Regeling vervalt per 01-01-2025

Subsidieregeling Bredaas Leefstijlakkoord kleine initiatieven 2024

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 18-07-2024 t/m 31-12-2024

Intitulé

Subsidieregeling Bredaas Leefstijlakkoord kleine initiatieven 2024

Bekendmaking

Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 2 juli 2024 de Subsidieregeling Bredaas Leefstijlakkoord kleine initiatieven 2024 hebben vastgesteld.

Inwerkingtreding

De subsidieregeling wordt van kracht met ingang van de dag na deze bekendmaking en vervalt op 1 januari 2025.

Rechtsmiddelen

Tegen het besluit tot vaststelling van de subsidieregeling is geen bezwaar of beroep mogelijk.

Tekst Subsidieregeling

Burgemeester en wethouders van de gemeente Breda;

gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening Breda 2017;

besluit vast te stellen de volgende nadere regels:

Subsidieregeling Bredaas Leefstijlakkoord kleine initiatieven 2024

HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN

Artikel 1 Doel subsidieregeling

Deze subsidieregeling heeft als doel om initiatieven gericht op een gezonde leefstijl een impuls te geven en bij te dragen aan de realisatie van laagdrempelige preventieve projecten in Breda. Zo behalen burgemeester en wethouders hun beleidsdoelen beschreven in het ‘Bredaas leefstijlakkoord 2023- 2026'. Het gaat in deze regeling om zogenoemde kleine initiatieven die niet meer dan € 5.000,- subsidie aanvragen.

Artikel 2 Betekenissen

In deze subsidieregeling betekent:

  • -

    Bredaas Leefstijlakkoord: Bredaas leefstijlakkoord (2023-2026), vastgesteld door burgemeester en wethouders op 19 september 2023. Dit is een akkoord dat bedoeld is om ieders gezondheid te bevorderen en te behouden door middel van het leggen van een goede basis voor deelname aan de samenleving en het bevorderen van het maken van gezonde keuzes.

  • -

    Burgemeester en wethouders: burgemeester en wethouders van de gemeente Breda.

  • -

    Impuls: het stimuleren van een project dat passend is binnen de ambities in het Bredaas Leefstijlakkoord. Er wordt in 2024 een impuls per samenwerkingsverband beschikbaar gesteld in de vorm van een subsidie.

  • -

    Partners: samenwerkingspartners van gemeente Breda bestaande uit rechtspersonen die de ambities van het leefstijlakkoord nastreven.

  • -

    Partnerverklaring: een document waarin partners verklaren dat zij in het project waarvoor subsidie wordt aangevraagd, met elkaar samenwerken. Zij hebben een penvoerder benoemd om namens hen subsidie aan te vragen en verantwoording af te leggen.

  • -

    Penvoerder: één partner is penvoerder van het samenwerkingsverband. De penvoerder toont aan bevoegd te zijn om namens de andere partijen een aanvraag in te dienen door middel van een ondertekende partnerverklaring. De penvoerder van het project is eindverantwoordelijke voor de te ontvangen subsidie. De penvoerder is samen met de andere partners in het samenwerkingsverband verantwoordelijk voor de uitvoering van de projecten van het samenwerkingsverband en de verantwoording van de subsidie. De penvoerder legt de verantwoording conform de subsidiebeschikking en deze regeling af bij de Gemeente Breda.

  • -

    Project: de uitvoering van de activiteiten in de projectaanvraag in het kader van het Bredase leefstijlakkoord, waar subsidie voor wordt aangevraagd.

  • -

    Samenwerking: het richten van de inspanningen van twee of meer partners op het bereiken van hetzelfde doel, waarbij de partners interactief handelen, de middelen verdelen, betrokkenheid ervaren en verantwoordelijkheidsgevoel dragen.

  • -

    Samenwerkingsverband: een samenwerking tussen tenminste twee partners. Alle partners zijn rechtspersonen en zijn ingeschreven in het KvK Handelsregister en hebben geen winstoogmerk.

  • -

    Subsidieverordening: de Algemene Subsidieverordening Breda 2017.

Artikel 3 Voor wie is deze subsidie bedoeld?

Subsidie is bedoeld voor een samenwerkingsverband. De partners in het samenwerkingsverband werken samen, en ieder voor eigen rekening en risico, aan de uitvoering van het project. Samen werken zij aan één of meer thema's zoals genoemd in artikel 4. De aanvraag voor subsidie wordt gedaan door de penvoerder van het samenwerkingsverband.

Artikel 4 Welke activiteiten passen binnen deze subsidieregeling?

Er is subsidie voor activiteiten in een project die bijdragen aan het halen van de ambities uit het Bredaas Leefstijlakkoord. Hierin staan zeven thema's. De activiteiten van het project moeten een bijdrage leveren aan minimaal één van deze thema's. De thema's zijn als volgt:

  • a.

    Gezonde keuzes kunnen maken:

    De thema's die hieronder vallen, zijn het bieden van:

    • 1.

      Gezonde keuzes makkelijker maken

    • 2.

      Aandacht voor mentale gezondheid

    • 3.

      Passende ondersteuning naar een gezonde leefstijl

    • 4.

      Veilig en vitaal ouder worden

  • b.

    Gezonde keuzes aantrekkelijk maken:

    De thema's die hieronder vallen, zijn het stimuleren van een:

    • 5.

      Gezonde sportomgeving

    • 6.

      Gezonde werkomgeving

    • 7.

      Gezonde kindomgeving

Artikel 5 Wat zijn de voorwaarden bij deze subsidie?

Om subsidie te kunnen ontvangen, moet aan alle van de volgende voorwaarden zijn voldaan:

  • 1.

    De aanvrager valt binnen de doelgroep als bedoeld in artikel 3;

  • 2.

    De aanvrager maakt gebruik van het door burgemeester en wethouder vastgestelde aanvraagformulier en levert daarbij een sluitende begroting aan;

  • 3.

    Het project past binnen één van de thema's genoemd in artikel 4;

  • 4.

    De activiteiten vinden plaats in 2024 en zijn dan ook afgerond;

  • 5.

    Het project vindt plaats binnen grondgebied van gemeente Breda;

  • 6.

    Iedere partner vult een eigen ingevulde partnerverklaring in en voegt dit toe bij de subsidieaanvraag.

  • 7.

    Het aanvraagformulier is volledig ingevuld en bevat de volgende onderwerpen:

    • a.

      Introductie over de organisatie;

    • b.

      Omschrijving van het project inclusief toelichting nieuw project of doorontwikkeling project;

    • c.

      Doelgroepomschrijving;

    • d.

      Uitleg samenwerkingspartners en stakeholders;

    • e.

      Locatie van het project;

    • f.

      Planning;

    • g.

      Uitleg over het belang van dit project voor Breda;

    • h.

      Hoe gaat u dit organiseren?;

    • i.

      Voorwaarden en risico's.

  • 8.

    Het project is nieuw en vindt voor het eerst plaats of het project is een al bestaande activiteit, maar wordt verder doorontwikkeld.

  • 9.

    Het project is laagdrempelig.

  • 10.

    De penvoerder zorgt voor volledige invulling en rechtsgeldige ondertekening van de aanvraag. De penvoerder zorgt voor volledige invulling en rechtsgeldige ondertekening van de aanvraag.

Artikel 6 Hoeveel subsidie is er?

  • 1. Het maximale subsidiebedrag (subsidieplafond) voor 2024 is € 140.000,-.

  • 2. Ieder samenwerkingsverband kan maximaal € 5.000,- subsidie aanvragen.

  • 3. Het subsidieplafond is verdeeld onder de volgende subplafonds:

    • a.

      € 15.000,- voor de samenwerkingsafspraken betreft subthema: gezonde keuzes makkelijker maken.

    • b.

      € 15.000,- voor de samenwerkingsafspraken betreft subthema: aandacht voor mentale gezondheid.

    • c.

      € 15.000,- voor de samenwerkingsafspraken betreft subthema: het bieden van passende ondersteuning naar een gezonde leefstijl.

    • d.

      € 15.000,- voor de samenwerkingsafspraken betreft subthema: het veilig en vitaal ouder worden.

    • e.

      € 50.000,- voor de samenwerkingsafspraken voor het subthema: het stimuleren van een gezonde sportomgeving.

    • f.

      € 15.000,- voor de samenwerkingsafspraken betreft subthema: het stimuleren van een gezonde werkomgeving.

    • g.

      € 15.000,- voor de samenwerkingsafspraken betreft subthema: het stimuleren van een gezonde kindomgeving.

  • 4. Indien na toekenning van alle volledig en op tijd ingediende aanvragen die voldoen aan de gestelde criteria van deze regeling, binnen een subplafond er subsidie overblijft, kan burgemeester en wethouders ervoor kiezen om dat subsidieplafond in te zetten voor het overschot van aanvragen van de andere subplafonds.

HOOFDSTUK 2 SUBSIDIEAANVRAAG

Artikel 7 Wat is er nodig bij de aanvraag?

Bij de subsidieaanvraag moeten de volgende documenten worden meegestuurd:

  • a.

    een volledig ingevuld door burgemeester en wethouders vastgestelde webformulier op de website van de gemeente;

  • b.

    een activiteitenbegroting, waarin de inkomsten en uitgaven gelijk zijn aan elkaar;

  • c.

    een partnerverklaring per deelnemende partner.

Artikel 8 Wanneer moet de aanvraag zijn ontvangen?

Een aanvraag voor subsidie kan worden ingediend na datum van publicatie van deze regeling tot 1 oktober 2024.

HOOFDSTUK 3 SUBSIDIEBEHANDELING

Artikel 9 Hoe wordt de subsidie beoordeeld en verdeeld?

  • 1. Alle aanvragen die tijdig en volledig zijn en die voldoen aan de voorwaarden van artikel 5, worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst.

  • 2. Als een aanvraag niet volledig is, geldt voor het bepalen van de datum van ontvangst, de dag dat de aanvraag volledig is.

  • 3. Als op enig dag het subsidieplafond (per thema) dreigt te worden overschreden, vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige aanvragen plaats door middel van loting. De eerst getrokken aanvraag wordt dan als hoogste gerangschikt.

Artikel 10 Wanneer wordt besloten op de subsidieaanvraag?

  • 1. Burgemeester en wethouders beslissen binnen dertien weken nadat zij de aanvraag hebben ontvangen.

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen de termijn van dertien weken nog eens met maximaal dertien weken verlengen.

Artikel 11 Wanneer kan de subsidie geweigerd worden?

Burgemeester en wethouders kunnen de subsidie weigeren als een van de weigeringsgronden van de Subsidieverordening van toepassing is.

HOOFDSTUK 4 SUBSIDIEVERSTREKKING

Artikel 12 Welke verplichtingen horen bij deze subsidie?

  • 1. In de Subsidieverordening staan algemene verplichtingen die horen bij het ontvangen van subsidie.

  • 2. Naast de algemene verplichtingen gelden de volgende verplichtingen die horen bij het ontvangen van subsidie:

    • a.

      er wordt gezorgd voor beeldmateriaal van de uitgevoerde projecten en/of gepleegde acties. Dit beeldmateriaal wordt ter beschikking gesteld aan de Gemeente Breda;

    • b.

      de resultaten en opgedane ervaringen bij de uitvoering van het project worden binnen 13 weken na afloop van het project gedeeld met de Gemeente Breda volgens een nader af te spreken methode, zodanig dat deze beschikbaar komen voor andere en vervolginitiatieven die bijdragen aan het stimuleren van een gezonde leefstijl, sport en bewegen.

Artikel 13 Hoe moet de subsidie worden verantwoord?

In de Subsidieverordening staat hoe de subsidie moet worden verantwoord. De subsidie wordt direct vastgesteld.

Artikel 14 Afwijkingsmogelijkheid

  • 1. Naast de Algemene wet bestuursrecht geldt ook de Subsidieverordening voor deze subsidie. Als daarvan wordt afgeweken, dan staat dat in deze subsidieregeling.

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen afwijken van deze regels als zij vinden dat het toepassen van de regels een onredelijke uitkomst heeft voor degene die de subsidie heeft aangevraagd.

HOOFDSTUK 5 SLOTBEPALINGEN

Artikel 15 Inwerkingtreding subsidieregeling

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking de dag na datum van publicatie.

  • 2. Deze subsidieregeling vervalt op 1 januari 2025 maar blijft gelden voor aanvragen die vallen onder deze subsidieregeling en voor besluiten op die aanvragen.

Artikel 16 Citeertitel

Deze regeling heet de Subsidieregeling ‘Subsidieregeling Bredaas Leefstijlakkoord kleine initiatieven 2024’.

Ondertekening

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Breda in de vergadering van 2 juli 2024.

, burgemeester

, gemeentesecretaris