Subsidieregeling Ontmoeten en Meedoen in Gouda 2024

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 19-07-2024

Intitulé

Subsidieregeling Ontmoeten en Meedoen in Gouda 2024

Burgemeester en wethouders van Gouda

Gelezen het advies van 24 juni 2024

Gelet op artikel 7 Algemene Subsidieverordening Gouda 2003;

besluiten de subsidieregeling: “Ontmoeten en meedoen in Gouda” vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    Accommodaties voor Ontmoeten en meedoen in Gouda: een Buurthuiskamer, een Buurthuiskamerplus, een Buurthuis of een Buurtcentrum.

  • 2.

    Buurthuiskamer: De Buurthuiskamer, is een laagdrempelige ontmoetingsplek gericht op (tijdelijk) kwetsbare inwoners en biedt ontmoeting en activiteiten in een veilige omgeving. Er is een parttime beroepskracht aanwezig voor de coördinatie en begeleiding van vrijwilligers. De beroepskracht biedt daarnaast zo nodig ondersteuning die gericht is op de deelnemers en hun mantelzorgers.

  • 3.

    Buurthuiskamerplus: Wanneer de Buurthuiskamer zich specialiseert in een specifieke doelgroep, spreken we van een Buurthuiskamerplus. Een Buurthuiskamerplus kan alleen met toestemming van het college gestart worden. Er is een beroepskracht aanwezig voor de coördinatie en begeleiding van de vrijwilligers. Daarnaast heeft deze beroepskracht specifieke aandacht voor ondersteuning van de deelnemers en hun mantelzorgers. Wanneer er sprake is van een specifieke doelgroep waarbij sprake is van onvoldoende zelfredzaamheid om zelfstandig deel te nemen aan maatschappelijke activiteiten kan het college de buurthuiskamerplus subsidie verlenen voor de inzet van een extra (tweede) beroepskracht voor ondersteuning van aanvullende zorgzwaarte.

  • 4.

    Buurthuis: Het Buurthuis is een laagdrempelige ontmoetingsplek die door de wijkbewoners zelf wordt beheerd. Wijkbewoners kunnen gebruik maken van de locatie voor het organiseren van activiteiten. Maatschappelijke organisaties kunnen hier tegen een vergoeding gebruikmaken van de ruimtes. Het beheer wordt verzorgd door vrijwilligers en als dat gewenst is aangevuld met een parttime beroepskracht.

  • 5.

    Buurtcentrum: Een Buurtcentrum is een laagdrempelige ontmoetingsplek in een gebied waar zowel vitale als minder vitale wijkbewoners elkaar kunnen ontmoeten, deelnemen aan uiteenlopende activiteiten of deze zelf organiseren. Maatschappelijke organisaties kunnen tegen een vergoeding gebruik maken van de ruimtes. Elk Buurtcentrum heeft een informatiepunt met een actueel aanbod aan folders of ander informatiemateriaal. Tijdens de openingstijden van het Buurtcentrum is een gastvrouw of gastheer aanwezig. Het Buurtcentrum werkt nadrukkelijk samen met formele maatschappelijk partners in het gebied. Het Buurtcentrum stelt zich open voor spreekuren van maatschappelijke partners zoals het Sociaal Team. De coördinatie en het beheer van het Buurtcentrum wordt verzorgd door professionals met ondersteuning van vrijwilligers.

  • 6.

    Vast en flexibel budget: Binnen het vastgestelde subsidieplafond verdeelt de gemeente over alle aanvragende organisaties 90% tot 95% voor vaste subsidies voor het komende kalenderjaar en 5% tot 10% als subsidie voor flexibele inzet voor de aanpak van onvoorziene situaties of aanvragen die zich mogelijk voordoen in de loop van het kalenderjaar.

  • 7.

    ASV: Algemene subsidieverordening Gouda 2003, inclusief het bijbehorende Uitvoeringsbesluit.

Artikel 2 Doel subsidie

De subsidie moet bijdragen aan onderstaande beleidsdoelen:

  • 1.

    Het openstellen en in stand houden van accommodaties die geschikt zijn voor Ontmoeten en meedoen in Gouda en waar mogelijk het versterken van het aanbod voor inwoners.

  • 2.

    Het ondersteunen van vrijwilligers die zich inzetten in deze accommodaties.

  • 3.

    Het organiseren van collectieve activiteiten in de accommodaties (door de inwoners zelf, door verenigingen of door de organisatie) die bijdragen aan ervaren gezondheid, welzijn en gevoel van verbondenheid in buurten en wijken van inwoners in het algemeen.

  • 4.

    Het organiseren van activiteiten in de accommodaties die ondersteunend zijn voor (tijdelijk) kwetsbare inwoners en mantelzorgers in het bijzonder.

  • 5.

    Het bieden van een plek waar inwoners naar toe kunnen gaan als ze het moeilijk hebben.

Artikel 3 Uitgangspunten subsidieregeling

De volgende uitgangspunten gelden voor deze subsidieregeling:

  • 1.

    De kracht van iedere inwoner wordt benut om optimaal mee te doen en zelfredzaam te zijn;

  • 2.

    Algemeen wat kan, specifiek wat moet. Mensen met een beperking participeren zoveel mogelijk binnen het reguliere aanbod van voorzieningen; voor wie dat niet kan zijn er (geïndiceerde) maatwerkvoorzieningen;

  • 3.

    De organisatie van activiteiten wordt zoveel mogelijk vanuit de inwoners en vrijwilligers zelf georganiseerd, eventueel met ondersteuning van een beroepskracht;

  • 4.

    Activiteiten sluiten aan bij initiatieven in de wijk, bevorderen de sociale cohesie en zijn gericht op het oog hebben voor elkaar en de omgeving en opbouwen van duurzame betekenisvolle relaties.

  • 5.

    De Buurthuiskamer, Buurthuiskamerplus en het Buurthuis zijn 10 dagdelen per week open. De Buurtcentra zijn 12 dagdelen per week open. Onder een dagdeel verstaan we een ochtend, middag of avond.

Artikel 4 Reikwijdte subsidie

  • 1. Deze regeling is van toepassing op subsidie ten behoeve van accommodaties voor Ontmoeten en meedoen in de drie Goudse gebieden met bijbehorende indeling, zoals beschreven op het bijgevoegde kaartje.

  • 2. In elk gebied bevindt zich ten minste één Buurthuiskamer, één Buurthuis en maximaal één Buurtcentrum.

  • 3. In overleg met en na verkregen goedkeuring van het college kan van het gestelde in lid 2 worden afgeweken.

Artikel 5 Subsidieplafond

  • 1. Het totale subsidieplafond bedraagt voor deze subsidieregeling € 1.922.000 per kalenderjaar, exclusief jaarlijkse indexatie (peildatum 2024).

  • 2. Het college kan besluiten deel-subsidieplafonds vast te stellen voor de Buurthuiskamers, Buurthuiskamerplus, Buurthuizen en Buurtcentra en voor het in artikel 1 lid 6 bedoelde flexibele budget.

Artikel 6 Te subsidiëren huisvestingskosten

De volgende huisvestingskosten – voor zover ze niet anders gefinancierd worden - komen in aanmerking voor subsidie:

  • 1.

    De werkelijke kosten voor huur, beveiliging, verzekering, energie, belasting en schoonmaak van de accommodatie.

  • 2.

    De maximale te subsidiëren huisvestingskosten bedragen per accommodatie:

    • a.

      Buurthuiskamers en Buurthuiskamerplus 100%.

    • b.

      Buurthuizen 80%.

    • c.

      Buurtcentra 80%.

Artikel 7 Te subsidiëren uitvoeringskosten

De volgende uitvoeringskosten komen in aanmerking voor subsidie:

  • 1.

    Personeelskosten voor beroepskrachten, vrijwilligerskosten en communicatiekosten.

  • 2.

    De maximale subsidie voor personeelskosten voor beroepskrachten bedraagt per accommodatie:

    • a.

      Buurthuiskamer maximaal 0,5 fte voor coördinatie en ondersteuning.

    • b.

      Buurthuiskamerplus maximaal 1 fte voor coördinatie, ondersteuning en begeleiding en maximaal 1 fte voor ondersteuning van specifieke aanvullende zorgzwaarte.

    • c.

      Buurthuizen maximaal 0,5 fte voor coördinatie en/of (facilitaire) ondersteuning.

    • d.

      Buurtcentra maximaal 1,5 fte voor coördinatie en (facilitaire) ondersteuning.

  • 3.

    De volgende vrijwilligerskosten komen in aanmerking voor subsidie

    • a.

      Vrijwilligersvergoedingen

    • b.

      Een bijdrage aan deskundigheidsbevordering voor vrijwilligers. De vergoeding wordt gebaseerd op het aantal vrijwilligers, waarbij een bedrag van 25 euro per ingeschreven actieve vrijwilliger per jaar aangevraagd kan worden. Peildatum is het (gemiddelde) aantal vrijwilligers dat in de subsidieverantwoording van het voorgaande kalenderjaar is opgenomen.

  • 4.

    Communicatiekosten voor elke accommodatie maximaal € 500 per jaar (peildatum 1 juli 2024).

  • 5.

    Buurthuizen die geen gebruik wensen te maken van de inzet van een beroepskracht kunnen in aanmerking komen voor een extra jaarlijkse bijdrage van maximaal € 23.000 (peildatum 1 juli 2024).

Artikel 8 Verdelingswijze

  • 1. De gemeente verdeelt 90% tot 95% van het subsidieplafond op basis van de in artikel 9 lid 1 bedoelde subsidieaanvragen.

  • 2. De gemeente verdeelt 5% tot 10% van het subsidieplafond op basis van de in artikel 9 lid 2 bedoelde subsidieaanvragen, als flexibele inzet voor de aanpak van onvoorziene situaties en nieuwe aanvragen.

  • 3. Als alle aanvragen voldoen aan de procedurele voorwaarden voor toewijzing en het totaalbedrag van de aanvragen overschrijdt het bedrag van het (deel-)subsidieplafond, vindt een onderlinge vergelijking van de aanvragen plaats. Daarbij wordt beoordeeld welke te subsidiëren accommodatie en activiteiten het meest bijdragen aan de beleidsdoelen [zie artikel 2] die met de subsidie nagestreefd worden.

  • 4. Voor elke aanvrager wordt in beeld gebracht wat de procentuele stijging is van het aangevraagde subsidiebedrag ten opzichte van de in het voorgaande jaar toegekende subsidie, voor zover van toepassing.

  • 5. Het aan aanvrager toe te kennen subsidiebedrag wordt met maximaal 5% verhoogd ten opzichte van het toegekende subsidiebedrag van het voorgaande kalenderjaar (dit is exclusief indexatie).

Artikel 9 Indieningsdatum

  • 1. Een aanvraag voor subsidie wordt vóór 1 september van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van Gouda.

  • 2. Om in aanmerking te komen voor subsidie uit het flexibel budget, kan een aanvraag worden ingediend vanaf 1 januari tot uiterlijk 15 november van het lopende kalenderjaar.

Artikel 10 Meerjarensubsidie

  • 1. Conform artikel 4 van de ASV is het mogelijk om een meerjarensubsidie aan te vragen. De aanvrager dient bij zijn aanvraag aan te geven of de subsidie aangevraagd wordt voor 1 jaar, 2 of voor 3 jaar.

  • 2. Voor een verleende meerjarensubsidie kan jaarlijks een indexering voor de stijging van lonen en prijzen worden toegepast.

Artikel 11 Aanvraag

  • 1. De subsidieaanvraag wordt ingediend met gebruikmaking van het bij deze regeling behorende aanvraagformulier. Dit formulier vindt u op het subsidieloket van de gemeente Gouda.

  • 2. De aanvraag omvat in ieder geval de volgende informatie:

    • a.

      Of de subsidieaanvraag voor 1, 2 of voor 3 jaar.

    • b.

      Een omschrijving van de accommodatie, de locatie en het werkgebied, frequentie en duur van de openstelling.

    • c.

      Een omschrijving van doel en doelgroep, het soort activiteiten die aangeboden worden, hoe deze bijdragen aan de beleidsdoelen [zie artikel 2] en het te verwachten bereik/aantal unieke bezoekers aan de locatie.

    • d.

      Hoeveel vrijwilligers zijn ingeschreven en actief zijn, een omschrijving hoe vrijwilligers worden ingezet, begeleid en ondersteund.

    • e.

      De resultaten die de organisatie verwacht te behalen, zowel inhoudelijk als cijfermatig.

    • f.

      Een overzicht van de samenwerkingspartners en een beschrijving hoe die samenwerking in de praktijk werkt.

    • g.

      Een gespecificeerde begroting gebaseerd op reëel te verwachten kosten en inkomsten, waarin opgenomen zijn de uitgesplitste huisvestingskosten, de exacte personeelslasten hieronder verstaan we het daadwerkelijke bruto jaarloon, werkgeverslasten en maximaal 25% overheadkosten en/of vrijwilligersvergoedingen en de te verwachten eigen inkomsten.

    • h.

      De statuten van de organisatie, voor zover deze van toepassing zijn en nog niet eerder bij een aanvraag voor subsidie bij de gemeente Gouda zijn ingediend.

Artikel 12 Wijze van verstrekking

  • 1. Uiterlijk 31 december van het jaar waarin de aanvraag is ingediend wordt een beschikking afgegeven.

  • 2. Als subsidie wordt verleend, wordt in de subsidieverleningsbeschikking het maximale subsidiebedrag aangegeven en als er sprake is van een meerjarensubsidie het maximale subsidiebedrag voor 2 of 3 jaar, het aanbod dat hiervoor gerealiseerd dient te worden en de verplichtingen waaraan de organisatie in het kader van deze subsidieverlening dient te voldoen.

Artikel 13 Overige bepalingen

Van toepassing is de Algemene subsidieverordening Gouda 2003, voor zover daarvan in deze subsidieregeling niet wordt afgeweken.

Artikel 14 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

  • 1. Het college kan deze verordening geheel of gedeeltelijk buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing dit leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

  • 2. In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 15 Intrekking

De subsidieregeling Participatie in de buurt Gouda 2018, door ons vastgesteld op XX, wordt ingetrokken.

Artikel 16 Inwerkingtreding

De Subsidieregeling Ontmoeten en meedoen in Gouda 2024 treedt op de dag na bekendmaking in werking.

Artikel 17 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Ontmoeten en meedoen in Gouda 2024.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van 24 juni 2024

Burgemeester en wethouders van Gouda,

de secretaris,

drs. R.C. Bakker

de burgemeester,

mr. drs. P. Verhoeve

Bijlage 1 Plattegrond Gouda naar gebieden, wijken en buurten

afbeelding binnen de regeling

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 - Begripsbepalingen

Uit de definities blijkt dat inwoners van Gouda, zowel vitaal als kwetsbaar, binnen de accommodaties de mogelijkheid krijgen anderen te ontmoeten, te ontspannen of zichzelf te ontplooien op een wijze die past bij hun wensen en mogelijkheden en die bijdraagt aan duurzame betekenisvolle relaties. Bewoners of vrijwilligers geven zoveel mogelijk zelf vorm aan de activiteiten binnen de accommodaties en dragen hiermee in belangrijke mate bij aan de sociale cohesie en ontwikkeling van hun wijk of het gebied.

Artikel 2 - Doel subsidieregeling

Het gevoel verbonden te zijn met anderen is een basisbehoefte in het leven. Wanneer deze basisbehoefte langdurig ontbreekt, kan dit gevolgen hebben voor de ervaren gezondheid, welzijn en gevoel van verbondenheid in buurten en wijken. Daarom dragen wij als gemeente ons steentje bij door te zorgen dat er voldoende mogelijkheden en plekken zijn om elkaar te ontmoeten, jezelf te ontplooien en/of te ontspannen. Deze ontmoetingsplekken zijn onderdeel van de Sociale Basis.

Met het openstellen van de accommodaties en het aanbieden van laagdrempelige activiteiten kunnen sociale cohesie en leefbaarheid van de wijk versterkt worden. Met deze subsidieregeling stimuleert en faciliteert gemeente Gouda de maatschappelijke organisaties en vrijwilligersorganisaties om zich ervoor in te zetten contacten tussen inwoners van Gouda te versterken, zodat zij elkaar kennen, oog hebben voor elkaar en hun omgeving en duurzame betekenisvolle relaties met elkaar kunnen opbouwen.

Artikel 3 - Uitgangspunten subsidieregeling

Inwoners worden zoveel mogelijk gestimuleerd om zelf activiteiten te organiseren waarbij iedereen mee mag doen. In de accommodaties helpen vrijwilligers bij de uitvoering van activiteiten. Op de achtergrond is een beroepskracht aanwezig. Bij de activiteiten voor specifieke doelgroepen zoals in de Buurthuiskamerplus is zo nodig specifiek aandacht voor een zinvolle invulling van de dag en ondersteuning voor mantelzorgers.

Onder een dagdeel verstaan we een ochtend, middag of avond. Bij het bepalen van de hoogte van de subsidie voor huisvestingskosten (art. 6) en personeelskosten (art. 7 lid 2) wordt rekening gehouden met de openstelling van de accommodatie. Dit houdt in dat de vergoeding maximaal is bij de gestelde opening in artikel 3 lid 5. Als de accommodatie minder dagdelen open is dan volgt een berekening naar rato.

Artikel 4 - Reikwijdte

Uit dit artikel blijkt dat er in elk gebied ruimte is voor ten minste één Buurthuiskamer en één Buurthuis en maximaal één Buurtcentrum per gebied. Alleen in overleg en met goedkeuring van de gemeente kunnen nieuwe initiatieven gebruik maken van deze subsidieregeling.

Artikel 5 - Subsidieplafond

Als er geen subsidieplafond zou zijn ingesteld, dan is de omvang van het beroep op de subsidieregeling ongelimiteerd. Met het instellen van een subsidieplafond beperkt het college de aanspraken op de subsidie. De vaststelling van de eventuele deelplafonds wordt door het college gemandateerd aan de wethouder.

Subsidieaanvragen die na verdeling uitstijgen boven het subsidieplafond worden geweigerd.

Artikel 6 – Te subsidiëren huisvestingskosten

Als (een deel van) de huur van de accommodatie door middel van andere fondsen of bijvoorbeeld een moederorganisatie opgebracht kan worden, wordt alleen het resterende deel van de huisvestingskosten gesubsidieerd. Hierbij wordt gekeken naar de historie om te voorkomen dat subsidie aangevraagd wordt voor huisvestingskosten terwijl dat eerder anders werd gefinancierd.

Artikel 7 – Te subsidiëren uitvoeringskosten

Buurthuizen die geen gebruik wensen te maken van de inzet van een beroepskracht (artikel 7 lid 2c) komen in aanmerking voor een extra jaarlijkse bijdrage van maximaal € 23.000. Dit bedrag is bedoeld voor het waarborgen van continuïteit van de accommodatie en kan ingezet worden voor bijvoorbeeld uitbesteding van de boekhouding, opleiding of cursus voor vrijwilliger(s), aanschaf van (computer-) systeem om beheer van de locatie makkelijker te maken. Om in aanmerking te komen voor dit bedrag dient een concreet plan bij de subsidieaanvraag toegevoegd te worden.

Artikel 8 - Verdelingswijze

De verdeling vindt, voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt en die zijn aangevraagd voor 1 september voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft, plaats op basis van een onderlinge vergelijking per accommodatie die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als het subsidieplafond hierdoor niet zou worden overschreden.

Dit betekent dat eerst wordt onderzocht of de aanvragen op tijd zijn ingediend en compleet zijn, en of zij voldoen aan de overige eisen die in de subsidieregeling zijn gesteld. In dit kader wordt ook afgewogen of er een reden is om de aanvraag af te wijzen op grond van een van de afwijzingsgronden van de ASV. Vervolgens worden de aanvragen getoetst aan de beleidsdoelen van deze subsidieregeling. Daarbij wordt onder meer beoordeeld of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden (aard van de accommodatie, locatie en mate van ondersteuning/begeleiding) die op grond van de subsidieregeling in principe kunnen worden gesubsidieerd.

Om al te grote subsidieschommelingen tegen te gaan, is opgenomen dat bij een teveel aan aanvragen weliswaar een rangorde geldt, maar het toe te kennen subsidiebedrag in dat geval begrensd is tot het in het voorgaande jaar toegekende subsidiebedrag te vermeerderden met 5% (dit is inclusief indexatie).

Er is gekozen voor een verdelingswijze waarbij aanvragen voor een bepaald tijdstip moeten worden ingediend, waarna op grond van de gestelde beleidsdoelen een inhoudelijke vergelijking wordt gemaakt. Wanneer er na het verdeling van de vaste subsidie nog middelen over zijn, kunnen deze worden ingezet ten behoeve van de subsidieaanvragen die na de indieningsdatum zijn binnengekomen en die voldoen aan de beleidsdoelen van deze subsidieregeling.

Aanvragen voor het flexibele budget kunnen tussen 1 januari en 15 november van het lopende kalenderjaar aangevraagd worden. Deze aanvragen worden getoetst aan de beleidsdoelen en voorwaarden van deze subsidieregeling en behandeld op volgorde van binnenkomst. Indienen van aanvragen kan tot uiterlijk 15 november van dat kalenderjaar of tot het flexibele budget voor dat jaar op is.

Artikel 12 - Wijze van verstrekking

De subsidieverlening geeft de ontvanger een voorwaardelijke aanspraak op financiële middelen.

Het is niet noodzakelijk om in deze subsidieregeling regels op te nemen met betrekking tot de vaststelling van de subsidie. Voor subsidies op grond van subsidieregelingen van < € 25.000 geldt de ‘algemene’ regeling van de ASV (artikel 21a, eerste lid, onder a), dat deze direct en ambtshalve wordt vastgesteld. Er hoeft dan geen vaststellingsaanvraag te worden ingediend. Subsidies hoger dan dit bedrag moeten wel afzonderlijk worden vastgesteld. Als dat aan de orde is, zal daarvan in de subsidieverleningsbeschikking melding worden gemaakt.

Artikel 13 – Overige bepalingen

Onder andere de weigeringsgronden, verplichtingen, maximaal eigen vermogen en de hardheidsclausule in de ASV zijn van toepassing op deze subsidieregeling.