Beleidsregels Brede Ondersteuning Hersteloperatie Toeslagen

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 19-07-2024 met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2024

Intitulé

Beleidsregels Brede Ondersteuning Hersteloperatie Toeslagen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wormerland

Gelet op artikel 2.21 van de Wet Hersteloperatie Toeslagen

BESLUIT

Vast te stellen de volgende:

Beleidsregels Brede Ondersteuning Hersteloperatie Toeslagen

Artikel 1. Inleiding

Artikel 1.1 Doel en reikwijdte

De gemeente Wormerland faciliteert ouders en hun gezinnen die in aanmerking komen voor de brede ondersteuning bij het maken van een nieuwe start na de ondervonden gevolgen van de Hersteloperatie Toeslagen. Binnen de Hersteloperatie Toeslagen kinderopvangtoeslag wordt gemeenten de ruimte geboden om maatwerk te bieden bij deze brede ondersteuning zonder dat zij hierbij belemmerd worden door bijvoorbeeld inkomens- of vermogensvoorwaarden.

Artikel 2 - Definities

Artikel 2.1. Rechthebbende

De volgende inwoners van de gemeente Wormerland komen in aanmerking voor brede ondersteuning:

  • 1.

    Een aanvrager van de kinderopvangtoeslag die zich heeft gemeld bij UHT voor herstel, maar nog niet definitief beoordeeld is;

  • 2.

    Een aanvrager van de kinderopvangtoeslag die zich heeft gemeld bij UHT voor herstel en erkend is als gedupeerde ouder;

  • 3.

    Een ex-toeslagpartner die door UHT als zodanig is erkend en in aanmerking komt voor compensatie;

  • 4.

    Een kind dat in aanmerking komt voor de tegemoetkoming in het kader van de kindregeling;

  • 5.

    Een nabestaande die in aanmerking komt voor compensatie of tegemoetkoming.

    Zij worden hierna aangeduid als rechthebbende op brede ondersteuning.

Artikel 2.1.1 Gezinsdefinitie

De brede ondersteuning wordt ook geboden aan het gezin van de rechthebbende. Het moment van melden bij het college is leidend voor het bepalen wie er binnen de gezinsdefinitie van de rechthebbende op brede ondersteuning valt. Bij de omschrijving van wat wordt verstaan onder het begrip ‘gezin’ wordt beoogd aan te sluiten bij het begrippenkader van (met name artikel 4 van) de Participatiewet. Per rechthebbende zal moeten worden beoordeeld welke personen tot het gezin kunnen worden gerekend van degene die aanspraak maakt op brede ondersteuning.

Artikel 2.1.2 Verificatieproces bij UHT

De brede ondersteuning is onlosmakelijk verbonden met het herstelproces bij UHT. Indien een aanvrager van de kinderopvangtoeslag of een ex-toeslagpartner bij het indienen van een aanvraag tot herstel bij UHT heeft aangegeven in aanmerking te willen komen voor brede ondersteuning door de gemeente, ontvangt de gemeente de contactgegevens via UHT. Rechthebbenden kunnen zich ook rechtstreeks bij de gemeente Wormerland melden voor brede ondersteuning. De gemeente verifieert bij UHT of de inwoner binnen een van bovenstaande gedupeerden behoort en dus in aanmerking komt voor brede ondersteuning. Kinderen dienen zich te allen tijde rechtstreeks te melden bij de gemeente Wormerland indien zij behoefte hebben aan brede ondersteuning waarna verificatie door de gemeente bij UHT zal plaatsvinden. Ten behoeve van de verificatie, verwerkt de gemeente de persoonsgegevens.

Artikel 2.2 Woongemeente

In beginsel wordt de brede ondersteuning geboden aan de rechthebbende, zoals beschreven in paragraaf 2.1, die in de gemeente Wormerland woonachtig is. Er zijn uitzonderlijke situaties denkbaar die het wenselijk maken om brede ondersteuning aan te kunnen bieden aan een rechthebbende die voldoet aan een van bovenstaande criteria, maar niet woonachtig (meer) is in de gemeente. In die gevallen zal in afstemming met de betreffende woongemeente en de rechthebbende naar een oplossing worden gezocht.

Artikel 2.2.1 Brede ondersteuning aan minderjarige kinderen

Een handelingsbekwame minderjarige jongere die in aanmerking komt voor de kindregeling – en daarmee een rechthebbende op brede ondersteuning is - kan te allen tijde zelf een beroep doen op de brede ondersteuning door de gemeente. Een jongere die de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, wordt geacht handelingsbekwaam te zijn.

Een handelingsonbekwame minderjarige jongere die in aanmerking komt voor de kindregeling – en daarmee een rechthebbende op brede ondersteuning is – kan terecht bij de gemeente in de woonplaats van degene die het gezag over hem uitoefent. Oefenen beide ouders tezamen het gezag over hun minderjarige kind uit, maar hebben zij niet dezelfde woonplaats, dan volgt het kind de woonplaats van de ouder bij wie het feitelijk verblijft op grond van de Basisregistratie Personen.

Artikel 3. De beleidsregels

Artikel 3.1. Algemene beleidsregels

De functionarissen belast met de uitvoering van Wet Hersteloperatie Toeslagen hanteren de instructies van de VNG: “Uitgangspunten voor het bieden van brede ondersteuning en het opstellen van het plan van aanpak” van februari 2023. Daaropvolgend betekent dit dat het plan van aanpak vanuit de Wet Hersteloperatie Toeslagen randvoorwaardelijk is en dat de gemeente in eerste plaats hulpverleent. Welke hulp precies wordt verleend is maatwerk. De individuele omstandigheden van de aanvrager moeten altijd onderzocht worden om te kunnen bepalen welke voorziening passend is. De brede ondersteuning is niet gericht op het verstrekken van spullen. Wanneer het voor het bereiken van een van de gestelde doelen uit het plan van aanpak noodzakelijk is om bepaalde materiele kosten/voorzieningen te vergoeden zal dit worden toegekend. Wanneer dit enkel gewenst is maar niet noodzakelijk dan valt het gevraagde goed/de gevraagde voorziening niet onder de brede ondersteuning.

Artikel 3.1.1 Beleidsregels voor spullen, gebruiksgoederen en witgoed

Beleidsregels voor de minimale en maximale bedragen voor spullen worden gebaseerd op Nibud norm + 40 procent. Het gaat om spullen die de inwoner echt nodig heeft op een of meerdere leefgebieden.

Indien er een vergoeding nodig is voor goederen die niet staan opgenomen in de Nibudnormen, wordt aan de gedupeerde gevraagd drie offerte op te vragen, de goedkoopste offerte wordt vergoed.

Artikel 3.2 Doelstelling

Doel van de gemeentelijke dienstverlening aan gedupeerden van de Hersteloperatie Toeslagen is om drempels weg te nemen en brede ondersteuning te bieden op de vijf leefgebieden zodat de gedupeerde een nieuwe frisse start kan maken. Daarmee is de gemeente niet direct verantwoordelijk voor het herpositioneren van de economische status van de toeslagenouders en/of -kinderen. Qua het behalen van doelstellingen wijkt de brede ondersteuning niet af van de reguliere ondersteuning die gemeenten al bieden aan ál hun inwoners. Het verschil is gelegen in de snelheid en de ruimte die het Rijk biedt voor ondersteuning aan deze specifieke gedupeerde. Gemeenten kunnen zonder de reguliere inkomens- of andere voorwaarden ondersteuning toekennen om snel en adequaat de nieuwe start te faciliteren gekoppeld aan deze maatschappelijke doelstellingen.

Er zijn voor de Hersteloperatie Toeslagen vijf leefgebieden vastgesteld, op basis waarvan de brede ondersteuning wordt uitgevoerd en waartegen doelstellingen worden afgezet:

Nadat de rechthebbende op de brede ondersteuning zich bij de gemeente heeft gemeld voor brede ondersteuning, dan wel wanneer de gemeente de gegevens van de ouder die een hulpaanbod wenst vanuit UHT heeft ontvangen, wordt binnen 2 weken contact opgenomen voor het plannen van een eerste gesprek.

  • Wonen: veilige en betaalbare plek om te wonen;

  • Financiën: in staat zijn om een financieel gezonde huishouding te voeren;

  • Gezin: samenleven en opgroeien in een veilige omgeving waarbinnen kinderen zich kunnen ontwikkelen;

  • Zorg: welzijn vanuit lichamelijke en geestelijke gezondheid;

  • Werk: duurzaam kunnen participeren in een arbeidsproces en met minimaal de beschikking over een startkwalificatie.

Artikel 3.2.1 Geen terugwerkende kracht

Verzoeken om vergoedingen met terugwerkende kracht worden niet gehonoreerd. De gedupeerde heeft zelf de mogelijkheden gezien voor de aanschaf. Daarmee vervalt ook de noodzakelijkheid om middels SPUK te vergoeden. Op grond van de Wet Hersteloperatie Toeslagen worden dus uitsluitend voorzieningen verstrekt die na vaststelling van de hulpvraag noodzakelijk zijn voor het faciliteren van de nieuwe start van de betreffende gedupeerde ouder of hun kinderen, binnen de wettelijke kaders. Daarnaast werkt de Wet Hersteloperatie Toeslagen 2023 terug tot en met 26 januari 2021. Vanaf dat moment bestond de mogelijkheid om bij de gemeente aan te kloppen voor brede ondersteuning. Kosten/voorzieningen die eerder dan deze datum zijn gemaakt komen sowieso niet voor vergoeding in aanmerking.

Artikel 3.2.2 Eenmalige beschikking

Bij het vergoeden van de kosten voor goederen en/of diensten wordt slechts éénmalig uitgekeerd. Aanvragen voor goederen die al eerder bij de brede ondersteuning zijn uitgekeerd worden geen tweede maal vergoed, vervangen of vernieuwd, tenzij individuele noodzakelijkheid van toepassing is. Het college dient binnen 6 maanden te bepalen welke materiele voorzieningen worden toegekend. De Brede Ondersteuning heeft een maximale duur en looptijd van 24 maanden.

Artikel 3.2.3 Declaratie en verantwoording

Wanneer diensten of goederen worden vergoed vanuit de brede ondersteuning dan dient de aanvrager uiterlijk binnen één maand na ontvangst van de betaling de bijbehorende facturen/rekeningen/bonnetjes in te dienen bij de medewerker van het Team Toeslagen. Wordt niet aan deze termijn voldaan, dan kan de gemeente gedupeerde verzoeken het bedrag terug te betalen, tenzij individuele noodzakelijkheid van toepassing is.

Artikel 3.2.4 Niet vergoed

De volgende zaken worden niet vergoed vanuit de brede ondersteuning:

  • a.

    Verkeersboetes.

  • b.

    Cosmetische ingrepen.

  • c.

    Auto- en motorvoertuigen.

  • d.

    Verbouwingen en/of aanpassingen aan de woning/tuin.

  • e.

    Energiekosten.

  • f.

    Vakanties.

  • g.

    Nieuw gemaakte schulden na 1 juni 2021.

  • h.

    Kosten die nodig zijn na onvoorziene gebeurtenissen (bijvoorbeeld schade door weersomstandigheden, lekkages e.d.).

  • i.

    Sportabonnementen.

  • k.

    Luxegoederen (denk aan iPad, smartwatches, spelcomputers, elektrische steps,smartphones, tuinsets).

  • l.

    Wmo-voorzieningen en Jeugdarrangementen o.b.v. Jeugdwet. (er kan wel ondersteuning worden geboden bij het doorverwijzen en aanvragen)

  • m.

    Advocaatkosten.

  • n.

    Letselschade.

Bovenstaande lijst is niet limitatief. Bij het beoordelen van een aanvraag zullen per gedupeerde de individuele omstandigheden worden afgewogen om tot een besluit te komen.

Artikel 4. Beëindiging en nazorg

Artikel 4.1. Beëindiging

Het college beëindigt de brede ondersteuning binnen 30 dagen nadat gebleken is dat:

  • a.

    Er geen overeenstemming bereikt wordt over het plan van aanpak.

  • b.

    De gemeente vanuit de Belastingdienst het signaal ontvangt dat ouder niet is aangemerkt als erkend gedupeerde. Mocht er nog ondersteuning gewenst zijn, dan wordt bekeken of de gemeente hierin vanuit de reguliere gemeentelijke regelingen kan bijdragen.

  • c.

    De gestelde doelen in het plan van aanpak behaald zijn.

  • d.

    De gedupeerde de brede ondersteuning op eigen verzoek beëindigd.

  • e.

    De gedupeerde verhuist naar een andere gemeente. Indien mogelijk en gewenst vanuit de (mogelijk) gedupeerde wordt er contact opgenomen met de nieuwe gemeente om de ingezette ondersteuning over te dragen. Waar mogelijk vindt een warme overdracht plaats.

Artikel 4.2. Nazorg

Het college biedt minimaal 12 maanden nazorg wanneer:

  • a.

    Het plan van aanpak beëindigd wordt met instemming van de gedupeerde omdat de gestelde doelen in het plan van aanpak behaald zijn.

  • b.

    De gedupeerde de brede ondersteuning op eigen verzoek beëindigd heeft.

  • c.

    De genoemde nazorg houdt in dat de gedupeerde zolang de Hersteloperatie Toeslagen loopt op ieder moment opnieuw contact op kan nemen en het college, in overleg met de gedupeerde, na 6 maanden en na 12 maanden na beëindiging van de brede ondersteuning contact opneemt met de (mogelijk) gedupeerde. Wanneer een mogelijk gedupeerde ouder in de tussentijd als niet gedupeerd wordt aangemerkt, en de gemeente ontvangt dit signaal van de belastingdienst, dan wordt de nazorg binnen 30 dagen nadat dit signaal is ontvangen beëindigd. Waar nodig en indien mogelijk vindt een warme overdracht plaats naar de reguliere gemeentelijke regelingen.

Artikel 5. Hardheidsclausule

Het college handelt overeenkomstig deze beleidsregels, tenzij dat voor de gedupeerde gevolgen heeft die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen (Artikel 4:84 Algemene Wet Bestuursrecht).

Artikel 6. Inwerkingtreding en duur beleidsregels

Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de dag na bekendmaking hiervan en werken terug tot en met 1 juli 2024.

Artikel 7. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit vaststelling Beleidsregels Brede ondersteuning gemeente Wormerland.

Ondertekening