Beleidsregels Filmopname gemeente Haarlem 2024

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 19-07-2024

Intitulé

Beleidsregels Filmopname gemeente Haarlem 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem

gelet op artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Haarlem

besluiten vast te stellen: Beleidsregels Filmopname gemeente Haarlem 2024.

Hoofdstuk 1 Verbod artikel 2:10 APV

Op grond van artikel 2:10, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Haarlem (verder: APV) is het verboden een openbare plaats, waaronder de weg of een weggedeelte, anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan, indien:

  • a.

    het gebruik schade toebrengt of kan toebrengen aan de weg, de bruikbaarheid of veiligheid van de weg belemmert of kan belemmeren, dan wel een belemmering vormt of kan vormen voor het beheer of onderhoud van de weg; of

  • b.

    het gebruik niet voldoet aan redelijke eisen van welstand.

Om te bepalen of hiervan sprake is, en dus op grond van artikel 2:10, vierde lid APV een ontheffing nodig is maakt het college onderscheid in twee categorieën. Onder categorie A vallen de opnames die niet onder het verbod vallen, indien wordt voldaan aan de in hoofdstuk 2 opgesomde vereisten. Onder categorie B vallen de opnames die wel onder het verbod vallen.

Hoofdstuk 2 Categorie indeling voor filmopnames

Categorie A –Ontheffingsvrij:

  • Filmopnames tussen 08.00 uur ‘s ochtends en 20.00 uur ’s avonds, inclusief de op- en afbouw, duren;

  • met niet meer dan 12 personen, film- en opnamecrew meegeteld, op de set wordt gewerkt;

  • en er maximaal drie camera’s vanaf de schouder of op statief worden gebruikt;

  • geen objecten op een openbare plaats waaronder begrepen de rijweg, het fietspad of in een park of plantsoen worden geplaatst;

  • voetgangers en invaliderolstoelen niet worden gehinderd en maximaal 6 attributen (elk maximaal 1 m2, geen voertuigen), op de stoep of het voor voetgangers bedoelde gedeelten van de weg worden geplaatst;

  • geen omleidingen of afzettingen nodig zijn;

  • maximaal 5 parkeerplaatsen worden afgezet, waarbij niet meer dan de helft van het aantal parkeerplaatsen in de straat wordt gebruikt;

  • parkeerplaatsen alleen worden gebruikt door auto's en busjes of kleine vrachtwagens die belangrijk zijn voor de opname en die elk een normale parkeerplaats innemen;

  • geen geweldsscènes of scènes met speciale effecten worden gemaakt zoals bedoeld in hoofdstuk 3

  • niet meer dan 2 aaneengesloten dagen wordt gefilmd;

  • geen series worden opgenomen, waarbij steeds dezelfde locatie wordt gebruikt;

  • geen dieren worden ingezet.

Categorie B – Ontheffing, opnames die wel onder het verbod vallen

  • Omvangrijke filmopname: alles wat omvangrijker dan wel ingrijpender is dan hiervoor vermeld onder categorie A;

Hoofdstuk 3 Nadere toelichting geweldsscenes en scenes met speciale effecten

Hieronder wordt in ieder geval verstaan:

Elke scene waarin gebruik wordt gemaakt van één of meerdere van de volgende voorwerpen, effecten of acties:

  • °

    slag-, steek-, en/of vuurwapens (ook dummy’s) en/of explosieven/explosies en vuurwerk;

  • °

    vechtpartijen, achtervolgingen;

  • °

    nabootsing oorlogs- en rampscenario;

  • °

    officiële of daarop gelijkende uniformen of voertuigen zoals politie-, brandweer, ambulance, gemeentelijke of militaire;

  • °

    stunts (al dan niet met voertuigen);

  • °

    andere speciale effecten, waaronder ook verstaan wordt kunstmatige regen en sneeuw;

Hoofdstuk 4 Indieningstermijn

De beslistermijn op een aanvraag voor de ontheffing voor een filmopname is 8 weken op grond van artikel 1:2 van de APV. De ervaring leert dat het voor filmopnames soms lastig is om deze zo ver van te voren aan te vragen. Het script ligt dan nog niet helemaal vast en de acteurs zijn soms ook nog niet bekend, waardoor de datum nog kan variëren. De gemeente wil hierin graag een handreiking bieden mits alle belangen nog steeds afgewogen kunnen worden en een behoorlijke behandeling van de aanvraag mogelijk is.

We willen echter voorkomen dat een ontheffing niet tijdig verleend kan worden en houden daarom de volgende differentiatie in behandeltermijnen aan:

Voor onderstaande filmopnames is na indiening van een volledige aanvraag 8 weken nodig om de aanvraag zorgvuldig te kunnen behandelen .:

  • -

    filmopnames met geweldsscenes en/of speciale effecten;

  • -

    filmopnames met inzet van een helikopter/vliegtuig;

  • -

    filmopnames met dieren;

  • -

    filmopnames waarbij levensbedreigende situaties (denk hierbij aan acteurs met bloeding in beeld, verwondingen, ongelukken et cetera.) en/of oorlog- of rampscenario’s worden nagebootst;

  • -

    filmopnames waarbij wegafsluitingen anders dan straten in woonwijken nodig zijn;

  • -

    filmopnames op de locatie Grote Markt, Botermarkt, waarbij gebruik wordt gemaakt van de locaties die gewoonlijk worden ingenomen door terrassen, markten of standplaatsen;

  • -

    filmopnames die maatschappelijke onrust kunnen veroorzaken dan wel een aantrekkende werking op kijkers hebben;

  • -

    filmopnames waarvoor het wenselijk is gemeentelijke eigendommen tijdelijk te verwijderen of in uiterlijk aanzien te veranderen (denk hierbij aan het aankleden van een gemeentelijk gebouw in een ander tijdsbeeld of het verwijderen van een lichtmast)

Bij alle overige filmopnames is na indiening van een volledige aanvraag minimaal 4 weken nodig om de aanvraag zorgvuldig te kunnen behandelen.

Hoofdstuk 5 Gebruik maken bevoegdheid artikel 1:8 APV om vergunning te weigeren .

Op grond van artikel 1:8 van de APV kan het college de ontheffing voor de filmopnames die een grote impact kunnen hebben op de openbare orde, openbare veiligheid en/of woon/leefklimaat weigeren als de aanvraag om ontheffing minder dan 4 weken van te voren wordt ingediend. Het college gaat dit artikel toepassen voor een beperkt aantal filmopnames.

De volgende opnamen zullen worden geweigerd als deze minder dan 4 weken van te voren worden ingediend:

  • -

    filmopnames met geweldsscenes en/of speciale effecten;

  • -

    filmopnames met inzet van een helikopter/vliegtuig;

  • -

    filmopnames waarbij levensbedreigende situaties (denk hierbij aan acteurs met bloeding in beeld, verwondingen, ongelukken etc) en/of oorlog- of rampscenario’s worden nagebootst;

  • -

    filmopnames waarbij wegafsluitingen anders dan straten in woonwijken nodig zijn;

  • -

    filmopnames op de locatie Grote Markt, Botermarkt als er niet voorafgaand overeenstemming is met de gebruikers van de markt (terrashouders, markten, standplaatsen);

  • -

    filmopnames die maatschappelijke onrust kunnen veroorzaken dan wel een aantrekkende werking op kijkers hebben.

Er is dan namelijk onvoldoende tijdsduur om nader te overleggen met de aanvrager; de aanvraag indien nodig nog te wijzigen; en er is onvoldoende tijdsduur om adviezen in te winnen. Hierdoor is een zorgvuldige belangenafweging en afhandeling van de aanvraag niet mogelijk . Bij dergelijke opnames kan het ook nodig zijn dat vooraf met de leefomgeving moet worden overlegd.

Hoofdstuk 5 Algemene regels

Voor alle filmopnames gelden de algemene regels zoals opgenomen in de “Algemene regels voor Filmopname gemeente Haarlem, behoudens voor zover hier bij de ontheffing van afgeweken wordt.

Hoofdstuk 6 Inwerkingtreding en intrekking oude regels

  • 1.

    Het collegebesluit Vereenvoudiging vergunningprocedure foto- en filmopnamen van 15 juni 2010, registratienummer 2010/71685 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

Hoofdstuk 7 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregels Filmopname gemeente Haarlem 2024.

Ondertekening

Aldus besloten te Haarlem op

de secretaris,

de burgemeester,