgevingsplanactiviteit die vergunningplichtig is vanuit het omgevingsplan

Buitenplanse opa

Omgevingsplanactiviteit die in strijd is met het omgevingsplan

Bvo

Bruto vloeroppervlak

MFA

Multi-functionele accomodatie

MFC

Multi-functioneel centrum

Opa

Omgevingsplanactiviteit, of activiteit in de fysieke leefomgeving

OW

Omgevingswet

VTH

Vergunning, toezicht, handhaving

Wro

Wet ruimtelijke ordening


Noot
1

Tot inwerkingtreding van de Omgevingswet moet hier worden gelezen: categorieën van situaties waarin de gemeenteraad wel gevraagd wordt een verklaring van geen bedenkingen af te geven.

Noot
2

Bvo = bruto vloeroppervlak.

Noot
3

Onder intensieve recreatie wordt verstaan een gebied specifiek bedoeld voor recreatiedoeleinden. Het kan hier gaan om zowel dagrecreatie alsook verblijfsrecreatie. Bij deze vormen van recreatie is sprake van permanent ruimtebeslag, eventueel aangevuld met faciliteiten ten behoeve van dat recreatieve gebruik. Voorbeelden zijn recreatieterreinen, campings, zwemplassen, etc.

Recreatief medegebruik van gronden voor wandelen, paardrijden, fietsen, varen, zwemmen en vissen, waarbij de recreatie geen specifiek beslag legt op de ruimte, zien wij als extensieve dagrecreatie.

Noot
4

In de keuze en normering van de projecten genoemd onder 5.1 t/m 5.3 is het onderscheid gemaakt tussen grootschalige en individuele toepassing. Kleinschalige individuele energieopwekking voor eigen gebruik (bijvoorbeeld zonnepanelen op de eigen garage) valt daarbij buiten het adviesrecht van de gemeenteraad en verplichte participatie.

Noot
5

Met ‘grootschalig’ wordt hier bedoeld die maatschappelijke voorzieningen, die normaal gesproken niet zonder meer overal in de woonomgeving passen, gelet op specifieke eisen ten aanzien van het gebruik, situering en bereikbaarheid. In veel gevallen gaat het hier om intensieve functies/voorzieningen, die tot 7 dagen in de week / 24 u per dag toegankelijk zijn.

Noot
6

Grootschalig: hiermee wordt bedoeld o.a. de nieuw-aanleg van rondwegen, spoortunnels en viaducten.

Noot
7

De onderwerpen 1 t/m 7 van deze lijst zijn niet uitputtend. Er zullen zich gevallen voordoen, welke voorheen niet in te schatten waren, maar waarbij het college toch graag het advies van de gemeenteraad inwint. Omdat niet scherp te maken is om welke gevallen het concreet zal gaan, kan niet bij voorbaat participatie verplicht worden gesteld.