Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR723041
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR723041/1
Reglement van Orde op de raadscommissies gemeente Vijfheerenlanden 2024
Geldend van 23-07-2024 t/m heden
Intitulé
Reglement van Orde op de raadscommissies gemeente Vijfheerenlanden 2024De raad van de gemeente Vijfheerenlanden;
gelet op artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet;
besluit vast te stellen het Reglement van Orde op de raadscommissies gemeente Vijfheerenlanden 2024:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
- •
voorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens vervanger;
- •
commissiegriffier: secretaris van een raadscommissie of diens vervanger;
- •
griffier: griffier van de raad of diens vervanger;
- •
vergadering(en): vergadering(en) van een raadscommissie;
- •
commissie(s): raadscommissie(s) als bedoeld in artikel 82 Gemeentewet;
- •
agendacommissie: de commissie als beschreven in artikel 2 van het Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van Vijfheerenlanden 2023.
Artikel 2 Instelling raadscommissies
De raad stelt de volgende commissies in:
- •
Ruimte, Wonen en Duurzaamheid (RWD)
- •
Welzijn, Onderwijs en Sport (WOS).
- •
Algemene Zaken (AZ).
De commissie RWD adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:
- a)
Ruimtelijke Ordening
- b)
Wonen
- c)
Grondexploitaties en vastgoed
- d)
Duurzaamheid en milieu
- e)
Verkeer en vervoer
- f)
Openbare werken
- g)
Circulariteit
De commissie WOS adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:
- a)
Volksgezondheid en welzijn
- b)
Onderwijs
- c)
Sport
- d)
Jeugd/jeugdzorg
- e)
Arbeid en inkomen
- f)
Integratie en inburgering
- g)
Inclusie en emancipatie
De commissie AZ adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:
- a)
Bestuur, organisatie en representatie
- b)
Regionale samenwerking
- c)
Veiligheid, openbare orde en toezicht
- d)
Financiën
- e)
Wijk- en kerngericht werken
- f)
Communicatie en participatie
- g)
Toerisme en recreatie
- h)
Kunst, cultuur en erfgoed
- i)
Economie
Indien een onderwerp meerdere commissies aangaat, bepaalt de agendacommissie in welke commissie(s) het onderwerp wordt behandeld.
Als een gezamenlijke vergadering van commissies wordt belegd, vervult de voorzitter van de commissie die het onderwerp het meest aangaat, de taken van de voorzitter.
Artikel 3 Taken
Een raadscommissie:
- 1.
brengt advies uit aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden betrekking hebben
- 2.
kan advies uitbrengen aan de raad over andere onderwerpen dan bedoeld onder 1;
- 3.
voert overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval de door hen verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de onderwerpen bedoeld onder 1;
- 4.
wisselt politieke standpunten uit.
Artikel 4 Samenstelling
-
1. De raadscommissies kennen geen vaste leden
-
2. Een raadscommissie bestaat uit maximaal twee commissieleden per fractie.
-
3. De leden kunnen raadslid of commissielid niet-raadslid zijn.
-
4. Elke fractie kan maximaal 2 commissieleden zijnde niet-raadsleden ter benoeming aan de gemeenteraad voordragen.
-
5. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn op de commissieleden niet-raadsleden, van overeenkomstige toepassing
-
6. Alvorens zijn functie te aanvaarden legt het lid, niet zijnde een raadslid, in handen van de voorzitter van de raad de eed of belofte af overeenkomstig artikel 14 van de Gemeentewet
-
7. De commissieleden niet-raadsleden worden voor de duur van de raadsperiode benoemd.
Artikel 5 Voorzitter
-
1. De voorzitter en zijn plaatsvervanger worden door de raad uit zijn midden benoemd.
-
2. De voorzitter is geen lid van de commissie.
-
3. De voorzitter is belast met:
- a)
het leiden van de vergadering;
- b)
het handhaven van de orde;
- c)
het doen naleven van deze verordening en het reglement van orde;
- d)
het tekenen van de stukken, die van de commissie uitgaan.
- a)
-
4. de raad kan de voorzitter of zijn plaatsvervanger ontslaan
-
5. de voorzitter en zijn plaatsvervanger kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen hiervan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat direct in.
Artikel 6 Commissiegriffier
-
1. De commissies worden in alles wat de hun opgedragen taak betreft bijgestaan door een com-missiegriffier, te weten de griffier of een door hem aangewezen griffiemedewerker.
-
2. De (commissie)griffier is in iedere vergadering aanwezig.
-
3. De commissiegriffier kan op uitnodiging van de commissievoorzitter aan de beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.
Artikel 7 College en secretaris
-
1. Burgemeester en wethouders zijn standaard uitgenodigd om in de vergadering aanwezig te zijn.
-
2. Iedere portefeuillehouder kan aan de beraadslagingen deelnemen.
-
3. De raadscommissie kan het college verzoeken de secretaris aanwezig te laten zijn in de vergadering en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in deze verordening.
Voorbereidingen
Artikel 8 Oproep en voorlopige agenda
-
1. De voorzitter zendt ten minste zeven dagen voor een vergadering de leden een elektronische oproep onder vermelding van de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering.
-
2. De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken worden tegelijkertijd met de elektronische oproep beschikbaar gesteld.
-
3. Collegevoorstellen worden direct na besluit en ondertekening elektronisch openbaar gemaakt
-
4. Informatie van de raadscommissie of aan de raadscommissie verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijft in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier.
Artikel 9 Aanvullende agenda
Indien een aanvullende agenda wordt vastgesteld, worden deze agenda en de daarop vermelde voorstellen of onderwerpen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden
Artikel 10 Openbare kennisgeving
Commissievergaderingen worden door aankondiging in een lokaal weekblad en door plaatsing op de internetsite van de gemeente ter openbare kennis gebracht.
Artikel 11 Deadline technische vragen
Technische vragen die uiterlijk 3 werkdagen voor aanvang van de commissie vóór 12:00 uur ingediend zijn, worden uiterlijk 24 uur voor aanvang van de commissie beantwoord.
Aanvang commissievergadering |
Deadline technische vragen |
Maandag 20:00 uur |
Woensdag 12:00 uur |
Dinsdag 20:00 uur |
Donderdag 12:00 uur |
Woensdag 20:00 uur |
Vrijdag 12:00 uur |
Donderdag 20:00 uur |
Maandag 12:00 uur |
Ter vergadering
Artikel 12 Presentielijst
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 13 Opening vergadering en quorum
-
1. De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, indien meer dan de helft van het aantal van de fracties aanwezig is;
-
2. Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal fracties aanwezig is, bepaalt de voorzitter in overleg met de aanwezige fracties, na voorlezing van de namen der afwezige fracties, dag en uur van de volgende vergadering;
-
3. Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing. In deze vergadering kan de commissie alleen beraadslagen of adviseren over de onderwerpen die zijn geagendeerd.
Artikel 14 Verslag en besluitenlijst
-
1. Een commissiegriffier draagt zorg voor audio-/videoverslagen en besluitenlijsten van vergaderingen.
-
2. Het audio/videoverslag:
- a.
Omvat de volledige vergadering
- b.
Wordt geïndexeerd naar de onderwerpen die besproken zijn en de sprekers die het woord hebben gevoerd;
- c.
Is zo spoedig mogelijk via de website van de gemeente toegankelijk
- a.
-
3. De besluitenlijst bevat in ieder geval:
- a.
De namen van de voorzitter, de griffier, de leden en de overige deelnemers aan de vergadering;
- b.
Een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;
- c.
Gedane toezeggingen en gemaakte afspraken.
- a.
-
4. Bij het begin van de vergadering wordt de besluitenlijst van de vorige vergadering vastgesteld.
-
5. Vastgestelde besluitenlijsten worden ondertekend door de commissiegriffier.
Artikel 15 Advies
-
1. Wanneer de voorzitter vaststelt, dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, sluit hij de beraadslaging, tenzij de commissie anders beslist.
-
2. Nadat de beraadslaging is gesloten, beslist de commissie of er een advies aan de raad wordt uitgebracht.
-
3. Nadat de beraadslaging is gesloten, vraagt de voorzitter wie voornemens is een motie of amendement in te dienen. Dit bepaalt of het voorstel een bespreekstuk wordt op de concept-agenda van de raad.
-
4. In een vergadering vinden geen stemmingen plaats, uitgezonderd;
- a.
Over de vraag of een voorstel rijp is voor besluitvorming in de raad;
- b.
Over het aanmerken van een voorstel als hamerstuk;
- c.
Over geheimhouding
- d.
Over voorstellen van orde
Met betrekking tot het aanmerken van een voorstel als hamerstuk is unanimiteit vereist.
- a.
Artikel 16 Aantal spreektermijnen en spreektijd
-
1. Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist.
-
2. In de eerste termijn spreekt één woordvoerder per fractie en zijn interrupties niet toegestaan. Voor de eerste spreektermijn geldt een spreektijd van maximaal 5 minuten tenzij anders afgesproken door de agendacommissie.
-
3. In de tweede termijn kunnen ook andere fractieleden het woord voeren en zijn interrupties ongelimiteerd toegestaan.
-
4. Elke spreektermijn wordt door de voorzitter afgesloten.
-
5. Een lid mag in een termijn niet meer dan één maal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel.
-
6. Bij de bepaling hoeveel malen een lid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.
-
7. Voor collegeleden geldt een spreektijd van maximaal 5 minuten per termijn, tenzij anders afgesproken door de agendacommissie.
-
8. De bespreking van een voorstel dat Ter Opiniëring op de agenda van de raadscommissie staat, is gericht op dialoog tussen het college en de commissie. In dat licht kan de voorzitter van lid 2, 5 en 7 afwijken.
Artikel 17 Deelname aan de beraadslaging door anderen
Een raadscommissie kan op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Artikel 18 Handhaving en schorsing
-
1. De commissievoorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering.
-
2. Hij roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.
-
3. Hij kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening van de vergadering de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.
-
4. Hij kan de raadscommissie voorstellen een commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het commissielid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig laat de commissievoorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Artikel 19 Voorstellen van orde
-
1. De voorzitter en ieder lid kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.
-
2. Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen.
-
3. Over een voorstel van orde beslist de commissie terstond met een ja of nee.
Besloten vergaderingen
Artikel 20 Toepassing verordening op besloten vergaderingen
Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 21 Verslag en besluitenlijst besloten vergadering
-
1. Audioverslagen en besluitenlijsten van besloten vergaderingen worden niet verspreid, maar uitsluitend voor de commissieleden te beluisteren respectievelijk ter inzage gelegd bij de commissiegriffier.
-
2. De besluitenlijsten worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een besluit over het al dan niet opheffen van de geheimhouding op het audioverslag en de besluitenlijst.
-
3. De vastgestelde besluitenlijsten worden door de commissiegriffier ondertekend.
Artikel 22 Opheffen geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.
Toehoorders en pers
Artikel 24 Toehoorders en pers
-
1. De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.
-
2. Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.
-
3. De voorzitter is bevoegd, toehoorders die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te doen vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren kan hij voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen.
Artikel 25 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de commissievoorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Slotbepalingen
Artikel 26 Uitleg verordening
In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.
Artikel 27 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Het reglement van orde op de raadscommissies gemeente Vijfheerenlanden 2024 vervangt het reglement van orde op de raadscommissies gemeente Vijfheerenlanden 2023.
-
2. Dit reglement treedt in werking na besluitvorming op 4 juli 2024.
-
3. Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement van orde op de raadscommissies gemeente Vijfheerenlanden 2024.
Ondertekening
Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 4 juli 2024,
De raadsgriffier,
K.I. (Krista) Goossens
De voorzitter
S. (Sjors) Fröhlich
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl