Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR722828
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR722828/1
Uitvoeringsregeling subsidie Voorschool Hengelo 2025
Geldend van 17-07-2024 t/m heden
Intitulé
Uitvoeringsregeling subsidie Voorschool Hengelo 2025
|
||
Grondslag voor subsidie onderwijs |
||
Subsidievorm éénmalige subsidie |
||
Doel van de subsidie Deze uitvoeringsregel heeft als doelstelling het in 2025 mogelijk maken van de uitvoering van gesubsidieerde peuteropvang, inclusief VVE, voor kinderen vanaf 2½ jaar (in kleine kernen vanaf 2 jaar) tot uitstroom naar het basisonderwijs. Tevens heeft deze regeling ten doel het in stand houden van gesubsidieerde peuteropvang in kleine kernen. Van een kleine kern is sprake als er slechts één voorschool is en er binnen een reikwijdte van 5 km van de voorschool geen andere voorschool is. |
||
Te subsidiëren activiteiten Subsidie kan worden aangevraagd voor Hengelose peuters die een peuterplek:
Houders zijn verplicht bij plaatsing van een peuter op een beschikbaar gekomen peuterplek doelgroeppeuters voorrang te geven. Subsidie per peutergroep: gebaseerd op het aantal deelnemende doelgroeppeuters per groep. Subsidie kan alleen worden toegekend aan groepen op kinderopvanglocaties die in het LRK staan geregistreerd als VVE gecertificeerd. De minimale groepsgrootte bedraagt 7 kinderen (uitzondering hierop zijn locaties in een kleine kern), waarbij minimaal 1 doelgroepkind dient deel te nemen. De maximale groepsgrootte bedraagt 16 kinderen. Subsidie voor één peutergroep van maximaal 8 kinderen voor locaties in een kleine kern. |
||
Subsidieaanvraag voorwaarden Een subsidieaanvraag kan enkel worden ingediend door een houder.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
Toetsing recht op een gesubsidieerde peuterplek:
De ouderbijdrage:
Het subsidieplafond voor deze regeling wordt door het college voorgesteld. Dit plafond hangt mede af van het normtarief kinderopvangtoeslag van de belastingdienst; dit tarief wordt in het najaar definitief vastgesteld. Bij de vaststelling van de begroting van de Gemeente Hengelo, in november dit jaar zal de raad de subsidieplafonds vaststellen. Aanpassing van het tarief en/of het subsidieplafond behoort daarom tot de mogelijkheden. Dit kan gevolgen hebben voor de aanvragen die worden ingediend op grond van deze regeling. |
||
Subsidieaanvraag verplichtingen U vraagt de subsidie aan door gebruik te maken van het aanvraagformulier. Voor het aanvragen van subsidie dienen de volgende gegevens en stukken overlegd te worden:
|
||
Subsidieverlening/verantwoording De subsidieverlening :
Verantwoording subsidie:
|
||
Subsidieplafond Het subsidieplafond voor deze regeling wordt door het college voorgesteld op €2.000.000. Dit plafond hangt mede af van het normtarief kinderopvangtoeslag van de belastingdienst; dit tarief wordt in het najaar definitief vastgesteld. Bij de vaststelling van de begroting van de Gemeente Hengelo, in november dit jaar zal de raad de subsidieplafonds vaststellen. Aanpassing van het tarief en/of het subsidieplafond behoort daarom tot de De aanvragen, die ingediend worden voor de eerste periode, kunnen tot het volledige subsidieplafond worden ingediend. Indien het subsidieplafond voor de eerste periode nog niet bereikt is, wordt de regeling opnieuw opengesteld (tweede periode) en vormt het restant budget het subsidieplafond voor de tweede periode. Mocht de regeling worden opengesteld voor de tweede periode, vindt er geen herverdeling plaats voor de verleningen over de eerste periode. De subsidieverlening voor peuterplekken geschiedt volgens een aantal verdeelcriteria. Voor beide perioden gelden dezelfde verdeelcriteria. Deze zijn in volgorde van prioriteit:
|
||
Subsidieverdeling |
||
Hengelose peuters die een peuterplek: |
Hengelose peuters die een peuterplek: |
|
1. regulier bezetten van 8 uren per week, en waarvan de ouders aantoonbaar geen recht hebben op kinderopvangtoeslag: subsidie beschikbaar voor 8 uren per week |
1. regulier bezetten van 8 uren per week, en waarvan de ouders aantoonbaar geen recht hebben op kinderopvangtoeslag: subsidie beschikbaar voor 8 uren per week |
|
2. regulier bezetten van 8 uren per week, en waarvan de ouders wel recht hebben op kinderopvangtoeslag: subsidie beschikbaar voor 8 uren per week |
2. regulier bezetten van 8 uren per week, en waarvan de ouders wel recht hebben op kinderopvangtoeslag: subsidie beschikbaar voor 8 uren per week |
|
3. VVE bezetten en waarvan de ouders aantoonbaar geen recht hebben op kinderopvangtoeslag: subsidie beschikbaar voor 16 uren per week. |
3. VVE bezetten en waarvan de ouders aantoonbaar geen recht hebben op kinderopvangtoeslag: subsidie beschikbaar voor 16 uren per week. |
|
4. VVE bezetten, en waarvan de ouders wel recht hebben op kinderopvangtoeslag: subsidie beschikbaar voor 8 uren per week |
4. VVE bezetten, en waarvan de ouders wel recht hebben op kinderopvangtoeslag: subsidie beschikbaar voor 8 uren per week |
|
5. regulier bezetten op een locatie in een kleine kern van 6 – 8 uren per week, en waarvan de ouders aantoonbaar geen recht hebben op kinderopvangtoeslag: subsidie beschikbaar voor 6 – 8 uren per week |
5. regulier bezetten op een locatie in een kleine kern van 6 – 8 uren per week, en waarvan de ouders aantoonbaar geen recht hebben op kinderopvangtoeslag: subsidie beschikbaar voor 6 – 8 uren per week |
|
6. regulier bezetten op een locatie in een kleine kern van 6 – 8 uren per week, en waarvan de ouders wel recht hebben op kinderopvangtoeslag: subsidie beschikbaar voor 6 - 8 uren per week. |
6. regulier bezetten op een locatie in een kleine kern van 6 – 8 uren per week, en waarvan de ouders wel recht hebben op kinderopvangtoeslag: subsidie beschikbaar voor 6 - 8 uren per week. |
|
Subsidie per peutergroep gebaseerd op het aantal deelnemende doelgroeppeuters per groep. |
Subsidie per peutergroep gebaseerd op het aantal deelnemende doelgroeppeuters per groep. |
|
Subsidie voor één peutergroep op een locatie in een kleine kern |
Subsidie voor één peutergroep op een locatie in een kleine kern |
|
Het subsidiebedrag wordt na afloop van de subsidieperiode, op basis van de gegevens uit de eindrapportage van de houder vastgesteld. Deze vaststelling van de subsidie per peuterplek vindt plaats op basis van het werkelijke aantal bezette peuterplekken met een onderscheid naar peuterplekken van ouders die recht hebben op kinderopvangtoeslag en peuterplekken van ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag (daaronder wordt hier begrepen het aantal afgenomen uren per werkelijk bezette peuterplek (regulier en VVE) en de totaal in rekening gebrachte ouderbijdrage) en kan een terugvordering tot gevolg hebben als houder minder bezette peuterplekken heeft gerealiseerd dan het aantal waarop de hoogte van de subsidieverlening was gebaseerd. De vaststelling van de subsidie voor de peutergroepen vindt plaats op basis van het werkelijke aantal peutergroepen, waarbij het gemiddeld aantal doelgroepkinderen in een groep over 10 maanden van september t/m juni van een ‘kinderopvangjaar’ bepalend is voor subsidie aangevraagd in de eerste periode. Voor subsidie aangevraagd in de tweede periode geldt dat bij de vaststelling van de subsidie van de peutergroepen gerekend wordt met het gemiddeld aantal doelgroepkinderen in een groep over vier maanden in de periode van augustus t/m december van een ‘kinderopvangjaar’. Elk kwartaal dient de houder het verantwoordingsformulier van het voorliggende kwartaal in. Indien blijkt dat het aantal geplaatste peuters meer dan 20% lager is dan het in de beschikking vermelde aantal, vindt in overleg met de betrokken houder een heroverweging van de subsidie plaats. Mocht de heroverweging leiden tot een wijziging in de subsidieverlening, dan ontvangt de houder een aanvullend besluit. Het definitieve subsidiebedrag kan echter nooit hoger worden dan het eerder verleende bedrag. Het college beslist in alle voorkomende gevallen waarin deze nadere regels niet voorzien. Daarnaast is het college bevoegd om in bijzondere gevallen van hardheid gemotiveerd van deze regeling af te wijken. |
||
Overige informatie Bijlagen:
|
Begripsomschrijvingen
- •
Hengelose (doelgroep)peuters: in de gemeente Hengelo woonachtige kinderen van 2½ tot 4 jaar
- •
bestuursrechtelijke handhaving: handhaving in de vorm van een (voor)genomen besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom, bestuursdwang of een bestuurlijke boete
- •
doelgroeppeuter: kind dat op basis van de door het college nader vastgestelde criteria op indicatie van de GGD of op indicatie van een orthopedagoog van het Expertisecentrum Jonge Kindin aanmerking komt voor een peuterplek VVE
- •
Expertisecentrum Jonge Kind (EJK): het EJK is een bundeling van expertise van verschillende organisaties, die werken voor en met jonge kinderen; het ondersteunt kinderopvangorganisaties, de voorschool en het basisonderwijs bij zorg bij jonge kinderen, bij hun kwaliteitsontwikkeling en borgt (VVE) kwaliteit op stedelijk niveau
- •
houder: de rechtspersoon aan wie een onderneming als bedoeld in de Handelsregisterwet toebehoort, waarbij onder ‘onderneming’ wordt begrepen een in Hengelo gevestigde locatie voor kinderopvang waar voorschool wordt uitgevoerd en die in het LRK staat geregistreerd als kinderdagverblijf
- •
inkomensverklaring: een officiële verklaring van de Belastingdienst inzake de inkomensgegevens van een persoon in een bepaald belastingjaar (voorheen IB 60)
- •
Integraal Kindcentrum (IKC): een integraal centrum waarin onderwijs, peuteropvang en kinderopvang samenwerken om kinderen van 0-12 jaar een dagprogramma te bieden
- •
kinderdagverblijf: locatie waar dagopvang voor kinderen tussen de 0 en 4 jaar wordt gerealiseerd, volgens de eisen van de Wet kinderopvang en die in het LRK staat geregistreerd
- •
kindvolgsysteem: een volgsysteem waarmee aantoonbaar de ontwikkeling van kinderen op de vier domeinen taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling periodiek kan worden gevolgd en vastgelegd
- •
kinderopvangtoeslag: de tegemoetkoming van het Rijk aan ouders bedoeld als gedeeltelijke bijdrage in de kosten voor in het LRK geregistreerde kinderopvang
- •
Kleine kern: een kern waarbij sprake is van slechts één voorschool en binnen een reikwijdte van 5 km van de voorschool geen andere voorschool is
- •
Kwaliteitskader Hengelose Voorschool: bijlage bij deze uitvoeringsregeling, waarin de eisen die door het college worden gesteld aan de voorschool om in aanmerking te komen voor een subsidie staan opgesomd
- •
kwaliteitstoets: toetsing aan het kwaliteitskader Hengelose Voorschool door een onafhankelijke deskundige in opdracht van de gemeente Hengelo voorafgaand aan de subsidieverlening
- •
Landelijk Register Kinderopvang (LRK) : register waarin kinderopvangvoorzieningen zijn opgenomen die voldoen aan de wettelijke eisen
- •
ouderbijdrage: financiële vergoeding die ouders moeten betalen voor de afname van een peuterplek voor hun kind, afgestemd op het verzamelinkomen van het huishouden
- •
ouderbijdragetabel: een door het college opgesteld overzicht van de financiële bijdrage die ouders/verzorgers, die geen recht hebben op de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst, moeten betalen voor een gesubsidieerde peuterplek regulier of peuterplek VVE, waarbij de bijdrage wordt afgestemd op het gezamenlijk verzamelinkomen van het gezin (bijlage)
- •
ouders: ouder(s) of verzorgers van de peuter
- •
Hengelose overdrachtsformulier: het door het college vastgestelde overdrachtsformulier met bijbehorende handleiding waarmee pedagogisch medewerkers op een systematische manier hun beeld van de ontwikkeling van een peuter beschrijven; dit document wordt vervolgens besproken met ouders en overgedragen naar de toekomstige basisschool
- •
peutergroep: een peutergroep bestaat uitsluitend uit peuterplekken regulier en/of peuterplekken VVE
- •
peuterplek regulier: plek van minimaal twee dagdelen per week voor peuters vanaf 2,5 jaar tot het moment waarop zij uitstromen naar de basisschool, verspreid over minimaal twee weekdagen, gedurende 40 weken per jaar. Het aantal uren per peuterplek per week is acht.
- •
peuterplek VVE: plek voor doelgroeppeuters vanaf 2,5 jaar tot het moment waarop zij uitstromen naar de basisschool, van minimaal vier dagdelen per week, verspreid over minimaal vier weekdagen, gedurende 40 weken per jaar. Het aantal uren per week is 16. De plek bevindt zich op een peuteropvanglocatie die in het LRK staat geregistreerd als VVE gecertificeerd
- •
peuteropvang:
- °
educatieve opvang voor kinderen vanaf 2½ jaar tot het moment waarop zij naar de basisschool uitstromen, gericht op ontwikkelingsstimulering en voorbereiding op de basisschool;
- °
peuteropvang kan bestaan uit peuterplekken regulier en/of peuterplekken VVE;
- °
de peuteropvang moet voldoen aan de eisen uit de Wet kinderopvang;
- °
voor de peuterplekken VVE geldt tevens het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie
- °
peuteropvang wordt uitgevoerd op peuteropvanglocaties in horizontale vaste groepen van minimaal 7 en maximaal 16 peuters per groep
- °
de opvang bestaat uit minimaal acht uren per week verdeeld over minimaal twee dagdelen
- °
de ontwikkeling van alle peuters wordt gevolgd door middel van een kindvolgsysteem
- °
uitvoering vindt plaats conform het Kwaliteitskader Hengelose Voorschool
- °
- •
peuteropvanglocatie: de locatie, geregistreerd als kinderdagverblijf in Hengelo in het LRK, waar de houder peuteropvang uitvoert; de locatie is tenminste twee dagdelen per week geopend voor de peuteropvang
- •
vereiste taalniveaus: de gehanteerde eisen aan de taalniveaus van de pedagogisch medewerkers op de peuteropvanglocaties, te weten 3F op mondelinge vaardigheden en lezen en taalniveau 2F op schriftelijke vaardigheden; deze niveaus zijn afkomstig uit de Referentieniveaus taal van de commissie Meijerink
- •
verklaring geen recht op kinderopvangtoeslag: formulier die moet worden ingevuld door ouders bij aanvraag van een peuterplek bij de peuteropvangorganisatie, indien zij geen recht hebben op kinderopvangtoeslag (bijlage)
- •
verzamelinkomen: door de Belastingdienst gehanteerde term voor het jaarinkomen uit box 1, box 2 en box 3 verminderd met de aftrekposten; het betreft hier het jaarinkomen van het hele gezin
- •
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE): hier opgevat als voorschoolse educatie voor kinderen vanaf 2½ jaar tot het moment waarop zij naar de basisschool uitstromen, waarin via een gecertificeerd VVE-programma op gestructureerde en samenhangende wijze activiteiten worden aangeboden gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen op het gebied van rekenen, taal, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling
- •
gecertificeerd VVE-programma: een erkend programma voor voorschoolse educatiegericht op de vier ontwikkelingsdomeinen, dat is opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands JeugdInstituut
Bijlagen behorende bij de regeling Voorschool Hengelo
- 1.
Kwaliteitskader Hengelose Voorschool
- 2.
Ouderbijdragetabel Hengelose Voorschool 2025
- 3.
Ouderverklaring geen recht op kinderopvangtoeslag voor de Hengelose Voorschool
- 4.
Minimale eisen kwaliteitskader
Ondertekening
Bijlage 1 Kwaliteitskader Hengelose Voorschool
9e versie mei 2024
1 Inleiding
In de gemeente Hengelo willen we dat alle kinderen zich goed kunnen ontwikkelen en een goede start kunnen maken op de basisschool. In de periode 0-6 jaar wordt de basis gelegd voor de rest van het leven. Een belangrijke periode ter voorbereiding op de basisschool is de peuterperiode van 2,5 tot 4 jaar. In deze periode is het van belang dat peuters een voorschoolse voorziening bezoeken om goed voorbereid aan de basisschool te kunnen beginnen. Binnen de voorschool worden kinderen spelenderwijs gestimuleerd in hun ontwikkeling. Wij vinden het belangrijk dat alle peuters de mogelijkheid hebben om naar een voorschool te gaan.
Er zijn wettelijke eisen waaraan kinderopvang en gemeenten moeten voldoen. Deze eisen zijn vastgelegd in de Wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie (Wet OKE), de Wet kinderopvang (WKO) en de Wet op het primair onderwijs (WPO). Daarnaast zijn er aanvullende eisen vastgelegd in het Besluit kwaliteit kinderopvang en zijn kwaliteitseisen voor voor- en vroegschoolse educatie vastgelegd in het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie.
In de gemeente Hengelo zetten we in op hoge kwaliteit voor de voorschool. Dit kwaliteitskader is gebaseerd op de eisen die de afgelopen jaren aan voor- en vroegschoolse educatie (vve) werden gesteld in de G37 door de bestuursafspraken met het Rijk. Als onderlegger voor het kwaliteitskader is het onderzoekskader voor het toezicht op de voorschoolse educatie vanuit de onderwijsinspectie gebruikt. Dit is een onderdeel van het onderzoekskader Primair Onderwijs.
Ook landelijk wordt er meer ingezet op een hoge kwaliteit voor alle kinderopvangorganisaties. Met de invoering van de Wet Innovatie Kwaliteit in de Kinderopvang (IKK) per 1 januari 2018 is hier stapsgewijs op ingezet. Deze versie van het kwaltiteitskader houdt rekening met de wettelijke aanpassingen die gedurende 2024 zijn doorgevoerd en per 1 januari 2025 worden ingevoerd.
Met dit kwaliteitskader geven wij de kwaliteitseisen aan die wij in de gemeente Hengelo stellen aan voorschoolse instellingen om in aanmerking te komen voor subsidie. Dit kwaliteitskader is een onderlegger voor de uitvoeringsregeling ‘subsidie Voorschool Hengelo’. In het kwaliteitskader worden per onderwerp eerst de relevante wettelijke kaders en eisen benoemd, waarna de Hengelose eisen volgen. Het kwaliteitskader is tot stand gekomen in overleg met de voorschoolse partners, het onderwijs, de GGD en de verschillende betrokken afdelingen binnen de gemeente Hengelo.
2 Doelgroep |
|
In Hengelo zetten we met de gesubsidieerde peuterplekken in op alle peuters woonachtig in Hengelo tussen de 2,5 jaar en 4 jaar (vanaf 2 jaar in kleine kern) 1 . Binnen deze groep peuters onderscheiden we reguliere peuters en doelgroeppeuters. Doelgroeppeuters zijn peuters met een risico op een (taal)achterstand. Doelgroeppeuters komen in aanmerking voor een peuterplek VVE (voor- en vroegschoolse educatie) op basis van een verwijzing voor VVE. De indicering voor VVE vindt plaats door de GGD op basis van de volgende criteria:
Indicering vindt plaats vanaf de leeftijd van 18 maanden. Actieve verwijzing vindt plaats vanaf de leeftijd van 2 jaar. Reguliere peuters zijn alle overige peuters die niet voldoen aan de criteria van doelgroeppeuter. |
3 Aanbod |
|
In Hengelo bieden wij twee soorten peuterplekken. Een peuterplek regulier en een peuterplek VVE. We stellen echter de hoge VVE kwaliteitseisen voor beide soorten peuterplekken. Hierin wijken wij af van de wettelijke eisen. Wij wijken af van de wettelijke eisen in de groepsgrootte en in de kwaliteitseisen voor personeel. Peuterplek regulier plek van minimaal twee dagdelen voor reguliere peuters vanaf 2,5 jaar (vanaf 2 jaar in kleine kern) tot het moment waarop zij uitstromen naar de basisschool, verspreid over minimaal twee weekdagen, gedurende 40 weken per jaar. Het aantal uren per peuterplek per week is acht. Er wordt gewerkt met een gecertificeerd VVE programma Peuterplek VVE plek van minimaal vier dagdelen voor doelgroeppeuters vanaf 2,5 jaar tot het moment waarop zij uitstromen naar de basisschool, verspreid over minimaal vier weekdagen, gedurende 40 weken per jaar. Het aantal uren per peuterplek per week is 16. Er wordt gewerkt met een gecertificeerd VVE programma. De plek bevindt zich op een voorschoolse locatie die in het LRK staat geregistreerd als VVE gecertificeerd. Horizontale en vaste groepen De voorschool vindt plaats in horizontale (peuters van dezelfde leeftijd) vaste groepen. Dat betekent dat een peuter twee dagdelen in dezelfde groep van 2,5 tot 4 jarigen zit. Op deze groep zitten vaste pedagogische medewerkers. De extra VVE dagdelen kunnen in een andere groep plaatsvinden dan de eerste twee dagdelen. Dit dient echter ook een vaste groep te zijn met vaste pedagogische medewerkers. Groepsgrootte De groepsgrootte is minimaal 7 en maximaal 16 peuters (met uitzondering van kleine kernen). Er staat minimaal één gekwalificeerde pedagogisch medewerker per 8 kinderen op de groep. Bij een groep met meer dan 8 kinderen staan er altijd twee gekwalificeerde pedagogisch medewerkers op de groep. Het is toegestaan gedurende maximaal een half jaar na de start van de groep een groepsgrootte kleiner dan 7 peuters te hebben. Uitzondering hierop zijn de groepen in een kleine kern. VVE programma Er word gebruik gemaakt van gecertificeerde VVE programma’s die zijn erkend door het Nederlands Jeugdinstituut (NJI). Deze programma’s zijn gericht op het gestructureerd en samenhangend stimuleren van de ontwikkelingsdomeinen taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. In afstemming met en met goedkeuring van de gemeente is het ook mogelijk een ander programma te gebruiken, mits deze gericht is op het doelgericht, gestructureerd en samenhangend stimuleren van de ontwikkelingsdomeinen taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. Kwalificaties pedagogisch medewerkers De pedagogisch medewerkers op de groep hebben minimaal een MBO PW3 niveau met daarbij de keuzemodule VVE. Op de keuzemodule is een positief resultaat behaald. En/of de pedagogisch medewerkers hebben naast een MBO PW3 opleiding een gecertificeerde VVE-opleiding (opleiding van minimaal een half jaar en geen internetmodule) gevolgd en deze afgesloten met een certificaat. En/of de pedagogisch medewerkers hebben een MBO PW3 opleiding met een gecertificeerde geïntegreerde VVE opleiding daarbinnen gevolgd en afgesloten met een positief resultaat. De pedagogisch medewerkers voldoen aan taalniveau 3F op mondelinge vaardigheden en lezen en aan taalniveau 2F op schriftelijke vaardigheden. Het is toegestaan dat als één van de pedagogisch medewerkers VVE is geschoold, de ander nog aantoonbaar in opleiding mag zijn voor VVE. Deze medewerker in opleiding moet echter wel in het bezit zijn van een 3F certificaat. Hetzelfde geldt voor de taalscholing 2F/3F. De betreffende medewerker in opleiding moet echter wel in het bezit zijn van een VVE certificaat. |
4 Houder |
|
Wettelijk gezien moeten houders zowel een opleidingsplan als een pedagogisch beleidsplan hebben. Als extra vragen wij in het opleidingsplan gericht in te gaan op het handelingsgericht werken. Daarnaast vragen wij in het pedagogisch beleidsplan specifiek in te gaan hoe er gewerkt wordt aan het educatief handelen. Opleidingsplan De houder van de voorschoolse organisatie stelt een opleidingsplan op dat gericht dient te zijn op de continue professionalisering van het personeel op het gebied van voorschoolse educatie en handelingsgericht werken. De eisen met betrekking tot het educatief handelen en de kwaliteitszorg staan geformuleerd onder de punten 8, 9 en 10 van dit kwaliteitskader. De houder voert het opleidingsplan uit en kan dit aantonen. De houder stelt het opleidingsplan jaarlijks bij op basis van een evaluatie. Pedagogisch beleidsplan De houder van de voorschoolse organisatie heeft een pedagogisch beleidsplan opgesteld. Onderdeel van dit beleidsplan vormen de wettelijke onderdelen zoals hierboven benoemd en is uitgewerkt hoe gewerkt wordt aan educatief handelen. De eisen met betrekking tot educatief handelen staan geformuleerd onder punt 8 van dit kwaliteitskader. De houder voert dit plan uit en kan dit aantonen. De houder evalueert de uitvoering van het plan jaarlijks, en past deze indien nodig op basis van de evaluatie aan. Gericht ouderbeleid Voorscholen stellen een gericht ouderbeleid op conform het kwaliteitskader ‘ouders en educatief partnerschap Hengelo’. De houder voert dit plan uit en kan dit aantonen. Kindvolgsysteem De houder maakt gebruik van een kindvolgsysteem, waarin de peuters kunnen worden gevolgd op de vier domeinen taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. |
5 Ouders |
|
Wij stellen specifieke eisen ten aanzien van ouderbetrokkenheid. Voor de doelgroeppeuters is dit extra van belang en stellen we extra eisen. Intake Ouders worden voorafgaand aan deelname van hun kind aan de voorschool adequaat geïnformeerd. De voorschool gaat na of de ouders de informatie hebben begrepen. De intake gebeurt in afstemming met de ouders volgens een intake procedure en een standaard intakeformulier. Bij de intake van doelgroeppeuters worden ouders actief benaderd en wordt hen aangegeven wat het VVE-programma inhoudt en wat dan van hen verwacht wordt. De afspraken worden vastgelegd in een overeenkomst met de ouders. Informeren ouders over uitwisseling VVE gegevens Voorschoolse organisaties zijn verplicht ouders van doelgroeppeuters te informeren over uitwisseling van gegevens met betrekking tot VVE met de GGD. Ontwikkelingsstimulerende activiteiten thuis Alle ouders worden gestimuleerd om hun kinderen thuis te ondersteunen in hun ontwikkeling. Voor ouders van doelgroeppeuters betekent dit dat ze spelmaterialen mee krijgen die ze thuis kunnen gebruiken, geïnformeerd worden hoe ze activiteiten uit kunnen voeren en er vindt een terugkoppeling plaats tussen de pedagogisch medewerkers en ouders of en hoe de activiteiten thuis zijn uitgevoerd. Participatie in VVE activiteiten op de voorschool Ouders van doelgroeppeuters worden gestimuleerd te participeren in vve-activiteiten op de voorschool. De voorschool organiseert daartoe voldoende relevante ouderactiviteiten, zoals inloopuren, koffieochtenden, themabijeenkomsten. Informeren over ontwikkeling kind Ouders worden tenminste 3 keer gedurende de peuterperiode actief geïnformeerd over de ontwikkeling van hun kind. Dit kan vanuit een kindvolgsysteem, zie ook punt 5 resultaten. Hierbij worden de observatiegegevens bekeken en besproken. Bij zorgpunten worden ouders direct geïnformeerd over hun kind. Thuistaal Er wordt rekening gehouden met de thuistaal van het kind. Dat betekent dat de pedagogisch medewerkers weten welke taal ouders thuis spreken. Informatie voor ouders en activiteiten worden afgestemd op het taalniveau van de ouders. De pedagogisch medewerkers gaan na of de anderstalige ouders de informatie hebben begrepen. |
6 Doorgaande leerlijn |
|
Overdracht basisschool (vroegschool) Voor de overdracht van alle peuters wordt het Hengelose overdrachtsformulier en de daarbij behorende handleiding gebruikt. Bij doelgroeppeuters en bij zorgpeuters (peuters waarbij extra zorg nodig is, anders dan vve) vindt een warme overdracht naar de vroegschool (groep 1 en 2 van de basisschool) plaats. De warme overdracht vindt plaats conform de uitleg in de handleiding voor het Hengelose overdrachtsformulier. Voor doelgroeppeuters is dit extra van belang omdat het vve-programma doorloopt tot en met groep 2. Samenwerking voor- en vroegschool Iedere voorschool werkt bij voorkeur samen in IKC verband, maar moet tenminste een intensieve samenwerking hebben met één basisschool. VVE-coördinatie tussen de voor- en de vroegschool
|
7 Resultaten |
|
(Doelgroep)peuters volgen (Doelgroep)peuters worden gevolgd in hun ontwikkeling op de vier domeinen taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van een gevalideerd observatie instrument. Er zijn tenminste 3 observatiemomenten in de peuterperiode. De gegevens worden vastgelegd in het kindvolgsysteem en besproken met ouders. Resultaatafspraken Om zicht te houden op de inspanningen en resultaten VE in de voorscholen en vroegscholen zet de gemeente kwaliteitsmetingen in, die worden uitgevoerd door de adviseur kwaliteit van het Expertisecentrum Jonge Kind. Met behulp van het onderzoekskader PO van de onderwijsinspectie (bijlage 5 VE) wordt de kwaliteit in beeld gebracht. Hiervoor worden observaties uitgevoerd in de peutergroepen en in groep 1 en 2 en documenten geanalyseerd. Er vindt een gesprek plaats waarin de bevindingen en vragen besproken worden met de betrokkenen rondom de uitvoering van VE (pedagogisch medewerkers, leerkrachten, pedagogisch coach, intern begeleider, bouwcoördinator, locatiemanager, directeur). Dit wordt in een rapportage weergegeven. Deze wordt gedeeld en besproken met de gemeente Hengelo. Op basis van de rapportage maakt de VE locatie of IKC een plan van aanpak en worden vervolgafspraken gemaakt met de gemeente Hengelo. |
8 Ontwikkelingsproces |
|
Aanbod Het aanbod bereidt de peuters voor op de basisschool
Zicht op ontwikkeling De voorschool volgt de ontwikkeling van haar peuters zodanig dat zij een ononderbroken ontwikkeling kunnen doorlopen
Pedagogisch educatief handelen Het pedagogisch educatief handelen van pedagogisch medewerkers stelt peuters in staat tot spelend leren en ontwikkelen
|
9 Kwaliteit van de zorg |
|
Peuters die dat nodig hebben ontvangen extra aanbod, ondersteuning en begeleiding.
De brede ontwikkeling van alle kinderen wordt gevolgd.
|
10 Kwaliteitszorg |
|
|
Bijlage 2. Ouderbijdragetabel Hengelose Voorschool
De meest actuele tabel voor de ouderbijdrage vindt u hier: Subsidie Voorschool Hengelo
Bijlage 3. Ouderverklaring geen recht op kinderopvangtoeslag voor de Hengelose voorschool
De gegevens in deze aanvraag zijn op naam van de ouder/verzorger die geen inkomen heeft.
Voorletters en achternaam :……………..……………………………………………………………..
BurgerServicenummer (BSN) : …………………………………………………………….…………..
Straatnaam, huisnummer + toevoeging: ………………………………………………………………
Postcode en woonplaats:…………………………………………………………….…………………..
Gegevens kind
U hoeft alleen de gegevens in te vullen van het kind dat gaat deelnemen aan de voorschool
Voorletters en achternaam:……………………………………………………………………….……..
Geboortedatum : ………………………………………………………………………………………….
__________________________________________________________________________
Hierbij verklaar ik geen recht te hebben op kinderopvangtoeslag, zoals bedoeld in artikel 1.1. van de Wet Kinderopvang4 . Dit verklaar ik door de bijgevoegde Inkomensverklaring (dit formulier kunt u gratis aanvragen via de belastingtelefoon;0800-0543) en eventuele andere aanvullende bewijsstukken.
De bijgevoegde Inkomensverklaring heeft hierbij in principe betrekking op het meest recent voltooide kalenderjaar. In de periode tussen 1 januari en 1 april is echter de Inkomensverklaring van het daaraan voorafgaande jaar voldoende5 .
Tevens verklaar ik hierbij (maak uw keuze door het juiste vakje aan te kruisen):
- °
(bij 2 ouders) een van ons beiden werkt niet en heeft geen recht op kinderopvangtoeslag6
- °
(bij één ouder) ik werk niet en kan geen aanspraak maken op kinderopvangtoeslag7
Ik weet dat het onjuist invullen van dit formulier strafbaar is. Ik verklaar ermee bekend te zijn dat mijn gegevens aan de gemeente Hengelo worden verstrekt en door de gemeente op juistheid kunnen worden gecontroleerd bij andere personen en instanties. Ik weet dat wijzigingen die het recht op een gesubsidieerde peuterplek kunnen beïnvloeden, onmiddellijk moeten worden doorgegeven aan de instelling waar de voorschool gevolgd wordt, onder overlegging van bewijsstukken.
Ondergetekende verklaart dat dit formulier naar waarheid is ingevuld zodat de voorschoolse instantie kan vaststellen of hij/ zij recht heeft/hebben op een gesubsidieerd tarief voor de voorschool.
Handtekening:
Plaats en datum:
Toelichting bij de verklaring
Kinderopvangtoeslag
Een ouder die geen recht heeft op de kinderopvangtoeslag zoals bedoeld in artikel 1.1. van de Wet Kinderopvang, kan bij gebruik van de Hengelose voorschool in aanmerking komen voor ‘de gemeentelijke regeling’. De ouder dient met de ‘verklaring geen recht op kinderopvangtoeslag’ en een Inkomensverklaring(voorheen IB60 formulier) aan de voorschool en aan gemeente te verklaren dat ze geen recht heeft op kinderopvangtoeslag. De gemeente geeft dan een subsidie op de voorschool, zodat de betreffende ouder een lager tarief in rekening gebracht krijgt voor de voorschool.
Wat is kinderopvangtoeslag?
Kinderopvangtoeslag is een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang via de Belastingdienst.
U komt in aanmerking voor kinderopvangtoeslag wanneer er sprake is van:
- •
Twee werkende ouders/verzorgers in 1 gezin, of ouders/verzorgers die een studie of traject volgen;
- •
Een alleenstaande ouder/verzorger die werkt, of een studie of traject volgt.
- •
Een gemeentelijke doelgroep waar een of beide ouder(s)/verzorger(s) onder vallen, bijvoorbeeld:
inburgeringcursus of sociaal/medische indicatie.
Kinderopvangtoeslag vraagt u aan bij de belastingdienst via www.toeslagen.nl Hier kunt u ook een proefberekening maken.
Tegemoetkoming voor ouder(s)/verzorger(s) met een eigen onderneming
Zelfstandige ondernemers komen in aanmerking voor kinderopvangtoeslag volgens de Wet Kinderopvang. Ook de ouder, die zonder enige vergoeding arbeid verricht in de onderneming van de partner in de zin van art. 3.78 van de Wet Inkomstenbelasting 2001.Dit artikel gaat over de meewerkaftrek, die geldt als de partner meer dan 525 uur per jaar meewerkt. Als de man dus een onderneming heeft en de vrouw (of andersom) minimaal 525 uur per jaar meewerkt, voldoen ze beiden aan de criteria voor de Wet Kinderopvang, hebben ze dus recht op een tegemoetkoming van de belastingdienst en kan er dus geen gebruikgemaakt worden van de ‘gemeentelijke regeling’.
Hoe kom ik in aanmerking voor een gesubsidieerde peuterplek?
Een ouder/verzorger dient aan te tonen dat er geen recht is op de kinderopvangtoeslag. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u niet allebei een inkomen heeft. U kunt dit aantonen door een Inkomensverklaring aan te vragen bij de Belastingdienst. Voorwaarde hiervoor is wel dat u een belastingaangifte ingediend heeft. Niet in alle gevallen blijkt uit de Inkomensverklaring dat er geen sprake is van inkomen uit arbeid (bijv.in geval van een uitkering). In dat geval moet u aanvullende bewijsstukken overleggen waaruit blijkt dat wel sprake is van inkomen maar niet van inkomen uit arbeid.
Wat is een Inkomensverklaring?
Een Inkomensverklaring is in feite bedoeld om andere (overheids)instanties, die geen inzage hebben in de inkomensgegevens van burgers, te informeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een woonstichting die graag wil weten hoeveel inkomen iemand heeft om vast te kunnen stellen of iemand voor een bepaalde huurwoning in aanmerking komt. Indien een belastingplichtige een beroep doet op een dergelijke inkomensafhankelijke regeling van een (overheids)instantie dan wenst zij een overzicht waarop de Inkomensgegevens van de belastingplichtige staat. Hij kan zich in dit geval wenden tot de Belastingdienst met het verzoek een inkomensverklaring te ontvangen. De verklaring moet aangevraagd worden voor de ouder die geen inkomen heeft, maar deze moet dus wel, eventueel via de partner, een aangifte ingediend hebben. Indien u geen aangifte heeft gedaan en daarom geen Inkomensverklaring kunt ontvangen kunt u overwegen alsnog aangifte te doen om een inkomensverklaring te verkrijgen.
Bijlage 4. Minimale kwaliteitseisen
Indien aanvrager niet geheel voldoet aan de eisen uit het Kwaliteitskader Hengelose Voorschool, dient aanvrager minimaal aan de volgende eisen te voldoen om in aanmerking te komen voor subsidie:
- •
Het aanbod zoals gesteld in hoofdstuk 3 van het Kwaliteitskader Hengelose Voorschool.
- •
De eisen die aan de houder gesteld worden in hoofdstuk 4 van het Kwaliteitskader Hengelose Voorschool.
- •
De eisen gesteld in hoofdstuk 5 ten aanzien van omgang met ouders van het Kwaliteitskader Hengelose Voorschool.
- •
De eisen ten aanzien van de doorgaande lijn in hoofdstuk 6 van het Kwaliteitskader Hengelose Voorschool.
- •
De eisen ten aanzien van resultaten in hoofdstuk 7 van het Kwaliteitskader Hengelose Voorschool.
- •
Ten aanzien van het ontwikkelingsproces in hoofdstuk 8 van het Kwaliteitskader Hengelose Voorschool dient aanvrager op alle onderdelen minimaal een voldoende te scoren, waarbij van elk hoofdonderdeel (Aanbod, Zicht op ontwikkeling en Pedagogisch educatief handelen) er minimaal op één van de onderdelen goed dient te worden gescoord.8
- •
Ten aanzien van de eisen van de kwaliteit van de zorg in hoofdstuk 9 van het Kwaliteitskader Hengelose Voorschool dient aanvrager op beide onderdelen goed te scoren.
- •
Ten aanzien van de kwaliteitszorg in hoofdstuk 10 van het Kwaliteitskader Hengelose Voorschool geldt dat voor alle onderdelen minimaal voldoende dient te worden gescoord.
Noot
1Kleine kern: een kern waarbij sprake is van slechts één voorschool en binnen een reikwijdte van 5 km van de voorschool geen andere voorschool is.
Noot
2Eén of beide ouders hebben maximaal basisonderwijs of (v)so-zmlk, lbo/vbo, praktijkonderwijs of vmbo basis- of kaderberoepsgerichte leerweg.
Noot
3Het kind is overdag hoofdzakelijk in een thuisomgeving waar een andere taal gesproken wordt dan Nederlands of één of beide ouders spreken gebrekkig Nederlands.
Noot
4Een overschrijding van het maximum aantal uren kinderopvang waarover men recht heeft op kinderopvangtoeslag (140% van de arbeidsuren van de minst werkende ouder) geeft geen recht om deze "Verklaring geen recht op kinderopvangtoeslag" in te vullen. In de basis heeft men dan namelijk wel recht op kinderopvangtoeslag."
Noot
5U hebt wel recht op toeslag in geval van: bijstand en werk, uitkering als kunstenaar en volgt een traject gericht op arbeidsinschakeling (WWIK), u bent jonger dan 18 jaar hebt bijstand en studeert, u volgt een re-integratie-traject en hebt geen uitkering of werkgever, u volgt een inburgeringtraject op grond van de Wet inburgering, u volgt een re-integratie-traject via UWV of gemeente, of u bent student, zie www.toeslagen.nl.
Noot
6U hebt wel recht op toeslag in geval van: bijstand en werk, uitkering als kunstenaar en volgt een traject gericht op arbeidsinschakeling (WWIK), u bent jonger dan 18 jaar hebt bijstand en studeert, u volgt een reïntegratietraject en hebt geen uitkering of werkgever, u volgt een inburgeringtraject op grond van de Wet inburgering, u volgt een reïntegratietraject via UWV of gemeente, of u bent student .
Noot
7U hebt wel recht op toeslag in geval van: bijstand en werk, uitkering als kunstenaar en volgt een traject gericht op arbeidsinschakeling (WWIK), u bent jonger dan 18 jaar hebt bijstand en studeert, u volgt een reïntegratietraject en hebt geen uitkering of werkgever, u volgt een inburgeringtraject op grond van de Wet inburgering, u volgt een reïntegratietraject via UWV of gemeente, of u bent student .
Noot
8Bij de hoofdstukken 8, 9 en 10 wordt gebruik gemaakt van de scores, zoals door de onderwijsinspectie gebruikt bij de laatste bestandsopname vve. De scores hebben de volgende betekenis: Kan beter: De voorschool laat de apecten van kwaliteit niet of beperkt zien, Voldoende: De voorschool laat de eigen aspecten van kwaliteit zien, Goed: De voorschool laat de eigen aspecten van kwaliteit op overtuigende wijze zien.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl