Reglement burgerlijke stand gemeente Horst aan de Maas

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-01-2025

Intitulé

Reglement burgerlijke stand gemeente Horst aan de Maas

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Horst aan de Maas;

overwegende dat het college regels wenst op te stellen over de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand, de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand en het aanwijzen van trouwlocaties;

gelet op het bepaalde in de artikelen 1:16, 1:16a, 1:16c, 1:16d, 1:63 en 1:80a van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994, artikelen 4 en 5 van de Wet rechten burgerlijke stand en de Delegatieverordening Horst aan de Maas 2010;

besluit:

vast te stellen het volgende:

Reglement burgerlijke stand gemeente Horst aan de Maas

Artikel 1 Begripsbepalingen

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    het reglement: Reglement burgerlijke stand gemeente Horst aan de Maas;

  • d.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Horst aan de Maas;

  • e.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16, eerste volzin van de wet;

  • f.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16, tweede volzin van de wet;

  • g.

    verantwoordelijk leidinggevende: de leidinggevende van het team Burgerzaken;

  • h.

    gemeentehuis: plaats die bij besluit door het college als zodanig is aangewezen;

  • i.

    huwelijk/huwelijksvoltrekking/trouwen: het voltrekken van een huwelijk, het registreren van een partnerschap, dan wel het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • j.

    woonplaats/woonachtig: als ingezetene van de gemeente Horst aan de Maas ingeschreven staan in de gemeentelijke Basisregistratie Personen (BRP).

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

    ambtenaren in dienst van de gemeente Horst aan de Maas en werkzaam binnen het team Burgerzaken;

  • 2. Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3. Het college kan de volgende personen als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Horst aan de Maas maar niet werkzaam binnen het team Burgerzaken, en die zich bereid hebben verklaard structureel huwelijken te voltrekken;

    • b.

      leden van het college en de raad van de gemeente Horst aan de Maas;

    • c.

      (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand van een andere gemeente, die op de datum dat het huwelijk wordt voltrokken nog steeds werkzaam zijn als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in die gemeente, die zijn aangewezen door het college en die zijn beëdigd door de rechtbank. Deze personen worden op verzoek van het bruidspaar voor één dag aangewezen enkel om in de gemeente Horst aan de Maas een huwelijk te voltrekken.

  • 4. De in lid 3 sub c genoemde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand oefenen hun bevoegdheid als buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand alleen uit op speciaal verzoek daartoe.

  • 5. De in lid 3 sub a genoemde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden op de website van de gemeente gepresenteerd.

Artikel 3 Aanwijzing

  • 1. De aanwijzing tot ambtenaar van de burgerlijke stand, als bedoeld onder artikel 2, lid 1, geschiedt voor de periode die gelijk is aan de periode dat de betrokken ambtenaar in dienst is van de gemeente Horst aan de Maas en zijn werkzaamheden uitoefent binnen het team Burgerzaken. Zelfs wanneer in het aanwijzingsbesluit aan de aanwijzing geen termijn of andere beperking verbonden is, vervalt de aanwijzing als ambtenaar van de burgerlijke stand van rechtswege op de dag dat aan de ambtenaar ontslag is verleend als ambtenaar in dienst van de gemeente Horst aan de Maas, dan wel op de dag waarop de feitelijke overplaatsing van de ambtenaar van het team Burgerzaken naar een ander organisatieonderdeel zich voltrekt.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 3 sub a, wordt aangewezen voor een periode van bepaalde of onbepaalde tijd, genoemd in het aanwijzingsbesluit. Verlenging van de aanwijzing is mogelijk.

  • 3. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 3 sub b, wordt aangewezen voor de periode dat deze deel uitmaakt van het betreffende bestuursorgaan.

  • 4. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 3 sub c, wordt uitsluitend aangewezen voor eenmalige voltrekking van een huwelijk waarvan de datum wordt genoemd in het aanwijzingsbesluit. Een aanwijzingsverzoek als eenmalig buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand moet uiterlijk 6 weken voor de huwelijksdatum schriftelijk worden aangevraagd door het bruidspaar, onder overlegging van een geldig identiteitsbewijs van de ambtenaar, het aanwijzingsbesluit door het college, het beëdigingsbesluit van de rechtbank en een verklaring van de gemeente dat de ambtenaar nog steeds werkzaam is als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 5. Benoemingen die hebben plaatsgevonden voor de totstandkoming van dit reglement worden beschouwd als een aanwijzing als bedoeld in artikel 1:16 van het Burgerlijk Wetboek.

Artikel 4 Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Te allen tijde houdt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zich aan de instructies van de verantwoordelijk leidinggevende.

  • 2. Een eenmalige (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan geen kosteloze huwelijken als bedoeld in artikel 10 voltrekken.

  • 3. (Buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2 dienen elk huwelijk te voltrekken en maken geen onderscheid op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, seksuele gerichtheid of burgerlijke staat.

Artikel 5 Vergoeding voor werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. De vergoeding aan de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 3 sub a vindt plaats op basis van een arbeidsrechtelijke overeenkomst.

  • 2. Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand zoals genoemd in artikel 2, lid 3 sub b en c hebben geen recht op een vergoeding.

Artikel 6 Leiding

Het Teamhoofd Klantcontactcentrum & Burgerzaken treedt op als hoofd van de burgerlijke stand en is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 7 Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is geopend voor het publiek:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen in het gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur;

    • b.

      voor huwelijksvoltrekkingen op alle overige locaties van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 20.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 20.00 uur;

    • c.

      voor eenvoudige huwelijksvoltrekkingen als bedoeld in artikel 9 van dit reglement op dinsdag en woensdag om 09.30 uur en 10.00 uur uitsluitend in het gemeentehuis;

    • d.

      voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand op dinsdag om 08.30 uur en 08.45 uur uitsluitend in het gemeentehuis;

    • e.

      voor overige werkzaamheden gedurende de openingstijden van de afdeling Burgerzaken.

  • 2. Het bureau is gesloten op Nieuwjaarsdag, Christelijke tweede Paas- en Pinksterdag, beide Kerstdagen, Hemelvaartsdag, de dag waarop de verjaardag van de Koning wordt gevierd en de vijfde mei. Daarnaast is het bureau niet of slechts gedeeltelijk geopend op andere door het college, na voorafgaande bekendmaking, aangewezen dagen.

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door het college, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op een zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, als belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5. In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van hetgeen in dit artikel is bepaald.

Artikel 8 Locatie

  • 1. De (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis, als bedoeld in artikel 1 lid 1 van het besluit.

  • 2. De (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders hun wettelijke taken verrichten, als bedoeld in artikel 1 lid 2 van het besluit.

  • 3. In aanvulling op lid 1 wordt voor het voltrekken van huwelijken als gemeentehuis aangewezen iedere andere locatie binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Horst aan de Maas waarvan de ligging is gerelateerd aan een formeel adres en die geschikt is of geschikt te maken is voor zolang de huwelijksvoltrekking daar plaatsvindt, onder voorwaarden dat:

    • a.

      de locatie gedurende de huwelijksvoltrekking openbaar en voor iedereen toegankelijk is;

    • b.

      de locatie representatief is als huis der gemeente. Als uitgangspunt geldt dat de locatie en de inrichting niet in strijd zijn met de openbare orde en veiligheid, goede zeden en maatschappelijke aanvaardbaarheid;

    • c.

      de locatie zich op vaste grond of op een aan wal gemeerd schip bevindt. De huwelijksvoltrekking kan niet plaatsvinden in de lucht of rijdend voertuig;

    • d.

      een voltrekking in de openlucht is toegestaan mits deze buitenlocatie in direct verband staat met een bestaand (vast aanwezig) of tijdelijk bouwwerk en voldoet aan de toepasselijke voorwaarden als genoemd in dit artikellid.

    • e.

      de eigenaar dan wel rechthebbende van de locatie vooraf schriftelijk toestemming heeft verleend;

    • f.

      de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en overige aanwezigen is gewaarborgd;

    • g.

      het bruidspaar verantwoordelijk is voor de inrichting van de locatie, waarbij in ieder geval een tafel, stoel en kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand aanwezig zijn;

    • h.

      de voltrekking ongehinderd en ongestoord kan plaatsvinden;

    • i.

      een eventuele religieuze plechtigheid duidelijk gescheiden en na afloop van het burgerlijk huwelijk plaatsvindt;

    • j.

      als de locatie een bedrijfsmatige locatie betreft (bijvoorbeeld een horecagelegenheid), dan moet de uitbater of exploitant zorgdragen dat het gebruik van de locatie geschikt is voor de voorgenomen activiteiten en niet in strijd is met de wet.

    • k.

      als de locatie een particuliere locatie betreft (bijvoorbeeld in een huis of tuin), dan moeten de partners zelf maatregelen treffen die nodig zijn om ongevallen bij brand te voorkomen. Het aantal personen op de locatie mag niet meer zijn dan 150.

  • 4. Voltrekkingen op locaties als bedoeld in lid 3 dienen uiterlijk 6 weken voor de huwelijksdatum schriftelijk te worden gemeld bij de gemeente, onder overlegging van de schriftelijke toestemming van de eigenaar dan wel rechthebbende van de locatie dat het huwelijk op de in de toestemming vermelde datum en locatie mag worden voltrokken, een verklaring dat de locatie aan de voorwaarden genoemd in dit artikel voldoet en een kopie van het identiteitsbewijs van de eigenaar dan wel rechthebbende.

  • 5. De kosten voor het gebruik van een locatie komen geheel voor rekening van het bruidspaar. Deze kosten staan los van de leges die de gemeente Horst aan de Maas in rekening brengt voor het voltrekken van een huwelijk.

  • 6. Wordt aan één van de in dit reglement gestelde voorwaarden niet voldaan dan kan dat reden zijn om de huwelijkssluiting niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

  • 7. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand mag weigeren medewerking te verlenen aan een huwelijksvoltrekking als de locatie niet voldoet waardoor een representatieve ceremonie niet kan plaatsvinden. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand mag eveneens een huwelijksvoltrekking weigeren dan wel tijdelijk opschorten als niet is voldaan aan de wettelijke regels of bij calamiteiten/ongeregeldheden.

  • 8. De gemeente Horst aan de Maas is niet aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg van het niet tijdig of volledig beschikbaar zijn van de locatie voor de huwelijksvoltrekking.

  • 9. De aanwijzing van locaties leidt niet tot enige gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.

  • 10. De gemeente Horst aan de Maas is niet aansprakelijk voor de door het bruidspaar, bezoekers behorende tot de bruiloftsgasten of derden geleden schade, hoe dan ook genaamd, als gevolg van of in verband met het gebruik van de locatie.

  • 11. Het college behoudt de mogelijkheid om in bijzondere omstandigheden af te wijken van de in dit artikel genoemde criteria en voorwaarden.

Artikel 9 Eenvoudige huwelijksvoltrekking

  • 1. Er wordt vier maal per week de gelegenheid gegeven tot een eenvoudige huwelijksvoltrekking

  • 2. Het voltrekken van het huwelijk vindt plaats in aanwezigheid van maximaal 20 personen, inclusief bruidspaar en getuigen, in de trouwzaal in het gemeentehuis aan het Wilhelminaplein 6 in Horst.

  • 3. De randvoorwaarden voor de eenvoudige ceremonie zijn:

    • a.

      eenvoudige huwelijksvoltrekkingen duren maximaal 15 minuten. De huwelijksvoltrekking beperkt zich slechts tot het wettelijk noodzakelijke gedeelte; artikel 7, lid 1 sub c is van toepassing;

    • b.

      het huwelijk wordt voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • c.

      er vindt geen voorgesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk sluit;

    • d.

      er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie;

    • e.

      er wordt een standaard gedicht voorgelezen;

    • f.

      persoonlijke inbreng is niet mogelijk (zoals muziek of het tonen van een foto);

    • g.

      er wordt geen gastvrouw/gastheer/bode ingezet;

    • h.

      er wordt geen geschenk gegeven door of namens de gemeente Horst aan de Maas.

Artikel 10 Kosteloze huwelijksvoltrekking

  • 1. Onverminderd wat daarover in de wet is bepaald, wordt tweemaal per week gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand.

  • 2. Van het bruidspaar dient tenminste één persoon in de gemeente Horst aan de Maas ingeschreven te staan in de Basisregistratie Personen (BRP) op de datum van de melding voorgenomen huwelijk.

  • 3. Het voltrekken van kosteloze huwelijken vindt plaats in de aangiftekamer in het gemeentehuis aan het Wilhelminaplein 6 in Horst. De huwelijksvoltrekking vindt plaats in aanwezigheid van uitsluitend het bruidspaar en twee getuigen.

  • 4. De randvoorwaarden voor de kosteloze ceremonie zijn:

    kosteloze huwelijksvoltrekkingen duren maximaal 10 minuten. De huwelijksvoltrekking beperkt zich slechts tot het wettelijk noodzakelijke gedeelte; artikel 7, lid 1 sub d is van toepassing;

    het huwelijk wordt voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand;

    er vindt geen voorgesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk sluit;

    er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie;

    er wordt geen geschenk gegeven door of namens de gemeente Horst aan de Maas.

Artikel 11 Reserveren, leges en annuleren

  • 1. Het huwelijk, te weten de datum, locatie en ambtenaar, kan uiterlijk 12 maanden vóór de huwelijksdatum gemeld worden, uitsluitend tijdens de melding voorgenomen huwelijk.

  • 2. De huwelijksleges worden voldaan tijdens de melding voorgenomen huwelijk.

  • 3. Bij annulering van een huwelijk worden leges in rekening gebracht conform de op de annuleringsdatum geldende verordening op de heffing en de invordering van leges van de gemeente Horst aan de Maas.

Artikel 12 Overgangsregeling

Voor de (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand waarvan de aanwijzing is gedaan voor de inwerkingtreding van dit reglement zijn de bepalingen als bedoeld in artikel 2 lid 1, artikel 2 lid 3 sub a en artikel 3 lid 1 van toepassing vanaf de datum van inwerkingtreding van dit reglement.

Artikel 13 Schakelbepaling

De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 1. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college.

  • 2. Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025 onder gelijktijdige intrekking van het Reglement burgerlijke stand gemeente Horst aan de Maas, vastgesteld door het college op 12 november 2018.

  • 3. Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement burgerlijke stand gemeente Horst aan de Maas.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 9 juli 2024.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Horst aan de Maas,

De burgemeester,

drs. R.F.I. Palmen

De secretaris,

mr. L.M.C. Beckers