Horecagebiedsplan Noord 2024-2027

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 18-07-2024

Intitulé

Horecagebiedsplan Noord 2024-2027

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam en de burgemeester van Rotterdam, elk voor zover het zijn bevoegdheden betreft,

gelezen het voorstel van de Directeur Veiligheid van 2 juli 2024,

gelet op de artikelen 2:28a en 2:28b van de APV Rotterdam 2012;

overwegende dat:

  • -

    in horecagebiedsplannen de gewenste koers van een gebied qua horeca-ontwikkeling voor minimaal de komende drie jaar wordt vastgelegd;

  • -

    aanvragen voor een exploitatievergunning aan het geldende horecagebiedsplan worden getoetst;

  • -

    de burgemeester op grond van artikel 2:28a, eerste lid, onderdeel a, van de APV Rotterdam 2012 kan bepalen dat het exploiteren van categorieën van openbare inrichtingen, al dan niet beperkt tot een bepaald gebied, geheel of gedeeltelijk wordt vrijgesteld van de exploitatievergunningplicht;

  • -

    de burgemeester op grond van artikel 2:28a, eerste lid, onderdeel c, van de APV Rotterdam 2012 een locatie, pand of gebied kan aanwijzen waar de vrijstelling niet geldt;

  • -

    het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester derhalve een gezamenlijke bevoegdheid hebben voor het opstellen van horecagebiedsplannen;

  • -

    de burgemeester op grond van artikel 2:28b, tweede lid, van de APV Rotterdam 2012 bevoegd is een Horeca Adviescommissie in te stellen;

  • -

    het wenselijk is dat het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester horecagebiedsplannen vaststellen;

besluiten:

Artikel 1 Vaststelling

Het Horecagebiedsplan Noord 2024-2027, zoals opgenomen in de bijlage, wordt vastgesteld.

Artikel 2 Overgangsbepaling

Een inrichting die op het moment van de inwerkingtreding van dit besluit op grond van het horecagebiedsplan Noord 2022-2024 vergunningvrij mag exploiteren maar op grond van dit besluit niet, is vrijgesteld van de exploitatievergunningplicht zolang de inrichting in aard en omvang van de exploitatie ongewijzigd en op dezelfde locatie wordt geëxploiteerd. Een inrichting die op grond van en overeenkomstig het overgangsrecht van het horecagebiedsplan 2022-2024 exploiteert, mag de exploitatie overeenkomstig dat overgangsrecht vrijgesteld voortzetten.

Artikel 3 Intrekking Horecagebiedsplan Noord 2022-2024

Het besluit Vaststelling Horecagebiedsplan Noord 2022-2024 wordt ingetrokken.

Artikel 4 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin het wordt geplaatst.

Artikel 5 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Horecagebiedsplan Noord 2024-2027.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 2 juli 2024.

De secretaris,

G.J.D. Wigmans

De burgemeester,

R.A.C.J. Simons, L.b.

Aldus vastgesteld op 2 juli 2024.

De burgemeester,

R.A.C.J. Simons, L.b.

Horecagebiedsplan Noord 2024-2027

www.rotterdam.nl/horeca

1.Horecagebiedsplan

1.1Inleiding

Voor u ligt het horecagebiedsplan voor het gebied Noord. Om te zorgen dat Rotterdam een aantrekkelijke, veilige stad is en vooral blijft, wordt gebiedsgericht gewerkt. Het horecagebiedsplan is zowel een visie- als uitvoeringsdocument. Het geeft een perspectief op de ontwikkeling van horeca in de komende jaren, rekening houdend met het karakter van het gebied. Door per wijk of buurt een duidelijke visie en/of ambitie te hebben en daaraan vestigingsvoorwaarden te stellen, zijn bekende en nog onbekende horecaontwikkelingen te beoordelen en te realiseren, daarbij ook rekening houdend met de ruimtelijke ontwikkeling, de economische situatie of het vestigingsklimaat en de veiligheid. In het plan staan ook concrete stappen voor de uitvoering van deze ontwikkeling.

Het uitgangspunt is dat de wijk bepalend is voor wat mogelijk is qua horeca-ontwikkeling. Het karakter, de aard en functie van een wijk, buurt of straat bepaalt primair hoeveel en welke soort horeca gerealiseerd kan worden. De balans tussen levendigheid en een prettig woon- en leefklimaat staat dan ook in alle plannen centraal. Het doel is een goede en duurzame match tussen wijk, buurt of straat en horeca-ontwikkeling.

Rotterdam kent naast het omgevingsplan drie beleidsdocumenten waarin regelgeving, visies en ambities en het perspectief op horecaontwikkeling zijn verankerd. In het Uitvoeringsplan Horeca wordt de visie en het perspectief voor de horeca geschetst alsook de ambities van de gemeente met betrekking tot horeca, zoals ruimte voor de horeca, ruimte voor de nacht en samen werken aan veiligheid en een goed woon- en leefklimaat. Ook staan er concrete acties in het plan die gemeente (samen met de horeca) uitvoert. De Horecanota is het stedelijk beleidskader voor vergunningen, toezicht en handhaving. Hierin staan regels en kaders over verschillende soorten vergunningen, terrassen en de dienstverlening van de gemeente. Ook de uitgangspunten voor toezicht en handhaving staan hierin. In de horecagebiedsplannen wordt meer ingezoomd op het gebied zelf. Op deze manier wordt invulling gegeven aan het uitgangspunt dat een wijk bepalend is voor wat mogelijk is qua horeca-ontwikkeling. Meer concreet, in dit horecagebiedsplan wordt de gewenste ontwikkeling van horeca in het gebied Noord van de gemeente Rotterdam beschreven en op hoofdlijnen uitgewerkt.

1.1.1 Totstandkoming horecagebiedsplan

De horecagebiedsadviseur van Directie Veiligheid stelt het horecagebiedsplan op. De lokale kennis is bepalend voor wat er in een wijk, buurt of straat mogelijk is. Alle plannen worden vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, voor zover het zijn bevoegdheden betreft. Concreet stelt het college van burgemeester en wethouders de ontwikkelrichtingen voor vergunde horeca vast en de burgemeester wijst locaties aan waar de vrijstelling van de exploitatievergunningplicht niet geldt. Na vaststelling is een horecagebiedsplan minimaal drie jaar geldig. Tot vaststelling van een nieuw horecagebiedsplan blijft het geldende horecagebiedsplan van kracht.

Bij de totstandkoming van een nieuw horecagebiedsplan wordt allereerst het plan in concept opgesteld in afstemming met Stadsontwikkeling, Stadsbeheer, politie en DCMR. Hierna vindt de participatie met belanghebbenden plaats. De wijkraden worden hier nauw bij betrokken. Er worden bijeenkomsten georganiseerd en het is mogelijk om online te participeren via mijn.rotterdam.nl. De gemeente weegt alle opbrengsten van de participatie zorgvuldig af en past het horecagebiedsplan indien wenselijk aan. Tot slot worden de (eventueel aangepaste) horecagebiedsplannen vastgesteld en gepubliceerd. De wijkraden worden hierover geïnformeerd.

1.2Uitleg vergunningenstelsel

Een aanvraag voor een exploitatievergunning wordt altijd getoetst aan het geldende horecagebiedsplan. In de omschrijving per gebied wordt nader ingegaan op de ontwikkelruimte die wordt geboden voor nieuwe en bestaande inrichtingen. Het onderscheid is als volgt:

  • Nieuwe inrichting: Een nieuwe inrichting betreft een locatie waar niet eerder een exploitatievergunning is verleend (inclusief locaties waar vrijgesteld van de vergunningplicht werd geëxploiteerd) of het overnamerecht is komen te vervallen vanwege langdurige leegstand. Voor een nieuwe inrichting zal er een toetsing aan het geldende horecagebiedsplan en het omgevingsplan plaatsvinden.

  • Bestaande inrichting: Een bestaande inrichting is een locatie waar een geldige exploitatievergunning op rust of waar het mogelijk is om een exploitatievergunning over te nemen of uit te breiden (bijvoorbeeld uitbreiding in m2 binnenruimte door betrekken naastgelegen pand of bovengelegen verdieping). Gedurende de geldigheidsduur kan een exploitatievergunning van een bestaande inrichting in principe worden overgenomen. Ook wanneer een exploitatie officieel is gestopt en/of de exploitatievergunning komt te vervallen, kan de bestaande inrichting worden overgenomen door een nieuwe exploitant volgens de leegstaande panden regeling (zie Horecanota), mits er geen verminderingsbeleid van toepassing is en de exploitatie nog steeds past binnen het omgevingsplan.

In Rotterdam bestaan meerdere categorieën exploitatievergunningen. De aard van de activiteiten die de horeca-inrichting aanbiedt, bepaalt welke exploitatiecategorie is vereist. Hoe uitgebreider de bedrijfsvoering, hoe uitgebreider de vereiste exploitatievergunning. In Rotterdam onderscheiden we twee verschillende vormen van horeca: horeca vrijgesteld van de vergunningplicht en horeca met exploitatievergunning. Deze twee vormen, en hoe deze worden toegepast in het horecagebiedsplan, worden hieronder nader toegelicht.

1.2.1 Vrijgesteld van de vergunningplicht

Ondernemers die zeer lichte vormen van horeca exploiteren, hebben de mogelijkheid om vrijgesteld van de vergunningplicht (categorie 0) te exploiteren. In Rotterdam kennen wij drie varianten vrijgesteld van de vergunningplicht: de basisvrijstelling, de vrijstelling met horecabestemming en de vrijstelling voor bijzondere objecten en instellingen. Als het woon- en leefklimaat in een straat of buurt onder druk staat, kan de burgemeester via het horecagebiedsplan verbieden dat horeca zich daar zonder vergunning vestigt. In die gevallen is dus altijd een exploitatievergunning vereist om horeca-activiteiten te exploiteren. In het horecagebiedsplan wordt dus aangegeven waar de vrijstelling wel en niet is toegestaan. In onderstaande tabellen zijn de voorwaarden per vrijstelling nader uitgewerkt. Een verdere toelichting op de vrijstelling van de vergunningplicht is terug te vinden in de Horecanota, te vinden op www.rotterdam.nl/horeca.

Basisvrijstelling (0.1)

  • Geopend tussen 07.00 uur of tot 22.00 uur;

  • Alleen achtergrondmuziek aanbieden;

  • Alleen een gevelzitplaats (max. 1m uit de gevel over de breedte van de gevel) exploiteren;

  • Geen kansspelen en amusement, seks- en/of druggerelateerde activiteiten aanbieden en/of gelegenheid bieden tot het roken met gebruik van waterpijp;

  • De horeca-activiteiten passen binnen de functie van het object zoals opgenomen in het omgevingsplan; De openbare inrichting is niet vergunningplichtig op grond van de Alcoholwet. Het schenken van alcohol is daarom onder de basisvrijstelling niet mogelijk.

Vrijstelling met horecabestemming (0.2)

  • Geopend tussen 07.00 uur of tot 23.00 uur;

  • Een gevelterras exploiteren tot max. 3m uit de gevel over de breedte van de gevel. Terrassen moeten voldoen aan de kwaliteitseisen;

  • Alcoholische drank schenken als de horeca-inrichting een Alcoholwetvergunning heeft.

Vrijstelling voor bijzondere objecten en instellingen (0.3)

  • Geopend tussen 07.00 uur of tot 23.00 uur;

  • Een gevelterras exploiteren tot max. 3m uit de gevel over de breedte van de gevel. Terrassen moeten voldoen aan de kwaliteitseisen;

  • Alcoholische drank schenken als de instelling of voorziening een Alcoholwetvergunning heeft.

1.2.2 Exploitatievergunningen en categorieën

Wanneer een ondernemer meer of zwaardere activiteiten wil exploiteren dan de hierboven genoemde (0) categorieën, is een exploitatievergunning nodig. De combinatie van activiteiten (zie overzichtstabel activiteiten) die in een horeca-inrichting wordt aangeboden bepaalt in welke exploitatiecategorie de inrichting valt. Daarbij is relevant in hoeverre de activiteiten effect hebben op de openbare orde en het woon- en leefklimaat in de omgeving. Sommige combinaties van activiteiten zijn (in beginsel) niet mogelijk. Voor sommige activiteiten gelden aanvullende voorwaarden, zoals een verplicht exploitatieplan.

Overzichtstabel activiteiten

Oppervlakte inrichting

  • 1.

    binnenruimte (oppervlakte in m2)

  • 2.

    terras (oppervlakte in m2)

Openingstijden inrichting

  • 3.

    ochtendhoreca: openingstijden binnen van 04.00 tot 23.00 uur

  • 4.

    daghoreca: openingstijden binnen van 07.00 tot 23.00 uur

  • 5.

    avondhoreca: openingstijden binnen van 07.00 tot 01.00 uur op zondag t/m donderdag

    openingstijden binnen van 07.00 tot 03.00 uur op vrijdag en zaterdag

  • 6.

    nachthoreca: vrije openings- en sluitingstijden (24 uur)

Openingstijden terras

  • 7.

    gebruik terras van 07.00 tot 23.00 uur

  • 8.

    gebruik terras van 07.00 tot 01.00 uur zondag t/m donderdag

  • gebruik terras van 07.00 tot 02.00 uur op vrijdag en zaterdag

Aanbieden eten en (alcoholische) drank

  • 9.

    verstrekken van direct voor consumptie geschikte etenswaren voor gebruik ter plaatse en/of het verstrekken voor gebruik elders (afhaal)

  • 10.

    verstrekken van niet-alcoholhoudende drank

  • 11.

    verstrekken van alcoholhoudende drank (ook Alcoholwetvergunning vereist)

Aanvullende horeca-activiteiten

  • 12.

    het ten gehore brengen van meer dan achtergrondmuziek

  • 13.

    beschikbaar stellen van de inrichting voor evenementen georganiseerd door derden voor maximaal 2500 bezoekers (zaalverhuur)

  • 14.

    beschikbaar stellen van de inrichting ten behoeve van grootschalige evenementen voor meer dan 2500 bezoekers (grootschalige evenementen)

  • 15.

    gelegenheid bieden tot het roken van rookwaar met gebruikmaking van een waterpijp (shisha)

  • 16.

    aanwezig hebben van maximaal twee kansspelautomaten (aanwezigheidsvergunning volgens de Wet op de Kansspelen vereist)

  • 17.

    gelegenheid bieden tot het uitvoeren van seksuele handelingen anders dan tegen betaling (ontmoetingsplekken)

  • 18.

    aanbieden van amusement, anders dan door middel van maximaal twee kansspelautomaten

In Rotterdam kennen wij vijf exploitatiecategorieën, van categorie 1 tot en met categorie 4+. In onderstaande tabellen zijn de voorwaarden per categorie nader uitgewerkt. Meer informatie over de exploitatievergunning is terug te vinden in de Horecanota, te vinden op www.rotterdam.nl/horeca. ,

Categorie 1 (licht)

Inrichtingen die in aanvulling op de voor hen geldende categorie 0:

  • geopend zijn van 07.00 uur of tot 23.00 uur;

  • een terras exploiteren van 07.00 tot 23.00 uur;

  • en/of een gevelterras exploiteren van meer dan 3m uit de gevel en/of een overterras tot 23.00 uur, terrassen moeten voldoen aan de kwaliteitseisen;

  • en/of alcoholhoudende drank schenken.

Categorie 2 (regulier)

Inrichtingen die in aanvulling op categorie 1:

  • geopend zijn vóór of vanaf 07.00 uur tot 01.00 / 03.00 uur;

  • een terras exploiteren van 07.00 uur tot 01.00 / 02.00 uur, terrassen moeten voldoen aan de kwaliteitseisen

  • en/of kansspelautomaten aanwezig hebben;

  • en/of amusement aanbieden, anders dan door middel van twee kansspelautomaten;

  • en/of gelegenheid bieden tot het roken van rookwaar met gebruikmaking van waterpijpen (shisha);

  • en/of gelegenheid bieden tot het uitvoeren van seksuele handelingen anders dan tegen betaling.

Categorie 3 (middelzwaar)

Inrichtingen die in aanvulling op categorie 2:

  • 24-uur geopend zijn;

  • of meer dan achtergrondmuziek willen produceren.

Categorie 4 (zwaar)

Inrichtingen die in aanvulling op categorie 3:

  • 24-uur geopend zijn;

  • en meer dan achtergrondmuziek willen produceren;

  • en/of zaalverhuur aanbieden (minder dan 2500 bezoekers).

Categorie 4+ (buitencategorie)

Inrichtingen die in aanvulling op categorie 4

  • grootschalige evenementen faciliteren / zaalverhuur (meer dan 2500 bezoekers).

Er zijn drie ontwikkelmogelijkheden voor de vergunde horeca: meer horeca (ontwikkelen), de bestaande situatie gelijk houden (consolideren) of minder horeca (verminderen). Per wijk, buurt of straat is een ontwikkelrichting gekozen. Daarbinnen is verder onderscheid te maken aan de hand van specifieke activiteiten en tussen volledig nieuwe horeca-inrichtingen en al bestaande inrichtingen die veranderingen willen aanbrengen.

  • Ontwikkelen: uitbreiding van het aantal horeca inrichtingen en activiteiten, en ook de uitbreiding van het aantal m2 vloeroppervlakte en het aantal m2 terras van bestaande inrichtingen is mogelijk.

  • Consolideren: er zijn geen nieuwe horeca inrichtingen toegestaan. Ook is een verzwaring van activiteiten en/of categorieën niet mogelijk en kan het vloeroppervlakte en terras van bestaande inrichtingen in principe niet toenemen.

  • Verminderen: bij het wijzigen of beëindigen van een horeca-exploitatie wordt ingezet op het terugdringen van het aantal horeca-inrichtingen, vloeroppervlakte en terras of het terugdringen van specifieke exploitatiecategorieën en activiteiten.

1.2.3 Horeca Adviescommissie

Als algemene kaders in een horecagebiedsplan voor een bepaalde wijk, buurt of straat niet toereikend zijn vanwege de grote dynamiek van het gebied of juist het uiterst fragiele evenwicht, dan kan de burgemeester advies vragen aan een lokale adviescommissie (HAC). Het instellen van een HAC gebeurt onder andere op basis van het horecagebiedsplan. In dit geval staat in het horecagebiedsplan (in plaats van een ontwikkelrichting) dat een HAC wordt ingesteld als er concrete vergunningaanvragen voor een bepaalde wijk, buurt of straat zijn. De adviescommissie toetst de daadwerkelijke invulling per geval. Een adviescommissie heeft als taak aanvragen voor nieuwe exploitatievergunningen en/of wijzigingen van bestaande horeca-inrichtingen integraal te beoordelen en de burgemeester hierover te adviseren. De burgemeester neemt zelf het uiteindelijke besluit om een vergunning te verlenen of te weigeren. In een adviescommissie zitten medewerkers van de gemeente, het gebied en de politie. Het gebied is verantwoordelijk voor het betrekken van bewoners en ondernemers. Als het voor een specifieke aanvraag nodig is, worden ondernemers(verenigingen) en bewoners ook rechtstreeks gevraagd om deel te nemen aan een adviescommissie. Ditzelfde geldt voor andere toezichthoudende instanties zoals de DCMR. Door deze samenstelling is lokale en recente kennis verzekerd. Een adviescommissie wordt, namens de burgemeester, door Directie Veiligheid van de gemeente voorbereid en voorgezeten.

2.Gebiedsvisie horeca Noord

2.1Algemeen

In de afgelopen jaren heeft het gebied Noord zich in meerdere opzichten in positieve zin ontwikkeld. Het is een gebied dat zich kenmerkt door een grote mate van diversiteit. Dit betreft de bewoners, maar ook de voorzieningen. Er is een breed aanbod van woningen, scholen, cultuur, evenementen, winkels en horeca. Het eigen karakter, de uitstraling en de bereikbaar maken dat Noord aantrekkelijk is om te wonen en te verblijven.

Het gebied Noord met een totaal aantal inwoners van circa 51.000 bestaat uit zes wijken die verschillend van aard zijn. Het betreft het Oude Noorden, Agniesebuurt, Provenierswijk, Liskwartier, Bergpolder en Blijdorp.

De wijken verschillen qua uitstraling en identiteit, maar hebben gemeen dat ze beschikken over bijzondere, markante gebouwen en plekken, zoals de Hofbogen, het Noordplein, de Tuin van Noord, Diergaarde Blijdorp en het Vroesenpark. Ook de vele singels en het groen in met name het Liskwartier en Blijdorp dragen bij aan de kwaliteit en uitstraling.

In alle wijken ligt de focus op de woonfunctie. Dat neemt niet weg dat er voldoende ruimte is voor andere functies, zoals horeca. De balans tussen de verschillende functies wordt als prettig ervaren door bewoners. Deze balans wenst men ook in de komende jaren te behouden.

afbeelding binnen de regeling

2.2Visie horeca Noord

Het gebied Noord is en blijft gewild bij horeca-ondernemers. Dit betreft vaak jonge en startende ondernemers, maar ook ondernemers die al hun sporen hebben verdiend. Van oudsher is het Oude Noorden populair onder ondernemers en bezoekers maar in de afgelopen jaren heeft de horeca zich ook op verschillende andere plekken in Noord gevestigd, hetgeen goed aansluit bij de specifieke karakters van de wijken die Noord kent.

In de afgelopen jaren was er in alle wijken voldoende ruimte voor horeca-ontwikkeling. Deze ontwikkelruimte gold voor zowel nieuwe als bestaande inrichtingen. Naast ontwikkelruimte voor vergunde horeca was er op bepaalde plekken ruimte voor horeca vrijgesteld van de vergunningplicht.

Deze lijn wordt voortgezet. Het is gebleken dat bij bewoners en ondernemers nog steeds de behoefte bestaat aan ontwikkelruimte voor horeca. Men ziet dat horeca een positieve invloed heeft op de gezelligheid, levendigheid en sociale controle en bijdraagt aan aan een bruisend Noord.

Bij de ontwikkeling van horeca wordt rekening gehouden met andere functies, zoals wonen. Bewoners hechten veel waarde aan een goede balans tussen leefbaarheid en levendigheid. Horeca moet een positieve bijdrage leveren aan het woon- en leefklimaat. In Noord hebben zich de afgelopen jaren verschillende avond- en nachthoreca inrichtingen gevestigd. Naast het gegeven dat dit soort inrichtingen bijdragen aan de levendigheid van het gebied, brengen deze ook risico’s ten aanzien van een mogelijke aantasting van het woon- en leefklimaat met zich mee. Om deze reden wordt terughoudend omgegaan met het ontwikkelen van deze categorie horeca.

Momenteel bevindt de meeste horeca zich in en nabij een aantal grote(re) winkelgebieden. In de komende jaren wordt daar met name ruimte geboden voor ontwikkeling. Zo wordt aangesloten bij de Gebiedskoers Detailhandel 2022-2025 Noord. De vitale kerngebieden in Noord zijn Bentinckplein, Eudokiaplein, Benthuizerstraat, Noorderboulevard en Zwaanhalskwartier. Maar ook in diverse andere straten en op specifieke locaties kan nieuwe horeca zich vestigen en kan bestaande horeca uitbreiden. Dit betreft de Hofbogen, het Noordplein en de Rotte. Variatie in het aanbod staat hierbij centraal.

Ook de terrassen in Noord hebben een belangrijk aandeel in het bevorderen van de levendigheid in het gebied. Op plekken als de Zaagmolenkade en het Bentinckplein wordt daarom ontwikkelruimte geboden aan de uitbreiding van terrassen. Ook aan het Noordplein is deze ontwikkelruimte ogenomen. Tevens hebben horecaondernemers aan het Noordplein de handen ineen geslagen en een terrassenplan opgesteld, waarin afspraken zijn gemaakt over de indeling en uitstraling van deze terrassen.

Per wijk, buurt of straat is bepaald waar structurele terrasuitbreiding voor horeca-inrichtingen met exploitatievergunning wordt toegestaan. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:

  • Uiteraard dienen al deze terrasontwikkelingen te voldoen aan de kwaliteitseisen terrassen zoals die gesteld zijn in de Horecanota.

  • Wijzigingen die afwijken van de kwaliteitseisen worden ter beoordeling voorgelegd aan het Team Ondernemers Maatwerk (TOM). In beginsel wordt maatwerk verleend binnen de grenzen van de gevel (niet voor de deur van winkels, woningen, andere horecazaken)

  • Het kan in voorkomende gevallen zijn dat voor de ontwikkeling (uitbreiding) met terras een omgevingsvergunning benodigd is.

  • Als voor het mogelijk maken van een (nieuw) terrasexploitatie gemeentelijk meubilair verplaatst of verwijderd dient te worden, zijn de kosten hiervoor voor de exploitant en niet voor de gemeente.

  • Uitbreiding met activiteit 2 is mogelijk binnen de vergunde categorie tenzij anders beschreven.

3.Ontwikkelrichting per wijk/straat horeca

3.1Algemene ontwikkelrichting Noord

Zoals reeds aangegeven bestaat onder bewoners en ondernemers nog steeds de behoefte aan horeca-ontwikkeling. Horeca moet dan wel de huidige en positieve invloed die het heeft in het gebied blijven behouden. Met name door bewoners wordt gehecht aan een goede balans met andere functies, zoals wonen, in de verschillende wijken.

Dit betekent dat in algemene zin zorvuldigheid en enige terughoudendheid geboden zijn, maar dat in alle wijken voldoende ruimte is voor ontwikkeling. De specifieke mogelijkheden worden in de volgende paragrafen nader toegelicht.

Algemene ontwikkelrichting Noord

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Consolideren

Bestaande inrichtingen

Consolideren

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan.

3.2Oude Noorden

De oude en authentieke volkswijk het Oude Noorden is met circa 17.500 bewoners de grootste wijk van Noord. Het kent een gemêleerde samenstelling. In meerdere opzichten is sprake van diversiteit die nog steeds zorgt voor een aantrekkingskracht. Voor ieder wat wils.

Het Noordplein biedt ruimte aan markten en evenementen. In de afgelopen jaren heeft het plein een metamorfose ondergaan. Met name de komst van nieuwe horeca heeft gezorgd voor de gewenste verbetering. Ook de onderlinge samenwerking van exploitanten draagt bij aan de positieve uitstraling en een aangenamer leef- en verblijfklimaat.

Detailhandel en horeca bevinden zich vooral op de Noorderboulevard (Noordmolenstraat en Zwart Janstraat) en in de Benthuizerstraat. In het Zwaanshals en op de Zaagmolenkade ligt de nadruk op fashion & design, maar is ook kwalitatief hoogwaardige horeca gevestigd. De Noordboulevard, Benthuizerstraat en Zwaanhalskwartier zijn onderdeel van de Vitale Kernen aanpak.

De economische en recreatieve potentie van de Rotte kan nog meer worden benut. De voormalige PI Noordsingel (rechtbank en gevangenis) is getransformeerd tot een prachtig en groen wooncomplex, de Tuin van Noord. In die omgeving is ook ruimte voor horeca-ontwikkeling. Gezien de rust en het idyllische karakter van dit complex, maar ook voor de Noordsingel als geheel, is het type horeca van groot belang.

3.2.1 Noorderboulevard

De Noorderboulevard is het (winkel)centrum van het Oude Noorden. Het winkelaanbod voorziet in de behoefte, maar wordt soms als weinig divers aangemerkt. In de afgelopen jaren is geïnvesteerd in de saamhorigheid onder ondernemers teneinde de uitstraling in positieve zin te beïnvloeden hetgeen al tot positieve resultaten heeft geleid.

De bestaande horeca is te weinig gevarieerd en vooral gericht op het afhalen van etenswaren. Een verdere uitbreiding hiervan wordt niet wenselijk geacht. Er is behoefte aan kwalitatief goede (dag)horeca die het winkelend publiek langer vasthoudt en zorgt voor een verdere positieve impuls aan de uitstraling van dit gedeelte.

Om hieraan op een objectieve wijze invulling te geven en om te zorgen dat nieuwe horeca past in de beoogde ontwikkeling van de Noorderboulevard, is een zogenaamde Horeca Adviescommissie (HAC) ingesteld. Deze commissie, die bestaat uit een representatieve afvaardiging van de direct betrokken partijen, beoordeeld een horecaconcept op basis van een bedrijfsplan en adviseert de burgemeester over het wel of niet verlenen van een vergunning ingegeven ingegeven door of het past in de gewenste ontwikkeling van de Noorderboulevard. In de afgelopen jaren heeft deze werkwijze al tot de vestiging van horeca geleid die een positieve invloed heeft op de uitstraling.

Voor de ontwikkeling van de Noorderboulevard is ook een integrale visie noodzakelijk. Horeca maakt hier een onderdeel van uit. Dit om een ongebreidelde vulling van leegstaande panden met horeca te voorkomen en de balans met detailhandel en de woonfunctie te garanderen.

Noorderboulevard

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 2 inrichtingen t/m categorie 2 met uitzondering van activiteiten 3, 15, 16, 17 en 18

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan

3.2.2 Zwaanshals

In de afgelopen jaren hebben zich op de Zwaanshals, naast diverse moderne winkels, diverse horeca-inrichtingen gevestigd. Mede hierdoor heeft de Zwaanhals een grote aantrekkingskracht. Het aanbod van horeca voorziet in beginsel in de behoefte en is in balans met de andere functies. Desalniettemin wordt een beperkte ontwikkeling met nieuwe horeca wenselijk geacht in het deel tussen het Noordplein – Zaagmolenstraat.

Zwaanshals

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 1 inrichting t/m categorie 2 met uitzondering van activiteiten 3, 15, 16, 17 en 18

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 1 en 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.1 en 0.3 toegestaan, 0.2 niet toegestaan

3.2.3 Zaagmolenkade

De Zaagmolenkade, gelegen aan de Rotte, kent een divers en kwalitatief hoogwaardig aanbod van chique en trendy winkels. Ook is er een aantal kwalitatief hoogwaardige restaurants, al dan niet met terras, gevestigd waardoor sprake is van een aangenaam verblijfsklimaat. In het kader van de verlevendiging van de rivieroevers en waterkanten wordt de mogelijkheid geboden om terrassen te realiseren of uit te breiden.

Zaagmolenkade

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 2 inrichtingen t/m categorie 2 met uitzondering van activiteiten 3, 15, 16, 17 en 18

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.1 en 0.3 toegestaan, 0.2 niet toegestaan

3.2.4 Noordsingel

Zowel het terrein als de monumentale gebouwen van de voormalige gevangenis en rechtbank zijn getransformeerd naar een prachtig en groen wooncomplex. In de ontstane Tuin van Noord vormen wonen en recreëren de belangrijkste functies. Dit neemt niet weg dat er ruimte is voor horeca-ontwikkeling. Hierbij is van belang dat de rust en het idyllische karakter van dit complex niet worden verstoord. De ontwikkeling van het type horeca is daarom van groot belang.

Feitelijk geldt dit voor de gehele Noordsingel. Ook daar is de woonfunctie prominent. Horeca moet een toevoeging zijn aan de straat en geen negatieve invloed hebben op het woon- en leefklimaat. Meer concreet betekent dit dat bepaalde bepaalde activiteiten, zoals 24-uurshoreca en het aanbieden van shisha, niet passen bij de rustieke en statige uitstraling en aard van de omgeving. De structurele overlast die bewoners al jaren ondervinden, onderschrijft dit. In de toegestane ontwikkelmogelijkheden is hiermee rekening gehouden.

Verder wordt aan de Noordsingel verminderd met activiteit 15 (shisha). In deze straat zat jarenlang een shisha-inrichting welke veel overlast veroorzaakte en voor druk op het woon- en leefklimaat zorgde. Verminderen is het zwaarste instrument dat kan worden ingezet en gebeurt daarom niet lichtzinnig. Informatie van politie onderschrijft de keuze voor deze ontwikkelrichting.

Noordsingel

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 2 inrichtingen t/m categorie 2 met uitzondering van activiteiten 3, 15, 16, 17 en 18

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 2 binnen de vergunde categorie. Verminderen met activiteit 15

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan

3.2.5 Noordplein 

Het Noordplein vormt vanaf de Noorderbrug een gastvrije ingang voor het Oude Noorden. Al vele jaren worden op het plein (kleine) evenementen en markten georganiseerd. Daarnaast is sprake van een gevarieerd aanbod van horeca. Met de komst van een aantal nieuwe exploitanten heeft het plein de gewenste kwaliteitsimpuls gekregen. Hierbij zijn ook de bestaande exploitanten betrokken. Zo is door horecaondernemers aan het Noordplein een terrassenplan opgesteld waarin is nagedacht over de uitstraling van de terrassen.

Op dit moment voorziet de horeca qua aantal in de behoefte en is sprake van een goede balans met de andere functies. Dit neemt niet weg dat het wenselijk wordt geacht om het voor bestaande inrichtingen mogelijk te maken om te ontwikkelen.

Noordplein

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Consolideren

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 1 en 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan

3.2.6 Benthuizerstraat 

De Benthuizerstraat heeft in algemene zin potentie. Op dit moment is echter sprake van een weinig gevarieerd aanbod van goede detailhandel en horeca. Ook is mede vanwege de versnipperde eigendomsstructuur sprake van achterstallig onderhoud van bepaalde panden. De straat heeft daarom behoefte aan een kwaliteitsimpuls.

Met de recente komst van een aantal nieuwe horeca-inrichtingen wordt hieraan al invulling gegeven. Dit neemt niet weg dat een verdere uitbreiding met kwalitatief hoogwaardige (dag)horeca die het winkelend publiek langer vasthoudt, wenselijk wordt geacht.

Benthuizerstraat

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 2 inrichtingen t/m categorie 2 met uitzondering van activiteiten 3, 15, 16, 17 en 18

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan

3.2.7 Pijnackerplein

Op het Pijnackerplein bevindt zich een glazen huisje dat onder andere is gebruikt door Thuis op Straat. Bewoners rondom het plein wensen echter een invulling die beter aansluit bij de behoefte. Hierbij wordt gedacht aan een multifunctionele ontmoetingsplek met ondersteunende horeca dat gericht is op de buurt.

Pijnackerplein

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 1 inrichting met categorie 1

Bestaande inrichtingen

Consolideren

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan

3.2.8 Hammerstraat

In de Hammerstraat staat een voormalig schoolgebouw dat wordt getransformeerd naar een toekomstbestendig gebouw met gemixte functies. In de plint is er ruimte voor een maatschappelijke functie met ondersteunende horeca.

Hammerstraat

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Consolideren

Bestaande inrichtingen

Consolideren

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan

3.3 Agniesebuurt

De Agniesebuurt is met circa 4.300 bewoners de kleinste wijk van Noord. Er wonen relatief veel jongeren, studenten en starters. Er zijn meerdere scholen gevestigd en het is een populaire wijk door de aanwezigheid van diverse functies zoals wonen, werken, cultuur en horeca.

Het historische Station Hofplein en de Hofbogen geven de buurt een duidelijk gezicht. Het rijksmonument gaat dwars door de Agniesebuurt heen en biedt plek aan diverse (creatieve) ondernemers en horeca.

In de komende jaren ondergaat het Zomerhofkwartier een grondige transformatie. Eind 2021 heeft het College van B&W hiervoor een zogenaamd masterplan vastgesteld. Naast een plek voor creatieve bedrijven en maatschappelijke voorzieningen wordt het ook een woonbuurt, met een voor iedereen toegankelijk landschap op daken van de nieuwbouw en een overdekt sportveld. Ook horeca maakt onderdeel uit van de ontwikkeling.

3.3.1 Hofbogen 

De Hofbogen, het langste rijksmonument van Nederland, is een echte aanwinst geworden. De meeste bogen zijn gevuld met bedrijven op het gebied van architectuur, lifestyle, food en design. De ontwikkeling van de bogen, maar ook van het dak, is echter nog niet afgerond. Bij de verdere uitwerking wordt ook horeca betrokken.

Hofbogen

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen t/m categorie 2 met uitzondering van activiteiten 3, 15, 16, 17 en 18

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 1, 2 en 11 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

toegestaan

3.3.2 Zomerhofkwartier

In de afgelopen jaren heeft het Zomerhofkwartier zich ontwikkeld van oud bedrijventerrein tot een bruisende plek voor creatieve bedrijven en horeca. Het gebied ondergaat echter een totale metamorfose. Hiervoor is een zogenaamd masterplan opgesteld. Onlangs is gestart met de realisatie van de eerste fase van dat plan. Dit betreft de realisatie van woningen in de Almondestraat. De mogelijkheid bestaat om in deze fase al in beperkte mate lichte en/of ondersteunende vormen van horeca te ontwikkelen.

Zomerhofkwartier

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 1 inrichting met categorie 1

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 1 en 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan

3.3.3 Vijverhofstraat

De Vijverhofstraat ligt aan de rand van het Zomerhofkwartier. In deze straat tussen de Heer Bokelweg en Teilingerstraat (oneven zijde) is een aantal horeca-inrichtingen gevestigd. In de komende jaren vinden in deze straat nog geen wijzigingen plaats in het kader van de transformatie van het Zomerhofkwartier. Mede om die reden is in nauw overleg met de projectontwikkelaars bepaald dat een beperkte horeca-ontwikkeling mogelijk is. In alle gevallen vindt de vergunningverlening in nauw overleg met de projectontwikkelaars plaats. Daarnaast is het zo dat er in de afgelopen jaren diverse avond- en nachthoreca zijn gevestigd op en in de omgeving van de Vijverhofstraat. Naast dat deze inrichtingen voorzien in een vraag van uitgaanspubliek, zorgt dit ook voor de nodige overlast en druk op het woon- en leefklimaat en de politiecapaciteit. Ook om die reden wordt behoudend omgegaan met horecaontwikkeling in deze straat.

Vijverhofstraat

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 1 inrichting met categorie 1

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan

3.3.4 Katshoek

Het kantoorgebouw Katshoek aan de Heer Bokelweg wordt in de komende jaren gerenoveerd. Ter ondersteuning van de nieuwe functies, maar ook in meer algemene zin is er behoefte aan lichte (dag)horeca in de plint.

Katshoek

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 1 inrichting met categorie 1

Bestaande inrichtingen

Consolideren

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan

3.3.5 Station Hofplein

In het Station Hofplein is sprake van een divers aanbod op het gebied van lifestyle, sport, muziek, uitgaan en horeca. Momenteel zijn vrijwel alle bogen, zowel aan de zijde van de Katshoek als de Raampoortstraat, verhuurd.

Het huidige horeca-aanbod is in balans met de andere functies en sluit goed aan bij de gebiedsontwikkeling. Dit neemt niet weg dat de ontwikkeling van nieuwe inrichtingen of de uitbreiding van bestaande inrichtingen wordt ondersteund. Hierbij is ook ruimte voor horeca-initiatieven die vrijgesteld van de vergunningplicht kunnen exploiteren.

Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat voor de Pompenburg en omgeving een gebiedsvisie wordt ontwikkeld. De ontwikkeling met nieuwe horeca wordt ook hierin opgenomen. Aangezien de visie nog onvoldoende concreet is en de realisatie na 2027 plaatsvindt, kan pas in het volgende horecagebiedsplan een specifieke ontwikkelrichting worden opgenomen.

Station Hofplein

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen t/m categorie 2 met uitzondering van activiteiten 3, 15, 16, 17 en 18

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 1 en 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

toegestaan

3.3.6 Schiekade

De Schiekade (tussen Bergweg – Heer Bokelweg) is een drukke toegangsweg naar het centrum van de stad. Mede om die reden is het huidige aanbod horeca beperkt. Teneinde de verlevendiging te stimuleren wordt horecaontwikkeling hier wenselijk geacht en wordt ontwikkelruimte geboden aan dag- en avondhoreca.

Schiekade

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen t/m categorie 2 met uitzondering van activiteiten 3, 15, 16, 17 en 18

Bestaande inrichtingen

Consolideren

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan

3.3.7 Benthemstraat

In deze straat wordt het project New Benthem ontwikkeld. Dit plan behelst de transformatie van een gebouw naar meerdere woningen. Ook worden kantoor- en commerciële ruimten gerealiseerd. In het gebouw komt een zogenaamd “Community Heart” waar bewoners en gebruikers verblijven en elkaar kunnen ontmoeten. Horeca maakt hiervan een onderdeel uit.

Benthemstraat

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 1 inrichting met categorie 1

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 1 en 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.1 en 0.3 toegestaan, 0.2 niet toegestaan

3.3.8 Benthemplein

Op het Benthemplein zijn voornamelijk scholen en kantoren gevestigd. Sinds enige tijd bevindt zich in het Technicon-complex, naast de vele creatieve bedrijven, een klimhal. Ter ondersteuning van deze activiteiten wordt een horeca-ontwikkeling op deze plek wenselijk geacht.

Benthemplein

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 1 inrichting met categorie 2

Bestaande inrichtingen

Consolideren

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan

3.4Provenierswijk

De Provenierswijk ligt aan de noordzijde van het Centraal Station en heeft circa 4.500 inwoners. Het is van oudsher een levendige woonwijk met een statig en rustiek karakter. De woningen, singels en het groen versterken dit.

In de Proveniersstraat (kruising Molenwaterweg) is een concentratie horeca. Het aanbod is beperkt maar divers, , kwalitatief hoogwaardig en is in balans met de woonfunctie. Desalniettemin wordt een beperkte ontwikkeling mogelijk geacht.

3.4.1 Walenburgerweg

De Walenburgerweg is een drukke doorgaande weg met een beperkt aanbod van horeca. De ontwikkeling van nieuwe en bestaande horeca is hier wenselijk. Hierbij wordt onder meer gedacht aan het voormalige klooster. Dit wordt getransformeerd naar woningen. Op de begane grond is horeca voorzien.

Walenburgerweg

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 1 inrichting t/m categorie 2 met uitzondering van activiteiten 3, 15, 16, 17 en 18

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan

3.4.2 Proveniersplein

Op het Proveniersplein is een aantal horeca-inrichtingen gevestigd. Teneinde het plein (verder) te verlevendigen, is er behoefte aan een uitbreiding van terrassen.

Proveniersplein

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Consolideren

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan

3.4.3 Proveniersstraat

In de Proveniersstraat concentreert de horeca zich op het kruispunt met de Molenwaterweg. Dit zorgt voor levendigheid. Elders in de straat is een zogenaamde Gaarkeuken gevestigd. In dit wijkrestaurant wordt gekookt voor wijkbewoners, maar ook anderen zijn welkom om gezamenlijk een verse maaltijd te nuttigen. Deze horeca-ontwikkeling wordt van harte ondersteund.

Proveniersstraat

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 1 inrichting met categorie 1

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.1 en 0.3 toegestaan, 0.2 niet toegestaan

3.5 Liskwartier

Het Liskwartier is een levendige en kindvriendelijke (woon)wijk met lanen en singels. De wijk heeft circa 7.500 inwoners en is gelegen tussen de Hofbogen, de Bergweg en het Noorderkanaal. Door de Hofbogen wordt het Liskwartier gescheiden van de wijk Bergpolder.

Eenvoudige en stijlvolle woningen karakteriseren de zijstraten. Deze straten profiteren van de kwaliteit in ruimte, groen en architectuur die de lanen en singels met zich meebrengen.

Detailhandel en horeca bevinden zich met name op de Bergweg, Rodenrijselaan en het Eudokiaplein. Het Eudokiaplein is tevens een Vitaal Kerngebied.Het aanbod van horeca in deze en enkele omliggende straten voldoet in beginsel aan de behoefte. Desalniettemin wordt een uitbreiding in een aantal straten wenselijk geacht.

3.5.1 Noorderkanaalweg

Op de Noorderkanaalweg is de roeivereniging Skadi gevestigd. In de komende jaren ondergaat het clubgebouw een grondige renovatie. Dit houdt ook een uitbreiding van de horeca in, waarbij nadrukkelijk rekening wordt gehouden met het voorkomen van (geluids)overlast.

Noorderkanaalweg

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Consolideren

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 1 en 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan

3.5.2 Bergweg

De Bergweg is een drukke doorgaande weg. Detailhandel en horeca bevinden zich voornamelijk in het deel tussen de Hofbogen en het Willebrordusplein. Het aanbod is divers van aard en voorziet in de behoeften. Bewoners achten een verdere ontwikkeling in dat deel niet gewenst. Voor het deel van de Bergweg tussen de Benthuizerstraat en Gordelweg ligt dat anders. Daar is ook een aantal horeca-inrichtingen gevestigd, maar bestaat wel behoefte aan een beperkte horeca-ontwikkeling, bijvoorbeeld ondersteunende horeca, vrijgesteld van de vergunningplicht.

Bergweg

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Consolideren

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 1 en 2 binnen de vergunde categorie en/of activiteit 5 (icm activiteit 8)

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.1 en 0.3 toegestaan, 0.2 niet toegestaan

3.5.3 Lisplein

In de Opstandingskerk is de Torentuin gevestigd. Het verbinden van mensen door middel van diverse activiteiten staat centraal. Het heeft een echte buurtfunctie. Ter ondersteuning hiervan is het ontwikkelen van horeca van belang.

Lisplein

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 1 inrichting met categorie 1

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 1 en 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan

3.5.4 Zuster Meijboomhof

In de voormalige wasserij van het Bergwegziekenhuis is een mode-broedplaats ontwikkeld. Van agenten tot ontwerpers, en van wevers tot onderwijs, met de toeleveranciers en flankerende partijen die de mode-industrie versterken. Het zwaartepunt ligt op de mode, maar er is ook behoefte aan de ontwikkeling van lichte en ondersteunende horeca.

Zuster Meijboomhof

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 1 inrichting met categorie 1

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 1 en 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.1 en 0.3 toegestaan, 0.2 niet toegestaan

3.5.5 Bergselaan

In het deel van de Bergselaan dat loopt van de Hofbogen tot aan de Gordelweg ligt de nadruk op de woonfunctie. Er is daar slechts een horeca-inrichting gevestigd die goed past bij de wijk en duidelijk voorziet in de behoefte. Gezien het aanbod, maar ook de behoefte is er ruimte voor de ontwikkeling van horeca. Het is dan wel van belang dat dit is gericht op de buurt en haar inwoners. Hierbij wordt met name gedacht aan de Bergsingelkerk.

Bergselaan

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 1 inrichting met categorie 1

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 1 en 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.1 en 0.3 toegestaan, 0.2 niet toegestaan

3.6Bergpolder

De wijk Bergpolder, met circa 8.000 inwoners, wordt gekenmerkt door de vele eenpersoonshuishoudens, studenten en starters. De wijk heeft relatief veel inwoners tussen de 20 en 40 jaar.

De horeca, maar ook de detailhandel, bevindt zich voornamelijk op de Bergselaan en de Schieweg. Dit zijn twee (drukke) doorgaande wegen. Het huidige aanbod van detailhandel en horeca voorziet in de behoefte en is in goede balans met de andere functies, zoals wonen. Desalniettemin is ontwikkeling van nieuwe en bestaande horeca mogelijk. Met name in de genoemde straten. Hierbij gaat de voorkeur uit naar de ontwikkeling van daghoreca.

3.6.1 Bergselaan

Op de Bergselaan (tussen Hofbogen – Stadhoudersplein) is voornamelijk detailhandel gevestigd, maar ook een aantal horeca-inrichtingen. Dit aanbod draagt reeds bij aan een positieve uitstraling en verlevendiging. Dit neemt niet weg dat een beperkte uitbreiding met nieuwe en van bestaande horeca wenselijk is.

Bergselaan

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 1 inrichting met categorie 1

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 1 en 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.1 en 0.3 toegestaan, 0.2 niet toegestaan

3.6.2 Schieweg

De Schieweg is een drukke toegangsweg tot de stad. Momenteel is het aanbod van zowel detailhandel als horeca beperkt en weinig gedifferentieerd. Mede om die reden is een beperkte ontwikkeling mogelijk voor nieuwe en bestaande horeca.

Schieweg

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 1 inrichting met categorie 1

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 1 en 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

toegestaan

3.6.3 Insulindestraat

In de Insulindestraat is een aantal horeca-inrichtingen gevestigd. In beginsel voorziet dit in de behoefte. Maar om het daar nog beter bij te laten aansluiten, is een beperkte uitbreiding mogelijk.

Insulindestraat

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Consolideren

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteiten 1 en 2 binnen de vergunde categorie en/of activiteit 5 (icm activiteit 8)

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan,

3.7Blijdorp

De kindvriendelijke wijk Blijdorp, met circa 10.000 inwoners, wordt gekenmerkt door statige singels, karakteristieke woningen en een aangenaam woon- en leefklimaat. Het gebied kent een aantal waardevolle recreatieve voorzieningen voor een breed publiek zoals Diergaarde Blijdorp, het Vroesenpark en het Roel Langerakpark en diverse volkstuincomplexen. Met de komst van de Randstadrail is het centrum van Rotterdam, maar ook bijvoorbeeld Den Haag, goed en snel bereikbaar. Opstappen kan op het ondergrondse station Blijdorp.

De afgelopen jaren is de bevolking verjongd. De wijk heeft een aantrekkingskracht op mensen tussen de 24 en 45 jaar. Veel starters en jonge gezinnen kiezen er voor hier een (eerste) huis te kopen. De bewoners zijn initiatiefrijk.

Hoewel het huidige aanbod van horeca qua aard een aanbod al goed aansluit bij het karakter van de wijk en de bewoners, is er toch behoefte aan een beperkte uitbreiding met en van horeca.

3.7.1 Statenweg

De Statenweg is voornamelijk een drukke (toegangs)weg richting het centrum. Aan deze weg is reeds goede horeca gevestigd. Dat geldt voor het drukke deel tussen Stadhoudersweg en Bentinckplein, maar ook het rustige deel tussen de Stadhoudersweg en de Gordelweg. Ondanks de aanwezige horeca, bestaat er behoefte aan een beperkte ontwikkeling. Qua locatie gaat de voorkeur uit naar de omgeving van het metrostation.

Statenweg

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 1 inrichting met categorie 1

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 1 en 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.1 en 0.3 toegestaan, 0.2 niet toegestaan

3.7.2 Stadhoudersweg

De Stadhoudersweg is een vrij drukke verkeersweg waaraan winkels en diverse horeca-inrichtingen zijn gelegen. Dit betreft het deel tussen de Statenweg – Stadhoudersplein. In dit deel bestaat behoefte aan een beperkte uitbreiding van horeca. In het deel tussen het Stadhoudersplein – Schieweg bevinden zich slechts woningen. Ontwikkeling ligt daar minder voor de hand.

Stadhoudersweg

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 1 inrichting met categorie 1

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 1 en 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

toegestaan

3.7.3 Bentinckplein

Medio 2021 werd gestart met een grondige renovatie en vernieuwing van het winkelcentrum Bentinckplein. Het huidige aanbod aan detailhandel blijft grotendeels in stand. Wel is het de bedoeling dit uit te breiden met horeca. Aan de overzijde bevindt zich horeca die heeft gezorgd voor een positieve ontwikkeling van het plein. Een verdere ontwikkeling en uitbreiding is mogelijk. Het Bentinckplein is tevens aangewezen als Vitaal Kerngebied.

Bentinckplein

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 1 inrichting met categorie 1

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 1 en 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.1 en 0.3 toegestaan, 0.2 niet toegestaan

3.7.4 A.B.N. Davidsplein

Sinds 1954 is een synagoge gevestigd in de wijk Blijdorp. Momenteel is men vooral gericht op de eigen (geloofs)gemeenschap. Op termijn wil men horeca realiseren dat ook voor anderen toegankelijk is.

A.B.N. Davidsplein

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 1 inrichting met categorie 1

Bestaande inrichtingen

Consolideren

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan

3.7.5 Houtstraat

Aan het Schie-Schiekanaal ligt de verenigingshaven van WSV Blijdorp. In het geheel gerenoveerde clubgebouw wil men aan leden en passanten eten en drinken serveren. Hiervoor dient men over de benodigde vergunningen te beschikken.

Houtstraat

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met maximaal 1 inrichting met categorie 1

Bestaande inrichtingen

Consolideren

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan

3.7.6 Van Aerssenlaan

Onlangs is het Masterplan 2030 van Diergaarde Blijdorp aangescherpt. Het plan bevat diverse maatregelen die moeten zorgen voor een hervorming waardoor men inspeelt op toekomstige wensen en behoeften. In dat kader wordt ook de aanpassing en uitbreiding van de bestaande horeca benoemd.

Van Aerssenlaan

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Consolideren

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen met activiteit 1 en 2 binnen de vergunde categorie

Vrijgesteld van de vergunningplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan

Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl

Rechtsmiddelenclausule

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit voor zover het de aanwijzing op grond van artikel 2:28a, eerste lid, onderdeel c, APV Rotterdam 2012 betreft binnen zes weken na datum van verzending ervan een bezwaarschrift indienen bij de Burgemeester.

Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en ten minste bevatten:

  • -

    naam en adres van de indiener

  • -

    telefoonnummer van de indiener, zodat contact opgenomen kan worden om samen te bespreken wat de beste aanpak van het bezwaarschrift is

  • -

    datum bezwaarschrift

  • -

    de gronden van het bezwaar

  • -

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.

U wordt verzocht tevens een kopie van dit besluit mee te zenden.

Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:

De burgemeester, t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie, postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM.

Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 267 6300.

U kunt uw bezwaarschrift ook via internet indienen via het webformulier. Dit is te vinden op Bezwaar | Rotterdam.nl. U heeft daarvoor wel een DigiD-code, of als bedrijf E-herkenning, nodig. Deze kunt u aanvragen via www.digid.nl, respectievelijk www.eherkenning.nl.

U kunt, indien u een bezwaarschrift bij de burgemeester heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:

Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, Postbus 50591, 3007 BM te Rotterdam.

Voor een dergelijk verzoek is griffierecht verschuldigd.