Beleidsnotitie 'Zonnecarports op openbare parkeerterreinen Dinkelland'

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 24-07-2024

Intitulé

Beleidsnotitie 'Zonnecarports op openbare parkeerterreinen Dinkelland'

Definitief besluit college

  • 1.

    In te stemmen met de beleidsnotitie 'Zonnecarports op openbare parkeerterreinen Dinkelland'

  • 2.

    De raad hierover via bijgevoegde raadsbrief te informeren

afbeelding binnen de regeling

Inleiding

De vier gemeenten in Noordoost Twente (Dinkelland, Losser, Oldenzaal en Tubbergen), hierna te noemen NOT-gemeenten, willen bijdragen aan de klimaatdoelen. In 2030 moet 50% van de energievoorziening duurzaam zijn opgewekt (en in 2050 volledig). In lijn met die doelstellingen stellen wij voor gemeente Dinkelland ons de doelstelling om 40% van het energiegebruik duurzaam op te wekken in 2026. Hier willen we samen met inwoners, organisaties en andere gemeenten invulling aan geven. We bundelen de krachten in het samenwerkingsverband Energie van Noordoost Twente.

Een goed ontwikkelde en betrouwbare manier van duurzaam elektriciteit opwekken is het gebruik van zonnepanelen. Omdat de gemeente Dinkelland ervoor heeft gekozen om beperkt zonnevelden toe te staan, is het van belang dat er wordt gekeken naar andere inpassingsmogelijkheden voor (PV) zonnepanelen. Naast het plaatsen van zonnepanelen op daken zien we een groot potentieel op de (openbare) parkeerplaatsen.

Door parkeerplaatsen te voorzien van zonnecarports kan de reeds bestaande ruimte efficiënter en duurzamer worden ingezet:

  • Functie parkeerplaats blijft behouden

  • Auto’s zijn beter beschermd tegen de weersinvloeden

  • Er wordt duurzame energie opgewekt welke direct kan worden ingezet

In deze notitie worden criteria uiteengezet die van belang zijn voor het inzetten van zonnecarports binnen de gemeente Dinkelland

Doelstelling

We moeten meer energie duurzaam opwekken. In 2030 moet 50% van de energievoorziening duurzaam zijn opgewekt (en in 2050 volledig). Hier willen we samen met inwoners, bedrijven en organisaties invulling aan geven.

Er moet in dit verband worden gekeken naar alle mogelijkheden voor het inpassen van PV-panelen. Zonnecarports op openbare parkeerterreinen kunnen hierbij een belangrijke rol vervullen.

Effect en meerwaarde

In de gemeente Dinkelland wordt als doel gesteld om in 2030, 50% van de energie duurzaam op te wekken. Naast duurzame elektriciteitsopwek door wind, speelt elektriciteitsopwek door PV-panelen hierbij een grote rol. Zonnevelden op agrarische grond zijn beperkt mogelijk. Om die reden worden alle kansen voor de inpassing voor PV-panelen in kaart gebracht en afgewogen.

Zonnecarports bieden de mogelijkheid om PV-panelen te plaatsen op parkeerterreinen, zonder dat daarmee de primaire functie van het parkeerterrein in gevaar komt beter nog: er wordt zelfs een extra functie gegeven aan het parkeerterrein. Naast het primaire doel om parkeerruimte te bieden, kan dezelfde oppervlakte worden gebruikt om duurzame energie in te zetten. Het geven van een extra functie aan een dergelijk terrein biedt grote meerwaarde voor het halen van de duurzaamheidsdoelstellingen. Om die reden wil de gemeente Dinkelland deze kansen onderzoeken.

Hoewel het plaatsen van zonnecarports wel degelijk meerwaarde kan bieden, moet er altijd zorgvuldig in kaart worden gebracht in welke configuratie PV-panelen het meest geschikt geplaatst kunnen worden op de gekozen locatie. Ruimtelijke, financieel en technisch gezien kan er veel verschil zitten tussen verschillende PV-configuraties. Wanneer er bijvoorbeeld op een locatie een dak aanwezig is, welke nog niet benut is met PV-panelen, zal die optie vaak goedkoper en beter inpasbaar zijn dan het plaatsen van zonnecarports.

Criteria: waar moet een zonnecarport aan voldoen?

Aard en omvang

Om zoveel mogelijk duurzame energie op te wekken, is het als gemeente belangrijk om alle kansen te benutten. Zonnepanelen plaatsen boven een bestaande parkeerplaats kan helpen om bij te dragen aan de duurzaamheidsopgave. Openbare parkeerterreinen bieden in potentie een goede mogelijkheid voor het plaatsen van PV-panelen. Het is daarom zinvol om helderheid te creëren over de kaders waarbinnen dit mogelijk is.

Vanuit deze kaders, kunnen locaties worden beoordeeld op de toepasbaarheid van zonnecarports. Het is in het algemeen belangrijk om de zonnecarports te plaatsen op locaties waar ze een meerwaarde bieden voor de locatie en omgeving.

Ruimtelijke Ordening

Bestemmingsplan

Er dient te worden getoetst of zonnecarports passen binnen het bestemmingsplan/omgevingsplan en de lokaal geldende bouwregels. Indien dit niet past, moet er worden gekeken of er maatwerk kan worden geleverd. Er dient dan wel rekening te worden gehouden met extra risico’s en kosten. Dit moet per aanvraag bekeken worden.

Welstand

Omdat voor een zonnecarport een vergunning nodig is, zal het plan getoetst moeten worden aan de Nota Omgevingskwaliteit. Hierin staan regels die bepalen of een bouwwerk past in de omgeving. De stadsbouwmeester zal hierin adviseren.

Hierbij wordt o.a. gekeken naar de volgende aspecten:

  • Balans in het ontwerp

    • o

      Past de bezettingsgraad van de carports bij de omvang van het parkeerterrein.

  • Inpassing van het ontwerp in de omliggende omgeving

    • o

      Vormen van gebouwen en pleinen.

  • Natuurinclusiviteit van gebruikte materialen

Openbare ruimte

Zonnecarports worden geplaatst op reeds bestaande parkeerterreinen. Wanneer dit openbare parkeerterreinen betreft, wordt hierbij een verandering in de openbare ruimte gerealiseerd. Er zijn daarbij verschillende speerpunten waar aandacht aan besteed dient te worden. Bij enkele criteria moet er project- en ontwerp specifiek worden gekeken of er aan de lokaal geldende eisen wordt voldaan.

Parkeeropgave

Het ontwerp moet worden getoetst aan de lokaal geldende parkeeropgave. De Lokaal geldende parkeeropgave dient gehandhaafd te worden. Dit betekent dat er zo min mogelijk, dan wel geen, in principe geen parkeerplaatsen mogen worden ingeleverd voor het realiseren van de zonnecarports. Bij uitzondering is wellicht maatwerk mogelijk of kan er op een andere plek gecompenseerd worden.

Waterhuishouding

Het ontwerp moet in zijn geheel aansluiten bij de reeds aanwezige waterhuishouding. Het realiseren van de zonnecarports mag in geen geval problemen veroorzaken met waterhuishouding en waterafvoer op en rond het parkeerterrein.

Onderhoud van de openbare ruimte

Er moet rekening worden gehouden met het onderhoud aan de openbare ruimte. Denk hierbij aan strooi- en veegmachines, maar o.a. ook aan kolkenzuigers. Waar mogelijk moet hHet parkeerterrein moet zoveel mogelijk kunnen blijven deelnemen aan het bestaande onderhoudsregime in het reeds uitgevoerde onderhoud voor het betreffende parkeerterrein.

Indien het ontwerp van de zonnecarport wel invloed zal hebben op het bestaande onderhoudsregime, dienen de consequenties hiervan in kaart te worden gebracht, waarbij eventuele financiële gevolgen mee moeten worden genomen in de businesscase.

Daarnaast moet er rekening worden gehouden met brandveiligheid door middel van een Scope 12 keuring.

Hittestress

Om hittestress te voorkomen dient er zoveel mogelijk groen te worden opgenomen in het ontwerp van de carports.

Vandalisme

In eerste instantie moet het ontwerp zodanig uitgevoerd worden dat er minimale kans is op beschadigingen door vandalisme. Daarnaast moet er in het projectplan worden beschreven hoe er wordt gehandeld wanneer er toch vernieling van (delen van) de installatie heeft plaats gevonden.

Nevenfuncties

Bij het bepalen van een geschikte locatie is het belangrijk om te kijken naar de functie van het parkeerterrein. In sommige gevallen kan het parkeerterrein structureel of incidenteel gebruikt worden voor andere activiteiten. Bijvoorbeeld: markt of kermis. Wanneer dit het geval is moet het belang van deze functies mee worden genomen bij de ontwikkeling van een project op deze locatie.

Businesscase

Er dient een businessplan opgesteld te worden waarin duidelijk wordt hoe het project gefinancierd gaat worden. Voor duurzame initiatieven kan er een vrijstelling van leges voor vergunningsverlening worden aangevraagd.

Koppelkansen

Laadpalen

De zonnecarport kan nog meer waarde creëren op een parkeerterrein wanneer de opgewekte stroom direct duurzaam kan worden ingezet. Het plaatsen van laadpalen kan bijdragen aan deze meerwaarde, omdat auto’s dan direct met zonnestroom opgeladen kunnen worden.

Per project zal er moeten worden gekeken, of en hoeveel laadpalen passend zijn in het ontwerp. Uitgangspunt is om minimaal 2% van de parkeerplaatsen te voorzien van een laadpaal.

Overige initiatieven

Om brede draagkracht te creëren voor de inpassing van zonnecarports op een parkeerterrein, is het belangrijk dat er zoveel mogelijk koppelkansen worden bekeken om de directe inzetbaarheid van de opgewekte stroom te bewerkstelligen.

Processtappen realisatie

Voor het aanvragen van een zonnecarport moet een compleet projectplan worden ingediend door de aanvrager.

Het projectplan dient minimaal de volgende zaken toe te lichten:

  • Algemeen

    • o

      Beschrijving locatie/gebied

      • Eventuele nevenfuncties waarvoor het terrein gebruikt wordt

    • o

      Aanleiding

    • o

      Participatie omwonenden

      • Participatieplan

    • o

      Beschrijving installatie

      • Technische beschrijving

      • Ruimtelijke inpassing

    • o

      Doel en toepassing opgewekte stroom

      • Duidelijk plan voor de afzet voor 5 en 10 jaar

      • Inclusief oordeel netbeheerder op dit plan

      • Eventuele inzet van accu i.v.m. netcongestie

      • Directe lijn mogelijkheden

    • o

      Businesscase

    • o

      Koppelkansen die benut worden

      • Tussen eventueel meerdere locaties

      • Andere initiatieven

      • Laadinfra

    • o

      Vergunningstraject

Specifieke punten die toegelicht moeten worden:

Beschrijving installatie

  • Constructieberekening

    • o

      Volledige berekening van o.a. de constructie, fundering etc.

    • o

      Bodemanalyse

    • o

      Windbelasting

  • Design

    • o

      Designstudie

    • o

      Uitstraling

    • o

      Inpassing in omgeving

    • o

      Biodiversiteit

      • Beplanting

      • Dieren

    • o

      Natuurinclusief materiaalgebruik

  • Parkeerplan

    • o

      Parkeeropgave

    • o

      Laadpalen

  • Plan voor de waterhuishouding

  • Onderhoudsplan

    • o

      Wie onderhoudt de gehele installatie?

    • o

      Hoe om te gaan met levensduur en vervanging van onderdelen?

    • o

      Hoe wordt het onderhoud van de openbare ruimte onder en rondom de zonnecarport gerealiseerd? Hoe verhoudt dit zich tot de huidige situatie?

    • o

      Hoe wordt omgegaan met vandalisme?

    • o

      Brandveiligheid van de installatie

      • Scope 12 keuring moet worden uitgevoerd.

Businesscase

Volledige beschrijving van de financiële haalbaarheid van het project.

  • Onderhoudskosten

  • Energiecontract

    • o

      Duidelijk in kaart brengen stroomafzet scenario’s (5 +10 jaar)

  • Onderhoudscontract

  • evt. extra kosten door gemeentelijke procedures

  • Opbrengsten laadfaciliteit

  • Leges en eventuele vrijstelling

  • Subsidies

Afstemming derden

  • Netbeheerder

  • Leverancier installatie

  • Energieleverancier

  • Gemeente

Zonnecarports in de Gemeente Dinkelland

Inventarisatie potentiële en kansrijke locaties

Om een inventarisatie met bijbehorend overzicht te maken van geschikte locaties voor zonnecarports binnen de gemeente is er gekeken naar openbare parkeerterreinen die nog niet bebouwd zijn. Hieronder is een tabel weergegeven met deze locaties. Bij de locaties is ook in kaart gebracht welke potentiële parkeerplaatsoppervlakte gebruikt kan worden voor het plaatsen van zonnecarports.

Locatie nr

Plaats

Adres

Instantie

Potentieel oppervlak [m²]

1

Rossum

Boschweg 3 Rossum

Voetbalvereniging

440

2

Denekamp

Kappelhofsweg 12, Denekamp

SDC'12

1790

3

Denekamp

Molendijk 14 Denekamp

Dorper Esch

1380

4

Denekamp

Oranjestraat 23 Denekamp

Bushalte school combi

550

5

Denekamp

Eurowerft Denekamp

Aldi eurowerf

700

6

Denekamp

Meester Mulderstraat 38 Denekamp

Tennisbaan

1240

7

Ootmarsum

7631 GH Ootmarsum

Aula

1260

8

Ootmarsum

Wildehof 2 Ootmarsum

De schalm, sporthal

800

9

Ootmarsum

Stadsweide, langs de oldenzaalstestraat 7636 PK

verzamelparkeerplaats

1800

10

Ootmarsum

Alleeweg 21 Ootmarsum

Kosc voetbal

1470

11

Ootmarsum

Kruising Oldenzaalsvoetpad - Smithuisstraat

ben morshuisplein

700

12

Weerselo

Stadtlohnallee 7 Weerselo

tennisvelden

675

13

Weerselo

Gunnerstraat 31 Weerselo

UD voetbal

1015

14

Deurningen

Kerkweg 14 Deurningen. kruizing veldzijde en Kerkweg

sportvelden

700

15

Saasveld

Van Reedestraat 2 Saasveld

Gymzaal-volleybal

750

Ondertekening