Subsidieregeling schakelklassen Capelle aan den IJssel 2024

Geldend van 18-07-2024 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling schakelklassen Capelle aan den IJssel 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;

gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2017 (ASV);

overwegende dat:

  • -

    het college op basis van artikel 3 van de ASV bij subsidieregeling vaststelt welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor subsidie;

  • -

    het college op basis van artikel 3 van de ASV bij subsidieregeling tevens kan bepalen welke doelgroepen in aanmerking komen voor subsidie;

  • -

    de ASV op het verstrekken van subsidies van toepassing is, voor zover daarvan niet bij subsidieregeling wordt afgeweken;

  • -

    de ASV op onderdelen bij subsidieregeling kan worden aangevuld;

b e s l u i t :

vast te stellen de Subsidieregeling schakelklassen Capelle aan den IJssel 2024.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Doelgroep: kinderen tot en met 12 jaar die staan ingeschreven op een adres in de gemeente Capelle aan den IJssel en ook feitelijk in de gemeente wonen en die een onderwijsachterstand hebben of dreigen op te lopen als gevolg van het onvoldoende beheersen van de Nederlandse taal;

  • b.

    Onderwijsachterstand: van een onderwijsachterstand is sprake als een kind ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in het onderwijs, terwijl het niet door zijn of haar aanleg wordt beperkt.

  • De achterstand is te wijten aan de omgeving waarin het kind opgroeit. Factoren die van invloed zijn, zijn het opleidingsniveau van de ouders/verzorgers, de verblijfsduur van het kind in Nederland, het herkomstland van de ouders/verzorgers en het gebruik van een schuldregeling door de ouders/verzorgers;

  • c.

    Schakelklas: een voltijd klas waarin basisschoolleerlingen die behoren tot de doelgroep, naast het gewone onderwijs, extra les krijgen in de Nederlandse taal, alsmede in technisch en begrijpend lezen.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3. Activiteiten

  • 1. Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor het organiseren van een schakelklas ten behoeve van basisschoolleerlingen die behoren tot de doelgroep.

  • 2. Een schakelklas als bedoeld in het eerste lid dient te voldoen aan de volgende criteria:

    • a.

      een schakelklas is gericht op het vergroten van de actieve en passieve woordenschat en het verminderen van de leesachterstand van de deelnemende leerlingen, zodat zij zonder of met een minder grote taalachterstand aan het reguliere onderwijs kunnen deelnemen;

    • b.

      aan een schakelklas nemen minimaal zes en maximaal vijftien leerlingen deel;

    • c.

      het taalprogramma is intensief en aan de leerlingen wordt veel begeleiding geboden;

    • d.

      een leerling neemt maximaal gedurende een jaar deel aan een schakelklas;

    • e.

      ouders van deelnemende leerlingen hebben voor de start van een schakelklas schriftelijk toestemming gegeven voor deelname van hun kind aan de schakelklas.

Artikel 4. Prestatieafspraken

Met subsidieontvangers worden in de subsidiebeschikking afzonderlijke afspraken gemaakt over de specifiek te verrichten activiteiten en de in dat kader te leveren prestaties.

Artikel 5. Subsidieontvangers

Subsidie voor een schakelklas wordt uitsluitend verstrekt aan de besturen van scholen voor regulier basisonderwijs in de gemeente Capelle aan den IJssel.

Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1. Voor subsidie komen alleen in aanmerking de redelijkerwijs te maken loonkosten die direct verbonden zijn met het aantal uren dat een leerkracht wordt ingezet voor het voorbereiden en verzorgen van een schakelklas.

  • 2. Een subsidieontvanger ontvangt maximaal € 30.000,- per kalenderjaar. Dit bedrag wordt herzien op basis van het door het college jaarlijks vastgestelde indexcijfer voor subsidies (2024 = 100).

Artikel 7. Aanvraag

  • 1. In de beschrijving van de activiteiten bedoeld in artikel 6, tweede lid, onder a, van de ASV dient de aanvrager te vermelden hoe veel leerlingen naar verwachting zullen deelnemen aan een te subsidiëren schakelklas, uit welke groep of groepen deze leerlingen komen en hoe het onderwijs in de schakelklas in de praktijk wordt vormgegeven.

  • 2. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6, tweede lid, van de ASV dient de aanvrager in de aanvraag:

    • a.

      aannemelijk te maken dat de beoogde leerlingen voor een schakelklas behoren tot de doelgroep;

    • b.

      aan te geven hoe de eigen onderwijsachterstandsgelden worden ingezet en of deze mede ten goede komen aan de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

Artikel 8. Aanvraagtermijn

  • 1. Een aanvraag om een subsidie die per kalenderjaar wordt verstrekt, wordt, in afwijking van artikel 7, eerste lid van de ASV, ingediend vóór 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft.

  • 2. Een aanvraag om een subsidie die niet per kalenderjaar wordt verstrekt wordt, in afwijking van artikel 7, tweede lid van de ASV, ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft tot uiterlijk 10 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteit waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

  • 3. Aanvragen ingediend voor of na de termijn genoemd in het eerste en tweede lid worden niet in behandeling genomen.

Artikel 9. Beslistermijn

  • 1. In afwijking van artikel 8, eerste lid, van de ASV, beslist het college op een aanvraag om een subsidie die per kalenderjaar wordt verstrekt, binnen acht weken nadat de uiterste aanvraagdatum, te weten 1 oktober, is verstreken.

  • 2. Het college kan de termijn genoemd in het eerste lid eenmaal met ten hoogste 8 weken verdagen.

Artikel 10. Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1. Jaarlijks wordt door de gemeenteraad de programmabegroting vastgesteld met daarin een verdeling van de beschikbare middelen per subsidieregeling. De aldus in de programmabegroting opgenomen middelen gelden voor deze subsidieregeling als subsidieplafond in de zin van artikel 4:22 van de Awb.

  • 2. De verdeling van het subsidieplafond voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt en die conform artikel 8, eerste lid, zijn aangevraagd voor 1 oktober voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft, vindt plaats op basis van een verdeling naar rato over de subsidieaanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als hierdoor het subsidieplafond niet zou worden overschreden.

  • De subsidieaanvragen die voor de voorgeschreven aanvraagdatum zijn ontvangen en die voldoen aan de eisen van artikel 6 van de ASV, worden eerst getoetst aan de overige artikelen van de ASV. Als de beoordeling op grond van de ASV geen aanleiding geeft om de aanvraag af te wijzen, wordt de aanvraag getoetst aan deze subsidieregeling. Indien het totaalbedrag van de aanvragen die na deze toetsing voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, worden de beschikbare middelen naar rato over de aanvragen verdeeld, tot het maximum van het subsidieplafond.

  • 3. De verdeling van het subsidieplafond voor andere aanvragen om subsidie, vindt plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Artikel 11. Verplichtingen

  • 1. Subsidieontvangers die activiteiten ontplooien met of voor kinderen dienen een beleid te voeren, gericht op het waarborgen van een veilige omgeving voor kinderen.

  • 2. Bij de subsidieverlening kunnen aan de subsidieontvanger nog andere verplichtingen dan de in het eerste lid vermelde verplichting worden opgelegd.

Artikel 12. Slotbepalingen

  • 1. Besluiten inzake de subsidiëring van schakelklassen die zijn genomen krachtens de Subsidieregeling onderwijskansen 2020 gelden als te zijn genomen krachtens deze subsidieregeling.

  • 2. Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag volgende op de dag van haar bekendmaking.

  • 3. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als Subsidieregeling schakelklassen Capelle aan den IJssel 2024.

Ondertekening

Capelle aan den IJssel, 2 juli 2024.

Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris,

A.L. Duijmaer van Twist

de burgemeester,

C.H.J. Lamers

Toelichting

Algemene toelichting

Tot de inwerkingtreding van deze Subsidieregeling schakelklassen Capelle aan den IJssel 2024 werden schakelklassen gesubsidieerd op grond van de Subsidieregeling onderwijskansen 2020 (artikel 3, onder a). Laatstgenoemde subsidieregeling is ingetrokken waarbij een nieuwe subsidieregeling is vastgesteld voor schakelklassen. Hetgeen thans in de Subsidieregeling schakelklassen Capelle aan den IJssel 2024 is verwoord komt overeen met de onder de Subsidieregeling onderwijskansen 2020 bestaande praktijk ten aanzien van de subsidiëring van schakelklassen.

Artikelsgewijze toelichting

Deze regeling bevat op onderdelen specifieke aanvullingen of wijzigingen op de ASV.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Een voltijd schakelklas beslaat minimaal 880 uur per schooljaar. De leerlingen volgen in de schakelklas al het onderwijs, waarbij extra nadruk wordt gelegd op taalvaardigheden.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

Artikel 3. Activiteiten

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

Artikel 4. Prestatieafspraken

In de subsidiebeschikking kunnen de te verrichten activiteiten nader worden gespecificeerd. Hierbij kan worden gedacht aan het maken van afspraken over te bereiken aantallen en de wijze van tussentijdse verantwoording (zie ook artikel 11).

Artikel 5. Subsidieontvangers

Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens wie voor subsidie in aanmerking komt. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling schakelklassen Capelle aan den IJssel 2024 vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.

Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

De subsidie voor schakelkassen betreft alleen de loonkosten van de leerkrachten die de schakelklassen verzorgen. Het omvat de uren die de leerkracht besteedt aan de voorbereiding op en de verzorging van de schakelklas. Er wordt geen subsidie verstrekt voor overleguren, lesmaterialen, leslocaties en dergelijke.

Het bedrag van € 30.000 is het bedrag dat op het moment van het vaststellen van deze subsidieregeling wordt verstrekt voor de organisatie van een schakelklas. De maximale subsidie zal jaarlijks geïndexeerd worden.

Artikel 7. Aanvraag

Omdat schoolbesturen via de lumpsum van het Rijk zelf ook middelen ontvangen voor de aanpak van onderwijsachterstanden wordt in lid 2, onder b, gevraagd of deze middelen onder meer ook voor een schakelklas ingezet worden.

Artikel 8.Aanvraagtermijn

In de ASV en in deze subsidieregeling worden twee soorten subsidies onderscheiden: subsidie voor de duur van een kalenderjaar en subsidie die niet per kalenderjaar wordt verstrekt (aangeduid als 'andere aanvragen om subsidie' of 'andere subsidies').

Subsidies die voor de duur van een kalenderjaar worden verstrekt, dienen te worden aangevraagd vóór 1 oktober voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft.

In het tweede lid van dit artikel is bepaald dat subsidies die niet per kalenderjaar worden verstrekt, het gehele jaar door kunnen worden aangevraagd, maar niet eerder dan 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft en niet later dan 10 weken voordat de aanvrager wil beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

Artikel 9. Beslistermijn

Het eerste lid van dit artikel bevat een afwijking van artikel 8, eerste lid, van de ASV. Deze afwijking houdt in dat het college pas beslist op een aanvraag om een subsidie voor de duur van een kalenderjaar, binnen 8 weken na 1 oktober, in plaats van binnen 8 weken na ontvangst van de volledige aanvraag.

Het tweede lid houdt in dat bovenstaande beslistermijn eenmaal met maximaal 8 weken kan worden verlengd.

De besluitvorming over andere aanvragen om subsidie (die dus niet per kalenderjaar worden verstrekt) vindt plaats conform ASV, dus binnen 8 weken nadat de volledige aanvraag is ingediend. Ook deze termijn kan eenmaal met maximaal 8 weken worden verlengd.

Artikel 10. Subsidieplafond en wijze van verdeling

De raad stelt met het vaststellen van een subsidieplafond een maximum aan het bedrag dat voor bepaalde subsidies beschikbaar is. Als het totaal van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, wordt ten aanzien van subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt dit bedrag naar rato verdeeld.

Om te bepalen of een aanvraag voor toewijzing in aanmerking komt, wordt eerst onderzocht of de aanvragen op tijd zijn ingediend en compleet zijn, alsmede of zij voldoen aan de overige eisen die in de ASV worden gesteld. In dit kader wordt ook afgewogen of er een reden is om de aanvraag af te wijzen op grond van een van de afwijzingsgronden van artikel 9 van de ASV. Vervolgens worden de aanvragen getoetst aan deze subsidieregeling. Daarbij wordt onder meer beoordeeld of de aanvraag activiteiten betreft die op grond van de subsidieregeling in principe kunnen worden gesubsidieerd en of de aanvrager behoort tot de doelgroep van de subsidieregeling. Als het totaalbedrag van de aanvragen die na deze procedure zouden kunnen worden toegewezen het bedrag van het subsidieplafond overschrijdt, wordt dit bedrag naar rato verdeeld.

Voor de andere aanvragen om subsidie wordt het subsidieplafond verdeeld op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen. Als een aanvraag niet compleet is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om zijn aanvraag aan te vullen. In dat geval geldt de datum waarop de aanvraag compleet is als ontvangstdatum.

Artikel 11. Verplichtingen

Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van (seksueel) grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat erop gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken.

Artikel 12. Slotbepalingen

Zoals vermeld in de algemene toelichting komt deze subsidieregeling in de plaats van het onderdeel schakelklassen zoals dat viel onder de Subsidieregeling onderwijskansen 2020. Het eerste lid van artikel 12 zorgt ervoor dat na het intrekken van de Subsidieregeling onderwijskansen 2020 de betreffende beschikkingen worden geacht nu te zijn gebaseerd op de Subsidieregeling schakelklassen Capelle aan den IJssel 2024. Deze subsidieregeling heeft onmiddellijke werking en is daarmee ook van toepassing op de besluiten die in het verleden genomen zijn.