Nadere regels subsidie volwasseneneducatie Helmond 2024

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 18-07-2024

Intitulé

Nadere regels subsidie volwasseneneducatie Helmond 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond,

gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 1.4, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Helmond 2020;

B E S L U I T:

  • I.

    vast te stellen de Nadere regels subsidie volwasseneneducatie Helmond 2024;

  • II.

    In te trekken de Nadere regels subsidies volwasseneneducatie Helmond 2021

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ASV: Algemene subsidieverordening Helmond 2020;

  • b.

    Basisvaardigheden: lezen, schrijven en/of spreken in de Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden;

  • c.

    College: het college van burgemeester en wethouders van Helmond;

  • d.

    Non-formele educatie: niet diplomagerichte educatie, maar wel gericht op deelaspecten van de eindtermen WEB (zoals bedoeld in artikel 2 van de Regeling eindtermen educatie 2013);

  • e.

    Inwoners: inwoners van de regio Helmond-De Peel;

  • f.

    Regio Helmond-De Peel: de bij ministeriële regeling op grond van artikel 2.3.1, tweede lid van de WEB vastgestelde regio waarvoor de gemeente Helmond als contactgemeente is aangewezen;

  • g.

    Regeling educatie: Regeling regio’s en contactgemeenten educatie;

  • h.

    WEB: de Wet Educatie en Beroepsonderwijs.

  • i.

    Doelgroep: inwoners van de regio Helmond-De Peel, die niet inburgeringsplichtig zijn,ouder dan 18 jaar en moeite hebben met één of meerdere basisvaardigheden.

Artikel 1.2 Wat willen we met deze subsidieregeling bereiken?

Met deze regeling wordt beoogd om middels het toekennen van een eenjarige subsidie te voorzien in een aanbod van non-formele educatie die past binnen de behoefte van de doelgroep in regio Helmond-de Peel en gericht is op het verbeteren van basisvaardigheden.

Artikel 1.3 Verhouding tot ASV Helmond 2020

Van de ASV Helmond 2020 zijn de volgende artikelen niet van toepassing:

  • a.

    artikel 3.1;

  • b.

    artikel 3.4;

  • c.

    artikel 3.5;

  • d.

    artikel 3.7.

Artikel 1.4 Welke activiteiten komen voor de subsidie in aanmerking?

  • 1. Het college verstrekt subsidie voor non-formele educatie: niet diploma of certificaat gerichte basiseducatie, gericht op delen van de eindtermen van de WEB.

  • 2. De activiteiten zijn gericht op een of meerdere van de volgende subdoelgroepen:

    • a.

      NT1: laaggeletterde inwoners waarvoor Nederlands de moedertaal is;

    • b.

      NT2: laaggeletterde inwoners waarvoor Nederlands de tweede taal is.

Artikel 1.5 Wie kan de subsidie ontvangen?

  • 1. We verstrekken uitsluitend subsidie aan professionele organisaties met een rechtsvorm zonder winstoogmerk die activiteiten uitvoeren in de regio Helmond-De Peel voor inwoners uit de regio en die over aanbod op het gebied van volwasseneneducatie beschikken als bedoeld in artikel 1.2.1 van de WEB.

  • 2. We verstrekken uitsluitend subsidie aan organisaties die aantoonbare ervaring met de doelgroep hebben.

Hoofdstuk 2 Subsidieaanvraag

Artikel 2.1 Aan welke vereisten moet de subsidieaanvraag voldoen?

  • 1. De aanvraag moet worden ingediend via het daarvoor beschikbaar gestelde aanvraagformulier.

  • 2. Alleen volledig en compleet ingediende formulieren worden in behandeling genomen.

Artikel 2.2 Wanneer moet u uw aanvraag indienen?

Subsidieaanvragen moeten worden ingediend voor 1 november van het kalenderjaar voorgaand aan het jaar waarin de subsidiabele activiteiten worden uitgevoerd.

Artikel 2.3 Welke kosten komen voor deze subsidie in aanmerking?

Kosten voor de voorbereiding, coördinatie, evaluatie of kwaliteitsverhoging en uitvoering van de activiteiten als bedoeld in artikel 1.4, inclusief lesmaterialen.

Artikel 2.4 Wanneer weigeren wij de aanvraag voor subsidie?

In aanvulling op de in de Algemene wet bestuursrecht en ASV genoemde weigeringsgronden wordt een aanvraag om subsidie op basis van deze regeling geweigerd als:

  • a.

    De aanvraag niet in overeenstemming is met de doelstelling en reikwijdte van deze regeling als bedoeld in artikel 1.2;

  • b.

    Het activiteiten betreft die niet in aanmerking komen voor subsidie, gelet op het bepaalde in artikel 1.4 van deze nadere regels.

  • c.

    Het kosten betreft die niet in aanmerking komen voor subsidie, gelet op het bepaalde in artikel 2.3.

Hoofdstuk 3 Subsidieverlening

Artikel 3.1 Hoeveel subsidie is er?

  • 1. Het maximale subsidiebedrag voor het kalenderjaar 2025 is € 426.508 ,-. Dit is het subsidieplafond. Dit bedrag is onder voorbehoud van het beschikbaar stellen van de middelen door het Rijk.

  • 2. Het subsidieplafond als bedoeld in lid 1 is onderverdeeld in deelsubsidieplafonds per regiogemeente en een regionaal plafond. Het regionaal plafond is bedoeld voor partners die regionaal aanbod hebben waaraan inwoners uit alle zeven regiogemeenten deelnemen. Het precieze bedrag per deelplafond is:

    Gemeente

    Bedrag

    Asten

    € 15.281

    Deurne

    € 35.067

    Geldrop-Mierlo

    € 46.854

    Gemert-Bakel

    € 29.376

    Helmond

    € 164.331

    Laarbeek

    € 20.550

    Someren

    € 15.049

    Regionaal plafond

    € 100.000

  • 3. Het college kan het (deel)subsidieplafond verlagen als het Rijk minder beschikbaar stelt voor de uitvoering van deze regeling.

  • 4. Als een deelsubsidieplafond na beoordeling niet is uitgeput, dan kan dit overschot beschikbaar worden gesteld aan activiteiten in andere regiogemeenten.

Artikel 3.2 Hoe verdelen wij de subsidie en beoordelen wij de aanvragen?

  • 1. Alle activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd beoordelen we per activiteit aan de hand van een beoordelingskader (bijlage 1). De punten worden toegekend aan de hand van de volgende aspecten en tot het daarbij vermelde maximumaantal zoals opgenomen in het beoordelingsformulier in bijlage 1:

    • a.

      De mate waarin de subsidieaanvraag onderbouwd is – maximaal 10 punten;

    • b.

      De mate waarin de aanvrager aannemelijk maakt dat de activiteiten bijdragen aan het specifieke beleidsdoel waar deze subsidieregeling op ziet en het bereiken van de NT1 doelgroep in het bijzonder – maximaal 3 punten;

    • c.

      De mate waarin de aanvraag blijk geeft van lokale verankering, zoals door samenwerking met partijen in de gemeente en gebruik van locatie(s) in de gemeente – maximaal 3 punten.

  • 2. Als het deelsubsidieplafond is bereikt, vindt verstrekking van de subsidie plaats in volgorde van de rangschikking. De hoogst gerangschikte activiteit komt het eerst in aanmerking voor subsidie en daarna in aflopende volgorde de opeenvolgende gerangschikte activiteiten, tot het deelsubsidieplafond wordt bereikt.

  • 3. Als een deelsubsidieplafond niet is uitgeput worden de middelen beschikbaar gesteld aan de eerstvolgende hoogst scorende activiteit in een andere regiogemeente die niet is toegekend binnen dat subsidieplafond.

  • 4. Bij gelijke beoordeling van activiteiten wordt door loting bepaald welke activiteit voorrang krijgt.

Artikel 3.3 Welke verplichtingen horen bij deze subsidie?

Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit de ASV Helmond 2020, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:

  • a)

    Meewerken aan het aanleveren van gegevens en informatie ten behoeve van de landelijke monitor;

  • b)

    Onverwijld in overleg treden met de gemeente Helmond als de uitvoering van de activiteit niet of niet conform de in artikel 2.1 beschreven subsidieaanvraag kan plaatsvinden.

Artikel 3.4 Begrotingsvoorbehoud

Subsidie op basis van deze regeling wordt verstrekt onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad.

Hoofdstuk 4 Subsidievaststelling

Artikel 4.1 Aanvraag tot subsidievaststelling

De subsidieontvanger dient de aanvraag voor subsidievaststelling in na afloop van het tijdvak waarvoor de subsidie is verleend en uiterlijk vóór 1 februari.

Artikel 4.2 Hoe verantwoordt u de subsidie?

In de ASV staat hoe u de subsidie verantwoordt. Daarbij komen de volgende aanvullingen:

  • 1. U rapporteert over de uitvoering, resultaten en effecten van de activiteit(en) aan de gemeente in een eindverantwoording;

  • 2. U verantwoordt over hoe u de activiteit(en) evalueert en leert van de uitvoering.

  • 3. Afwijkend van artikel 3.4 en 3.5 ASV gelden de volgende verantwoordingseisen voor deze subsidieregeling:

    • a.

      Bij een subsidie lager dan € 50.000,- overlegt u een verifieerbare verantwoording over de besteding van de subsidie;

    • b.

      Bij een subsidie van € 50.000,- of hoger overlegt u een verifieerbare verantwoording en een accountantsverklaring over de besteding van de subsidie.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 5.1 Wat is nog belangrijk om te weten?

  • 1. Deze subsidieregeling geldt vanaf de dag na de bekendmaking daarvan.

  • 2. We noemen dit de Nadere regels subsidie volwasseneneducatie Helmond 2024.

Ondertekening

Besloten in de vergadering van 9 juli 2024.

Burgemeester en wethouders van Helmond,

de burgemeester,

mevrouw P.J.M.G Blanksma-van den Heuvel

mr. A.S. Meijer

gemeentesecretaris

Bijlage 1: Beoordelingsformulier activiteit Subsidie non-formeel aanbod volwasseneducatie

Aanvraag ingediend door:

Activiteit:

Aangevraagd bedrag:

Beoordeling door:

Datum:

Beoordeling

Elk criterium leidt tot maximaal 1 punt indien het criterium is opgenomen in het voorstel behalve bij criteria 11 en 12; daar is de maximale score 3 punten.

Criterium

Score

Toelichting

  • 1.

    De activiteit is gespecificeerd naar soort activiteit en subdoelgroep

 
 
  • 2.

    Het beoogd aantal cursisten of deelnemers is duidelijk

 
 
  • 3.

    De resultaten die aanvrager wil bereiken zijn zo concreet mogelijk

 
 
  • 4.

    De beoogde resultaten worden gemeten en zichtbaar gemaakt

 
 
  • 5.

    Planning van de uitvoering van de subsidiabele activiteit

 
 
  • 6.

    De aanvrager werkt samen in de gemeente en/of regio en licht toe hoe

 
 
  • 7.

    De aanvrager maakt duidelijk hoe de (sub-) doelgroep bereikt wordt

 
 
  • 8.

    Aanvrager heeft aantoonbare ervaring met het organiseren en uitvoeren van educatietrajecten voor de subdoelgroep

 
 
  • 9.

    Aanvrager maakt duidelijk hoe de kwaliteit van het aanbod geborgd wordt (bijvoorbeeld evaluaties)

 
 
  • 10.

    Aanvrager maakt duidelijk wat de rol van vrijwilligers is bij de activiteit en hoe vrijwilligers worden geschoold

 
 
  • 11.

    Aanvrager licht toe hoe de activiteit bijdraagt aan het specifieke beleidsdoel waar deze subsidieregeling op ziet (2) en, indien van toepassing, het bereiken van de NT1 doelgroep in het bijzonder (3)

 
 
  • 12.

    De aanvraag geeft blijk van lokale verankering, zoals door samenwerking met partijen in de gemeente en gebruik van locatie(s) in de gemeente (3)