Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR722829
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR722829/1
Verordening inwonerinitiatief gemeente IJsselstein 2024
Geldend van 19-07-2024 t/m heden
Intitulé
Verordening inwonerinitiatief gemeente IJsselstein 2024De raad van de gemeente IJsselstein,
Gelezen het collegevoorstel van 4 juni 2024, zaaknummer 91631
Besluit vast te stellen de volgende
Verordening inwonerinitiatief gemeente IJsselstein 2024
Artikel 1 Definitie
In deze verordening wordt onder een inwonerinitiatief verstaan: een voorstel van een initiatiefgerechtigde om een onderwerp of een voorstel op de agenda van de vergadering van de raad te plaatsen.
Artikel 2 Initiatiefvoorstel
-
1. De raad plaatst een inwonerinitiatief op de agenda van zijn vergadering, indien daartoe door een initiatiefgerechtigde een geldig verzoek is ingediend.
-
2. Een verzoek is niet ontvankelijk indien het:
- a.
een onderwerp als bedoeld in artikel 4 bevat, of
- b.
niet voldoet aan de voorwaarden, gesteld in artikel 5.
- a.
Artikel 3 Initiatiefgerechtigden
-
1. Initiatiefgerechtigd zijn alle ingezetenen en belanghebbenden.
-
2. Voor de beoordeling of iemand belanghebbende is, is de situatie op de dag van indiening van het verzoek bepalend.
Artikel 4 Uitzonderingen
-
1. Een inwonerinitiatief kan geen betrekking hebben op:
- a.
een onderwerp dat niet behoort tot de bevoegdheid van de raad;
- b.
een vraag over het gemeentelijk beleid;
- c.
een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
- d.
een bezwaar in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht;
- e.
een onderwerp waarover tijdens de raadsperiode waarin de indienen van het voorstel plaatsvindt door de raad een besluit is genomen, of
- f.
een gelijkluidend onderwerp of initiatiefvoorstel dat al eerder is ingediend.
- a.
-
2. Een inwonerinitiatief over een onderwerp of voorstel dat niet behoort tot de bevoegdheid van de raad, maar wel valt onder de bevoegdheid van het college of de burgemeester, zal door de raad, eventueel vergezeld van zijn advies, worden doorgezonden naar het college of naar de burgemeester.
-
3. Het college of de burgemeester zal een onderwerp of voorstel als bedoeld in lid 2 behandelen als ware het een inwonerinitiatief.
Artikel 5 Indiening initiatiefvoorstel
-
1. Het verzoek tot plaatsing van een inwonerinitiatief op de agenda van de commissievergadering wordt schriftelijk ingediend bij de griffier. Formulieren voor indiening van een inwonerinitiatief zijn bij de griffier verkrijgbaar en kunnen – na invulling – weer bij diezelfde griffier worden ingediend. De griffier zal de initiatiefnemer gedurende de verdere procedure adviseren en begeleiden.
-
2. Het verzoek bevat ten minste:
- a.
een nauwkeurige omschrijving van het inwonerinitiatief;
- b.
een toelichting op het inwonerinitiatief, en
- c.
de achternaam, de voornamen, het adres, de geboortedatum en de handtekening(en) van de initiatiefnemer(s).
- a.
-
3. Voor de indiening van het verzoek wordt gebruik gemaakt van het in bijlage van deze verordening opgenomen model.
Artikel 6 Afhandeling
-
1. De raad agendeert het inwonerinitiatief voor zijn eerstvolgende commissievergadering na de datum van indiening van het initiatief, indien het voldoet aan de vereisten zoals gesteld in artikel 5. Er dient ten minste twee weken te liggen tussen de dag van indiening van het inwonerinitiatief en de dag van de commissievergadering waarin het inwonerinitiatief wordt besproken.
-
2. De griffier nodigt de initiatiefnemer schriftelijk uit voor de commissievergadering waarvoor het inwonerinitiatief is geagendeerd. De initiatiefnemer of zijn plaatsvervanger heeft tijdens deze vergadering de gelegenheid om zijn inwonerinitiatief mondeling nader toe te lichten.
-
3. De commissievergadering geleidt het inwonerinitiatief als bespreekstuk door naar de raad.
-
4. Zo spoedig mogelijk nadat de raad over het inwonerinitiatief een besluit heeft genomen, wordt dit besluit bekendgemaakt door kennisgeving van het besluit of van de zakelijke inhoud ervan in een van overheidswege uitgegeven blad of een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad, dan wel op een andere geschikte wijze.
-
5. Tegelijkertijd met de bekendmaking wordt van het besluit mededeling gedaan aan de initiatiefnemer.
-
6. De initiatiefnemer wordt daarna ingelicht over de vervolgstappen inzake de uitwerking van het inwonerinitiatief.
Artikel 7 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking op de eerste dag, volgende op de bekendmaking daarvan.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening inwonerinitiatief gemeente IJsselstein 2024.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 11 juli 2024.
De griffier,
A.J.O van Kooij MMC
De voorzitter,
mr. P.J.M. van Domburg
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl