Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR722882
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR722882/1
Subsidieregeling behorend bij artikel 3 Algemene subsidieverordening gemeente Elburg
Geldend van 01-08-2024 t/m heden
Intitulé
Subsidieregeling behorend bij artikel 3 Algemene subsidieverordening gemeente ElburgBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Elburg tot invoering van de navolgende nieuwe regels voor subsidieverlening;
terinvulling van artikel 3 van de Algemene subsidieverordeningGemeente Elburg
Het college van de gemeente Elburg;
gelezen het voorstel aan het college van 16 juli 2024 en nummer 0230374927;
overwegende dat,
- •
het gewenst is om een nadere regeling (subsidieregeling) vast te stellen ter invulling van artikel 3 van de Algemene subsidie verordening Gemeente Elburg;
- •
in eerste instantie nieuwe regels worden vastgesteld gericht op:
- •
maatschappelijke initiatief;
- •
fietsoplaadpunten;
- •
koelkastregeling; en
- •
isolatiemaatregelen woningen
- •
- •
het gewenst is dat deze regels zo snel mogelijk van kracht worden teneinde gemeentelijke doeleinden zoals omschreven over deze onderwerpen te behalen;
- •
de ontbrekende hoofdstukken worden herzien en zo spoedig mogelijk zullen worden aangevuld;
gelet op;
artikel 3 Algemene subsidieverordening Gemeente Elburg;
in de periode van 19 april 2024 tot en met 31 mei 2024 zienswijze ingediend kon worden op een 12-tal hoofdstukken met herijkte dan wel nieuwe subsidieregels;
over de nieuwe onderwerpen geen zienswijzen zijn ontvangen;
b e s l u i t vast te stellen de volgende subsidieregeling: Subsidieregeling behorend bij artikel 3 Algemene subsidieverordening gemeente Elburg.
Hoofdstuk 1. Cultuur en erfgoed
GERESERVEERD voor herijkte regels
Hoofdstuk 2. Gewoon gemak
GERESERVEERD voor herijkte regels
Hoofdstuk 3. Kinderopvang
GERESERVEERD voor herijkte regels
Hoofdstuk 4. Wijkontmoetingscentra
GERESERVEERD voor herijkte regels
Hoofdstuk 5. Stimulering klimaatmaatregelen Noord-Veluwe
GERESERVEERD voor herijkte regels
Hoofdstuk 6. Structurele activiteiten in verenigings- en clubverband
GERESERVEERD voor herijkte regels
Hoofdstuk 7. Maatschappelijk initiatief
Artikel 7.1 Definities
1. Maatschappelijk initiatief: een initiatief, al dan niet in georganiseerd verband, van samenwerkende inwoners die zich hiermee inzetten om een bijdrage te leveren aan de Elburgse samenleving.
2. Klein maatschappelijk initiatief: een maatschappelijk initiatief waarvoor meer dan € 250,00 en maximaal € 5.000,00 subsidie wordt aangevraagd.
3. Groot maatschappelijk initiatief: een maatschappelijk initiatief waarvoor meer dan € 5.000,00 en maximaal € 50.000,00 subsidie wordt aangevraagd.
Artikel 7.2 Doel
Subsidie op grond van dit hoofdstuk heeft als doel om maatschappelijke initiatieven te stimuleren en te ondersteunen.
Artikel 7.3 Activiteiten
Subsidie op grond van dit hoofdstuk wordt verstrekt voor activiteiten die:
1. een maatschappelijk initiatief zijn; en
2. gericht zijn op inwoners van de gemeente Elburg; en
3. een breed maatschappelijk belang dienen en één of meerdere van de volgende doelen ondersteunen:
-
a. ondersteuning van groep(en) van inwoners van de gemeente Elburg;
-
b. leefbaarheid in wijken en buurten;
-
c. sociale cohesie in wijken en buurten;
en
1. het persoonlijk belang van de aanvrager(s) overstijgen; en
2. zonder winstoogmerk worden georganiseerd; en
3. meer bieden dan alleen vermaak.
Artikel 7.4 Doelgroep
Subsidie op grond van dit hoofdstuk wordt verstrekt aan inwoners, al dan niet in georganiseerd verband, die een maatschappelijk initiatief willen uitvoeren.
Artikel 7.5 Aanvraag
1. De subsidie wordt aangevraagd overeenkomstig de bepalingen van artikel 8 ASV.
2. Overeenkomstig artikel 9 lid 3 ASV wordt de aanvraag ingediend tussen 8 en 26 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
3. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag volledig is.
Artikel 7.6 Hoogte van de subsidie
1. College van burgemeester en wethouders maken jaarlijks voor 31 december de beschikbare subsidieplafond bekend. Er zijn afzonderlijke subsidieplafonds voor kleine en grote maatschappelijke initiatieven.
2. Verlening van de subsidieaanvragen gebeurt op volgorde van ontvangst van volledig ingediende aanvragen. Indien het beschikbare subsidieplafond, voor het jaar waarin de activiteit plaatsvindt, is bereikt, wordt de subsidie geweigerd.
3. De hoogte van de subsidie wordt vastgesteld,
-
a. Voor kleine maatschappelijke initiatieven, 50% van de subsidiabele kosten, met een minimum van € 250,00 en een maximum van € 5.000,00;
-
b. Voor grote maatschappelijke initiatieven, 50% van de subsidiabele kosten, met een minimum van € 5.000,00 en een maximum van € 50.000,00;
-
c. indien het aangevraagde subsidiebedrag lager is dan 50% van de subsidiabele kosten, dit lagere bedrag.
Artikel 7.7 Nadere verplichtingen en weigeringsgronden
1. Naast de verplichtingen op grond van artikel 13 en 14 ASV, zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:
-
a. de subsidieontvanger maakt de activiteiten bekend via de voor de buurt geëigende communicatiekanalen;
-
b. de subsidieontvanger draagt zorg voor eventueel benodigde vergunningen, ontheffingen of overige toestemmingen;
-
c. de subsidieontvanger draagt zorg voor het afsluiten van eventueel benodigde verzekeringen;
-
d. accommodaties waar de activiteiten plaatsvinden moeten bereikbaar, toegankelijk en bruikbaar zijn voor mensen met een lichamelijke beperking;
-
e. het College van burgemeester en wethouders kan in de verleningsbrief nader richting geven ten aanzien van gedragscodes, handelswijzen en andere verplichtingen die voortvloeien uit vastgestelde gemeentelijke beleidskaders.
2. Het College van burgemeester en wethouders kan subsidieverlening weigeren indien voor dezelfde activiteiten in voorgaande jaren subsidie is verleend, en de activiteiten waarvoor een nieuwe aanvraag worden gedaan, naar het oordeel van het college, onvoldoende toegevoegde waarde hebben voor de beleidsdoelen waar deze subsidie aan bijdraagt.
Artikel 7.8 Verlening, vaststelling en betaling van de subsidie
1. Vaststelling en verantwoording van de subsidie vindt plaats overeenkomstig hoofdstuk 4 ASV.
2. Indien aanvrager een rechtspersoon is, wordt de subsidie betaald op een bankrekeningnummer op naam van die rechtspersoon. Indien aanvrager een natuurlijk persoon is, op een bankrekeningnummer op naam van die persoon.
Hoofdstuk 8. Evenementen
GERESERVEERD voor nieuwe regels
Hoofdstuk 9. Fietsoplaadpunten
Artikel 9.1 Definities
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
-
a. Fietsoplaadpunt: oplaadvoorziening ten behoeve van het opladen van elektrische fietsen;
-
b. Rustpunt: een locatie bedoeld voor recreatieve fietsers om te verblijven en gebruik te maken van de voorzieningen;
-
c. Stichting Rustpunt: een initiatief van Heemskerk Advies- en Ontwikkelingsbureau. Op de plekken aangesloten bij de stichting kunnen recreanten verblijven en gebruik maken van de voorzieningen.
Artikel 9.2 Doel
De regels in dit hoofdstuk hebben tot doel om het fietsgebruik te stimuleren. Hiermee wordt beoogd de aantrekkingskracht van recreatief fietsen, met een elektrische fiets, in de gemeente Elburg te versterken.
Artikel 9.3 Activiteiten
Op grond van dit hoofdstuk kan subsidie worden verstrekt voor de vergoeding van de kosten van de aanschaf en het plaatsen van een fietsoplaadpunt op grond die in eigendom is bij de aanvrager, dan wel waarvan de aanvrager rechthebbende is.
Artikel 9.4 Doelgroep
Aanvragen om subsidie kunnen worden ingediend door:
-
a. een bedrijf in de gemeente Elburg;
-
b. een natuurlijke persoon met een rustpunt in de gemeente Elburg, welke is aangesloten bij Stichting Rustpunt, of een daarmee gelijk te stellen organisatie.
Artikel 9.5 Aanvraag
1. De aanvraag vindt na realisatie van het fietsoplaadpunt plaats, uiterlijk 26 weken na plaatsing van het fietsoplaadpunt.
2. De aanvrager dient gebruik te maken van het door de gemeente beschikbaar gestelde aanvraagformulier.
3. In afwijking van artikel 8 ASV dient de aanvrager de navolgende gegevens te overleggen:
-
a. de eigen gegevens;
-
b. de gegevens van de locatie van het fietsoplaadpunt;
-
c. de nota van materiaalkosten en eventuele installatiekosten van het fietsoplaadpunt
-
d. foto van het gerealiseerde fietsoplaadpunt.
Overige gegevens zoals opgenomen in artikel 8 lid 2 ASV zijn niet van toepassing.
Artikel 9.6 Hoogte van de subsidie
1. Het subsidieplafond voor 2024 bedraagt € 6.000,-.
2. De hoogte van de subsidie voor de kosten voor het aanschaffen en plaatsen van een fietsoplaadpunt bedraagt eenmalig € 200,-.
3. De subsidie zal worden verleend op volgorde van binnenkomst van de volledige aanvraag.
Artikel 9.7 Subsidievoorwaarden
Om voor subsidie in aanmerking te komen gelden de volgende subsidievoorwaarden:
-
a. per aanvrager kan één aanvraag worden ingediend;
-
b. per aanvraag kan subsidie voor één fietsoplaadpunt worden verstrekt;
-
c. het fietsoplaadpunt heeft capaciteit voor het opladen van minimaal twee elektrische fietsen;
-
d. het fietsoplaadpunt heeft een openbaar karakter;
-
e. het fietsoplaadpunt dient tenminste drie jaar na subsidieverlening te worden onderhouden en in stand te worden gelaten;
-
f. de bezoekersingang van het bedrijf of rustpunt dient te worden voorzien van een raamsticker, waarop staat aangegeven dat er een fietsoplaadpunt aanwezig is. Deze sticker wordt aangeleverd door de gemeente Elburg;
-
g. indien de aanvrager geen eigenaar is van de grond, waarop het fietsoplaadpunt gerealiseerd wordt, dient de aanvrager toestemming te hebben van de rechthebbende om een fietsoplaadpunt te realiseren.
Hoofdstuk 10. Koelkastregeling
Artikel 10.1 Definities
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
-
a. aanvrager: een natuurlijk persoon die een aanvraag heeft ingediend voor een koelkastvoucher;
-
b. huishouden: personen die alleen of samen in een zelfstandige woonruimte wonen;
-
c. koelkastvoucher: een financiële bijdrage die uitsluitend besteed wordt aan een nieuwe koelkast met label A, B, C, D of E en besteed kan worden bij lokale ondernemers, waarbij de oude koelkast van minimaal 10 jaar oud ingeruild moet worden;
-
d. lokale ondernemers: de ondernemers die de samenwerkingsovereenkomst voor het inwisselen van de koelkastvoucher ondertekend hebben en waar de koelkastvoucher kan worden ingewisseld onder de voorwaarden die genoemd zijn in artikel 10.6. In bijlage 10.1 is een lijst opgenomen met deze ondernemers;
-
e. samenwerkingsovereenkomst: de samenwerkingsovereenkomst inwisselen koelkastvoucher gemeente Elburg, die ondertekend is door lokale ondernemers waar de koelkastvoucher kan worden ingewisseld onder de voorwaarden die genoemd zijn in artikel 10.6.
Artikel 10.2 Doel
De subsidie wordt verleend om specifiek huishoudens met een laag inkomen en hoge energielasten/hoog energieverbruik te ondersteunen om op korte termijn de energierekening te verlagen.
Artikel 10.3 Doelgroep
Een huishouden in de gemeente Elburg heeft recht op een subsidie in de vorm van een koelkastvoucher, wanneer:
-
a. tenminste één lid uit het huishouden 18 jaar of ouder is; en
-
b. de inkomensgrens van het huishouden tot 120% bedraagt van het bedrag inclusief vakantietoeslag per maand als bedoeld in de artikelen 21, 22 en 22a van de Participatiewet; en
-
c. het vermogen van het huishouden een maximumbedrag bedraagt als bedoeld in artikel 34 van de Participatiewet op de eerste van de maand waar de aanvraag betrekking op heeft, waarbij bezit van auto en eigen woning buiten beschouwing worden gelaten.
Artikel 10.4. Aanvraag
1. Aanvragen kunnen worden ingediend op elke dag van het jaar tot 31 december 2024.
2. De aanvrager dient gebruik te maken van het door de gemeente beschikbaar gestelde formulier: ‘aanvraag koelkast’. De aldaar gevraagde gegevens moeten worden overlegd voordat een aanvraag in behandeling genomen kan worden.
3. Het college beslist binnen acht weken op de aanvraag om een voucher.
Artikel 10.5 Activiteiten
De subsidie wordt verstrekt in de vorm van een voucher ter waarde van maximaal € 650,- die onder voorwaarden ingewisseld kan worden voor het omruilen van een energie-onzuinige koelkast voor een energiezuinige koelkast.
Artikel 10.6 Voorwaarden
1. De subsidie wordt aangevraagd voor de in artikel 10.5 bedoelde activiteit.
2. De voucher wordt besteed bij de in bijlage 10.1 genoemde ondernemers.
3. De voucher heeft een waarde van € 650,- en kan alleen gebruikt worden voor de aanschaf van een nieuwe koelkast omschreven in het achtste lid van dit artikel. De aanvrager overhandigt de voucher aan de ondernemer waar de nieuwe koelkast besteld wordt en waar de oude koelkast wordt ingeruild.
4. De kosten van de nieuwe koelkast tot € 650,- worden door gemeente Elburg rechtstreeks overgemaakt aan de ondernemer waarbij de voucher is ingewisseld, na ontvangst van de factuur, de voucher en de bevestiging dat de oude koelkast is ingeleverd.
5. Als de prijs van de nieuwe koelkast hoger is, dan zal de aanvrager de meerkosten boven het bedrag van € 650,- rechtstreeks bijbetalen aan de ondernemer.
6. Als de prijs van de nieuwe koelkast lager is, dan zal de ondernemer op grond van zijn factuur het werkelijke bedrag ontvangen van gemeente Elburg.
7. De om te ruilen koelkast is minimaal tien jaar oud; dit wordt beoordeeld door de ondernemer waarbij de voucher wordt ingewisseld.
8. De nieuwe koelkast heeft minimaal een label A, B, C, D of E.
9. Met de koelkastvoucher kan worden aangeschaft: een 1-deurs koelkast, een koel-vriescombinatie, een tafelmodelkoelkast of een inbouwkoelkast.
10. De aanschaf van een model Amerikaanse koelkast is uitgesloten van deze subsidieregeling.
11. De voucher is maximaal twee maanden geldig na de dag van uitgifte.
12. Per huishouden wordt op grond van dit hoofdstuk maximaal één voucher verstrekt.
Artikel 10.7 Subsidieplafond
1. Het subsidieplafond van dit hoofdstuk is €100.000,- voor 2024.
2. De aanvragen worden behandeld op volgorde van ontvangst van een volledige aanvraag.
3. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag volledig is.
Artikel 10.8 Intrekkingsgronden
Het recht op een voucher in het kader van dit hoofdstuk kan worden herzien, ingetrokken en/of teruggevorderd indien de aanvrager, dan wel de persoon aan wie de tegemoetkoming is toegekend, onjuiste of onvolledige informatie (heeft) verstrekt en daardoor ten onrechte een voucher heeft ontvangen.
Artikel 10.9 Vaststelling en uitbetaling van de subsidie
1. De vaststelling vindt plaats gelijktijdig bij de toekenningsbeschikking en wijkt daarmee af van artikel 16, lid 1 van de Algemene Subsidieverordening Gemeente Elburg
2. Uitbetaling vindt plaats na het door de ondernemer opsturen van de factuur, de voucher en de bevestiging dat de oude koelkast is ingeleverd, binnen de voor de gemeente Elburg geldende betalingstermijnen.
Hoofdstuk 11. Woningisolatie Elburg
Artikel 11.1 Algemene bepalingen en begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
-
a. Aanvrager: een meerderjarig natuurlijk persoon, die eigenaar-bewoner is van een grondgebonden koopwoning, die valt binnen de doelgroep zoals omschreven in artikel 11.4. Bij twee of meer eigenaren dient gezamenlijk door alle eigenaren een aanvraag ingediend te worden;
-
b. ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Elburg;
-
c. Eigenaar-bewoner: een natuurlijk persoon die een woning in de gemeente Elburg in eigendom heeft waarin hij zijn hoofdverblijf heeft of direct na renovatie van deze woning zijn hoofdverblijf zal hebben;
-
d. Energietoeslag: de eenmalige energietoeslag, bedoeld in artikel 35, lid 4 van de Participatiewet;
-
e. Energiebesparende isolatiemaatregelen: energiebesparende maatregelen aan de energetische schil van een woning, zoals bijvoorbeeld isolatie en HR++-glas
-
f. Erkend isolatiebedrijf: een isolatiebedrijf dat beschikt over een SKG IKOB certificaat of een Insula certificaat.
-
g. Slecht geïsoleerde woning: een woning met een energielabelklasse D, E, F, G, of een woning met een aan die labelklassen vergelijkbare energetische staat, waaronder wordt verstaan een woning waarin ten minste twee van de volgende bestaande bouwdelen niet of slecht geïsoleerd zijn:
-
1. de vloer en de bodem;
-
2. de gevel, waaronder de spouwmuur;
-
3. het dak en de zoldervloer en vlieringvloer;
-
4. de ramen;
-
h. Slecht geïsoleerd bouwdeel: een bouwdeel is slecht geïsoleerd als de waardes gelijk of lager zijn dan de waardes die door het Rijk in het kader van de Specifieke Uitkering Lokale Aanpak Isolatie heeft bepaald;
-
i. Werkelijke kosten: de kosten van materialen en werkzaamheden voor zover noodzakelijk voor het treffen van de maatregelen;
-
j. Winst uit je woning: het bureau dat namens de gemeente Elburg een collectieve inkoopactie voor isolatiemaatregelen organiseert;
-
k. Woning: een bewoonbare, voor permanente bewoning toegewezen, woning binnen de gemeente Elburg die ook als woongelegenheid is opgenomen in de Woningwet.
Artikel 11.2 Doelstelling
Deze regeling heeft tot doel eigenaar-bewoners, die vallen in één van de doelgroepen als opgenomen in artikel 11.4, te ondersteunen met het treffen van energiebesparende isolatiemaatregelen door een gemeentelijke subsidie aan te bieden. De aanpak is gericht op de reductie van het energieverbruik bij huishoudens en daarmee tot kostenverlichting en CO₂ -reductie.
Artikel 11.3 Toepassingsbereik
1. Deze subsidieregeling is van toepassing op het aanbrengen van energiebesparende isolatiemaatregelen aan of op een bestaande slecht geïsoleerde grondgebonden koopwoning, niet zijnde een gemeentelijk- of rijksmonument,
-
a. met een WOZ-waarde van maximaal € 355.000 en een energielabel D, E, F, G of vergelijkbare energetische staat;
-
b. met een WOZ-waarde van maximaal € 355.000 en een energielabel D, E, F, G of vergelijkbare energetische staat en waarvan de eigenaar-bewoner(s) recht hadden op energietoeslag.
2. De woning bevindt zich binnen het grondgebied van de gemeente Elburg.
3. De peildatum voor het vaststellen van de WOZ-waarde is 1 januari 2022.
Artikel 11.4 Doelgroepen
Subsidie kan aangevraagd worden door twee verschillende doelgroepen.
Doelgroep 1:
De aanvrager is een natuurlijk persoon, die eigenaar-bewoner is van een bestaande grondgebonden koopwoning (niet zijnde een gemeentelijk- of rijksmonument) met een WOZ-waarde van maximaal € 355.000 en een energielabel D, E, F, G of vergelijkbare energetische staat;
Doelgroep 2:
De aanvrager is een natuurlijk persoon, die eigenaar-bewoner is van een bestaande grondgebonden koopwoning (niet zijnde een gemeentelijk- of rijksmonument) met een WOZ-waarde van maximaal € 355.000 en een energielabel D, E, F, G of vergelijkbare energetische staat en recht had op energietoeslag in 2022 en/of 2023.
Artikel 11.5 Subsidievoorwaarden
1. Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor de volgende activiteiten (maatregelen):
-
a. vloer- en bodemisolatie
-
b. raamisolatie (minimaal HR++)
-
c. schuindakisolatie binnen (eventueel doe-het-zelf)
2. Om voor de subsidie in aanmerking te komen, dient te worden voldaan aan de bij de betreffende maatregelen gestelde eisen, zoals opgenomen in de voorwaarden van de Specifieke Uitkering Lokale Aanpak Isolatie;
3. Om voor de subsidie in aanmerking te komen dient de aanvrager binnen één van de doelgroepen te vallen, zoals omschreven in artikel 11.4.
4. De aanvrager moet verklaren dat de energiebesparende isolatiemaatregel(en) worden uitgevoerd / toegepast in, aan of op de bestaande grondgebonden koopwoning van de aanvrager;
5. De subsidiebijdrage kan nooit meer bedragen dan de werkelijke kosten, zoals deze zijn omschreven in artikel 11.1 van deze regeling.
6. De aanvrager mag slechts éénmaal subsidie per adres aanvragen voor de bestaande grondgebonden koopwoning van de aanvrager.
Artikel 11.6 Hoogte subsidie
1. De subsidie, als bedoeld in deze Subsidieregeling, bedraagt voor doelgroep 1 maximaal € 1.750 inclusief BTW en voor doelgroep 2 maximaal € 4.000 inclusief BTW.
2. Een subsidieaanvraag kan meerdere maatregelen bevatten.
Artikel 11.7 Aanvragen subsidie en procedure
1. De leden 2 tot en met 7 van dit artikel gelden als de collectieve inkoopactie via Winst Uit je Woning is geopend. De leden 8 tot en met 9 gelden voor de gehele looptijd van de regeling voor eigenaar-bewoners die subsidie aanvragen voor het uitvoeren van isolatiemaatregelen door een door de eigenaar-bewoner zelf geselecteerd bedrijf en voor eigenaar-bewoners die met terugwerkende kracht subsidie aanvragen.
2. Een eigenaar-bewoner die valt binnen één van de in artikel 11.4 genoemde doelgroepen, kan zich aanmelden op de site van de inkoopactie van onze partner “Winst uit je woning” voor een gratis advies aan huis van een professioneel onafhankelijk energieadviseur.
3. Na het huisbezoek ontvangt de eigenaar-bewoner een bespaarplan met offertes van de meest rendabele maatregelen, met daarbij de maatregel(en) waarvoor subsidie verkregen kan worden.
4. De door de eigenaar-bewoner getekende offerte, ontvangen via Winst uit je woning, van de maatregel(en) die voor subsidie in aanmerking komt / komen, is het moment van de daadwerkelijke subsidieaanvraag.
5. Winst uit je woning zal vervolgens namens de gemeente de subsidie verlenen op het moment dat aan alle vereisten wordt voldaan.
6. De verleende subsidiegelden worden vervolgens gereserveerd voor de eigenaar-bewoner en na succesvolle uitvoering van de werkzaamheden gebruikt om direct de factuur van de uitvoerende partij mee te bekostigen. De eigenaar-bewoner hoeft de kosten zodoende niet voor te schieten. Indien de kosten hoger zijn dan het gestelde maximale subsidiebedrag van de doelgroep, krijgt eigenaar-bewoner een restfactuur.
7. Indien een eigenaar-bewoner zelf dakisolatie wil uitvoeren (doe-het-zelf) kunnen materialen via de link in de offerte worden aangeschaft. In dat geval wordt de subsidie voorwaardelijk vastgesteld en uitbetaald, en verrekend met de online bestelling. Na toepassing van de maatregelen kan verzoek tot vaststelling van subsidie worden gedaan bij Winst uit je woning. Hiervoor dient de aanvrager binnen 6 maanden na-foto’s van de geïsoleerde bouwdelen aan te leveren. Na beoordeling wordt de subsidie definitief vastgesteld.
8. In afwijking van de leden 2 tot en met 7, kan een eigenaar-bewoner ook de maatregel(en) uit laten voeren door een zelf geselecteerd erkend isolatiebedrijf. Een eigenaar-bewoner neemt contact op met Winst uit je woning om te controleren of aan de subsidievereisten wordt voldaan. Gedurende de looptijd van de collectieve inkoopactie kan de eigenaar-bewoner, indien gewenst, via Winst uit je woning een advies aan huis van een professioneel onafhankelijk energieadviseur aanvragen.
9. De bewoner kan er voor kiezen zelf een erkend isolatiebedrijf te selecteren. Nadat de offerte bij een erkend isolatiebedrijf naar keuze is aangevraagd en er akkoord is op de offerte, doet de eigenaar-bewoner een aanvraag bij Winst uit je woning. Winst uit je woning verleent de subsidie voorwaardelijk en reserveert de aangevraagde subsidie. Het bedrag dient door de eigenaar-bewoner voorgefinancierd te worden. De eigenaar-bewoner betaalt de factuur van het erkende isolatiebedrijf. Na toepassing van de maatregelen kan een verzoek tot vaststelling van subsidie worden gedaan bij Winst uit je woning. Hiervoor dient de aanvrager de getekende offerte, de factuur van het erkende isolatiebedrijf, een kopie van het betalingsbewijs, foto’s van die situatie vóór toepassing van de maatregelen en na-foto’s van de geïsoleerde bouwdelen aan te leveren en het IBAN-nummer van de eigenaar-bewoner. Na vaststelling van de subsidie wordt het vastgestelde bedrag binnen twee weken uitbetaald.
10. Indien met terugwerkende kracht subsidie wordt aangevraagd, dient de eigenaar-bewoner een aanvraag in bij Winst uit je woning. Daarvoor worden de volgende documenten gevraagd: een kopie van de getekende offerte van een erkend isolatiebedrijf dat de maatregelen heeft uitgevoerd, de factuur van dit isolatiebedrijf, een kopie van het betalingsbewijs, indien het energielabel niet bekend is: een overzicht van aantal slecht geïsoleerde bouwdelen, indien aanwezig foto’s van de situatie voor toepassing van de maatregelen en foto’s van de geïsoleerde bouwdelen, en het IBAN-nummer van de eigenaar-bewoner. Na vaststelling van de subsidie wordt het vastgestelde bedrag binnen twee weken uitbetaald. Aanvragen kunnen alleen gedaan worden voor de in deze subsidieregeling opgenomen maatregelen.
Artikel 11.8 Aanvraagperiode
1. De aanvraagperiode vangt aan op 22 oktober 2024.
2. In afwijking op lid 1: subsidie voor de energiebesparende isolatiemaatregelen via de inkoopactie van Winst uit je woning, zoals opgenomen in artikel 11.7 lid 2 t/m 7, kan alleen aangevraagd worden als de inkoopactie van Winst uit je woning is geopend.
3. Er kan met terugwerkende kracht worden aangevraagd vanaf 1 januari 2023.
4. Aanvragen kunnen worden ingediend tot en met 31 december 2026 of zolang het subsidieplafond niet is bereikt.
Artikel 11.9 Subsidieplafond
1. Het subsidieplafond bedraagt € 658.700. Als het subsidieplafond bereikt is, worden geen subsidie aanvragen meer in behandeling genomen en geen subsidies meer verstrekt.
2. Aanvragen die voldoen aan de voorwaarden, zoals genoemd in deze subsidieregeling, worden beoordeeld in volgorde van binnenkomst van de volledige aanvragen. Met dien verstande dat wanneer de aanvrager in de gelegenheid is gesteld de aanvraag om subsidie aan te vullen, de dag waarop die aanvraag is aangevuld - zodat sprake is van een volledig ingevulde, gedagtekende en ondertekende aanvraag - voor die beslissing als datum (en tijdstip) van ontvangst van die aanvraag geldt.
3. Subsidie wordt alleen toegekend voor maatregelen die zijn aangeschaft in de subsidiabele periode zoals omschreven in Artikel 11.8.
Artikel 11.10 Verplichtingen subsidieontvanger
Naast de in artikel 13 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Elburg genoemde verplichtingen, gelden de volgende verplichtingen voor de subsidieontvanger:
-
1. De subsidieontvanger is verplicht zelf zorg te dragen dat de maatregel(en) technisch uitvoerbaar is/zijn en, indien van toepassing, de benodigde publiekrechtelijke en/of privaatrechtelijke toestemmingen voor het uitvoeren van de maatregel(en) zijn verkregen.
-
2. De aangeschafte maatregelen dienen uiterlijk 6 maanden na de subsidieverlening te zijn uitgevoerd;
-
3. De subsidieontvanger is verplicht zorg te dragen voor het aanleveren van de gevraagde bewijslast.
Artikel 11.11 Verantwoording van de subsidie
Het college en/of Winst uit je woning behouden zich het recht voor om ter plekke te controleren of de gesubsidieerde maatregelen daadwerkelijk zijn uitgevoerd.
Artikel 11.12 Beslistermijn
1. Na ontvangst van de volledige aanvraag beslist Winst uit je woning uiterlijk binnen 8 weken over het verlenen van de subsidie.
2. Winst uit je woning kan voor controle van de ingediende subsidieaanvragen de beslistermijn, in afwijking van artikel 10 van de ASV, met maximaal 8 weken verdagen. Zij doet hiervan voor afloop van de beslistermijn mededeling aan de aanvrager.
3. De vaststelling van de subsidie wordt digitaal per e-mail beschikbaar gesteld aan de aanvrager van de Subsidie.
Artikel 11.13 Betaling van de subsidie
1. Indien een beschikking tot subsidievaststelling is gegeven via de inkoopactie, reserveert Winst uit je woning de gelden voor het uitvoeren van de maatregelen op een tussenrekening. Na uitvoering van de maatregelen wordt daarmee aan de factuur van de uitvoerende partij voldaan door Winst uit je woning. Eventuele restfactuur wordt aan de aanvrager verzonden.
2. Indien er zelf een uitvoerende partij geselecteerd is, of de subsidie met terugwerkende kracht wordt verstrekt, wordt subsidie voldaan aan de aanvrager, nadat de subsidie is vastgesteld.
3. Indien er geen uitvoerende partij is (doe-het-zelf), en de materialen online via de offerte van Winst uit je woning zijn aangeschaft, wordt de subsidie verleend en voorwaardelijk uitbetaald.
4. Op de subsidie wordt geen voorschot verleend.
Hoofdstuk 12 Slotartikelen
Artikel 12.1 Hardheidsclausule
Het college kan de subsidieregeling in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of – ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.
Artikel 12.2 Inwerkingtreding en citeertitel
1. Deze nadere regeling treedt in werking op 1 augustus 2024.
2. Deze nadere regeling worden aangehaald als: subsidieregeling gemeente Elburg.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Elburg in de vergadering van 16 juli 2024.
de burgemeester, ir. J.N. Rozendaal
de secretaris, mw. mr. A.H. van der Maat-Bosma
BIJLAGEN
Bijlage 10.1 lokale ondernemers
- EP Elburg Vooronder 10 8081 NK Elburg Tel. 0525-680573 www.epelburg.nlwebshop@epelburg.nl
- HP Witgoed Service Bovenweg 63 8085 SG Doornspijk Tel. 06-10185657 www.epelburg.nl
- Boco Elburg Havenkade 42a 8081 GR Elburg, Contact: 06-53127171
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl