Regeling vervalt per 31-12-2028

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent subsidie Wijkactiviteiten door vrijwilligers tot en met €2.500,-

Geldend van 20-09-2024 t/m 30-12-2028 met terugwerkende kracht vanaf 23-07-2024

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent subsidie Wijkactiviteiten door vrijwilligers tot en met €2.500,-

Burgemeester en Wethouders van Amersfoort;

gelezen de nota Beleidskader Amersfoort Inclusieve Stad 2021-2026 d.d. 23 maart 2021;

gelezen de nota Sportnota 2019-2024 d.d. december 2019;

gelezen de nota Sport en beweegakkoord van Amersfoort d.d. 15 april 2020;

gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening Amersfoort;

overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan de doelen uit het wijkplan;

overwegende dat het gewenst is dat de Subsidieregeling ‘Wijkactiviteiten door vrijwilligers tot en met €2.500,-‘ richting geeft aan hoe de gemeente haar middelen wilt inzetten;

overwegende dat er aparte subsidieregelingen zijn voor het ondersteunen van sociaal beheer van een wijkontmoetingsplek in de wijk en er een stedelijke regeling is voor stedelijke ontmoetingsactiviteiten en lichte ondersteuning;

overwegende dat met deze regeling aanvragen kunnen worden gedaan van maximaal €2.500,- met uitsluitend inzet van vrijwilligers;

overwegende dat kernpartners in de wijk de (inwoners-)initiatieven waar gewenst ondersteunen bij het opzetten en uitvoeren van activiteiten;

overwegende dat alle relevante partijen, waaronder inwoners, in de wijk gezamenlijk en in goed overleg vorm hebben gegeven aan de analyse van de wijk en wij hebben dit vertaald naar een wijkplan;

overwegende dat binnen het kader van deze subsidieregeling alle partijen in de wijk samenwerken op basis van respect, gelijkwaardigheid, vertrouwen en persoonlijk contact;

overwegende dat binnen het kader van deze subsidieregeling alle partijen in de wijk samen zorgen voor een toegankelijke, inclusieve, discriminatievrije, diverse stad.

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Asv: Algemene subsidieverordening Amersfoort;

  • b.

    buurtbestuur: commissie per wijkcombinatie bestaand uit onafhankelijke inwoners en professionals uit de wijk die de gemeente raadpleegt ten aanzien van aanvragen aan de gemeente verstrekt binnen deze regeling;

  • c.

    inloopvoorziening: ruimte binnen een wijkontmoetingsplek waar inwoners elkaar vrij toegankelijk en laagdrempelig kunnen ontmoeten en waar inwoners informatie en advies kunnen krijgen. Dat zijn dus niet activiteiten waarvoor je voor moet opgeven of waar kosten aan verbonden zitten;

  • d.

    kernpartners: organisaties Indebuurt033, SRO en GGDrU, die in Amersfoort aan de hand van het wijkplan wijkgerichte invulling geven aan de doelen met betrekking tot welzijn, sportstimulering en gezondheidsbevordering en hiertoe een opdracht hebben gekregen van de gemeente Amersfoort;

  • e.

    sociaal beheer: invulling van programmering van de wijkontmoetingsplek, faciliteren van vrijwilligers, onderhouden netwerk in de wijk;

  • f.

    wijkontmoetingsplek: een herkenbare fysieke plek beschikbaar voor ontmoeting en activiteiten in de wijk voor alle inwoners, ten minste voor inwoners in een kwetsbare situatie. Met een preventieve werking door het faciliteren van contacten en het signaleren van advies- en ondersteuningsvragen;

  • g.

    wijkplan: door het college vastgesteld document waarin gewenste ondersteuning op wijkniveau op het terrein van de sociale basisinfrastructuur wordt beschreven.

Artikel 2. Het doel van de regeling

Met deze subsidieregeling ondersteunen we laagdrempelige collectieve activiteiten die het netwerk van formele en informele voorzieningen en verbanden in de wijk en buurt versterken. De ondersteuning onder deze regeling is voor activiteiten door vrijwilligers tot en met een bedrag van €2.500,-. Daarmee draagt de subsidieregeling bij aan het algemene doel van de gemeente Amersfoort voor het realiseren van een stevig sociaal fundament met een potentieel preventieve en vroegsignalerende functie.

Artikel 3. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Burgemeester en wethouders verstrekken uitsluitend subsidie voor collectieve activiteiten die bijdragen aan de doelen van het wijkplan van de desbetreffende wijk en gericht zijn op ontmoeting, advies en/of lichte vormen van ondersteuning. Binnen deze regeling komen alleen activiteiten in aanmerking die worden uitgevoerd door vrijwilligers tot en met een bedrag van €2.500,-.

Artikel 4. Indieningstermijn aanvraag

Een aanvrager kan gedurende het hele jaar aanvragen indienen.

Artikel 5. Eisen aan de aanvrager

  • 1. Subsidie kan enkel worden aangevraagd door natuurlijke personen en rechtspersonen met beperkte of volledige rechtsbevoegdheid.

  • 2. Rechtspersonen met beperkte rechtsbevoegdheid moeten staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en in bezit zijn van een zakelijk rekeningnummer op naam van de rechtspersoon.

  • 3. De aanvrager heeft geen winstoogmerk met de uitvoering van de activiteiten.

  • 4. Indien een natuurlijk persoon gebruik wil maken van een rechtspersoon voor het beheer van de subsidiegelden, wordt de aanvraag gedaan op naam van de rechtspersoon en worden de gegevens van de natuurlijk persoon op het aanmeldformulier vermeld als mede-aanvrager. De rechtspersoon is de aanvrager en blijft ten alle tijden verantwoordelijke voor de uitvoering van de subsidie en de (financiële) verantwoording.

Artikel 6. Eisen aan de aanvraag

  • 1. Een aanvraag wordt ingediend op het door burgemeester en wethouders vastgestelde aanvraagformulier.

  • 2. De aanvraag voldoet aan alle eisen zoals gesteld in artikel 6 van de Asv. In aanvulling hierop blijkt uit het bij de aanvraag overgelegde activiteitenplan:

    • a)

      dat de activiteit aansluit op de doelen uit het betreffende wijkplan;

    • b)

      dat aannemelijk is dat de activiteit aansluit op behoefte van inwoners uit de wijk.

  • 3. In aanvulling op artikel 8 van de Asv, geeft de begroting, in het geval vrijwilligersvergoeding wordt aangevraagd, in elk geval inzicht in het aantal vrijwilligers dat wordt ingezet en de uren waarvoor de vrijwilligersvergoeding wordt aangevraagd.

Artikel 7. Subsidiabele kosten

  • 1. In aanvulling op artikel 10, eerste lid, van de Asv komen de volgende kosten, in aanmerking voor subsidie:

    • a)

      kosten voor organisatie en materialen ten behoeve van promotie, pr, communicatie met een maximum van 10% van de totale subsidiabele kosten;

    • b)

      vrijwilligersvergoeding;

    • c)

      huurkosten;

    • d)

      legeskosten.

  • 2. In aanvulling op artikel 10, tweede lid, van de Asv verstrekken burgemeester en wethouders in ieder geval geen subsidie voor:

    • a)

      loonkosten;

    • b)

      kosten van activiteiten die redelijkerwijs kunnen worden gedekt uit de opbrengsten die met de activiteiten verband houden;

    • c)

      kosten om te voldoen aan wettelijke verplichtingen of aan gangbare minimumkwaliteitseisen;

    • d)

      kosten van in natura geleverde diensten en goederen;

    • e)

      kosten van gelieerde rechtspersonen die onderling in rekening worden gebracht;

    • f)

      kosten van prijzen of prijzengeld;

    • g)

      kosten voor maaltijden voor deelnemers of catering voorafgaand, tijdens, of na afloop van de activiteit;

    • h)

      kosten die worden gemaakt, of zijn opgekomen, na het verstrijken van het tijdvak waar de subsidie betrekking op heeft;

    • i)

      kosten voor de inloopvoorziening van een wijkontmoetingsplek;

    • j)

      kosten voor sociaal beheer van een wijkontmoetingsplek.

Artikel 8. Hoogte subsidie

De subsidie van de gemeente Amersfoort bedraagt ten hoogste 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van €2.500,- per aanvraag.

Artikel 9. Subsidieplafond

  • 1. Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks bij afzonderlijk besluit, voor de activiteiten bedoeld in artikel 3, een subsidieplafond en deelplafonds per wijk vast.

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen een subsidieplafond verlagen als:

    • a)

      het plafond wordt vastgesteld voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd, en

    • b)

      de subsidieaanvragen waarop het subsidieplafond betrekking heeft, moeten worden ingediend voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd.

  • 3. Bij de bekendmaking van een subsidieplafond dat kan worden verlaagd overeenkomstig het vorige lid, wordt gewezen op de mogelijkheid van verlaging en de gevolgen daarvan voor reeds ingediende aanvragen.

  • 4. Een subsidie ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende middelen op de begroting beschikbaar zullen worden gesteld. Bij de verleningsbeschikking wordt daarop gewezen.

Artikel 10. Weigeringsgronden

Overeenkomstig artikel 14, tweede lid, onder d, van de Asv beslissen burgemeester en wethouders afwijzend op de aanvraag als:

  • a)

    de benodigde ondersteuning in een wijk zoals beschreven in het wijkplan reeds is of wordt ingevuld en waarmee het vastgestelde doel voor die wijk volgens burgemeester en wethouders is of wordt bereikt;

  • b)

    door verstrekking van subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden en de aanvraag daardoor slechts gedeeltelijk zou kunnen worden gehonoreerd;

  • c)

    de activiteit een (afsluitend) (buurt)feest betreft;

  • d)

    De aanvrager onder deze regeling €5.000,- reeds toegekend heeft gekregen, tenzij de aanvrager een rechtspersoon is die namens mede-aanvragers in de vorm van een natuurlijk persoon de aanvragen heeft ingediend zoals bedoeld in artikel 5, vierde lid.

Artikel 11. Wijze van verdeling

  • 1. Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2. Als de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt met betrekking tot de verdeling als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 3. Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag is ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

  • 4. Indien honorering van een activiteit ertoe zou leiden dat het beschikbare deelsubsidieplafond zou worden overschreden, dan wordt deze activiteit afgewezen.

Artikel 12. Subsidievaststelling

Overeenkomstig artikel 25 van de Asv wordt de subsidie direct vastgesteld.

Artikel 13. Verplichtingen

In aanvulling op hoofdstuk 4 van de Asv is de subsidieontvanger verplicht:

  • a)

    om kenbaar te maken tijdens de uitvoering van de activiteit dat de activiteit wordt uitgevoerd (mede) met subsidie van de gemeente Amersfoort;

  • b)

    binnen vier weken na afloop van de activiteit een beknopt verslag in te dienen. Het verslag vermeldt ten minste hoeveel deelnemers hebben deelgenomen, wat goed is gegaan en waar leerpunten liggen. Waar mogelijk bevat het verslag beeldmateriaal van de activiteit. Dit beeldmateriaal wordt niet zonder toestemming gepubliceerd.

  • c)

    de natuurlijke personen die vanuit de subsidiabele activiteit(en) werken met personen in de leeftijd tot 18 jaar beschikken over een Verklaring Omtrent het Gedrag;

  • d)

    het verkrijgen van de benodigde vergunning en verzekeringen voor uitvoering van de activiteit;

  • e)

    de in het kader van de uitvoering van de activiteiten gevoerde administratie te bewaren tot twee jaar na de subsidievaststelling voor natuurlijk personen en vijf jaren na de subsidievaststelling voor een rechtspersoon. Met een steekproefsgewijze controle kan alsnog een financiële verantwoording gevraagd worden.

  • f)

    de activiteit start binnen 3 maanden na vaststelling en is uiterlijk hetzelfde kalenderjaar volledig uitgevoerd;

  • g)

    zorg te dragen dat de mensen betrokken bij de activiteit voldoen aan de bijbehorende diploma’s en certificaten.

Artikel 14. Slotbepalingen

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking de dag na bekendmaking ervan.

  • 2. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: ‘Subsidieregeling wijkactiviteiten door vrijwilligers tot en met €2500,- '.

  • 3. Overeenkomstig artikel 3, derde lid, van de ASV, vervalt deze subsidieregeling op 31-12-2028.

  • 4. Deze subsidieregeling blijft van toepassing op subsidies die voor de vervaldatum onder deze subsidieregeling zijn verstrekt.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van 9 juli 2024.

De secretaris,

De burgemeester,

Toelichting subsidieregeling

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen

De meest recente versie van het wijkplan is te vinden op website www.amersfoort.nl/wijkplannen. De datum dat het wijkplan in werking treedt is ook de datum waarop het betreffende wijkplan van toepassing is op deze regeling. Het is daarom van belang om bij het doen van een aanvraag de website met het actuele wijkplan te raadplegen.

Artikel 2 Het doel van de regeling

De bedoeling van deze subsidieregeling is om subsidie voor activiteiten tot en met €2.500,- en uitsluitend met vrijwillige inzet in de wijk vanuit vertrouwen mogelijk te maken, waardoor de verwachting is dat hiermee het initiëren en ontplooien van activiteiten gestimuleerd wordt. Kenmerkend voor deze regeling is:

  • -

    minimale eisen aan de aanvraag;

  • -

    flexibiliteit in wanneer kan worden aangevraagd;

  • -

    korte doorlooptijd van beoordeling;

  • -

    minimale verplichtingen ten aanzien van de verantwoording;

  • -

    dat in de basis iedereen in de wijk kan deelnemen aan de activiteit.

Artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

De activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen zijn collectieve activiteiten die aansluiten op wat er in de wijk nodig is en waar aantoonbare behoefte voor is bij inwoners. Het wijkplan, met daaraan ten grondslag de doelen van het Gezond en Actief Leven Akkoord, geeft voor wat nodig is in de wijk een richtinggevend kader. Dit betekent dat de activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen activiteiten zijn op het gebied van ontmoeting, advies en lichte vorm van ondersteuning, die aansluiten op de doelen vanuit het Gezond en Actief Leven Akkoord. Dit is vertaald naar de volgende type activiteiten;

  • a)

    het bevorderen van ontmoeting;

  • b)

    het terugdringen van eenzaamheid;

  • c)

    het langer zelfstandig kunnen blijven wonen;

  • d)

    informatie en advies m.b.t. armoede, schulden, (chronische) stress, laaggeletterdheid (waaronder ook digitale vaardigheid), psychische kwetsbaarheid of een (on)gezonde leefstijl;

  • e)

    het stimuleren van gezond gedrag;

  • f)

    het bevorderen van mentale weerbaarheid;

  • g)

    het bevorderen van de bekwaamheid van inwoners en/of vrijwilligers voor het signaleren van kwetsbaarheid en hoe hierop te reageren;

  • h)

    het realiseren van duurzaam toegankelijk en laagdrempelige sport- en beweegaanbod om sport en bewegen te stimuleren;

  • i)

    kansrijk, gezond en veilig opgroeien.

Een collectieve activiteit is een activiteit die door een groep (minimaal 2) mensen wordt uitgevoerd.

Onder ontmoeting verstaan we: het contact met buurt- en lotgenoten uit de wijk.

Onder advies verstaan we: een activiteit waarbij mensen advies krijgen over thema’s, waar en bij wie ze terecht kunnen met hun vragen of hoe ze anderen mensen uit de wijk kunnen helpen. Dit advies kan persoonlijk of digitaal gegeven worden.

Onder lichte vorm van ondersteuning verstaan we: het mensen helpen om hun leven op orde te krijgen of houden, of bijvoorbeeld mantelzorg te kunnen blijven bieden, uitgevoerd door vrijwilligers.

Het betreffen in deze regeling activiteiten die gericht zijn op inwoners uit de wijk waarvoor de activiteit wordt aangevraagd. Wordt een activiteit in een wijk uitgevoerd, maar is de doelgroep wijkoverstijgend of stadsbreed, dan wordt de activiteit gezien als stedelijk en dan kan subsidie aangevraagd worden bij de subsidieregeling stedelijke ontmoetingsactiviteiten en lichte ondersteuning.

Artikel 4 Indieningstermijn aanvraag

Aanvragen kunnen gedurende het kalenderjaar op elk moment worden ingediend. Het streven is om de aanvraag binnen 2 tot 4 weken af te handelen.

Artikel 5 Eisen aan de aanvrager

5.2. Met winstoogmerk wordt bedoeld dat de aanvrager met de uitvoer van de activiteit geen commerciële of financiële doelen nastreeft. Denk hierbij aan het doel om meer bekendheid te krijgen of het doel van de uitvoer van de activiteit is te voorzien in eigen inkomen.

Artikel 6 Eisen aan de aanvraag

6.4. De aanvraag voor subsidie van een activiteit is altijd een aanvraag voor de totale omvang van de activiteit per jaar. Dit betekent dat voor eenzelfde (doorlopende) activiteit gedurende het kalenderjaar geen meerdere aanvragen kunnen worden ingediend.

Een voorbeeld hiervan is een spellenavond wat x keer per jaar plaatsvindt. De activiteit ‘spellenavond’ dient voor alle keren dat het in dit kalenderjaar plaatsvindt in één aanvraag te worden aangevraagd en niet als een losse aanvraag per spellenavond.

Artikel 7 Subsidiabele kosten

7.1.c. Door het bieden van een vrijwilligersvergoeding worden vrijwilligers en mantelzorgers bij hun waardevolle inzet ondersteund. De vrijwilliger die wordt ingezet voor het uitvoeren van de activiteit is zelf verantwoordelijk voor het naleven van de algemene regels en voorwaarden van de Belastingdienst omtrent de vrijwilligersvergoeding. Kijk hier voor wanneer vrijwilligersvergoeding als loon belast wordt.

Artikel 8 Hoogte subsidie

Wanneer de aanvraag hoger is dan €2500,- of wanneer er betaalde arbeidskracht(en) ingezet, dan kan gebruik gemaakt worden van subsidieregeling Wijkactiviteiten door vrijwilligers vanaf €2500,- of door betaalde arbeidskracht(en).

Artikel 9 Subsidieplafond

Geen toelichting.

Artikel 10 Weigeringsgronden

10.a. Enerzijds is de bedoeling van dit artikel te voorkomen dat met het toekennen van een aanvraag er een te groot aanbod activiteiten ontstaat met hetzelfde doel waardoor de effectiviteit van dit aanbod verminderd. Dit kan het geval zijn wanneer er dermate aanbod voor dezelfde doelgroep aanwezig is in de wijk waardoor potentiële deelnemers moeten gaan kiezen en het bereik van per activiteit kleiner wordt. Anderzijds is de bedoeling van dit artikel dat wanneer blijkt dat er al voldoende activiteiten ten behoeve van het specifieke doel in het wijkplan worden uitgevoerd, ervoor gekozen kan worden om geen aanvragen hiervoor in dit kalenderjaar te honoreren, tenzij er nieuwe behoefte hieraan in de wijk ontstaat.

10.c. Het ondersteunen van een (afsluitend) (buurt)feest is uitgesloten in deze subsidieregeling. Wanneer er behoefte is aan het uitvoeren van een dergelijke activiteit, dan is het advies contact op te nemen met de betreffende buurtbudgetcommissie voor de mogelijkheid van ondersteuning uit het buurtbudget.

Artikel 11 Wijze van verdeling

Geen toelichting.

Artikel 12 Subsidievaststelling

Wanneer een aanvraag direct wordt vastgesteld, dan wordt ook het volledige subsidiebedrag bij vaststelling uitbetaald. In de beschikking wordt vermeld welke verplichtingen de aanvrager heeft voor verantwoording en wanneer aan deze verplichting moet worden voldaan.

Artikel 13 Verplichtingen

13.h. Het buurtbestuur uit de betreffende wijk heeft de rol om activiteiten in de wijk te verbinden en verder te helpen. Daarom is het wenselijk dat het buurtbestuur op de hoogte wordt gesteld van de activiteiten die onder deze regeling worden vastgesteld. Met het oog op de privacy mag de gemeente geen persoonsgegevens verstrekken aan het buurtbestuur. Daarom verplichten wij aanvragers van vastgestelde aanvragen om binnen 3 weken na de vaststelling in contact te treden met het buurtbestuur zodat zij hun rol hierin kunnen vervullen. In de beschikking wordt opgenomen op welke wijze contact gelegd kan worden met het buurtbestuur uit de wijk.

Artikel 14 Slotbepalingen

Geen toelichting.