Verordening op de auditcommissie Bergen (L) 2024

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 19-07-2024

Intitulé

Verordening op de auditcommissie Bergen (L) 2024

De raad van de gemeente Bergen,

Gezien het voorstel van het presidium van 20 juni 2024,

Gelet op Gemeentewet artikel 84 en 213,

Besluit

Vast te stellen de volgende Verordening op de auditcommissie Bergen (L) 2024

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1. Er is een auditcommissie

  • 2. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      commissie: de auditcommissie;

    • b.

      accountant: de conform Gemeentewet artikel 213 lid 2 door de raad aangewezen accountant;

    • c.

      raad: de gemeenteraad;

    • d.

      college: het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2 Doel

  • 1. De commissie heeft als doel afstemmingsoverleg te voeren met de accountant en uitvoering te geven aan de taken als omschreven in artikel 3.

  • 2. De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van de raad en college.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden

  • 1. De commissie heeft als aandachtsgebied alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.

  • 2. De commissie doet voorstellen aan de raad voor (wijziging van) het programma van eisen voor de accountantscontrole.

  • 3. De commissie doet de voorbereidingen voor de opdrachtverstrekking en/of de opdrachtverlenging aan en de selectie en benoeming van de accountant.

  • 4. De commissie voert periodiek overleg met de accountant over het normenkader ten behoeve van de rechtmatigheidscontrole, de aard en periodiciteit van de rapportages en de controlebevindingen.

  • 5. De commissie stemt met het college van B&W de jaarrekeningcontrole en de onderwerpen van controle die binnen de organisatie worden uitgevoerd af.

  • 6. De commissie heeft geen directe opdrachtgevende rol naar de accountant, andere onderzoeksbureaus of de gemeentelijke organisatie.

Artikel 4 Samenstelling van de commissie

  • 1. De commissie bestaat uit raadsleden. Per fractie kan één raadslid worden benoemd in de commissie.

  • 2. De raad benoemt de leden van de commissie en hun plaatsvervangers.

  • 3. De griffier (of zijn plaatsvervanger) is secretaris van de commissie en kan eveneens aan de beraadslagingen deelnemen.

  • 4. De commissie verzoekt interne en externe adviseurs de vergaderingen bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie,

  • 5. Als interne en externe adviseurs worden in ieder geval aangemerkt: de accountant, de portefeuillehouder financiën, de manager bedrijfsvoering, de medewerker interne controle en de coördinator financiën.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1. De zittingsperiode van de leden van de commissie eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad of bij ontslag als lid van de raad.

  • 2. De raad kan een lid tussentijds ontslaan.

  • 3. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

Artikel 6 Voorzitter

  • 1. De commissie kiest uit haar leden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 2. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris (de griffier) van de commissie.

Artikel 7 Vergaderingen en verslag

  • 1. De commissie vergadert zo vaak als zij nodig acht, doch minimaal twee keer per jaar.

  • 2. De vergaderingen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 3. De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 4. Van iedere vergadering wordt onder verantwoordelijkheid van de secretaris van de commissie een beknopt verslag gemaakt. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie.

Artikel 7 Informeren van de raad

  • 1. De commissie informeert de raad en het college over gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden.

  • 2. Op verzoek van de raad geeft de voorzitter van de commissie een toelichting in de vergadering van de raad.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening auditcommissie Bergen (L) 2024.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van haar bekendmaking.

  • 3. De Verordening auditcommissie Bergen 2014 wordt ingetrokken.

Ondertekening

Bergen (L), 9 juli 2024

I.C. van ’t Hof

Griffier

M.H.D. Rauner

Voorzitter